Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Niantic wil geld verdienen aan Pokémon Go met gesponsorde locaties

Ontwikkelaar Niantic wil waarschijnlijk geld gaan verdienen aan het spel Pokémon Go door locaties te laten sponsoren. Een dergelijk verdienmodel zit ook al in Niantics game Ingress en de ontwikkelaar laat doorschemeren dat het ook zou kunnen in het spelletje met de kleine monsters.

Met dat verdienmodel betalen bedrijven om een belangrijke locatie in het spel te zijn, vertelt de directeur van Niantic in een interview met financieel dagblad Financial Times. Daardoor hopen bedrijven, zoals restaurantketens, meer mensen over de vloer te krijgen, omdat ze in het spel de locaties als vanzelf tegenkomen.

Niantics game Ingress heeft zoiets al. Bij de gesponsorde locaties in die game, die vier jaar geleden uitkwam en die grote overeenkomsten vertoont met Pokémon Go, kunnen bedrijven portals in het spel hosten. Als de gesponsorde locaties in het spel verschijnen, is het de tweede manier voor de ontwikkelaar om geld te verdienen aan de game die kosteloos kan worden gedownload. De andere is in-app aankopen. Die zitten al sinds het begin in het spel.

Pokémon Go is nog altijd niet uit in Nederland en België, maar het spel kwam woensdag wel uit in Duitsland. Daarmee lijkt een release in de Benelux een stap dichterbij. Maandag ging het gerucht dat de release in Europa binnen enkele dagen zou zijn.

Ontwikkelaar Niantic heeft dinsdag wel een update uitgebracht voor de app, die ervoor zorgt dat Pokémon Go ook werkt in combinatie met smartphones die de preview van Android Nougat draaien. Voorheen startte de app niet in combinatie met de komende Android-versie.

Pokémon Go is een augmented-realitygame, waarbij de camera van de smartphone of tablet gebruikt kan worden om de wereld te verkennen en om Pokémon te vangen. Volgens SurveyMonkey is Pokémon Go in de VS inmiddels de populairste mobiele game aller tijden. In de VS zou het spel op dit moment 21 miljoen dagelijkse actieve gebruikers hebben.

In de Play Store, waar altijd bijstaat hoe vaak een app is gedownload, staat dat de game tussen de tien miljoen en vijftig miljoen keer is geïnstalleerd. In een poll op Tweakers gaf zo'n 29 procent van de stemmers aan de game te spelen en nog eens 17 procent zei te wachten op de officiële release. Tweakers publiceerde vorige week een preview van Pokémon Go.

Door

Redacteur mobile

188 Linkedin Google+

Reacties (188)

Wijzig sortering
Laten we afwachten wat het brengt maar ik denk dat Nintendo hier geen akkoord op geeft. De consument heeft bij Nintendo altijd al een belangrijke schakel gespeeld wat betreft ideeën en denk dat ze dat willen behouden. Het verdienstmodel van Nintendo is ook heel anders opgebouwd, zij verdienen het vaak op de extra gadgets die je kan kopen bij de game, en niet door sponsoring. Ik denk ik mijn ogen dat niantic iets te vroeg "te hebberig" is geworden na het zien van de speelcijfers.
De reactie van Niantic is erg logisch. Een sponsor zoals bijvoorbeeld Starbucks is goed geld verdienen, en het meeste verdien je wanneer de hype leeft natuurlijk. De mobile markt heeft het nadeel dat dit nogal tot halt komt, dus hoe sneller hoe beter. Verder moeten ze dan wel weer zorgen dat het niet té commercieel wordt (de grootste hordel). Ik zou dan ook als nintendo terughoudend, maar meestemmend meegaan.
Ik snap wel dat Niantic er geld aan wilt verdienen, maar is er geen andere mogelijkheid? Ik denk namenlijk dat het zonde is als je bijvoorbeeld bij de Starbucks bij een kop koffie, een code krijgt voor 20 min "lure". Dat haalt in mijn ogen heel het idee van de game weg, het ontdekken en vangen in het wild.

Als ze het weten te maken dat het geen "voorsprong geeft" op de game zoals het origineel bedoeld is. Dan zou er niks mis mee zijn in mijn ogen, maar jammer genoeg denk ik niet dat ze dat van plan zijn met dit initiatief
Even een voorbeeldje hoe het nu (soms) bij ingress gaat.

