Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Sony onthult PlayStation Neo op 7 september' - update

Zowel Vice als het Franse Gameblog hebben uit anonieme bronnen vernomen dat de PlayStation 4 Neo op 7 september op een evenement in New York wordt gepresenteerd. Hoe Sony de console gaat noemen, is nog niet bekend.

Gameblog vernam dat de PS4 Neo niet tussen 15 en 17 september op de Tokio Game Show als eerste aan het publiek getoond zal worden, maar tijdens een door Sony zelf georganiseerd evenement in New York op 7 september. Een van de redenen die mogelijk ten grondslag ligt aan een evenement op die datum in New York is dat Nintendo waarschijnlijk de Nintendo NX presenteert tijdens de Tokio Game Show en Sony daarom eerder wil zijn.

Vice wist de geruchten bij eigen bronnen ook te achterhalen. Een van de bronnen van Vice wist te vertellen dat het vooral een technische showcase wordt. Ook heeft de gamesectie van de site vernomen dat de laatste ontwikkelaarsversie rond hetzelfde moment naar gamestudio's verzonden wordt.

De PlayStation Neo of '4.5' wordt een krachtiger versie van de PS4. Een gelekt document toonde in juni de vermoedelijke specificaties van de console. Wanneer de console precies uitkomt, is nog niet bekend.

Update woe. 10.56 uur: Sony heeft een 'PlayStation Meeting' aangekondigd waar het 'details over de PlayStation-business' aan zal kondigen. De meeting staat gepland op 7 september om 15:00 uur in New York, ofwel 21:00 uur midden Europese tijd. Het evenement vindt plaats in PlayStaton Theater dat eerder voor de PlayStation 4-presentatie in 2013 gebruikt werd. Wat er precies plaatsvindt, staat niet in de uitnodiging, maar het is aannemelijk dat het gaat om de PS4 Neo.

PS4 PS 4.5 NEO
Cpu 8 Jaguar-cores @ 1,6GHz 8 Jaguar-cores @ 2,1GHz
Gpu 'AMD GCN' 18 cu's @ 800MHz 36 cu's @ 911MHz
Ram 8GB gddr5 @ 176GB/s 8GB gddr5 @ 218GB/s
Hdd HGST 500GB HGST 500GB

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

09-08-2016 • 09:53

285 Linkedin Google+

Reacties (285)

-12850275+1122+215+31Ongemodereerd121
Wijzig sortering
Ieder zijn voorkeur natuurlijk. Qua peace of mind gaat er niks boven een console. Maar dat wil niet zeggen dat daar geen misbruik van gemaakt kan worden. Waarom zou je immers een beter systeem bouwen als het toch wel wordt gekocht? Die mentaliteit zit vooruitgang alleen maar in de weg.
Uiteraard worden consumenten misbruikt als het om hardware gaat. Maar dat is alle takken van de commerciële bedrijven zo.

Maak een console 10% beter en je hebt mensen die in de rij staan om deze aan te schaffen.

En je zult zien dat in de loop van de komende tijd steeds meer reclame gemaakt gaat worden om aan te tonen wat voor een meerwaarde een Neo heeft tegenover de classic PS4.

Maar ik verwacht echter niet dat Sony besluit Neo Exclusives uit te brengen, althans niet in de eerste 1.5-2 jaar.

Dat zal pas gebeuren als er een grote afzet markt is.
Ik vind gow ultimate edition ook wel een goeie remaster (remake) ;)
Het is maar net wat je verwacht natuurlijk... Ik bedoel jouw 'mooie pc met 144hz scherm' heb je niet voor 400 euro.
de cycle van 6/7 jaar was alleen bij de PS3/xbox360, daarvoor was de cycle korter..
Dat zeiden ze bij xbox ook. Echter bleek er wel fps verschil te zijn in games.
tja, maar op de PC heb je ook maar 1 exemplar wat op alle PC's draait.. Ofwel je krijgt hetzelfde als met de PC, alleen in dat geval dus maar 2 verschillende instellingen, of highend of lowend..
Buiten de traditionele MMO's zijn er echter weinig succesvolle PC-titels..

De tijden van Rainbow Six en Ghost Recon behoren toch echt tot het verleden.

99/100 games die vandaag de dag op de schappen komen te liggen zijn of multiplatform of console exclusive.

