Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft maakt pakket updates voor Windows 7 en Server 2008 R2 beschikbaar

Microsoft heeft een nieuw updatepakket voor Windows 7 Service Pack 1 en Windows Server 2008 R2 uitgegeven. De zogenaamde 'rollup' installeert alle updates voor beide besturingssystemen tot en met april 2016. Na installatie hoeven gebruikers alleen nog updates na april te installeren.

De 'convenience rollup' is officieel geen 'Service Pack' en bevat naast alle beveiligingsupdates ook alle andere benodigde updates voor het betreffende systeem. Daarnaast biedt Microsoft hulp bij het toevoegen van de rollup aan een Windows 7 SP1-image, waarmee de rollup toch een beetje lijkt op een servicepack.

Het verschil met een servicepack is dat de rollup niet aangeboden wordt via Windows Update. Het updatepakket moet apart gedownload worden. Eenmaal op de juiste downloadpagina, zal via de browser gecheckt worden welke update nodig is, ofwel Windows 7 32- of 64bit of Windows Server 2008 R2 64bit.

Met het aanbieden van de rollup start Microsoft ook met een andere wijze van het aanleveren van niet-beveiligingsgerelateerde updates voor Windows 7, 8.1, Server 2008 R2 SP1, Server 2012 en Server 2012 R2. Dit type updates zal voortaan alleen nog als maandelijks pakket aangeboden worden via Windows Update.

Microsoft voert ook een wijziging door voor de manier waarop updates binnen te halen zijn. Updates worden nu nog aangeboden via Microsoft Download Center en Microsoft Update Catalog, waarbij Security Bulletins nog een directe link naar updates in het Download Center geven. Microsoft wil dit proces vergemakkelijken en stopt de komende maanden met het aanbieden van updates via het Download Center. De links in de Security Bulletins zullen direct naar pakketten in de Update Catalog verwijzen.

De Microsoft Update Catalog is op dit moment nog alleen te gebruiken met Internet Explorer omdat het ActiveX nodig heeft. Microsoft zegt dat het 'ergens deze zomer' de bedoeling is dat de noodzaak voor ActiveX verdwijnt en ook andere browsers bruikbaar zijn.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

18-05-2016 • 07:55

230 Linkedin Google+

Submitter: Stefan22

Reacties (230)

Wijzig sortering
Die afbeelding onderaan is wel heel gepast :D
Dat maakt het toch juist zo gepast?
Hmm, ik dacht dat er stond "is wel heel aangepast"
Het is toch niet meer dan normaal dat een OS op een gegeven moment uit support raakt? Het is kostentechnisch maar ook technisch gezien op een gegeven moment gewoon niet meer mogelijk om een oud OS efficint te ondersteunen en te blijven updaten. In het geval van Windows XP heb je het over generaties geleden. Microsoft is niet de enige die een dergelijk updatebeleid hanteert. Dat doet vrijwel elke OS of software leverancier. Ook Chrome OS en OSX worden niet eeuwig ondersteund hoor.

In dit geval biedt Microsoft nog eens een extra handigheid om toch updates te kunnen slipstreamen of in 1x te kunnen installeren. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Sterker nog: ChromeOS update zichzelf eens in de ~zes weken. Je hebt altijd de meest recente versie, geen gezeik.
Windows XP eerst, wat in mijn opzicht een van de beste (bug-loze) computer systemen was
Jouw opzicht misschien, maar dat valt tegen in de echte wereld. Daarbij ik weet niet of je nog kan herinneren hoe XP is ontvangen dat was minimaal zo erg als er over Vista en Windows 8 werd/wordt gepraat.
Dan heb je nog Windows Server 2008, wat ze willen laten vallen. Terwijl heelveel datacenters, en host platformen, dit gewoon nog gebruiken.
Als je na 8 jaar nog steeds geen upgrade pad hebt dan...
ben je kennelijk tevreden over tot dan toe geboden kwaliteit en zie je de noodzaak niet om ten koste van veel centen en doorgaans ook hardware-uitbreidingen om met de laatste mode mee te lopen. Niet overal rollen de Euro's zo gretig belastbaar binnen dat ze maar meteen in hard- en software genvesteerd moeten worden terwijl ander onderhoud en eerste levensbehoeften kunnen wachten.

