Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple stelt release draadloze oordopjes AirPods uit

Apple heeft de release van zijn draadloze oordopjes, de AirPods, uitgesteld. Het nieuwe product had uiterlijk begin volgende week moeten verschijnen, maar de fabrikant zegt meer tijd nodig te hebben om problemen met het product te verhelpen.

Apple zegt niet precies wat die problemen zijn, aldus TechCrunch. Apple houdt het bij een kort statement over het uitstel, waarin staat dat het bedrijf niet gelooft in het uitbrengen van een product voordat het klaar is. "En we hebben iets meer tijd nodig voordat de AirPods klaar zijn voor onze klanten." Het is onbekend wanneer de oortjes uitkomen, maar Apples statement doet vermoeden dat het niet al te lang zal duren.

Op de Nederlandse Apple-site wordt bij de AirPods nog altijd een releasedatum van eind oktober genoemd, maar de Amerikaanse webshop van de fabrikant vermeldt dat het product 'momenteel niet beschikbaar' is. Het statement doet vermoeden dat de Nederlandse listing van de AirPods nog niet is bijgewerkt.

Apple presenteerde de draadloze oordopjes tegelijk met de iPhone 7 en 7 Plus, begin september. De 179 euro kostende AirPods verbinden zich via bluetooth met smartphones en hebben met de W1-chip een processor aan boord voor het verwerken van input. Ze beschikken over microfoons, zodat gebruikers kunnen bellen of stemcommando's kunnen geven aan digitale assistent Siri. De accuduur van de oortjes is 5 uur, maar de doos bevat ook acculading, zodat doos en oortjes samen een accuduur van 25 uur hebben.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-10-2016 • 10:40

353 Linkedin Google+

Submitter: mvdam

Reacties (353)

Wijzig sortering
om problemen met het product te verhelpen
Dus je brengt een telefoon uit zonder 3,5mm jack, introduceert dat als zijnde de toekomst in combinatie met je gloednieuwe draadloze oordopjes, maar die waren toen nog niet af en nu zijn er nog problemen? Het kan aan mij liggen maar had dan een generatie gewacht met deze combi. Er zijn natuurlijk ook andere Bluetooth-oordopjes/koptelefoons waarmee je kunt verbinden, maar kijkende naar de Apple-gebruikers in mijn kringen gebruiken die toch voornamelijk het Apple-spul en geen 3rd-party spul.

En voordat mensen aan komen zetten met "die ingang is weg wan de telefoon is nu waterdicht" - Onzin, want onder andere Samsung en Sony hebben ook waterdichte telefoons mét audio-jack, dus het kan prima.
er is altijd nog het meegeleverde 3.5mm jack -> lightning connector.
Miisschien ligt het aan jou kring, maar er zijn zat Apple gebruikers die alternatieve hoofdtelefoons gebruiken, want die van apple zelf zijn niet de beste wat betreft eluid en draagcomfort. Een uur continu die Apple dopjes in en ik krijg zere oren. Niet comfortabel genoeg voor mij.
Het probleem met deze connector is dat je je telefoon niet kan opladen. Als je dus zoals ik een lange vlucht hebt voor 12-14 uur en je wil muziek luisteren. Dan kan je dat niet meer combineren met het tegelijkertijd opladen van je telefoon. Oftewel zoals bij gebeurd telefoon leeg kan je vervolgens weer wachten tot je telefoonaccu weer vol is. Ik vind het allemaal niks.
Ik ben zelf geen voorstander van AirPods omdat ik ze binnen no time kwijt raak
Ja, dat opladen is een punt. Hoewel daar wel oplossingen voor zijn (inderdaad nog weer een adapter)

Er zijn heel veel andere bluetooth hoofdtelefoons die je kunt gebruiken, ook zo groot dat je ze niet zomaar verliest.
Ja, maar ik vind Bluetooth hoofdtelefoons helemaal niet zo handig. Ik heb ook van die Bluetooth speakers en dat werkt al niet altijd fantastisch. Dus waarom een Bluetooth hoofdtelefoon proberen?
Wat bedoel je precies met niet fantastisch werken? Ik heb zelf een BT speaker en hoofdtelefoon die het allebei prima doen, en ook in de auto gaat het (bijna altijd) goed. OK, de geluidskwaliteit zal niet altijd hetzelfde zijn als met een bedraadde hoofdtelefoon, maar da's een afweging tov het gebruiksgemak.

De Bose QC35 maakt altijd probleemloos verbinding met mijn smartphone/tablet en doet verder gewoon wat die moet doen... De Jabra Solemate werkt ook gewoon.

Het enige irritante aan bluetooth audio vind ik dat er een vertraging op zit bij real time gegenereerd geluid (sound feedback, games). Bij video houdt het toestel blijkbaar rekening met de vertraging en wordt deze gecompenseerd.
Nou, bijvoorbeeld haperingen en soms wat rare storingen.
Dat zou met de W1 chip die in de AirPods en de nieuwe Beats headphones verleden tijd moeten zijn.
Daar heb ik alleen in de auto soms last van... de renault/dacia medianav heeft heel af en toe eens een hikje bij het afspelen van bluetooth audio. Niet in die mate dat het storend is echter (gebeurt me een keer of 2 a 3 per maand).
Met mijn Note 2 had ik er wel vaker last van in de Dacia, maar de andere apparaten deden het met die smartphone ook goed via bluetooth audio.
Het gebruiksgemak van draadloze koptelefoons is niet objectief groter. Je zal nog altijd moeten verbinden met je koptelefoon als je muziek wilt luisteren, dit betekent bluetooth aanzetten en juiste apparaat kiezen. Dat is niet minder werk dan een kabeltje inpluggen.
Het komt er op neer dat draadloos inderdaad veel voordelen heeft, maar zeker niet op elke manier superieur is in gebruiksgemak.

Als het op speakers aankomt ben ik het wel met je eens. Omdat je vaak door een ruimte loopt en dan gewoon je telefoon wilt kunnen gebruiken.

Het blijft erbij dat het missen van een headphonejack op geen enkele manier een pluspunt is. Het is gewoon een missende feature die veel mensen wel belangrijk vinden. Ik heb ook geen zin om altijd een adapter mee te dragen.
Ook daar hangt het een beetje van je gebruik af... mijn bluetooth verbinding staat immers altijd aan ivm mijn Pebble, dus dat vraagt al geen extra stap. Het aanzetten van de hoofdtelefoon is in mijn geval ook voldoende om hem verbinding te laten maken met gekende apparaten, en dat is quasi-onmiddellijk in orde. Wanneer ik het contact van de auto aanzet, maakt die ook automatisch verbinding met mijn telefoon, en ook de bluetooth speaker doet dat eigenlijk.

Als ik me niet vergis is het bij de airpods zo dat deze automatisch aan gaan en verbinding maken wanneer je ze uit het doosje haalt, dus zouden die klaar moeten zijn om te spelen tegen dat ze in je oor zitten.

