Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lcd-achteruitkijkspiegel in de VS goedgekeurd voor gebruik op de weg

General Motors komt met de Cadillac CT6 en rust de auto uit met een lcd-achteruitkijkspiegel. De Amerikaanse minister van Transport heeft toestemming gegeven voor het gebruik van de technologie in het verkeer.

De betreffende spiegel is zowel een gewone spiegel als een lcd en de chauffeur kan zelf kiezen van welke optie hij gebruik wil maken. Bij digitale weergave toont het lcd wat er achter de auto gebeurt dankzij een camera die aan de achterkant van het dak is gemonteerd. Anthony Foxx, de Amerikaanse minister van Transport, liet in een interview met nationale publieke radio weten dat er toestemming is gegeven voor het gebruik van de spiegel. De toestemming zou gegeven zijn omdat de spiegel ondanks zijn functie als lcd ook nog steeds een gewone spiegel kan zijn.

De lcd-spiegel wordt ontwikkeld door Gentex. Het bedrijf noemt de achteruitkijkspiegel een Full Display Mirror. Gentex claimt dat de camera een drie tot vier keer wijder beeld kan tonen dan de normale spiegel. De spiegel heeft een resolutie van 1280x240 pixels en heeft een pixeldichtheid van 171 ppi.

Gentex is al sinds 2014 bezig met de ontwikkeling van de lcd-spiegel. Voor gebruik in auto's was de toestemming van het ministerie van transport nodig. Het bedrijf verkocht al een Rear Blind Zone Assist-module, daarmee wordt in een klein lcd dat in een reguliere spiegel is geïntegreerd, de dode hoek getoond.

De spiegel is vooralsnog alleen als optie verkrijgbaar in de Cadillac CT6. Het Enhanced Vision and Comfort-pakket kost omgerekend 2025 dollar en bevat naast de spiegel ook een speciaal zonnedak, ventilatie voor de bijrijder en verwarmde achterstoelen. Later moet de spiegel ook zijn weg vinden naar de Cadillac XT5 en de Chevrolet Bolt.

Door Jeroen de Vries

Stagiair

26-02-2016 • 14:03

186 Linkedin Google+

Reacties (186)

Wijzig sortering
Wat ik erg goed vind aan deze ontwikkeling is dat ze ook een failsafe hebben met de oude spiegel. Valt om wat voor reden je LCD of camera uit, dan heb je nog de beproefde achteruitkijkspiegel. Deze ontwikkeling doet me denken aan die vrachtauto's waarbij de hele achterzijde een groot display is en je daardoor kunt zien wat er voor de vrachtwagen gebeurt. Mooie technieken. Hopelijk is het snel nog veiliger / minder onveilig op de weg.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 26 februari 2016 14:20]

Nice, als je daarmee je kijkhoek naar achter vergroot lijkt het me veiliger, ook met achteruitrijden.
Ik denk wel dat het met een grotere kijkhoek moeilijker is om het snelheidsverschil tussen jou en de autos achter je in te schatten.

Met invoegen of van baan wisselen op de snelweg lijkt me een gewone achteruitkijkspiegel toch beter. Gelukkig kan je het model waarover gesproken wordt ook nog gewoon als spiegel gebruiken.
Er zijn zeker voordelen. Maar de vraag is kun je ook goed afstanden schatten met een beeld op zo'n display? Van mensen die met prototypes gereden hebben waar buitenspiegels displays waren weet ik dat zoiets toch lastiger is.
Dat lijkt me een belangrijk punt ja, een spiegel is van nature 3D, zo'n LCD zal dat vooralsnog nooit zijn en daarmee mis je toch wel belangrijke informatie. Anderzijds staat er wel op veel spiegels 'objects in the mirror are closer than they appear' dus je moet daar ook nooit helemaal op vertrouwen..
Stereo visie werkt slechts tot pakweg 30 meter. Daarboven schatten jouw hersenen de afstand doordat je weet hoe groot een auto is. Dat maakt dus niet zoveel uit of je naar een scherm kijkt of naar een echte spiegel.

