Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple heeft meer dan een miljard iPhones verkocht

Apple-ceo Tim Cook heeft tijdens een bijeenkomst voor medewerkers op woensdag bekendgemaakt dat het bedrijf onlangs de miljardste iPhone heeft verkocht. Aan het einde van het kwartaal dat eind juni afliep stond de teller op ruim 988 miljoen exemplaren.

In januari 2007 introduceerde Apple de eerste iPhone. In minder dan tien jaar tijd heeft de Amerikaanse smarpthonemaker een miljard exemplaren verkocht van alle verschillende modellen die zijn verschenen in de iPhone-serie.

Tim Cook maakte de mijlpaal bekend tegenover zijn medewerkers op een bijeenkomst in Cupertino. Er zijn geen verdere details over de hoeveelheid van de afzonderlijk verkochte modellen, ook is niet duidelijk wanneer het miljardste exemplaar precies over de toonbank is gegaan. Uit de financiële cijfers van Apple was wel op te maken dat aan het einde van het afgelopen kwartaal dat eind juni afliep de mijlpaal nog niet bereikt was.

Apple wist sinds de release van de iPhone jaar op jaar een groei in het aantal geleverde toestellen te noteren. Sinds dit jaar is daar voor het eerst verandering in gekomen. In januari stokte de groei, maar noteerde Apple nog een kleine plus. Een kwartaal later, in april, moest Apple voor het eerst mededelen dat er minder iPhones waren geleverd dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. Ook bij de dinsdag gepresenteerde kwartaalcijfers is wederom een daling te zien.

Ondanks de dalende groei is de iPhone nog altijd Apples meest succesvolle product en dat zal vermoedelijk nog lange tijd zo blijven. Het overgrote deel van zijn omzet heeft Apple te danken aan de smartphone. Bij de meest recente kwartaalcijfers was de verkoop van iPhones goed voor een omzet van 24 miljard dollar, meer dan de helft van de kwartaalomzet van 42 miljard dollar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-07-2016 • 23:49

144 Linkedin Google+

Reacties (144)

Wijzig sortering
Wat supertoevallig dat na de berichten overt tegenvallende cijfers Tim Cook "ineens" op een bijeenkomst komt opscheppen over het aantal verkochte iPhones. Met de meest zinloze metric allertijden ook nog (en toevallig genoeg ook het lievelings-metric van Apple): een absoluut getal zonder tijdspanne of schaal, dat alleen maar omhoog kan gaan.

Eén miljard. Klinkt veel. Zegt niks. Nokia verkocht een half miljard 1100's en 1110's. Impressive? Ja. Leuk om te weten? Ja.

Kan je hier ook maar iets mee? Nee.
Sommige mensen vieren een 50 jarig huwelijk. Met de meest zinloze metric allertijden ook nog een absoluut getal zonder tijdspanne of schaal, dat alleen maar omhoog kan gaan. Discussies over Apple zijn vaak gedreven door sentimenten. Het vieren van een jubileum is al aanleiding tot haat.
Oxymoron?
Een jubileum is een tijdsmaat....

Dat terzijde, gefeliciteerd Apple!
Slimme zet om China toch maar aan te boren als afzetmarkt! En met success zo te zien.
Op naar de iPhone7....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 28 juli 2016 08:50]

Tijdspanne van de 1 miljard iPhones weet je toch ook? De eerste kwam uit in 2007, we leven in 2016, volgens mij is dat dan 9 jaar :Y)
Daarom is hij CEO en heb jij getuige deze reactie nog nooit van aandeelhouders gehoord ;). Want daar zit wel degelijk veel geld. Investeerders om maar eens een dwarsstraat te noemen. Hou die dit plaatje voor en als het rendement ook maar 3% is dan komen ze wel met geld over de brug.

Apple wed daarentegen de hele tijd maar op 1 paard, de iPhone. Nokia kwam met nieuwe OS'sen, telefoons, concepten, Windows, Lumia en de hele ramtamtam. Een stuk minder interessant dus.
Apple wed zeer zeker niet op maar één paard. iPod => iPhone => iPad, daarnaast hebben ze nog indrukwekkende dingen gedaan met hun PC tak, Macbook Air, Macbook Pro, Mac Pro. Natuurlijk beheerst die de markt niet en de iPhone verkoopt nog steeds het beste, maar om te zeggen dat ze wedden op één paard is niet waar.

De smartphone markt begint verzadigd te raken, zeker voor de mensen die al een iPhone hebben. Als ik kijk naar de iPhone 6 dan hoeft die voorlopig niet vervangen te worden, tenzij deze defect raakt. Voor velen zal een iPhone 5(S) al ruim voldoende zijn. Je ziet hetzelfde nu bij Smartphones gebeuren wat er in het verleden gebeurde bij de PC markt, PCs begonnen snel genoeg te raken waardoor je niet asap hoefde te upgraden. Apple heeft altijd highend modellen uitgegeven tegen hoge prijzen, waardoor dat merk veel eerder die snel/goed genoeg status behaald. Op de Android markt is er juist heel veel goedkoop spul verkocht waar nog upgrade mogelijkheden inzitten, vandaar ook dat Samsung het goed doet met zijn S7. Dat gaat ook niet heel lang meer duren, als al die low end toestellen zijn vervangen door highend modellen wordt het ook minder voor Samsung.
Kun je hier veel mee? Nee. Maar ik denk dat bijna ieder bedrijf wel een nieuwsberichtje op hun site zou plaatsen bij het miljardste verkochte product. Dat is toch een mijlpaal als bedrijf om te bereiken.
Ik ruik cynisme...

met een vleugje synchronicity. :9
Je hoeft niet te reageren hoor, als het je toch niks zegt en je er niks mee kunt.

Topics op Tweakers zijn ook niet bedoeld voor mensen wie het niets zegt.

[Reactie gewijzigd door bolke de beer op 28 juli 2016 12:56]

Werkelijk een astronomische hoeveelheid en dat in negen jaar tijd. Dat maakt iPhone waarschijnlijk tot één van de meest succesvolle consumentenproducten ooit.

Ondanks de relatief tegenvallende cijfers van afgelopen twee kwartalen, verkoopt Apple nog altijd bijzonder veel iPhones. Saillant detail is dat van de 1.000.000.000 verkochte toestellen, zou bijna de helft daarvan pas de afgelopen twee jaar zijn verkocht!
Wat is een een astronomische hoeveelheid ?
Je moet dit uiteraard kijken hoeveel telefoons zijn er telefoons er verkocht zijn wereldwijd en dan is die 1 miljard niet veel...
ik denk dat Samsung wel meer heeft verkocht, namelijk 1/3 telefoon is een Samsung, dus als er een bedrijf zich op de borst kan kloppen, is het Samsung wel.
(ik ben GEEN samsung fanboy!) (maar ZEKER GEEN Apple fanboy!)
Samsung deed dit wel met 10 of meer toestellen per jaar in het assortiment (ja, ik chargeer). Apple had er lange tijd welgeteld 1 per jaar én die was ook nog niet de goedkoopste op de markt. Ik ben (oprecht) benieuwd hoeveel high end toestellen Samsung bijvoorbeeld verkocht heeft, zijn dat er ook 1 miljard?
Jij haalt aan dat samsung er wellicht meer verkocht heeft, en daar reageerde ik op.
Blijft voor mij toch nog altijd Nokia, die gaat VER over de 1 miljard, met 6 toestellen alleen hebben zij ooit de 1 miljard al gehaald, dan komt nog de rest van hun hele lineup.

