Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

No Man's Sky-spelers hebben ontmoeting op eerste dag maar zien elkaar niet

Door , 249 reacties

In de op woensdag uitgekomen game No Man's Sky heeft op de eerste dag een ontmoeting tussen twee spelers plaatsgevonden op een planeet. Daarbij konden de twee elkaar echter niet zien. Het is onduidelijk of het daarbij om een fout gaat.

De ontmoeting vond plaats tussen de spelers 'TheSadCactus' en 'Psytokat', die de gebeurtenis via Twitch met het publiek deelden en via Reddit aankondigden. Een van de spelers had een planeet ontdekt die kort daarvoor door de ander was gevonden, waarna zij contact legden en vervolgens op dezelfde locatie aanwezig waren. Daarbij konden de spelers elkaar niet zien, wat twijfels opriep rond eerdere berichten dat dit wel mogelijk zou zijn. Zo had ontwikkelaar Sean Murray gezegd dat spelers elkaars ruimtepak zouden kunnen zien.

De kans dat twee spelers elkaar ontmoeten is zeer klein, omdat het spel bestaat uit 18 triljoen planeten. Murray was dan ook erg verbaasd dat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden op de eerste dag. Hij ging niet direct in op het feit dat de spelers onzichtbaar waren voor elkaar. Zo liet hij in een aantal tweets weten dat het de bedoeling is dat spelers zich bewust zijn van het feit dat zij zich in een gedeeld universum bevinden en dat daarom de mogelijkheid bestaat om een scan uit te voeren naar nabije spelers. Hij voegt daaraan toe dat er 'online features' en easter eggs in de game zitten om bijzondere momenten te creëren, maar dat er op het moment teveel spelers online zijn om dit te laten gebeuren.

Ook heeft Murray in een recente tweet gemeld dat No Man's Sky 'geen multiplayergame is en dat mensen dan ook niet naar die ervaring op zoek moeten gaan'. Daardoor is niet duidelijk of het überhaupt de bedoeling is dat spelers elkaar kunnen zien. De PlayStation 4-versie van de game is op woensdag uitgekomen en de Windows-versie volgt op vrijdag. Op de eerste dag zijn er al tien miljoen verschillende soorten ontdekt in de game, die draait om het ontdekken van planeten en de daarop levende organismen in een groot universum.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-08-2016 • 12:38

249 Linkedin Google+

Reacties (249)

Wijzig sortering
ik lees in het bericht "er zijn 10 miljoen verschillende soorten ontdekt". als ik de game pas over een tijdje koop... hebben die ontdekkingen dan invloed op mijn game-ervaring of begin ik als speler toch echt bij het begin?
Vind het lastig te bepalen wat nu wel en niet "gedeeld" wordt of al bekend is?

Daarnaast zou de hele wereld procedureel worden opgezet, maar er staat wel keihard in dat er max 18 triljoen planeten zijn en dat je elkaar kunt tegenkomen. Als je elkaar kunt tegenkomen wordt de wereld dus niet iedere keer opnieuw gecreerd, maar is er een soort van algemene basis?
Iemand die wat duidelijkheid kan verschaffen ?

Het lijkt me overigens wel een gaaf spel, maar vind de omschrijvingen soms wat vaag?!
Voor zover ik het begreep zit het zo: Er zijn 18 triljoen mogelijk "seeds" voor de planeten. De gegevens over de ontdekkingen van een speler moeten door de speler zelf worden "gesaved/geupload" waardoor deze gedeeld zijn met iedereen.
Iedere speler begint dus idd echt bij het begin. De kans dat je iets van een andere speler tegenkomt is bijna nul. Die kans groeit wel naarmate er meer ontdekt word, maar je moet denken aan minder dan 1 procent in 10 jaar tijd :P
De kans dat iemand een andere speler tegen komt op een dag is aanwezig...

Het sommetje is:
(1 - exp ( (aantal_planeten_per_dag_per_gebruiker * aantal_gebruikers )^2 / (2* totaal_aantal planeten ))) *100 = kans_dat_ergens_twee_spelers_de_zelfde_planeet_ontdekken_op_de_zelfde_dag

Stop hier wat waarden in:
(1-exp(-(100 * 5e6) ^2 / (2*1e18)))*100 = 12 %

Oftewel stel dat 5 miljoen spelers, 100 planeten per dag ontdekken is de kans 12%. Bij 12 miljoen speler al 51% ....

[Reactie gewijzigd door djexplo op 10 augustus 2016 14:08]

dit is de kans dat 2 van de 5 miljoen spelers elkaar tegenkomen en niet de kans dat jij zelf iemand tegen gaat komen.

en deze berekening gaat er van uit dat iedereen willekeurig beweegt en er zullen een degelijk aantal spelers richting het midden gaan van het stelsel dit vergroot natuurlijk alleen maar de kans dat je iemand tegen komt maar vooral de kans dat je planeten tegen komt waar jij niet de eerste bent.
En dan is het nog de vraag of je merkt dat er een andere speler op die planeet is geweest. Als hij op een de ene pool is geweest en jij op de andere kan het nog gewoon zijn dat je niet eens merkt dat je op dezelfde planeet bent geweest...

ik weet niet wat voor zichtbare elementen je achter kan laten en hoe groot die zijn ten opzichte van de ontdekte planeet.
Hoe lang doe je er over om een planeet rond te lopen/vliegen dan?
ja geen idee ook :P maar als het een beetje op schaal is allemaal kijk ff hoe groot de aarde is en hoelang het duurt voordat je daar overheen vliegt

las verderop ook al ergens dat aanpassingen van speler A niet te zien zijn door speler B. Maar goed ik heb het spel niet.
Haha. Misschien dat de grootte van planeten ook nog verschilt :o

Ik twijfel echt nog zo hard of ik het spel ga halen. Wie weet als ie ooit met een flinke korting in de PSplusbak 'ligt'.
Haha ik zit met dezelfde twijfel, hoewel het idee ontzettend gaaf is, een game wat eigenlijk eindeloos is.. Is het niet echt mijn genre (wel vliegen en ruimte games), ik moet toch wat meer actie hebben tijdens het spelen en niet ''doelloos'' plekken afgaan en in de herhaling vallen.

Ik denk dat het voor mij ook een xboxgold game wordt wanneer die in de flinke aanbieding ligt xd
De game is uitgebracht met ondersteuning door Sony. Lijkt me sterk dat je die ooit bij Xbox Gold gaat vinden... :)
Volgens mij verdwijnen alle aanpassingen op het moment dat je de planeet verlaat. Als je weer landt, wordt alles weer opnieuw gegenereerd.
Hoe lang doe je er over om een planeet rond te lopen/vliegen dan?
Goede vraag... ik denk dat het heel erg lang gaat duren.
Volgens mij moet je eerst naar alien technology zoeken, anders hadden ze helemaal geen sporen op de planeten achtergelaten, nietwaar????
Wie weet hebben ze veel betere en supersnel hyperspace drive of zoiets.