Je spreekt met een man of 10-15 af om in A'dam een middag te ingressen. Natuurlijk spreek je gewoon af op een terrasje, en NATUURLIJK zoek je eerst even uit welk terrasje minimaal 1 portal in range heeft, en als het even kan 2 of 3 :P zodat je lekker kunt farmen.

Uiteindelijk eindigt het dagje op datzelfde terras, en gaat iedereen na flink wat bier weer naar huis.

Dat terras heeft dus een omzet boost omdat ze toevallig bij 2 of meer portals zitten. Als het terrasje aan de overkant nou ziet dat veel man zitten te pokemonnen bij de buurman, kan hij er dus nu wat aan doen door dus een gym of stop (of misschien een spawnpoint van specifieke pokemon oid) te worden.

Bij ingress zou ik het storender vinden (door het verhaal erachter is er een rede dat het alleen culturele plekken horen te zijn) dan bij pokemon als dit soort dingen gebeuren.

Zolang ze inderdaad niet zorgen dat je ergens echt naar binnen moet, of dat bepaalde pokemon ALLEEN maar spawnen bij de mediamarkt ofzo, lijkt het me positief
Dit gaat niet om 20 min lures, maar om betaalde Pokéstops en Gyms.
Wat overigens hilarisch is, aangezien gebruikers van het spel dat straks gratis kunnen aanvragen, als ik de vacatures, die vorige maand openstonden, moet geloven.
Ze zochten namelijk iemand die een systeem kan ontwikkelen waar je Pokéstops en Gym requests kan aanvragen, betaalde en niet betaalde POIs, als ik mij niet vergis (ik bedoel dan van dat betaalde en niet betaalde).
Ze zochten namelijk iemand die een systeem kan ontwikkelen waar je Pokéstops en Gym requests kan aanvragen, betaalde en niet betaalde POIs, als ik mij niet vergis (ik bedoel dan van dat betaalde en niet betaalde).
Zo'n systeem hebben ze al gewoon hoor. In Ingress is het namelijk gewoon mogelijk om nieuwe portals aan te melden. De portals die de afgelopen jaren aangemeld zijn, vormen nu de basis voor Pokemon.
Er worden al een hele tijd geen nieuwe portals meer bijgezet / aanmeldingen geaccepteerd in Ingress.. en ja ik kan het weten want ik speel de game ;)

Had volgens mij iets te maken met de grote lijst nog toe te voegen portals en onderbezetting wegens Pokemon Go.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 13 juli 2016 22:22]

Laat ik het zo zeggen...

Als dit betekent dat er meer gyms/points bij komen, juich ik het alleen maar toe.
Liever niet dat ze het zo opzetten dat je bijv. daadwerkelijk de Starbucks binnen moet lopen om in range te zijn, want dat zou ik erg jammer vinden.
Als het dan ook nog zou betekenen dat ze de Gym/point 100m van de starbucks vandaan weghalen/verplaatsen naar de starbucks dan zou ik helemaal woest worden.

Ik hoop dat ze het goed aanpakken. Meer pokestops of gyms heb ik niet perse een probleem mee.. mensen dwingen om bij de starbucks een consumptie te kopen omdat je anders niet in range bent/gebruik kunt maken van een gym/point zou ik diep maar dan ook diep triest vinden.
Binnen een gebouw geen GPS/Glonass ontvangst, lijkt me niet dat ze dit gaan doen, zo help je direct je userbase om zeep. Aan een consumptie bij Starbucks verdienen ze niets, ook al betaald Starbucks een X bedrag.

Het is overigens maar de vraag hoeveel punten je wil. In het centrum van Nijmegen stikt het van de Ingress portals door alle monumenten / beelden / mooie gebouwen daar, mijn ervaring leert dat de leuke gameplay zich in de wat verder geleden gebieden afspeelt (behalve gezamelijk farmen). Nu is Pokemon Go geen Ingress, maar het lijkt me erg saai wanneer er om de 20 meter iets te doen is. Het is juist leuk wat van je omgeving te verkennen!
Er zijn inmiddels een aantal nieuwe toegevoed (volgens sommigen) en dat systeem wordt van de grond af aan opnieuw opgebouwd
Het origineel is al gemaakt om voorsprong te krijgen door in-game aankopen.
Een code krijgen bij de starbucks is dan ook niet meer zo'n probleem.
Ik vind het, eerlijk gezegd, misschien een stapje te ver gaan.
Er zijn een hoop 'fanboys', maar over het algemeen zullen het jongere kinderen zijn.
Die zijn eenmaal kwetsbaarder en die gaan ze nu lopen lokken naar speciale locaties.

