Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Update voor Xbox One voegt ondersteuning voor Dolby Atmos toe

Microsoft heeft een update uitgebracht voor de Xbox One, waarmee Dolby Atmos wordt ondersteund. Het gaat om bitstream audio-passthrough, waarvan gebruikgemaakt kan worden via de blu-ray-speler van de console.

Om van de nieuwe update gebruik te kunnen maken, moet het systeem opnieuw worden opgestart. Gebruikers kunnen dan via de blu-ray-instellingenpagina kiezen om de nieuwe functionaliteit aan te zetten. Dat heeft Larry Hryb, die bekendstaat onder de alias Major Nelson en een topman bij Microsofts Xbox-divisie is, gezegd op Twitter. De toevoeging is beschikbaar voor de Xbox One en de Xbox One S en biedt ondersteuning voor games en video's. Onder meer audioformaten als Dolby Atmos en DTS-X worden ondersteund.

De toevoeging werd vorig jaar november al aangekondigd door Microsoft. Eind vorig jaar kondigde Larry Hryb aan dat Microsoft de blu-ray bitstream passthrough zou doorvoeren in een previewversie van het besturingssysteem van de Xbox One.

Met deze technologie worden digitale audiosignalen onveranderd naar versterkers doorgestuurd. Deze toevoeging is met name gericht op blu-ray-video's. De technologie is in feite een vooraf opgenomen datastream die digitaal 1-op-1 wordt doorgestuurd naar een ander apparaat. De console hoeft het geluid dan niet meer te verwerken. Enkele games op de pc ondersteunen al Dolby Atmos, zoals Battlefield 1 en Star Wars: Battlefront. De Playstation 3 en 4 hebben ook ondersteuning voor bitstream passthrough, maar alleen voor films.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-04-2017 • 12:15

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Mooie ontwikkeling.... Helaas zijn de betere Dolby Atmos speakersets echter nog onbetaalbaar. Maar wel iets om de gaten te houden. Gaat wel erg hard met Atmos! Had ik tevoren niet verwacht mbt de thuismarkt/consumentenmarkt.
.... Helaas zijn de betere Dolby Atmos speakersets echter nog onbetaalbaar. ..
Je bedoelt waarschijnlijk de sets met speciale speakers die ook (een apart kanaal) naar boven stralen wat dan via het plafond terug naar beneden wordt gekaatst. Dat zijn naar mijn mening niet de beste oplossingen voor Dolby Atmos. Wat volgens mij beter werkt is dezelfde speakers die je ook voor een standaard 5.1 set-up gebruikt, maar dan met extra (rear-) speakers of speciale plafond-speakers die je hoog aan de muur of aan het plafond bevestigd. Je bent dan inderdaad wel meer kwijt omdat je ook meer speakers koopt, maar het is dan niet meer "onbetaalbaar", n, je kan op die manier je gewone al bestaande 5.1 set upgraden door gewoon een paar extra (rear-) speakers erbij te kopen en dan hoef je dus niet je al bestaande speakers helemaal te vervangen en dan valt het qua kosten nog veel meer mee. In feite hoeven het ook helemaal niet speakers van hetzelfde merk of type te zijn (al zullen audiofielen het daar niet direct mee eens zijn.

Stel, je hebt nu een receiver zonder dolby atmos en een gewone set 5.1 speakers van merk X. Het enige dat je dan hoeft te doen voor Dolby Atmos is je receiver vervangen door een receiver die ook Dolby Atmos aan kan (als je die niet al hebt), en 2 (of meer) hoogte speakers (die ook van merk Y kunnen zijn) erbij te kopen en die ergens in de hoogte te bevestigen, of, als je dat wil hoeft dat laatste ook niet eens en zou je ze ergens op de grond kunnen plaatsen maar dan naar boven gericht zodat ze het geluid van het plafond terugkaatsen.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 13:33]

Ik bedoel een beetje beiden eigenlijk...
Natuurlijk is een complete Atmos set prachtig (Klipsch bv...).