Interessant, nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 10 augustus 2016 16:38]

Je kan geen zichtbare elementen achterlaten as far as I know, maar als speler A een planeet als eerste ontdekt kan deze speler de naam veranderen en uploaden naar de servers dat deze planeet is gevonden. Als speler B deze planeet tegenkomt, staat er dat het ontdekt is door Speler A.
Voeg daar ook nog even aan toe dat al deze spelers ieder 100 planeten per dag moeten ontdekken...
Vergeet ook niet dat naarmate men verder raakt in het spel hoe dichter men bij het centrum van de Melkweg komt (dus in een gebied met een steeds kleinere radius).
Nu moet ik ook opmerken dat als je met twee spelers op dezelfde planeet rondloopt het nog allesbehalve evident is dat je het zou weten dat je niet alleen bent (de planeten op zich zijn ook gigantisch groot) - al zou je die misschien al sneller op je scanner kunnen zien. En als je elkaar tegenkomt blijft nog de vraag wat je dan kunt doen. Een shootout? Handel drijven?
Vergeet ook niet dat naarmate men verder raakt in het spel hoe dichter men bij het centrum van de Melkweg komt
Het heelal bedoel je? Het centrum van de melkweg is niet zo spannend en maakt de kans op elkaar ontdekken niet groter ;)
Nu moet ik ook opmerken dat als je met twee spelers op dezelfde planeet rondloopt het nog allesbehalve evident is dat je het zou weten dat je niet alleen bent (de planeten op zich zijn ook gigantisch groot) - al zou je die misschien al sneller op je scanner kunnen zien. En als je elkaar tegenkomt blijft nog de vraag wat je dan kunt doen. Een shootout? Handel drijven?
Geen idee, maar het gaafst aan deze game vind ik dat het dit soort dingen een beetje in context zet. Het laat je ineens beseffen hoe ongelofelijk klein de kans is dat we intelligent buitenaards leven gaan tegenkomen IRL. Leven is überhaupt al erg zeldzaam, laat staan intelligent :) Ook leuk dat planeten echt groot zijn, waardoor je elkaar ook daar niet in de weg hoeft te zitten.

* Grrrrrene heeft NMS gepreordered op Steam :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 augustus 2016 18:24]

Nee. Het universum is nog een pak groter (ergens tussen de 100 en 200 miljard melkwegstelsels). Het melkwegstelsel in No Man's Sky is weliswaar groter dan het onze wat 'maar' 100 tot 400 miljard sterren kent (het aantal planeten hebben we het raden naar). Mocht je nu 8 planeten per zonnestelsel nemen dan kom je bij de meest conservatieve schatting uit op 8 * 1022 planeten.
Wat ik wel nog een beetje mis zijn ecosystemen in NMS, wezens die interageren met elkaar (wel al eens een dinovariant op een andere zien jagen) en misschien nog wat meer variatie in de wezens zelf: de meeste zijn toch afgeleid van zoogdieren/reptielen. Men had wat extra inspiratie kunnen opdoen van de insectenwereld.
Dit gaat er van uit dat elk van 18 triljoen mogelijke planeten een evenredige kans hebben om "gekozen" te worden. Als het algoritme en de PRNG niet uniform zijn, kan dit nogal tegenvallen.

<aluhoedje>
Wie weet is dit wel een aanwijzing dat de NSA de PRNG's van onze computers goed heeft kunnen verzwakken :)
</aluhoedje>

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 10 augustus 2016 14:28]

Het gaat in deze berekening niet om welke planeet er gevonden wordt maar om hoeveel planeten er in totaal in dat universum bestaan. Al zouden alle planeten identiek aan elkaar zijn dan werkt die formule alsnog.

Er wordt alleen wel een aanname gemaakt dat er tig varianten zijn en dat die allemaal slechts 1 keer voorkomen om tot een totaal aantal planeten te komen. De vraag is of dat correct is.
Maar djecplo is daar terecht wat voorzichtig in door te suggereren dat hij gewoon wat in die formule stopt (zonder te pretenderen dat het de correcte waarde is).
Dit heb ik ook begrepen, met iedere seed kan een planeet worden gegenereerd en iedere copy van het spel heeft effectief al deze seeds. Dus iedere planeet wordt steeds opnieuw gegenereerd maar zou altijd en voor iedere speler hetzelfde moeten zijn omdat de seed hetzelfde is. En 64-bits is 18.446.744.073.709.551.616 vandaar de 18 triljoen.

De gegevens die worden geüpload zijn dan vooral de benamingen die gegeven worden en de namen van de ontdekkers, dacht ik.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 10 augustus 2016 13:15]

Onze realiteit is toch ook gebaseerd op een amalgaam van wiskundige wetten en bepaalde constantes (bv. lichtsnelheid)? Dit is in No Man's Sky niet anders. Iedereen ziet hetzelfde omdat het steeds gaat om dezelfde algoritmes/constantes. Wat de veranderingen die een speler aan de omgeving aanbrengt betreft (bv. kapotschieten gebergtes/vegetaties/enz.) kan ik me moeilijk voorstellen dat die doorsijpelen in de 'realiteit' van de andere spelers (al zou dat ook niet onmogelijk zijn maar het nut zou me compleet ontgaan want niemand zou het ooit weten).
Het enige waar je tegenaan kunt lopen vliegen is dat de planeet of diersoort al door een ander is ondekt en zodoende een naam heeft gekregen. Je kunt het spel echter ook offline spelen en dan zal je er nooit wat van merken en heb je echt alles voor jezelf.
Gezien de nogal infantiele namen waar veel gamers zich van bedienen denk ik dat ik voor de offline mode ga. Het lijkt me nogal irritant om voortdurend aliens met namen als MyBallzOnYourChin tegen te komen.
In een video van IGN zei de ontwikkelaar dat er een profanity filter op zat.
"Lol360NoScope" is ook geen profanity, maar om nou te zeggen dat dat het soort content is waar je op zit te wachten... nog afgezien van de originele manieren die spelers altijd bedenken om om zulke filters heen te werken. Ik kan me levendig voorstellen dat sommige mensen liever helemaal gespeend blijven van andermans "content".
De verwachting is dat veel minder dan één procent van de planeten ooit een naam zal krijgen, dus ik denk dat dit enorm meevalt. Het gaat om 18 triljoen (18.000.000.000.000.000.000) planeten en een enorm universum.