Ik vind het qua uitbuiting te ver gaan.
Kijk eens rond je heen en je zal zien hoeveel volwassennen het spel spelen. Vergeet niet dat vele 20ers en 30ers zijn opgegroeid met Pokemon in hun jeugdjaren. En ergens worden we nooit helemaal volwassen.
Ja pokemon is in princiepe voor kinderen maar voor pokemon go kan dat nooit de doelgroep zijn. Ik denk ongeveer het spel voor 16+ is. Mede doordat kinderen vaak geen telefoon hebben met data en de meeste ouders laten hun kinderen echt niet zo ver lopen.

Doelgroep is toch echt de generatie die de pokemon hype mee heeft gemaakt (waaronder ik).
Aandeel van Nintendo in de Pokémon company is maar 31% toch? Niet echt een meerderheid.
33% voor Nintendo. Verder is 33% van Game Freak en 34% van Creatures Inc.

Echter bezit Nintendo ook een onbekend aandeel van Creatures Inc (waarschijnlijk meer dan de helft), en heeft daarmee dus indirect wel een meerderheidsbelang in The Pokémon Company.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 juli 2016 16:56]

Maar voor hoeveel % is The Pokémon Company eigenaar van dit spel tegenover niantic?
Het hangt niet zozeer af hoeveel procent ze hebben; The Pokemon Company is eigenaar van het IP.
Waarschijnlijk hebben ze een contract waarin ze ze zelf toestemming moeten geven voor spel-wijzigingen.
The Pokémon Company is de uitgever van het spel. Het valt namelijk onder de licentie die ze beheren. Dus 100% eigenaar van het spel.

Zij betalen aan Niantic om het spel mogelijk te maken.
Nintendo, The Pokémon Company en Google hebben 30 miljoen dollar in het spel geďnvesteerd.
Game Freaks zorgt voor de animaties van de Pokemon.

Niantic is een spin-off van Google. Na herindeling van Google in Alphabet heeft Niantic besloten zelf verder te gaan. Een maand later kwam Nintendo met dit idee.

Mij zal het niet verbazen als Google(alphabet) Niantic overneemt, om de server problemen op te lossen. Ze willen waarschijnlijk wel de data hebben die op de servers staan van Niantic. Immers gebruikt Niantic de uitgeklede versie van Google Maps.
Nintendo is ook deels eigenaar van Niantic, de ontwikkelaar van Pokemon Go. Zie http://www.wsj.com/articl...st-keeps-going-1468302369
Kleine correctie, Nintendo is investeerder in Niantic maar geen deel-eigenaar
Aandeel is niet per definitie hetzelfde als stemrecht, dat kan prima meer of minder zijn.
beetje afhankelijk wat voor afspraken er al zijn gemaakt. Mogelijk is die goedkeuring er al.
Ik zie niet in waarom Nintendo dit zou blokkeren. Stel dat Niantic de winst half/half verdeelt, dan kan Nintendo er nog best wel wat aan verdienen.
Als speler heb je er juist profijt van, meer pokestops, gyms of pokemon spawns zijn altijd leuk. Je hebt geen reclame of andere hinderlijke dingen.
Dit is toch een goed verdienmodel? Ik zie niet echt het probleem hiermee?
Denk je echt dat zo'n restaurant op die kinderen staat te wachten? ;)
Over het algemeen wellicht niet, maar ik kan mij voorstellen dat enkele restaurants dat wel een goed idee vinden. Vooral omdat ook heel wat volwassenen het spelen. Misschien heb ik ongelijk. Maar even uitgaande van het geval dat ik gelijk heb... Dit is niet waar ik (en ik denk meer mensen) op zit te wachten. Mooi dat de ontwikkelaar geld wil verdienen en bedrijven meer mensen willen trekken, maar dat gaat dan ten koste van de mensen die hier niks mee te maken willen hebben.
Neem aan dat ze iets van targeting kunnen toepassen. Leeftijd/geslacht/etc.
Mochten ze dat nog niet doen... Lijkt me wel een goed idee om dat eens toe te gaan voegen, daar zit namelijk nogal veel geld in.