De grotere kijkhoek is wat dat betreft wel een probleempje... die zorgt er voor dat de auto verder weg lijkt te zijn.
Mooie ontwikkeling. Dit is tenminste technologie waar je wat aan hebt als bestuurder.

En dit opent de weg voor verder geavanceerde technologie zoals wellicht 'nightvision' bij achteruitrijden in het donker. Kun je toch die donkere sloot (of kuil) zien die je sensoren anders missen.

Of wat te denken van object herkenning in combinatie met Doppler metingen. Zo zou je objecten die sneller gaan dan jou (en je uiteindelijk zullen gaan inhalen) 'rood' kunnen inkleuren zodat je sneller kunt zien op wie je moet letten bij zijdelingse bewegingen.

...en natuurlijk de 'flitsmeister' mod voor de firmware die op basis van kentekenherkenning allerhande politievoertuigen kan herkennen en je aldus kan waarschuwen voor die camerawagen die op het punt staat een trajectmeting op te starten. :)
Oh het gaat om de binnenspiegel... Dat is wel jammer, het camerabeeld van middenachter kan naar mijn mening evengoed ergens in het dashboard worden weergegeven. Misschien voelt het wel iets natuurlijker om naar je binnenspiegel te kijken, maar dat is een kwestie van gewenning lijkt me.

Het wordt pas leuk als de zijspiegels ook vervangen mogen worden door een camera+LCD. Dat zou een bak weerstand schelen en een hoop meer vrijheid geven aan de auto-ontwerpers.
Tesla was hier een tijd geleden al over aan het denken: http://www.autoblog.nl/ni...vangen-door-cameras-66208

Scheelt ook weer luchtweerstand, en daardoor een groter bereik.
Volkswagen heeft het op de XL1 al in productie!
Helaas...

Vanaf de volkswagen site:
"Met productiemethoden die de precisie van handwerk sterk benaderen, heeft Volkswagen jarenlang in het geheim aan een revolutionair model gebouwd. Het futuristische design, de vooruitstrevende technologie, maar vral het extreem lage verbruik hebben de autowereld inmiddels op zijn grondvesten doen schudden. De XL1. Dit exclusieve model is in een beperkte oplage geproduceerd en niet meer leverbaar."
Dus al weer uit productie. Net als de dat we vroeger met de Concorde supersonisch konden vliegen hadden we dus vroeger een auto met monitoren als buitenspiegels ;)
Nee, ik denk eerder dat deze XL1 een 'straatversie' van een prototype is geweest. Wellicht met speciale ontheffing voor o.a. deze 'spiegel' oplossing. Want hiervoor zouden ze een Europese Type Goedkeuring voor moeten aanvragen. Een beetje hetzelfde als voor de binnenspiegel in dit topic.

Verder had deze XL1 te veel nadelen om een succesvol product te worden, zoals bijvoorbeeld een te grote draaicirkel, te lage zitpositie en matig zicht rondom waardoor hij minder geschikt is voor stadsverkeer.

Kennelijk is er nooit goedkeuring voor deze camerabuitenspiegels aangevraagd, want dat zou er best tof uitgezien hebben op een Audi R8 of TT.
Het grootste nadeel van de XL1 noem je niet, de enorme prijs. Dat is precies de reden dat VW er ook maar iets meer dan 100 heeft gebouwd. Maar ze hebben wel camera's als buitenspiegels en hebben daar van de EU toestemming voor gekregen.
Ik zie de voordelen van dit soort technologische ontwikkelingen heus wel, maar ik ben er helemaal geen fan van om alles in de auto maar te vervangen met elektronica. Steeds meer onderdelen die kapot kunnen gaan. Vaak is de fijne elektronica niet te repareren en moet het vervangen worden. De onderdelen zijn zo specifiek zijn dat ze een vermogen kosten om te vervangen.

[Reactie gewijzigd door Vriess op 26 februari 2016 15:42]

Ik kocht m'n auto doelbewust zonder al die technologie omdat mijn vriendin haar wagen mt al die technologie regelmatig mankeert (bugs), beperkter functioneert dan zijn analoge equivalent (een alles-of-niks handremschakelaar) en - naar mijn ervaring - gewoon eerder in de weg zit (een stuur vol knopjes).