Ik ben het trouwens grondig met je eens dat het ontbreken van een hoofdtelefoonaansluiting een nadeel is, ook al zou ik er niet vaak last van hebben. Het is zeker iets dat redelijk meeweegt bij het kiezen van een nieuwe telefoon. De Oneplus 3 heeft gelukkig wel een headphone jack, net als ondersteuning voor USB-C headsets.
Je vergeet voor het gemak even dat je 40 uur naar muziek kunt luisteren op 1 lading, zeker in airplane mode.
Prima, echter weet iedereen dat je je telefoon niet altijd 100% vol hebt (navigeren naar luchthaven, tijd doden bij gate, dan nog vliegen). En ga je naast muziek luisteren een video bekijken gaat het toch allemaal wat harder achteruit dan je zegt.
Hoe je het ook went of keert, je gebruikt 1 poort voor 2 handelingen die geregeld samen gaan.
Voor mij belangrijkste reden om voor draadje te gaan is vliegen. Dat is eigenlijk de enige plek (heb zowel de Bose QC20 en de QC25 noise canceling dopjes/headphones) waar ik ze bekabeld gebruik. Echter moet je in vliegtuig je telefoon in flightmode zetten en dus werkt je mooie bluetooth niet. Heb dus nooit gesnapt waarom Bose de noise canceling dopjes/headphones nu ook met bluetooth uit heeft gebracht op de plek waar ze het meeste worden gebruikt: in het vliegtuig kunnen ze niet (legaal) werken!
Nou vlieg ik ook regelmatig een lange vlucht en ik kan mijzelf en anderen zeer zelden betrappen op het tijdens een volle vlucht luisteren van muziek.Genoeg tijd om eens een keer een lader aan te sluiten.
En als dat echt je issue is dan zijn er nog wel andere adapters, waarbij beide tegelijk kan. Overigens vraagt muziek afspelen erg weinig van een iPhone, daar kom je erg ver mee.
En buiten het vliegtuig is er ook nog iets als BT headsets.
Gelukkig is laden snel gedaan. Half uurtje laden en hij is half vol waardoor je de rest van de vlucht prima kan luisteren.
Dan koop je een verloopje met een extra lightning connector. Auxillite is een mooie variant. Of kies een andere variant.
Of je luistert even geen muziek.

We zijn er als Nederlands sterren in om alleen maar beren op de weg te zien. Er hoeft maar iets te veranderen, en het halve land probeert krampachtig aan hun oude manieren en gewoontes vast te houden.

Ik baal ook wel eens dat dingen veranderen. Bijvoorbeeld omdat altijd je favoriete product uit de supermarkt lijkt te verdwijnen na een paar jaar. Dan kan ik ook wel gaan klagen en redenen verzinnen waarom het vroeger beter was, maar je kan ook gewoon je energie steken in de mogelijkheden die je wél hebt.

Wat betreft die AirPods denk ik dat ze vertraging oplopen met het oplossen van de issues, omdat ze steeds de testexemplaren kwijt zijn 8)7
weet je wat een ideale oplossing zou zijn?? een ingebouwde adapter in de telefoon waarmee je buiten de lightning connector voor het laden + evt data overdracht ook direct oortelefoons kunt aansluiten... Heel simpel een 2e lightning connector die alleen geschikt is voor oortelefoons, of nog makkelijker zijn er van die ronde plugjes voor van 3,5mm. Dat zou echt een product verbetering zijn!!! Oh wacht.
Ik snap de ophef niet zo goed. Apple presenteert het met heel veel bombarie, over "courage", maar in essentie is dat wel wat je van ze verwacht. Dat is tot nu toe één van hun krachten geweest, vroeg nieuwe technologiëen herkennen en oude ditchen.
Ik kan nu een hele rij op gaan noemen van dingen die ze eerder hebben toegevoegd en weggelaten (Floppy uit, CD-rom in, USB in, Flash uit, CD-rom uit, Touch ID in), maar om eerlijk te zijn vind ik het onderdeel van vooruitgang. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen (als het net zo goed werkt) liever een kabel aan hun headphones hebben dan draadloos.

Ik heb sinds ongeveer een jaar nu, twee bluetooth headphones (Bose QC35 en de Sony SBH60). Beide fenomenale koptelefoons en nog geen enkele keer last van storingen of wegvallen gehad. Ze gaan enkele dagen mee op de accu, en in 't weekend laadt ik ze op. Vooral de Sony SBH60 tik je bij Amazon.de op de kop (met een beetje geluk) voor 3 tientjes en geluidskwaliteit ligt ver boven zijn prijs. Het hoort bij de vooruitgang die Apple in zijn producten wil stoppen. En daarnaast merk ik persoonlijk ook hoe fijn het is, en snap ik niet dat niet meer mensen draadloze koptelefoons hebben.
Op korte termijn wellicht een klein ongemak, maar ik denk dat iedereen ook wel snapt dat als Apple iets dergelijks weglaat dat er meerder Lightning en Bluetooth koptelefoons gemaakt zullen worden door fabrikanten.
[edit]
Daarnaast heb ik van m'n vorige koptelefoon (Bose QC15, B&W P5) van beiden minimaal 4x de kabel moeten vervangen door kabelbreuk (en dan zit je dus gewoon 3/4 weken zonder headphone). Dat is ook een van de redenen waarom ik blij ben dat je eindelijk zonder al te veel hassle nu eindelijk van die kabel af kunt.
[/edit[

Daarnaast vind ik over het algemeen dit specifieke product niet echt hun beste werk. Het essentieel probleem dat ze makkelijk uitvallen hebben ze wat mij betreft niet opgelost. Bij de introductie eerdere EarPods werd ook trots verteld dat ze duizenden oren hadden "gescand" om ze goed te laten passen, maar uiteindelijk passen ze nog bij veel mensen niet, of niet goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door Bezer op 27 oktober 2016 16:25]

Voor mij persoonlijk houdt 'als het net zo goed werkt' ook in dat ik ze nooit hoef op te laden. Totdat ze dat gaat lukken, vind ik hoe dan ook dat draadloze oortelefoons niet zo goed werken als die met een draadje.
Het is op geen enkele manier als positief te zien dat de headphonejack weg is. Het is alleen een discussie over hoe groot het nadeel is.
Alsof dat zo raar of nieuw is. Iedereen doet alsof dit zo speciaal is, maar als je nu een printer koopt verwacht je ook niet dat daar nog een printerpoort op zit.

Voor de meeste mensen is verandering niet leuk, en niet alle verandering is goed, maar dat betekent niet dat alles wat anders is of alles wat niet leuk is meteen verkeerd is.
Nog even en je zal Apple-gebruikers kunnen herkennen aan hun lange jas vol binnenzakken met daarin adapters voor lightning naar 3,5 mm jack, lightning naar micro-USB, lightning naar 30-pins, lightning naar HDMI, thunderbolt naar ethernet, thunderbolt naar firewire, displayport naar VGA, displayport naar DVI, displayport naar HDMI, USB-C naar USB-A, USB-C naar VGA, USB-C naar ethernet,... Apple, koning der adapters! De verkoop ervan lijkt wel een business op zich te zijn geworden: apparaten verkopen met nog maar één type aansluiting (liefst van al proprietary en beveiligd met een authenticatiechip) en dan ¤ 25 à ¤ 50 per adapter aanrekenen in het plaatselijke filiaal van de sekte ('Apple Store' genaamd)...
Waarom zou ik in hemelsnaam een lightning naar Micro usb en 30 pins meenemen als ik ook gewoon een lightningkabel mee kan nemen?

