×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda brengt Doom en Wolfenstein II: The New Colossus naar Nintendo Switch

Nintendo heeft bekendgemaakt dat Bethesda de reboot van Doom uit 2016 en de nieuwe Wolfenstein-game die binnenkort uitkomt, uit gaat brengen voor de Nintendo Switch. Doom komt dit najaar en Wolfenstein II: The New Colossus komt volgend jaar uit.

De komst van de shooters werd afgelopen nacht bekendgemaakt in een Nintendo Direct-uitzending. Van Doom werd ook gameplay getoond en de game ziet er vergelijkbaar uit als de versies die in 2016 voor de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One verschenen. Waarschijnlijk moeten de graphics of resolutie wel worden teruggeschroefd om de shooter soepel te laten draaien op de Switch.

In de aankondiging zegt Nintendo dat Doom tijdens de feestdagen dit jaar uitkomt en dat het spel zowel online als offline is te spelen. Volgend jaar komt ook Wolfenstein II: The New Colossus uit voor de Nintendo Switch. Het spel van ontwikkelaar Machine Games komt op 27 oktober uit voor de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One. Het is niet duidelijk hoe lang Switch-bezitters nog moeten wachten op de release.

Bethesda maakte ook de releasedatum van Skyrim Special Edition voor de Switch bekend. Het spel is vanaf 17 november verkrijgbaar.

Verder heeft Nintendo bekendgemaakt dat een aantal van zijn klassieke arcadegames naar de Switch komen. Het gaat om Mario Bros., Vs. Super Mario Bros., Vs. Balloon Fight, Vs. Ice Climber, Vs. Pinball, Vs. Clu Clu Land en Punch-Out!!. De eerste game, Mario Bros., verschijnt op 27 september. Later volgen de andere klassiekers.

Door

Nieuwsredacteur

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Doom footage op de Switch van de Japanse Nintendo Direct:
https://www.youtube.com/w...8cik6uDw&feature=youtu.be
Je kan wel zien dat er een hoop special effects uit staan.

Maja kan ook niet anders op een Tablet.
Benieuwd hoe dit er uit gaat zien en of ze de 60fps vast kunnen houden. Gezien de kracht van de switch zal dit eerder vergelijkbaar zijn met de low-settings met misschien een paar effecten op medium.

Aan de andere kant is het wel erg mooi om dit soort spellen mobiel te kunnen spelen!
Zou wel moeten kunnen als je bedenkt dat the new order al op 60fps draaide op xbox360. Haalt het qua textures en effecten uiteraard niet bij de PC versie of zelfs de PS4/Xbone, maar kan nog wel vermakelijk zijn voor mensen die zo'n systeem niet hebben.
De switch is iets krachtiger dan een xbox360/PS3, maar met veel meer geheugen (4Gb vs 0,5Gb), dus er zal wel iets moois van te maken zijn aangezien vooral het beperkte geheugen fatsoenlijke textures in de weg stond.
W.b.t. leuk zijn voor mensen die geen XBO/PS4 of gaming PC hebben; ik heb het liever op de Switch puur vanwege de Switch. Ik lever graag wat grafische pracht en praal in om een game mee te kunnen nemen, sinds in de Switch heb (maart) game ik bijna uitsluitend op dat ding.

Heel prettig dat dit soort games ook naar de Switch komen, hoop dat de verkopen goed zijn om ook andere uitgevers/producers zo ver te krijgen.
Je kan de architectuur van de Switch vergelijken met die van 360/PS3.
Zowel CPU als GPU zijn veel moderner.
Dat is zo, maar gezien de tablet niet een al te groot scherm heeft zal het er waarschijnlijk nog steeds goed uit zien.
Dat is zo, maar gezien de tablet niet een al te groot scherm heeft zal het er waarschijnlijk nog steeds goed uit zien.
Vergeet de docked modus niet waarbij de "Tablet" op een hogere resolutie draait.
En ook op hogere snelheden dus kunnen ze de kwaliteit wat opschroeven :)
En ook op hogere snelheden dus kunnen ze de kwaliteit wat opschroeven :)
Dat is zeer zeker waar ;)
Hogere snelheden in docked mode? Ik was toch vrij zeker dat dat niet het geval was.
Dus toch wel. Cool. Ik ben benieuwd wat id gaat kunnen met die snelheden. Het scheelt misschien dat de engine die ze nu begrijpen volgens mij heel goed te schalen is.
Waarom "tablet" tussen quotes? Het is qua form factor en hardware een tablet. Vergelijkbare CPU/GPU als de Nvidia Shield.
Heeft de switch ook niet als enige console Vulcan support?