De meest nuttige uitvinding van de laatste jaren is die sensoren die aangeven hoe ver je nog van iets verwijderd bent. Dat moet zowat het enige zijn dat ik graag gebruik. Al het overige vertraagt me, zit in de weg, vereist teveel van m'n aandacht, vertoont bugs en kost hopen geld als het stuk gaat (700 euro voor een afgereden buitenspiegel met allerlei elektronische snufjes vs 100 euro voor een gewone puur analoge versie).

Noem me ouderwets maar dit is mijn ervaring. Wellicht niet de meest populaire mening op een technologiesite.

EDIT: De LCD-achteruitkijkspiegel is handig voor voertuigen zonder achterruit, daar ga ik niet over discussiren. Maar 't is niet iets dat ik in m'n personenwagen hoef.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 26 februari 2016 15:23]

Met deze technologie hoef je je achterruit ook niet te krabben!
Leuk, kan alleen mijn hoofd niet meer verplaatsen om een andere kijk-hoek te krijgen.
Ja.. geweldig natuurlijk.. Ook voor busjes die geen achterraam hebben.. Of als je op vakantie gaat en je vrouw haar beautycase net bovenop de stapel heeft gezet waardoor je niet meer naar achter kan kijken. Of je kinderen een HUT hebben gebouwd op de achterbank.. Of als je een caravan achter je auto hebt en je de kamera ook op de caravan kan plakken.. Of.... .. of.. LEGIO mogelijkheden.
Ik snap ook niet dat een achteruit kijkspiegel verplciht is terwijl er zo veel situaties zijn waarin hij niet werkt (volgens mij is het beauticase voorbeeld overigens niet toegestaan, maar dat weet ik niet zeker).

Ik zou niet de zonder willen, want ik mis hem direct als ik weer eens een busje huur, maar waarom moet je hem dan verplicht hebben?
Ik snap ook niet dat een achteruit kijkspiegel verplciht is terwijl er zo veel situaties zijn waarin hij niet werkt
Wat ik niet snap is: Waarom kunnen veel mensen niet zonder, terwijl hij inderdaad in veel situaties niet echt iets toe voegt?
Je hebt een linker-, en een rechterspiegel. Helpt dat kleine beetje, wat je door je achterraam ziet, nou zo verschikelijk veel meer, dat mensen hiervoor daadwerkelijk een LCD-scherm aan zouden schaffen van een aantal honderden euro's?

Is natuurlijk wel leuk zo'n gadget, maar ik vind het achterruitperspectief eigenlijk wat overrated, als ik dat zo even mag brengen.
Je buitenspiegels hebben een behoorlijke dode hoek recht achter je auto. Als ik achter uit wil rijden dan is het handig dat ik daar kan zien wie ik aanrijd.

Plus het is makkelijker om even in de binnenspiegel te kijken dan de rechter spiegel, omdat die zich doorgaans in het zelfde gezichtsveld bevind als de autos recht voor je.
Als je je omgeving een beetje in de gaten houdt door de buitenspiegels, dan kan je prima inschatten wanneer iemand achter je auto is komen te staan. Je ziet ten slotte wel in je buitenspiegels dat er iemand precies in je dode hoek gaat staan, je ziet ze namelijk wel aan komen lopen, maar niet verder lopen aan de andere kant (bijzonder grote en lompe voertuigen misschien even daargelaten).

Het is niet zo zeer dat ik het nut totaal niet in zie van een binnenspiegel, soms is het best handig. Wel vind ik het gek dat veel mensen uberhaupt niet over de vaardigheid beschikken om zonder binnenspiegel te rijden. Als je het eenmaal kunt is het namelijk helemaal niet zo lastig.
Daarnaast is het ook niet verplicht, dus dan zou iedereen, ook met de minimale "spiegel-bezetting", op z'n minst toch veilig moeten kunnen rijden.
Ik vind het buitengewoon gevaarlijk dat jij een rijbewijs hebt en het nut van een achterruitkijkspiegel niet kent.
Als je eenmaal leert rijden op je 2 buitenspiegels heeft die echt niet zoveel nut hoor. Genoeg bedrijfswagens zonder achterruit, en die zijn gewoon veilig te rijden.
Binnenspiegel is niet een verplicht MITS je een rechter zei spiegel hebt. Dus als je vrouw der beautycase op de koffer zet en je geen zicht hebt door je binnenspiegel maar wel goed zicht hebt in je rechter buitenspiegel is er niks aan de hand. Of het fijn is, is natuurlijk een heel ander verhaal.