Mdp naar vga is opzih handig maar op het werk hebben we een hdmi beamer en die poort zit ook gewoon op de MBP's
Gek ik heb precies heb omgekeerde ik kan normale in-ears niet lang verdragen, de earpods zitten voor mij een stuk comfortabeler, zonder de druk in het oor van een stukje rubber.
Dat harde plastic werkt voor mij niet, na een uur drukt (hangt) het teveel op mijn oor. In-ear vind ik dan wel fijn. Zo zie je maar, iedereen is anders.
Maar als je die adapter gebruikt kan je jouw telefoon niet meer opladen tijdens het luisteren naar audio. Een halve oplossing dus.
Is het daarbij ook niet zo dat de poort vaker gebruikt word en daardoor sneller kapot gaat? Ik heb de poort van mijn i6s niet eens voor een jaar lang met alleen een oplaadkabel gebruikt en hij is al haast kapot.
Dat is zeker ook waar. Dat is trouwens wel erg kort, hoop toch dat je een uitzondering bent.
Maak de socket eens schoon met een naald o.i.d. Ik had ook problemen met opladen, dat ik de stekker er keihard moest indrukken om nog te kunnen laden of überhaupt niet kon laden. Nadat ik met een naald flink wat stof er uit gehaald had, deed hij het weer prima.
En daar haal je het natuurlijk aan... kopen, kopen, kopen. De fabrikanten hebben niets liever dan dat we allemaal wat meer kopen.

Dat is volgens mij één van de belangrijkste motivaties van Apple om de headphone jack te verwijderen: de verkoop van bluetooth hoofdtelefoons - of liever nog - specifiek voor lightning, zodat Apple gebruikers Apple gebruikers blijven omdat ze anders nog wat meer randapparatuur niet meer kunnen gebruiken.

Welkom in de consumptiemaatschappij!
Ben ik het zeker mee eens, ik ben zelf een iPhone gebruiker maar de 7 zou ik overslaan als ik het geld er voor had.

Mensen komen met het argument dat het nooit veel voor zal komen, maar dat is het punt dus niet, iedereen gebruikt zijn telefoon anders, en mocht het dan toch gebeuren dan zit je want je moet dan toch het muziek luisteren opgeven.

Mijn punt was alleen meer dat je niet speciaal op deze Apple earpods hoeft te wachten om draadloos muziek te luisten.
Ken verschillende mensen waar de telefoon aan de jack hangt die weer aan een versterker hangt .. aangezien die uren achter elkaar streamen hangen ze meestal ook nog aan de stroom.
Ik snap wel dat jack er ook uit gaat, maar dit is inderdaad een halve oplossing van appel
Ik snap niet dat je niet begrijpt waarom je je telefoon met een kabel aan de versterker wilt hangen. Kan zo tal van voorbeelden bedenken:

- Internet ligt eruit
- Deezer loopt weer eens te kloten met chromecast
- Vertraging, even snel een stukje van een liedje opzoeken
- Muziek staat lokaal opgeslagen en dat wordt niet goed ondersteund
- Spotify loopt de kutten met de chromcast

Ik gebruik ook vaker de Chromacast, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet altijd vlekkeloos werkt (ligt vaker aan de implementatie denk ik).
Moeite met verandering? Het gaat om zo veel meer dan dat. Verandering is prima, maar het moet wel verbeteringen brengen, zoals bij de (vaak genoemde) overgang van floppies naar CD/DVD.

Tenzij jouw huis vol staat met moderne gadgets, word je met een iPhone 7 gedwongen om:

- Een verloopkabeltje te gebruiken, volstrekt onpraktisch
- Een nog lelijker en nog onpraktischer verloopkabeltje naar jack én lightning te kopen als je ook nog op wil laden
- Een dure versterker met wifi en/of bluetooth te kopen
- Een dure Sonos(-achtige) oplossing te kopen
- Dure en onpraktische bluetooth koptelefoons te kopen
- Een dure lightning koptelefoon te kopen waarmee je alsnog niet tegelijk op kunt laden zonder eerder genoemd verloopkabeltje


Denken in oplossingen in plaats van problemen...? Welk probleem leverde de minijack dan op waar die zogenaamde 'oplossingen' op duiden? Ik kan je alvast vertellen dat de iPhone 7 helemaal geen grotere batterij heeft door het ontbreken van de minijack, er zit namelijk gewoon een plastic dummy op de plaats waar in de 6 en 6s nog de jackplug zat:

https://goo.gl/K6aaC8

Nodig voor waterdichtheid? Zeer zeker niet, bewijzen o.a. Sony en Samsung

Gewichtsbesparing? Verwaarloosbaar

Dunnere telefoon? Onzin, o.a. de Vivo X5 Max bewijst dat een jackplug prima past in een 4,75 mm(!!!) dunne telefoon. Er zit zelfs een 2.300mAh accu in, groter dan die van de iPhone 7 (welke 7,1mm dik is en een 1.950mAh accu heeft).

Precies anderhalf keer zo dik en dan toch 15% minder accucapaciteit en claimen dat de jackplug in de weg zit...?

Het is gewoon een staaltje designfantasie en alleen die-hard fans verdedigen die keuze tegen beter weten in. Prima dat Apple hier voor kiest, maar ga mensen die gegronde kritiek hebben niet uitmaken voor zeurpieten en conservatieven want dat is echt je reinste respectloosheid.
Je doet net of draadloos al niet bestond? Ik stream mijn muziek al veel langer draadloos naar mijn versterker dan dat de iPhone 7 bestaat. Ik heb ook al langer een BT hoofdtelefoon dan dat de iPhone 7 bestaat. Apple heeft zijn klanten al lang op voorhand voorbereid op draadloos hoor.

De doelgroep van Apple is dan ook wat jij net beschrijft: mensen die hun huis vol "moderne" gadgets hebben staan. Ik beschouw het al niet meer als modern. Ik vind het doodnormaal zulke zaken .

Ik verdedig de keuzes van Apple maar niet tegen beter weten in. Ik weet ondertussen dat die zaken gewoon veel voordelen bieden. Als ik bvb morgen een Playstation VR zou kopen dan zou ik dat doen tegen beter weten in want toen ik al die kabels zag was mijn eerste gedachte "dat kan toch niet handig zijn zoveel kabels"

Ik noem het toch ook echt moeite met verandering want volgens mij moet je apparatuur toch al een pak verouderd zijn als er geen draadloze functies in verwerkt zitten. Al snap ik de redenatie wel die je kan hebben als je apparatuur koopt dat je een optie niet nodig hebt omdat je ze op dat moment niet gebruikt maar soms moet je ook vooruit kijken en je afvragen of je die optie niet in de nabije toekomst gaat gebruiken. Zo verklaren veel van mijn vrienden me gek omdat ik een 4K TV kocht terwijl er momenteel geen 4K content is. Maar mijn redenatie is dat ding wel jaren moet meegaan en die 4K content in die lifecycle er wel aankomt. Zo zag ik dat ook met draadloze audio en maakt dat een iPhone 7 probleemloos geïntegreerd kan worden in mijn situatie.