Ik geef toe Windows XP draait hier al even niet meer. Op oudere hardware werken verschillende Linuxdistributies waarvan je zelf de zwaarte van de gebruikersinterface bepaalt zonder problemen.
Als je na 8 jaar geen upgrade pad hebt, dan heb je een groot probleem. Je hebt een verouderd OS dat met steeds nieuwere hardware moet kunnen samenwerken. Op een gegeven moment heb je hardware waar je geen drivers meer voor vind en hang je helemaal vast. Je kan niet upgraden omdat je software niet op nieuwe versies van het OS word ondersteund en je kan niet op je huidige versie blijven omdat de hardware dan niet meer werkt.

IT kost geld, in elk bedrijf ongeacht of je nu een kleine zaak hebt of een grote multinational. Het is geen buy and forget post. Dat moet beheerd worden, er moeten investeringen voorzien worden. En ja, dat betekend ook dat er regelmatig gekeken moet worden naar de vervanging van zowel hard- en software en dat je dat ook moet doen.

Windows XP heeft voor vele bedrijven aangetoond dat je daar toch echt tijd en geld moet insteken, en ik hoop dat men hun les geleerd heeft en zeker in bedrijven niet zomaar blijft steken in het verleden "omdat het werkt".
Je OH als een verstokte beheerder. IT is domweg niet voor elke gebruiker corebusiness. Als jij een autorijschoolbedrijf hebt en er moeten wat brieven en rekeningen uit kun jij met een tweedehands kantoor-pc met Core2Duo en 2GB werkgeheugen vooruit. Windows 7 en Office 2007 volstaan dan prima en moet het nog goedkoper kun je ook op LinuxMint met Open Office of WPS Office aan de slag.

Je IT is dan weinig anders dan een internet en email pc annex tikdoos en kan uitstekend jaren mee. Voor absoluut gebrachte engelstalige brol haal je de schouders op, je hebt een bedrijf te draaien.
Het merendeel van de mensen koopt gewoon een kant en klaar device. Die gaan echt niet zelf een OS installeren.

En dan is het simpel: Chromebooks zijn aantrekkelijk, maar beperkt in hun functionaliteit. Je moet er maar net mee uit de voeten kunnen.

En Apple verkoopt luxe producten die voor de meeste mensen simpelweg te duur zijn.

Het merendeel van de mensen koopt een laptop van max 600 euro en een Android tablet van 200 euro ofzo.

Ik zie wel enorme kansen voor Google, maar dan moeten ze die ook benutten en hun Chromebooks krachtiger en veelzijdiger maken. Het eenvoudig draaien van alle Android apps zou het bijv al een enorme boost kunnen geven. Maar client side software als LibreOffice ondersteunen zou veel kunnen schelen.

Oftewel: bouw een Linux distro die volledige Android support heeft en er gelikt uitziet en zet dat op die Chromebooks en zet er ssd'tjes van 128gb in.

Dan heb je evt een Windows killer.

