Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers klagen over OneDrive-reclame in verkenner Windows 10

Microsoft is begonnen met het in de Windows 10-verkenner plaatsen van reclame voor betaalde OneDrive-opslag. Windows 10-gebruikers beklagen zich over de praktijk. Microsoft spreekt van 'tip-notificaties' die gebruikers zouden helpen.

Meerdere Reddit-gebruikers klagen over de notificatie die ze in de verkenner van Windows 10 voorgeschoteld kregen. Niet elke Windows 10-gebruiker krijgt deze echter. De promotie staat bovenin het venster bij de Quick access-weergave en wijst gebruikers op een aanbod van 1TB-opslag bij OneDrive voor 7 dollar per maand bij een Office 365-abonnement. Klagers wijzen er onder andere op dat zij de reclame te zien krijgen terwijl ze al een Office 365-abonnement afnemen.

Ook Windows-watcher Paul Thurrot beklaagt zich over de praktijk. "De verkenner is de Windows 10-shell, het is een basisonderdeel van het besturingssysteem. Het is Windows", stelt hij. Volgens hem komt de reclame bij Creators Update van Windows 10, die Windows Insiders-testers nu al kunnen gebruiken, maar Microsoft toont deze ook bij reguliere versies, blijkt uit een inventarisatie van Tweakers. Notificaties als deze zijn uit te schakelen door bij de map-opties onder 'View' de optie 'Show sync provider notifications' uit te schakelen.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft onder vuur ligt wegens het opzichtig promoten van zijn eigen diensten. Veel Windows-gebruikers klaagden over de opdringerige manier waarop het bedrijf hen voorstelde over te stappen naar Windows 10. Binnen zijn besturingssysteem schuift Microsoft Edge met pop-ups naar voren met claims over de voordelen van deze browser ten opzichte van Chrome en Firefox.

Door

NieuwscoŲrdinator

441 Linkedin Google+

Reacties (441)

Wijzig sortering
Open the View tab from the File Explorer’s ribbon
Click on Options to open File Explorer settings
From the Folder Options window, click on the View tab
There, you’ll need to find the “Show sync provider notifications” checkbox
Uncheck the checkbox and then save the settings by clicking OK
After that, the ads/notifications should be gone from the Explorer
Leuk, dat het uit te schakelen is, maar zo'n functionaliteit hoor je gewoon niet in een OS te hebben natuurlijk. En dan ook nog adverteren met vooral eigen producten. Kan me een rechtzaak herinneren die MS verloor, over de integratie van IE in hun eigen OS. Dit is dan natuurlijk wel het randje opzoeken, want nu zijn het advertenties over vooral eigen producten.
https://twitter.com/ow/status/840082430346186752
En ondertussen toont OSX ook promotie voor Safari wanneer je een andere browser installeert, maar daar hoor je dan weer niemand over.
Dat doet Microsoft al langer, als je een andere browser als default wilt instellen komt er een popup die je probeert over te halen toch eens Edge te proberen.
Dit gaat nog een stap verder.
Dat doet elke browser...
En wat maakt het uit wie het langer doet?

Bij OSX gebeurt het blijkbaar ook in het OS dus het is exact hetzelfde.
De melding komt niet van de browser. Hij komt van Windows zelf.

Zie bijvoorbeeld hier: https://superuser.com/que...n-taskbar-and-system-tray
Die OSX-melding ook...
Mijn punt is dat iedere OS maker een browser adverteert, maar dat Microsoft meer doet dan zijn browser pushen. Ze proberen mensen een product aan te smeren wat nog niet op hun computer geÔnstalleerd staat (onedrive) vanaf een algemeen programma dat mensen gebruiken om door bestanden te bladeren (verkenner).

Wellicht doet MacOS hetzelfde met iCloud, ik heb daar weinig ervaring mee. In de korte tijd dat ik macOS bekeken heb, heb ik geen popup van iCloud gezien in de Finder.

In ieder geval is en blijft het onaangenaam om tijdens je dagelijkse routine schermruimte kwijt te raken aan ongerelateerde onzin. Onedrive inschakelen is een keus tijdens het installeren en opzetten van Windows, als mensen hebben gekozen om het niet te gebruiken moet je die keus respecteren.
Dat is niet waar. Onedrive is windows standaard sinds 8.1 & 10
Ik vind het leuk en aardig dat je iemand z'n quotes gebruikt maar als mac gebruiker heb ik die popup nog nooit gezien en ja ik gebruik ook andere browsers.

MS daarintegen laat dit altijd zien, tenzij je ergens uit zet.
Ik heb 2 mac machines draaien en geen enkele geven reclames af, kom het ook niet tegen op sites zoals onemorething.nl/iculture.nl of zelfs twitter.
Tja en een popup vindt je niet bij android, hooguit reclame in de reclame bar/ruimte maar de concurrentie, Onedrive, is dan ook vertegenwoordigd.
Hoax zeker ik ben dit nog nooit tegen gekomen op Sierra 10.12.3.

Wel toevallig dat deze tweet gelijktijdig met dit nieuws naar buitenkomt :/

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door toro op 10 maart 2017 18:19]

Recentelijk toch maar Firefox op m'n Macbook gezet, kreeg toch echt deze melding
Vreemd, ik heb 2 USA installed machines met 3 browsers, Safari (logisch), chrome en firefox en nooit reclames gezien.
Ik denk dat sammie een grote appel bril op heeft... En die Microsoft reclame heb ik ťťn keer gezien bij het installeren van Mozilla en dat was het enige. Auto update op 'manueel' gezet . En nog wat dingen ... Dat vind ik zo fijn aan Windows, je kunt overal bij en alles naar wens aanpassen ..
De groep gebruikers bij Microsoft is nu eenmaal groter dan bij Apple (waardoor dergelijke klachten eerder het licht zien) en blijkbaar vinden de OS X gebruikers het prima en de Windows gebruikers niet.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 maart 2017 15:21]

Dus 1 mag het en een ander niet?
Ook wel goed praten doe je dan...
Dat zeg ik niet. ;) Ik zeg alleen, dat doordat de groep Windows-gebruikers groter is dan de OS X-gebruikers, dat een dergelijke actie dan sneller opvalt en als ongewenst bestempeld wordt. De groep OS X-gebruikers 'slikt' de reclame misschien wel en daarom lees je er minder over.

Want laten we wel wezen, de reclame die Apple heeft is kleiner / minder opvallend / minder irritant dan de reclame die Microsoft heeft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 maart 2017 01:01]

En niet te vergeten dat Microsoft dit ook al enige tijd doet met zijn edge browser.... :/
Dit is echter een optioneel stuk software, waar voldoende goede alternatieven voor te downloaden zijn.

Ik wil natuurlijk hiermee niet zeggen dat Windows niet vervangbaar is. Maar dat vereist wel een hele verandering je workflow, mede door compatibiliteitsaspecten. Bij een browser is dit verschil relatief klein.
Dit is echter een optioneel stuk software, waar voldoende goede alternatieven voor te downloaden zijn.
Erg optioneel, kan je Edge verwijderen? Juist ja. ;)
Wat mij betreft niet relevant aangezien het geen substantieel deel van je disk inneemt en je bent niet verplicht om het te gebruiken.
Dat kan je over heel veel dingen zeggen en beweren dat ze optioneel zijn, maar het systeem wel onnodig drukker bezet maken dan nodig is en de gebruikersvriendelijkheid schiet hier dan weer te kort, want je kan immers niet alles naar wens aanpassen.
Want een andere browser kan je niet installeren nŠŠst Edge? :? Zie het probleem daar niet zo van.
Ik gebruik edge alleen als een site niet goed wil werken in 1. Firefox, 2. Crome, 3. IE. Dan probeer ik als 4e edge.
Ja, zo werkt een monopoliepositie. Als er verdenking is van het misbruiken van een monopolie (zoals Windows had/heeft) dan zijn er juridische middelen om dat tegen te gaan. Zoals in het verleden gebeurd is met Microsoft en het bundelen van Internet Explorer of de Mediaspeler. In principe, afgezien dat je misschien een privacy argument kunt gebruiken (maar dat is allemaal nogal los-vast in het geval van adverteren), mogen software bouwers dit doen: besturingssysteem of niet. Het hekele punt voor de wet is enkel of er geen oneerlijke concurrentie plaatsvind. Betekend niet dat ik het persoonlijk goedkeur, maar dat staat er los van. Ook Ubuntu heeft ge-experimenteerd met het tonen van Amazon adverenties in hun start-menu, en probeer in OS X maar eens onder iCloud uit te komen …
Hou toch op, het monopoly-argument is achterhaald en klopt gewoon niet meer vandaag de dag. Je moet tegenwoordig ook de mobiele markt meenemen in de percentages aangezien er veel mensen zijn die bijna geen computer meer aanraken maar enkel telefoons en tablets.
Ik snap niet zo goed hoe dit relevant is? Gezien het hier om het desktop-OS gaat, niet om een mobile OS. Advertentiepraktijken voor een mobile-OS zijn een heel ander verhaal. Verder heb ik nergens gezegd dat er sprake was van een eventuele monopoliepositie die dit soort praktijken zou kunnen tegenhouden, integendeel zelfs.
Zolang mobile en desktop nog geen homogene devices zijn die exact hetzelfde kunnen, is dat natuurlijk niet het geval.

Je kan zelfs de scheiding x86 / ARM nog steeds maken, waarin Google met Android op ARM monopolist is, en MS op x86 met Windows.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2017 14:14]

Verschil is dat Safari gratis is, terwijl Microsoft letterlijk reclame voor een betaalde service toont.
Microsoft heeft monopoly op de markt, dus die moet zich aan strengere wetten en regels houden.
Hoezo monopoly? Er is toch ook nog Linux en OSX?

Android gebruikers krijgen Drive voorgeschoteld op hun OS. Zelfde geval imho.
Apple gaat nog verder, door hun ecosysteem af te schermen.
Hoezo monopoly? Er is toch ook nog Linux en OSX?
Daarvoor wordt gekeken naar de markt positie, en die van Microsoft is meer dan de helft, dan zit je aan de monopoly wetten en regels.
Linux is niet voor iedereen een keuze omdat scala aan games en software die bedrijven gebruiken niet voor Linux beschikbaar is en macOS is best prijzig.
Tegenwoordig richting de 1500 euro en met touch bar zelfs 2000 euro.
Android gebruikers krijgen Drive voorgeschoteld op hun OS. Zelfde geval imho.
Apple gaat nog verder, door hun ecosysteem af te schermen.
Klopt, maar die hebben weer geen monopoly, al wordt er al wel gekeken door Brussel naar de houding van Android.
Android heeft ruim meer dan de helft (80%) van de smartphones in handen.

Ik ben een beetje zoekend naar of hier niet met twee maten gemeten wordt.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de reclame van MS mij wel stoort. Maar bloatware op Android stoort mij ook. Daarom gebruik ik CM OS. :)
Maar drive kun je echt volledig deinstalleren, bovendien heb ik nog nooit reclame gezien voor drive, wat opgedrongen wordt. Reclame bij google is zowiezo een stuk subtieler verwerkt dan bij MS
OK, dan gaat Microsoft toch weer een stap verder.
Ze leren het ook nooit...
Je zegt het goed ja, Android.. maar is dat alleen 1 bedrijf?
Nee, dat zijn heel veel bedrijfjes bij elkaar, daarom is dat nog geen monopoly positie qua wet en regelgeving.
Die wetten en regels gelden pas als 1 bedrijf, dus Google, Apple, LG, Microsoft oid. de grootste is en dus de meerderheid qua gebruikers in handen heeft en qua Android is dit niet het geval.
Wat wel zo is, is dat Brussel kijkt of Google niet zijn macht misbruikt om bepaalde Google apps verplicht mee te geven als het ware als men Android wenst te gebruiken.
Je hebt volledig gelijk, Android is een andere situatie.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 11 maart 2017 13:02]

MacOS is gratis. Tot 2010 moest men ervoor betalen, daarna niet meer. Apple's Ecosysteem is daarnaast niet afgeschermd. Ik kan gewoon inloggen op iCloud vanaf mijn Windows 7 laptop. Alle iPhones en iPads zijn te gebruiken icm met Windows en alle iPods behalve de aller eerste volgens mij ook.