Wat de problemen zijn waar Apple oplossingen voor biedt door wireless te gaan?
  • defecte kabel (vertel me niet dat je nog nooit een koptelefoon moest wegsmijten omdat de kabel kapot was)
  • Toestel dat op de grond smakt omdat je een verkeerde beweging maakte en de kabel te kort was
  • Je kabel die blijft hangen achter de knoop of handtas van een voorbijganger en zo je hoofdtelefoon meesleurt
  • Je kabel die blijft hangen achter een klink en zo je hoofdtelefoon op de grond smakt
  • Knopen in kabels
En zo zijn er nog wel een paar zaken op te noemen

[Reactie gewijzigd door monojack op 27 oktober 2016 15:53]

Ik begrijp de andere kant van het verhaal ook heel goed, er zit ook zeker toekomst in het draadloos luisteren van muziek. Ik zeg ook helemaal niet dat de iPhone volledig onwerkbaar wordt zonder jack.

Maar er is niet voor niets enorm veel kritiek op deze beslissing, die-hard Apple fans incluis.

Buiten het feit dat de geluidskwaliteit over bluetooth doorgaans lager is dan bekabeld, wringt het vooral in het feit dat Apple haar gebruikers dwingt keuzes te maken en wéér te investeren. Hoe je het ook wendt of keert; ze ontnemen je de meest geaccepteerde, breedst gedragen en meest populaire standaard. Niet voor niets is 83% van alle verkochte headsets bekabeld. Dat zijn de recente verkopen, geen rekening houdend met de backwards compatibiliteit van 30+ jaar...

Alternatief 1: Verloopkabeltjes lightning -> jack, die zelf al een regelrechte concessie zijn

Alternatief 2: Verloopkabeltjes Lightning -> Jack + Lightning, totaal onpraktisch en geen gezicht

Alternatief 3: Koptelefoons met Lightning kopen. Noodzakelijk meer investeren, want Apple & licentiekostent. Plus nog steeds niet mogelijk om andermans apparatuur te gebruiken zonder verloopkabeltje

Alternatief 4: Bluetooth (A2DP!). Aanzienlijk duurder en wellicht handiger qua portabiliteit maar veruit onpraktischer door noodzaak van batterijen, oplaadmomenten en beperkte toepasbaarheid (even aan je pc/laptop hangen? Ja, alleen als hij BT met A2DP heeft.)

En dan heb ik het nog niet eens over zaken als HiFi versterkers, autoradio's (vooral ingebouwde!) enzovoorts.

Punt is, nogmaals, het dwingende karakter er van. Ze dwingen concessies af en dat vinden heel veel mensen gewoon niet cool.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 27 oktober 2016 16:42]

Tja sls je over geluidskwaliteit van BT hoofdtelefoons praat moet je wel beseffen dat we over een smartphone spreken en de 3,5mm jack dan ook aan geluidskwaliteit doet inboeten. Ook daar heeft Apple dus met Lightning gekozen voor betere kwaliteit omdat het nu niet meer de iPhone is die de geluidskwaliteit bepaald maar de hoofdtelefoon. Waar het vroeger belachelijk was om een high end hoofdtelefoon te koppelen aan een smartphone is het dus via lightning dus nu wel mogelijk om een high end koptelefoon (met lightning) aan een smartphone te koppelen en de beste audio kwaliteit te krijgen.

Wat de verkoop van BT headphones betreft hebben die al de bekabelde ingehaald in de VS (Bron)

Verandering is altijd dwingend en dat vinden mensen nooit cool ;)
Geluidskwaliteit is dus maar één van de punten.

Trouwens, de omzet van BT headphones heeft die van bekabelde ingehaald, de absolute aantallen liggen nog gigantisch ver uit elkaar (17% tegen 83%). Beide statistieken staan in de link die ik eerder plaatste.

En nogmaals, ik weet dat er een toekomst zit in draadloze muziek. Dat omarm ik ook. Op dit moment zijn er echter gewoon nog veel te veel concessies te maken en waar alle andere merken je beide technieken laten gebruiken, ontneemt Apple je doodleuk een keuze en dat wordt ze niet in dank afgenomen.

Moesten Apple gebruikers 'vroeger' keihard lachen om verloopkabeltjes en HUB's, zitten ze nu zelf noodgedwongen te daisychainen, met verloopkabeltjes en adaptertjes te klooien en hubjes aan te schaffen om de gewenste connectiviteit te behouden.

Innovatie en verandering: prima. Maar je kunt niet álles door de strot van de consument duwen, althans niet zonder een hoop gegronde kritiek.
En welke concessies maak ik dan? Ik heb geen enkel concessie moeten doen. Ik gebruikte de 3,5mm jack al niet op de iPhone 6 dus dat ding zat daar maar te niksen.
Volgens mij is elke kabel aan je headset een verloopsnoer? Of dat nu met een stukje extra draad van 5 cm verlengd wordt of niet.

De draad van de koptelefoon is sowieso al iets onhandigs, gevoelig voor breuken, en je kunt je telefoon nooit in jaszak, broekzak of rugzak stoppen zonder dat je loopt te kloten met de kabel.

Elke fysieke trek spanning aan je draad zorgt er bovendien voor dat je headset van je hoofd of uit je oren getrokken wordt.

Draadloos is zo slecht niet, en voor degenen die alsnog bedraad willen kun je je draad verlengen met een verloop kabeltje, wat bijgeleverd is.
En dan ben je je verloopje kwijt, of je wil je telefoon opladen.

Wat dan?
iPhone 8 draadloos opladen? Die technologie bestaat nog niet en ik verwacht ook niet dat Apple draadloos opladen krijgt klaargespeeld tegen volgend jaar.
Volgens mij zie ik daar een taptic engine ipv de koptelefoon-aansluiting, dus die ruimte was zeker nodig
Nee, het is een stukje plastic. Heeft volgens Apple wel een functie, maar dat is 99% marketing.
No fancy electronics here, just some well-designed acoustics and molded plastic.
According to Apple, this plastic component is a barometric vent. With the added ingress protection afforded by the watertight seal, the iPhone uses this baffle to equalize the internal and atmospheric pressures in order to have an accurate altimeter.
De taptic engine zit er boven.
"Dure versterker met wi-fi / bluetooth"?

https://tweakers.net/pric...etooth-audio-adapter.html

Dit apparaatje thuis, kost je 3 tientjes en je kunt je oude apparatuur gewoon behouden. Werkt prima hoor!
Ook daar weer: concessies. In dit geval geluidskwaliteit. Maar wel een leuk apparaatje :)

Wil je goede kwaliteit, dan ben je toch wat duurder uit. Zelfs de duurdere, betere streamers hebben vaak last van stutters, plopjes of -erger nog- hissssjes in het geluid:

https://www.amazon.com/Gr...roduct-reviews/B00E1CZRLK
Die 'plastic dummy' heeft volgens Apple een functie:
https://www.ifixit.com/Te...+7+Teardown/67382#s136517
Teardown Update: According to Apple, this plastic component is a barometric vent. With the added ingress protection afforded by the watertight seal, the iPhone uses this baffle to equalize the internal and atmospheric pressures in order to have an accurate altimeter.
Daarbij is er meer ruimte vrijgekomen dan alleen ter grote van die plastic component. Je argument dat phone X of Y functionaliteit A of B heeft in minder ruimte of gewicht gaat natuurlijk voorbij aan de aanwezigheid van andere componenten. Zo heeft die Vivo X5 vast geen 'haptic engine' om maar iets te noemen. Beetje non-argument dus. Met de componenten die Apple wil gebruiken was deze ruimte nodig.