Waarin de multiplatform de console als 'leading' platform wordt aangehouden omdat er nu eenmaal een grotere markt voor is.

Het zijn enkel de grotere studio's die zich kunnen veroorloven om de PC tak te scheiden en dus (zoals EA/DICE) 2 verschillende versies kunnen uitgeven.

Dus in dat opzicht zal de kans klein zijn dat een PC naar Console poort niet gaat werken op de standaard PS4.
Het is niet helemaal onzin van wat je zegt, maar het is een brug te ver. Paradox is bijvoorbeeld een uitgever die al hun spellen primair voor de PC ontwikkelen. Dat levert Cities: Skylines, Stellaris, Hearts of Iron, Crusader Kings, Magicka, stuk voor stuk hele mooie en succesvolle titels.

En zo zijn er meer uitgevers die de PC trouw blijven, zoals dat ik Devolver Digital en Slitherine snel bedenk: Amper spellen die voor spelcomputers uitgebracht worden, tenzij ze zoveel verkopen dat een port de moeite waard wordt.

Dan heb je nog de indies en ook daar zitten hele succesvolle titels tussen zoals het Kerbal Space Program dat ik al noemde.

Een aantal spellen hiervan heeft een dikke processor nodig, de achilleshiel van de huidige spelcomputers en dat is kan een reden zijn voor slechte support.

Het grootste risico voor spelcomputers komt denk ik toch weer wel van de grote uitgevers. Neem een grafisch grensverleggend spel als Doom 2016, dat is gemaakt om het mooiste uit de laatste grafsiche kaarten te halen. Vanwege het bedrijfsmodel moet het ook op de XB1 en PS4 uitgebracht worden, maar het geeft de ontwikkelaars een enorm dilemma om een spel dat voor een GTX 1000-serie is gemaakt terug te brengen naar de zwakke PS4 en nog zwakkere XB1. Nu wordt het gedaan omdat men geen keus heeft, over een paar jaar is die keus er wel.

De PC-markt is overigens nog altijd veel groter dan de spelcomputermarkt. De aantrekkelijkheid van spelcomputers voor grote uitgevers is dat het publiek minder keus heeft en uit minder dure titels moet kiezen. Als je op Steam uitbrengt is het veel lastiger enorme verkopen te bereiken, omdat het geld daar over veel meer spellen verdeeld wordt en niet iedereen bereid is tientallen euro's voor een spel neer te tellen (ook geen noodzaak toe).
Je hebt het hier over een uitgever van Cities:Skylines...
Natuurlijk zijn dat soort spellen (net als de Sims en Sim City) primair in ontwikkeling voor de PC omdat het point en click spellen zijn.

Deze zijn amper speelbaar op een console. Net zoals RTS spellen vaker op PC's gespeeld worden dan dat zij op consoles in trek zijn.

Maar waar ik heen wil is dat juist deze games amper naar de consoles gepoort worden omdat daar de markt niet voor is en het is natuurlijk niet zo is dat het hierdoor niet mogelijk wordt deze op de klassieke PS4 te spelen. Want daar ging deze discussie over.

De triple A titels die primair voor de PC zijn gemaakt vallen in het niet als je deze vergelijkt met de triple A titels die multiplatform of juist console Exclusive zijn. Dus ik zie niet dat dit in de toekomst voor problemen gaat zorgen.

En ja, er blijven altijd studio's die PC games blijven ontwikkelen. MMO's, MOBA's,RTS of de simpele point en click allemaal genres waar de PC de voorkeur heeft. En als we het hier een jaar of 10 geleden ook over gehad zouden hebben zou de FPS genre hier ook een deel van uitmaken. Maar je ziet toch dat ook FPS shooters op consoles prima speelbaar zijn.

Want laten we niet vergeten dat we het hier hebben over PS4 vs. PS Neo..