Misschien kunnen mensen die het spel al spelen aangeven of ze verkende planeten tegenkomen, maar dit lijkt me geen alledaagse aangelegenheid.
Je bedoelt een Ballchinian.http://meninblack.wikia.com/wiki/Ballchinian
De kans dat je een planeet tegenkomt waar een naam aan gegeven is, is kleiner dan de loterij 2 keer achter elkaar te winnen... :P

[Reactie gewijzigd door stookcity op 10 augustus 2016 13:43]

Het zal pas leuk worden wanneer een aartslelijke alien plots jouw naam permanent draagt, omdat je ex effe gespeeld heeft;
Het is best erg om 30 te zijn en er achter te komen dat zo'n naam je toch doet grinniken
Haha precies dit. Ik ben ook 30 en moest er ook wel om lachen stiekem :)
Moest er om lachen toen iemand van dezelfde leeftijd moest grinniken en een ander moest lachen :)
Ik ben 46 en lolde... wellicht ben ik kinds aan het worden.
Hoe is mijn comment zeiken? Lees je 'm zo scheef?
Leuk, als er dus gemiddeld 10 miljoen planeten per dag worden ontdekt betekend dit dat er ongeveer 5 miljard jaar zal over gedaan worden eer ze allemaal bezocht zullen zijn.
Niet helemaal waar, er worden tien miljoen planeten per dag bezocht, dat kunnen ook al ontdekte planeten zijn. Uiteindelijk word het deel niet ontdekte planeten kleiner, dus ook. De kans om een niet ontdekte planeet te vinden kleiner. De rate zal dus langzaam afnemen. Nu maakt het niet uit of het Nou 5 miljard of tien miljard jaar duurt. Het gebeurt niet in ons leven :P
Toen kwam er een update die het aantal planeten verdubbeld :)
Hoe moeten we dat nou oplossen ?
De gemiddelde levensduur voor een game console is toch een jaar of zeven ?
Playstation 5 HD remake
Playstation 6 HD Ultimate remake
Playstation 7 HD Ultimate remake classic GOTY
zoiets ?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je het zo moet zien, er zijn in den beginnen een aantal grond regels die de vorm van het universum ongeveer bepalen. Op het moment dat jij in een nog onbekend gedeelde komt word deze procedureel gegenereerd, en als je op een planeet land word alles wat jij verkend op dat momement gegenereerd. De input voor de formules word vervolgens op een server bijgehouden en de volgende speler die hier komt krijgt dus deze input.

Nogmaals, dit is hoe ik het mij voor stel.

Het zou een beetje raar zijn als iedere keer als je naar de zelfde planeet gaat deze helemaal anders is.
Dit is correct, als je terugkeert (of een andere speler) op een planeet dia al ontdekt is dan is deze zoals bij een eerder bezoek.
Dat is ten dele correct. Wijzigingen door speler A worden namelijk niet weergegeven in de wereld van speler B.

De wereld is inderdaad in de basis hetzelfde omdat deze gegenereerd wordt op basis van dezelfde seed.
Ok, dat wist ik niet. Dus als ik op een planeet een grot creer dan zal deze grot niet zichtbaar zijn voor speler B die op deze planeet komt?
Dat klopt. Wijzigingen worden lokaal bijgehouden, speler B zal niets zien van wat jij doet op de planeet.
Dat is dan wellicht ook de reden dat twee spelers die tegelijk op dezelfde planeet zijn ook elkaar niet zien. Dat zou dan ook niet werken. Als wij elkaar zien en ik blaas een of andere krater in de grond, en ik loop die krater in zou jij mij door de grond heen zien zakken ofzo.

Wellicht dat de ontwikkelaar effecten zoals het birthday problem niet helemaal in gedachten had :)
En die speler maar denken dat de zwaartekracht van de planeet wel heel sterk overtrokken is :)
Waarschijnlijk niet want dit is technisch niet haalbaar. De wereld wordt procedureel gegeneerd aan de hand van voorbepaalde 'seeds'. Hierdoor kan elke speler wel dezelfde planeten bezoeken, maar worden deze voor elke speler 'lokaal' gegenereerd aan de hand van algoritmes. Dit is gedaan om een zo groot mogelijk universum te creëren.

De state van elke planeet opslaan zal niet gaan, omdat er simpelweg teveel zijn.

[Reactie gewijzigd door EddoH op 10 augustus 2016 14:15]

Het is ook niet nodig om de staat van elke planeet op te slaan; het is voldoende om de staat van elke ontdekte planeet op te slaan. En dat was toch al nodig: onderdeel van die staat is de nieuwe naam van de planeet.
Dat is waar, maar een naampje is wel een stuk minder data dan de vorm van het terrein, positie van objecten, dode/levende wezens etc etc
Klopt niet. Heel het universum ligt reeds vast. Elke ster, elke planeet rond die ster, elke maan rond die planeet, elke plantensoort of dierensoort op die planeet,... Dit is procedureel gegenereerd maar aangezien dat op basis is van een vaste formule is, zal er voor iedereen hetzelfde universum gegenereerd worden.
De kans dat twee spelers elkaar ontmoeten is zeer klein, omdat het spel bestaat uit 18 triljoen planeten. Murray was dan ook erg verbaasd dat er een ontmoeting heeft plaatsgevonden op de eerste dag.
Dus zelfs al zou er een echte multiplayer backend achter zitten dan zou die kans alsnog heel erg klein zijn. Toch vind ik het raar dat een opmerking als dit hier zomaar wordt overgenomen. Kan je namelijk ongeveer zo'n 10 planeten per uur aan doen dan is 200 planeten per dag dus helemaal niet zo moeilijk voor de echte diehard gamer. Het kan echter net zo goed gemiddeld 0.5 in het uur zijn natuurlijk. Dus zonder cijfers kunnen we niets zeggen over die kans alleen gebaseerd op het aantal planeten.

Iets zegt mij dat de ontwikkelaar zelf het sommetje ook niet helemaal goed heeft gemaakt. getuige zijn reactie.
Je hebt gelijk dat alleen het aantal planeten zelf niets zegt, maar logischiserwijs is er met 17*1018 verschillende planten de kans dat je elkaar tegen komt klein, laat staan dat dit binnen 24 uur gebeurd (ligt er ook weer aan hoe gefragmenteerd spelers hun beginlocatie toegewezen krijgen). Maar de kans is er altijd, net als de kans dat ik de staatsloterij vanavond win niet groot is, maar dat er gegarandeerd een aantal prijzen vallen.
Dat er nu twee spelers zijn die elkaar gevonden hebben, zegt echter ook niets over de kans daarop. Iets met een kleine kans kan alsnog op elk moment gebeuren. Als ik nu door de bliksem geraakt zou worden, zou dat ook niet betekenen dat bliksem plotseling blijkbaar veel vaker voorkomt o.i.d.