Als je een chromecast, airplay of soortgelijke oplossingen al moderne gadgets noemt... En duur? Chromecast audio heb je voor 40 euro. (pricewatch: Google Chromecast Audio Zwart)
Er zijn ook al tijden specifieke iOS boxjes van 3rd parties waar je je mobiel via lightning rechtstreeks op aansluit zodat je oplaadt en tegelijk muziek af kunt spelen.
Tenslotte heeft de verkoop van 'dure en onpraktische' bluetooth koptelefoons in de VS de verkoop van besnoerde koptelefoons al ingehaald.
https://www.npd.com/wps/p...pass-non-bluetooth-sales/

Uiteindelijk ga ik er ook vanuit dat de andere mobieltjes gaan volgen. Het is gewoon een feit dat je beperkte ruimte hebt in een mobiel en met het verdwijnen van de heaadphone is er ruimte vrijgekomen. Naar mate wireless technologie vooruit gaat zal die keuze alleen maar makkelijker worden. Apple heeft die stap nu al gezet, op z'n minst aan de vroege kant maar het is de keuze die ze maakten. Daar kun je het prima mee oneens zijn, maar zo stevig negatief gekleurd als jij het voorlegt vind ik het niet.

Het komt neer op een persoonlijke keuze: vind je het een probleem, koop je het niet. Zelf ben ik al bijna twee jaar vrijwel wireless qua muziek, dus het zou voor mij geen probleem zijn als ik de 7 zou willen kopen.
Die 'plastic dummy' heeft volgens Apple een functie:
Ja, dat gaf ik eerder ook al aan. Toch knap dat Sony en Samsung hogere (waterdichtheids)certificeringen halen zonder 'barometic vent' maar evengoed een barometer hebben. En is die barometic vent daadwerkelijk 'veel belangrijker' dan de jack, zoals Cook beweerde?
Daarbij is er meer ruimte vrijgekomen dan alleen ter grote van die plastic component.
Amper. In de 6s zat namelijk al een taptic engine op dezelfde plek als de huidige, hij is alleen wat gegroeid. Als je de teardown van beide telefoons bekijkt zie je dat er nog gewoon ruimte elders is, en de 'barometic vent' past er toch ook in?
ls je een chromecast, airplay of soortgelijke oplossingen al moderne gadgets noemt... En duur? Chromecast audio heb je voor 40 euro. (pricewatch: Google Chromecast Audio Zwart)
Leuk, tot dat je Spotify free, youtube of andere apps gebruikt: doodleuk geen geluid. Daarom zeg ik keer op keer op keer: concessies. Draadloos zou een leuk/goed/handig alternatief moeten zijn.

Daarbij - het is wéér een toevoeging en bovenal wéér een investering. En je kunt je mooie koptelefoon alsnog gaan vervangen.

Je kunt voorbeelden blijven geven die leuk werken en daar spreek ik je ook niet in tegen, het zijn - gaan we weer - die concessies. Jij bent bereid ze te doen, heel veel anderen vinden het een pak vervelender. Probeer je nou eens in anderen te verplaatsen.
Uiteindelijk ga ik er ook vanuit dat de andere mobieltjes gaan volgen. Het is gewoon een feit dat je beperkte ruimte hebt in een mobiel en met het verdwijnen van de heaadphone is er ruimte vrijgekomen.
Prima, maar waar wordt die ruimte dan aan besteed? De Vivo X5 laat zien dat het zelfs met de helft van de ruimte nog een volwaardige high-end smartphone kan bouwen.
Het komt neer op een persoonlijke keuze: vind je het een probleem, koop je het niet. Zelf ben ik al bijna twee jaar vrijwel wireless qua muziek, dus het zou voor mij geen probleem zijn als ik de 7 zou willen kopen.
Helemaal mee eens: vind je het niks, koop je het niet. Maar wat nou als je al jaren hebt geïnvesteerd in het Apple ecosysteem? Precies, je wordt gedwongen om ... concessies te doen.
Nee. Niet zaken verdraaien voor je eigen gewin.

Houding? Ik kan je wel iets over 'houding' vertellen.

Jij pareert kritiek op het ontbreken van de jack ingang met het volgende statement:
Mensen hebben gewoon moeite met verandering en zeuren graag. Denk eens in oplossingen ipv problemen.
Wat insinueert dat? Precies: mensen met kritiek zijn conservatief, snappen er niks van, zijn zeurpieten en zijn eigenlijk zelf het probleem.

Mag je allemaal vinden, maar als dat je hele betoog is dan zul je weinig positieve moderaties krijgen op Tweakers.

Overigens ben ik helemaal niet (alleen maar) negatief, noch kraak ik alles af. Ik heb gedegen kritiek op een praktische design-beslissing van Apple, evenals heel veel anderen. Heel wat anders.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 27 oktober 2016 15:09]

Er bestaan ook iPhone 7 Lightning Splitters! "Lets You Listen Music And Charge" - amaaaaazing!


Kun je weer een apart adaptertje kopen om "het" probleem op te lossen.

Komt bij mij een beetje over als: we maken iets nieuws, daar bouwen we een probleem in en we bieden gelijk een oplossing.

Ik snap waarschijnlijk niet hoe economie werkt :X 8)7
Maar ff serieus. Nu pak je een android ecosysteem als voorbeeld. Airplay op iOS werk heel anders. Daar wordt je audio apparaat vervangen door een ander apparaat. Net zoals je met windows 7 vroegah je output device kon selecteren.

Deezer en spotify hebben prima ondersteuning voor airplay en ook lokaal bestanden afspelen werkt fantastisch. Airplay houd daarnaast ook rekening met de vertraging zodat je de audio kan afspelen naar een airplay audio receiver terwijl je de video afspeelt op het apparaat. Zonder lag en netjes synchroon.
Er zijn dan misschien wel veel smartphones op de markt, maar niet als je een degelijk toestel wil met een schermdiagonaal van 12 cm of kleiner. Dan heeft enkel Sony met de Z5 Compact of de X Compact een echt alternatief. Een gedeelte van die compactheid doe je dan weer teniet met een doosje of een tussenstuk voor je koptelefoon.
Omdat niet iedereen een prima werkende versterker gaat vervangen voor die paar keer dat iemand via een telefoon muziek wil spelen? Wij hebben op de sportvereniging ook vaak zat dat iemand zijn telefoon aan de speakers wil hangen, maar daar gaan we echt geen nieuwe apparatuur voor aanschaffen (zeker omdat sommige functionaliteit niet eens fatsoenlijk te verkrijgen is).
En wat als je autoradio niet over Bluetooth A2DP beschikt en je de 3,5 mm jack aansluit op de AUX-aansluiting (voor muziek, navigatie, enz.)? Vaak wil je hem dan tegelijkertijd ook kunnen opladen (zeker als je hem ook gebruikt voor navigatie).
Eerlijk gezegd maakt dat de beslissing om de jack te discontinueren nog discutabeler. Als een groot deel van je userbase je oordoppen niet blieft toch blijven pushen en moeilijker maken 3rd party te kunnen gebruiken.
Een goeie headphone met jack is stukken goedkoper dan BT. En de kwaliteit is altijd beter.
Maar naast de AirPods zijn er zat alternatieven zo heeft Philips voor 40,- al een setje draadloze oortjes, met 5.5 uur muziek kunnen luisteren lijkt mij heel redelijk.
http://www.hoofdtelefoons...hilips-shb5800-zwart.html