Maar voor mijzelf zou het inderdaad eerder een volgende uitbreiding zijn op de huidige thuis cinema set. Nu heb ik dat alleen net paar maandjes terug al gedaan (van 5.1 naar een 7.2 met nog twee extra speakers hoog boven de TV - kan kiezen voor geluidsmuur van voren OF de speakers achter de bank. Beiden kan helaas niet...). Maar ja - nog steeds een nieuwe versterker voor nodig plus aantal extra speakers en kabels. Toch prijzig, bovenop de best aanzienlijke investering die er nu al staat qua apparatuur n bekabeling.... Laat staan als je nog van scratch af aan zou moeten beginnen met een dergelijke set! ;) Denk dat dit de ontwikkeling van Atmos voor de consumentenmarkt toch wel aardig remt. Er is maar een relatief kleine doelgroep die bereid is daarvoor diep in de buidel te tasten... Maar een Microsoft die er met een redelijk mainstream apparaat als de Xbox op inspeelt kan een goede stimulans zijn!! Goed nieuws dus.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 13:42]

In feite is het enige dat het extra hoeft te kosten een receiver die Dolby Atmos aan kan en (tenminste) n paar extra (kleine) speakers voor geluid van boven, dus je kan in principe al voor een paar honderd euro klaar zijn (als je de receiver even buiten beschouwing laat.) En bekabeling... tsja, als jij door elfjes gevlochten zilveren kabels vereist kost dat wat, maar je zou in principe ook gewoon electriciteitskabel van een paar euro kunnen gebruiken.

Dus, ja, je kan er ook duizenden euro's aan uitgeven, maar dat heft dus nit.

en als je nog van scratch af aan moet beginnen, dan valt het ook wel mee, vergeleken met een (standaard) 5.1 set. Nogmaals, het enige dat het extra kost is een receiver die behalve 5.1 ook Atmos aan kan en (tenminste) n paar extra rear speakers. Dus zeg maar dat het ongeveer 20 procent meer kost dan een "gewone" 5.1 set, als je je tenminste niet gek laat maken door een verkoper die graag de hoofdprijs met je afrekent.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 13:50]

Haha... Mooi: door elfjes gevlochten zilveren kabel :P Volgens mij is daar best markt voor ook nog ;) Ik heb wel audiokabel van enige kwaliteit, maar absoluut niet de high-end kabels met vergulde aansluitingen etc. Maar laatst even uit zitten rekenen - heb ondertussen toch al zo'n 250 euro alleen aan kabels liggen :/ Het zijn gewoon alles bij elkaar flinke afstanden als je de kabels ten minste netjes via plinten e.d. wilt hebben liggen.

Of iets duur is blijft natuurlijk persoonlijk... Maar heb nu een set van toch alweer zo'n 1500 euro bij mekaar denk ik (incl. kabels). Voor Atmos zou er toch weer zo'n 500-700 euro tegenaan moeten (met name voor een receiver). Toch een dure hobby ;) En dan is het echt nog geen top spul dat ik heb staan. Goed spul, maar zeker niet geschikt voor de echte die-hard audiofiel!

En vandaar mijn opmerking dat de doelgroep voor Dolby Atmos toch wat beperkt is... Het kost veel geld, het is veel werk trouwens ook nog (tenzij je het laat doen, maar dat kost weer extra geld), je moet je woonkamer maar net vol willen hangen met speakers... Maar hoop dat het nu enkel meer een vlucht neemt (en daarmee dus betaalbaarder wordt).
Je moet het denk ik zo zien: Je kan ook gewoon de speakers in je tv gebruiken om van een film te genieten. Als je beter geluid wil dan dat kan je je tv aansluiten op je stereo versterker met stereo speakers, maar als je die nog niet hebt kost dat wat. Als je ng beter geluid wil sluit je je tv aan op een surround sound receiver met 5.1 speakers, dat is ng wat duurder. Nog iets beter en nog iets duurder is een receiver met 7.1 of 9.1 speakers en het nieuwste van het nieuwste is een Dolby Atmos receiver met een Dolby Atmos speakers setup. "Onbetaalbaar"? Nee, ongeveer zo'n 20% duurder dan een "gewone" 5-1 receiver met 5.1 speakers, maar je kan het zo gek maken als je zelf wil... Maar "onbetaalbaar"? Nee, dat niet. Zeker niet als je al een 5.1 setup hebt staan die je dan verder kunt upgraden.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:10]