Pas als speler-ontmoetingen meerdere keren per dag voorkomen, moet er opnieuw gekeken worden naar die inschatting. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zelfs met 200 planeten per dag (hele ruime schatting trouwens) en 10 miljoen spelers, sla je geen deuk in een pakje boter op de schaal van 18 triljoen (18.000.000.000.000.000.000).

Hoe dan ook, het zou leuk zijn als spelers elkaar wel kunnen zien in de gevallen dat ze elkaar vinden. Dat kan leuke verhalen en twitch-momenten opleveren. Hopen dat Hello Games dit wel zo ontwikkeld heeft maar dat het nog een bug bevat die opgelost zal worden.
Dan zie je aliens die door een andere speler een naam hebben gekregen.
Als je niet geeft om planeten met namen als Big Buttistan, of wezens die SUCKMAHBALLS noemen, nee, geen invloed op je ervaring.
Hoe dan ook, in welke mate multiplayer in de game zit is momenteel onduidelijk. Op NeoGAF heeft iemand de packets vanuit zijn PS4 bekeken en hij zag daar geen corresponderend verkeer aangaande lokatie van de speler, en de spelwereld valt stil zodra je pauseert.
"I packet captured my PS4. When the servers are online, no player movement data is sent to servers, either in space or planet side. It simply doesn't transmit where you are, or any world sharing information.

It does transmit your Discovers, and a diary of planets you have visited. I imagine that is for the Easter eggs.

Also, if you press 'OPTIONS' it pauses the entire game world, including AI (watch creatures and ships stop) and *time*. Planets stop moving and time stops passing when in OPTIONS. This is *not* a multiplayer game."
Sean Murray heeft zelf dit getweet vandaag:
"Two players finding each other on a stream in the first day - that has blown my mind. We added a 'scan for other players' in the Galactic Map to try to encourage this happening. We wanted it to happen - but the first day? We want people to be aware they are in a shared universe. We added online features, and some Easter Eggs to create cool moments. We hope to see those happening... but too many of you are playing right now. More than we could have predicted. It is a testament to how amazing our network coders are that Discoveries are still working at all."
Zoals ik het zie is een van de onderstaande zaken aan de hand:

- NMS zal nooit 'realtime' multiplayer krijgen
- NMS heeft multiplayerfeatures maar zijn momenteel disabled
- NMS heeft een vorm van multiplayer / interactie maar deze is nog niet gevonden
- NMS krijgt een vorm van multiplayer / interactie via een update

In de interviews van Sean (door de jaren heen) lijkt hij voornamelijk te hinten naar een Journey of Dark Souls achtig concept; dat je dus soms een andere speler kan 'zien' (hoe weten we niet); of dat andere spelers mogelijk als een soort ghost te zien zijn (hoe weten we niet); of dat andere spelers bijvoorbeeld berichten kunnen achterlaten (hoe weten we niet).

Oftewel, we weten het niet. Hopelijk komt men snel met duidelijkheid.
Ik vind dit toch wel een opmerkelijke reactie: " It is a testament to how amazing our network coders are that Discoveries are still working at all."

Ik begrijp dat het een klein team is, maar dat je publiekelijk toegeeft dat je verbaasd bent dat bepaalde functies uberhaupt nog werken puur omdat je veel meer spelers krijgt dan je verwacht lijkt me niet bepaald goed nieuws. Mijn eerste gedachte is dan ook: "wat draait er nog meer waarvan verwacht kan worden dat het uit gaat vallen zodra het druk wordt, al helemaal met de pc release?"
Ja, goede argumenten. Zoals UnanyMoose hieronder ook reageerde zal het mij niet verbazen als bepaalde features even doorgeschoven/uitgesteld zijn omdat men eerst de launch van de game wil 'overleven'. Laat niet weg dat duidelijkheid wenselijk is.
- NMS zal nooit 'realtime' multiplayer krijgen
- NMS heeft multiplayerfeatures maar zijn momenteel disabled
- NMS heeft een vorm van multiplayer / interactie maar deze is nog niet gevonden
- NMS krijgt een vorm van multiplayer / interactie via een update
Ik denk ook dat de multiplayer op dit moment inderdaad grotendeels 'uit' staat, om de drukte aan te kunnen. Het kan ook goed zijn dat de fysieke multiplayer ervaring simpelweg nog niet af is, en pas met een update na de release drukte een keer uit komt.

Maar ik verwacht daarbij ook niet dat het kunnen zien van een andere speler ook betekend dat je hun interactie met hun wereld kunt zien (resource gathering en tunnels graven, destruction enzo). Sean benadrukt elke kans die hij krijgt tenslotte dat het geen multiplayer spel is.
De planeten zijn voor iedereen hetzelfde, maar worden lokaal gegenereerd op de console/PC. Je moet het zien als een ingredientenlijst waar je een cake mee kunt bakken. Iedere locatie heeft zijn eigen ingredienten, en je console/PC bakt vervolgens de cake. Die cake is voor iedereen gelijk. Dat zie je ook in het filmpje uit het artikel, aangezien de omgeving en de gebouwen exact hetzelfde zijn.
Het universum wordt niet random gegenereerd, maar procedureel. En aangezien dat bij iedereen op dezelfde manier gebeurt ligt het dus al volledig op voorhand vast, inclusief het landschap..
De ontwikkelaars hebben aangegeven dat wanneer je extreme aanpassingen maakt... zoals het vernietigen van een space-station of een halve planeet opblaast dat dit wel wordt ge-upload naar de server zodat mensen die "online" spelen deze veranderingen ook kunnen zien.

Verder heb je gelijk, alles wordt client side gegenereerd. Alle clients genereren echter hetzelfde universum omdat ze dezelfde seeds gebruiken.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 10 augustus 2016 13:49]

Wie zegt dat het niet zo is dat je elkaar ziet? Naar het schijnt speelde 1 van deze 2 spelers in offline modus, dan zou het logisch zijn dat je elkaar niet ziet.
Het is al bevestigd dat ze niet offline waren. Ze hebben zelfs opnieuw ingelogd om te controleren of dat het "probleem" verhielp (zie hier op Reddit). Bovendien is ondertussen ook duidelijk geworden dat je het spel kan pauzeren. Werkelijk het hele spel staat dan stil. De tijd, de dieren, alles. Dat is niet mogelijk als het multiplayer zou zijn.