Of als we iets meer willen besteden:
http://www.hoofdtelefoons...ilips-shq7300-oranje.html

Daarnaast hebben merken als Bose ook al diverse modellen in de verkoop. Geen opties willen zien is een keuze :p
Dit is de druk waaronder elektronicabedrijven tegenwoordig opereren: zo snel mogelijk een nieuwe smartphone op de markt smijten en cashen. Dat is het enige wat telt, je moet gewoon sneller zijn dan je concurrentie. Daarom hebben we ook geen Samsung Galaxy Note 7 meer: die is ook te snel op de markt gebracht.

Ben wel benieuwd wat de reden is voor de vertraging.

Ik ben helemaal voor draadloos, maar voor kleine apparaten als hoofdtelefoons is dat echt niet handig. Zeker oordopjes zijn nauwelijks groot genoeg voor een fatsoenlijk grote accu, of ze worden veel te zwaar wat niet comfortabel draagt. Daarbij vraag ik me af of BT-hoofdtelefoons inmiddels een beetje OK klinken. Voor speakers vind ik het wel acceptabel, maar ik hoor ook daar echt wel kwaliteitsverschil tussen bekabeld geluid en A2DP via BT 3.0. Maar goed, er is inmiddels BT4.0, dus misschien kan het beter... Ik vind een hoofdtelefoon daarin wel kritischer dan speakers.
Ik kan je meegeven dat eens je draadloos gaat met hoofdtelefoons je niet meer terug wil. Over die AirPods ga ik me niet uitspreken of die handig zijn maar draadloos biedt echt wel een pak voordelen en ze klinken ondertussen zeker OK.

Heel veel ongemakken verdwijnen die je met bekabelde telefoons regelmatig tegenkomt. Zo kunnen passanten je hoofdtelefoon niet meer van je hoofd sleuren wanneer jouw kabel per ongeluk verstrengeld geraakt met hun arm, handtas of ander attribuut. Er is geen kabel meer die achter een deurklink blijft hangen enz. Om nog maar te zwijgen van een defecte kabel. Ik heb hier thuis nog zo'n 3 hoofdtelefoons liggen die in principe perfect zouden moeten werken moest de kabel niet defect zijn. Het zijn zaken die ik regelmatig tegenkwam maar waar ik dus geen last mee van heb
Iedereen kent de voor- en nadelen van draadloze headsets, maar waarom verplichten om draadloos te gaan? Mét 3,5mm aansluiting kan je nog steeds gebruik maken van draadloze headsets.
Je wordt toch niet verplicht om draadloos te gaan. iPhone 7 wordt zelfs standaard geleverd met EarPods met een kabel en je kan zelfs nog steeds hoofdtelefoons gebruiken met een 3,5mm jack op de iPhone 7
Er is ook een groot verschil tussen in thuisgebruiker die wil genieten van hoog-kwaliteit hifi in een stille omgeving en de forens waar de omgevingsgeluiden per definitie al meer verstoren dan een ietwat lagere kwaliteit in de koptelefoon. Voor die laatste is Bluetooth al jaren prima, vind ik. :)
Ik sluit me dan ook aan bij monojack; ik forens (trein) nu al bijna twee jaar met een bluetooth koptelefoon (AKG) en ben zeer tevreden. Hiervoor veel kabeltjes versleten, die ook nog eens onhandig zijn. Het grootste nadeel is natuurlijk de noodzaak op te laden, maar dat wende eigenlijk best snel.

Over het te snel op de markt brengen; bedoel nu juist dat Apple goed handelt door deze uit te stellen om geen slecht product op de markt te brengen? Of ben je het juist eens met SomerenV dat Apple moest wachten op deze AirPods ondanks dat ze sowieso niet meegeleverd worden?
dan nog niet te spreken over de dikte van de telefoon.
deze is 0,1mm dikker en minimaal groter dan zijn voorganger.

er zijn zelfs dunnere telefoons met heaphone jack (4,75mm)

dan heb je nog het probleem dat ze thunderbolt/lightning gebruiken op usb 2.0 standaard

en geen USB 3.1 type C
de reden dat de jack ontbreekt heeft dan ook niets met de dikte te maken...
Met winstmarge op adapters en inkomsten uit gecertificeerde lightningchips. Dit is puur een winstmargebeslissing. Praktisch alles dat Apple doet heeft te maken met winstmarge.
Er zit een stukje plastic op de plek van de mini jack, de zgn. barometric vent.
Cook noemde dat 'veel belangrijker dan een jack aansluiting' :/
Dat is geen probleem aangezien er maar een handjevol toestellen is wat USB Type-C gebruikt en een deel daarvan zit ook nog op USB 2.0. Lightning is voor wat het moet doen snel zat, dat is namelijk opladen en audio uit. De rest gaat al jaren draadloos.
Er zitten natuurlijk wel gewoon oordopjes met een draadje in de doos bij de nieuwste iPhones. Dit is meer een extra product voor mensen die perse draadloos willen hebben.
Helaas heeft Apple nog nooit earbuds gemaakt die in mijn oor blijven zitten. Daarbij komt dat ik ook nog nooit tevreden geweest ben over de geluidskwaliteit van hun earbuds. Ik zal dus met een adapter moeten werken, wat ik niet echt super vind, omdat de kans groot is dat ik die wel eens ga vergeten. Plus dat het weer iets is wat kapot kan gaan en Apple staat al niet bekend om zijn degelijke kabels/adapters.

Draadloos is ook niet echt een optie voor mij. Ik heb het vorig jaar geprobeerd met twee (dure) draadloze koptelefoons, maar ze gaan gewoon niet lang genoeg mee voor mij. 5 uur is te kort. Ik zit 's ochtends alleen al 1.5 uur te commuten (fiets/trein/lopen) en naar podcasts te luisteren. Gedurende de werkdag zit ik ook uren met die dingen op, omdat ik anders niet kan focussen op mijn werk ivm open office. Laden en luisteren tegelijk was mogelijk met 1 vd 2 sets, maar met die van Apple sowieso niet. Ik zat dus regelmatig zonder stroom op de weg terug naar huis en moest dus altijd een extra koptelefoon meenemen. Niet ideaal.