En niet zozeer over het wel of niet bestaan van studio's die primair PC titels ontwikkelen. Wellicht had ik mijn reactie hierboven wat beter moeten formuleren om misverstanden te voorkomen.
als ik het me goed herinner krijgen nieuwe spellen een optie in het menu om hem te kunnen spelen op de PS4 of de PS NEO (dit past dus iets kwa graphics aan "4K optie") en makers van de oude PS4 games kunnen deze optie ook toepassen via een update zodat de oude spellen ook mooier zijn op de PS NEO

ik vind het ook weird maar goed microsoft doet hetzelfde met de nieuwe xbox one s ofzo want ze waren gewoon niet klaar voor VR al vind ik dit een beetje stom omdat wie heeft er nu werkelijk al zo VR headset ? en wie gaat er nu speciaal voor die VR headset een nieuwe PS kopen als je er al eentje hebt? dan is het ook nog eens totaal 600+ euro voor zo gehele set!

[Reactie gewijzigd door copywizard op 9 augustus 2016 10:04]

De XBox One Scorpio is net zo iets maar dan ook 4K games. De XBox One S zit hier weer tussen, die doet alleen media en interface in 4K en geen VR terwijl de Scorpio inderdaad ook VR moet gaan doen.
Dus de XBox One S is meer een facelift met wat nieuwere componenten (zoals vroeger de 360 Slim die wel een HDMI poort kreeg). De Neo zit daar tussen, 4K interface en media en betere VR, maar geen 4K games. En dan de Scoprio die volgend jaar komt, HighFi VR, 4K games etc.

[Reactie gewijzigd door Kaoh op 9 augustus 2016 10:17]

klopt die bedoelde ik dus de microsoft gamers worden net zo hard gepakt als de sony gamers helaas
Ik heb er zelf geen issues mee moet ik zeggen. Ik heb 2 Xbox One's de S staat hoog op het verlang lijstje en als de Scorpio komt ga ik die ook overwegen (hangt erg van de prijs af). Want zolang de games die uitkomen voor de Xbox One family (zo ook voor de Playstation 4 family) wel op alle versies goed draaien maar met verschillende kwaliteit vind ik niet dat de oude Xbox One eigenaren genaaid zijn.
Eigenlijk zou het erger zijn dat ik niet 4K en goede VR via mijn Xbox/playstation zou kunnen gaan spelen en zo gedwongen zou worden om weer een game pc te gaan bouwen a 1500-2000 euro waar ik dan ook nog eens mijn games deels dubbel voor moet kopen (tenzij ze Xbox playanywhere enabled zijn).
Eigenlijk krijg ik zo de makkelijkste manier toch toegang tot de nieuwste hype (VR) en de mogelijkheid om als ik 4K schermen koop daar dan ook werkelijk van te gaan genieten.

Je bent genaaid als er games uit komen die het alleen op de NEO of Scorpio doen, maar dat is niet het geval beloven beide bouwers.
Nee, ook de 'Premium' 360 launch versie (met 20GB HDD) had geen HDMI, maar component kabel.
Check je hebt gelijk, de HDMI was inderdaad al eerder dan de Slim geïntroduceerd.
Maar verder blijft het punt overeind ;)
Uit tests blijkt echter dat de One S ook iets sneller is, maximaal tot een procent of 7. Dat scheelt toch weer een aantal frames :)