Tot die tijd gebeurt er weinig. 90% blijft gewoon Windows gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 18 mei 2016 08:33]

Oftewel: bouw een Linux distro die volledige Android support heeft en er gelikt uitziet en zet dat op die Chromebooks en zet er ssd'tjes van 128gb in.
Dat alles is al aan de gang, op de SSD's van 128GB na. Chrome OS gaat Android apps ondersteunenn binnen nu en niet al te lang ;)
Ik denk dat Microsoft, het er zelf naar gaat maken dat meerendeel van de mensen uiteindelijk naar iets Zoals Zorin OS, Chrome OS, of OSX stappen.
ja het is vreselijk jammer dat ze MS dos hebben laten vallen en van de meest systeem-zuinige systemen ooit je had er tenminste geen core i3 voor nodig om het draaiende te houden, maar een 386 voldeed prima...

en dan een 9e rangs 13-in-een-dozijn linux hoby projectje vergelijken met chromeOS en macOS?

je kunt de wereld ook omdraaien vanaf dag 1 weetje hoelang de gemiddelde windows versie support krijgt, daarnaast heb je normaal gesproken al 2 jaar mainstream support paralel lopen aan vorrige versies waardoor bedrijven echt heel lang van te voren hun migraties al kunnen plannen en dan zodra het zover is, meer dan ruimte genoeg hebben om er een heel scala aan tests enzo aan te weiden, ik weet nog dat een bedrijf waar ik werkte, eerst een groep 1 maand met een nieuw os liet werken, dan de resultaten bekeek en daarna een grotere groep voor 3 maanden, om als dan alles goed ging iedereen over te zetten. zo'n upgrade pad duurde +/- zo'n 11 maanden. maar de it afdeling begon al met testen zodra er een public beta beschikbaar kwam en bleef testen totdat iedereen over was.

ik ken ook bedrijven die zelfs nu nog met windows xp werken, ook voor systemen waar client-gegevens op staan.
Men zegt dat al 30 jaar over Microsoft en vooralsnog gebruikt de overgrote meerderheid Windows, is OSX wel gegroeid en speelt Linux voor de desktop een verwaarloosbare rol.
Heel leuk allemaal hoor, maar zodra er er een versie van Windows gereleased wordt, is vanaf dag 1 bekend tot wanneer de support loopt. Dit kan dus geen verassing zijn.

En hoe lang blijft OSX ondersteund dan? Vast geen 10 jaar. Die brengen ook ieder jaar een nieuwe versie uit.

Chrome OS wordt ook automatisch naar de nieuwste versie geupdate. Daar kn je niet eens kiezen. Als je dat zo fijn vind, dan had je allang Windows 7 vaarwel gezegd.
Wou even naar je geboortedatum kijken, spijtig genoeg niet beschikbaar. Nu ik verwacht dat je de begindagen van XP niet hebt meegemaakt anders zou je het nooit een goed systeem hebben genoemd. Het crashte enorm veel, was enorm onveilig, had zeer weinig ondersteuning voor hardware en was gewoon een fiasco. De enige reden dat XP vandaag een goede naam heeft is omdat het OS zo lang is moeten meegaan door de problemen tijdens de ontwikkeling van Vista (dat reeds in 2002 had moeten uitkomen) dat developers binnen MS vele problemen hebben kunnen oplossen.

Dat neemt niet weg dat op het moment dat XP EOL was dit OS eigenlijk zwaar verouderd was en op slechte principes steunde, niet in het minst wat betreft beveiliging. Om van XP een OS te maken dat terug meekan met de hedendaagse praktijken zou je het sowieso volledig moeten omgooien.

Reeds bij de release van een nieuwe Windows versie geeft MS aan wanneer de ondersteuning zal stoppen. MS is net die OS bouwer die dat het langste ondersteuning geeft op zijn product. Van Apple is zeer weinig te vinden en de meeste Linux distributies gaan binnen 5 jaar uit ondersteuning.
Tja, je kunt ook je berenvel weer aantrekken en terug in je grot kruipen.

Dit is gewoon vooruitgang.
Het gaat in dit geval niet om een servicepack maar om een rollup package wat iets anders is.

Het grote nieuws vind ik dat de update catalog straks ook met andere browsers dan IE kan worden gebruikt. Dat is weer een stap voorwaarts.

[Reactie gewijzigd door Bor op 18 mei 2016 08:08]

Ik snap flippy wel. (denk ik)

Door er officieel geen service pack van te maken voorkomen zij dat er nog langer support aan verleent hoeft te worden, wat natuurlijk eigenlijk gewoon een smerige flauwe truuk is.