Dat de afscherming bestaat vooral uit de Appstore binnen iOS en de chips in lightning connectors (made for/compatible with iPhone/iPad/iPod).
Ik vind het ook nogal een verschil als je 't mij vraagt.
Heb zulke balkjes tot nu toe nooit gezien en heb 2 US installed macOS systemen.
Beetje flauw dat je naar een ander (OS X) gaat wijzen, per slot van rekening zijn de mensen die klagen mensen die Windows 10 gebruiken. Ik heb er (nog) geen last van, want mijn laptop draait nog steeds Windows 7 en dat hou ik zo zolang die het nog goed doet.

*
Het hangt helemaal van de frequentie af hoe vaak die reclames opduiken. …ťn of twee keer per dag, daar kan ik wel mee leven, vooropgesteld dat het niet van die schreeuwerige reclames zijn. Maar als ze iedere keer zichtbaar zijn als ik de filemanager of een ander deel van het OS gebruik, dan vind ik het wel storend.

(tekst na het sterretje toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door Ome Kor op 11 maart 2017 13:14]

OSX is niet een dominante partij, Windows wel. Dat was toen (het moment dat CH40S zich herinnert) ook een belangrijk punt. Overigens ben ik OSX gebruiker en ik heb die popup niet gezien. Terwijl ik wel Firefox en Chrome heb.

Edit:
Ik heb net 3 nieuwe browsers gedownload en geopend (het waren, zoals de meeste apps voor OSX, Apps die direct kon openen na het uitpakken) en ik heb die mededeling niet gezien. Ik denk dat je dat bericht alleen krijgt als je Safari hebt weggegooid.

Edit 2:
Het blijkt dat deze melding op komt als je Chrome start. Misschien is hij weer uitgeschakeld in 10.12 (macOS Sierra). Hoe dan ook, ik heb er geen last van en heb heb ook nog nooit gezien. Ik moet wel toegeven dat ik dat ook niet zo netjes vind en het ook niet verwacht van Apple, al vind ik het minder heftig dan de vensterbrede reclame van MS.

[Reactie gewijzigd door klonic op 11 maart 2017 22:21]

Omdat het aandeel Apple gebruikers misschien veel lager ligt dan het aandeel Windows gebruikers?
Reclame in software die je zelf installeerd is nog OK, mits dat vooraf kenbaar wordt gemaakt. Dat is dan een bewuste keuze. Dit is gewoon een systeem onderdeel voor een stuk software waar je voor hebt betaald. Er was nooit sprake van reclame of een aankondiging dat er in de toekomst reclame in onderdelen van het besturingssysteem zou worden opgenomen. Zelfs in de gebruiksvoorwaarden (die niemand leest) Dit wordt dus ongevraagd opgedrongen, met een omslachtige opt-out methode. Bovedien is de reclame eenzijdig voor een microsoft product. Lijkt mij meer op spam (dus verboden).
>Reclame in software die je zelf installeert is nog OK,<

Ho, dat is normaal GEWORDEN. We zijn er aan gewend geraakt.
OK vind ik is het trouwens helemaal nog niet.
maar wat is nu werkelijk het grote probleem? Ik start windows op (heb het zelf nog niet gezien, maar de reclame zal allicht komen) en dan zie ik in de verkenner een reclame over one drive. So what? Je Os doet gewoon nog steeds waar jij hem voor gebruik, je verkenner doet nog altijd waar hij voor bedoeld is.

Of het netjes is laten we in het midden, maar ik begrijp niet waarom al die ophef constant gemaakt word als MS wat doet. Bijna overal krijg je tegenwoordig reclame te zien, maar bij windows is het gelijk de grootst mogelijke heisa. Je kun het zelfs uitzetten.
Het is een betaald product, daar verwacht en wil ik geen reclame in. Indien het gratis zou zijn dan is het enigszins logisch dat je via advertenties en privacy betaalt., maar bij een OS dat 140 Euro kost dus niet.

Bovendien had men dit wettelijk gezien bij de koop al duidelijk moeten aangeven. Dit mag je volgens de Nederlandse wet niet wegstoppen in de voorwaarden.
Windows 10 was voor mij toch echt wel gratis, misschien dat mensen met een betaalde versie deze niet te zien krijgen? Wil niet zeggen dat ik reclame leuk vind, al heb ik het nog niet gezien, maar heel onverwacht vind ik dit nou ook weer niet, als je iets gratis krijgt zit er altijd wel iets achter.
De upgrade naar Windows 10 was tijdelijk gratis. Het product kost nu in de gemiddelde Nederlandse webshop weer gewoon 140 euro.
Mwah.... pak gewoon een OEM-licentie voor 1 gebruiker. Vanaf 18 euro. De image kun je gewoon bij Microsoft downloaden.

Maar ook 18 euro is betaalde software: ik vind het ronduit belachelijk dat je reclame toont in betaalde software.
Dan wil ik eerst van Microsoft zelf horen dat die key;s niet gejat zijn.. met goedkope OEM licenties moet je uitkijken, al was mijn laatste gekochte MS product vista (upgrade naar W7 was gratis), voor derest via school en nu MS alles gratis gekregen.

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 11 maart 2017 00:07]

Werkt hier gewoon: is dus legaal. Ze staan ook gewoon in de Pricewatch :)
Niet bepaald, een OEM key mag je pas bezitten als jij een heel nieuw systeem koopt en een OEM key mag dus alleen bij nieuwe systemen worden geleverd.
Microsoft heeft hierdoor het recht om alle verkochte keys door dat bedrijf in 1 klap te deactiveren.
Daar ben jij mee akkoord gegaan.
De gratis update naar Windows 10 kon je alleen uitvoeren als je al in het bezit was van een legale (betaalde) versie van Windows 7 of 8. Daarmee is Windows 10 nog niet gratis. Zonder Windows 7 of 8 moest je gewoon betalen.
Windows 10 is dus een betaald product en in de voorwaarden staat niets over reclame in onderdelen van het OS. De reclame is dus ongevraagd (naar grote aantallen gebruikers) gestuurd. Dat is nu net de definitie van Spam.
Zelf heb ik het overigens niet gezien.
Windows 10 was voor mij toch echt wel gratis
Nope. Jij hebt Microsoft o.a. betaald met een urenbesparing voor het onderhoud aan eerdere Windows versies. De snel oplopende adoption-rate voor Windows 10 is zo bijv. al voorbij gekomen als argument om de extended support periode voor Windows 7 in te korten.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 maart 2017 14:02]

Het moment dat ik reclame zie ben ik weg van Windows of komt er weer good ol W7 op.
Nou het neemt natuurlijk wel ruimte in. Ik werk 2 PC's met Windows 7, een met 2 monitoren en een met 4 (voorheen 3, maar dat ging ten koste van de productiviteit). Ik kloot vaak genoeg in Explorer, die vensters zitten stamp vol. Daarnaast heb ik GUI's voor programma's die extern op linux hosts draaien. Dan hoef ik echt niet een of andere nutteloze balk over one drive te zien.

Voor mijn privť computer met OSX geldt het zelfde (al heb ik dan maximaal 2 schermen).

Daarnaast zit reclame nauwelijks (nauwelijks is niet gelijk aan niet) in het verdienmodel van Apple en dat zelfde geldt voor Mircosoft. Bij Google is dat echt anders. Nu zijn dit vrij onschuldige en privacy ongevoelige reclames, maar ik vind het toch niet thuis horen op dergelijke professionele systemen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 11 maart 2017 22:32]

Tja, 'software' behelst nogal veel natuurlijk. Bij een betaald stuk software is het natuurlijk uit den boze, maar bij de vele gratis stukken software is het natuurlijk wel een ander verhaal natuurlijk. ;)
Heel het punt is inderdaad dat het geen software as a service is maar dat je er gewoon voor hebt betaald. Ik heb me het afgelopen jaar groen en geel geŽrgerd aan die onnozele mensen die zwetsen dat je niets anders moet verwachten van iets wat je gratis krijgt. Hoezo gratis? Enkel als je W7 of W8 had krijg je W10 gratis en in het geval van een OEM-licentie enkel voor dat ene apparaat.
Ik heb geen inzicht in de boekhouding van Microsoft maar het lijkt me sterk dat je van de omzet niet het besturingssysteem kan bekostigen terwijl W10 de 4de iteratie van een in de kern hetzelfde besturingssysteem is, er is een beetje getweakt en er is een hoop geprutst met de GUI (overwegend negatief) maar in de kern is het hetzelfde besturingssysteem. Ondertussen heeft MS heel de testafadeling uit het bedrijf gegooid en een hoop geld verspild door te prutsen met de GUI waardoor die onbruikbaar werd voor desktops en laptops wat toch echt nog steeds de voornaamste groep gebruikers van Windows is. Dit terwijl MS ook gewoon de GUI had kunnen aanpassen aan het apparaat. Detecteer de grootte van de monitor, detecteer of dat het een touchscreen is en bepaal de default instelling en vervolgens laat je het aan de gebruiker om het eventueel te wijzigen als hij dat wil. Hoe moeilijk kan dat nu zijn? Ik vermoed dat MS de tablet/telefoon GUI opdrong aan de desktopgebruikers en laptopgebruikers omdat MS hoopte dat mensen op die manier zouden wennen aan die GUI en hierdoor de drempel lager zou zijn om een telefoontje of tabletje met Windows te kopen. Microsoft speculeerde waarschijnlijk dat we het wel zouden slikken.
Kan me een rechtzaak herinneren die MS verloor, over de integratie van IE in hun eigen OS. .
En de oorzaak is hier precies hetzelfde. Er is nauwelijks een alternatief. Apple, duur en op desktop al jaren nauwelijks innovatief. Android is gewoon niet genoeg voor en volwaardige desktop. En hup, arrogant monopoliegedrag. 1 op de miljoen vindt zo'n reclame een goed idee, maar da's genoeg om de rest van de wereld van hun werk af te leiden.

Wat mij betreft worden reclames in besturingssystemen wettelijk verboden met als enige uitzondering Appstores, maar die mogen dan geen notificaties geven. Als ik een 'winkel' open zie ik reclame en verwacht ik reclame. Als ik gewoon aan het werk ben wens ik gewoon niet gestoord te worden. Voor Android geldt wat mij betreft overigens hetzelfde, wegwezen met die in-app-reclames en opdringerige bloatware overal.

Edit: De discussie hieronder over 'het alternatief'. Voor Drive zijn zat alternatieven. Voor reclame in je OS niet. Ik heb zelf jarenlang met veel plezier Ubuntu gebruikt, installatie is zo gepiept en moeilijk is het niet, maar ik ben sinds W10 overgestapt. W10 (zonder reclame) is (vee) beter dan Linux. Touchscreens, Surface, Microsoft Office, Adobe Creative 'Cloud', er is een reeks functies en programma's die ik wil gebruiken en in mijn werk moet gebruiken. Ik ga daarin voor de weg van de minste weerstand, want ik ben aan het werk, niet een politiek statement aan het maken in software-land. Office in de browser werkt redelijk, maar het is lachwekkend vergeleken met desktop alternatieven. En het is dit soort optimisme van linux-fans ('open office doet het net zo goed' 'er zijn zat video-editors', etc.) die verwachtingen misplaatst voor nieuwe gebruikers. Er gaat steeds meer naar browsers en cross-platform dus er is goede hoop. Linux werkt goed, uitstekend zelfs en heeft vele voordelen t.o.v. Windows, maar je komt gedoe tegen als je veel samenwerkt met Windows collega's in een Windows wereld.

