Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: Yahoo!

Grafische chipbakker 3dfx heeft over het tweede financiŽle kwartaal van 2000 een netto verlies geboekt van ruim 100 miljoen dollar. Dit werd mede veroorzaak door de overname van GigaPixel eerder dit jaar. 3dfx laat de moet echter niet zakken; vanwege de sterke positie in de retail markt en de populairiteit onder de grote OEM leveranciers wordt er nog vol goede hoop naar de toekomst gekeken. Hieronder een plak uit deze press release:

``Clearly, we are very disappointed with this quarter's financial results,'' said Alex Leupp, president and CEO of 3dfx Interactive. ``During the quarter, we were simultaneously faced with product transition, component supply and seasonality issues. As a result of our new Voodoo5 products not being available worldwide until late in the quarter, we lost new product revenue opportunity as well as existing product revenue due to consumers waiting to purchase our new products.''

``Moving forward, however, we are quite excited about our prospects. We continue to dominate the retail graphics board market, and have made inroads back into the high volume PC OEM segment as evidenced by our recently announced design win with Micron Computer,'' Leupp continued. ``This coming quarter we will be shipping a full line of new Voodoo products across a variety of different price points. With the recent merger completed with GigaPixel corporation, we believe we have a very compelling future product roadmap to address the retail and PC OEM markets, in addition to compelling IP core licensing opportunities in the emerging non-PC markets.''

The company reported that its gross profit was $10.2 million during the quarter. With $19.2 million in R&D expenses and $16.5 million in SG&A expenses, the company reported an operating loss before goodwill amortization of ($25.5 million). Also included in the company's second quarter results was a one-time charge for in-process R&D in the amount of $66.2 million in connection with the acquisition of GigaPixel, which was completed during the quarter. This resulted in a net loss of ($100.5 million), or ($3.81) per share. This compares to a net loss of ($11.6 million) or ($0.50) per share for the quarter ended July 31, 1999. Weighted average shares were 26,350,000 and 23,296,000 for the quarters ended July 31, 2000 and 1999, respectively.

Thanks Hexagon voor de link!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Hmm...
Momenteel loopt de voodoo 3 3000 AGP als een trein in de winkel waar ik werk.

Het is voor een gemiddelde PC-gebruiker een fantastische kaart om alles mee te doen voor nog geen f250,00

Daar heb je ook een tnt II 32mb M64 kaart voor (Guillemot Cougar) maar die is wel een stukkie trager. Zeker met spellen als UT die zeer goede Glide ondersteuning hebben.

Wat dat betreft zie ik hetzelfde als met de Voodoo 1. Die ging bij ons ook over de toonbank als broodjes (meer dan 100 per week) toen die rond de f150,00 lag. Het is nu niet zo extreem als toen, maar toch doen de voodoo's het erg goed.

Verder is het inderdaad zo dat de voodoo 5 een flop is. Fantastisch beeld, maar FSAA werkt gewoon niet op hoge resoluties. Ze zouden de prijs zo moeten laten zakken dat ie in de winkel voor zo'n 500 gulden ligt, als een iets duurder alternatief voor de Geforce2 MX.

En ik voorzie veel moois door de overname van Gigapixel
Dat 3dfx een verlies van 100 miljoen heeft is hun eigen schuld ik bedoel wie gaat er nou een v3 op de markt brengen als die kaart eigenlijk al niet meer kan opboxen qua specs tegen de aanwezige videokaarten, dit vervolgens weer met de v5.

Toch hoop ik dat ze terug komen met een goede kaart die nvidia een poepje laat ruiken.
Als ze die kaart niet uitgebracht hadden was het verlies nog groter geweest want dan waren miljoenen guldens aan ontwikkel kosten verdwenen, en door de kaart de fabriceren en uit te brengen hebben ze het verlies juist beperkt
:) die hebben vast een leuk krediet bij de bank.

3dfx heeft kennelijk veel vertrouwen in hun nog uit te brengen producten. Ze hebben een stevig verlies en de V5 kun je bijna een flop noemen gezien de verkoop cijfers.
Ook zijn deze taferelen niet goed voor hun naam.
En toch nog met goede moed aan de toekomst spijkeren.