Kan me voorstellen dat een McDonalds (als voorbeeld) dit heel erg interessant zou vinden.
Ja, hiermee filter je de kinderen er wel uit. Maar een volwassen hardcore pokemon fan verschilt in het kijkgedrag niet veel van zo'n kind. Dat is momenteel op straat ook wel te zien, volwassenen kijken ook een stuk minder goed uit... Dus ik denk dat het probleem hiermee gedeeltelijk verholpen is.
gevalletje mcdonalds burger king subway ja maar echt geen normaal restaurant

mensen hebben dingen te slikken smartphone gebruik hoort daar ook bij
En als genoeg mensen zich er aan storen merken ze dat wel en doen ze het niet meer...
Als ik een rondrijdende ijscoboer was zou dit een ideale uitkomst zijn. Men loopt dat vanzelf naar je toe, eet een ijsje en gaat weer verder met Pokemon vangen.
Daarom moeten die restaurants ook betalen. Zodat ze geen pokemon locatie worden. Een soort ransomware dus. Goed verdienmodel wel. ( :+ )
In ingress kan je portals wel reporten en daadwerkelijk laten verwijderen, uiteraard na onderzoek om misbruik te voorkomen.
McDonalds zou zoiets kunnen inzetten bij de inzet van een "launch party" van een nieuwe (Pokemon-themed) burger. Om maar wat te noemen.
mcdonalds doet niet an cobranding met hun producten(op het speelgoed in de happy meals na)
Een pannenkoekenrestaurant? Ja, die zitten op kinderen en hun ouders te wachten. :)
Zo ken ik nog wel een paar plekken in de omgeving van Delft.
Ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken. Het zijn meer ketens zoals McDonalds die hier misschien wel interesse in hebben. En daar kun je sowieso al niet rustig eten ;)
Een beetje degelijk restaurant zit hier echt niet op te wachten.

In Amerika heeft bijvoorbeeld de keten Jamba Juice (een plek waar je smoothies kunt halen) en zipcar (een auto verhuurder?) een deal met ingress. Alle Jamba Juice winkels hebben daar bijvoorbeeld een speciaal portaal.
Niet mee eens.

Ik heb gister toevallig op de korenmarkt 2 biertjes en een kaasplankje besteld om even dicht bij een lure te zitten. Ik had geen zin om tegen een muurtje aan te leunen maar wel zin in een biertje en pokemons te vangen. Die combinatie werkte uitstekend voor zowel de ondernemer als voor mij, ik zie daarom juist synergy in plaats van moeilijkheden.
Beter dat de kinderen vastgeplakt zitten aan hun telefoon, dan dat ze de heletijd op en neer rennen door het restaurant.
Je mag toch hopen dat de aankoop van portalen gyms en pokestops met de hand gecontroleerd wordt, maar ik vraag me af of dat gaat lukken met de (op dit moment) gigantische interesse in het spel.

...of eigenlijk juist niet, zolang mijn windowstelefoon niet ondersteund wordt. }>
Dit gebeurt al op het andere spel van niantic, op de game ingress kon je een portal (de locaties heten daar portals inplaats van pokestops) indienen door er een foto van te maken met een passende naam. Het wachten op goedkeuring duurde soms wel eens 2-3-4 maanden. Dus ik denk dat ze met de hand worden gecontroleerd. En de portal van ingress zijn denk ik bijna allemaal overgezet naar Pokemon go
Ik had ergens gelezen dat ze dit al 6 maanden hebben stil gelegd, omdat er te weinig tijd voor kon worden vrijgemaakt bij Niantic. Wat ik mij ook kan herinneren van dat artikel is dat ze van plan waren een community based pokestop/portalen systeem op te zetten welke gevult wordt door de community zelf door middel van stemmen.

edit: natuurlijk kan ik de bron juist nu niet meer terug vinden |:(

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 13 juli 2016 16:37]

Klopt, op het begon was er veel te weinig, en om dat aan te moedigen hadden ze een medaille in het leven geroepen om je te belonen om (goede) portals toe te voegen, echter leverde dat zn gigantische berg op aan te controleren portals dat ze die medaille niet meer geven maar de berg is nog steeds groot, ik heb nog portals toegevoegd omdat ik in een nieuwbouwwijk woonwijk en dat is ruim een jaar terug...
Tja, ik praat nu ook over ruim een jaar terug dus weet niet wat op dit moment de gang van zaken zijn. Blijven mooie spellen
goedkeuring heeft ook wachttijden van een paar dagen gehad. Maar hoe meer spelers, hoe meer aanmeldingen en als het team niet groeit wordt de backlog te groot. Dat is ook de reden van de portal stop op dit moment.
Bij Ingress gebeurde dat wel (al kon toen letterlijk iedereen een portal toevoegen) waarna dit uiteindelijk het resultaat was: https://support.ingress.c...Candidate-Portal-criteria