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 11 maart 2017 00:22]

Nauwelijks een alternatief? Ik noem een Dropbox, Google Drive, Amazon Drive en eventueel nog OwnCloud en Stack (wat op basis van OwnCloud is)? ;)

Of bedoel je nauwelijks een alternatief voor Windows? Die is er wel, in overvloed zelfs. Denk bijvoorbeeld aan de vele Linux distributies (zoals hierboven reeds aangegeven).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 maart 2017 14:56]

Linux is geen alternatief in het huidige ECO-systeem, ja voor een tweaker niet voor de average thuisgebruiker en ook niet voor bedrijven.
Ik heb voldoende mensen gezien die Ubuntu gebruiken op hun PC. Dat zijn dan geen ICT-ers of Tweakers, uiteraard. Dus dat Linux geen alternatief is voor het huidige 'ecosysteem' is mij echt een raadsel. Vele gebruikers durven het niet zo goed te proberen, omdat verandering nu eenmaal moeilijk is. ;)
Vele gebruikers durven het niet zo goed te proberen, omdat verandering nu eenmaal moeilijk is
Fout, veel gebruikers zijn afhankelijk van Microsoft producten zoals Microsoft Word en dat is er niet op Linux.
Ook is Linux niet zo gemakkelijk als jij denkt, ja voor een Tweaker is het makkelijk.. maar voor een leek niet.
Men is helemaal niet afhankelijk van Microsodt producten. Er zijn alternatieven genoeg. Linux is wel zo gemakkelijk, alleen durven velen de sprong niet te wagen. Het heeft een curve, true, maar dat hoeft ook leken niet te weerhouden. Ik ken er genoeg althans. ;)
Vergeet niet dat men standaard werkt op word documenten, dus die van Microsoft.
Ik heb zelf met Linux gewerkt en alle openoffice documenten zien er lelijk uit als je ze opnieuw in word opent.
Ook gebruikt men vaak nog andere software die vaak enkel voor windows/macOS beschikbaar zijn.
Daarnaast is Linux niet zo makkelijk als men beweerd, ja voor een Tweaker wel.. maar voor een leek niet bepaald.
G.. wat een onzin kraam je hier uit.
Waarom zou je, prive, een document opgemaakt in openoffice in Word willen bewerken
Toen ik nog Linux gebruikte, was het zo dat ik met Openoffice werkte.. maar een vriendin van mij gebruikte Windows.. vandaar dat ik dus toen merkte hoe slecht dat eigenlijk met elkaar samenwerkt.
Ben toen terug gegaan naar Microsoft.
Office 365 kan via de browser, en daar gaat alles (voor consumers!!) toch naartoe. Dit is ook onder andere de reden dat Chrome OS in ieder geval enigszins populair is onder consumenten.
Niet iedereen heeft Office 365, ik heb zelf op mijn mac Office 2011 draaien en op mijn windows bootcamp partitie Office 2014 of 2013.. dus toen het nog een 1 malige aankoop was.
Ben niet van plan te gaan upgraden naar die abbo variant.
zelfs een tweaker kan er mee overhoop liggen.

heb Linux meerdere kansen gegeven, ook verschillende distro's geprobeerd, maar ik ben er gillend van weg gerend.
Veel gebruikers kennen Linux niet eens ze enkel Windows en soms ook OS X. Ik heb al bij enkele kennissen Linux (Mint, Zorin OS, Manjaro, ...) geÔnstalleerd en na een tijdje willen ze zelfs niet meer terug naar Windows.
Om even op je anecdote in te gaan: ik heb al een paar mensen "geholpen" door linux te installeren op hun oude laptops waar windows niet zo lekker meer op draaide. Ze wilden allemaal terug naar het tragere, maar bekende systeem.
Wel, mensen die ik heb geholpen hun oude laptop weer bruikbaar te maken met Ubuntu waren er erg blij mee. Natuurlijk even uitleggen hoe het werkt en waar je software kan vinden. Ze willen ook helemaal niet terug.
Linux is geen alternatief in het huidige ECO-systeem, ja voor een tweaker niet voor de average thuisgebruiker en ook niet voor bedrijven.
Dat ben ik niet met je eens. Wat doet een doorsnee thuisgebruiker dan op zijn/haar PC dat niet 'out of the box' met elke willekeurige desktop Linux distributie gedaan kan worden?

Juist met de toename van allerlei cloud/online diensten wordt het voor de doorsnee gebruiker steeds interessanter om de overstap te maken.

De professional is soms gebonden aan speciale programma's voor foto- en of videobewerking (zoals bijvoorbeeld de Adobe Creative Suite), die voor Linux niet beschikbaar zijn. Als Adobe Linux zou omarmen en de Creative Suite voor Linux zou uitbrengen, zou binnen mum van tijd een deel van het Microsoft imperium omvallen.
Zolang er geen fatsoenlijk alternatief is voor Exchange zullen multinationals echt niet over gaan op Linux. Begrijp me niet verkeerde ik heb geen hekel aan Linux ik beheer tal van Linux machines, maar Windows Desktops hebben toch echt mijn voorkeur.

En ja een thuisgebruiker die een brief moet typen en een beetje moet kunnen internetten is Linux prima voor maar dan houdt het ook wel op.
Moet zeggen, dat Office 365 anders best prettig werkt op Linux, via de browser. Zo gebruik ik namelijk mijn zakelijke email.
Klopt dat werkt ook redelijk goed, ik gebruik zelf ook vaak de web based versie, maar niet alle documenten kun je hierin bewerken. Dus het is een tussenoplossing maar verre van ideaal.
Zolang er geen fatsoenlijk alternatief is voor Exchange zullen multinationals echt niet over gaan op Linux. Begrijp me niet verkeerde ik heb geen hekel aan Linux ik beheer tal van Linux machines, maar Windows Desktops hebben toch echt mijn voorkeur.
Ik kan je een heel scala aan voordelen aandragen van Linux t.o.v. Windows, maar een persoonlijke voorkeur kan ik natuurlijk niet wijzigen.

Er zijn best alternatieven voor Exchange; IceWarp is een heel aardige die ook al door een aantal grote partijen wordt gebruikt. Het is evenwel vaak het migratietraject en gebrek aan benodigde kennis die bedrijven tegen houdt om de stap werkelijk te wagen. En... uiteraard vereist elke aanpassing in de infrastructuur zowel voor beheerders als gebruikers een periode van aanpassen en wennen. De mens is van nature conservatief; Microsoft plukt daar de vruchten van.
Die thuisgebruiker die jij omschrijft omvat minstens de helft van alle thuisgebruikers. Een Ubuntu werkt daarvoor, zo is mijn ervaring met meerdere gebruikers, uitstekend voor.
Ik gebruik Windows en Linux (Manjaro) in dualboot en ik gebruik Windows steeds minder. Het zou voor de consument veel beter zijn moest Linux wat groter worden maar zolang Linux (bijna) niet voorgeÔnstalleerd wordt door OEMs zal het vrij beperkt blijven vrees ik.
mag toch hopen dat Linux eerst groter word zonder voor installatie van OEMs. Zie mn vader al een nieuwe laptop aanschaffen bij de mediamarkt (verkopers houden een standaard verkoop praatje over Linux en een onwetend iemand is zo verkocht) en komt ie thuis en start ie voor t eerst zn net nieuwe laptop op.

Ben bang dat ie spontaan een hart verzakking krijgt. Zolang Linux niet van betekenis groter word en ook niet bekender word is OEM installatie niet echt wenselijk lijkt mij.
In tegendeel: Goede kans dat je vader nooit door zal hebben dat-ie Linux gebruikt, totdat hij per se een virusscanner probeert te installeren, omdat iedereen om hem heen zo'n last van virussen heeft :)
@Sander_Aerts

Alle grote bedrijven draaien Linux. Alle grote Java applicaties draaien erop, meestal met Apache en Tomcat. Denk dat inmiddels meer dan tachtig procent van het Internet op Linux draait.

Je bedoelt dat het geen alternatief is voor de zakelijke desktop, dat is correct. De zakelijke gebruiker kan niet zonder Excel en in mindere mate Word. Krijg je er nooit doorheen bij de business als IT afdeling.

Uiteindelijk is de Office suite al tientallen jaren de kruk waar Microsoft op drijft. Was Office beschikbaar voor Linux, dan was het zo einde oefening met de MS desktop. Maar Microsoft is slim genoeg om Office nimmer uit te brengen op het Linux platform.
Ja ik heb het over desktops niet over servers, ik beheer zelf een heleboel Linux dozen dus kom niet uit een ei.
Of bedoel je nauwelijks een alternatief voor Windows? Die is er wel, in overvloed zelfs. Denk bijvoorbeeld aan de vele Linux distributies (zoals hierboven reeds aangegeven).
Zeker zakelijk wordt er natuurlijk veel met MS Office gewerkt, volgens mij is deze niet onder Linux te draaien. Ja er zijn prima open office varianten maar, naar mijn idee, halen die het net niet bij MS Office qua functionaliteit (bijv. door het ontbreken van VBA). Wellicht is dat tegenwoordig niet meer een issue maar weet dat dit in het verleden ontbrak in de open office varianten.

Dus ja, besturingssystemen genoeg, echter hangt het er erg vanaf welke software je draait.
Om de compatibiliteit van dergelijke documenten te vergroten, zijn er nu diverse XML-achtige formaten gekomen in de laatste jaren, zo is er bijvoorbeeld OpenDocumentFormat en Office OpenXML. Sinds 2007 maakt het dus an sich niet zo heel veel uit, mits je een van deze standaarden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 maart 2017 15:25]

En toch zie je dan dat je document er qua opmaak onder ms word net anders uit ziet als in openOffice.
Ik werk zelf onder linux omdat werken met docker gewoon veel beter/sneller werkt onder linux.
Maar als ik een handleiding of iets dergelijks moet aanpassen moet ik toch even in windows booten.
Irraties rondom het toendertijd nieuwe Windows Vista waren voor mij in 2009 de aanleiding om Linux uit te proberen (Ubuntu, later Linux Mint). Dat ging bepaald niet vanzelf, maar na een tijdje kreeg ik de smaak te pakken en daarna werd het steeds leuker. Ik heb nog een oude laptop die dualboot Linux-Windows is, maar ik denk dat het al een jaar geleden is dat ik die voor 't laatst heb opgestart.

Als ik dit soort nieuwsberichten lees, weet ik weer waarom ik ben overgestapt: Ik vind het te bizar om zo afhankelijk te zijn van de fratsen van een OS-maker. Net als Windows 8 of 10: Allemaal langs mij heen gegaan.

Probeer 't eens uit: Wellicht bevalt het je :)

P.s.: In Linux had je overigens ook zoiets, met Amazon-reclames in Ubuntu. Dat was voor mij de aanleiding om over te stappen naar Linux Mint

[Reactie gewijzigd door strompf op 10 maart 2017 14:33]

Als ik dit soort nieuwsberichten lees, weet ik weer waarom ik ben overgestapt:
Naar Ubuntu nog wel.
Zeker vergeten (of genegeerd) dat Ubuntu veel eerder was dan Windows met het presenteren van Ads in het OS (in 2012).

Zie bijvoorbeeld:
https://www.howtogeek.com...ds-in-ubuntus-unity-dash/

edit:
Ik zie inmiddels dat je dat wel gemerkt had

[Reactie gewijzigd door TWyk op 10 maart 2017 14:53]

Irraties rondom het toendertijd nieuwe Windows Vista waren voor mij in 2009 de aanleiding om Linux uit te proberen

windows vista was voor mij ppl het moment dat ik er wel klaar mee was. Ubuntu was natuurlijk even wennen maar zeker geen spijt van gehad. Bij ons thuis geen windows meer te vinden :).
Pfoe, geen ramen meer thuis?
Ben er niet zeker van dat muren goedkoper of beter zijn, isolatiewaarde is zeker groter.