Ook schijnt er al iemand het dataverkeer tussen het spel en de server te hebben onderzocht en er is geen activiteit tijdens het spelen zelf. De locatie van de spelers is dus niet realtime online bekend.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 10 augustus 2016 14:16]

Prima, dan is dat niet zoals ze hebben aangegeven. Kan me niet voorstellen dat ze hier bewust over zouden liegen, denk eerder een bug/launchday probleem (niet om het goed te praten).

Het is overigens geen multiplayer game, het is een online game.
Nu roept dit de vraag op: is het eigenlijk wel een multiplayer game? Zit er een multiplayer backend achter?
een van de twee spelers was niet online blijkbaar.. althans volgens reddit. Deze streamde dus singleplayer offline gameplay via twitch.

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 10 augustus 2016 12:48]

Zoals in de onderstaande link te lezen is hebben de spelers van alles geprobeerd:
- Opnieuw tegelijk inloggen
- Allebei online spelen
- Allebei PS Plus
- Zelfde ingame tijd op de planeet

Lijkt er dus op dat het multiplayer gedeelte van de game niet heel veel voorstelt.

https://www.reddit.com/r/..._player_seriously/d6awyov
Blijkbaar niet; beetje valse hoop. Het is dus een online wereld maar een singleplayer omgeving?
Van valse hoop is hier geen sprake. De ontwikkelaar heeft continu geroepen dat No Man's Sky een solo-ervaring is met wat gedeelde elementen. Met name het feit dat je andermans ontdekkingen tegen kunt komen is gedeeld. Maar samen spelen, co-op, pvp enz is altijd stellig ontkend. Het is geen MMO, en het doel is niet om elkaar te vinden of dingen samen te doen. Voor wie dat wil zijn er andere games. Hello Games heeft vanaf het begin vrij duidelijk aangegeven wat No Man's Sky is en wat het niet is, maar sommige gamers zijn daar een beetje mee op de loop gegaan helaas.

Het gaat om een solitaire verkenningsreis, waarbij handel en gevechten puur met NPC's gebeurt, je je schip, ruimtepak en wapens upgradet, en je moet overleven in allerlei omstandigheden zoals hitte, kou, straling en giftige atmosferen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 augustus 2016 13:46]

Van valse hoop is hier geen sprake. De ontwikkelaar heeft continu geroepen dat No Man's Sky een solo-ervaring is met wat gedeelde elementen.
Onwaar.
Interviewer: It is such a bold idea. I mean, you guys are literally building your own, like, massively multiplayer world.
Sean Murray: That's right.

Sean Murray: The only way for you to know what you look like is for somebody else to, you know, to see you.

Interviewer: Can you run into other people, other players, on the game?
Sean Murray: Yes, but the chances of that are incredibly rare.

Interviewer: How much interaction is there with other people playing No Man's Sky?
Sean Murray: Those were AI, those wingmen, but you could encounter other players. The reality is, the likelihood of that is tiny, basically.

Interviewer: Will you be able to play with your friends?
Sean Murray: Yeah.
Dit komt uit vier verschillende interviews. De onwaarheden (in vet aangegeven) geven daadwerkelijk valse hoop over het product dat er nu is.

Ook blijkt dat het helemaal niet zo onwaarschijnlijk is dat spelers elkaar kunnen ontmoeten. Als dat al op de eerste dag al lukt, dan klopt die (herhaaldelijk gegeven) uitspraak ook niet.

Tenzij de gesuggereerde functies nog toegevoegd gaan worden denk ik dat hier gesproken kan worden van het scheppen van verkeerde verwachtingen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2016 14:19]

We weten nog niet of je elkaar kunt ontmoeten. We hebben één voorbeeld, en daarbij is het niet gelukt om elkaar te zien. Ik ben niet bereid om dan direct te spreken van valse hoop of misleiding. Een steekproef met één geval zegt statistisch gezien nagenoeg niets. Eerst bevestiging van hoe het precies zit. Het zou 'm prima kunnen zitten in overbelasting van het servernetwerk, zoals de ontwikkelaar suggereert op Twitter.

Sean's eerste antwoord uit je citaat, "That's right" op de vraag over een "massively multiplayer world" is wel wat misleidend, maar hij heeft later vele malen herhaald dat er geen multiplayer-game of MMO verwacht moest worden. Hier bijvoorbeeld een bron van twee jaar geleden.

Evengoed is dit wel iets tegenstrijdige berichtgeving van ze, dus bedankt voor het corrigeren. Maar ik ga pas mee in je oordeel als er officiële bevestiging is van hoe het nu precies zit, wat betreft het kunnen zien van andere spelers.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 augustus 2016 19:45]

De ontwikkelaar heeft òòk gezegd dat je elkaar wel zou kunnen tegenkomen, maar dat de kans héél klein was. Wat dus een leugen blijkt te zijn..
Waarschijnlijk is de kans op een toevallige ontmoeting heel klein, maar is er schijnbaar een mogelijkheid om gezamenlijk naar een afgesproken punt/plaats/planeet te gaan.
Niet per se. Als er nu 0.00001% kans is dat je vandaag de loterij wint kun je hem wel degelijk winnen.

Maar ze zijn wel jokkebrokken, zo lijkt het, over dat je elkaar dan ook zou kunnen zien; dat blijkt dus van niet :)
De developer zegt toch duidelijk dat het geen multiplayer game is? Je zit in een gedeeld universum, en ze gaan er waarschijnlijk wel wat multiplayer features aan toevoegen in de toekomst.

Waarschijnlijk zijn er verschillende servers/instances waarin wel wat direct gedeelde informatie zit, maar zoals de developer meermaals heeft gezegt is het geen multiplayer game.
De ontwikkelaar heeft gezegd dat je andere spelers zou kunnen zien. Het was onwaarschijnlijk dat je iemand tegen kwam, maar het zou kunnen. Dat het in de basis geen multiplayer spel is, doet niet ter zake.
De Steam store en de PS4 store geven beide aan dat dit een singleplayer only game is. Dus ik denk dat de uitleg van "de kans is extreem klein om iemand tegen te komen" eerder was om de hype van het spel niet te doen minderen.

Het benoemen van planeten is op zich geen multiplayer element. Pas vanaf wanneer spelers in dezelfde online wereld kunnen ontmoeten spreken we volgens mij over een multiplayer game. Om nu op twitter te gaan roepen dat dit spel helemaal geen multiplayer is en dat spelers hier niet naar op zoek moeten gaan is imo een beetje zoals een politieker die veel beloftes geeft, maar maar 1/10 ervan zal waarmaken.

Moest dit wel mogelijk zijn dan had dit spel wel het label multiplayer gekregen. Triestig dat het zo ver is moeten komen met "hypen".