Laten we hopen dat die Rampage dan ook echt zo goed wordt.
Tjah, dat de OEM markt ineens geintereseert is in 3DFX lijkt dan misschien wel een verbetering, maar ik moet toch zeggen dat 3DFX het een STUK beter deed met hun Voodoo1 en Voodoo2...
met andere woorden, ik snap jouw conclussie niet helemaal... anders hadden ze met die Voodoo4 en 5 toch ook wel een stuk beter gescoord???

Ik was een grote fan van 3DFX, maar ik zag al dat ze de mist in gingen met de banshee. Die kaart is gewoon _TE_ erg voor woorden. Heel jammer... ik had 3DFX graag super willen vinden, maar helaas ben ik daar nu niet meer toe in staat... but who knows!, Time will tell!
Ze deden het met de Voodoo 1 en 2 ook een stuk beter, maar die maakte voor 3DFx niet zoveel winst, geen enkele OEM wou die kaart, ze waren add-ons, bovendien maakte 3DFx alleen de chips erop, en de kaarten zelf niet, dus een hoop van de verkoop van die kaarten ging naar de kaartenbakker zelf. En die banshee was de eerste volledige stand alone kaart die 3DFx zelf maakte, en alle begin is moeilijk, ze hebben er wel van geleerd.
Sorry maar de Voodoo 3 serie is de eerste kaart die door 3Dfx zelf gebakken werd. De Banshee was de eerste 3Dfx 2d/3d combi en betekende de overstap van add-on naar all in one.

De grootste fout die 3dfx heeft gemaakt is in mijn ogen het produceren van de kaarten (ze hadden STB lekker moeten laten aan prutsen). Als je kijkt naar de industry dan zie je dat met name de Fab-less bakkertjes het erg goed doen (VIA en Nvidia als grootste voorbeeld). De merken met kaarten in eigen productie doet het stukken minder (Matrox, S3 (Diamondmm is niet meer) en Ati (revenues worden minder ondanks een sterke oem markt)). En waarom zou je moeilijk doen als er voldoende Taiwaneesjes zijn die je chips tog wel willen kopen (zelfs van de grootste SIS shit maken ze video kaarten).
Ik vind dat een beetje kort door de bocht:
vandaag is het Nvidia ole maar met de huidige levenscyclus van grafische sjipsen kan dat over een half jaartje wel weer heel anders zijn.

Daarnaast was het dacht ik zo dat de firma stb zich florisanter voordeed dan eigenlijk zo was.

En dan vind ik ook nog eens de combinaties niet logisch: diamond met s3, 3dfx met stb...... als je van dit soort dingen wil is fusies wellicht handiger dan overnames.
Ik denk dat 3DFX niet echt een kredietje bij de bank nodig heeft hiervoor. Vaak hebben dat soort grote bedrijven obligatieleningen uitstaan waar zij hun geld uithalen. Ik hoop alleen wel dat ze er bovenop komen aangezien S3 ook al uit de markt is als graphische chipset bouwer. Het zou jammer zijn als er straks geen alternatieven zijn voor nVIDIA, ATI (games) of Matrox (Apps).
Ok, hier op een rijtje de grootste blunders van 3DFX,
- De Banshee, is iedereen het wel mee eens,
- Het besluit om ALLEEN maar door 3DFX zelf kaarten te vervaardigen, en dus niet de chipset te laten gebruiken door andere bedrijven, dom, dom, dom!!!!

Iets dat ze wel goed gedaan hebben, is het marketing gedeelte, ze waren als eerste met een 3D kaart, en zelfs een GeForce wordt door de meeste leken die ook een graantje mee hebben gepikt uit de PC-Terminologie een "Ontzettend mooi 3dFX kaartje" of "Meneer, ik wil graag een 3dFX kaartje, niet te duur, een TNT2 ofzoiets... "
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
goed dus, vandaar dat OEM pc-boeren die dingen in hun compu's stoppen. kant en klare pc's worden over het algemeen vaker door beginnende pc-gebruikers gekocht, die ook een spelletje willen spelen....
dat met een paar honderd gulden meer(op een bedrag van bijv. 3000 piek) een SUPERkaartje in het systeem kan komen, wordt dan genegeerd(vaak heeft men er ook geen echte behoefte aan, maar komt dat pas nadat men gezien heeft bij 1 of andere vunzige tweaker dat een GF2tje toch wel een stuk beter is....)