Eventjes zonder gekheid.
Openoffice heb ik wel geprobeerd maar was er toendertijd niet blij mee (2012 als ik me wel herinner).

Werken online is ook niet echt een optie omdat ik vaak genoeg offline ben (en ben absoluut niet van plan om 3/4/5G in m'n laptop te zetten zodat MS/whoever hun spam/adverties kunnen uploaden).
Dat is ook de reden dat ik Office 2016 heb en niet 365.

Edit: annotatie, ik werk soms via sattelieten - de response is niet echt geweldig - Je mag soms blij zijn dat een whatsapp berichtje doorkomt. Bezoek http://www.inmarsat.com/service-group/broadband/ als je geen flauw idee hebt waar ik het over heb. En ja, zoals internet providers overal is de prijs een beetje hoog.

[Reactie gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 11 maart 2017 16:05]

Overstappen naar een geheel nieuw besturingssysteem omdat je af en toe 'gestoord' wordt door reclame?

Ik weet niet wat je meer tijd kost, het overstappen naar een ander besturingssysteem of de reclame wegklikken? Tenzij je er 'principieel' op tegen bent dat fabrikanten, leveranciers of organisatoren proberen om je een product te verkopen. Maar dan kun je ook geen TV kijken, website of evenement bezoeken.

Dan is Linux inderdaad een van de weinige alternatieven.
TV kijken doe ikzelf al jaren niet meer, grotendeels omdat er tegenwoordig veel te veel reclame is (naast dat interesseert het aanbod me niet echt). Sterker nog, ik heb niet eens een TV in huis en mis het compleet niet. Mocht ik ooit ťťn in huis halen zal het zijn voor het grotere scherm voor games, en misschien ooit Netflix. Verder heb ik AdBlock ook geÔnstalleerd in mijn browser met een reden. Mocht ik een site vaak bezoeken, en wil ik ze supporten, dan whitelist ik ze gewoon.

Zo te horen ging het trouwens niet direct om de reclames, maar de irritaties van Vista in het algemeen :)
Snap de irritatie van Vista nog niet eerlijk gezegd. Ja, je werd standaard gevraagd om toestemming te verlenen om een applicatie te installeren of te updaten.

Nee dat is inderdaad veel meer werk dan een geheel nieuw besturingssysteem te installeren en bijhorende applicaties inclusief de tijd om alles opnieuw onder de knie te krijgen.

Het is toch vaak kijk-mij-eens-nerd-zijn gedrag. Nofi. :)
Ik heb er zelf nooit mee hoeven werken, dus ik kan er niet over oordelen, maar over het algemeen heb ik alleen maar negatieve dingen erover gehoord :/

Tjah, dat is hoeveel iemand er voor over heeft denk ik, maar dat gezegd, Linux heeft ook zo zijn pluspunten, en voor sommigen bevalt het wel, bij sommigen niet :)

Ik gebruik zelf ook altijd nog Windows, en heb op het moment niet veel erger punten, dus ik blijf er ook mooi bij :)
hear hear. Jammer dat dit niet onder de spam wetgeving valt. Net als

Enige mogelijke manier om er vanaf te komen is een grassroots troll-campagne waarbij iedereen de Microsoft Helpdesk gaat bellen met de melding dat er een 'virus' in je OS zit omdat je 'spam in verkenner ziet.' - Ja meneer, dat hoort zo.
Maar, ik heb toch voor windows betaald? - ja meneer, toch hoort het zo.

Maar goed, zie maar eens een half miljoen mensen zover te krijgen dat ze gaan bellen. Misschien makkelijker om wat van die Serviers in te huren die de amerikaanse verkiezingen van nep-nieuws voorzagen.
Het toevoegen van dit soort advertenties in de zoekresultaten werd Canonical destijds ook zwaar aangerekend door de community. Diverse mensen zijn destijds ook overgestapt op alternatieven. Maar bij Ubuntu heb je in elk geval niet betaald voor je besturingssysteem.

Ik kan mij bij gratis varianten van een OS nog indenken dat er voor de fabrikant ergens een mechanisme moet zitten om geld aan te verdienen. Advertenties zijn zo'n middel.

In een betaald OS als Windows 10 horen dat soort zaken gewoon niet thuis en zeker niet in de Professional en Enterprise varianten.
Ik denk dat dit soort reclames ook eigenlijk een soort proefballonetjes zijn voor MS om te kijken welke reactie het oplevert. Hun doel is naar mijn mening ook om Windows 10 op termijn voor consumenten gratis te maken maar met reclame. Een Windows lite als alternatief voor de vele illegale (Chinese) installaties bijvoorbeeld maar met een verborgen inkomstenbron.

Het hele verhaal kan dus gewoon een marketing A/B test zijn.
weet niet 100% (inderdaag ver weg van unity) maar geloof dat het een opt-in geworden is
De aanwezigheid van reclame in software producten is niet nieuw.
Computers en telefoons worden al heel lang verkocht met reclame producten erin.
Denk aan preinstalled crapware en trialware of aan standaard applicaties die worden vervangen door branded applicaties in het OS maar ook aan bijvoorbeeld reclame in bijvoorbeeld app en music stores die tegewoordig standaard met OS'sen worden meegeleverd.
Leuk, dat het uit te schakelen is, maar zo'n functionaliteit hoor je gewoon niet in een OS te hebben natuurlijk.
Over welke functionaliteit heb je het: integratie met cloud storage, of de mogelijkheid van de gebruikte cloud storage om meldingen aan de gebruiker te geven?

Ik zou namelijk zeggen dat integratie met cloud storage tegenwoordig wel degelijk een taak van het OS is (in de vorm van het aanbieden van hooks en callbacks die door elke leverancier gebruikt kunnen worden). Het is namelijk iets waar vraag naar is en ondersteuning vanuit het OS zelf maakt het gebruik ervan veel eenvoudiger en vergroot de geboden functionaliteit.

En zodra die integratie er is, dan lijkt het me cruciaal dat de gebruikte cloud storage tegen de gebruiker kan praten, zelfs al was het maar voor dingen als "je abonnement is verlopen; verleng binnen X dagen anders wordt al je data verwijderd".

Mijns inziens is het probleem niet de mogelijkheid om die melding te geven, maar de manier waarop MS er nu gebruik ("misbruik"?) van maakt: om reclame weer te geven.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 11 maart 2017 00:56]

Ik vind dit altijd zo flauw. Praktisch iedere consument heeft Windows 10 als gratis upgrade gehad. Microsoft mag helemaal zelf weten wat ze er allemaal instoppen. Je kunt er over klagen, maar in mijn ogen is het geen kwestie van rechten en plichten.

Maar goed, ik heb zelf al die consternatie over de integratie van IE ook nooit begrepen. Als je dat niet wilt gebruik je toch maar een ander OS? Is toch net zoiets als dat BMW verboden wordt om zelf de airbags in hun auto te plaatsen?
Microsoft heeft besloten om bestaande klanten (Windows 7 en Windows 8.x) een gratis upgrade te geven. Met andere woorden; je betaalde product wordt omgezet naar wat anders. Dan is het een beetje vreemd toch, als MS dan opeens wťl reclame zou mogen gaan maken, in hun eigen OS, voor hun eigen producten?
En trouwens, bij nieuwe PC's heb je een nieuwe licentie nodig, die overigens niet gratis is, omdat die geen upgrade mogelijkheid hebben.
En dan had je ook nog die schakelaartjes voor 'Toon geen reclame in Windows' en daaronder 'En toon ook geen reclame voor Office'. Want ja als je reclame uitzet, MISSCHIEN wil je dan toch nog wel reclame voro office ontvangen toch?

En kennelijk hebben ze nu bedacht dat de schakelaartjes op zoveel mogelijk verschillende plekken moeten

Stel dat iemand het wagenpark van Microsoft onder de reclamestickers plakt. Dat zou een koekje van eigen deeg zijn: lastig te verwijderen. En ach, het is maar reclame, klaag er maar niet over.
Daarmee zet je niet alleen ads maar ook andere notifications uit.
Als je het gebruikt, krijg je geen ads. En als je het niet gebruikt, krijg je geen nuttige notificaties. :9
Ik heb voor Onedrive een 'live' verbinding tussen mijn PC en de cloud-omgeving (oftewel, ik gebruik Onedrive en Windows was daar van op de hoogte), en toch kreeg ik gewoon die advertentie voorgeschoteld. Ben dus niet helemaal overtuigd van jouw stelling.

Overigens kost uitschakelen een minuut uitzoek- en instelwerk, daar ligt het niet aan, maar ik ben niet gediend van deze fratsen. Wordt nu al de hele dag door, van wakker worden tot slapengaan, waar je ook gaat of staan, gebombardeerd met fucking reclames (of zoals ik het noem: gelegaliseerd gebedel om mijn zuurverdiende centen), en nog vinden ze manieren om me nog meer van die troep door de strot te drukken. Het houdt echt een keer op....
Een miljard gebruikers die allemaal een minuut zoeken, dat is 16 miljoen uur. Reken maar om in Euro's. Het is ook 2000 jaar, ofwel 26 mensenlevens.
En het betekent veel inkomsten voor Google, want het zijn 1 miljard zoekopdrachten om deze reclame uit te schakelen.
Prima! Nu even snel in een GPO'tje gooien, heeft niemand meer last van die onzin.
Dat is dan de schuld van Microsoft. Moeten ze de notificaties maar niet misbruiken voor reclame doeleinden. Als ze nu een keer iets belangrijks te melden hebben zien de gebruikers het mogelijk niet omdat ze de optie hebben uitgeschakeld.
Weet ik niet maar dat veranderd niets aan mijn uitspraak.
Ik twijfel ook niet aan je uitspraak, maar ik wil oprecht weten welke 'soort' notificaties er dan nog meer worden uitgezet :).
Alle notificaties van cloud opslagdiensten zoals Onedrive, Google Drive etc.
Ah kijk, als dat alles is dan ga ik er geen probleem mee hebben dat uit te schakelen aangezien ik die toch niet gebruik.
Oke, goed dat het weg kan. MAAR WAAROM MOETEN WE DIT DOEN, WTF? Hier wordt je toch hondsziek van? Reclame in je smart-tv waar je voor betaald en nu in de File Explorer van OS? Echt WTF?
daarom heb ik mijn smart-tv afgesloten van het net en terug lekker dom gehouden. ook om PRIVACY redenen.
Werkt dit niet ook:

Hebt u Windows 10:

Klik of tik op de knop Start.
Klik of tik op Instellingen.
Klik of tik op Privacy en schakel daarna de optie Apps toestaan mijn reclame-id te gebruiken voor ervaringen in andere apps uit.
Bron: Afmelden voor gepersonaliseerde advertising van Microsoft

Ik kan het zelf niet testen want ik zie geen advertenties bij mij thuis in Windows 10.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 10 maart 2017 15:08]

Neen, die optie heeft daar geen effect op.
Beeld tab boven in
Opties
Weergave tab

"Meldingen weergeven van synchronisatieprovider" vinkje weghalen dus.
Leuk, opt out dus... Onder het mom van 'notifications' reclame maken. Vind het maar raar van ms.
Niet alleen raar. Ronduit onbeschoft.
net als de start menu suggestions zal deze bij de volgende versie niet meer uit te zetten zijn gok ik

raar is het niet, alles om aan extra diensten geld te verdienen, en dus minder afhankelijk zijn van het OS
Volgens mij heb je dan nog altijd een MS OS nodig.
Of reactos of wine... Dat worden op deze manier steeds interessantere platformen voor bepaalde mensen.
Dat dit in de Enterprise versies zit vind ik toch wel heel treurig van MS.
Ik krijg ook pop-ups als me icloud vol zit op me iphone.