Een achteruitkijkspiegel is overigens in de gehele EU verplicht! (Een achteruitkijkspiegel zijn de linker buiten, midden binnen en rechter buiten spiegel.)

Nog een kleine toevoeging die ik zelf ook niet wist; Sinds 25 januari 2010 is de rechterbuitenspiegel verplicht voor nieuwe personenauto's.

[Reactie gewijzigd door WaRSTeaM op 26 februari 2016 14:17]

Dit was inderdaad vroeger zo. Voor personen auto's is het na 2010 verplicht ze alle 3 te hebben.

edit:
Ik vergis me, het was inderdaad alleen de buitenspiegel die verplicht is.

[Reactie gewijzigd door mard0 op 26 februari 2016 14:22]

Ja het is verplicht ze te hebben, maar het is naar mijn weten niet verplicht ze ook alle drie te gebruiken. Dat zou het reizen met een sleurhut toch behoorlijk bemoeilijken.
Ik ben in de 1 meter 90 en heb tot nu toe bij al mijn auto's de binnenspiegel eraf gehaald. De meeste auto's zijn niet gemaakt voor langere mensen wat er vaak toe leid dat je een enorme blinde vlek rechts bij je voorruit hebt dankzij de binnenspiegel. Wanneer mijn auto APK gekeurd moet worden klik ik hem er weer netjes op, waarna hij weer voor een jaar in het dashboard kastje verdwijnt.
Ik ben ook zoiets en herken me wel in dat hij in de weg kan zitten (afhankelijk van hoe je in de auto zit), maar mis je hem niet vreselijk? Ik rij af en toe wel eens met de achterkant van de auto zo volgeladen dat ik de binnenspiegel niet meer kan gebruiken, en ik kan wel schakelen naar gebruik van de rechterbuitenspiegel, maar mijn overzicht naar achteren is echt stukken minder dan. Zou het niet beter zijn om de spiegel op een of andere manier iets hoger te monteren zodat je er alsnog onderdoor kunt kijken? Of een auto kopen waar je zelf laag genoeg in kan zitten?
Dit comment zocht ik! Het is mijn nummer 1 ergernis in de gemiddelde auto: een enorme blinde vlek rechtsvoor omdat een binnenspiegel in de weg zet. Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Stoel op de laagste stand zetten werkt ook niet. Het zou heerlijk zijn als het op den duur toegestaan zou zijn om die binnenspiegel ergens naast het stuur/op het dashboard te plakken. Maakt de wereld weer een stukje veiliger.
@bArAbAtsbB : in het overgrote deel van het autoaanbod heb ik hier last van. Alleen bij de SUV's of andere hoge auto's niet.
Ik heb precies dit probleem met mijn huidige auto (Seat Leon uit 2013). Voorheen nooit problemen gehad, maar met deze auto helaas wel. Ik ben niet lang, gewoon1.82m en de stoel heb ik al een eind omlaag gezet, maar die spiegel blijft een beetje in mijn gezichtsveld hangen helaas.
wat een onzin...ben zelf 1,90m en heb nergens last van...rij zelf een VW Polo...maar ook bij andere auto's nooit problemen gehad! (Mazda/Volvo/VW/Citroen) heeft natuurlijk misschien te maken met een goed afstelling van de stoel?
ja hier idem geen last. (1.97)
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Als ie bovenaan staat dan kun je er mogelijk last van hebben, maar dan zitten je knien ook al in het stuur vast.
Nja ik ben 1,88 en rij een Audi a4 (zou klein moeten zijn van binnen volgens velen..) maar nergens last van, zou het die 2-5 cm zijn? Nah echt niet.