Eens. Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde ;)

Maar terugkomend op mijn initile opmerking. Als je cht goed Atmos wilt doen en een echt goede Atmos set wilt, dan is het voor de normale sterveling redelijk onbetaalbaar :/ Een echt goede speaker mag best 750-1000 euro kosten. Als je er daar 2 van nodig hebt. Ach - dat is voor de echte liefhebber wel een keer bij mekaar te sparen (mij persoonlijk al veel te gek, maar goed, dat ben ik!). Maar wil je met dergelijke goede speakers een Atmos opstelling - dan wordt het toch ineens een ander verhaal!

Maar hoe dan ook... Bij mij is het slechts een kwestie van tijd (sparen dus!!). Want 500-700 euro heb ik nu even niet... Eerst nog sparen voor veel te veel andere dingen die dan even voor gaan :D Dus, misschien over een jaartje (of 2?) eens!
Nee, sorry, ik blijf vallen over "onbetaalbaar".

een standaard 5.1 setje bestaat uit een subwoofer, een center speaker, twee front speakers en twee rear speakers. Het enige dat een Atmos setje meer heeft is ook twee "plafond speakers", of die nu aan het plafond hangen of vanaf beneden van het plafond weerkaatsen is irrelevant. Als je ervan uit gaat dat al die speakers hetzelfde kosten, laten we zeggen, 100 Euro per stuk, dan kost zo'n setje ipv 5.1 = 6 x 100 Euro is 600 Euro nu 7.1 = 8 x 100 euro = 800 Euro. In werkelijkheid kosten die speakers niet allemaal hetzelfde want meestal zijn de front speakers en de subwoofer duurder dan de rear speakers (en de plafond speakers) dus zou je kunnen zeggen dat waar een 5.1 speakers set 600 Euro zou kosten een vergelijkbare Atmos set dan 700 Euro zou kosten.

Daarnaast heb je ipv een gewone surround receiver een atmos surround receiver nodig, maar die meerprijs valt tegenwoordig ook reuze mee, bij Coolblue heb je er al een voor 329 euro

Als je helemaal van scratch moet beginnen kan je dus al ver onder de 1000 euro helemaal klaar zijn, speakers n receiver... En ja, niet iedereen zal 1000 euro kunnen besteden aan een surround set, maar het is toch zeker verre van "onbetaalbaar"

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:29]

Vind het niet zo'n heel nuttige discussie wanneer iets nu precies wel of niet de term 'onbetaalbaar' mag dragen, haha :P

Maar waar ik vooral op doel is simpelweg de hoeveelheid speakers (en bijbehorende kabels). Dat is gewoonweg prijzig. Voor de iets minder eisende persoon kan dat best redelijk betaalbaar, maar toch nog steeds al snel minimaal een 700-800 euro (zoals je hierboven inmiddels netjes uitgerekend hebt ;) ) - en ik ken persoonlijk toch echt hl veel meer mensen die dit never nooit uit zouden geven aan een toch nog redelijk eenvoudige speakerset dan mensen die dat wel uit willen geven... Als ik zo even mijn familie en vrienden af ga kan ik eigenlijk niemand bedenken zelfs die dit berhaupt zou overwegen... Wel enkelen die in plaats daarvan dan een goede 2.1 set o.i.d. nemen voor een vergelijkbaar bedrag....

Maar wil je naast echt goed geluid (en dan valt een eenvoudig 5.1 setje met kleine satelliet speakertjes toch meteen af) k Atmos, dan is het cht niet te betalen...En daar doelde ik vooral op. Minimaal 8 speakers, maal 500-1000 euro per speaker (want dat kosten een beetje goede speakers zomaar!) plus goede versterker en kabels.... Ik zeg: onbetaalbaar (voor velen althans h).

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 14:38]

Je hebt gelijk, wat voor de een onbetaalbaar is is voor de ander peanuts... Dat is inderdaad een onzinnige discussie.

Mijn punt is en blijft dat het verschil tussen een standaard 5.1 set en een Atmos set niet meer dan zo'n 20% hoeft te zijn.