Het lijkt een gevolg van de OS as a service aanpak. Het OS is een platform wat andere diensten moet verkopen. Beetje het micro-transacties systeem dat je in steeds meer games ziet.

Zelf zou ik er niet blij mee zijn. Zeker omdat een windows licentie niet gratis is.
Geheel mee eens, mijn iding wil mij ook steeds de iwolk verkopen en was ook niet bepaald gratis in de aanschaf.

Zoland de meldingen eenmalig zijn kan ik er wel mee leven, maar de iwolk komt wekelijks langs, is regelrechte spam.

Eens met onderstaande @Pieterboes, dit is inderdaad onbeschoft als het niet uit te zetten is.

@migjes Het was niet bedoeld als een bash oid. gaat voor de Iphone en Ipad op namelijk in mijn geval, ixxxx staat zo raar, vandaar iding. iwolk vond ik daar wel bij passen vervolgens.

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 10 maart 2017 15:06]

Ik krijg ook pop-ups als me icloud vol zit op me iphone.
Dat je een (duurdere) betaalde optie aangeboden krijgt voor iets wat je al tot aan de limiet gebruikt is nog tot daaraan toe. Maar deze bagger van Microsoft krijg je naar horen zeggen ook te zien als je niet eens gebruik maakt van OneDrive en de OneDrive integratie met Windows 10...
Ik word er al niet meer boos om, voor mij komt het gewoon over als 'minder intelligent', om het maar netjes te benoemen.
En straks ben je naast het installeren van Windows 10 ook nog een half uur bezig om allerlei vinkjes uit te zetten. Om na een update te zien dat alles weer op standaard staat. Ik was een ben nog steeds positief over Windows 10 maar hoe meer ze van dit soort praktijken uithalen hoe meer mij ga ergeren.
ik snap niet waarom reclame wordt getoond in Windows 10.
En dat het zo lastig is gemaakt voor gebruikers om het uitzetten.
Je betaalt voor een OS en vervolgens wordt er reclame getoond.
Dit zou standaard Uitgeschakeld zijn of keuze zijn tijdens de installatie.

Zelfs met de privacy instellingen is het een hoop gedoe en dat elke Windows update stiekem die dingen weer aanzet en informatie verzameld zonder dat ik daar toestemming voor opgegeven

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 11 maart 2017 13:06]

overbodig>Spybot Anti-Beacon for Windows installeren en Klaar !
Maar waarom zou ik een apart programma installeren als het ook middels een checkbox uit te zetten is?
Ik neem aan dat je je privacy wilt beschermen in windows10. Deze instellingen zijn overal diep verborgen in windows10.
Bovendien is het in het verleden nog wel eens gebeurd dat settings gewoon weer de default waarde krijgen na een windows update ;)
Ik neem aan dat je je privacy wilt beschermen in windows10. Deze instellingen zijn overal diep verborgen in windows10.
Deze instelling is letterlijk 1 klik weg als je in de verkenner zit. "Diep"
Bovendien is het in het verleden nog wel eens gebeurd dat settings gewoon weer de default waarde krijgen na een windows update ;)
Kunnen we stoppen met deze FUD te verspreiden? Die update waar jij het over hebt heeft geen default waardes reset, de schakelaars van 4 functies waren simpelweg defect, iets dat een week later herstelt was terwijl door die gehele tijd de instellingen gewoon behouden werden.
kunnen we eens ophouden zo naief te zijn?
er zit een Advertising ID in je OS ! LMFAO !
jemig zeg. zitten hier op Tweakers, en windows heeft iets van 5-10 knopjes/schuifjes om je privacy te regelen. Jij begin te janken over honderd knopjes en je krijg nog +1 ook. WTF is dat toch met Tweakers en beoordelingen als het omtrent MS bashing gaat.
wel een beetje realistisch zijn he:
er zijn 30 manieren aan te wijzen waar Microsoft gegevens van je bijhoudt. Om deze uit te zetten zijn er ook settings waar geen "schuifjes" voor zijn, deze moet je in registry settings of Group Policy settings uitzetten.
Een paar jaar geleden zouden we dit adware genoemt hebben.

Een os hoort software te zijn om je systeem mee te draaien en niet in de weg van de gebruiker te komen. In mijn woordenboek is Windows 10 meer een service met adware en een os er inbegrepen.

Ik vind het dan ook ronduit nergens op slaan dat Microsoft ons probeert over te laten stappen naar een platform waar wij niet eens meer de controle hebben over wat ons systeem doet en ik vind het dan ook een aanval op de vrijheid van de gebruikers. Als Microsoft bijvoorbeeld een gratis versie van Windows 10 met deze onzin aan zou bieden en een betaalde versie zonder zou het nog wel een beetje te verantwoorden zijn maar dat doen ze niet eens.

In elk geval hoef ik gellukig niet met deze onzin te leven dus dat scheelt wel (ik gebruik Linux).
Kan me herinneren dat Ubuntu ook geblunderd heeft met advertenties van Amazon. Daar was toen geen comotie over. Microsoft doet het (soortgelijk) en het is een bom die ontploft... Zo gaat het overigens wel vaker. Bijvoorbeeld statistieken is privacyschending, maar Apple en Google mogen het wel verkondigen op hun events, Microsoft niet...
Daar was toen geen comotie over.
Euh?
https://www.google.nl/#q=ubuntu+amazon+blunder

Daarbij heb je in Linuxland te maken met distributies van in de essentie hetzelfde OS.
Als de praktijken van Canonical je niet aan staan kan je gewoon naar een alternatief als Mint zonder dat je daar op enige manier functionaliteit op inlevert.
Als je problemen hebt met Windows 10....dan heb je een probleem.

En dan is daar natuurlijk nog het nuance verschilletje in de vorm van het feit dat Windows een product is waar je nog best wat geld voor moet betalen, en zo'n Canonical op een andere manier aan inkomsten moet zien te komen omdat ze hun OS weggeven.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 10 maart 2017 13:46]

Waarschijnlijk niet zo'n grote comotie dan ;) omdat de userbase kleiner is. Maar toch heb ik er niet veel over gehoord toen in vergelijking met wat er nu over gezegd wordt...
Dat Amazon geintje heeft Ubuntu in opensourceland nog net niet geruÔneerd. Je merkt er minder van dan Windows omdat Linux vanuit een helicopter bekeken nog niet zo veel in de pap te brokkelen heeft in desktopland maar in diens doelgroep was de commotie redelijk heftig.
Harde cijfers zijn altijd een beetje lastig, maar het stokje van meest populaire desktop distributie is bijvoorbeeld als een tijdje geleden overgenomen door Linux Mint terwijl Ubuntu, Linux als alternatief op Windows, op een best wel grote schaal op de kaart heeft gezet in der beginne.
Toen ze met die nieuwe interface begonnen te rommelen en toen ook nog met dat Amazon verhaal aan kwamen zetten begon het landschap redelijk te verschuiven.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 10 maart 2017 13:59]

Da's waar ook. Dat was voor mij de reden om over te stappen van Ubuntu naar Mint, en tevens ook voor een klant van mij met 4 of 5 werkstations, waar ik het beheer deed.
https://tweakers.net/nieu...u-1210-wekt-woede-op.html

Ook hier op Tweakers is er destijds over geschreven...
Daar was toen geen comotie over.
Ehhh, volgens mij ťcht wel hoor. Dat had Ubuntu echt wel veel reputatieschade opgebracht. Het is oa. de reden dat ik (en velen met mij) nooit meer Ubuntu zullen vertrouwen of gebruiken. One-strike-out zegmaar. Vertrouwen verliezen gaat een miljoen keer makkelijker dan vertrouwen winnen.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 10 maart 2017 13:45]

Het spreekwoord dat je zocht is "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard."
Bij Ubuntu kwam juist erg veel kritiek. Die zijn er vrij snel weer mee gestopt omdat mensen massaal over stappen naar andere Linux varianten.

Ik vind het verder prima dat Windows 10 dit soort reclame toont. Het is typisch korte termijn denken om hier snel geld mee te verdienen. Op de lange termijn werkt het juist averechts, het marktaandeel Windows (10) zal waarschijnlijk steeds verder afnemen is mijn verwachting.
Ik sluit me er inderdaad bij aan dat Microsoft niet de enige is met dit probleem. Bij Ubuntu vond ik het zelf ook een apparte keuze en bijhoorlijk ongevraagd. Zeker Linux gebruikers geven veel om vrijheid en je hoort het ze niet af te nemen.

Ook vind ik dat als het gaat om telemetry voor het versturen van bug reports bijvoorbeeld dat je de gebruiker eerst expliciet toestemming hoort te vragen of ze dit willen. Voor bug reports stem ik zelf vaak in omdat ik daarmee geen problemen heb en de developers help. En als het bijvoorbeeld gaat over data gekoppeld aan mijn account op een service heb ik het vaak liever niet.

Verder is mijn grootste probleem met Android dat Google play services in het os zelf gebakken zit. Zoals ik al eerder heb gezecht hoort het os niet in de weg van de gebruiker te komen en daarom vind ik zelf dat het niet in het os ingebakken hoort te zitten maar als een extra beschikbaar hoort te zijn. Als ik dan zelf vind dat ik geen google services nodig heb heb ik de vrijheid om nee te zeggen en mocht ik wel graag gebruik maken van Googles services kan ik er alsnog mee instemmen.

Al met al vind ik dat nu we als samenleving ons zo afhankelijk maken van technologie dat er meer moet zijn om je als mens te beschermen tegen alles wat er rond gaat zoals bijvoorbeeld privacyschending en meer.
Maar Canonical heeft zich vervolgens wat van z'n gebruikers aangetrokken, en heeft het Opt-In gemaakt, dus het staat standaard uitgeschakeld. Dat zou Microsoft ook moeten doen voor een OS waarvoor je betaald.
"dat Microsoft ons probeert over te laten stappen naar een platform waar wij niet eens meer de controle hebben over wat ons systeem doet"

Ga er maar vanuit dat Ms ons daarom juist ook graag wil overhalen de overstap te maken en het dus te installeren.
Dus in feite geef jezelf het antwoord al.

"Als Microsoft bijvoorbeeld een gratis versie van Windows 10 met deze onzin aan zou bieden en een betaalde versie zonder zou het nog wel een beetje te verantwoorden zijn maar dat doen ze niet eens"
Hier ben ik het dan ook volledig met je over eens, dat was de ideale manier geweest.
Maar jammer genoeg denk Ms hier blijkbaar anders over.
En dat terwijl het verder een prima OS is.
Alleen horen reclames nou eenmaal niet standaard in een OS thuis.
Een beetje kromme actie van ze dus inderdaad, maar goed, we zullen het er nou eenmaal mee moeten doen.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 10 maart 2017 14:16]

Helaas heb ik dat ook al door. De houding van Microsoft stelt me ook enorm teleur op deze manier. Maar dit is helaas de werkelijkheid.

Mensen hebben nu al zo lang achter mekaar Windows gebruikt en hebben het nodig voor bepaalde soorten software en ze weten (ondanks al die veranderingen) waar alles zit. Om deze redenen willen helaas zo weinig mensen nee zeggen tegen Microsoft of gewoon weggaan. Mensen blijven maar workarounds en workarounds en nog meer workarounds verzinnen om toch maar Windows 10 nog een beetje naar hun zin te houden en de mensen die wat minder weten weten al niet beter dat ze ook iets anders zouden kunnen gebruiken.

