Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Pokémon Go komt binnen enkele dagen uit in Europa'

Pokémon Go zou 'binnen enkele dagen' uitkomen in Europa en Azië. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal. Ontwikkelaar Niantic liet onlangs weten dat de game later in Nederland zou uitkomen vanwege serverproblemen.

De release zou eerder plaatsvinden, maar ontwikkelaar Niantic kampte met serverproblemen en stelde de release daarom uit. De bronnen waar de krant zich op beroept, zijn 'bekend met de plannen voor de game', aldus The Wall Street Journal. Het spel is sinds vorige week woensdag beschikbaar in Nieuw Zeeland, Australië en de VS. Gebruikers in de Benelux kunnen het spel op iOS installeren door een Apple ID aan te maken op een adres in een van de landen waar het spel wel is uitgekomen.

Op Android is het spel te sideloaden door het installatiebestand te downloaden. Dat doen veel mensen, want het verkeer naar de site APKMirror, een zustersite van Android Police en gemaakt door een Nederlandse student, steeg in de afgelopen dagen met bijna 600 procent.

Het spel heeft geleid tot een grote stijging van de waarde van Nintendo-aandelen. De krant schrijft dat de koers van Nintendo op maandag 25 procent is gestegen. Pokémon Go is eigendom van Niantic en The Pokémon Company, waarvan Nintento 32 procent van de aandelen bezit. Niantic kondigde onlangs aan dat de game binnenkort de mogelijkheid krijgt om Pokémon te ruilen, zonder in te gaan op de precieze werking daarvan.

Ook zei het bedrijf dat de mogelijkheid bestaat dat het spel naar augmented-realityapparaten komt, bijvoorbeeld de HoloLens van Microsoft. Op dit moment maakt de game maar beperkt gebruik van de ar-functie, door Pokémon in de omgeving van de speler te tonen door middel van de smartphonecamera.

Door

Nieuwsredacteur

360 Linkedin Google+

Reacties (360)

-13600329+1160+212+32Ongemodereerd120
Wijzig sortering
Wel apart dat jullie steeds 'sideloaden' zeggen, terwijl het gewoon installeren is. Het is alleen niet via de Play store, maar Android ondersteunt dat gewoon (vergelijkbaar met msi bij Windows). Sideloaden werkt via adb en is toch wel even wat anders.
Dat is waar.

Ik denk dat het komt omdat het voor veel mensen een alternatieve manier is om apps te installeren en het klinkt cool.
Voor velen is het nooit passé. Wellicht had jij vroeger niet zoveel met Pokémon, maar ik ben 27 en praktisch volledig opgegroeid met de GameBoy spellen, de kaartjes, de serie, noem het maar op. Voor velen van mijn leeftijd was Pokémon vroeger dé droomwereld, iedereen wilde wel dat hij/zij in die wereld terecht zou komen met échte pokemons. Huisdieren die vuur kunnen spuwen, hoe vet is dat?

Wat ik nu dus merk tussen mij en mijn vrienden is dat dit weer een beetje dat gevoel van Pokémon Blue & Red terug brengt. Weer dat onbekende, nooit wetend wat je tegen zult komen, je Pokémon zien groeien en sterker worden. En dan heb ik best wel wat "bro's" als vrienden, die flink veel tijd in de sportschool doorbrengen, proteďne shakes drinken, maar als een klein kind gillen wanneer ze in de bosjes naast mijn appartement opeens een Squirtle tegenkomen (jazeker, je kunt de starters ook gewoon tegenkomen _/-\o_ ).

Noem het nostalgie, maar Pokémon zijn voor veel mensen een beetje magisch. Niet iedereen vindt er iets aan maar dat is met alles. Ik vind het altijd jammer wanneer mensen bepaalde dingen afkraken. Iedereen moet snappen dat niet iedereen alles even leuk vind, maar dat betekent niet dat het universeel niet leuk is.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 11 juli 2016 15:04]

Ja ik ben ondertussen ook alweer bijna 30 en ik heb wel een aantal weken geleden 2e hands een 3ds en pokemon x (of y weet t al niet meer) op de kop getikt om het weer opnieuw te beleven samen met een neef van mij die ook zo ''oud'' is.
2 weken echt veel plezier gehad, uitgespeeld en vind het niks meer aan. Ik kan me dus wel een beetje in die nostalgie vinden ( reden voor de koop van de 3ds met pokemon ), maar dit...
Dit gaat toch wel een beetje te ver vind ik, als een zombie over straat met de telefoon tegen je neus geplakt, auto's lopen te ontwijken.. Nee dankje dat laat ik dus wel weer liever aan de kinderen over.

Maar goed, nadeel hier op tweakers.net de laatste tijd is is dat maar 1 kant (hoe men het ziet) goed gekeurd wordt, ik zie het vanaf een andere kant, namelijk dat ik dit weer niks voor volwassenen als mij en iedereen om mij heen is. Echter wordt dat niet gewaardeerd en direct weg gecensureerd.

Zoals jij spreekt er met veel lof over als 27 jarige, ik vind het 10x niks voor volwassenen, jij krijgt een +2 en ik zo dadelijk een -1.
Daarbij heb je 27 jarige en 27 jarige.. Terwijl, het is jouw goed recht dat jij met je leeftijd dit soort dingen op straat doet met je telefoon, niks mis mee.. Maar ik zelf, en iedereen om mij heen ziet zichzelf dit niet meer doen, voelen we ons toch weer net iets te oud voor om 1 of andere reden.. Stiekem uiteraard wel de nostalgie van pokemon op de 3ds beleefd. Dit gaat ons net een paar duizend stappen te ver:P

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 11 juli 2016 15:46]

In je eentje zo over straat lopen zie ik ook niet zitten, maar er zijn veel meer manieren hoe je dit kan spelen. Inderdaad zoals s1h4d0w al zei, je kan af en toe kijken, maar je ziet ook mensen met een telefoonhouder op hun fiets gewoon rondfietsen, daarnaast kan je ook naar plekken gaan waar veel Pokestops zijn, en dat is zonder meer een leuke ervaring.

Gisteren had ik met een paar mensen (die ik gewoon op straat heb ontmoet, en nu met een boel in een Whatsapp groep zit) afgesproken om hier naar het station te gaan waar 3 Pokestops bij elkaar zitten, toen ik daar kwam zaten we met 5 man, op het drukste moment waren er 40. Een gedeelte kwam vanuit die Whatsapp groep, maar veel ook gewoon omdat er 3 lures (kan je op een Pokestop plaatsen om voor iedereen meer Pokemons te spawnen) waren.
Wat ik daar zag is heel veel variatie qua mensen, mensen die elkaar anders misschien niet zouden leren kennen, maar daar heel veel lol met elkaar hadden, geen gezeur maar pure gezelligheid.
Hoe oud waren deze mensen gemiddeld? Denk een jaar of 25. Jij mag dit niks voor volwassenen vinden, maar volgens mij is het doel in het leven toch echt nog om plezier te hebben, en deze groep mensen heeft dat.

De groei van dit spel is verder gigantisch, ik begon vrijdag met mijn vriendin te spelen, je zag af en toe iemand die het speelde, veel contact was er niet tussen die mensen. Dat is wel echt voorbij, de schaamte om dit te spelen door alle negative reacties, verdwijnen door alle positieve reacties die je krijgt van mensen die het ook spelen. Wanneer jij aankomt bij 3 lure punten waar 40 man zit, dan boeit je echt niet meer wat mensen denken wanneer ze voorbij lopen.

Laten we verder ook even het positieve belichten van dit spel. Ten eerste krijgen mensen meer beweging, dit is sowieso altijd goed, maar zeker binnen deze groep mensen, en ten tweede socialiseren mensen er meer door. Ik heb verhalen gelezen van mensen die heel moeilijk contact maken, die zich heel erg afzijdig houden enz, maar omdat ze nu wel naar buiten gaan, wel rondlopen, naar lure punten gaan, en dan simpelweg aangesproken worden, hebben meer contact met mensen dan jaren terug. Voor de meeste van ons is dit niet bijzonder misschien, maar voor die mensen wel.