Oftewel, waarschijnlijk wel. Sponsors zullen ongetwijfeld gecheckt worden.
Slim model en hebben de consumenten er niet veel last van als ze niet willen
Ik vind het eerlijk gezegd slecht doordacht, het idee is goed, maar te laat. De rage is nu in volle gang. Ik heb geen idee hoe lang die gaat duren, maar ik denk dat over een aantal weken niet iedereen nog half Nederland door gaat lopen en fietsen voor deze hype.
Je wordt gedownmod maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Dit is een rage die wel eens heel snel voorbij kan zijn. De ontwikkelaars hebben dit uiteraard niet kunnen voorzien maar de kans is groot dat ze te laat komen met hun verdienplan. Op dit moment zijn er ontzettend veel spelers die voor de lol Pokemons zoeken maar dat blijven ze uiteraard niet doen. Na een paar weken zijn ze erop uitgekeken en is het nieuwe eraf.
Aan de andere kant, helemaal geen verdienmodel introduceren zou ook vreemd zijn. Vooral aangezien het spel nu volop in het nieuws is.
er is geen bedrijf die vooraf ervoor gaat betalen dus ze moesten eerst laten zien dat het populair is/wordt.. en pokemon is al ff bekend.. ik denk niet dat je echt over een rage kunt spreken.. het is meer een uitbouwing van het al populaire gegeven "pokemon"
Niet over een rage spreken? Van de ene op de andere dag zie ik in iedere uithoek van Nederland groepjes mensen rondlopen.
Het rare is ook dat mensen het raar vinden als je niet aan die rage meedoet. Mensen die daar gevoelig voor zijn zullen het dan toch een proberen. Waardoor het aantal deelnemers initieel explosief stijgt. Na een tijdje zal het dus ook weer snel wegvallen.
Ligt er aan denk ik. natuurlijk over een week is het een stuk rustiger, maar als ze gewoon nu behoorlijk wat content pushen en dan steeds langzamer kun je mij in ieder geval geďnteresseerd houden. nou ben ik denk ik ook een van de langzamere spelers.
Tuurlijk zal het na een tijdje minder worden, maar als je naar de serie kijkt zie je dat ze genoeg content kunnen toevoegen waardoor mensen opnieuw weer rond gaan lopen en fietsen om de nieuwe pokemon te vangen.
Nou, ik speel nu al 3,5 jaar ingress en velen die ik in het spel heb leren kennen zitten er ook al zolang in. Dat spel blijft uitdagend en er komen ook regelmatig nieuwe doelen om na te jagen.
Niantic zal voor pokemon zeker minstens zoveel doen dus ik verwacht dat er regelmatig nieuwe pokemon, nieuwe medailles en nieuwe functies zullen worden toegevoegd zodat de spelers er mee door willen gaan en nieuwe spelers blijven instromen.
Bovendien zullen door het succes van dit spel waarschijnlijk vele clones en spellen die ook AR dingen hebben worden uitgebracht in de nabije toekomst.
Dus ik verwacht dat dit fenomeen eerder groter dan kleiner zal zijn over een jaar.

[Reactie gewijzigd door Knutselmaaster op 14 juli 2016 02:39]

Volgens mij gebeurt dat indirect nu al :)

Bij mij in de buurt zitten 2 pokestops binnen bereik van het terras van een kwalitaria, welke er regelmatig lures op zet. Dat trekt altijd wel wat mensen aan, waarvan een deel wel even iets te eten / drinken koopt en een half uurtje op het terras blijft zitten om pokemons & items van de stops te farmen.
Doen ze bij Mams in Arnhem ook :) Goed gespeeld hoor. Ze adverteren er zelfs mee.
(Klik)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 13 juli 2016 16:13]

Precies, ik was gisteravond in het Vondelpark bij het Blauwe Theehuis, daar zeiden ze normaal om 22:00 dicht te gaan maar nu vanwege de pokemon go storm was het nog zo druk dat ze tot 00:00 open waren.
Kunnen ze niet eerst iets doen aan alle negatieve kritiek die het spel krijgt omtrend veiligheid?