Misschien kunnen we het daar dan mee afsluiten?
Zoals ik al zei: volgens mij zeggen we uiteindelijk gewoon hetzelfde O-) Enkel met andere woorden....

Hoe dan ook is de strategie van geleidelijk updaten ideaal. En in vergelijk met 5.1 is het inderdaad redelijk goed te betalen! Daar heb je in ieder geval helemaal gelijk in! Ongeacht wat je standaarden daar in zijn. Kun je daar voor 4000 euro betalen, dan zal 5000 euro toch vast ook wel lukken.... En is dat je 'maar' 500 euro waard, dan is 600 euro ook best een keer te doen.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 14:44]

Dit. Persoonlijk begon ik met 2 vloerstaanders en een simpele receiver. Daarna 2 speakers achter erbij gekocht. Een nieuwe receiver met Atmos support (toevallig, niet gekocht daarvoor) en daarna een center speaker. Ik heb nu de B&W 683 (S1) voor en de 684 (S1) achter. HTM62 (S1) als center (ik zoek nog steeds een HTM61 S1). Subwoofer heb ik voor mijn gevoel niet nodig gezien de 683 flink wat kick heeft.

Misschien hang ik nu wel een paar 685 op boven me, al staat dat wel een beetje raar op mijn plafond.

Mijn conclusie was overigens dat je een surround setup geleidelijk kan opbouwen. Het kost wat, maar alles is modulair. Je kan ook met 2e hands componenten beginnen en dan langzamerhand upgraden naar wens

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 april 2017 13:44]

Valt mee toch? Hier een 5.1 set, met daarnaast 2 speakers aan het plafond. Klinkt aanzienlijk beter dan die speakers die weerkaatsen (gaat toch niets boven cht geluid uit het plafond). Zeer blij met deze opstelling. En dat is nog zacht uitgedrukt.
Klopt wel. Het is maar net wat je wilt. Maar het loopt hoe dan ook meer in de cijfers dan een eenvoudige soundbar of 5.1 set. Nu vind ik dat als film fanaat geen ramp (zie hierboven - heb in de loop der jaren mijn audio steeds verder uitgebreid tot inmiddels een best leuke set - maar helaas dus nog niet Atmos!). Maar de doelgroep hiervoor blijft, denk ik, beperkt.

Overigens nu wel weer extra enthousiast om alvast te sparen en uit te kijken naar de volgende uitbreiding richting Atmos :D
Ik ben heel benieuwd of die vervelende audio delay nu weg is. Met mijn Xbox kreeg ik het beeld van films nooit goed in sync. Dus ik zat met smart op deze update te wachten.

Edit: dit was met de MS BlueRay app

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 april 2017 14:05]

Probleem is verleden tijd, lang leven het ultieme mediacentertje en met de scorpio straks als vervanging ook nog is de beste console ervaring in games, xbox is eindelijk weer goed bezig de afgelopen tijd.
Ultiem zou het zijn als er een CI+ interface zou zijn voor mijn Ziggo kaartje. Maar goed, ben er heel blij mee. Plex app, Netflix app en lekker gamen!
En gesture control. Jammer dat dat er uit is.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 7 april 2017 12:34]

Of een ziggo app! Voor de Windows 10 store is hij er al alleen voor de Xbox One nog niet. Dan kun je ook gewoon alle tv zenders en On demand kijken die je ook met een horizon box zou kunnen kijken.

Het schijnt dat ze er wel mee bezig zijn maar Ziggo kennende zal het nog wel behoorlijk lang op zich laten wachten.
Ja en dat terwijl de app er is in de store voor zowel desktop/laptop als mobile. Dus het is al een UWP (universele app)
Als die er is voor de xbox heb ik eigenlijk geen decoder of smartcard meer nodig...
Hetzelfde geld voor de apple TV, tvOS is 100% afgeleid van iOS.. voor de iPhone/iPad heb je wel de ziggogo app.. maar niet voor de apple tv.
Nog 1;
Ziggo's sport kanaal, Ziggo sport toaal, werkt qua webplayer met HTML5 en raad eens waarmee ziggogo.tv werkt?
Juist.. Silverlight.. dus het ene tak heeft qua HTML5 het wel voor elkaar en de andere tak weer niet.
Je kun je setbox met ziggo smartcard toch bedienen via de XBOX One, XBOX One heeft een HDMI ingang en bedieningsfeatures.