Toch denk ik dat het goed is om tenminste nog te hopen op een verbetering van deze situatie.
Apple doet precies hetzelfde in Mac OS https://ctrl.blog/entry/how-to-osx-try-safari-promotion , en probeer eens willekeurige Google-site te bezoeken met een andere browser dan Chrome, dan wordt je gek gebombardeerd met "Installeer Chrome nu" pop-ups. Microsoft geeft je tenminste nog de optie om het uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 10 maart 2017 13:47]

Nee, het was pas hetzelfde als er stond "Try the new Safari for just $6,99 a month"
De discussie zou moeten gaan over het feit dat er reclame in het OS zit, punt. Dat het voor een gratis of betaald product of dienst is, doet totaal niet ter zake. Je bent gewoon op zoek naar verschillen om het ene goed te kunnen praten.
Jouw boodschap was dat apple "precies hetzelfde" doet, maar dat is dus niet zo :) Apple verdient er geen geld mee als jij Safari gebruikt en de meldingen zijn veel minder agressief. (ik heb ze nooit gezien overigens). Ze vragen er geen geld voor en het is een heel ander niveau aan reclame dan "Hey, hier een goede deal voor maar $6,99". Ik zie die melding van Apple meer als notificatie dat Safari een update heeft gekregen.
Apple verdient er geen geld mee als jij safari gebruikt.... 8)7
Dit is ook een logisch gevolg van het gratis aanbieden van Windows 10 natuurlijk.
Voor zover ik weet, kon je alleen gratis upgraden als je een geldige Windows 7/8/8.1 licentie hebt.
En dat upgraden kan nu nog steeds via een "loophole" door te verklaren dat je "assistive tools" nodig hebt. (bijv. slechtziend)

Maar het is niet dat Windows 10 gratis aangeboden werd. (op de IoT-versie voor de Raspberry Pi na dan)
Men lijkt het toch telkens weer te willen proberen; het is toch te gek dat ik bij een standaard windows 10 installatie allerlei tools en tweaks moet gebruiken om te voorkomen dat men allerlei data over mij verzameld, en nu dan ook reclame toont.

Belangrijk: het was de keuze van MS, niet van de consument, om destijds wind.10 als "gratis update" uit te rollen. Daarbij is het voor nieuwe gebruikers gewoon een betaald product. Dit zou zoiets zijn als een nieuwe auto kopen, maar dan onderweg toch verplicht naar reclames moeten kijken/luisteren.

Het wordt tijd dat dit soort praktijken eens stevig worden aangepakt, hetzij middels extra wetgeving, zodat een product waar je goed geld voor neerlegt je na aanschaf niet blijft pesten en stalken zoals dat tegenwoordig gebeurd.

Daarnaast is een argument als "de ander doet het ook" natuurlijk grote onzin, dit maakt het niet minder slecht. Als dit valide beargumentering zou betreffen dan moesten we hier ook maar grootschalige hongersnood introduceren; is toch elders ook aan de orde?
Hiiiiiiiii Diii Hooooo ;-)

Je kan het natuurlijk ook overdrijven he.
Ze zijn alvast niet de eerste... Praat overigens de praktijk niet goed. Maar vind het belachelijk dat er toen niet zoveel comotie rond was (kleinere userbase) toen Ubuntu met advertenties in hun besturingssysteem kwam... Microsoft mag klaarblijkelijk niets doen zonder dat men moeilijk doet. Hetzelfde met statistieken over het gebruik van Windows. Microsoft mocht het vertellen want het was privacyschending. Overigens doen Google en Apple op elk event niets anders ;)

Binnen zijn†besturingssysteem schuift Microsoft Edge met pop-ups naar voren†met claims over de voordelen van deze†browser ten opzichte van Chrome en Firefox.

Ook dit is weer overroepen. Als ik met Edge naar YouTube of Google surf, word ik doodgegooid met 'advertenties' van Google die verkondigen hoe goed Chrome wel niet is, dat hun webpagina's beter werken met Chrome. Naar mijn mening zegt dat meer over jouw website dan over mijn browser, maar dat even ter zijde. Melding komt niet voor bij Opera heb ik ook gemerkt, net nog getest met beide browsers.

Ik vind het niet correct wat er nu gebeurt, maar laten we het ook niet overroepen. Er zijn anderen die ermee wegkomen. Daar wordt (wijselijk?) over gezwegen. Dat gezegd zijnde...

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 10 maart 2017 13:51]

Ze zijn alvast niet de eerste... Praat overigens de praktijk niet goed. Maar vind het belachelijk dat er toen niet zoveel comotie rond was (kleinere userbase) toen Ubuntu met advertenties in hun besturingssysteem kwam...
Ik denk dat je de zaak niet goed hebt meegekregen want de Linux-wereld is volledig ontploft over die zaak. Ubuntu wist niet hoe snel ze het weer uit moesten schakelen.

Overigens is de zaak niet helemaal vergelijkbaar. MS maakt doelbewust reclame voor haar eigen producten. Ubuntu deed een brede zoekopdracht in verschillende bronnen op internet waaronder Amazon. Bij de zoekresultaten konden ook advertenties zitten. Die "lens" heeft (hij bestaat nog steeds maar staat by default uit) niet het doel om advertenties te tonen.

Toegegeven, in praktijk komt het op hetzelfde neer, advertenties in je werkruimte, en het effect is uiteindelijk wat telt, niet wat voor goede of slechte motivatie er voor was.
Laten we vooral niet overroepen dat de wereld om ons heen zich vult met advertenties en onze privacy die ons wordt ontnomen, gestolen, dat we dat normaal moeten vinden.

Laten we vooral niet overroepen dat Google 70% winst op Android moet maken over de rug van onze privacy en het overladen met advertenties. Laten we vooral deze trend toejuichen, want we worden er als maatschappij beter van.

Ik ben privacyschending en advertentiehonger meer dan beu. Adblock is bij mij de standaard, ik schakel alles uit wat ik kan wat mijn privacy zou schaden. Jullie mogen voor jezelf kiezen, ik had niks te verbergen, maar ik wil steeds meer verbergen.
Ubuntu is gratis... Windows 10 kost geld... Vind ik een aanzienlijk verschil.
Het is een moeilijke vergelijking:

Ubuntu neemt een gratis* kernel, integreert er wat gratis* applicaties rond, schrijft nog een klein beetje software er zelf tussenin, en geeft dat pakket vervolgens gratis weg om bedrijven te laten betalen voor support en ondersteunende diensten.

Microsoft heeft zelf een kernel gebouwd, zelf er applicaties rond geschreven en biedt het eindproduct ter betaling aan.

* gratis is niet helemaal een correcte term. Het is software die zonder betaling gebruikt mag worden onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden zorgen er trouwens voor dat Ubuntu niet eens geld kan vragen voor hun product, vandaar ook dat ze het wel gratis moeten aanbieden (of de open source software eruit gooien, maar dan blijft er amper nog iets over). Daarbij gezegd zijnde helpt Ubuntu ook mee met de ontwikkeling van die open source software, ik wil hier zeker niet insinueren dat het een stelletje profiteurs zijn.
Denk zelf dat de meeste het gratis ontvangen hebben door te updaten van Windows 7/8.1
Het lijk me met deze praktijken gaan ze wel zorgen dat mensen gaan denken om over te stappen.
Sorry hoor maar buiten de upgrade betaalt iedereen voor windows 10. Als jij een nieuwe laptop koopt gaat een deel van het bedrag naar Microsoft. Als licentiekosten voor Windows 10.

Windows 10 kost officiŽel §135!

Sorry hoor, maar reclame in een product van §135 (en dat is enkel de software) is belachelijk. Dat is echt niet te vergelijken met Ubuntu, dat zijn OS gratis distribueert.
Zoals ik inderdaad eerder heb vermeld zijn er ook mensen die Windows 10 gekocht hebben. Daar zou het inderdaad zeker niet mogen verschijnen, daar ben ik het dus ook met je eens zoals ik al zei.
Welnee,je kan het het gewoon downloaden van hun eigen site,je moet alleen een licentie kopen, nou die kost 20 euro.
Je kan dit gewoon allemaal uitzetten in gpedit. Trek een uurtje uit en je zal nooit meer advertenties zien.

https://technet.microsoft...nts-to-microsoft-services

If something is free you're the product |:(
Of terug naar Windows 7 of 8.1, want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Mensen betalen voor Windows 7 of 8.1 en upgraden naar 10, of kopen Windows 10 los en dan krijgen ze een OS vol met advertenties. Soms vraag ik me echt af waar ze daar mee bezig zijn, ook al met hun gepush van Windows 10 naar Windows 7 en 8.1 gebruikers.
home heeft geen gpedit...
Ja dan moet je die regelen. Als je niet mee wil doen aan de internet economie moet je creatief zijn. Of je kan op tweakers zeuren. Onderduiken of de Joodse raad je bepaalt zťlf. Ik heb al jaren geen advertentie meer gezien.
Wat is dat nou voor onzin. Ook voor home is betaald dus iedereen met home doet net zo mee met de internet economie.

Het is gewoon een simpele conclusie "home heeft geen gpedit"

Dan komen met "onderduiken, joodse raad ed." dan lijkt het er meer op dat je wel meer niet ziet dan slechts advertenties.

Domme opmerking... kom met iets intelligenters. Bijvoorbeeld hoe gebruikers van "Home" het toch kunnen uitzetten. Middels register aanpassingen bijvoorbeeld.
Laat je eens van de slimme kant zien.
Twee keer fouten is niet ineens toch goed, maar je doet wel heel erg je best om dat toch zo te laten zijn.
toch mooi os dat windows 10, dat 'gratis weggeven' moet schijnbaar toch ergens terugverdiend worden :+
ach die gratis windows 10 wordt bij veel mensen vanzelf weer ongedaan gemaakt....ze herinstalleren met een recovery van de fabrikant...hebben geen idee over het registreren van hun win10 licentie in een MS account...en kunnen na recovery dus niet meer upgraden! bij de fabrikanten hoef je ook niet aan te kloppen dan...zij hebben nl een win 7/8 verkocht!
Sorry, maar je verhaal klopt van geen kant.
Als je PC ge--upgraded is geweest kan je 'm altijd weer upgraden naar Windows 10.
Zelfs als je de Harddisk/SSD vervangt kan je gewoon een schone installatie van Windows 10 doen en is hij netjes geactiveerd.
Activatie gebeurd via de servers van Microsoft en daar wordt informatie (serienummer moederbord, videokaart, harddisk, geheugen, processor) opgeslagen ter controle.
Zodra je herinstalleert controleert de installatie bij Microsoft of je systeem al geregistreerd is, is dat het geval, dan heb je gewoon een werkende en geactiveerde Windows 10.
Sinds de anniversary update wordt je licentie ook automatisch opgeslagen via je Microsoft account. Zodra je inlogt in een nieuwe Windows 10-installatie is hij geactiveerd, hoef je verder niets voor te doen.
Dit geld alleen voor een installatie op dezelfde PC. Bouw je een nieuwe PC, dan moet je toch echt Windows 10 kopen...
Licentie wordt opgeslagen via je Microsoft-account? Die heb ik bewust nooit aangezet. Ik log in met een lokale account, ik gebruik in het geheel geen Microsoft-apps. Sterker nog, ik heb zo'n beetje al die apps gedeinstalleerd. Ik wil niet op die manier in Microsoft's ecosysteem van apps en services worden binnengehaald.
Dat kan maar kan beperkend zijn bijvoorbeeld als je naar een nieuwe computer wilt overstappen en daar zelf Windows 10 op wil installeren.

Je moet dan een gelicensieerde Windows erop zetten (Misschien heb je alleen nog installatiemedia voor windows 7 of 8 en niet van 10).