Nokia is misschien niets meer wat het ooit was, maar 'no king rules forever'.
Hoeveel mobieltjes zou Nokia hebben afgezet, en in welke tijdspanne?

Iedereen weet hoe het Nokia is vergaan wat mobieltjes betreft.

[Reactie gewijzigd door repeP op 28 juli 2016 08:32]

Als de verkoopcijfers een beetje tegenvallen moet je toch positieve dingen de media in brengen. iPhone 7 wordt niet vernieuwend genoeg tegenover de iPhone 6 qua uiterlijk. Dus vraag me af of mensen gaan overstappen van een 6 naar een 7. De iPhone 5SE is wel een goede keuze geweest, want veel mensen vroegen gewoon nog om dat formaat.

//EDIT:
Is mijn reactie zo erg offtopic/ongewenst? Vandaar de -1?

Het oog wil namelijk ook wat en de iPhone 6 en 6 Plus modellen zijn nog snel genoeg en de 6s modellen al helemaal. Dus ik vraag me echt af of de 7 upgrade waardig wordt. Qua snelheid winst ga je dat echt niet meer merken als een huis,tuin en keuken gebruiker.

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 28 juli 2016 00:02]

Misschien wel tegenvallende cijfers maar ik denk dat een bedrijf toch wel mag vieren dat ze 1 miljard van een bepaalde productlijn hebben verkocht? Alhoewel; de aantallen mogen misschien wel (tijdelijk) tegengevallen zijn, Apple maakt nog steeds de meeste winst per verkochte unit. Daarmee is "tegenvallend" een relatief begrip..
1 miljard klinkt leuk, maar puntje bij paaltje is het wel zo dat de 2e afgeleidde van de verkopen van de iphone (de verandering van groei) nu negatief is en dat is heel heel heeeeeeel zorgelijk. Voor de iPad is dit ook al een tijdje gaande. Alleen de Mac is een stabiel verkopend product. Ik geloof ongeveer 4 a 5 miljoen per jaar (en dat schommelt al jaren rond die hoeveelheid). Dat levert dus wel ongeveer 1 a 2 miljard op. Op een omzet van 170 miljard is dat dus echt een bijzaak. De iPhone zorgt met ongeveer 100 miljoen units per jaar voor 80 miljard aan omzet. De iPad met 45 miljoen per jaar voor 30 miljard. De Apple Watch, iPod en Apple TV hebben denk ik geen significante invloed op Apples omzet. iTunes en de App store wel denk ik. Helaas zullen ook die omzetten kunnen dalen als gevolg van dalende verkopen van de iPad, iPod, iPhone in de toekomst. De situatie is dus zorgelijk (aandeelhouders willen groeiende verkopen zien, geen stabiele verkopen. De vraag is, met welke nieuwe producten gaat Apple komen? Waarmee gaat Apple die groei behalen?

Als Apple fan denk ik dat dat er in de Mac veel te winnen zou moeten zijn. Ik vind het zon heerlijk systeem. Aan de andere kant kijk ik met een schuit oog naar de Surface (dat is waarvan ik in 2009 hoopte, toen de ipad uitkwam, dat apple had bedacht als tablet PC, achteraf gezien is iOS een goede stap geweest, maar voor powerusers zoals ik, is een volledig x86 OS toch fijner). Daarnaast hoop ik op een Apple Car, een steaming TV dienst van Apple die wat meer kost en biedt.

[Reactie gewijzigd door klonic op 28 juli 2016 00:40]

Ondanks die cijfers waren de investeerders tevreden. Het aandeel Apple stond bij het sluiten van de beurs op 6,5% in de plus.
Dat komt omdat de cijfers minder negatief waren dan verwacht. Dat zegt verder niet zoveel.
Zolang Apple zich blijft richten op het huidige prijssegment zullen ze niet snel veel meer Macs gaan verkopen. Anders was dat inmiddels wel gebeurt (is het langsbestaande product, en het onderliggende product personal computer bestaat al 35 jaar).

Ze zullen dus echt een keer met goede maar betaalbare Macs moeten komen als ze hun marktaandeel willen vergroten (de grootzakelijke markt kunnen ze echter sowieso vergeten door de opkomst van VM en thin clients, tenzij ze zelf ook met een dergelijke oplossing komen die vele malen beter werkt).
Zolang Apple zich blijft richten op het huidige prijssegment zullen ze niet snel veel meer Macs gaan verkopen.
Apple is altijd al premium geweest en dat zal niet veranderen. Dit soort kreten hoor je altijd bij elk Apple artikel. En qua computer verkopen staat apple op de 5e plek (dacht ik) van alle merk computers. En hun verkopen zijn stabiel, terwijl de concurrentie steeds minder verkoopt.
Je hebt gelijk dat de afname van iPhone verkopen zorgelijk is voor Apple. Het is ten slotte hun grootste bron van inkomsten. Toch zou ik wel eens willen zien of het aan het einde van volgend jaar echt nog zo negatief is. Het zou heel goed kunnen zijn dat de SE & iPhone 6SE/7 verkopen de boel weer uit de slop trekt. Het nadeel van de SE is echter dat ze er minder winst op maken maar goed.

En als het niet zo is? Hoe erg is dat dan? Moet er altijd mega groei zijn? Dat is toch niet vol te houden? Ja in de ogen van de belegger maar die hebben hun vertrouwen volgens mij allang opgegeven en zitten constant te zaniken dat het bedrijf niet genoeg innoveert.

Met dat laatste ben ik het trouwens wel eens maar zijn we met z'n allen niet gewoon verwend? Hoeveel innovaties als de iPhone of iPad kan 1 bedrijf blijven maken? Met het sterven van Steve Jobs is dat compas wel een beetje weg.
Ik vind dat Apple dat mag vieren ja, want 1 miljard toestellen verkopen is niet niets.
hahaha...duidelijk mensen...kritiek op apple is ongewenst bij genoeg mensen
De ironie is dat het al even modieus (?) is om met een Apple device rond te lopen dan te bashen op Apple fanboys, sheeples, etc.

Zelf de "oh neen apple fans downmodden mij" (waar je altijd makkelijk mee scoort op t.net, getuige van de +2) is zo een kaart dat zelf had je hem gesleeved, hij toch al uit elkaar valt omdat die o zo vaak wordt getrokken. Op het eurosong festival komt men nog origineler uit de hoek en dat is al een hele opgave om het slechter te doen, waarvoor mijn oprechte hulde.