Zoets invoeren zodat je het alleen kun spelen op loopsnelheid bijvoorbeeld om te voorkomen dat mensen worden aangereden door idioten die dit achter het stuur van de auto of fiets spelen?

Gewoon, snelheid > 5km/h scherm uit en alleen een audio signaal als je ergens in de buurt ben en de persoon moet stoppen om te kijken. Ja lullig voor bijrijders maar, maar nu is het gewoon te gevaarlijk voor omstanders.
Ingress heeft de speedlock om gebruik in de auto te vermijden. Op de fiets werkt het nog wel. Is wel handig tijdens anomalies als je in een fietsteam zit...
Daar schiet je hardlopers ook direct mee in de voeten. Volgens mij staat de max snelheid waar hij nog registreert nu op 20km/h ofzoiets.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 13 juli 2016 16:47]

Pokémon hype blijft maar groeien. Ik vind dit een geweldig spel. Rondje wandelen vond ik voorheen maar nutteloos, maar nu heb ik een duidelijk doel en bezigheid voor het wandelen. Heb ook al verschillende wandelingetjes sinds de game op mijn telefoon staan.
Door het toevoegen van gesponsorde locaties zou het weleens kunnen zijn dat ik restaurantjes, winkels etc,, ga bezoeken waarin voorheen voorbij liep. Tenminste daar hoop ik op. Verwacht echter dat grote ketens als McDonalds, Burger King, Ikea, MediaMarkt, GameMania etc.. wel de eerste zullen zijn die een speciale PokéStop zullen worden.
ja dat zou dus heel jammer zijn, ik hoop dat ze vooral de lokale en kleinschalige plekken hiervoor uitkiezen.
Tuurlijk wel, maar dat is een long-term goal, terwijl een wandeling om Pokémon te vangen een short-term goal is. Het verschilt zich in de mindset. Bij long-term goals is men eerder geneigd om te denken dat "het morgen ook wel kan", omdat het uiteindelijke doel niet binnen handbereik is. Bij short-term goals is het uiteindelijke doel wel binnen handbereik en is men dus geneigd om het nu te doen in plaats van het uit te stellen.
Dat is het wel, maar daar heb je geen directe resultaten na één wandeling. Met dit spel kan je door een wandeling te maken bijvoorbeeld een nieuwe pokemon vangen voor bragging rights oid. Je wordt er direct voor beloond ipv 2 kilo afvallen in een maand na elke avond een wandeling te hebben gemaakt (zeg maar wat hoor).

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 13 juli 2016 16:26]

Is het niet eerder zo dat Nintendo geld wil verdienen op deze manier? Zoals we al eerder hebben kunnen concluderen is Niantic slechts de ontwikkelaar, die waarschijnlijk slechts een aandeel krijgt.
Wellicht heeft Niantic gewoon de rechten op het gebruik van pokemon in het spel gekocht, en hopen ze er die kosten nu dubbeldik uit te halen.
Lijkt mij enigszins sterk.Zeker gezien de enorme toename van de aandelenkoers van Nintendo. He t lijkt mij niet waarschijnlijk dat de aandelen zo sterk toenemen als Nintendo alleen de rechten voor het gebruik van Pokemon verkocht heeft.
Aandelen zijn erg gebaseerd op speculatie en gevoel.

Als er iets duidelijk is geworden, dan is het wel hoe sterk het merk "Pokemon" nog is.
Vang de snorlax bij MacDonalds ?
Voedt de snorlax bij McDonalds! Ze moeten wel aan je verdienen.
Moet zeggen, vind dit best een interessant business model. Denk dat het wel goed werkt en heb ook gemerkt dat het zich goed kan lonen voor bedrijven om daarin te investeren.
Van het weekend op een terras gezeten en met een paar mensen de hele dag een lure aangehouden. Terras zat de hele dag vol door mensen die drankjes bestelden en pokémons wilden vangen.
Precies dit, ik zag dit afgelopen weekend op de meeste terrasjes gebeuren. En de doelgroep daar zijn geen kinderen van 10-14 maar gewoon (jong)volwassen die ook daadwerkelijk wat geld bij zich hebben, en best even blijven zitten op het terras om een paar Pokemons te te vangen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*