http://support.xbox.com/e...t-console-to-home-theater

Disclaimer: Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik ben vooralsnog tevreden met mijn Nvidia Shield TV, SPMC, TVHeadend setup.
Ze zijn al heel lang goed bezig, alleen Sony heeft gewoon meer marktaandeel in BNL. Dat is eigenlijk ook nog nooit anders geweest. Alleen in de US zie je dat de Xbox al sinds de 360 een behoorlijk marktaandeel heeft.

Heb zelf ook een Xbox gekocht puur vanwege het feit dat je er zo veel mee kan (qua apps). Ook het gamestreamen (van je xbox naar je windows tablet of pc) vind ik echt geniaal werken en maak ik ook veel gebruik van. En de backwards compatability met X360 games stel ik ook zeer op prijs.

Maar ik denk dat marktaandeel ook niet echt relevant is om je aankoop op te baseren. Beide consoles hebben genoeg spelers om voor alle games volle servers te hebben (met TESO heb ik nog steeds moeite om in de spitsuren in te kunnen loggen :+ ). Dus het komt puur op persoonlijke voorkeur uit.
lang leven het ultieme net mediacentertje
Om het ultiem te noemen gaat wat ver, daarvoor missen er teveel functionaliteiten en zuipt hij teveel energie (in verhouding) ;)

Maar het gaat zeker de goede kant op. Nu nog even wachten op de release van Kodi :)
welke player gebruik je hiervoor dan op de xbox ?
De standaard meegeleverde speler. Volgens mij is dat de enige BlueRay speler die je kan gebruiken. Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om het afspelen van Blue Ray disks en niet van netwerk files of zo. Dat doe ik gewoon via mijn laptop.
je kan ook vlc downloaden, die ondersteund dat ook volgens mij op xbox blueray etc.

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 7 april 2017 13:34]

Eerst was die app de enige. Dus heb die altijd gebruikt. Maar dat zou eigenlijk ook zonder issues moeten werken.

Ga eerst de nieuwe update wel eens proberen.
Raar, ik heb nooit a/v sync-problemen gehad met Blu-ray met geluid over versterker. Altijd mooi synchroon. Hopelijk is dat probleem met deze update voor jou ook verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 april 2017 13:11]

Is het misschien niet eerder een probleem van je receiver? tv?
Nee zeker niet want alle andere bronnen werkte perfect in sync alleen met de Xbox kreeg ik het niet voor elkaar. Lees ook maar op internet er zijn extreem veel klachten over. Er was een echte pass-trough als ik mij niet vergis en nu dus wel.
Net uit eigen ervaring uitgeprobeerd. En ik kan bevestigen dat die problemen nu in het verleden liggen.
Is het ook voor games? Of alleen maar voor films?

Mijn excuses als het een domme vraag is, maar ik vind daar dus nergens een antwoord op...
ook voor games, al zijn er nog niet veel die Dolby Atmos ondersteunen... Maar, de Scorpio is daar straks ng beter in en dan zullen er vast ook meer games het gaan ondersteunen.

Bedenk wel dat je om Dolby Atmos ook te kunnen ervaren je n een receiver nodig hebt die ervoor geschikt is n speciale en/of extra speakers. Met alleen een gewone 5.1 set kan je het niet weergeven.

https://www.dolby.com/us/en/brands/dolby-atmos.html
https://www.homecinemamag...wat-het-en-hoe-werkt-het/

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 12:47]

die speciale speakers zijn geen vereiste om Atmos in 5.1 weer te geven. Als jouw receiver Atmos ondersteund kun je daarmee gewoon 5.1 in Atmos afspelen, wat nog steeds een verbetering is t.o.v. Dolby True HD/DTS HD MA aangezien Atmos object based is ipv channel based en dus een veel betere plaatsing van het geluid heeft als eigenschap.
Dat je geen speciale speakers nodig hebt ben ik helemaal met je eens, vandaar dat ik zei: "speciale en/of extra speakers."