Trouwens heel het betoog dat het enkel maar te maken heeft met irrationaliteit is ook een dikke ferme contradictie. Het concept bestaat al 7 jaar en ik weet niet hoelang een mode trend aanhoud, maar zolang is dat zeker niet. En met 1 miljard apparaten op de markt is het letterlijk een massa product en status is er bijgevolg ook niet echt aan verbonden.

Wil maar zeggen de kans dat die dingen puur verkopen omdat er enkel een Apple logo opstaat en niet omdat mensen er tevreden over kunnen zijn (ik weet het pure horror) lijkt mij de cijfers indachtig redelijk klein te zijn.
intussen maakt het Apple niks uit welke specs een telefoon mee krijgt, als warme broodjes vliegen ze over de balie.
Ben het met je hele reactie sterk oneens maar wil bovenstaande toch even eruit pikken. Het klopt dat Apple het niet uitmaakt welke specs een telefoon heeft, het gaat erom wat hij kan en wat hij kan vinden ze belangrijk.

Een voorbeeld daarvan is de processor, deze outperformt de meeste processoren in 95% van de toepassingen uit andere toptoestellen en toch is Apple niet meegegaan in de spec war op dit gebied (meer cores, hogere freq, etc).

Als Apple wel gekozen had voor spec selling dan hadden ze nu een octa core processor kunnen hebben op weet ik hoeveel GHz.

Sterker nog, bij Apple moeten andere bedrijven achterhalen wat de specs van de processor precies zijn.

Anandtech, de website die altijd de "shit" uit alles reviewt zegt het volgende over bijvoorbeeld de processor:

On the SoC side, it’s pretty safe to say that the A9 SoC is the best SoC in any phone today. We can talk about the TSMC and Samsung controversy, but at the end of the day regardless of which one you end up with the performance is going to be far and away better than anything else we’ve seen thus far. There are a lot of reasons for this, but at the end of the all that really matters is that the phone delivers the best user experience in areas where GPU or CPU performance is a gating factor. Again, I keep coming back to web browsing but due to the nature of wasteful yet necessary abstraction that occurs in websites and web applications it’s incredibly important that a high-end phone starts to challenge 2-in-1 and passively-cooled laptops in burst performance for a good user experience.

Tweede voorbeeld is hoe Apple bij de 6s de opslag geregeld heeft, behoorlijk vernieuwend voor een smartphone maar je hoort Apple niks zeggen over specs, zie de tekst van Anandtech hieronder.


The other truly impressive aspect of the iPhone 6s’ this generation is the storage solution. The iPhone’s storage solution here is ahead of everything else in the industry for three clear reasons. The first is the use of more advanced NAND organization. Although TLC NAND alone is going to be clearly worse for performance than SLC or MLC NAND, the iPhone 6s’ use SLC caching in conjunction with TLC NAND to improve storage performance in the situations that matter. The second is the use of PCI-Express to enable much higher bandwidths, which means that the SLC cache can really stretch its legs to reach the high levels of bandwidth that it’s capable of. The third is the use of a custom storage controller with NVM Express, which helps to realize the full benefits of PCI-Express. Overall, all of these things come together to make noticeable differences in user experience. Probably the most obvious example here would be iCloud backup and restore, along with app installs and updates. Burst photography and camera speed are also improved as a result of better storage.

Dus het feit dat Apple telefoons als "warme broodjes" over de toonbank gaan kan weleens mede hieraan liggen.

Apple koketteert niet met specs die niks zeggen maar gaat voor, inderdaad, een superieure gebruikerservaring maar de specs die daarvoor moeten zorgen vinden ze dusdanig belangrijk dat ze wel veel energie stoppen in het realiseren in voor Apple de beste performance voor de onderdelen (Eigen SoC ontwikkeld, touch id gekocht en doorontwikkeld, opslag, etc).
Trouwens heel het betoog dat het enkel maar te maken heeft met irrationaliteit is ook een dikke ferme contradictie. Het concept bestaat al 7 jaar en ik weet niet hoelang een mode trend aanhoud, maar zolang is dat zeker niet. En met 1 miljard apparaten op de markt is het letterlijk een massa product en status is er bijgevolg ook niet echt aan verbonden.

Wil maar zeggen de kans dat die dingen puur verkopen omdat er enkel een Apple logo opstaat en niet omdat mensen er tevreden over kunnen zijn (ik weet het pure horror) lijkt mij de cijfers indachtig redelijk klein te zijn.
Het is niet zo heel moeilijk te verklaren. Op de pricewatch staan meer dan 1400 telefoons. Niet iedereen heeft de capaciteiten en energie om daar het beste model uit te vissen. Bij Apple is het lekker simpel. Je betaalt voor de ervaring en Apple garandeert (min of meer) dat die 2 jaar oké is.

Vergelijk dat eens met een reeks budget Android toestellen die bij launch eigenlijk al tegenvallen qua accuduur, snelheid, schermkwaliteit en camera.
Vergelijk deze Appel maar eens met een deze Peer.....
Je hebt het over een telefoon die bij introductie rond de 700 euro kost voor het instapmodel. Dat kan je niet met een telefoon van 100 euro vergelijken.
Daarnaast zie je dat je tegenwoordig voor 150 een prima telefoon krijgt (bijv. Motorola E en G)

Apple is gewoon erg goed in een belevenis te verkopen. En die belevenis is voor iedereen hetzelfde omdat je weinig zelf kan aanpassen. Daarom zal je niet snel horen dat mensen een andere belevenis krijgen dan welke Apple heeft bedacht. En dat hebben ze gewoon erg goed gedaan. Dat het ook een redelijke hype is geworden staat daar dan weer los van maar zorgt wel dat ze die hoge prijzen kunnen blijven vragen.

Android is nu ook zeer goed qua interface en beleving maar heeft nog steeds een bepaalde reputatie. Je koopt daarnaast ook een samsung telefoon ipv een android telefoon.
misschien wel maar de belevenis is elke keer hetzelfde en verbeterd nauwelijks. Het wordt dan een oude belevenis die elke henk en ingrid heeft.

Je kunt misschien wel in meer dan HD een video opnemen maar je kunt hem niet in HD bekijken want de schermresolutie is te laag. Nu is het misschien niet perse nodig om op je smartphone echt hoge resolutie te hebben maar als toptelefoon valt het tegen

Verder met je eens hoor en ik vindt iphones ook best puike toestellen alleen de prijs wordt steeds lastiger omdat je 10 andere telefoons kunt kopen die beter zijn voor de average customer
iphone is voor mij (en veel anderen) iig de goedkoopste optie. Want ga je van apple weg moet je ook andere apps aanschaffen. En niet alle apps zijn te kopen voor het nieuwe OS. En dat ik geen ander thema op mn iphone kan zetten, ik draai ook standaard OS X en Windows 10, ik heb geen zin om dat te customizen, ik vind andere zaken belangrijker. HEt werkt, het is snel zat en ik doe 3 dagen met een volle accu.
Met een beetje mazzel krijgen we binnenkort wel een dark theme... zoals de watch app.
ik vermoed dat dit in de nabije toekomst wel eens kan veranderen (en ook voor de topmodellen met android). Ondertussen beginnen de goedkope androids ook gewoon goed werkbaar te worden. Daar waar een toestel van onder de 150€ in een recent verleden nog voor een slechte ervaring zorgde is het nut van de extra investering kleiner en kleiner aan het worden. Eens de gewone consument dat doorkrijgt zullen alle topmodellen het wat moeillijker gaan krijgen imho. Ik ga hier trouwens wel uit van de situatie in België waar het standaard is om de volledige prijs voor het toestel te betalen.