Hangt echter vooral van het spel af: games die geen limiet stellen aan het aantal frames per seconde hebben het meest profijt.
De scorpio gaat net als de NEO geen echte 4K gaming doen, maar 4K upscaling, net zoals bij de PS3/360 ook vaak gedaan werd richting 1080p (dus intern met een lagere resolutie renderen om dan te upscalen).. En de echte 4K games zullen zich beperken in de grafische pracht/objecten die ze tonen (net zoals dat ook bij de PS3/360 ook al gebeurde wanneer een game native 1080p draaide)..
Nee, de Scorpio gaat juist wel echte 4K gaming doen. De S doet upscaling.
En ook highfi VR. Dus een echte alternatief voor een high end gaming PC.
http://www.ibtimes.co.uk/...microsoft-e3-2016-1565230
Nee, de Scorpio gaat geen echte 4K gaming doen, als in echt Native 4K, op een paar spellen na misschien. Het zal voornamelijk (net zoals nu ook veel gebeurd bij de PS4/xboxone EN hun voorlopers PS3/xbox360) dat het spel op een lagere resolutie gerenderd wordt (als wel hoger dan 1080p) en daarna wordt geupscaled.
De S doet niets anders dan de huidige games verder upscalen, waar de oude oude one niet verder upscalede dan 1080p.
Het is een welles nietes, maar quote van de link in mijn vorige reactie:
"Esteemed game developers such as Bethesda's Todd Howard appear in the teaser to discuss the console's capability and potential. Among the promises, the Scorpio is noted as housing the "most powerful graphics processor" to ever grace a gaming home console which is capable of rendering "fully uncompressed pixels" and support gameplay in "true" 4K resolution. Howard also teased that Bethesda's recently announced Fallout 4 VR will make its way to Xbox One Scorpio in the future."
Maar inderdaad alleen games die 4K gaming supporten. Oude games die dat zelf niet kunnen zullen natuurlijk worden geupscaled. Maar de Scorpio kan die dus volgens de aankondiging in native 4K resolutie.
Maar ik zie graag een referentie die dit tegen spreekt.
tja, als ik alleen een driehoekje laat draaien en bewegen, dan kan ik zelfs nog wel met een PS1 vergelijkbare console 4K 'gaming' native doen.. Zoals ik al zei, met de verwachte fideliteit van 4K gaming zal ook de Scorpio GEEN echt native 4K aan kunnen. Ga je het aantal gebruikte objecten etc terugschroeven, ja, dan is het wel uiteindelijk mogelijk..
Maar zolang dat ding niet eens bestaat is het een niet geloven in wat ze claimen in de advertentie. Voorlopig is het doel om het wel te ondersteunen en of de game bouwers in de praktijk gaan vinden dat de console het waar maakt en dus high settings 4K kan draaien moet de praktijk uitwijzen. Nu zeggen dat ze het niet waar maken is daarmee een toekomst voorspelling die jij doet op basis van je hoop dat het niet kan anders is de Neo gelijk de verliezer.
Maar advertenties kloppen ook zeker niet altijd, dus ik kan ook niet bewijzen dat het wel kan tot dat ding er is :)
tja, ze claimde ook dat de PS3 en xbox360 native 1080p aan kon, en in 9 van de 10 gevallen is dat dus niet waar..
De engine bouwers zullen altijd een trade off zoeken naar maximale details vs resolutie. Dat is aan de bouwer om daar een balans in te vinden die zij het best vinden. Dus ja je hebt gelijk dat er vele games op een lagere resolutie zullen gaan zitten dan de 4K zodat ze meer details kunnen renderen. Als je dat bedoelt heb je helemaal gelijk.
Maar dat betekend niet dat de console geen 4K native rendering aan kan, er is alleen meer onder de zon wat invloed heeft op of de game dat ook zal doen inderdaad.
tja, op zo'n manier kun je dus ook zeggen dat de huidige consoles ook 4K gaming aan kunnen.. De huidige PS4 kan namelijk ook al gewoon de 4K resolutie aan (voor (30fps) films en foto's)..
Er zal helemaal geen optie aanwezig zijn om te kunnen kiezen. Iedereen met een "Neo" zal automatisch betere performance hebben in het spel dan de normale versie (en zegt natuurlijk niet dat die niet goed draait).