En wat betreft het spel zelf. Ik heb Ingress nooit gespeeld dus er zal vast heel veel overeenkomen:
- Het pay2win gedeelte is zeer beperkt. Lures kan iedereen gebruik van maken, dus ga je naar drukke punten en je hebt geen lures, dan zijn er altijd wel andere mensen die ze gebruiken (vaak hebben zij deze verdiend met levels up gaan), levelen kan je ook goed timen met verdiende Lucky Eggs en je Evolves
- Lures gebruiken op de juiste plek heeft een positief effect, andere komen er op af en vaak zal iemand daarvan ook een lure gebruiken, goed voor het sociale maar natuurlijk ook voor het vangen van Pokemon
-Wil je alle Pokemons, dan moet je ook echt naar plekken toe, want bij je huis gaan niet alle 150 spawnen
-Friendly gyms versterken beloond jou (doordat jij je Pokemon er achter kan laten), maar natuurlijk ook andere omdat de Gym sterker wordt. Samenwerken is hierdoor voor iedereen positief
-Enemy gyms aanvallen vraagt om samen te spelen, zeker ook weer door het punt hierboven, als je hem wilt houden

Dus buiten het leuke van het spel, heeft het heel veel positieve eigenschappen, dus zelfs wanneer jij (of wie dan ook) het 'kinderachtig' vindt of gewoon iets wat jijzelf niet wilt doen, dan hoop ik wel dat je er met een positieve blik naar kijkt.
Nee ik snap heel goed wat je bedoeld. Er zijn mensen die zich gewoon voor minder schamen, maar "als een zombie over straat met de telefoon" zou ik het niet noemen. Zie het meer als Google maps, je kijkt een keer en dan weet je waar je ongeveer heen moet.

Toen ik met mijn vriendin door Enschede liep hadden we ook wel zoiets van "eeeh, tjah", want mensen kijken je wel aan van "wat ben jij aan het doen?". Maar ik persoonlijk heb er schijt aan, je bent zo oud als je je voelt. En de straat is voor iedereen dus als ik daar lekker Pokémons wil gaan vangen dan doe ik dat, mogen ze lekker blijven kijken :)

En over het moderatie systeem, tjah, het is natuurlijk enigszins meeste stemmen gelden (of tellen -1tjes zwaarder dan bijv. een +2?). Je kent het gezegde "Als je niks positief te zeggen hebt zeg dan beter niks". Ik bedoel er niet mee dat jij je mening niet kwijt mag, absoluut niet, maar mensen zien meestal liever positieve reacties. Liever "ik vind dit leuk" dan "ik vind dit niet leuk", daarom zal een positieve reactie sneller een positieve score krijgen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 11 juli 2016 16:14]

Ja daar geef ik je zeer zeker gelijk in, maar het begint er hier op te lijken dat het iets voor je moet zijn ook als je volwassen bent. Vind je het niks omdat je je er te oud voor voelt dan is dat fout want je moet zoiets als volwassenen leuk en normaal vinden.

Over de beoordeling, ja dat is precies wat ik ook denk, er wordt beoordeelt op leuk en niet leuk vinden, misschien tip voor tweakers om er een (dis)like systeem naast te zetten :D.
Tja, ik denk dat dat meer een stigma iets is dan iets anders.
In onze maatschappij wordt je verwacht als 'volwassene' niet met frivoleus spelen bezig te houden, en al helemaal niet in het openbaar.
Mensen gaan dan automatisch denken "wat triest" of "wat een kind", wetend dat dit het prevalerend beeld is weerhoud mensen ervan om plezier te hebben omdat ze zich schamen.

Ik ben zelf 27 jaar en als ik door de stad loop kom ik trainers van alle leeftijden tegen, en ze zijn allemaal dolenthousiast en vrolijk om een andere trainer tegen te komen (tenzij je te dicht bij een gym staat, dan wordt iedereen achterdochtig dat je van het verkeerde team bent ;) ). Ik heb vanmiddag midden op een plein bij 2 lure modules gezeten met meerdere jonge tieners direct om me heen (jong grietje van ik schat 13 kwam gewoon pal naast me zitten op een kleine steen omdat dat de beste locatie was tussen beiden points).

De trainers zijn niet het probleem, het is het 'normale volk' wat de doorslag geeft. Tot nu toe heb ik niet al te veel 'negatief' commentaar opgepikt. Wel de eventuele staar of 'kijk die spelen dat nieuwe pokemon spelletje', maar dingen als 'pfft wat een onzin' hoor je, gelukkig, niet al te vaak.

Dat is maar goed ook, want het is absurd hypocriet om te stellen dat volwassenen die pokemon go spelen triest is, maar mensen die van jong af aan tot in hun bejaarde jaren nog vol ENORME passie dingen als voetbal volgen (of uberhaupt TV sitcoms kijken) wel sociaal geaccepteerd is. Ik heb zelf niks met voetbal, of uberhaupt met heel veel andere entertainment activiteiten die wel 'mainstream' geaccepteerd zijn, maar ik ben ruim genoeg van geest om te beseffen dat het GOED is dat mensen passioneel over iets kunnen zijn, wat dat ook is (van postzegels verzamelen tot in zo veel mogelijk verschillende landen een video opnemen van hoe je een raar dansje doet voor een iconisch landmark).

Ik hoop dan ook dat we met Pokemon Go de 'massa' een beetje kunnen opvoeden om wat minder hun oordeel klaar te hebben over andermans hobby omdat niemand kan ontkennen dat het mensen aanspoort om lekker de deur uit te gaan, te gaan wandelen, nieuwe plekken te ontkennen en ook nog eens informatief is (ik weet nu meer over landmarks bij mij in de buurt dan ik ooit heb geweten!).
Natuurlijk focussen mensen al snel op dingen als die sukkel die midden op de snelweg stopt, maar in principe is het iets GOEDS.

Om als laatste mijzelf nog maar eens als voorbeeld te nemen:
Ik heb NOOIT iets gegeven om wandelen, ik ben NOG NOOIT in mijn HELE LEVEN zomaar de deur uit gestapt om wat te gaan wandelen. De enige keren dat ik echt ga wandelen was met mijn vader omdat hij dat graag doet, en buiten de gesprekken die we dan hebben vond ik ook daar altijd weinig aan.
Nu, met Pokemon Go, stap ik met plezier de deur uit en WIL ik juist gaan wandelen, en als het even kan ergens waar ik nog niet gewandeld heb.
Oke ik wandel niet om het wandelen zelf maar dat is geen excuus, onderzoekers roepen al jaren dat de beste manier van mensen iets (nieuws) leren is door gamification.
Hier 2 interessante filmpjes over dat principe:
https://www.youtube.com/watch?v=MuDLw1zIc94
https://www.youtube.com/watch?v=1dLK9MW-9sY

Gezien het voor mij gewerkt heeft, en echt super effectief, kan ik niet anders concluderen dan dat het een succes is/kan zijn.
Uiteraard zijn er altijd nog die gamers die juist zeggen "wat?! ik ga echt niet van m'n stoel af om een spelletje te spelen, wat een onzin!" maar ja, dat hou je toch. Ik was zelf ook vrij sceptisch tot ik het een kans gaf en het gewoon probeerde.

Als laatste wil ik nog even melden dat het voor mij makkelijk is om mij over eventuele 'schaamte' heen te zetten omdat ik (semi)autistisch ben (asperger syndroom); vanaf het moment dat ik logischerwijs kan beredeneren dat eventuele schaamte misplaatst is en eventuele negatieve opinies van anderen (kijk die sukkel eens) komen door kortzichtigheid en hypocriete standaarden van 'die anderen' verdwijnt bij mij alle schaamte als mist voor de zon. Hoewel ikzelf er dus totaal geen last van heb, kan ik goed begrijpen dat velen anderen misschien niet zo makkelijk zich daarover heen kunnen zetten.
Wél zou ik eventuele pokemon Go spelers die toch hun telefoon wegmoffelen of hun enthousiasme inperken in het bijzijn van vreemden zulk gedrag willen afraden en te proberen je over die schaamte heen te zetten.
Door je zo te gedragen versterk je juist hun opvattingen dat je iets aan het doen bent wat niet hoort in het openbaar, terwijl ZIJ degene zijn die iets doen wat niet hoort (jou tijdverdrijf als minderwaardig/inferieur/onwenselijk beoordelen).
Als we met z'n allen JUIST die mensen laten zien hoe blij en enthousiast wij zijn over onze hobby/tijdverdrijf kunnen we hun opvatting/vooroordelen vervagen. Maar laten we het wel met mate doen.. we hoeven niet tot de extremen te gaan waar bijvoorbeeld voetbal hooligans zich toe kunnen zetten (met een massa een stad 'onveilig' maken, allen in de kleuren/shirten van hun favoriete team), maar gewoon een pokémon petje dragen is echt niet iets verkeerds.