De eliminate van floppy drive, Flash, seriële/paralelle poorten, extra USB poorten en dergelijke, daar kon ik allemaal nog wel in meegaan. Maar ik heb echt moeite met het begrijpen waarom de 3.5" jack verwijderd moest worden.
Deze is misschien een oplossing voor je? productreview: Jaybird Freedom (Wit) review door DaemonAngel

Deze gaat 4 uur mee, maar door de adaptor kan je afwisselend laden.
Die kleine battery pack kan je er aan hangen en dan zo luisteren en die kan je apart dan opladen.

De andere van Jaybird, de X2 gaat 8 uur mee op 1 lading.

productreview: Jaybird X2 (Zwart) review door DaemonAngel
En dat terwijl er nog geen enkele iPhone is uitgekomen met wireless charging :+
Nee het is geen dock het is een pad waar je hem op neer legt. Het is echt ideaal, en een stuk fijner dan weer een stekkertje in je telefoon moeten steken. Overigens is het natuurlijk niet LG/Samsung specifiek, want het is gewoon een industrie standaard ( https://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(inductive_power_standard) )

[Reactie gewijzigd door Woy op 27 oktober 2016 11:44]

je hebt zelfs al meubels, McDonalds heeft ze hier en daar staan, met een qi lader in het tafelblad. Werk perfect.
'k Laadt mn 950xl ook altijd draadloos. Nooit geklooi met een stekkertje
ach, het is inderdaad draadloos maar nog steeds niet contactloos.

Dus zo geweldig is het nog niet als je het mij vraagt.
Apple is niet tegen Industriële standaarden. Zij zien gewoon een verdienmodel in een eigen 'standaard' . Dat begon al met de 24pin aansluiting waar fabrikanten moesten betalen om het "made for iphone and ipad" op te mogen gebruiken.

Dit gaat idem dito met de Lightning aansluiting, ik ze de kans op een eigen variant van bluetooth ook nog best de markt op geslingerd worden. Zo dat niet elke aziaat oordopjes kan uitbrengen voor een fractie van de Apple Wireless pods.

Eigenlijk dient dit super hard aangepakt te worden door de Europese Commissie afspraak is afspraak iedereen en alles naar usb x.x (liefst C natuurlijk) Leuk dat er op een later tijdstip de integratie van de Jackplug wordt in gemetseld maar dit is op een enkele manier een geldige reden.

Ben zelf van mening dat als je de basis functies eruit haalt tbv design je langzaam aan het afglijden bent. Hoeveel mensen ik in de auto wel niet met een bekabel oortje zie rijden. Natuurlijk kan dit nu nog maar opladen zit er niet meer in zonder verloopstukje met je mee te dragen. Te vroeg te snel.

[Reactie gewijzigd door downcom op 27 oktober 2016 11:59]

Ja en ik raak geen draad aan als ik mijn telefoon op ga laden, draadloos dus.

Maargoed noem het hoe je wilt het! Het beestje niet bij zijn naam willen noemen veranderd gelukkig niks aan het gemak wat het oplevert ;)
Ik denk dat iedereen intussen al wel ervaren heeft hoe instabiel draadloze technologie vaak is. In plaats van een eigen (al dan niet afgeschermde) kabel, gebruik je de lucht die al vol elektromagnetische straling zit. Bovendien wordt het allemaal nodeloos duur door de extra elektronica en batterijen en mag je je gaan bezighouden met al die batterijen op heel regelmatige basis te gaan opladen...
Deze dingen worden toch geleverd bij de iPhone? Zitten ze daar dan ook niet bij nu?
Ondanks dat Apple roept dat draadloos de toekomst is en het moed vereist levert Apple bedrade oordoppen mee 8)7
Snap het dan, de bedoeling is dat je méér producten bij Apple koopt ;)
Snap het dan, elke bluetooth koptelefoon werkt prima met een iPhone. Je hoeft niet meer Apple producten te kopen dan je zelf wil.
Natuurlijk zijn beide redenen relevant. 14-15% van de headphones & earphones markt was eind vorig jaar draadloos, het jaar daarvoor was dat nog 7%. Ze zouden hier niet voor gekozen hebben als ze niet dachten dat het zou werken. Apple had in 2007 ook al BT oortjes uitgebracht waar ze achteraf ongetwijfeld zelf hun conclusies hebben getrokken. Waarschijnlijk hadden ze dan in iets anders gesneden (zoals dikte - of dunheid) om ruimte te maken voor die haptic engine.
Nee, je krijgt een adapter voor normale oordopjes, maar deze draadloze dopjes zitten niet standaard bij je telefoon.
Goed om erbij te vermelden dat bij de iPhone 7 en iPhone 7 Plus EarPods met Lightning aansluiting in de doos zitten én een Lightning-mini-jack-adapter. Niet enkel een adaptertje.
Daar zitten de Earpods bij, hier gaat het om de Airpods.
Ze zijn er zeker al een paar kwijtgeraakt? :+

Ene kant wel leuk te zien dat zulke techniek in zo'n klein ding past, maar snap het praktisch nut niet helemaal, ik zou gek worden met de gedachte dat ik er op de fiets/openbaar 1 zou kwijt raken (of wordt gejat).
Maar die dingen vallen normaal gesproken toch juist uit je oor omdat je ergens met het kabeltje achter blijft hangen?

Iedereen zijn oren zijn natuurlijk weer anders maar de oordopjes zelf blijven bij mij in ieder geval goed zitten.
Als je een keer van je fiets dondert omdat het spekglad is (winter is comming :'( ) ben je ze gegarandeerd kwijt...

Of iemand geeft je een duwtje omdat hij nog snel de lift wil halen, en dan valt er een in de schacht bijvoorbeeld.
verschil is natuurlijk de prijs,
20 euro voor normale oordopjes.
99 euro voor draadloze oordopjes..

Ik raak liever dan de normale oordopjes een keer kwijt dan de draadloze ;-)

Sterker nog, soms ben ik weken de oordopjes kwijt, zo vaak gebruik ik ze niet. met sporten wel leuk om een beetje muziek te hebben.
De airpods zijn ¤179. De earpods ¤29.
Ik vind 179 euro wel erg duur voor een paar draadloze oordopjes. Voor dat geld heb je ook een professionele hifi of studio hoofdtelefoon. Heeft iemand technische specificaties van de AirPods?
Ik vind die prijs best wel mee vallen voor een draadloze headset. Bekabeld, ja, daarvoor zouden ze erg duur zijn. Draadloos... valt wel mee tov andere merken.
Wat maakt (in jouw optiek) de oortjes dan ¤ 179 waard?
Ik zou dit soort oordopjes nooit willen. 179 euro en ik ben ze (mezelf kennende) binnen 2 weken kwijt. :)
Open deur:
Omdat ze niet vastzitten AAN je telefoon en omdat ze ook niet aan elkaar vast zitten?

Overigens een mooi product dat bewijst hoe ver we technologisch zijn (we zijn er BIJNA ;)).
Maar die stomme batterijen blijven toch nog steeds het grootste (probleem).
Misschien is dat ook wel de reden van de vertraging:
"Onze batterijen zijn beter dan de Note 7... right... right?... STOP THAT TRUCK" :+

Overigens kun je dan letterlijk stoom uit je oren krijgen, ik pas voor de Chinese namaak :P
"Overigens een mooi product dat bewijst hoe ver we technologisch zijn"

Je zou ook kunnen stellen dat we technologisch aan het doorslaan zijn. Het praktisch nut/voordeel van deze wijziging is op zijn minst discutabel. Als je vervolgens kijkt naar de absurde meerprijs ten opzichte van het bestaande mag je er toch wel forse vraagtekens bij plaatsen.
Er zit ook gewoon een aan/uit knop op de meeste technologie.