[Reactie gewijzigd door NoScopie op 10 augustus 2016 13:13]

Dat het nu zo op de Store staat kan goed zijn, maar aangezien die dingen digitaal zijn kan je ze wijzigen zonder iemand er iets van merkt, releasen en dan verwijzen naar die tekst in de stores. Het is wel wat minder makkelijk met de doosjes natuurlijk.
Ik heb de hele hype rond "No Man's Sky" niet zo gevolgd, maar kan ik het nu samenvatten als een "poor man's version" van 'Elite Dangerous' of 'Star Citizen'?

Er zit ook exploration in Elite Dangerous kan je ook op planeten landen en craften.

Wat betreft de hype en/of misleiding, volgens mij heeft de ontwikkelaar meerdere malen aangegeven wat voor game het zou worden. Jammer dat het publiek het bombadeert tot iets dat het niet eens wil zijn.
Totaal ander soort spel. Het universum wordt wel op vergelijkbare (procedurele) wijze gegenereerd als in de Elite-spellen, en je kunt rondvliegen, maar daar houden de overeenkomsten op. Bij No Man's Sky draait de player economy om voorwerpen (resources!) vinden en je schip functionerend te houden zodat je kunt rondvliegen en ontdekken. Dat is allemaal veel meer low-level dan bij Elite & co waar je hooguit genoeg hyperspace fuel moet hebben en verder alleen maar bezig hoeft te houden met handel, combat en missies. Je krijgt bij Elite ook geen bijzondere rewards voor ontdekken van iets nieuws, buiten dat jij er kunt gaan zitten cq gebruik van kunt maken. Welke op lange termijn leuker is... goede vraag. Ik zit vooral op Star Citizen te wachten, maar mogelijk dat ik het wachten opgeef en me even hierin verdiep.
Als je als eerste een planeet ontdekte in Elite Dangerous, kwam jouw naam erbij te staan als ontdekker en kreeg je bonus credits. Je mocht de planeet echter geen naam geven. Dit is bij een bepaalde patch wel stopgezet.

De economie wordt daarin tegen door de ontwikkelaar bepaald, dus dat is echt iets waar de games in verschillen.

In Elite Dangerous kan je elkaar wel makkelijk tegenkomen, dat is ook weer een ander verschil.

Ik weet het nog niet. Zeker niet met die prijs die No Man's Sky heeft.
In dit geval is het niet echt iets wat "verzonnen" is door het publiek. Het klopt idd dat er al heel vroeg is aangegeven dat de kans erg klein is dat je iemand tegen komt dus je moet niet uitgaan van een multiplayer ervaring. De reden waarom die werd gegeven is echter dat de game zo gigantisch groot is. Dat is een hele andere reden dan het onzichtbaar zijn voor andere spelers wat denk ik best wel een hele grote teleurstelling is als ik eerlijk mag zijn.
Hilarisch.


Dus nu al is al duidelijk dat de devs op twee punten gelogen niet helemaal de waarheid hebben verteld.

Elkaar binnen een paar uur op dezelfde planeet ontmoeten, terwijl er triljoenen planeten zouden moeten zijn.... statistisch zéér onwaarschijnlijk.

En dan ook nog eens blunderen, omdat ze dit waarschijnlijk niet voorzien hadden, en dus zich hadden kunnen verschuilen achter het "dit universum is gewoon zó groot, dat je niemand tegenkomt, maar het kán theoretisch wel...".

En dan snel een tweet eruit als damage control...

"You effectively see their suit, actually," said Murray. "So you won't know what's inside. It still won't answer for people whether you are an alien or whether you are a human or what you look like."
Niet dus....
Ik wou het precies uitrekenen, maar de getallen zijn zo groot dat Wolframalpha time out zonder een betaald account. Hoe dan ook, er is een concept genaamd het birthday paradox, wat erover gaat dat als je 23 mensen in een kamer hebt, dat er een 50% kans is dat twee mensen dezelfde verjaardag hebben. Klinkt super onintuïtief, maar klopt toch.

Nu, trek dat door dat je in No Man's Sky kunt zien wie een planeet heeft ontdenkt en dat iedereen op ongeveer dezelfde afstand van het centrum is gespawned, en je kunt het aantal planeten volgens mij rustig terug brengen van 18,446,744,073,709,551,616 naar rond de 18 x 10^6 a 18 x 10^9. Nu, als iemand dus meer wiskundig is als ik en dus het birthday paradox weet toe te passen waar 'number of days in a year' dus de voorgaande twee getallen zijn en 'number of people' met een paar realistische aantallen (ik begon zelf eerst met 100.000). Ik vermoed dat de kansen een stuk hoger uitkomen dan je zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 10 augustus 2016 14:37]

Stel dat eenieder vanaf een willekeurig, niet overlappend punt begint en naar een willekeurige planeet gaat als zijn eerste "zet". Bij 1 miljard planeten en 100.000 spelers is de kans dat twee spelers dan op dezelfde planeet uitkomen meer dan 99%. Bij 1 biljoen planeten (1000 keer meer) is de kans maar 5%, wat ontmoetingen nog steeds goed mogelijk maakt na meerdere reizen (zeker als de spelers elkaar op proberen te zoeken, en zeker als de tijden van de bezoekjes anders mogen zijn). Bij een biljard planeten wordt de kans echter wel héél klein.

Bron: Een benadering voor de birthday paradox is 1-e-a*(a-1)/(2*p), met a het aantal astronauten en p het aantal planeten. De klassieke paradox heeft a = 23 en p = 365, waarbij de kans op 50% uitkomt.

Nu kun je in NMS niet beginnen door echt iedere willekeurige planeet onmiddellijk aan te doen natuurlijk. Als het universum groot genoeg is en de spelers ver genoeg (lang genoeg) uit elkaar liggen kun je de kans dat ze elkaar tegenkomen nog steeds minimaliseren, al worden intergalactische reizen dan wel erg saai. Maar bij een voldoende grote player base is het nog steeds vrij eenvoudig. Alleen je maatje opzoeken (dus een specifieke speler in plaats van twee willekeurige), dat zal lastiger zijn.

Edit: in onze schaal is het nog altijd miljoen, miljard, biljoen, biljard en dan pas triljoen, triljard. :P

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 10 augustus 2016 13:54]

Iedereen begint in hetzelfde Galaxy, waar natuurlijk geen triljoenen planeten inzitten, dus dan is het al ietsje makkelijker om elkaar op te zoeken.
Misschien vinden mensen dat juist vet, niet iedereen wilt alleen maar call of duty en gta spelen.
Er word altijd naar gta en cod gegrepen in deze discussies, maar dat vind ik niet nodig...

Persoonlijk snap ik ook niet wat er leuk is aan deze game, maar ik snap wel wat er leuk is aan minecraft; daar kan je echt je fantasie de vrije loop laten gaan omdat je effectief "eindeloos" andere zaken kan bouwen.