Tot zover mijn relaas.....
Ik ben het er helemaal niet mee eens dat de Banshee een blunder van 3dfx is geweest.

De Banshee was een prima kaartje die in veel games van toen de V2 achter zich liet door de iets hogere klok snelheid. De prijs van de Banshee daalde ook lekker snel waardoor het een ideaal budget kaartje werd waar veel mensen (waaronder ik) veel plezier aan hebben beleefd. De TNT bood welliswaar 32bit maar veel spellen bouwde op Glide waardoor de TNT in veel apps het met een slechte D3D ondersteuning moest doen.
Haha volgens mij wordt er een kaartje vergeten dat ook niet echt een wereld kaart te noemen is, ik heb het hier dan over de voodoo rush :(.

Wie weet hier trouwens nog drivers voor te vinden? [Helios 3D met voodoo rush chipset]
Nog gecondoleerd trouwens met je kaart. ;)

Kijk hier maar eens:

www.a-trend.com/drivers.html

* 786562 Rene
Gek, dat mensen in Nederland, waar niemand haast een V5 heeft door slechte leverbaarheid, anders denken over de verkoop en prestaties dan mensen in, laten we zeggen, Engeland of Amerika, waar de Voodoo5 al een maand bovenaan staat op de retail verkoopcharts....
Hey Dr_Fripp, de slechte leverbaarheid is gewoon niet waar! Wij hebben in onze winkel er al verscheidene verkocht en ze zijn gewoon net als elk ander product binnen 1 dag leverbaar, dat is toch niet slecht?

Ik kan me voorstellen dat er weinig winkels zijn die veel videokaarten op voorraad nemen, want videokaarten dalen op dit moment nogal snel in prijs, en dat is alleen maar verlies wat je dan draait, maar verder? Hij draait echt heerlijk die Voodoo5 5500 lekker snel en JAAA, dat FSAA moet je echt wel een beetje van kwijlen.
Wat dat betreft is de overstap van 3DFx van chipbakker voor add-on kaarten (Voodoo 1 en 2) naar volledige kaartenbouwer voor stand alone kaarten (Voodoo 3,4 en 5) wel een goeie stap geweest. De OEM's zijn nu veel meer geinteresseerd in spullen van 3DFx, en als de nieuwe Voodoo kaarten goed gaan lopen zijn ze ook zo weer uit de rode cijfers
laat de moet niet zakken
moet moet moed zijn ;)
Gheghe... lekkere nieuwseditors :)
3dfx is samengegaan met STB (simply the best);
zodoende hebben ze vanaf de v3 zeker de nodige now how in huis voor prima kaartjes;
hun grootste probleem was echter de distributie wereldwijd;dat zit nou gebakken...
voor oem's hadden ze dan trouwens de velocity 100 in de aanbieding - heb'm zelf op een beurs voor 115,- piek gekocht;meer voor de gein ,maar toen bleek ,dat het een echte v3 was en je gewone v3-drivers kon gebruiken, een echt koopje ..
Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met de groeiende concurentie. Zo had 3dfx in het begin alleen concurentie van PowerVR (wat toch net een tikje minder was), nu is dat stukken meer geworden met Nvidia, die uitstekende kaarten maakt van hoge kwaliteit met extraas. Ik denk dat 3dfx z'n strategie moet gaan aanpassen en zich op een bredere markt moet gaan richten.
Nou, Dr_Fripp...
het retail-bedrijf waar ik werk heeft 3 winkels en ze liggen in alle winkels klaar om verkocht te worden...
Maar iedereen wil een Geforce2 van Asus of Guillemot omdat ie domweg meer FPS haalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True