Sorry voor de lange post, voor degene die het einde bereikt hebben ik dank jullie!

Gotta catch em all!

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 11 juli 2016 23:31]

Om als laatste mijzelf nog maar eens als voorbeeld te nemen:
Ik heb NOOIT iets gegeven om wandelen, ik ben NOG NOOIT in mijn HELE LEVEN zomaar de deur uit gestapt om wat te gaan wandelen. De enige keren dat ik echt ga wandelen was met mijn vader omdat hij dat graag doet, en buiten de gesprekken die we dan hebben vond ik ook daar altijd weinig aan.
Nu, met Pokemon Go, stap ik met plezier de deur uit en WIL ik juist gaan wandelen, en als het even kan ergens waar ik nog niet gewandeld heb.
Oke ik wandel niet om het wandelen zelf maar dat is geen excuus, onderzoekers roepen al jaren dat de beste manier van mensen iets (nieuws) leren is door gamification.
Mijn zoon van 13 heeft gisteren 8 kilometer gelopen. Geheel vrijwillig, en met een enorme grijns op zijn gezicht. Vandaag zal dat nog wel meer worden...als zijn batterypack het uithoudt :P

Als dit werkt om kinderen aan het bewegen te krijgen, helemaal top! Ik hoop alleen dat er geen grote ongelukken van komen, en dat lijkt vooralsnog ijdele hoop. We gaan het zien.

En ja, ik heb het ook geinstalleerd. Ik wil weten waar ze het over hebben. En ik ben 53.
Ha, ik ben 55 en samen met mijn kids Pokemon gespeeld vanaf het begin, Ik speel ook Ingress en heb nu ook Pokemon go ge-sideloaded. Keileuk om niet serieus genomen te worden
Gezien het voor mij gewerkt heeft, en echt super effectief, kan ik niet anders concluderen dan dat het een succes is/kan zijn.
(...)
I see what you did there ;)

(en met mij velen zoals s1h4d0w vermoed ik)
"als een zombie "over straat" met de telefoon tegen je neus geplakt, auto's lopen te ontwijken.. Nee dankje dat laat ik dus wel weer liever aan de kinderen over"

En dat is dan ook een van de plus punten van deze game.
Aangezien dit juist weer een bult kids en volwassenen naar buiten heen haalt, waar deze anders binnen bijvoorbeeld achter de spel computer blijven hangen.
Ik ben zelf 29 nu, en dit is persoonlijk ook niet iets voor mij.
Maar ook ik heb destijds in mijn jongere jaren de hele pókemon hype mee gemaakt.
Maar om ook hier nu weer mee aan de slag te gaan, nou nee, niet mijn ding.
Maar alle overige natuurlijk alvast veel plezier toegewenst :)
Nja als je wel eens in de stad komt dan merk je wel wat een plaag deze smartphonezombies vormen. Regelmatig zie ik figuren er mee door rood lopen, of zichzelf al starende op een schermpje voor een ambulance gooien die met loeiende sirene's op hen af komt gereden.

Ik denk dus eerder dat het commentaar daar op gericht is. Ik hoop dus ook dat Pokémon Go bovenstaand effect versterkt, want als zowel automobilist, als fietser als voetganger erger ik me kapot aan mensen die tijdens het deelnemen aan het verkeer ditzelfde verkeer volledig negeren, alsof ze in hun eigen wereldje leven. En wat dat betreft heeft een app als deze natuurlijk wel de schijn tegen.
Nadeel is dat die kinderen tegenwoordig niet zo bewust van hun omgeving lijken te zijn.
Iedere week is het (bijna) raak, regelmatig rijd ik fietsende kinderen (lees: tieners) voorbij die zich kapot schrikken omdat ze helemaal geobsedeerd zijn door hun smartphone en-/of oortjes in hebben waardoor ze niks kunnen horen.

En gisteren weer even flink moeten remmen -en claxonneren, rip mobieltje dat op de grond viel- omdat er zo twee onder mijn auto dreigden te lopen omdat ze volledig gefixeerd waren door hun mobieltje.

Dan heb ik liever dat ze gewoon 24/7 de PS tevoorschijn halen en geen gevaar voor anderen opleveren. :)
Nooit serieus Ingress gespeeld zeker :)
Dat kan zijn ,maar dat heeft natuurlijk niet zozeer met je leeftijd te maken, maar je interesse ;) Ingress is minder 'kinderlijk' dan Pokémon, maar conceptueel scheelt het niet veel. Het is wel serieus gamen en dat is toch iets van alle leeftijden.

"Maar ik zelf, en iedereen om mij heen ziet zichzelf dit niet meer doen, voelen we ons toch weer net iets te oud voor om 1 of andere reden.. " Staan wij niet 'om jou heen' ? ;)
Nee joh, nu doe je alsof mensen met 100en samen ineens gaan praten zonder een gezamelijke activiteit. Dat is niet wat sociaal zijn is. Of je nu op een popfestival bent of je kijkt met 1000 naar een finale Nederland Duitsland, je bent met je gedachten ergens anders maar je beleeft het met zijn allen.

Dat is wat iets samen doen is, in mijn ogen, niet geforceerd een babbeltje maken ;) Maar lets agree to disagree.
Dat komt waarschijnlijk omdat jij aangeeft dat je het "10x niks voor volwassenen" vindt. Alsof jij dat kan bepalen.

Je loopt het hele punt van de meneer boven je alleen maar te verduidelijken. Dat het niks voor jou is, betekent niet dat het niks voor andere volwassenen is.
Beetje omgekeerde wereld niet?
Maar om terug te komen op je reactie. Volwassen mensen die zich bezig houden met dit soort dingen mankeren wel iets hoor. Als je als kind in fictieve wereld verstopte en op volwassen leeftijd daar nog vatbaar voor bent....... niet gezond.
Dus laten we WALL-E style iedereen in een 'hoverchair' stoppen, dan wordt je tenminste niet beroofd...

Laten we vooral geen plezier beleven. Bordspellen zijn voor nerds, playstations en Call of Duty voor pubers, sudoku's voor aziaten enz enz... Nee dank je vriend, ben ik blij dat jou soort denkwijze minder voorkomt dan jij denkt!
Aan de andere kant zodra je een keer afgetuigd bent, beroofd etc... zal je gelijk iets leren......Pokemon GO street credibility :)
Ok... Dus criminelen iemand pijn doen (fysiek en/of monetair) is iets wat jij als een leerschool ziet?? Ben JIJ niet goed bij je hoofd ofzo! Dit soort gedachtes zijn echt zo laag bij de grond dat een Diglett er goed bij kan...

Als iemand over straat loopt, met een telefoon in zijn/haar hand moet je dit niet afnemen, IEDEREEN moet veilig over straat kunnen. In Nederland, niet in Nederland, zowel overdag als 's avonds.
Volwassen mensen die zich bezig houden met dit soort dingen mankeren wel iets hoor. Als je als kind in fictieve wereld verstopte en op volwassen leeftijd daar nog vatbaar voor bent....... niet gezond.
Idem voor opgaan in boeken, films, spelletjes op je console of PC... als je zo begint kun je alle entertainment wel afschrijven. Opgaan in een AR game is juist wel gezond... als je puur naar je fysieke conditie kijkt althans, en oplet bij het oversteken. :)

Natuurlijk heb je er altijd mensen bij die het te ver doortrekken (zoals bij alles), maar dat is iets heel anders dan zeggen dat iedereen die het speelt per definitie iets mankeert.