Dat je met een gewone 5.1 set k van Dolby Atmos kan genieten (mr dan gewoon surround sound dan) ben ik nadrukkelijk niet met je eens en als gecertificeerd sound engineer weet ik wat dat betreft wel een beetje waar ik over praat. Het maken van een goede surround mix is erg moeilijk, k met Dolby Atmos, voor een belangrijk deel omdat de juiste plaatsing van speakers in de luisterruimte met surround sound ng veel moeilijker en belangrijker is dan met een gewone stereo set. Dat de techniek die wordt gebruikt voor plaatsing nu wezenlijk anders is doet daar niet veel of zelfs niets aan af.

Ht grote verschil tussen standaard surround sound (5.1 of 7.1 of nog meer) en Dolby Atmos is de hoogte in het geluid en daar heb je toch echt speakers voor nodig die of in de hoogte zijn geplaatst of tenminste naar boven stralen om het geluid te doen weerkaatsen van het plafond.

Ja, ik weet dat het nu met "objecten" is ipv met alleen kanalen, maar voor de consument is dat in feite niet relevant. DIe luisteraar blijft afhankelijk van de speakers in de luisterruimte en hoe het geluid technisch gezien nu precies in zijn speakers aankomt doet er niet toe. Als jij als luisteraar cht geluid van boven je wil horen komen dan zal je f speakers boven je moeten hebben hangen f je moet een set speakers dat geluid van het plafond laten weerkaatsen.. Als je dat niet hebt heb je geen geluid met "hoogte" dus dan blijft het gewoon surround sound en dan heb je dus daarom met een gewone 5.1 set niets aan Dolby Atmos, objecten of niet.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 7 april 2017 14:17]

In de afgelopen 2 generaties heb ik geen games gezien die DTS-HD of Dolby True HD hebben gebruikt. Games gebruiken vandaag de dag nog gewoon Dolby Digital en DTS.

Vraag me af wat de reden hierachter is, iemand die dat weet? Ik weet niet hoe het met Atmos zit qua game ondersteuning, maar het zal voor eigenlijk 100% gewoon voor films worden gebruikt. Daarbij heb je ook nog Atmos speakers nodig en een receiver die Dolby Atmos support heeft. Volgend jaar ben ik van plan mijn receiver weer te gaan upgraden wanneer ik overstap op een 4KTV.
DTS-HD en/of Dolby True HD voegen voor games nauwelijks iets toe, alleen een iets hogere bitrate dus waarom zou je dat in een game implementeren? Dolby Atmos en DTS X daarentegen bieden voor games juist wl echt iets extra, namelijk betere positionering van het geluid, vooral maar niet alleen doordat er nu ook hoogte in het geluid zit (een overvliegend vliegtuig hoor je ook echt boven je).
BF1 en BF4 ondersteunen Dolby Atmos.
Nu het wordt ondersteund zullen er vanzelf meer volgen.
Zelfde als destijds van 2.0 naar 5.1 en van 5.1 naar 7.1
Staat in het artikel..:

De toevoeging is beschikbaar voor de Xbox One en de Xbox One S en biedt ondersteuning voor games en video's. Onder meer audioformaten als Dolby Atmos en DTS-X worden ondersteund.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 7 april 2017 12:42]

Ben benieuwd :) Jammer dat mijn receiver geen HDR signaal doorgeeft, maar je kunt niet alles hebben ;)
Tweakers is niet meer de hobbywebsite die het ooit was. Dat is waar. Tweakers heeft geld nodig om van te bestaan, dat is waar. Microsoft heeft in het verleden geld aan Tweakers gegeven voor dubieuse zaken (ik herinner me een 'hippe nieuwe' plaatjescarousel die voor geen meter werkte op goede browsers, maar in Internet Explorer (een soort MOSAIC met iets meer functionaliteit) schijnbaar wel werkte. Ook dat is waar. Maar als ik op de frontpage kijk vind ik positief en negatief nieuws over Ubuntu, Samsung, Apple en Microsoft. De suggestie van jou dat Tweakers aan de voeten van (alleen) Microsoft ligt vind in ongegrond en onnodig.

Dat gezegd hebbende: je bedoelt Microsofthondje, dit is een samengesteld woord.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True