Heb zelf onlangs een Huawei Y6 gekocht (model met 2GB ram) voor 129€, en voor dagdagelijks gebruik is het grootste verschil met een topmodel dat apps een seconde langer nodig hebben om te laden. Enkel de 8GB opslaggeheugen is nog iets dat moet veranderen voor de gewone consument (heb dat zelf via link2sd wel kunnen verbeteren), maar ik ben ervan overtuigd dat onder de 200€ genoeg toestellen zijn die wel genoeg interne opslagruimte hebben en dus zal hopelijk in te toekomst ook dit probleem wel wegvallen. Enkel de bouwkwaliteit is dan nog een echt nadeel, maar ik kan minstens 5x een nieuw goedkoop toestel kopen voor de prijs van een topmodel dus zo erg lijkt me dat ook niet.
Guttegut, krijgen we dat gezeik weer. Die dooddoener mag echt wel een keer de deur uit; we zijn er klaar mee. Over cliche gesproken, ik kan er ook wel wat bedenken.

Windows wordt alleen maar verkocht omdat het van Microsoft is en bekend is. De gemiddelde gebruiker weet niet beter, of kan niet beter. Al die PC-fanboys (lees huismoeders en de gemiddelde ICT'er) vragen bij de Media Markt altijd naar Windows omdat ze "dat 'andere' maar ingewikkeld vinden".
Windows is een open eco systeem aan de hardware kant. Microsoft gelooft dat diversiteit de manier is om innovatie te bemoedigen. Apple dacht het tegenovergestelde. Die zien de hardware als deel van het product. Zie dit interview met zowel Bill Gates als Steve Jobs: https://youtu.be/LEHVQkPEhEU.

Het gedachtegoed van Microsoft bleek voor de computer markt gewoon beter te werken. Het is niet eens zo gek lang geleden dat Apple nog geen pc hardware gebruikte (tegenwoordig zit er gewoon een Intel in).
Ik gebruik gewoon wat het beste werkt voor 'the job at hand'; iPhones voor het werk (ik heb graag een telefoon die gewoon werkt en niet getweaked hoeft te worden of elk jaar vervangen omdat er geen OS update is; goed voor het milieu ook trouwens), Mac's, PC's, Windows, Linux, BSD. Wat kan mij het schelen als het maar werkt.
Klinkt een beetje als een non-argument. Hoe lang kun jij nu echt met die iPhone doen voor hij vervangen moet worden. De iPhone 5(c) had nogal wat problemen (power knop defecten en de accu die net binnen of net buiten de garantie kapot gingen). Tegen de tijd dat de iPhone 6 uitkwam was de 4 te traag voor normaal gebruik. Het zijn geen producten waar je jaren prettig gebruik van kunt maken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen redenen zijn om voor een iPhone te gaan. Alleen de levensduur/milieu is er geen...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2016 00:48]

Mijn huidige iPhone 5c doet het nog heel goed !
Net geen 3 jaar oud en zie hem pas volgend jaar bij men verjaardag te vervangen !

(moest de batterij het begeven is dit voor €11.50 vervangen in 10 minuutjes)

Als ik in vriendenkringen rondkijk zie ik om de haverklap weer nieuwe android telefoons opduiken om de belachelijkste redenen.

Maar dit is uiteraard mijn ervaring ;)
Wat versta jij onder succes. Geld verdienen, marktaandeel en innovatie? In alle gevallen is Windows een ongekend succes gebleken. Apple heeft het heel lang heel moeilijk gehad. Pas met de iPod zijn ze echt gaan verdienen. Het hele Mac verhaal is eigenlijk nooit echt iets geworden. Als ik mij niet vergis is het hoogste marktaandeel 8%.

Een discussie over de user experience ga ik hier niet voeren. Die is veel te uitgebreid en veel te snel "biased". Zoals gezegd heeft Apple hier een heel ander idee over dan Microsoft. Ik merk alleen op dat het open concept van Microsoft is aangeslagen en het gesloten concept van Apple niet.

Verder heb je blijkbaar even gemist dat Windows 7 niets anders is dan Windows Vista met een UI mod. "under the hood" was er nauwelijks iets anders. Als jij een pc met Vista naast een pc met Windows 7 zet dan ga je qua performance en stabiliteit echt niets merken (sterker nog voor WIndows 10 heb ik één game pc jaren lang op vista laten draaien). Dus ook met die uitspraak kan ik eigenlijk niet mee gaan. Windows 7 is niet "de" innovatie van Microsoft wat mij betreft. Het was meer een rebrand om van de slechte naam van Vista af te komen.

Laatste punt is ook weer een lastige. Wat versta je onder ondersteuning? In April 2012 heeft Apple eindelijk de garantie verlengd naar 2 jaar. http://www.nu.nl/internet...t-garantie-twee-jaar.html. Verder heb ik persoonlijk ook niet het idee dat de klantenservice bij Apple beter is dan bijvoorbeeld Samsung.

Of doel je meer op iOS updates? Waar ik op doelde is het probleem dat de oudste generatie die nog een update ontvangt daar vervolgens onbruikbaar traag van wordt. Dit doet overigens niet alleen Apple, Google deed exact hetzelfde met Android Lollipop voor de Nexus tablets. Ook die dingen waren na een update niet meer vooruit te branden.

Waar het op neer komt is dat je wat mij betreft überhaupt niet langer dan 2-3 jaar met een telefoon kan doen. Of dat nu Apple of Android of een Windows toestel is maakt niet uit. Ontwikkelingen gaan gewoon hard en dan is uiteindelijk alleen maar goed nieuws...

Dus dan herhaal ik opnieuw mijn eerdere uitspraak: Voor de levensduur en het milieu hoef je niet voor een Apple telefoon te kiezen. Natuurlijk zijn er wel andere redenen om wel voor een Apple te gaan, anders zouden ze er niet zoveel verkopen (denk aan gemak).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2016 02:07]

Nonsens! Moest de iPhone de traagste smartphone ter wereld zijn zou men geen iPhone kopen en zouden er nooit 1 miljard verkocht zijn. Men koopt een iPhone net omdat ze bij de snelste zijn en het gebruiksgemak uitmuntend is. Dat mensen het kopen omdat het Apple is is enkel omdat ze weten dat de ervaring gewoon goed zal zitten door dat er Apple op staat.