Tot daar mijn technische kennis
Ik denk eerder op de OpenGL API, maar kan ook Vulkan zijn!
Zowel Vulkan als OpenGL worden ondersteund, waar Nintendo voorheen hun eigen GX API gebruikte (die op OpenGL scheen te lijken).
Ja GX was een afgeleide van OpenGL, dat was het. Naam zegt het al je mag het verbouwen tot iets waar je wat aan hebt. (Open Source, bedoel ik) Zal met Vulkan niet kunnen of je moet dan een dure licentie moeten kopen, denk ik.
De licentie is alleen maar zodat Khronos gaat kijken of je implementatie conformant is, dan mag je ook zeggen dat het Vulkan is. Vulkan is net zoals OpenGL een open specificatie:
https://www.khronos.org/r...pecs/1.0/html/vkspec.html
kijk weer wat geleerd, dank u
Ik vermoed een stabiele 30fps met beetje mooiere graphics.
de switch is redelijk potent qua specs en doom heeft zich al bewezen op grofweg de spreekwoordelijke aardappel te kunnen draaien met fatsoenlijke fps.

de beelden die uit zijn zien er ook meer dan redelijk uit voor zo'n klein scherm.
Skyrim loopt op 30 FPS en die is uit 2011.

Lijkt me sterk dat Doom 60 FPS gaat halen.
Ik had dit ookal onder de video zelf gezet op T.net, maar dit is natuurlijk het 'echte' artikel. Dus repost:

Ik denk dat dit een hele goeie zet is. Persoonlijk vind ik deze arcadespellen niet zo interessant, en ik ben erg sceptisch over 'heavy' games als Wolfenstein en Doom. maar ik hoop heel erg dat ze meer doen met retro games. Ik zou bijvoorbeeld Streets of Rage heel graag terugzien, of de oude Sonic games. En het allerliefst zou ik gewoon alle oude Mario games opnieuw willen kunnen spelen op dit apparaat. Please, let it be so!

Wat betreft Doom en Wolfenstein, tsjah, toevallig ben ik gisteren opnieuw begonnen met Doom en met Wolfenstein ben ik ook al redelijk ver, maar ik denk toch dat deze spellen niet echt iets te zoeken hebben op een Switch. Ten eerste ben ik bang dat de hardware het niet goed zal draaien, en als het dat wel doet, dan waarschijnlijk op minder fps of met minder hoge settings. Hoe dan ook zonde. Plus het feit dat een FPS zoals Doom waarbij ik met mijn muis soms al sneller zou willen kunnen mikken om te schieten, zal dat op een console al helemaal lastig zijn. Maar daar zullen de monsters wel in minder grote getalen komen, of minder sterk zijn.

Ohja, en ik hoorde dat Rocket League naar de Switch komt, daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!

Hoe dan ook, ik ben blij dat er meer naar de Switch komt! Ik blijf het een super apparaat vinden.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 14 september 2017 09:18]

Die mik problemen zouden dan de miljoenen COD spelers op ps4 en xbone ook last van moeten hebben. Maar als ik zie hoe snel sommige zijn dan zou ik ze zelfs met een muis en toetsenbord niet kunnen pakken.

Echter met de komst van al deze shooters wordt het echt tijd voor een paar fatsoenlijke pro joy cons... shooters spelen op de kleine krampachtige ondingen met veel te kleine joysticks is bijna niet te doen. Leuk voor mariokart en mario + rabbids. Maar voor shooters zit je momenteel echt vast aan dock modus met pro controller... en dat vind ik wel heel jammer.

Het hele systeem van de switch waarbij je onwijs makkelijk andere controllers op de handheld kan schuiven is geweldig, maar gebruik het dan ook Nintendo! breng joycons uit met de joysticks allebei aan de bovenzijde voor shooters. Speel je een vechtspel schuif de rechte joycon eraf en schuif er eentje op met de A,B,X en Y knoppen aan de bovenkant. Super makkelijk en voor iedereen de beste game ervaring. Nu heb je alleen andere kleuren... Er kan zoveel meer uit gehaald worden... De rechter joycon met de stick halverwege is echt een pain voor mensen met wat grotere handen die een shooter spelen. Die stick zit daarvoor echt op de verkeerde plek

[Reactie gewijzigd door sygys op 14 september 2017 08:53]

Waarom niet gewoon de pro controller meenemen en de console op het tafeltje in de trein/het vliegtuig? Kan gewoon hoor en heb je geen dock of TV voor nodig.
Waarom dan niet de joy cons van de Switch afhalen en die gebruiken als controller. Scheelt weer een controller meenemen.