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 11 juli 2016 17:19]

Als je in het holst van de nacht op allerlei locaties gaat rondzwerven of tijdens de autorit lekker met je telefoon gaat spelen moet je opletten, ja. Maar dat heeft minder met het spel te maken en meer met zelf opletten dat je geen onveilige situaties creëert door met je telefoon te prutsen als dat niet moet.

In Ingress (zeg maar de voorloper/proefballon voor dit) hebben we de eerste doden al mogen betreuren van mensen die tijdens het rijden meenden te kunnen gaan spelen, of om 3 uur 's nachts in de stromende regen van een pier af te gaan glibberen. Die waren er niet geweest zonder het spel, maar om dat nou de schuld te geven is ook weer zoiets. Uiteindelijk moet je toch zelf op blijven letten. Veilig spel is zeker wel mogelijk, en niet eens moeilijk.
Er is meer gaande..... er zijn kennelijk criminelen die " campen" bij een " GYM" in pokemon en slachtoffers die dus een smartphone hebben opwachten...
Dat is het AR-equivalent van mensen in een donker steegje opwachten, behalve dat er nu meer steegjes zijn en de slachtoffers om te beginnen al minder goed opletten. PGo heeft wel een voordeel: het is een sociaal spel omdat je bij gyms meer succes hebt door met meer mensen aan te vallen. Criminelen zullen niet zo snel groepjes gaan targeten... maar let op zakkenrollers. :P

Natuurlijk is dit weer iets nieuws dat op de een of andere manier in de maatschappij geďntegreerd moet worden, net als de introductie van mobiele telefoons destijds. Aparte verzekeringen lijkt me wat overdreven though...
Voor velen is het nooit passé. Wellicht had jij vroeger niet zoveel met Pokémon, maar ik ben 27 en praktisch volledig opgegroeid met de GameBoy spellen, de kaartjes, de serie, noem het maar op. Voor velen van mijn leeftijd was Pokémon vroeger dé droomwereld, iedereen wilde wel dat hij/zij in die wereld terecht zou komen met échte pokemons. Huisdieren die vuur kunnen spuwen, hoe vet is dat?
Ik kon niet wachten tot ik op mijzelf woonde, en mijn eigen 'echte' huisdieren kon nemen.
Ik had alles gelezen over honden en katten, en de heerlijkheid die daarmee kwam, hoe vet was dat ... leuk je hond uitlaten, lange wandelingen ...
tot het ging regenen, en de hond ook naar buiten wil ... dezelfde lange wandeling, hij moest en zou die rond doen.
Een huisdier wat vuur kan spugen ?
Mijn hond kan kwalitatief kotsen, en het liefste midden in de nacht, op een ongemakkelijke plek ( onder de trap, nét om het hoekje in de keuken ....
blote voeten .... fijn en 'vet' gevoel geeft dat inderdaad ...

Stel je toch eens voor, dat je een huisdier heeft wat kan vuurspugen .... Ja, da's vet !
Je voeten onverwacht verbranden omdat hij zijn niesen niet kan ophouden :+
Yes mijn hond is nu 6 maanden dus redelijk zindelijk, maar is echt super lang een water pokemon geweest. Wist overal wel een aanval te doen. De katten tikken de 16 aan en zijn ook spugende pokemons geworden, van een snorlax (ja ik ken nog wel een paar namen :D) naar 1 of andere mud spuger.
Top reactie! Je verwoord exact hoe ik er ook over denk (als 29 jarige). Sinds gisteren geďnstalleerd en ik vind het fantastisch!
Ik ben bijna 10 jaar ouder dus zou het een stuk interessanter zijn als ze een AR game rondom Baywatch zouden ontwikkelen ;-) Ah well ..
Daar ben ik het totaal mee eens!
29 jaar hier en heb dezelfde feeling!
Ik vind het echt super leuk om zoveel mensen op straat te zien die zich hier opperbest mee vermaken! _/-\o_
Vrienden die lekker aan het wandelen zijn en ondertussen wat Pokemon vangen.
Kinderen die rennend door de straten gaan omdat er ergens een Pokemon zou zitten.
Een vader die met zijn zoontje door de straat fietst en schreeuwt "Ik heb er weer één!" en het zoontje direct van zijn fiets springt om in AG met een Pokemon op de foto te gaan voordat hij samen met papa de Pokemon vangt en staat te springen van plezier/geluk! :D

Ik en mijn vriendin zijn 31 en 25 en houden er allebei van om lekker een stuk te gaan wandelen maar soms weten we gewoon niet meer waar we naartoe moeten lopen.
Dit geeft ons weer wat extra zin om lekker te gaan wandelen, en mijn vriendin verzint wel leuke locaties voor ons om te kijken welke Pokemon daar in de buurt te vinden zijn. O-) O+

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 11 juli 2016 23:52]

Pokémon is nog altijd populair hoor. Wat je nu hier ziet met GO is een tijdelijke hype, maar de main Pokémon games zijn gewoon zeer consistent wat betreft populariteit.

Hun laatste twee series XY en ORAS hebben samen zo'n 26,54 miljoen exemplaren verkocht (en dan hebben we het nog niet eens over hun trading card game, spinoffs en merchandise) met nog Sun & Moon die nog november moet uitkomen. Allesbehalve passé ;)

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 11 juli 2016 15:02]

Als t zo ongeveer als ingress loopt, kan t nog best lang aanhouden. Maarja, alles is tijdelijk. 😊
Dat dacht ik ook inderdaad. Maar mijn zoon van 6 is er helemaal gek op en op zijn school heeft iedereen van die kaarten.
De serie wordt ook goed bekeken.
Wat ik merk is dat het voor veel mensen een combinatie is van nostalgie en het feit dat Pokemon nog steeds actueel is onder kinderen, waaronder de kinderen van mensen met nostalgische gevoelens.

Hierdoor kunnen mensen van 30+ vaak gezamenlijk met hun kinderen van rond de 8 gamen in een wereld die voor beide bekend is. Voor de een is het leuk en nieuw, voor de andere een heerlijke herinnering aan oude games. Win-win voor beide. En voor Nintendo, met 25% winst op de aandeeltjes..
Pokémon is zeker niet passé, niet bij kinderen en niet bij de oudere generatie.
Van de TV serie zijn inmiddels 19 seizoenen en nog steeds populair. Mijn kids van 3 en 5 zoeken regelmatig pokémon op youtube en netflix.

De DS en 3DS games zijn ook behoorlijk populair (onder verschillende generaties)
Passé zou ik het niet noemen, de TV serie wordt nog steeds uitgezonden hier in Nederland en de games doen het over het algemeen heel goed. De games zijn juist heel populair met mensen die opgegroeid zijn met de oude Pokemon games en de originele TV serie. Datzelfde zie je nu met Pokemon GO, de natte droom voor iedereen die vroeger droomde over het starten van een avontuur om Pokemon te vangen. Toegegeven, Pokemon GO is niet de ultieme ervaring voor deze natte droom, maar het komt aardig in de buurt.
Ja dat dacht ik ook tot ik van een collega 35+ hoorde dat hij met zijn zoon naar Amerika was geweest op een wild card om mee te doen aan het wereld Pokemon tournooi en het bleek dat er nog steeds zalen vol mensen met de Pokemon kaarten aan het spelen zijn.
Het belangrijkste hier is dat Nintendo nu eindelijk stappen begint te zetten op de smartphone markt, iets wat eigenlijk iedereen al jaren geleden had verwacht, dat het nu gebeurd is de reden voor de hype en enorme sprong in aandeel-waarde.
Pokémon is ook wel een beetje jeugd sentiment voor de huidige generatie twintigers/dertigers. Ik ben zelf 29 en heb bijna alle pokémon spellen wel gespeeld. Mijn eerste pokémon game was 'red'.

De eerste 151 pokémon ken ik nog steeds uit mijn hoofd, incl. welk type ze zijn en tegen wie ze sterk zijn. En ja, de pokémon kaarten liggen hier ook nog in de la. :D

Daarnaast heb ik ook een tijdje aan geocaching gedaan, daarbij moet je ook de echte wereld intrekken. Dit spel is echt een geweldige combinatie. Trek erop uit, en vang die pokémon!