Wanneer gaan mensen nu echt eens stoppen met onzin verkopen alsof enkel het merk tot die grote winsten heeft geleid? Je moet echt wel heel dom zijn om te geloven dat een hardware bedrijf zulke grote successen kan bouwen enkel en alleen op een logo en een naam. Je kan Apple gebruikers dom vinden maar zulke onzin verkondigen dat is pas dom!
Niet helemaal nonsens, ik denk dat het een beetje in het midden ligt. Er zijn personen die de laatst uitgebrachte Apple produkten kopen, uitsluitend omdat het het laatste model is. Of dat er miljoenen zijn? Misschien, maar ieder heeft zo zijn eigen reden om een nieuwe telefoon te kopen. Dat zijn niet alleen maar "showboten", "mooilopers" of patsers.

Ik heb er zelf een paar Apple fans (niet fan boys!) in mijn omgeving en de beweegreden is eigenlijk gewoon wat nieuws willen hebben, maar liefst met dezelfde UI als dat ze gewend zijn. Alle meuk van de oude telefoon wordt vrijwel vanzelf overgeheveld naar de nieuwe zonder al teveel rompslomp. Dus komen ze weer bij Apple uit.

Maar er zit wel een kantje aan, Apple had een marketingstrategie die inspeelde op het religiegevoelige deel in de hersenen. Ik zeg 'had', Apple is -getuige dit nieuwsbericht- nu wel mainstream en niet echt exclusief meer te noemen.
Tja waar moet ik beginnen? Om het model koop ik een nieuwe Iphone en die tik ik gelijk af. En daar ben ik zo hip mee dat ik er er gelijk een Casemate tough omheen gooi en je niks meer van de telefoon ziet behalve de display. Kan hem dan wel van de trap en mijn mountainbike laten vallen (meerdere malen per ongeluk getest).

Mijn ervaring is dat een Iphone na 2 jaar al behoorlijk klaar is en na 3 jaar is het gewoon niet grappig meer. Ik verdenk nog steeds de updates er van, maar dat komt omdat mijn favoriete hoedje van aluminium is. De accu wordt binnen 2 jaar gewoon brak (komt ook omdat ik hem elke nacht aan de stroom leg) en dan gaat de connector er aan (voor de lightning aansluiting er was iig).

Ondertussen irriteer ik me mateloos dat de powerknop naar de zijkant is gegaan bij de 6/6s aangezien ik nu vaak het beeld uit zet als ik het volume wil regelen en zo zijn er wel meer dingen die ik niet fijn vind aan de Iphone. Gelukkig heb ik een hoop mensen om me heen met allemaal andere merken telefoons en elke keer zie ik weer dat er op de Iphone een hoop te zeiken valt, maar dat het bij andere merken vaak nog veel erger is. Daarnaast heb ik een hoop geld in de Appstore zitten, vind ik het gesloten systeem heerlijk sinds ik klaar ben met jailbreaks en zijn de meeste apps van hoge kwaliteit en veilig.

Nee ik kies Apple absoluut niet voor het logo, maar voor het gemak dat het me biedt. Er zijn merken met betere camera's bijvoorbeeld, maar ik geloof in de "ouderwetse" camera en de foto's van de Iphone zijn scherp genoeg voor de momenten dat ik niks anders bij me heb. En zo kan ik nog wel ff door gaan. Hoe dan ook zie ik nooit iemand in mijn omgeving patsen met zijn nieuwe Iphone en anders is er niemand onder de indruk ;) Het is hoogstens het systeem waar ze fan van zijn.
Dat vind ik nou een goede reden waarom iemand om de 2 a 3 jaar een iphone zou kopen ja.....tevreden met het OS, de appstore en het toestel, zij het af en toe in mindere mate.

Ik zou willen dat ik zo'n omgeving had als jij waar mensen gewoon blij zijn met hun telefoon....maar in mijn omgeving is dat helaas vaak niet.
Je ziet echt dat mensen hier met een iphone zich op een of andere manier beter vinden dan iemand met een Samsung/Blackberry/etc......en niet alleen in de woonomgeving, maar ook op werk.

Misschien dat ik er daardoor wat negatief over klonk, omdat ik dat dan weer helemaal voor me zie...zo'n nieuwe collega die aan me vraagt wat voor een iphone ik heb en ik zeg, nee een Galaxy S6....en dan hoor je echt "oh" op zo'n toontje van "ik heb tenminste een echte telefoon" LOL
Je wordt gemint omdat het bashen is.. vaak hebben mensen een 24 maanden contract bij hun provider en nemen bij het verlengen van een nieuw 24 maanden contract een nieuwe iPhone erbij.
Ik ben zelf van de 6 naar 6S gegaan omdat de accu defect aan het raken was ben daar zeer blij mee.

Ik snap ook niet waarom jij het zo afkraakt.. ik werk het liefst met Apple producten.. als Piet met Samsung werkt.. lekker boeiend.. dan koopt Piet een Samsung.
Je wordt gemint omdat het bashen is.. vaak hebben mensen een 24 maanden contract bij hun provider en nemen bij het verlengen van een nieuw 24 maanden contract een nieuwe iPhone erbij.
Ik ben zelf van de 6 naar 6S gegaan omdat de accu defect aan het raken was ben daar zeer blij mee.

Ik snap ook niet waarom jij het zo afkraakt.. ik werk het liefst met Apple producten.. als Piet met Samsung werkt.. lekker boeiend.. dan koopt Piet een Samsung.
Dat automatisch zal na volgend jaar wel over zijn vermoed ik gezien de nieuwe wetgeving.
Dan nog is je verhaal een enorm treurig bandj van bashen. Net of een Samsung of HTC koper plots veel anders is, kom op zeg. Nee daar heb je geen gebruikers die steeds het laatste model kopen. (/sarcasme) Ja Apple heeft een groep trouwe gebruikers en dat geeft alleen maar aan dat ze schijnbaar een goed product op de markt zetten, maar dat wordt schijnbaar meteen maar in een hoek van schaapjes en Apple logo's gedrukt.
Overigens stagneert de groei van de iPhone een beetje , en mede omdat men minder snel upgrade. De laatste modellen zijn zodanig goed, dat je er gewoon jaren mee vooruit kan. Het nieuwe is er ook af van de smartphone, de drang om altijd de laatste te hebben zal minder worden. Bij de tablets zien we dat al een tijdje.
Mijn voornaamste reden tot nu toe om steeds een nieuwer model te halen, is de accuduur. Dat was bij HTC al zo. (One X -> M7 -> M8, etc)
Het enige probleem is dat elke keer als er een nieuwe telefoon is met betere CPU én betere accuduur: dan gaan die graf developers hun apps zwaarder maken waardoor je per saldo geen reet opschiet. Nu zijn de afgelopen 2 jaar de gebruiktijden van de accu vaak wel behoorlijk gestegen ondanks de zwaardere apps, mede omdat een aantal developers het eindelijk welletjes vond en feature locked werden en gingen optimaliseren. Maar toch... Het is en blijft een irritatiefactor...