@Theelichtje, ook hier, is het eigenlijk wel een extra hoepel. Hoeveel beheerders moeten nu extra werk verrichten omdat MS het niet als SP in WSUS stopt, maar mensen f het als losse patches moeten downloaden f via een aparte manier moeten slipstreamen...

Kom op jongens, maak er gewoon een Service Pack van en slik die extra support. Mensen hebben er genoeg voor betaald!

Edit: mobiel-typos...
- knip -
Edit 3: Ik denk dat mensen aanstoot nemen aan het woord 'smerig'. Deze maar aangepast naar 'flauw'.

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 18 mei 2016 09:16]

Want Microsoft heeft nog nooit eerder een rollup gedaan in plaats van een Service Pack? Update rollups zijn zeer gewoon. Daarbij, Service Packs kunnen alleen uitkomen tijdens de Mainstream Support, Windows 7 is al in de Extended Support. Er is helemaal niks "smerigs" aan, dit is gewoon niet hetzelfde.
Update rollup voor een OS zijn niet zo gewoon, tenzij je SP meerekend. Hmm maar ook dat is niet gewoon, laatste SP is een eeuwigheid geleden in computerland. Voor andere producten als Exchange en MSCRM doen ze dit wel regelmatig.
Windows 7 heeft al verschillende rollups gehad en voor 8 en 8.1 was dit meer regel dan uitzondering.
Toch zeker niet zoals deze, want anders zou t niet zon groot nieuws zijn ;) Linkje naar de vorige rollup?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 18 mei 2016 13:32]

Toch zeker niet zoals deze, want anders zou t niet zon groot nieuws zijn ;) Linkje naar de vorige rollup?
Er zijn in het verleden wel degelijk vergelijkbare rollups als deze geweest, dus wat jij zegt klopt niet.

Voorbeeld is bijvoorbeeld deze rollup uit 2011, maar er zijn er nog enkele geweest (de genoemde was iirc wel de grootste).
Waar schrijf ik dat zij nooit een rollup hebbengedaan ipv een SP??

Ik schrijf alleen dat het jammer is dat het geen SP is om installaties (die nog steeds gedaan worden!) niet flink versneld kunnen worden.
Hoezo een smerige truuk? Windows 7 stamt uit 2009, we zijn alweer 2 versies verder (8.1 niet meegerekend) en je kunt de nieuwste versie (10) zelfs gratis krijgen als je een geldige Windows 7 licentie hebt. En dan nog weet je te klagen, knap hoor.
Hoeveel bedrijven ken jij die Windows 10 gratis krijgen? Windows 10 is niet gratis voor enterprise customers hoor!

En hiernaast komt het misschien over als geklaag, maar dat is niet de bedoeling. Ik uit dat ik het jammer vind dat Microsoft er geen mooie Service Pack van maakt.
Je zegt dat W7 uit 2009 stamt, maar SP1 uit 2011. Dat is dus tot vandaag meer dan 5 jaar geen Service Pack meer.
In ons contract maakt het niets uit welke Windows we gebruiken, 1 PC is 1 licentie. Of dat nou XP, 7, 8, 8.1 of 10 is. Zolang we de Enterprise editie gebruiken is dat prima.

Extended support loopt toch nog gewoon tot 2020? Als je 11 jaar support te weinig vindt dan staat het je als bedrijf vrij om te betalen voor verdere support of over te stappen op een ander OS.

En wat betreft SP1, mooi en aardig maar dat is gewoon een update die je hebt gekregen. Je stelt nu "ik heb een update gekregen dus ik zou langer updates moeten krijgen". Volgens die logica moeten ze tot het einde der tijden updates blijven uitbrengen.
Het is een extra feature / mogelijkheid om de updates in 1 keer te kunnen installeren. Een extra handigheid dus. Extra handig gemaakt door de beschikbaarheid van een tool om de updates ook nog eens te slipstreamen in een SP1 installatiebron.