Maar absurde meerprijs? Er lopen genoeg mensen rond met koptelefoons die veel duurder zijn dan deze, ik vind de prijs eigenlijk wel meevallen.
Een goede noise-canceling koptelefoon kost vaak al meer.
Je hebt gelijk dat een goede noise-cancelling hoofdtelefoon vaak meer kost. Maar dit is dan ook geen goede noise-cancelling hoofdtelefoon. Ze zijn bijna exact hetzelfde als de earpods die bij de iPhone zitten. Als jij voor die oortjes, maar dan draadloos, graag 179 euro neertelt...
Je merkt het toch als een oordopje uit je oor valt, of ben ik nou gek?
De meeste oordopjes zitten aan een draad, die raak je niet zo snel kwijt dus.
Ja, wat een super-uitvinding. Laten we draadloze oortjes gaan maken, en ze vastmaken met een draad...

Airpods zouden trouwens niet met zo'n draad geleverd worden, dus als je zoiets wil om ze niet kwijt te geraken, moet je daarvoor weer bij anderen terecht. Weer eens ¤10,- extra.
Ik (persoonlijk) denk nu wel dat als iemand iets koopt voor dergelijke prijs er dan ook dusdanig zorg voor draagt en er goed op zal letten dat deze oortjes niet kwijt geraken.

Er zit trouwens een handig opbergdoosje bij dat bovendien nog makkelijk in je broekzak past. Simpelweg oortjes hierin steken na gebruik en kans op verlies slinkt in mijn ogen enorm.
Zou je ook denken als men een telefoon van 500 euro koopt dat een tijdje later vol barsten en vanalles zit... Op zich maakt de prijs niet uit, het formaat is waar het hier om draait en dat ben je dus snel kwijt als je niet oppast...
Waarom zou je zoveel geld neerleggen voor draadloze oortjes (waar je dan ook nog eens een extra batterij moet voor opladen) om ze dan met een touwtje aan je iPhone te verbinden?
Oortjes en doos samen hebben 25 uur batterij tijd. Zo kan mijn telefoon natuurlijk ook 30 dagen 'op de batterij'.
Ja in dat geval zijn de AirPods ook zeker niet geschikt voor jou ;) Logisch. Maar omdat ik vaak het argument van die korte batterijduur voorbij zie komen dacht ik even toe te lichten dat er voor het gros van de mensen geen probleem hoeft te zijn en er buitenshuis wel degelijk een lange batterijduur te behalen valt. De AirPods passen dan ook prima in mijn gebruikspatroon. Zelf heb ik ook al een bluetooth koptelefoon met 3.5mm aansluitmogelijkheid. Maar ik vind dat ding lang niet altijd praktisch, omdat ik er zomers wel erg warme oortjes aan overhoud :+ en ik mij volledig afsluit van de buitenwereld vanwege noise cancellation.

De AirPods vind ik dan ook wel wat hebben. Omdat deze oortjes niet volledig inear zijn hoor ik nog wat van de buitenwereld (is mijn ervaring met de EarPods dan), en de vrijheid van het draadloze aspect lijkt mij ook helemaal geweldig. En het zal dan van de situatie afhangen wanneer ik de gebruiksvriendelijkheid en het gemak van de AirPods prefereer (thuis, sportschool, fiets, kantoor), of juist een koptelefoon voor beter geluid en rust (trein, vliegtuig, (VR-)gaming etc.). En wil ik gewoon echt even met kippenvel muziek luisteren, dan is daar nog altijd die geweldige homecinemaset. Sonos in mijn geval.

Ik bekijk alles vanuit gebruiksvriendelijkheid en niet altijd naar prijs/kwaliteit. Dus dat verklaart mijn keuze ook voor dit soort producten :)

[Reactie gewijzigd door swv op 27 oktober 2016 13:06]

Kunnen die mensen met iPhone 7 en 7 Plus nu wel muziek luisteren zonder die speciale oortjes én zonder 3,5 mm jack?
Ja. Er wordt een adapter van Lightning > 3,5 mm jack meegeleverd. Via de adapter is het nog prima mogelijk om muziek te luisteren, alleen gelijktijdig opladen kan dan niet.
Ik doe dat persoonlijk letterlijk iedere dag, soms meerdere keren. Dus voor mij zou het gewoon een vereiste zijn om zoiets te hebben zou ik überhaupt overwegen een iPhone te kopen (draadloze oortjes zijn een leuk concept maar gewoon totaal niet klaar voor dagelijks gebruik ivm batterijduur).

Wel apart dat ze er zo veel op inspeelde tijdens de presentatie maar dat het dus eigenlijk nog niet af was, ben wel benieuwd wat voor problemen ze dan tegen aan lopen.

[Reactie gewijzigd door Res1ght op 27 oktober 2016 11:19]

Als ik navigeer in de auto met google maps (slurpt batterij) en de autoradio aansluit via 3,5mm.
ja zit een tussenstukje bij
Jawel, er zit een koptelefoon met lightning connector bij de telefoon, en ook een lightning naar 3.5mm converter.
Ja, er zitten EarPods met Lightning-aansluiting in de doos en een Lightning-mini-jack-adapter.
Ergens wel geniaal natuurlijk. Je bent Apple, je weet dat mensen massaal je producten gaan kopen. Het zal kwalitatief ook wel prima zijn en fijn werken. Maar je raakt ooit een keer 1 van die oortjes kwijt (of allebei). En dan moet je weer diep in de buidel tasten voor een oortje of twee, want anders heb je een nutteloos oplaadstation of een nutteloos eenzaam oortje.

Qua accessoires ook goed uitgedacht: talloze startups die het levenslicht gaan zien omdat ze het perfecte snoertje gaan bedenken terwijl er al lang producten zijn die dat standaard aanbieden.

Dit hele concept voelt een beetje als die Apple pencil die je moet opladen door hem onderin je iPad te steken: d’r is niet over nagedacht, óf juist wel en vooral met een financieel brilletje op.

En toch wil ik ze.
Interessant verschil met reacties op andere producenten die een product uitstellen, is dat er dan geschreven wordt dat het goed is. Beter goed op de markt dan half. Bij Apple is het alleen maar gezeik.

Ook hier geldt gewoon: beter dat ze het uitstellen, zaken op order brengen en dan releasen. We hebben het hier waarschijnlijk over 1 of 2 weken. Big fucking whoop!
Sorry, maar waar zegt Apple dat de dopjes zijn uitgesteld vanwege problemen?
maar de fabrikant zegt meer tijd nodig te hebben om problemen met het product te verhelpen.
“The early response to AirPods has been incredible. We don’t believe in shipping a product before it’s ready, and we need a little more time before AirPods are ready for our customers,” an Apple spokesperson told TechCrunch.
Puur suggestief.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 27 oktober 2016 14:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True