Ook kun je minder features van Windows gebruiken als je niet bent ingelogd.
Hetzelfde als wat in op mijn Android tablet doet. Maar kijk, 80% van de smartphonemarkt trekt zich daar niets van aan. Ik gok dat dit bij W10 ook zo wel zal zijn.
Als je tenminste een MS account gebruikt. Ze maken het lastig maar je kunt windows 10 nog steeds met een lokaal account gebruiken (heb ik me laten vertellen, ik blijf zelf verre van windows 10).
Dus, als ik het goed begrijp, je bouwt een nieuwe PC, je installeert Windows 10 zonder licentiecode, logt in onder een MS Account waar een Windows 10 licentie aan gekoppeld zit en de licentie op de nieuwe PC is gelijk geactiveerd?
Wat gebeurd er dan als je je MS account van die PC weer verwijderd? blijft de activatie dan gewoon geldig?
Sinds de anniversary update wordt je licentie ook automatisch opgeslagen via je Microsoft account.
Da's knap als je geen Microsoft account opgeeft, maar lokale accounts gebruikt.
Zodra je inlogt in een nieuwe Windows 10-installatie is hij geactiveerd, hoef je verder niets voor te doen.
Onzin, dan zou ik met mijn Microsoft account heel veel Win 10 installaties kunnen activeren.
Het wordt per PC/VM opgeslagen en Microsoft slaat dat zelf op.
[...]
Onzin, dan zou ik met mijn Microsoft account heel veel Win 10 installaties kunnen activeren.
Het wordt per PC/VM opgeslagen en Microsoft slaat dat zelf op.
Veel leesplezier: http://m.windowscentral.c...uct-key-microsoft-account
Microsoft slaat het inderdaad zelf op in jouw account. Doen ze dat niet dan moet je zelf je key invullen en checken ze het tegen de database. Het enige way het dus doet is automatisch de key voor je invullen zodat je niet zelf het activatieproces door hoeft te lopen.
[...]

Veel leesplezier: http://m.windowscentral.c...uct-key-microsoft-account
Microsoft slaat het inderdaad zelf op in jouw account. Doen ze dat niet dan moet je zelf je key invullen en checken ze het tegen de database. Het enige way het dus doet is automatisch de key voor je invullen zodat je niet zelf het activatieproces door hoeft te lopen.
Als ik nu een pc opnieuw installeer, wat ik al een paar keer heb gedaan, dan voer ik geen sleutel in, er wordt direct geactiveerd, zonder Microsoft account te gebruiken.
Onzin dus.
Dat is in het geval je op dezelfde pc installeert. Doe je het op een nieuwe pc kan je kiezen tussen code invoeren ůf je MS account. Zoals ik al zei is het koppelen van de productcode aan het MS account alleen voor het stuk van niet hoeven invoeren van de productcode bij een nieuwe install. Dus als het checken van de fingerprint van het systeem voor activatie heeft gefaald.

Het is dus onzin dat je aangeeft dat de key niet ook kan worden gekoppeld aan het MS account puur op je observatie dat jouw installatie is geactiveerd. Dit stuk gaat daar namelijk vooraf in het geval dat je installeert op een nieuwe pc.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 12 maart 2017 19:58]

dat gaat via je MS account...als je een zakelijk systeem hebt is er vaak alleen een lokaal account! derhalve kan MS die licentie niet koppelen aan een gebruiker!
Dat hoefde anders bij mij niet met een MS account. MS neemt immers een snapshot van een gedeelte van je systeem en genereert een id voor je op hun servers. Bij een reinstall en activatie wordt deze gewoon weer geactiveerd.
aha tja ik waardeer meestal ook meteen op (qua hardware) misschien zit daar het probleem! ;-)

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 10 maart 2017 13:59]

Misschien heb je wel gelijk qua OEM code, en heb je een retail code die overdraagbaar is naar je nieuwe systeem.
Eh? Klopt dit wel?

Als je eenmaal een W10 hebt geÔnstalleerd cq geŁpdatet hebt kun je gewoon weer naar Windows 10.
ja natuurlijk, en nu steeds meer mensen de privacy settings aanpassen (wat bij de eerste versie ook niet echt zichtbaar was) verdienen ze daar zeker ook te weinig mee.
Krijg ik het dan niet?
Heb immers betaald voor het OS.

Overigens zie ik MS liever over stappen op een abonnementsdienst en meer diversificatie in OS-en.

Zo wil ik wel abonnementjes op:
-Game-OS waar moeiteloos ook windows 95 of XP games draaien maar ook de nieuwste DX12 games
-HTPC-OS voor media/streaming
-Light-OS lichtgewicht voor bootcamp

Kan me voorstellen dat voor een educational en pro/dev-os ook wel markt is.

Ik weet het staat haaks op beleid MS, maar waar ze nu pak em beet iedere 4 a 5 jaar een klein beetje geld aan me kunnen verdienen, zouden ze met mijn voorstel elke maand een 10 a 15 euro kunnen verdienen.
Op Reddit melden mensen met een Enterprise versie het zelfde. Enige manier om dit uit te zetten is de profiel synchronisatie uitzetten.
Dat hebben ze met Vista geprobeerd, en dat ging finaal mis.
Ik zou geen HTPC-OS van Microsoft willen hebben. Daar gebruik ik al LibreELEC voor en dat werkt perfect. Vroeger hadden ze Windows Media Center, maar dat was niet geweldig. Bovendien is Microsoft altijd erg scheutig geweest met het ondersteunen van codecs in hun eigen software. Voor iedere scheet moest je wel weer een of andere codec-pack installeren. VLC en 'Media Player Classic - Home Cinema' doen dat al jaren zonder problemen.
alleen vlc heeft zelf codecs gebundeld, de output hiervan is echter van matige kwaliteit (kleur en kwaliteit verschillen in beeld)

mpc-hc komt standaard niet met codecs en heb je een codec pack voor nodig
Ik weet niet welke versie van MPC-HC gebruikt, maar MPC-HC werkt als stand-alone zonder extra te installeren codec packs.
Ik heb met MPC-HC altijd alles kunnen afspelen zonder extra codec-pack.
Tja, tijden veranderen. Ik kan met Windows 10 zonder problemen al mijn films afspelen met de standaard mediaplayer zonder enige codec te installeren. Die zitten al sinds release in W10 ingebakken.

Zelf maak ik al jaren geen gebruik van een HTPC aangezien de Plex app netjes wordt meegeleverd met mijn console. Scheelt weer een extra kastje onder de tv.

[Reactie gewijzigd door vali op 10 maart 2017 18:30]

Ik zou geen HTPC-OS van Microsoft willen hebben. Daar gebruik ik al LibreELEC voor en dat werkt perfect. Vroeger hadden ze Windows Media Center, maar dat was niet geweldig. Bovendien is Microsoft altijd erg scheutig geweest met het ondersteunen van codecs in hun eigen software. Voor iedere scheet moest je wel weer een of andere codec-pack installeren. VLC en 'Media Player Classic - Home Cinema' doen dat al jaren zonder problemen.
Windows + Kodi werkt perfect.
Meerwaarde tegenover OpenELEC / LibreELEC ?
Meerwaarde tegenover OpenELEC / LibreELEC ?
Sommige mensen willen graag Windows.
Omdat ze dat kennen, omdat ze nog meer software hebben wat alleen voor Windows te krijgen is, om wat voor reden dan ook.
Voorlopig hoor ik ook bij die groep.
Daar is al een oplossing voor; het heet Linux. ;)
Voor HTPC kan inderdaad zeker, voor bootcamp OS minder imo en gaming al helemaal niet.
Mijn steamgames bij native OS support.

Windows:2071
OSX:880
SteamOS/Linux:600

Op andere game-platformen is het met linux support nog slechter gesteld. Je kunt voor gaming gewoon niet om windows heen.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 maart 2017 13:44]

Deze laptop hier draait Linux Mint 17.3 en speelt al genoeg Steam games voor mij. En de spellen die ik wil spelen en die Windows nodig hebben, daar heb ik mijn Windows 7 machine voor.
Directx12 onder linux klinkt niet als een goed plan. Linux =/= windows en zal dat ook nooit worden.

Andere kant op: ondersteuning van linux syscalls door de windows kernel werkt tegenwoordig verbazend goed, ondanks dat dit nog een beta feature is. Native linux binaries draaien dus wel voor een groot deel onder windows.
Waarom wordt Danslerr gedownmod? Hij zit meer on topic dan de meeste berichten hier.
Als mensen iets hebben tegen wat er in W10 gebeurd is Linux een oplossing. Dat is gewoon waar.
Dit zit dichter bij het topic dan alle discusies hierboven over het herinstalleren van pc's en hoe Microsoft je account activeert en zeker meer ontopic dan het feit of games snel gaan op windows tegenover osx of linux.
Danslerr, van mij krijg je een plusje :-)

edit: dt fout *schaam*

[Reactie gewijzigd door Prince op 10 maart 2017 20:24]

Ook al koop je de besturingsysteem, dan krijg je nog steeds deze reclame.
Sterker nog, zelfs als je al een Onedrive en Office365 subscription hebt krijg je deze melding
Dat vind ik nog wel het ergste. Je zou toch kunnen denken dat ze wel even een Registry key zouden kunnen checken om te weten of iemand al zo'n abonnement heeft?
Ja, maar denk er eens over na: Wil je wel dat bedrijven (of Microsoft) telkens in je systeem allerlei dingen gaan nakijken, en aan de hand daarvan de reclame gaan aanpassen?
Je moet je afvragen of je wel privacygevoelige gegevens op een closed source systeem wil invoeren
Dat is wel apart. Ik heb zelf ook Office 365 (+ onderive ofc) en heb deze reclame niet gehad. Misschien dat ik een update gemist heb ergens?
De Creators update is nog in beta fase en nog niet voor het retail channel beschikbaar.
Stallman was right...

Does the user control the program? Or does the program control the user?
Ik ben ook wel een beetje tegen Richard, want dat vind ik te extreem gaan met zijn ideeŽn over privacy
toch mooi os dat windows 10, dat 'gratis weggeven' moet schijnbaar toch ergens terugverdiend worden
Als het daar maar is... Vink die notifications eenmaal weg, en je hebt er geen last meer van. Dat doe ik liever dan een dure Win10 licentie betalen.
Gratis update bedoel je. Want ik heb mijn Windows 10 gekocht.
Jullie zijn vergeten dat ik had voorspeld dat Microsoft van Windows 10 een advertentie platform gaat maken. Uiteindelijk lezen ze al je email, je chats, al je websites die je bezoekt en lezen ze je bestanden zodat ze je 'relevante advertenties' kunnen tonen.

We gaan hier de komende jaren meer van zien. Dit is gewoon een voorproefje.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 10 maart 2017 13:53]

AdBlock plus voor Windows? }>
Moet je eerst rooten in de toekomst, wen er maar alvast aan, dit is de toekomst die de massa Windows 10 gebruikers probeert te omarmen. ;)
Je kan simpel uitschakelen in de Windows settings, heb je geen tool voor nodig.
zo simpel is het helemaal niet voor 99% vd gebruikers van windows10
Je weet trouwens ook niet wanneer Microsoft weer een nieuwe setting ergens diep in het systeem introduceert.

Bovendien heeft Microsoft dit soort settings in het verleden wel eens terug gezet na een update.

Dus een tool als Spybot Anti Beacon is wel zo handig.

[Reactie gewijzigd door kabal op 10 maart 2017 14:59]

Bovendien heeft Microsoft dit soort settings in het verleden wel eens terug gezet na een update.
Hoevaak ga je dit nog aanhalen terwijl dat niet waar is?
Microsoft is continu de grenzen aan het opzoeken. Zo ook met deze actie.
Geloof maar dat ze niets "per ongeluk" doen, iedere update wordt uit den treure getest. Iedere toevoeging of wijziging is bewust afgewogen. Pas als de markt ernstig klaagt, gaan ze zaken terugdraaien. Altijd onder het mom van een bug.