Nog nooit dit verhaal gehoord, ook niet van mensen die wel boven de 2m uitkomen. Tuurlijk zit je in zo'n kleine botsauto dan kan ik me indenken dat je ook een gat in je dak moet maken of met je hoofd uit het raam hangt.. Maar bij een degelijke / normale auto is dat geen probleem :)
Ik weet niet of Audi nou den goed voorbeeld van een degelijke auto is. Ze hebben het hoogst aantal motorproblemen van alle auto's.

http://www.geenstijl.nl/m...erwijdert_artikel_ov.html

Bij mijn auto, uiteraard geen Audi, heb ik inderdaad problemen met de grootte van de binnenspiegel.
Met een degelijke auto bedoelde ik het formaat en de zit ruimte,aangezien iemand in de 1,90 zit en de achteruitkijkspiegel moet demonteren omdat hij anders niet veel ziet. Dan denk ik gelijk aan 1 of andere kleine gammelbak.
Haha ja ik had het beter kunnen formuleren en het woord degelijk achterwegen kunnen laten :D
Helemaal mee eens. Ik dacht dat ik de enige was die dit vond. De binnenspiegel incl automatische ruitenwissersensor neemt zeer veel zicht weg.
Hier 2m en in bijna alle auto's kijk ik tegen de binnenspiegel.
Ik heb lange benen dus de stoel moet in de achterste stand om mijn benen onder het stuur door te kunnen krijgen. (waarom zie je bijna geen verstelbare pedalen :? :( ) Hierdoor moet de leuning weer vrij ver overeind omdat ik anders niet relaxed met m'n armen bij het stuur kan. Vooral busjes is een probleem. Je stoel kan dan door het tussenschot alleen naar achter door de leuning zo veel mogelijk rechtop te zetten. (Volkswagen en Mercedes zijn het ergst.)
Bij overzichtelijke kruisingen (buiten de bebouwde kom) kan een personenauto of fietser makkelijk verdwijnen achter de binnenspiegel. (Op bepaalde kruisingen zelfs vrachtwagens) De spiegel hangt precies voor de kruisende rijbaan van rechts. Ik moet m'n hoofd schuin houden om onder de spiegel door te kunnen kijken. De spiegel eruit slopen vind ik net wat te ver gaan...
Mensen die graag onderuit gezakt in de auto zitten hebben er misschien geen last van?
Er zijn ook auto's waarbij ik er geen last van heb trouwens. Daar kijk ik er overheen...
Zijspiegels zijn ook een probleem trouwens. Doordat je verder naar achter zit zit je verder van de spiegel af waardoor de kijkhoek kleiner word.
Sommige busjes hebben van die extra bolspiegels onder de zijspiegel zitten om de dode hoek beter zichtbaar te maken. Deze spiegels zijn niet af te stellen en omdat ik met m'n hoofd verder naar boven zit zie ik in die spiegels dus vooral asfalt.
Op rotondes met een hoge 'kern' heb ik trouwens een vergelijkbaar probleem met de A-stijl. Doordat ik verder naar achter zit komt de A-stijl precies uit op de plek van de rijbaan waar de auto's op de rotonde het eerst te zien zijn als ze achter de verhoging in het midden vandaan komen. (Vergelijk het maar met iemand die met z'n neus op z'n stuur rijd. De A-stijl zit dan amper in het blikveld)

[Reactie gewijzigd door NBK op 26 februari 2016 21:42]