Support hoeft natuurlijk niet van een servicepack af te hangen. Een servicepack voegt bovendien ook vaak functionele wijzigingen of vernieuwingen door. Wees blij met deze extra mogelijkheid om updates te installeren. Schermen met zaken als "smerige truck" vind ik echt een zwaktebod.
http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/lifecycle
Support hangt wel degelijk af van de SP release date. Zie hierboven!

Ach jee, sorrie voor mijn bewoording. Ik heb er 'flauw' van gemaakt. Zo goed?
Support hangt af van de versie. Met een servicepack installatie heb je feitelijk een andere versie.
Precies, en ik vermoed (als dan niet door door de extended maintenance zoals Loller1 hieronder aanhaalt) dat Microsoft hierdoor dus expres geen SP van maakt om zo onder support uit te komen.

Ik snap ze wel, maar vindt het niet fijn voor mijn installaties. :)
De supportlijn voor o.a. Windows 7 is lang geleden al uitgestippeld. Een nieuwe servicepack hoeft helemaal niets te veranderen aan de supporttermijn. Men zou zelfs kunnen beslissen om de support voor een nieuwe servicepack niet te verlengen.
Die beslissing zal niet makkelijk zijn. Ik vermoed sterk dat zij (stricte) interne richtlijnen hebben voor deze zaken.
Tot nu toe is Support = SP release+2 jaar.

Bron:
Microsoft will offer Mainstream Support for either a minimum of 5 years from the date of a product’s general availability, or for 2 years after the successor product (N+1) is released, {...}
Link

En specifiek Windows 7: Link.
genoeg voor betaald? hoezo, een windows licentie kost al jaren ruwweg het zelfde en op windows xp na (en dat had zo zijn redenen ), heeft ms altijd dezelfde support termijnen gehandhaafd, er zijn gewoon te veel mensen die niet door hadden dat windows xp, bijna een jaar te vroeg uit kwam, en dat vista en de problemen daarrond ook zorgde dat de support voor xp een tijdje moest worden verlengt..

dus neej roepen dat het een SP moet worden is een beetje BS, en dit zijn blijkbaar ook alleen maar roleups en die zag je bij bijv windows server maar ook bij windows NT en 2000 veel vaker, en is ansich ook een prima manier om snel nieuwe deployment images te genereren.

maar als je toch wsus al hebt draaien dan heb je deze pakketen helemaal niet nodig.
Hoeveel beheerders moeten nu extra werk verrichten omdat MS het niet als SP in WSUS stopt, maar mensen f het als losse patches moeten downloaden f via een aparte manier moeten slipstreamen...
Je kunt de updates gewoon op reguliere wijze via 'import updates' aan WSUS toevoegen, daarna zijn ze ook beschikbaar in SCCM.
Het is 1 MSU voor W7 x86 en 1 voor W7 x64.
(de 3e is voor 2008R2)
Het is dus ook een kleine moeite (1 commandline) om de juiste MSU via WUSA toe te voegen aan je eigen distributiemethode.
Ook slipstreamen gaat op reguliere wijze, natuurlijk afhankelijk van welke methode je gebruikt.
Met SCCM is het een paar keer klikken op de juiste plek om de update met al je installaties mee te nemen of in je source te integreren.
Een beetje beheerder heeft alle updates van voor april 2016 toch al wel doorgevoerd (eventueel na testen, indien dat noodzakelijk wordt geacht).
En welke beheerder installeert Windows nog met het handje vanaf originele media of ISO? Heb je of tijd teveel of ergens iets niet helemaal meegekregen. Meer iets voor de thuisgebruiker... Waar deze roll up ook voor bedoeld is.
Ik weet niet of je het weet maar SP1 is voor windows al lang uit... zie Wikipedia

Deze update kan je meer zien als een halve SP2.