Ik gebruik mijn Pro controller alleen thuis als de Switch in zijn dock zit.
Omdat die blijkbaar te klein zijn voor Sygys
Die mik problemen zouden dan de miljoenen COD spelers op ps4 en xbone ook last van moeten hebben.
Hebben ze ook, vandaar aim-assist, semi auto aim en de feit dat Microsoft nu muis+toetsenbord gaat ondersteunen voor de xbone.
Je argument qua besturing gaat natuurlijk niet specifiek op voor de Switch, maar voor alle consoles. Gezien ik al jaren consoleshooters heb gespeeld, is het voor mij heel natuurlijk om met sticks en triggers een shooter te spelen :)
Ik begrijp dat het went, maar dat neemt niet weg dat jij, als ervaren gamer, effectiever zou kunnen mikken en schieten met een muis. Een stick is nou eenmaal minder snel en hakkerig, toch?
Maar dat maakt toch niets uit voor het speelplezier? Ik haal gigantisch veel plezier uit de spellen die ik speel en denk geen moment "goh, met een muis zou ik sneller kunnen richten!". Mocht ik ooit weer online spelen, dan speel je ook alleen maar tegen mensen die met een controller spelen, dus het is niet zo dat ik in het nadeel ben.

Daarnaast is er bijna altijd wat aim-assist aanwezig op consoles (iig in de SP), dus het is niet zo dat je voelt dat je in het nadeel bent ofzo.

Nee, dat is echt geen reden om een game op af te schrijven. Dat het anders speelt ben ik met je eens, maar het is niet alsof je een geheel andere (lees: slechtere) ervaring hebt ofzo.
Ik hoop dat Skyrim, Doom en Wolfenstein een succes wordt op de Switch, dat zal naar andere third-party developers een goed signaal zijn.

Zelf heb ik een Switch maar ook een PS4, Wolfenstein 2 lijkt me zeker leuk ben er alleen niet uit op welk platform ik het spel zou kopen.
Dit is een hele goede zet van Nintendo. Ik hecht zelf over het algemeen heel wat waarde aan oude klassiekers / arcadespellen. Ik hoop zelf dat ze nog meer gaan uitbrengen, met name eventueel alle mario games / zelda games.. Dan ben ik het eerstkomende jaar wel weer zoet met de Nintendo Switch.. Please nintendo, listen to us! :+
Het zou ze sieren als ze alle 1st party Nintendo games van iedere console ooit gemaakt zouden releasen op de switch voor een paar euro per stuk. Dan zou je echt de ultieme console/handheld hebben
Dat zou ze zeker sieren, ik vermoed dat op zo'n moment de verkoop van de Switch console direct in een lift komt.. Genoeg nintendo-fans die nog steeds wachten vooralleer ze tot aanschaf over gaan.
haha :'( en ik wens dat iedereen limonade en chocola krijgt :d

ze vragen nu al 10e voor double dragon, hoeveel denk je dat ze gaan vragen voor hun toptitels?
Double Dragon 4 is een recente game (wel erg slecht, maar goed), en bovendien geen first-party.
Toch wel de grootste verrassing van de hele Direct! Dat het er niet uitziet als op een dure PC met een videokaart die al duurder is dan een Switch, maakt me niet zoveel uit: ik kan in de nabije toekomst kwaliteitsshooters spelen onderweg!
Doom lijkt me wel leuk alhoewel het wel een erg donkere shooter is wat misschien niet lekker speelt on the go op de Switch zelf gezien het beeld erg reflecteerd en de helderheid niet echt hoog is van het scherm. We zien wel. Ik wil hem iig wel kopen :)
Wellicht dat 'docked' de controllers dienst gaan doen zoals de controllers bij de Wii. Het is Nintendo he, dan worden FPS op groot scherm opeens heel interessant!
Wat Doom lekker speelt is dat het een constante fps heeft, maakt niet uit hoeveel er op het scherm gebeurd. Ik hoop dat dit dan ook op de Switch ook zo is.
Word waarschijnlijk gecapped op 30 FPS, net als Skyrim.

Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Alleen speelt 30fps anders als 60fps en vooral in een game als Doom. Met Doom moet je veel om je heen kijken en actie is overal, dit is anders als bijvoorbeeld Battlefield 1. Over het algemeen draait BF1 op 40fps en als je om je heen kijkt dipt de framerate aanzienlijk (20-30). Het beeld word wazig en het stelt zich zelf weer scherp als het draaien stop. Dit heb je niet als je een constante en hoge FPS heb zoals op de PS4. Graphics maken de gameplay niet, maar waarschijnlijk word hier ook al op ingekort.

Wat ik ermee wil zeggen is dat deze port niet de gameplay moet gaan verminderen en dat de juiste keuzes gemaakt moeten worden.
Vind Bethesda wel prima, die houden wel van melk de laatste tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*