Die beautycase is niet toegestaan. Aangezien het een los object is dat als een projectiel door de auto kan klappen bij een aanrijding. Je mag je achteraan dicht verven, spiegel eruit, als je maar een rechter buiten spiegel hebt. Maar losse spullen mogen niet boven de achterbank uit komen. Losse dingen op de hoedenplank ook niet, om dezelfde reden.
Dus een hoed op de hoedenplank mag niet?
Officieel niet, maar omdat het gaat om een kapstop artikel, hangt het vanaf hoe het humeur van de agent is en het type object. Een pakje zakdoekjes maken ze zich geen druk om, maar een harde beautycase bekeuren ze echt wel.
Een paraplu hangt normaal ook aan de kapstok maar die wil je echt niet op je hoedenplank hebben liggen als je frontaal ergens tegenaan rijd
Je begrijpt me verkeerd .. :+
Ik doelde op kapstok artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Officieel niet, maar omdat het gaat om een kapstop artikel, hangt het vanaf hoe het humeur van de agent is en het type object. Een pakje zakdoekjes maken ze zich geen druk om, maar een harde beautycase bekeuren ze echt wel.
Je kan je auto natuurlijk ook zo laden dat die harde beautycase opgesloten ligt en geen vliegles krijgt bij een aanrijding. Dan mag ie je zicht naar achteren nog altijd belemmeren. ;)

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 26 februari 2016 23:16]

Klopt, daarom haalde ik enkel losse items aan. Als jij je hutkoffer net weer te pletten dat ie nog net niet de auto ontzet, dan mag dat (wel weer denken om overbelading :+ )
Dit is er nooit doorgekomen. Geen wet, geen bekeuring. Zie bv; http://vorige.nrc.nl/krant/article1868529.ece

[Reactie gewijzigd door Association op 26 februari 2016 14:43]

Toch wordt je erop bekeurd, heb dit in Wegmisbruikers wel enkele keren voorbij zien komen. Is gewoon kwestie van kapstok artikel.
Toch wordt je erop bekeurd, heb dit in Wegmisbruikers wel enkele keren voorbij zien komen. Is gewoon kwestie van kapstok artikel.
In principe kan een agent naar eigen oordeel *alles* ophangen aan artikel 5 Wvw als ie het onveilig acht.

Dat er geen specifieke wet is tegen het rond laten slingeren van losse spullen in de auto die gelanceerd kunnen worden, betekent dus niet dat het zo maar mag. Achterin op de vloer zal er geen haan naar kraaien, op de hoedenplank of onder de voorstoelen moet alles goed vast liggen. Bij een aanrijding of spontane remactie kunnen die spullen bij iemand in de nek vliegen of onder de pedalen klem komen te zitten.
Klopt, dat is dus een veel gehoorde reden, je pedalen moeten vrij blijven, maar als jij een noodstop moet maken, wil je niet dat je bewusteloos gemept wordt door je bagage, met mogelijke gevolgen van dien voor hetgeen je voor remde. Dus gewoon veiligheid voor alles, zelf weten wat je vervoerd, maar ga geen losse troep her en der neer gooien, is het niet voor jezelf, dan wel voor een ander.
Daarom heb je een bagage rek/net voor. Kun je tenminste de kofferbak in een station helemaal vol bouwen. Dan ontbreekt wel het zicht naar achter, maar op de twee buiten spiegels kun je ook rijden.
Klopt, dat net is overigens ook officieel verplicht bij het vervoeren van een hond.
Volgens mij is ie niet verplicht. Als je maar een rechter buitenspiegel hebt. En achteruitrijden zonder is wel een probleem, als je niet kan zien of er een kind achter de auto staat of niet.
Ik snap ook niet dat een achteruit kijkspiegel verplciht is terwijl er zo veel situaties zijn waarin hij niet werkt (volgens mij is het beauticase voorbeeld overigens niet toegestaan, maar dat weet ik niet zeker).
Een binnenspiegel is ook niet verplicht als je zicht uit de achterruit is belemmerd (beautycase voorbeeld). Maar in die situatie heb je wel allebei de buitenspiegels nodig.

Je kan dus ook gewoon je achterruit(en) afplakken en alleen op de buitenspiegels rijden. Dat mag zonder problemen en dan heb je de plek van je binnenspiegel vrij om bijvoorbeeld je navigatie op te hangen.

De meeste personenauto's hebben alleen kleinere buitenspiegels dan bestelwagens, dus je zichtveld wordt wel een stuk kleiner. Maar er zijn genoeg personenauto's die omgebouwd zijn als gesloten bedrijfswagens en die ook dichte achterruiten hebben.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 26 februari 2016 22:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True