Ik ben van de iPhone 6 naar de 6S gegaan, en als de 7 van aluminium is, waterdicht is en een nog betere accuduur heeft; dan zal ik ook daar weer heen upgraden... Heb het gewoon hard nodig voor werk en prive.

Ik ben het er vanuit mijn oogpunt dan ook niet mee eens dat zo'n ding jaren meegaat :P Al snap ik dat ze dat kwalitatief prima kunnen. :)
1 miljard toestellen verkocht aan mensen die niet na kunnen denken volgens jou? En daar krijg je nog een +2 voor ook...

Apple is degene geweest die eigenhandig ervoor gezorgd heeft de gehele 'smartphone' markt op de kop werd gezet, daarvoor kon je alleen terecht bij toestellen van HTC met Windows Mobile erop of bij Nokia.

De Iphone is een goed toestel met een dito App Store (een woord wat niet eens bestond zonder Apple overigens). Ik heb, en velen met mij, erg veel plezier gehad van mijn iPhones die gewoon deden wat ze moesten doen.

Momenteel ben ik een tevreden gebruiker van een Samsung Galaxy S7 Edge overigens.

Edit: -1? Waarvoor?

[Reactie gewijzigd door j-phone op 28 juli 2016 00:28]

Ik zie nog steeds geen onderbouwing.

Waarom lijkt dit meer bij Apple gebruikers dan volgens jou? Ik zie dat totaal niet in mijn omgeving namelijk. Hier zitten veel tevreden iPhone bezitters in maar ook tevreden Windows Mobile en Android gebruikers (ik ken niemand met een blackberry).

Als je alleen het prijssegment bekijkt waarin Apple opereert dan denk ik dat er ook wel wat Samsung en andere aanhangers zijn van een bepaald merk die niets anders willen dan 'hun' merk.

De iPhone is het, volgens vele genoemde, 'hype' stadium allang voorbij en ik denk dat je mensen verkeerd inschat. Een iPhone alleen als statussymbool bestempelen doet het toestel ook geen eer aan overigens (niet dat jij dat doet).
Hoe de iPhone 7 er precies uit komt te zien en de specs weten wij pas in September.
Tot die tijd is alles een gerucht en giswerk.
Zeker indien ze binnenkort wat opties willen verzilveren.


ps: -1 snap ik niet, gebeurd vaker. Op dit tijdstip zijn mensen moe....
Er gaan al genoeg geruchten dat er helemaal geen iPhone 7 komt. Maar dat de iPhone van september 2016 de iPhone 6SE gaat heten vanwege het feit dat het uiterlijk nog veel lijkt op de 6(s).
Knappe prestatie voor een telefoon lijn die eerst volledig werd weggelachen en weggehoond.

Hoewel ik zelf nooit een iPhone heb gehad maar altijd voor Android ben gegaan voel ik veel waardering voor deze mijlpaal. Want zonder iPhone was er ook geen Android geweest.

Apple is het bedrijf dat het hele concept van een smartphone succesvol heeft bedacht en in de wereld heeft gebracht.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 28 juli 2016 07:39]

Alleen jammer voor nu te zien dat de iphone wat begint achterop te hinken:
- De software was vroeger merkbaar beter dan Android (app keuze, app kwaliteit, OS functies), dat is anno 2016 niet meer het geval. Het is nu meer Android die met de nieuwe zaken komt en iOS de volgende iteratie probeert bij te benen.
- De iphone had altijd de beste camera die je kon vinden op een smartphone, ondertussen is dit al door een paar andere populaire smartphones overtroffen (zelfs de vorige gen galaxy S6 presteert nog altijd beter dan de huidige iphone 6S)
- Hardware begint ook wat achter te lopen. Bv 150min oplaadtijd vs 90min van de concurrentie...

Het blijft een goede telefoon, maar waar het vroeger een instant-buy was, is het dat het al lang niet meer..

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2016 09:21]

De software was vroeger merkbaar beter dan Android (app keuze, app kwaliteit, OS functies), dat is anno 2016 niet meer het geval. Het is nu meer Android die met de nieuwe zaken komt en iOS de volgende iteratie probeert bij te benen.
Dat zijn twee verschillende dingen, waarbij het tweede geval ook nog eens niet geheel waar is. Ik kan zo gauw geen toegevoegde functie uit 9 en 10 bedenken die Android al wel had een versie daarvoor (sommige dingen zijn al 4 jaar in android beschikbaar, maar nu pas in iOS beschikbaar. ja dat klopt ik weet het, maar vaak zijn die dingen dan weer alleen vergelijkbaar op naam zoals het notificatie/berichtencentrum. iOS heeft daar weer veel meer functionaliteiten inzitten)

De 6S en de S6 zijn anders heel erg aan elkaar gewaagd. Niet in de tests die Tweakers doet uiteraard (want dat gebeurt altijd op dezelfde, Nederlandse, grauwe dag), maar wel bij andere sites en voor mij persoonlijk is de S6 te verzadigt. Vooral in het rood.
Bv 150min oplaadtijd vs 90min
Ja dat snap ik dus nooit. in welk geval kan je je telefoon wel anderhalf uur op laden, maar niet 2 uur? en dan ook vanuit helemaal leeg hè. daarnaast is het geen 150 minuten maar 120m maximaal. Niet iets om je echt druk om te maken. Als je een andere lader pakt (12W ipv 5W) gaat het een stuk sneller. de iPhones ondersteunen snelladen wel, maar je moet wel een ander blokje kopen.
Het oplaadverhaal zal je enkel snappen eenmaal je zelf quickcharging gebruikt denk ik.
Ik was er ook skeptisch over bij mijn pas gekochte oneplus3. Ik vond het een 'toffe extra feature', maar niets meer.

Maar nu laat ik mijn telefoon nooit meer snachts op.
Ik durf gerust te zeggen dat mijn 'charging habits' compleet zijn veranderd!
Gewoon even snel chargen als ik douche en ik heb in 30min 60% accuduur bij. Of bij het ontbijt, of als ik kook.
Of je hebt op het einde van de dag nog slechts 15% accu en je moet savonds nog weg. Dan is het gewoon geniaal dat dat kwartiertje dat je het inplugt je de hele avond verder kan genieten van je telefoon zonder te moeten denken of ie nu gaat uitvallen of niet.
Of als je een autocharger hebt: tripje van 30min en je hebt terug een quasi volle batterij, geniaal toch?