I gotta catch them all!
Ik moet zeggen dat 3D best wat toe kan voegen aan films, games en wie weet wat nog meer.
Nog even geduld dan, hrichard. U word al snel bediend.

Pokemon Go Plus

nb: Bijzondere leveringsvoorwaarden: veertien werkdagen vanaf de releasedatum van de Pokémon GO Plus. (Releasedatum: rond eind juli 2016)

[Reactie gewijzigd door maquis op 11 juli 2016 15:50]

Haha ja zag het, dat maakt de schaamte vast een stuk minder :P.

Ingress heb ik serieus een kans gegeven, maar ik kwam er achter dat ik dan altijd als ik buiten ben enkel en alleen nog met zo'n spel bezig ben. Ook als je samen met anderen ergens heen gaat en je bent competitief ingesteld, je gaat toch op je telefoon zitten klooien. Dat zal met deze pokemon niet anders zijn. Tenzij je het met een stel anderen kan doen, dan hoef je je ook niet te schamen. In mijn eentje achter pokemon aan.. Nee, niets voor mij. Dat het voor een ander een top spel is snap ik helemaal.
ach ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.

Ik, net vandaag de 40 gepasseerd, vermaak mij er opperbest mee en geeft mij alleen maar meer reden om es lekker buiten de hort op te gaan. Dat deed ik niet zo snel. Ben niet zo'n struiner, maar ren altijd het liefst rechtstreeks van a naar b om.....van a naar b te komen.

En nu? Heb (culturele/historische) spots ontdekt in mijn regio/stad waarvan ik niet wist dat ze er waren.

Ben mensen tegen gekomen die het spel ook speelden en er mee gekletst en tips uitgewisseld.

En....1 kilo kwijt. (wil hem graag weer terug trouwens)


Kortom, hier vermaak ik mij voorlopig nog wel even mee :)
Haha schaam je niet, kom er genoeg tegen die het stiekem proberen te doen. Maar het valt wel degelijk op. Spreek ze altijd even aan haha
Gisteren met mijn vriendin op pad gegaan, meerdere mensen (van 8 jaar tot 45 jaar) tegengekomen die aan het zoeken waren. Toen ik 's avonds thuis kwam zag ik dat er een magnemite in de buurt was dus er even heengelopen. Toen ik hem wilde vangen liep hij vast en daarna was hij weg. Letterlijk op dat moment loopt er een Marokkaanse gast van een jaar of 20 langs met zijn moeder en ik zie dat hij Pokemon Go open heeft staan. Ik roep dus "Heb jij net een magnemite gevangen?" en hij meteen "Jaaa Pokemon Go man, supervet, heb er net een gevangen, sorry gast! Succes verder nog!". Geweldig gewoon :D
Dit is werkelijk een enorme hit die Nintendo te pakken heeft. Als de app straks officieel te downloaden is verwacht ik dat half Nederland er aan mee gaat doen. Ik ben benieuwd hoelang dit gaat duren.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 11 juli 2016 15:32]

hahaha geniaal. Ik was met me broer ook een rondje lopen, zag allemaal groepjes lopen met rugzak om, powerbank in de hand etc. En allemaal vragen: Yo heb jij nog wat cools gevangen?? Men heeft opeens weer contact met elkaar op straat, de oudere generatie zal er wel niks van snappen maar ik denk die het alleen maar kunnen aanmoedigen dat de jongeren weer eens buiten komen :*)
Check dan Ingress :)
Op het moment zitten alle Ingress Hangouts vol met Pokemon Go chats... hoop dat die hype snel overwaait :P
Weinig last van. Is redelijk de kop in gedrukt in de HO's waar ik zit...

Gelukkig :P
Ik begreep van een Ingress speler dat alle portals die door Ingress spelers aangemaakt waren nu opeens Pokestores zijn geworden.
Ik vind het overigens wel grappig. Ik liep net even in de buurt van mijn werk rond en je kijkt met hele andere ogen naar gebouwen waar je normaal aan voorbij loopt. Die portals zijn vaak leuke landmarks en gebouwen.
Bijna allemaal. Niantic (al dan niet via Nintendo) heeft nog een filtering toegepast om de meest ontoepasselijke locaties eruit te halen en de dichtheid omlaag te brengen (Ingress portals zijn in steden doorgaans heel dikgezaaid).

Overigens is PGo nu nummer één tijdverdrijf onder Ingressers als ze bij portals staan te wachten voor andere spelacties (grote velden leggen). Iets met twee vliegen...
stond gister om 23:30 men 6 man te battlen om een gym... de jongste was 25 :P Dus voel je alsjeblieft niet te oud, ik geloof echt dat de meeste spelers 30+ zijn
Tuurlijk, de 30+ is de generatie die is opgegroeid met Pokemon en het zo populair heeft gemaakt.
Je moet je niet schamen, er is niets mis mee de beste willen zijn, de allerbeste... zoals niemand ooit tevoren.
Nintendo voelde zich ook te goed om games voor smartphones uit te brengen, zie hier het grootste succes sinds de introductie van de Wii 10 jaar geleden.
Ik was niet de enige die ik er over hoorde op het werk (24) vandaag. Kan gewoon als een leuk telefoonspelletje.
Ik voel me niet te oud, maar ik kom de deur er niet voor uit. :X Onderweg naar huis denk ik niet aan. heb er maar 3 :9
Of je nu digitaal pokemon verzameld of postzegels. Voor postzegels struinen mensen uren het internet af. Met Pokemon ga je lekker een stuk lopen met of zonder vrienden en kom je meer "lotgenoten" tegen. Candy crush ook toevallig te kinderachtig?
ik ken dat gisteren ook blokje om gelopen en je ziet er een heleboel kinderen mee lopen en aan de overkant gebruikte iemand een booster op een pokestop en toen ben ik maar niet gegaan stond er vol met van die jeugdige kinderen haha (ben zelf 30 dus dan ziet het er vreemd uit vind ik)

maar wel erg verslavend :(
haha die kinderen vinden dat juist gaaf! dan vinden ze het spel zelf ineens een stuk stoerder ;)
ik ben zelf 19 en op weg naar de kroeg hebben ik en mijn vrienden vele pokemon gevangen :)
Ik ben anders 37 en vermaak me hier prima mee :) Het zorgt er ook voor dat ik af en toe uit het huis ben. Prettig voor de vrouw, prettig voor m'n zitvlees :P
Haha ja dat kan :P In het echt moet ik ze nog tegenkomen, in mijn vrienden/familie kring zal dat niet het geval zijn bij de volwassenen.
Deur uit doen wij sowieso al (vrouw en ik), hond en sporten. Geen pokemon spel voor nodig hehe :P

Maar goed zoals ik aangaf: ouderen mogen het natuurlijk ook doen, mij maakt het allemaal niks uit wie wat doet..
Mijn vrouw en ik kijken elkaar wel scheef aan als we horen dat volwassen mensen dit doen (ook ons goed recht haha).
Maar goed zoals ik aangaf: ouderen mogen het natuurlijk ook doen, mij maakt het allemaal niks uit wie wat doet..
Dat merk ik aan je reacties. ;)
Momenteel 4 stuks.

Zie het leven wat zonniger in en erger je niet zoveel.
Totdat iemand onder je auto ligt.. Het is vast en zeker voor sommige een super leuk spel, maar let wel op buiten aub..
Bestaat er al een woord voor mensen die zijn verongelukt tijdens het zoeken van Pokemons?

[Reactie gewijzigd door Timfonie op 11 juli 2016 15:38]

Dat valt toch allemaal onder de categorie "natural selection"?
Bij deze: de Pokedood. Het register voor deze dode mensen bestaat wel al, genaamd: Pokedex.
Uiteraard wachten, want ik heb nu dus al 1 kind de dood in kunnen jagen dankzij zijn pokemon spel op zijn telefoon op de openbare weg. Nu was dit relatief makkelijk te voorkomen (dankzij mij, als het aan hem lag was die er niet meer). Maar kan me genoeg situaties indenken: spontaan op de rem op een rotonde of verkeersplein en etc.
Straten over steken spontaan, zonder te kijken en het liefst rennend.