Het is deze filosofie die zich nu tegen zich keert en dat verhalen een eigen leven gaan leiden. Of tenminste blijven voortbestaan, terwijl het euvel al is herzien. Eigen schuld, dikke bult.

[Reactie gewijzigd door ignitem op 10 maart 2017 20:22]

kunnen we wel een welles nietes spelletje gaan spelen maar je trekt aan het korste eind.
De verandering van settings is gewoon een feit, punt.
Ja, simpel. Moet je wel hier op tweakers (of andere tech site) lezen welke cryptische setting je daarvoor moet hebben. Geen normaal mens die het uit zichzelf vind.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 10 maart 2017 14:47]

Instellingen > Weergave > Toon sync provider notificaties
Bij 'weergave' verwacht men niet meteen dat je daar spam kunt uitzetten.
Meer iets als beeldinstellingen aanpassen.
Ja, hoe weet ik dat deze optie voor deze advertenties bedoeld is als ik dit niet op deze of gelijksoortige website lees.

Hoe moet ik weten dat provider notificaties hetzelfde zijn als Microsoft advertenties. Microsoft is niet mijn provider???? En notificaties zijn wat anders dan advertenties???

[Reactie gewijzigd door gjmi op 10 maart 2017 23:16]

Eens, de omschrijving zou duidelijker moeten zijn.
Geen idee, ik heb alleen Macs en twee oude Windows XP & 7 bakken :)
AdBlock is toch het bedrijf dat je als adverteerder mag betalen om advertenties niet te blokkeren?
Ja, hij bedoelde vast uBlock Origin.
Gewoon even het ip tracen waar deze bagger vandaan komt en gewoon blocken in je router.
Iedere goede router heeft tegenwoordig gewoon een url en ip blocker.
Gewoon even het ip tracen waar deze bagger vandaan komt en gewoon blocken in je router.
Iedere goede router heeft tegenwoordig gewoon een url en ip blocker.
Veel plezier; Microsoft heeft een gigantische pool IPs in gebruik waar continu tussen gerouleerd wordt.
Is toch niets nieuws? Zelfs vroeger in MS-DOS kwam ik dit ook wel eens tegen: http://image.ibb.co/daYTLa/dosdir.png
Dat ben ik nooit tegen gekomen, en ik heb best veel met DOS gewerkt. Of was dat een amerikaanse versie van DOS?
Of misschien is het photoshop? :)
Waar lees jij dat het concept van reclame in software zelf nieuw is? Er staat nota bene in het artikel:

"Het is niet de eerste keer dat Microsoft onder vuur licht wegens het opzichtig promoten van zijn eigen diensten."

Edit: Wel een beetje jammer van het "licht" i.p.v. "ligt". :P

[Reactie gewijzigd door n-evo op 10 maart 2017 13:13]

Dat viel mij ook al op :P
Haha, 5MB voor 30$/maand.
5MB storage for $30 :')
Dat kan je je toch niet voorstellen tegenwoordig ? Nu ben ik ook in die tijd opgegroeid, dus dat verwondert mij niet veel. Maar goed.
Op zich vind ik dit best wel verontrustend.

Het geeft namelijk imho heel duidelijk aan welke richting de markt opgaat. Het oude koop en het is van jou model is voorbij en daar valt echt geen stuiver meer aan te verdienen. Iedereen bouwt echt alleen maar profielen op om ads beter te serveren.

Waar vroeger ad-ware etc van schimmige bedrijfjes waren, daar gaan nu echt alle groten der IT over naar het profielen aanmaken en ads serveren aan gebruikers.

Als dit zo doorgaat vraag ik me af of er over 10 jaar (digitaal gezien) er nog wel iets als privacy bestaat.
Of is dan gewoon de software "gratis" en wordt alles betaald met je privacy-gegevens.

Er was altijd een redelijk duidelijke scheidingslijn, maar die overtreed MS hier toch wel erg grof mee.
Ik heb de indruk dat er tegenwoordig meer geld omgaat in de reclame dan in de uiteindelijke producten.
Reclame is absoluut een integraal onderdeel geworden, maar ik vind dat bijvoorbeeld Google (even losgekoppeld van privacyvraagstukken) ook wel gewoon mooie producten heeft in ruil voor die reclame.
Het zijn toch echt sukkels zoals jij en ik die dit laten gebeuren. Ik koop liever een OS voor 50 euro dan dat ik ooit Windows 10 troep OS installeer.
Waar vroeger ad-ware etc van schimmige bedrijfjes waren, daar gaan nu echt alle groten der IT over naar het profielen aanmaken en ads serveren aan gebruikers.
Ik ben vooral bang voor de combinatie: dit soort integratie rechtstreeks in de shell is natuurlijk ideaal voor malware-adware om allerlei onzin aan gebruikers weer te geven waarvan ze denken dat het afkomstig is van Windows "de computer" en dus te vertrouwen... Het is een kwestie van aftellen totdat iemand een truc bedenkt om, zonder dat de gebruiker het merkt (dat is helaas niet hetzelfde als "zonder dat de gebruiker ergens op klikt"), een cloud provider te koppelen en deze notificaties gaat misbruiken.
Nice, adware die ook nog eens voor een fikse prijs gekocht dient te worden.
Als ik 13 euro voor een bioscoopkaartje betaal, krijg ik ook eerst reclames te zien voordat de film begint. Is dat ook onacceptabel? Dat je voor iets betaalt zegt helemaal niks.
Ik zal een betere vergelijking maken: als de bioscoop opeens besluit de film te onderbreken voor reclameblokken of tijdens het afspelen onder en boven banners in beeld zet met reclameboodschappen is dat voor mij onacceptabel.
De film halverwege stoppen om je popcorn en snoep te laten kopen wordt toch al sinds jaar en dag gedaan?
https://www.youtube.com/watch?v=Mw91RJ_m_7g
Ja maar niet met reclame. Bovendien heeft pathť helemaal geen pauzes meer
Is toch knap vervelend, zeker bij lange films als je aardig wat cola of bier achter de kiezen hebt :-)
Ja, daarom is de bioscoop ook al jaren oninteressant... ;)
Maar er is een app! Geeft een seintje als er een onbelangrijke stuk komt zodat je naar de wc kunt.
Bij alle Pathť-bioskopen in ieder geval sinds jaar en dag niet meer.
Ik denk dat er een verschil in zit als in van als je geen reclames had, had je misschien wel rond de §20 euro betaald voor een kaartje, dan zou er geen hond meer naar de film gaan.
Precies, dus het feit dat je voor iets betaalt is totaal geen reden om geen advertenties te mogen verwachten, zonder ook in beschouwing te nemen hoeveel je betaalt.
jij vind het ook vast geen probleem dat windows je keystrokes logt, je WiFi deelt, je locatie gegevens bijhoudt, zoekresultaten dmv Cortana logt, alles logt rondom Bing Services, Games en Office ?
Daar gaat de discussie hier helemaal niet over. Overigens gelden de punten die jij opnoemt voor ieder OS en online dienst, vaak nog in meerdere mate en met nog veel commerciŽlere doeleinden (bijv. het verkopen van advertenties). Dan kan je zo goed als stoppen met het gebruik van internet in zijn totaliteit als je daar een probleem van maakt.
Hoe kan je een besturingssystem schildje hebben? Veel zaken die je roept zijn onwaar. Ik heb nu geen tijd om bronnen te posten maar zoals Cortana wordt standaard verstuurd naar bing en bing kan alleen maar werken doordat ze alles opslaan. Dmv fingerprinting zou je in theorie ook incognito de data moeten kunnen koppelen. Zoals al eerder aangegven kun je hier zien wie van alles bijhoud. Kun je nu al schiltjes krijgen als je niks weet en alleen maar roept?

Sorry voor de offtopic reactie.
Loller1 begint een beetje op Bagdad Bob te lijken tav Microsoft&privacy
https://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmA
Fikse prijs? Overigens al goedkoper dan Dropbox of Google Drive... Praat uiteraard de praktijken niet goed...
n-evo heeft het over Windows. https://www.microsoftstor...-Home/productID.320437800 voor §135 krijg je standaard reclame op het vergrendelscherm, startmenu en nu ook in je bestandbeheer!
reclame op het vergrendel scherm?
nog nooit gezien
http://i.imgur.com/H7z5XyO.png

Volgens mij was het deze functie.

[Reactie gewijzigd door niveastylin op 10 maart 2017 18:14]

sessionExpired

Mooie hosting :p
Bedankt! Aangepast. De eigenaar van de site zei een paar dagen geleden nog dat hij niet verwacht dat opslagruimte binnen de aankomende weken zo vol zou raken dat er bestanden automatisch verwijdert worden. Blijkt dat de site iets populairder is gebleken dan verwacht.
Ik zie bijna wekelijks een nieuwe. Dan is het plaatje van je lockscreen automatisch geupdate naar bv een foto van rotsen, met daarbij een tekst "rock solid, just like onedrive".
Genoeg verschillende te vinden online ook, zoals een lockscreen ad voor Cortana (waarmee je lockscreen wallpaper dus een plaatje van Cortana is) en zelfs een voor tomb raider.

https://www.groovypost.co...loads/2016/04/sshot-2.jpg
http://i1-news.softpedia-...-All-of-Them-480745-3.jpg
http://m.imgur.com/tD5ra51?r

[Reactie gewijzigd door thefal op 10 maart 2017 15:55]

Precies dat dus.
Ik heb het hier al een aantal keer gezegd: Windows 10 is eigenlijk Windows Cloud Edition. Beetje bij beetje wordt het dichtgezet en op afstand wordt bepaald wat jij allemaal mag en kan.

De tijd dat je Windows had en baas was over je eigen computer en het OS gaat langzaam aan tot het verleden behoren. Schrik ook niet als op afstand ineens dingen uitgezet worden.

De opzet is precies hetzelfde als bij Office en de pakketten van Adobe: deze software is allang uitontwikkeld en gebruikers kopen de nieuwe versie niet. De cash flow droogt op, dus giet men het gedwongen in een abbo vorm. Aantrekkelijk geprijsd en langzaam maar strategisch opgedrongen, totdat het gemeengoed is. En dan wordt je op een dag wakker en betaal je maandelijks en levenslang voor software waar je niets over te vertellen hebt.
Precies zoals het is, ťťn smerige grote truc met voorbedachte rade.
En of de prijs die ze ervoor vragen teveel is of niet doet voor mij niet ter zaken.
Maar eerst een product aanprijzen als gratis en 30Gb ter bescikking stellen en als iedereen het heeft en eraan gewend is de strop rond je nek aandraaien en er geld voor gaan vragen of anders je opslag terugschroeven vind ik smerige verkoop truccen. Dat laat me denken aan de deur aan deur encyclopedie verkopers uit de jaren tachtig, Zo ga je niet meer met consumenten om tegenwoordig.
Dat mag dan zo zijn. Maar als je het al geÔnstalleerd hebt en gebruikt, wordt je nog steeds met die irritante meldingen lastig gevallen. Niemand is bij Microsoft zo snugger om voordat dit getoond wordt ook even te controleren of het niet al per ongeluk in gebruik is. Net zoals als advertenties op websites die nog maanden lang mekkeren over een artikel dat je al lang ergens gekocht hebt. Compleet overbodig en daardoor zwaar irritant.

Wat ik vooral zie in het MKB is dat Microsoft dolgraag van de Professional versie af wil. Waar je in 1507 nog uitstekend heel veel GPO's kon toekennen om het beheer in de hand te houden, zijn heel veel opties bij de 1511 update ineens alleen nog maar beschikbaar voor Enterprise. En met de komst van 1607 is dat er niet beter op geworden. Schrap dan gewoon de Professional versie.
1 2 3 ... 7