Ik heb nu nooit meer de ervaring van 'oej mijn telefoon is bijna plat' omdat ik tijdens de dag een paar minuten bijlaadt. Er is ook geen charger te vinden op mijn nachttafelkastje

http://images.anandtech.com/graphs/graph8554/68011.png
Bij de iphone plus is de chargetijd zelfs richting 200min ;)
Ik vergelijk een 5.5" android met 5.5" iphone

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2016 17:40]

Ja die plus heb ik zelf ook. Ik laad hem echter met een 12W adapter van de iPad. Een iPhone 6 heeft wel degelijk quickcharge achtige constructies, maar niet me de standaard lader. Zodoende laad ik mijn telefoon op het werk gewoon op aan m'n macbook (dergelijke usb poorten leveren sws max 5w) en leg ik hem thuis even aan de lader tijdens het eten als ik em toch niet nodig heb. Ik zit op het werk helaas in een rand gebied van de zendmast dus switched mn toestel veel heen en weer tussen 3G en 4G en daardoor raak ik erg veel energie kwijt zonder ook maar iets te doen.

In een half uurtje met de 12W lader zit de iPhone ook richting de 80%.
Het zal wel aan mij liggen, maar daar krijg ik grijze haren van...
Een premium prijs betalen en vervolgens nog allerhande zaken moeten bijkopen om het 'fatsoenlijk' te laten werken.

Merk het zelf ook met mijn macbook retina 15.
-Wil je gebruik maken van iCloud ben je alsnog genoodzaakt ervoor te betalen (laten we eerlijk zijn 5GB maakt fatsoenlijk gebruik onmogelijk)
Bij google krijg je 15GB, wat wel kan volstaan.

-Mijn vriendin haar macbook 12, moet je alsnog een dure adapter kopen om het ding fatsoenlijk te kunnen gebruiken (externe harde schijf, extern scherm aansluiten, etc.

-Wil je quick charging gebruiken bij een iphone heb je blijkbaar dus nog een extra adapter nodig...


Ik ben geen Apple is doomed verkondiger, maar dit zegt wel veel over hoe het nu bij Apple gaat:
http://www.macrumors.com/...ple-share-ahead-iphone-7/

En laten we eerlijk zijn, ik weet niet waar men op kan wachten bij de iphone 7 release...
Ik zou eerder wachten op een iphone 7S met OLED en een grote revamp door het 10jarig bestaan.

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2016 18:11]

De doelgroep van een macbook12 gebruik ook wel eens een USB-stick of harde schijf en een externe monitor of TV gezien het kleine scherm..
Verder is het compleet absurd dat je niet eens een ander USBc apparaat kan gebruiken terwijl je aan het chargen bent..

Mijn iCloud zit alleen al vol door de Photos app. Ik dat terwijl ik een erg 'zuinige' fotograaf ben. 50-100 foto's per jaarlijkse reis.
Geen plaats meer voor Pages, Numbers, laat staan een back-up.
Krijg je alsnog telkens een venstertje telkens je reboot dat je icloud vol is die je niet kan wegklikken zonder op Manage te klikken...
Dat gedoe met icloud en photos had ik ook. De oplossing lag in het installeren van Google Photos, hiermee wordt de hele bende naar Google gekopieerd (oneindige opslag) en kun je icloud opschonen.
Dit soort berichten las ik vijf jaar geleden ook al. Het totaalplaatje blijft nog steeds erg goed.
Dat dachten ze bij Nokia vast ook :P iets te lang helaas.
Best selling mobile phones wordt nog steeds gedomineerd door Nokia.

Nokia deed 500 miljoen met 2 modellen in 2 jaar. De 1100 en 1110. Dat is een mijlpaal, die nu niet veel meer betekent.

Knap van Apple hoor, zonder twijfel. Ik vind het een overrated en immens overhyped product met een iets te irritante voormalig CEO. Maar het is zonder enige twijfel succesvol.

Ze zijn wel erg afhankelijk van hun smatphone echter..

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2016 13:50]

"Dat dachten ze bij Nokia ook" is nogal een dooddoener. Nokia bleef heel lang wedden op het verkeerde paard (Symbian, geen touchscreens). Ik zie geen reden om te denken dat Apple dat ook doet. Lijkt me stug dat Apple failliet gaat omdat hun telefoons 60 minuten langer doen over opladen dan de concurrentie.
Daar gaat het ook niet over,
het gaat er net om dat apple net telkens met die evoluties kwam,
nu zijn het net de concurrenten die ermee komen.

Het is niet dat die enige feature je plots de iphone niet laat kopen, maar het rijtje is langer en langer aan het worden dan vroeger.

Geen quick charging (met de Oneplus3 gekocht te hebben vind ik dit eigenlijk wel onmisbaar voor mijn volgende telefoon binnen x aantal jaar)
16GB built-in storage is weinig en loopt achter op elke flagship android telefoon die in dezelfde prijsklasse ligt als een iphone.
Vroeger had je android flagships met 500mb internal storage en een sd-kaartje terwijl de iphone gewoon standaard 8GB flash had
De camera was onmiskenbaar #1 in het telefoonlandschap, nu moeten ze al een aantal telefoons voorbij laten gaan.
De build quality van de iphone was altijd de beste wat er was, misschien met uitzondering van de HTC M7.
Nu heeft een 400euro kostende smartphone dezelfde build quality als een iphone.

En zo gaat het lijstje wel nog eventjes door..
De iphone blijft een goede smartphone, maar om er nu 850euro (64gb) voor te geven.. dat is jaar na jaar moeilijker geworden.
En dat zie je nu ook recent terug in de 2 laatste kwartalen waar minder iphones werden verkocht.
Ook de iphone 7 zal daar geen verandering in brengen gezien de kleine upgrade die die zal zijn.

En datzelfde verhaal gaat ook een beetje op voor hen macbooks:
in 2012 was de macbook retina revolutionair met dat 2880x1800 IPS scherm en dunne profiel en gewicht.
Ondertussen bieden verschillende concurrenten dit ook al aan.
Wederom, het blijft een goed product, maar om nu eenzelfde prijs te betalen voor dit product (door de eurokoers zelfs nu nog meer) na 4 jaar...

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2016 16:15]

Dat was niet serieus bedoeld......

Het ging mij meer om de mijlpaal van Nokia, dat uberhaupt de volledige top 6 beslaat en de top 10 domineert. Als in, behoorlijk indrukwekkend. Half miljard met 2 telefoons.

Maar "las ik 5 jaar geleden ook al" klinkt ook wel sterk. Toen hadden we net Droid 2 achter de rug en zaten met iphone 4. Als je kijkt waar we nu staan is dat zo ongeveer het begin.

Nokia negeerde een volledige landschapsverandering en bij Apple... opladen?... Iets met appels en peren. Zinloze disussie anyway, want ik denk helemaal niet dat Apple ineens in elkaar zal zakken.
Denk je.