Achja, ik wens ze veel succes.
Benieuwd of ik de app gewoon zal kunnen updaten en mijn progressie ga kunnen behouden.
Of ik opnieuw zal mogen beginnen pokémons spotten...
Ja, je kan inloggen met je Google-account. Je gegevens zijn dus gekoppeld aan dat Google-account en kan je dus gebruiken op een andere telefoon of als je de app opnieuw installeert.
Je kan gewoon weer inloggen met je google/pokemon account en dan heb je alles nog! :D
Waarschijnlijk opnieuw downloaden via de Appstore, verder is het gewoon aan een Google of Pokemon account verbonden dus zit allemaal in de cloud.. Kan ook prima tussen 2 apparaten switchen.
Je hebt een account geregistreerd en alles is server side opgeslagen. Je deinstalleerd je oude cliënt, installeert via apple store of google play op release en logt in met google of pokemon trainer account. Alles blijft dus bewaard.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 11 juli 2016 16:00]

Wat is het verdien model van Pokemon go?
Uiteraard microtransactions. Zie o.a. http://kotaku.com/here-ar...rotransactions-1783182493 voor een overzicht daarvan.
Ik kende het niet, maar het werkt dus ongeveer zo.
Deze app/game is geniaal. Ik heb gisteravond ondervonden wat voor effect dit spel op mijn vrienden heeft, twee mannen van begin 30. We zouden de EK-finale in de bioscoop gaan kijken (de nieuwe VUE in Alkmaar) en ten eerste kwamen ze thuis al bijna niet van de bank af omdat er vlak bij hun een poke dinges was (waarmee je gratis poke balls krijgt om de zoveel tijd) Ze vertelden zelf al dat ze soms groepjes mensen voorbij zagen lopen met hun smartphones om hetzelfde te doen (nabij een winkelcentrum).
Vervolgens met de auto naar de bios toe baalde eentje (gekscherend) dat hij moest rijden omdat de ander onderweg pokemon kon vangen. Bij het parkeren werd de auto op een andere plek gezet dichterbij zo'n poke ball verzamelpunt ipv dichterbij de bios... In de pauze was ik ze even kwijt (rara waarom) en oh ja... Op de terugweg hoorde ik van ze dat een bevriend stel de halve dag was wezen wandelen lauter en alleen om pokemon te vangen.
Dan hebben we het over 30-plussers die niet in een grot wonen... Ik vind het bizar en geniaal!

[Reactie gewijzigd door Terpstars op 11 juli 2016 17:05]

Ikzelf ben eveneens begin 30 en betrap mezelf op dezelfde gekkigheden. Ik ben dus iemand die nooit loopt; bij wijze van spreken pak ik de auto om naar de overburen te gaan.
Maar sinds ik Pokemon GO heb geďnstalleerd heb ik inmiddels bijna 30KM gelopen in 2 dagen tijd (de app houdt dat keurig bij). Het spel promoot zelfs om maar meer te lopen omdat je om de zoveel tijd een ei vind.
Zo'n ei kan je uitbroeden door te lopen (fietsen, auto of in de trein telt niet mee; er zit een GPS snelheidlock op). Dat kan verschillen van 2, 5, 10 tot wellicht meer KM's. Het is echt grappig om mezelf te betrappen dat ik 1.5KM om loop om toch maar een ei uit te zien komen en weer een Pokemon te scoren. Of een straat of 2 omloop om een PokéStop te bezoeken bij een van de vele bezienswaardigheden.
Leuk detail is dat ik inmiddels al heel veel dingen heb bezocht en geleerd over de stad.
Die pokestop was zeker een McD of een StarBucks, of zo? :+
Ik ben inmiddels 46 en heb helemaal niets met Pokémon. Dat is toch een beetje van na mijn 'tijd' en het klinkt kneuterig maar het oogt best agressief, dat beestjes pakken en in een klein bolletje proppen en zo. Desondanks staat er hopelijk binnen een paar dagen Pokémon Go op de iPhone....

Ik zal en moet meer van die beestjes hebben als mijn nichtje van 21. Die heeft het inmiddels al (en ik vraag me af hoe ze er aan is gekomen. Durf het niet te vragen).

Leeftijd heeft er volgens mij niet heel veel mee te maken.
Ik lees en zie juist dat veel 20 plussers dit spel spelen, dus het is echt niet alleen voor de jeugd hoor.
Precies de doelgroep ook, want Pokemon was hot tijdens hun tiener jaren....

Daarbij had ik wel verwacht dat 20 plussers meer bewuster met hun omgeving omgaan...en niet voor een virtuele mewtwo een 6 baans snelweg op rennen. Maar goed het blijft natuurlijk nu een Amerikaanse launch.
Of er mee opgegroeid zijn ;-)
Filpje gekeken maar ik snap er nog steeds geen snars van. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?

Wie plaatst die pokémon's dan? Wie bepaald waar ze komen? Want ik heb al gelezen dat er mensen misbruik van maken. ( lokken kinderen naar bepaalde plekken en pakken telefoon af of nog erger.. ) welke software zit er achter om "kijken" waar je bent?
Ik vraag me ook af op welke manier de locaties worden uitgekozen.
De politie waarschuwde al om hen niet lastig te vallen en het AMC had ook al last van ze.
Gezien het grote aantal zogenaamde PokéStops die werkelijk overal te vinden zijn lijkt mij dat deze automagisch geplaatst worden. Wereldwijd zijn het er 10tallen miljoenen.
De locaties worden automatisch gekozen op basis van een aantal punten. Veruit de meeste PokéStops zijn bezienswaardigheden (net als of uit Google Maps). Plaatsen die als bezienswaardigheid meer aanzien hebben (en dus drukker bezicht zijn), zoals bijvoorbeeld een kerk of museum meer aanzien hebben dan een kunstobject in de openbare ruimte of stadsbankje, kunnen een zogenaamde Gym zijn. De Gym's zijn plaatsen waar je moet battle-en.

De Pokemon zelf worden automagisch geplaatst. Ook weer afhankelijk van geografische locatie en de geologie op die locatie. Water Pokemon kan je vinden in de buurt van water. Gras Pokemon vindt je voornamelijk in groene gebieden zoals parken en buitengebieden.

De manier waarop criminelen er misbruik van maken is door zich te verschansen nabij een Gym die zich liefst in een rustig of donker gebied bevindt. Een Gym zal personen lokken die willen battle-en, dus is het een kwestie van wachten op een prooi.
Hmm, ik ben niet echt een doomdenker of zo, maar dit zijn dus miljoenen lokaties wereldwijd (!)...Als je kijkt naar de enorm explosieve populariteit moet dit toch ergens problemen op gaan leveren als er complete volksstammen op avontuur gaan.
En daar maak ik me dus zorgen over.. zie al voor me dat kinderen op daken en balkons gaan klimmen, op en nabij snelwegen gaan zoeken, in het bos, onder de trein enz enz.. Dit zouden toch met zorg geselecteerde locaties moeten zijn? Het kan toch niet zo zijn dat dit op random basis gaat? Dat is vragen om problemen.
Ik ben nu een dag aan het reizen met de trein en ik kwam dus een gym tegen op een brug waar dus alleen de trein over heen gaat. Aan allebei de kanten zit dan wel een weiland en je hoeft niet exact op de locatie te staan maar het is wel een rare locatie.

Ik zei voor de grap "volgens mij speelt de eigenaar ook pokemon go". Je moet namelijk wel over de weilanden heen lopen.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 11 juli 2016 18:13]

welke software zit er achter om "kijken" waar je bent?
Hiervoor wordt de GPS van je telefoon gebruikt.
Wie plaatst die pokémon's dan?
Niantic
Wie bepaald waar ze komen?
Niantic
Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
De camera van je telefoon wordt gebruikt om constante video op te nemen. Pokemons worden toegevoegd aan deze beelden. Deze worden aan je getoond via je telefoonscherm. Dus het lijkt dan net alsof er een Pokemon in je achtertuin zit.