Mensen met een gewone PS4 zullen het gewoon spelen hoe ze het sowieso al gekregen zouden hebben.
Leuk een PS 4.5... Alhoewel ze nu natuurlijk beweren dat alle games op alle versies van de PS4 zullen draaien zullen we zien dat na een paar maandjes de PS4.5 exclusieve zullen uitkomen. Dat zeggen ze nu niet om onrust en boze klanten te voorkomen.
Waarom zouden ze dat doen? Het enige verschil wordt de grafische kwaliteit en waarom zou iemand er iets in zien om een game te maken voor Neo only en daarmee de gigantische markt van de classic PS4's mis te lopen? Daar zit echt geen enkele logica in.
Wordt het enige verschil de grafische kwaliteit? Dat is nog lang niet zeker, en indien dat zo is is dat technisch gezien erg jammer. Met de extra kracht zou je bijvoorbeeld 128 spelers tegelijk tegen elkaar kunnen laten vechten in Battlefield 1 ipv 64.
Als je geen rekening hoeft te houden met een langzamer systeem kan je veel beter de game gaan optimaliseren zodat je alle kracht uit de PS4.5 kan persen.
Daarnaast is het voor Sony een aardig verkoopargument op een gegeven moment. Game x, die iedereen graag wil, komt niet meer naar PS4 maar naar PS4.5. We hebben de game zo goed gemaakt dat maximale kracht nodig is enz enz. Wacht maar gewoon een paar maanden af, dan zullen we wel zien wat voor vreemde sprongen Sony gaat maken.
En op die manier games niet meer op de gigantische markt van classic PS4's kwijt kunnen? Enig idee hoeveel opbrengst ze dan mislopen? Welke ontwikkelaar zou dat willen?
Maarja, voor consolegaming zit je op dezelfde afstand dat je film zit te kijken... Heel 4K gaming (en films) is gewoon highly overrated, zeker op <50" tvtjes..
Hoezo? op de PC komen toch ook de nieuwste games uit die op highend en 'lowend' te spelen zijn, hier gaat dat precies hetzelfde zijn..
Het slaat ook nergens op om de ps4neo en ook de nx bij de tgs aan te kondigen. Dan krijg je straks een rare japanse show waar alleen maar onduidelijk van komt.
tja, maar dat is voor Microsoft niet zo'n probleem natuurlijk, de Neo komt eind dit jaar uit, de scorpio pas eind volgend jaar, dus Microsoft kan nog rustig de specs 'enorm' verhogen..
De slim versies hebben echter altijd dezelfde performance gehad graphics wise. Dit zijn niet alleen slim versies, maar ook licht geupgrade versies waardoor de graphics dus merkbaar anders zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 9 augustus 2016 11:51]

Het is volgens mij heel simpel.

Als jij nu een Xbox One hebt staan en geen PS4 dan wil je gewoon een Xbox hebben en geen PS4, anders was je inmiddels wel overstag gegaan. In die zin zijn die personen geen potentiële markt. Wat is hetgeen wat je het vaakst hoort als commentaar wanneer PS4 spellen worden vergeleken met de PC variant? ''Het is maar 30fps'' en ''Op de pc ziet het er beter uit''. Okay, denken ze dan bij Sony, dan brengen we nu een krachtigere PS4 uit en dan kunnen we eventueel nog wat PC gamers over halen naar ons kamp.

Als je momenteel een PS4 aansluit op een 4K tv zit je met hoge(re) input lag omdat de tv het upscalen moet doen, als de Neo dat intern doet werkt dat beter met dergelijke tv's. 2 vliegen in 1 klap.
Wat er aan de hand is, is dat het PC's zijn geworden. De reden spelcomputers in het verleden na vele jaren in productie bleven, had te maken met dat een hele computerarchitectuur speciaal voor het apparaat ontwikkeld moest worden. De ontwikkelkosten waren hoog, dus moest het apparaat lang in productie zijn. Compatbiliteit met de vorige generatie was geen vanzelfsprekendheid, dat deed de kosten nog verder oplopen.

Nu spelcomputers uit PC-hardware bestaan, komt er vanzelf hardware op de markt die krachtiger is en perfect compatibel is met de oude hardware. Waarom zou je daar als spelcomputerfabrikant niet je voordeel mee doen?
Microsoft komt pas ergens (eind) volgend jaar met de Scorpio; of mogelijk pas in 2018. Als we de geruchten mogen geloven is dit een veel krachtigere machine dan de huidige X1; en als we de specs mogen geloven zal het ook niet goedkoop zijn. Sony komt al 'relatief' vroeg met een soort geupgrade PS4.
Volledig mee eens. Ik begrijp de gedachte erachter ook niet (behalve makkelijk geld verdienen). Het is maar een kleine upgrade, maar vervolgens schoffeer je wel alle huidige XBOX One/PS4 eigenaren. Iedereen wil graag de best mogelijke performance, maar om dan weer honderden euro's neer te leggen voor die kleine upgrade zullen velen het geld niet waard vinden. Tegen de tijd dat de XBOX One S/PS Neo er dan zijn, zullen de mensen met de XBOX One/PS4 zich bij nieuwe games altijd afvragen hoe het er op de XBOX One S/PS Neo uitziet en speelt.

Oftewel een slechte zet van beide bedrijven richting hun fanbase. Het was in mijn optiek beter geweest om te wachten tot ze met een waardige opvolger konden komen.

@Loller1
Een slim versie die identiek presteert is natuurlijk een heel ander verhaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True