Het is allemaal heel eenvoudig en herhaald zich keer op keer.

apple begon fase 1 van de smartphone, early adopters.
Fase 2 meer fabrikanten.
Fase 3 nog meer fabrikanten met lagere prijzen.
Nu zitten we in fase 4, totale massaproductie waarbij de verschillen in kwaliteit tussen aanbieders steeds kleiner worden. Je ziet ook weinig spectaculaire veranderingen. Het zijn kleine dingen.
Fase 5 hebben we nog niet bereikt, hierbij stappen fabrikanten uit omdat de prijzen en marges zo laag geworden zijn dat er niets te verdienen is. Fase 5 heb je bijv gehad met cd en dvd spelers. Daar zijn nu maar een paar massafabrikanten en je koopt ze bijna tegen kostprijs.

apple heeft gewoon veel last van andere aanbieders die goede specs tegen lagere prijzen aan bieden.

Maar vooruit 1 miljard 1 phones en 100 miljard op een vage rekening in een blastingparadijs. Tja apple heeft het goed gedaan. Door dit soort bedrijven die gebruik maken van belastingontwijking moeten wij als burgers meer belasting betalen.
Idem als je koffie drink bij starbuck, winkeld bij ikea, allemaal zorgen ze er voor dat de gemiddelde burger meer moet betalen omdat deze bedrijven bijna geen winstbelasting betalen.
Heel veel woorden voor heel weinig inhoud. Waar Apple last van heeft, kan ik in één zin uitleggen: de smartphonemarkt groeit vooral aan de onderkant (<$200), Apple verkoopt toestellen aan de bovenkant van de markt (>$500).
Ligt dat niet een beetje in lijn van de wet van de remmende voorsprong https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong?

Het is veel lastiger om met nieuwe dingen het voortouw te nemen, dan je als concurrent te richten op het behalen van wat er al is.

Petje af voor elke fabrikant die een miljard stuks van zijn product weg weet te zetten, duurder en "net zo goed als de rest".
Veel is gelukkig allemaal subjectief. Ik vind zelf de iPhone het beste omdat deze naar mijn mening gewoon het beste werkt.

Dat is het mooie aan een vrije wereld, iedereen kan kopen wat hij/zij wil. Ik koop liever een iOS dan Android device. Mooi toch?

Ik vind het totale Ecosysteem met onder andere de foto sharing en iCloud backups gewoon ideaal werken. Plug and Play!
Ik ga heel hard gedownvote worden, maar dat heeft me nooit tegengehouden. Ik ben heel breed in mijn voorkeuren etc, maar mensen blijven Apple berichten erg hard downvoten. Zo zonde, je hoort niet bij de "coole" mensen als je dat doet. Net zo min dat je bij de "coole" mensen hoort als je er een hebt. Maar ik ben het spuugzat dat er een scheiding is tussenbeide. Ik gebruik wat ik fijn vindt. En mijn telefoon en tablet zijn daarom Apple. Mijn PC's Windows en Linux. Want ik kies wat het beste voor mij persoonlijk werkt. En met een miljard verkopen is Apple ook niet echt een hipster merk wel? Wees nou eens eerlijk naar jezelf en ga niet mee met massa, vorm je eigen mening, blijf altijd dingen proberen en kies daarna voor wat bij jou het beste werkt in jouw situatie.
Eens! Het wordt tijd dat die stomme stammenstrijd (Android<>IOS; Microsoft<>Apple) eens ophoudt, het haalt Tweakers een eind omlaag.
Mensen hebben technische of emotionele voorkeuren. Prima, maar je bent niet verpicht anderen te overtuigen.
Het lijkt te veel op religie en van de verschillende interpretaties daarvan hebben we al genoeg ellende in de wereld.
Gun elkaar ieders eigen mening en denk niet de wijsheid in pacht te hebben!
Ik blijf de aantallen waarin iphones verkocht worden wonderbaarlijk vinden. Aan de ene kant zijn ze ontzettend snel, en krijgen goede software support, aan de andere kant zitten ze vol met beperkingen, en zijn op vele vlakken voorbijgestreeft door concurrenten. Denk aan de displays, camera's, accuduur, en features als waterdichtheid en quick charge. En dan het hele 16gb voor 750/850 euro verhaal..
Toch blijft het een safe bet, een iphone kopen. Je zal nooit het beste krijgen, maar wel een goed gedesignde all round telefoon. En dat maakt het heel makkelijk kiezen voor de massa, waar je het meeste geld verdient.
Mocht je binnenkort niet meer door een cent te pinnen bij de telefoonboer een nieuwe telefoon mee naar huis mogen nemen, zal je in ieder geval in Nederland minder iphones zien, evenals andere high end devices. Die 50 euro per maand kan iedereen missen, maar ineens 750 euro, en daarnaast een sim only is voor veel mensen lastiger. Ik zie mensen om mij heen met 700+ euro telefoons lopen, maar geen geld hebben voor een rijbewijs, laat staan een eigen auto.
Apple heeft ook vaak genoeg betere hardware gehad dan de concurrentie, en het ironische vond ik juist dat die hardware notabene door Samsung geleverd werd.

Maar de betere hardware of de hogere getallen hebben is nooit de reden geweest dat Apple de iPhone heeft kunnen verkopen.

Dat is toch allang al duidelijk voor iedereen?
Als de aantallen verkocht in 2015 doorgaan dan verdubbelen ze dit binnen vijf jaar.
nee dat denk ik niet , de verkopen dalen , en daarnaast is iPhone niet wat het geweest is ,, innovatie is heel ver te zoeken het word ee nstandaard dingetje wat aan alle kanten voorbij gerent word door de concurentie,,, ik zal nie tzo ver gaan door te zeggen dat er over 5 jaar geen apple meer is want ze hebben een grte berg geld en kunnen nog lang daarop teren ,, maar ik denk wel dat het er over 5 jaar heel anders kan voor staan en dat iPhone niet meer zo aanwezig is als nu. maar verdubbelen gaat zoizo niet gebeuren binnen die 5 jaar of ze moeten met iets heel vernieuwends komen ,
Tja dat bewijst maar weer hoe populair en goed de premium smartphone van Apple is. Als deze zo slecht zou zijn zoals sommigen hierboven beweren, dan hadden ze deze verkoopcijfers nooit gehaald.
Apple maakt goede smartphones, dat is zeker. Echter, de concurrentie zit niet stil en dat merken ze. Samen met de verzadigde smartphonemarkt levert dat de dalende groei op. Apple zal weer daadwerkelijk moeten innoveren ipv evolueren om dit tij te keren.

Wat dat betreft is het knap van Samsung dat ze met de S7 Edge tegen deze trend in gaan, dat moet gezegd worden.
ik teken ervoor, als zelfstandig ondernemer, om 1 miljard exemplaren verkocht te krijgen van een product die 'gehyped', een 'statussymbool' en als 'te duur' bestempeld is voor wat je ervoor krijgt.

Gefeliciteerd Apple!
Mooie mijlpaal!

Ik hoop voor Apple dat ze het succes kunnen voortzetten. Ik ben bang dat ze met het verlies van Jobs hun echte creatieve momentum kwijt zijn geraakt, maar ja de tijd zal het leren.

Nogmaals, gefeliciteerd Apple!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True