In no man's sky kan je ook "eindeloos" rondvliegen, resources verzamelen, dingen bouwen en dingen ontdekken, maar dat is een volledig ander en mijns inziens beperkter niveau van "eindeloos".
Sean's 'boodschap' hieromtrent vond ik vrij goed:
https://pbs.twimg.com/media/CpYlhHxUEAExxd9.jpg

Oftewel, de game zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn.
de game vergelijken met minecraft is als appels met dieren vergelijken. Bij minecraft bouw je dingen en bij no mans sky ga je planeten ontdekken. Het draait om het idee dat je dingen gaat ontdekken waar van niemand weet wat je kan verwachten. Zulke games zijn nou een maal niet voor iedereen gemaakt.
Maar wat voor dingen zijn dat zoal? Want uitgaande van de gameplay filmpjes die ik tot nu toe heb gezien zijn het basically steeds dezelfde planeten met een ander kleurenschema.. misschien ben ik overly negatief maar het lijkt me erg saai :)
Nouja, ik ben dol op exploren (in real life). Maar in computerspellen vind ik dat tricky, want het gebeurt niet zo vaak dat spellen net zo 'rijk' aanvoelen als de echte wereld. Daarom ben ik een beetje bang voor een teveel aan herhaling in deze game. Want alle screenshots en video's die ik tot nu toe heb gezien lijken zo erg op elkaar!

Maar ieder z'n ding natuurlijk :) Ik vind het sowieso te duur, dus ga hem maar niet kopen.
Ik denk persoonlijk ook dat de game heel erg gehyped is. De laatste paar weken is dit alleen maar geconfirmed.

Ten eerste zijn de developers erg vaag aan het doen over de features in de game, van wat wel en wat niet kan. Toen enkele weken geleden de gameplay video leakte werd deze binnen no-time verwijderd van YouTube. Ook gaf de developer aan dat mensen deze video niet moeten kijken omdat het de gameplay ervaring niet ten goede doet. Ik heb veel gehoord, maar ik heb nog nooit een ontwikkelaar zo horen zwetsen. Ik snap best dat er bepaalde dingen verborgen willen blijven, maar om te zeggen dat mensen die video niet moeten kijken gaat wel heel erg ver (en waar we waarschijnlijk pas achter komen wanneer mensen de game hebben gekocht waarom we dit niet mochten kijken). Waarschijnlijk dat de ontwikkelaar bang is dat mensen misschien toch realiseren of de game wel voor hun is gemaakt. Als ik kijk naar Starbound dan is daar veel te doen, maar ik wil wedden dat No Man's Sky lang niet zoveel content heeft. Het spel ziet er verder prachtig uit, maar van de content weten we dat het niet extreem is.

Ik ben ook benieuwd wat de meesten hier van hebben te zeggen, dat het mogelijk is dat je elkaar niet kan zien. Nu is het ineens "geen multiplayer spel" meer. Je kan wel mensen vinden maar dit is zo zeldzaam /sarcasm. We weten dat je niet echt met vrienden kan spelen omdat het universum zo groot is, maar als het nu ook nog blijkt dat het mogelijk is dat je andere mensen niet kan zien is wel heel erg vreemd.

En wat mij het meest ergert zijn de reacties van de ontwikkelaars/uitgevers. Ze zeggen niet van de functies zitten er wel of niet in, of dat je ook nog kan instances in een gebied, nee ze geven nogmaals duidelijk aan dat het geen multiplayer spel is 8)7 .

Het spel lijkt me zeker wel tof, maar het is naar mijn weten zeker geen ¤60,- waard. Voor een "beetje" exploreren, traden (waarvan we weinig hebben gezien en wat waarschijnlijk alleen met NPC's kan) en van planeet naar planeet vliegen is het teveel. Helaas zitten features zoals PVP multiplayer, city building, ship battles en een beschaving bouwen er niet in.

Als ik het spel kan kopen voor ¤20,- zou ik het doen, maar ik snap natuurlijk ook dat er veel tijd in heeft gezeten om het spel te ontwikkelen. Dus ik hoop in ieder geval dat de mensen die het spel hebben gekocht er veel plezier in hebben! :). Ik ben benieuwd wat de reviews zullen zijn over enkele weken, en of No Man's Sky de ervaring geeft die ze hadden gehoopt dat het zou geven.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Arstechnica had er ook een stuk over:

http://arstechnica.com/ga...ring-past-disappointment/

[Reactie gewijzigd door XGmode op 10 augustus 2016 15:49]

Leuke review! Daar komen veel dingen naar voren waarvan ik al had gedacht dat het zo zou uitpakken. Vanavond maar is verder lezen. En de komende dagen op andere websites ook maar gaan lezen wat deze van No Man's Sky vinden.

En wat de persoon tussen de comments zegt: No Man's Sky is a mile wide and an inch deep. Personally, I would rather explore a one mile stretch of the Great Barrier Reef than circumnavigate Australia wading in the shallows next to shore.
Prima als je het niks vind, kan me juist heel goed voorstellen dat dit heel erg relaxed kan zijn om te spelen. Ieder zijn eigen mening toch?

En Star Citizen, hoelang moeten we dan nog wachten?
Ik denk dat als je ongeveer 3 maandjes geduld hebt, je al een heel eind bent. Het is overigens al gewoon speelbaar en er zijn veel mensen die het leuk vinden, waaronder ik. :)
Nee eind dit jaar komt de Singleplayer, hier word apart aan gewerkt.
De PU (Persistent Universe) komt pas in 2017. Zou niet verbaast zijn als het 2018 word.

Maar dan nog vind ik dat we gewoon geduld moeten hebben en geen recht op ongeduld hebben. Ze zijn er ''pas'' 4 jaar mee bezig.
De schaal van dit spel is zo bizar dat het best wat tijd mag kosten.
1. StarCraft II: Wings of Liberty: 2003-2010 (7 years)
2. L.A. Noire: 2004-2011 (7 years)
3. Spore: 2000-2008 (8 years)
4. Team Fortress 2: 1998-2007 (9 years)
5. Prey: 1995-2006 (11 years)
6. Diablo III: 2001-2012 (11 years)
en last but not least:
7. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (15 years)
Wel een extreem voorbeeld overigens.