Windows 7 is nog steeds een van de stabielste Windows versies naast XP. Bedrijven zijn van XP naar 7 gegaan omdat 7 stabiel blijft. NIet veel bedrijven gebruiken massaal Windows 8 (8.1) of 10.

OT:
Hopen dat MS Windows 7 nog lang blijft ondersteunen, heel veel bedrijven zijn pas overgestapt van XP naar 7. Zou veel moeite zijn als ze naar 8.1 of 10 moeten upgraden. Toch is het wel goed dat MS nog wel een halve SP2 aanbiedt,
Ik weet niet of je het weet maar SP1 is voor windows al lang uit... zie Wikipedia

Deze update kan je meer zien als een halve SP2.

Windows 7 is nog steeds een van de stabielste Windows versies naast XP. Bedrijven zijn van XP naar 7 gegaan omdat 7 stabiel blijft. NIet veel bedrijven gebruiken massaal Windows 8 (8.1) of 10.

OT:
Hopen dat MS Windows 7 nog lang blijft ondersteunen, heel veel bedrijven zijn pas overgestapt van XP naar 7. Zou veel moeite zijn als ze naar 8.1 of 10 moeten upgraden. Toch is het wel goed dat MS nog wel een halve SP2 aanbiedt,
ik hoop precies het tegenover gestelde, heel veel bedrijven gebruik(t)en nog xp lang nadat zelfs de extended support weg viel,

ik hoop zo'n securty drama niet nog een windows cyclus me te maken, laat bedrijven maar eens gewoon beginnen met een degelijk IT-beleid eentje waarin nieuwe versies van software ook datwerkelijk in overweging worden genomen, en niet slechts pas als klanten zich luidkeels beginnen af te vragen hoe het zit met de beveiliging van hun data of bedrijfsgevoelige informatie.
Nee, bedrijven zijn van Vista naar 7 gegaan omdat ze doorgaans een versie overslaan. Om dezelfde reden werd 8/8.1 massaal overgeslagen. Dit heeft meer te maken met kostenbesparing (niet willen investeren in nieuwe hardware/licenties en het moeten testen van een nieuw image) dan de zogenaamde "superieure stabiliteit" die Windows 7 zou hebben t.o.v. latere versies (die is er niet, qua stabilititeit zijn de nieuwere Windows versies vergelijkbaar met 7).

Tenzij je met stabiliteit bedoelt dat Windows 7 uitontwikkeld is en geen grote wijzigingen meer zal krijgen, dan heb je gelijk. Maar ja, als je in IT-land te lang stil blijft staan dan zit je al heel snel op een achterstand en dan wordt het alleen maar moeilijker en dus duurder om weer bij te komen ;)
Heaeft niets met licentiekost te maken. Grote firmas betalen dmv volumelicenties en hepebben het recht om te upgraden naar de nieuwe editie. Het komt gewoon omdat Vista en 8 een zeer slechte naam hebben dat ze worden overgeslagen.
Als ze van Vista naar 7 zijn gegaan slaan ze juist geen versie over. In de praktijk is volgens mij Vista juist overgeslagen en gingen veel bedrijven van XP op den duur naar 7. Omdat dingen als het nieuwe drivermodel en de ondersteuning hiervoor tijdens de Vista-periode nog lang niet goed genoeg was.
Extra hoepeltjes? In mijn ogen zijn er juist minder omdat je niet alle updates los hoeft te downloaden.
En dan zeker ook weer, heel netjes (ahum) die Telemetrie updates erbij, zodat MS alsnog weer aan al je data kan... :(
Windows 7 SP1 is er al een tijdje.

En en rollup maakt je leven juist makkelijker, dus dit is zker geen extra ontmoediging om naar Windows 10 up te graden.
Sp1 is er allang, dit is een pakket voor 7 sp1.
1 2 3 4

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True