Niantic is ook de maker van Ingress. Pokemon GO is ook op dit concept gebaseerd. En veel locaties zijn overgenomen van Ingress.
Ok, zo ver begrijp ik allemaal, maar ik bedoel wie of wat bepaald dan exact de lokatie? Gaat dan random of zo? Kunnen we pokémon's verwachten op de snelweg A1 bijvoorbeeld? Anders voorspel ik dat we over een jaar of 60 minder last van vergrijzing gaan krijgen en dergelijke. Dat moet toch op enig verantwoorde wijze tot stand komen?
Dat weet ik niet precies. Maar neem als voorbeeld Google Maps of Open Streetmap. Hier kan je prima snelwegen mee onderscheiden en zorgen dat hier dus niks spawned. Ik ga er van uit dat Niantic bij het spawnen ook rekening houdt met een aantal factoren.
Hmm, ik daar toch eens wat meer over lezen dan want ik heb een stiefdochter van 12 jaar die dit ook geweldig vind, maar als dit kan leiden tot gevaarlijke situaties moet ik daar maar even een slotje op gooien vrees ik. Google Maps e.d. lijken mij nl niet echt een geschikt medium om gevaarlijke situaties mee te kunnen inschatten. Denk aan hoge gebouwen, plekken waar je niet mag komen, onbereikbare plekken noem maar op...
De locaties zijn (denk ik) de bezienswaardigheden die in Google Maps vermeld zijn. Dat zijn dus locaties waar veel mensen zich 'melden' en daar een foto van maken en online plaatsen. Hoge gebouwen hoef je nooit te beklimmen natuurlijk. Onbereikbare plaatsen zullen niet veel bezocht worden en dus niet als bezienswaardigheid aangemeld. Plekken waar je niet mag komen... Tja, een beetje common sense is wel andig. Zolang je in de buurt bent (iets van 20/40 meter) is het al goed; de GPS bepaald daarin je locatie.
Hier in de buurt zijn het voornamelijk openbare kunstwerken en de openbare banken van SocialSofa (een sociaal project in Tilburg). Maar bijvoorbeeld ook 2 beelden op de begraafplaats. Common sense is het dan om niet 's nachts in te breken op een kerkhof om wat PokéBalls te krijgen.
Nu houd ik het een beetje in de gaten en gelukkig zijn de meeste slim genoeg om niet zomaar de begraafplaats op te lopen. De rest doet dat met gepast respect (niet schreewen, rennen of muziek).
Ok, ik snap je, maar we hebben het hier over miljoenen locaties wereldwijd. Die kun je onmogelijk allemaal individueel waarderen op veiligheid en of je er uberhaubt wel kan/mag komen..Daar zullen dus ongetwijfeld "uitdagende" en/of onmogelijke lokaties bij zitten. Nou ben ik zelf niet echt van het Pokémon cultuurtje, maar ik begrijp dat de doelgroep buiten volwassenen ook uit een hele grote groep jongeren en zelfs (jonge) kinderen bestaat. Als je het dan hebt over common sense vrees ik dat je moet concluderen dat dat niet zo simpel is als je hier stelt. Om mijn zorgen nog wat extra overtuiging te geven; het laatste uur heb ik dus inderdaad al 2 groepjes kinderen voorbij zien komen die wel erg druk in de weer waren met hun Phone.( in de zin van alles bekijken door de camara ). Nu weet ik niet wat ze aan het doen waren, maar ik vermoed dus dit Pokémon ding. Dat toont dan toch wel de inmense populariteit aan. En dan maakt me vooral de snelheid waarmee dit nu lijkt te gaan ( bijna iedereen heeft een smartphone tegenwoordig ) me best wel zorgen. Mocht dit echt leiden tot gevaarlijke situaties zijn we te laat met voorlichting. Het simpele waarschuwing scherm bij het opstarten van de game zal menig kinderhartje zelfs doen kloppen van spanning. Ben zelf ook jong geweest, dus kan me er iets bij voorstellen stellen.. Ik hoop dat het mee valt..
Ik gok dat dit wordt beantwoord met een vorm van community moderatie. Met bv. not-at-night, dangerous area, NSFW-area, ... Merk op dat dit bijzonder interessant is voor semi-live data aggregatie in allerlei vorm door een grote zwerm gebruikers. Dat alleen is geld waard.

Wat gebeurd er als iemand een misdaad opneemt? Welke jurisdictie staat op die data?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 12 juli 2016 01:00]

Filpje gekeken maar ik snap er nog steeds geen snars van. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?

Wie plaatst die pokémon's dan? Wie bepaald waar ze komen? Want ik heb al gelezen dat er mensen misbruik van maken. ( lokken kinderen naar bepaalde plekken en pakken telefoon af of nog erger.. ) welke software zit er achter om "kijken" waar je bent?
Het is een vrij simpel spelletje. Je loopt rond in een google maps achtige wereld. Daarbij kom je pokemon tegen die je moet vangen, zonder te vechten, maar gewoon een balletje gooien. Verder heb je pokespots (echte landmarks) en gyms (ook echte landmarks). Je kunt geen andere spelers zien, maar wel elkaars gym afpakken/veroveren.

Je kunt dus geen kinderen "lokken", maar wel in de buurt van een gym of pokespot wachten tot iemand iets te opzichtig met zijn telefoon bezig is en rondjes draait op zoek naar pokemon...
Welke Pokemon in een omgeving zijn staat vast bij de developer.

Als jij in die omgeving rondloopt heb je kans die pokemon op de kaart tegen te komen. Je ziet hem dan op de kaart verschijnen en krijgt de optie om hem te pogen te vangen.

Waar ze precies tevoorschijn komen in de omgeving is volledig willekeurig naar mijn idee. Misschien dat ze bedacht hebben dat ze net naast de weg terecht komen. Als is dat natuurlijk niet foolproof op basis van oude kaarten.

Maargoed ik ben niet voor het beschermen van mensen tegen dit soort Darwin-Award waardige ongelukken. Het gaat allemaal reuze meevallen, maarja hoge bomen vangen veel wind. En de aandacht waait straks weer snel over.

Dit is niet veel anders dan de aandacht die het originele Pokemon spel kreeg toen je kon ruilen met een kabeltje.. moest je ook op straat naar vreemden toe. Wat mij betreft nog gevaarlijker.

[Reactie gewijzigd door Collaborator op 12 juli 2016 11:47]

Idem dito, bedankt voor de link.

Ik dacht dat er een hoax /viral gaande was omdat overal mensen het over Pokemon GO hebben.

Wel geniaal dat je een paar generaties later een doelgroep uit het verleden weer aan je kunt binden.
Wat is het verdienmodel hierachter voor Nintendo?
Circa 1,6 miljoen per dag aan in app purchases. Zal snel meer worden
Waar kan je die cijfers zien?
Dat was alleen voor iOS
http://www.playm.de/2016/...os-neuer-goldesel-298998/
Bisher unbestätigten Berichten zufolge könnte Nintendo und den Verantwortlichen von The Pokémon Company mit "Pokémon GO" ein weiterer Glücksgriff gelungen sein. Demnach generiert alleine die iOS-Fassung in den USA rund 1,6 Millionen US-Dollar Umsatz täglich.
Zou inmiddels al zo'n 3 miljoen dollar per dag zijn volgens de game markt analisten.
https://twitter.com/ZhugeEX/status/752573342163542016
Pokecoins die je ingame kunt kopen.

Zo kun je meer pokeballs, ruimte, etc kopen. Niet nodig, wel leuk als je het geld ervoor over hebt.
Munten kopen. En me die munten kun je weer meer pokebals kopen en andere dingen.
Er zijn microtransactions aanwezig die het spel wat "makkelijker" maken.

http://www.gamespot.com/a...ons-get-you/1100-6441538/

Plus Pokemon Go Plus armbanden (40 euro te stuk) die ervoor zorgen dat je niet altijd je telefoon unlocked hoeft te hebben tijdens het spelen:

http://www.pu.nl/artikele...e-bestellen-in-nederland/
In game coins.... om weer uit te geven aan in game items. ;)
Microtransactions.