Het grote verschil met bovenstaande games en Star Citizen is dat bovenstaande games een sponsor/financierder hadden en de game pas aankondigden waarna deze al jaren in ontwikkeling was. Waardoor als je van de game af wist je nog maar een jaar of 2 hoefde te wachten. Star Citizen moet de financiering hebben van de consumenten en dus weten wij van de game af in een vroeg stadium, wat er voor zorgt dat wij helemaal niet gewend zijn om zo lang te moeten wachten op een game.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 10 augustus 2016 14:08]

Exact dit. Je verwacht toch op Tweakers dat mensen dat wel begrijpen, maar helaas. Blijkbaar zijn ook Tweakers nog niet helemaal bekend met een crowdfunding model.
Er vinden zeker server wipes plaats en de game zal nooit af zijn. Het is een gaas (gaming-as-a-service). De SP versie wordt wel echt "af", die komt eind 2016 uit, al weet ik zeker dat het Q2 2017 wordt. Ik zeg alleen dat de game al heel goed speelbaar is binnen nu en 3 maanden (19 Augustus is Gamescom en 9 Oktober is Citizencon), omdat er dan gewoon veel content drops zijn gekomen.

Dus vind je de game interessant dan is mijn suggestie om eind Oktober eens een gokje te wagen of mee te doen aan de vele free-fly weekends waarin je een weekend lang de game gratis kan spelen.
Star Citizen is een gaas (Gaming-as-a-service). Ik denk dat we echt een keer moeten afstappen van "uitkomen". Maar als je wilt weten wanneer die fatsoenlijk speelbaar is, dat is over 3 maanden. Dan kan je gewoon fun hebben (nu ook al, maar snap dat voor sommige de feature set te klein is).
Als je game development had begrepen, was je al snel tot de conclusie gekomen dat de development helemaal niet lang duurt. Om even je onwetendheid kracht bij te zetten, GTA V was ook 5 jaar in development en is qua features echt een stuk kleiner.
Wat voor Loze beloftes dan als ik vragen mag?
en om typhoon kracht bij te zetten;
1. StarCraft II: Wings of Liberty: 2003-2010 (7 years)
2. L.A. Noire: 2004-2011 (7 years)
3. Spore: 2000-2008 (8 years)
4. Team Fortress 2: 1998-2007 (9 years)
5. Prey: 1995-2006 (11 years)
6. Diablo III: 2001-2012 (11 years)
en last but not least:
7. Duke Nukem Forever: 1996-2011 (15 years)
Wel een extreem voorbeeld overigens.

Het grote verschil met bovenstaande games en Star Citizen is dat bovenstaande games een sponsor/financierder hadden en de game pas aankondigden waarna deze al jaren in ontwikkeling was. Waardoor als je van de game af wist je nog maar een jaar of 2 hoefde te wachten. Star Citizen moet de financiering hebben van de consumenten en dus weten wij van de game af in een vroeg stadium, wat er voor zorgt dat wij helemaal niet gewend zijn om zo lang te moeten wachten op een game.
Toch vraag ik me af of deze game lang boeiend zal blijven.. Wat is het nut van een planeet ontdekken waar je niks kunt doen. ik bedoel het geen echte wereld ontdekking en blijft een virtuele game..
Wat is het nut van éénder welk game dan? Enkel misschien diegenen waar je iets uit kan leren zijn "nuttig".
Daar heb je een punt. Echter bij een gemiddelde game zit er actie, een verhaal een doel achter. Dit heeft als doel planeten ontdekken, verder niets
Er is een verhaal, waarin één of andere entiteit je naar het centrum van je melkweg lokt.
Je kan op de planeten en in de ruimte vechten, je kan handelen, je kan nieuwe schepen krijgen, bestaande schepen upgraden,....
Er is vanalles te doen.
Dan ben je niet helemaal op de hoogte.....
Er zitten zeker doelen in het spel.
Als je alleen maar wat op verkenning gaat maak je het voor je zelf wel heel saai....
Je zal grondstoffen moeten innen ,dit weer door verhandelen om uiteindelijk er zelf beter van te worden en je ruimteschip uit te bouwen om dieper in de galaxy te raken.
Daar kom je in contact met intelligenties , maar om die te begrijpen zal je hun taal moeten leren te begrijpen , wat ook weer verrassingen in het spel gaat opleveren.
Overigens kan je door je reis ook overvallen worden door space piraten , wat weer de nodige actie gaat geven , aangezien jij ook over wapens kan beschikken.
Dus hoezo is het alleen maar planeten ontdekken en verder niets ?
Ik heb dit spel en universum nooit gezien, maar vind het om eerlijk te zijn nogal vreemd dat de maker zelf zegt dat het geen multiplayer spel is (voor wat ik hierboven lees), spelers zich desondanks toch druk maken om het feit dat ze elkaar niet kunnen zien, en er blijkbaar toch een infrastructuur voor zorgt dat spelers zich binnen dezelfde wereld kunnen bevinden. Waar is dat dan voor nodig?

Dat plaatje is trouwens ook vreemd. Hebben ze daar last van kristalvorming in de atmosfeer? :P

[Reactie gewijzigd door blorf op 10 augustus 2016 13:24]

Jammer hoor dit, eerst doosjes printen met online erop en dat dan weg halen.. Geef gewoon duidelijkheid, heel eerlijk denk ik dat Sony hierbij teveel vinger in de pap heeft gehad ookal zeggen de devs van niet.

En dan ook nog keihard liegen..
https://www.youtube.com/watch?v=AE0nuW-mQ8A
Het is online, maar geen multiplayer. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze het van de doos gehaald hebben.
Wat is dan precies het "online" gedeelte? Gaat dat alleen over de ontdekte planeten en soorten? Maar je kan als speler dus wel andermans planeet "bewonen" zonder elkaar tot last te zijn?
Volgens mij: Normaal gesproken moet je voor online mulitplayer spellen een PSplus acount hebben. Maar omdat Sony gezegd heeft dat NMS geen multiplayer is en dat je daarom geen PSplus account hoeft te hebben, hebben ze het eraf gehaald.
Het was veel vetter geweest als je samen zou kunnen ontdekken of elkaars bases aanvallen. Ik vond dit spel er wel leuk uitzien toen het aangekondigd werd, maar naarmate ik meer van het spel zag verloor ik interesse. Nu hij uit is ga ik de reviews eens lezen en dan laten voor wat het is. 60 euro is trouwens toch veel te veel voor een spel als dit.
ik zit echt zwaar te twijfelen of ik de game koop.. het verkennen is leuk (maar geen 60 euro waard)

bouwen / met andere medespelers spelen heeft daarintegen wel mijn interesse.
nu dit dus niet mogelijk blijkt te zijn heb ik zoiets van waarom dan een game kopen. het ontdekken heb je na een paar dagen wel gezien lijkt mij.

daarom wacht ik de reviews ook af en koop hem ooit wel uit de grabbelbak / aanbieding.
(alhoewel het dan puur ontdekken is en 90% van de planeten dan vast al gevonden is)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*