Je kan ingame gouden muntjes verdienen door Pokestops te bezoeken en andere activiteiten uit te voeren. Van deze muntjes kan je weer upgrades en items kopen.

Om het makkelijk te maken kan je deze muntjes ook gewoon met echt geld kopen. Voor zover ik heb gezien is het niet noodzakelijk om muntjes te kopen.
Ik heb zojuist ook de petitie getekend om dit spel naar Windows 10 Mobile te krijgen
https://www.change.org/p/...-10-and-windows-mobile-10
Ik zal er alleen niet veel tijd voor hebben, maar wil toch eens kijken of ik nog veel dingen uit de Pokemon red/blue tijd herken.
'Ook zei het bedrijf dat de mogelijkheid bestaat dat het spel naar augmented-realityapparaten komt, bijvoorbeeld de HoloLens van Microsoft.'

Als dit klopt dan zal het ook wel naar w10 mobile komen aangezien het allemaal UWP apps zouden moeten worden.
Met een hololens met je niet mobiel genoeg om dit te kunnen spelen denk ik.
Het lijkt me ook niet echt voor de hand liggen om met een hololens over straat te lopen.
Met een Google glass zou dit daarintegen wel goed te spelen zijn denk ik.
Eindelijk een excuus om zo'n ding op te hebben zonder voor spionerende glasshole uitgemaakt te worden
Google glass zou helemaal niet berekend op zoiets zijn omdat het een doorgeefluik was van je mobiele telefoon. De HoloLens is juist hét platform dat geschikt is voor deze game omdat er een holografische processor aan boord zit. Pokémon kunnen zich hiermee dus ook echt verstoppen onder een auto of achter bosjes, dat is met de huidige versie met mobiele telefoons nog onhaalbaar.

Het zal natuurlijk nog wel jaren duren tot de HoloLens genoeg ontwikkeld is om als consumentenproduct over de toonbank te gaan (prijs en draagbaarheid), maar ik zie het met een game als pokémon echt wel gebeuren dat pubers met zo'n bril op the real world in gaan.
De glass werkt met de processor van een mobieltje net zoals deze game.

Sterker nog, Pokemon Go is ontwikkeld uit de AR game Ingress een bestaande game van Niantic

En AR game Ingress is juist origineel ontwikkeld door Google startup Niantic specifiek bedoeld voor Google Glass. (Bron)
Niantic is door Google afgestoten in 2015 nadat Google glass voor consumenten in de koelkast werd gezet.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 11 juli 2016 20:40]

een van de problemen op Windows 10 is dat Pokemon Go enorm berust op Google Maps, en Google nogal notoir is om het Windows platform een hak te zetten als het op gebruik van zijn services aan komt. Hierdoor is het niet simpel om Pokemon Go te porten naar het Windows 10 platform.

[Reactie gewijzigd door DarkJack op 11 juli 2016 19:16]

Bing Maps kan hetzelfde toch? Volgens mij moet dat geen probleem opleveren.
content is anders. De Gyms enzo zijn gebaseerd op Google Maps points, in Bing maps kunnen die anders zijn of zelfs niet bestaan.
Gedaan, maar ik twijfel of mijn telefoon er krachtig genoeg voor is.
Grappig. Die link heb ik gisteren gedeeld en sindsdien zijn er 7500 bijgekomen terwijl de petitie al zo'n 10 maanden bestaat. Ik zeg niet dat het door mij komt, maar het geeft wel aan hoe graag de Windows Mobile gebruikers dit spel ook willen hebben. Waarschijnlijk wordt het net zo'n hit als Minecraft PE en komt het voor ieder platform uit. Populairder dan Nintendo's Miitomo app iig. Wat een logge app is dat zeg.
vind de servers eigenlijk nu best wel stabiel
Ja en nee. Ik merk nog wel dat er soms wat hikken zijn. Dan vang ik een Pokemon en blijft hij hangen. Of je tikt op een Pokemon om deze te vangen en dan gebeurd er ook niks. Start je de app opnieuw op kom je ook niet echt verder. Maar dit kan misschien ook liggen aan het mobiele netwerk.

Vraag mij af in hoe verre de mobiele netwerk 'extra' belast worden.
Heb ergens gelezen dat de app ongeveer 10mb/uur verbruikt. Dus dat valt mee t.o.v. youtube/facebook etc.
De app verbruikt inderdaad echt heel weinig data merk ik.
Dat is inderdaad niet veel. Maar ik vraag mij dan nog steeds af hoe het komt dat het spel zo nu en dan blijft hangen. Gewoon op Nederlandse tijd op de dag.
Nog geen last van gehad tot nu toe.
Dat dacht ik ook. Heb gister avond een uur kunnen spelen.. toen was de server weer niet in staat om mijn gegevens op te halen. En vanmorgen een kwartier... Nu kan ik helaas niets meer.. sinds een uur of 12.

Hoop dat het nog beter gaat worden want voor zo ver ik heb gezien is het wel een oké spel. Er is ruimte voor verbetering maar elk spel heeft dat wel.
niet helemaal. Gister nog kwam er een Abra op mijn incense af maar kreeg ik een connection error toen ik er op drukte! Abra verdween even, kwam 10s later weer terug. Weer een connection error... En daarna niet meer gezien. :(

Het is wel absoluut beter dan voor het weekend. Toen was het echt dramatisch.
Ik ben 43 en het lijkt me hilarisch.. ik heb een iPhone dus moet wachten op een nette release.. enige wat me nu al zorgen baart zijn de mensen die cheaten.

http://motherboard.vice.com/read/pokmon-go-cheating-gps
Van een paar collega's van me heb ik begrepen dat spoofers bij Ingress behoorlijk vlot gebanned werden. Ik verwacht bij Pokemon Go daarom hetzelfde.
Van een paar collega's van me heb ik begrepen dat spoofers bij Ingress behoorlijk vlot gebanned werden. Ik verwacht bij Pokemon Go daarom hetzelfde.
Uit ervaring kan ik vertellen dat cheaters vanaf vroeg af aan een plaag waren (bij ingress), en nog steeds zijn er apps waarmee het gewoon werkt. Of het vandaag de dag nog zo extreem is al een jaar terug weet ik niet (speel al ruim een jaar niet meer). Maar daar waren gewoon vol automatische bots die portals overnamen en goodies verzamelde voor je, tot complete netwerken van bots aan toe.

Zelf ook een leuke tool geschreven die de intel map kon leeg trekken van informatie, dat was in de begindagen, wel heel leuk om te zien hoeveel informatie er wel niet beschikbaar is :D
Die bots zijn er nog steeds, inclusief groepjes die hun eigen farmpje opzetten. Maar er is recent (niet geheel ontoevallig dicht op de release van Pokemon...) wel een flinke upgrade geweest waarmee hele volksstammen spoofers/bots uit het spel verwijderd zijn. Uiteraard hou je altijd een harde kern van mensen die geen boodschap hebben aan eerlijk spel en dat zal alleen maar erger worden zodra je Pokemon kunt ruilen, want dan gaat er ook nog geld mee gemoeid worden ook. Koop hier uw volledige Pokedex, bezorging thuis...

Aan de andere kant krijgt Niantic er nu wel een enorme bron aan inkomsten bij waarmee de het detecteren en uitbannen van cheaters flink verbeterd kan worden. Met een beetje mazzel profiteert Ingress daar ook nog van, als proeftuintje voor Pokemon wellicht.
Moet je er nog achter komen dat ze de data aan het spoofen zijn. En voor je het weet heb je een klacht aan je been wegens inbreuken op de privacy wetgeving.
Wat ik heb begrepen is dat als je je locatie gaat spoofen je wel op de map staat, maar je verder niks kan doen. En zoals MrMaxedTank al zei worden cheaters bij Ingress gebanned als het gebeurd. Aangezien dit dezelfde makers zijn als die van Pokemon Go, zie ik dit hier ook wel gebeuren.
US account werkt ook voor IOS. Gisteravond spel binnengehaald en via google account aan het spelen. Zodra hij hier uit komt download ik hem wel weer via de NL store.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*