Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fallout 4 krijgt ondersteuning voor Nvidia GameWorks-effecten

Fallout 4 maakt gebruik van de Gameworks-technieken van Nvidia. Dat moet ingewikkeldere en indrukwekkendere grafische effecten mogelijk maken, maar het kan er ook toe leiden dat de game slechter draait op AMD-videokaarten of dat de effecten daarop helemaal niet werken.

Ontwikkelaar en uitgever van Fallout 4, Bethesda, heeft het nieuws gedeeld met WccfTech. Hoewel de geavanceerde effecten een toevoeging zijn, eist dat wel zijn tol van de prestaties van de game. Vooral bij AMD-videokaarten is dat te merken. Ontwikkelaars kunnen namelijk een licentie voor de implementatie van Nvidia Gameworks krijgen, maar mogen de code van de functies niet delen met AMD, waardoor driver-optimalisaties op die gebieden voor AMD niet mogelijk zijn. Dat bedrijf heeft daar in het verleden ook kritiek over uitgesproken.

Een recent voorbeeld van deze praktijken is The Witcher 3, waarin Nvidia Hairworks-effecten op beide platformen werken, maar de impact op de prestaties van AMD-videokaarten groter is dan bij die van Nvidia. Batman: Arkham Knight is een instantie waarin de effecten in hun geheel niet mogelijk zijn op AMD-hardware.

Het is op dit moment niet zeker dat de Gameworks-effecten alleen werken op Nvidia-hardware en of AMD-videokaarten de effecten fatsoenlijk aankunnen. De Gameworks-effecten worden in ieder geval optioneel. De systeemeisen voor de game lijken wel op voorhand te wijzen op een discrepantie. De zwakste videokaart waarop de game volgens de systeemeisen kan draaien, is een Nvidia GTX 550Ti of een AMD Radeon HD 7870. De prestaties van deze twee kaarten komen echter niet overeen; de AMD-videokaart is nieuwer en krachtiger dan die van Nvidia.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Nvidia Gameworks-demo, mei 2014

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

26-10-2015 • 10:15

237 Linkedin Google+

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (237)

Wijzig sortering
Ik vind dit echt een slechte ontwikkeling. Het is een beetje wegpesten van je (enige) concurrent.

Nvidia heeft meer geld en gaat op deze manier consumenten min of meer dwingen om hun producten aan te schaffen voor de volledige support / beleving.

Ze zetten mijn inziens AMD op een smerige manier buitenspel. En dat komt vanuit een Nvidia kaarthouder.....
Yep, en straks is de nieuwe nvidia kaart 1000 euro of worden ze 5% sneller per jaar. Zoals Intel nu met amd doet.
Precies de reden dat ik geen Nvidia koop, AMD deelt tenminste wel hun dingen.
Ben het er helemaal mee eens dat die praktijken van nVidia moeten stoppen. De gamedevelopers zouden verboden moeten worden om GameWorks in hun games te implementeren. Ze moeten zelf zorgen voor de betere grafische effecten van bijv. haar etc. en dit niet aannemen van nVidia + een grote zak geld. Maar dat zullen ze niet doen natuurlijk want de games worden klakkeloos geport van de consoles zonder er betere grafische effecten aan toe te voegen. De developers willen daar geen tijd en geld in steken want het levert hen namelijk weinig op door de piraterij op de pc-markt.

Het gevolg ervan is dat mensen met een AMD-kaart niet kunnen genieten van de betere graphics en het spel niet goed kunnen draaien. Dat heeft als gevolg dat mensen meer en meer nVidia -kaarten gaan kopen en AMD volledig uit de markt gedrukt wordt. Dit is een geval van oneerlijke concurrentie en mag eindelijk eens door bevoegde instanties onderzocht worden want het stinkt.
Qua gpu-architectuur en verbruik is nVidia idd beter maar qua asynchronous computing AMD dan weer beter. Ja, moest ik nu een nieuwe videokaart kopen zou ik niet weten voor welk kamp ik zou kiezen. Eerder voor AMD door de betere asynchronous computing maar het verbruik van de 390(X) is te hoog en de Fury kaarten dan weer te duur en te weinig geheugen. Ik denk dat je beter kan wachten op de volgende generatie kaarten van beide kampen.
Voor mij is het heel simpel geworden. Gebruik je GameWorks, dan koop ik je spel niet.

[Reactie gewijzigd door BlackWolf666 op 26 oktober 2015 16:11]

Fallout 4 is geen GameWorks titel. Fallout 4 wordt niet gesponsord door Nvidia.

Het enige wat tot nu toe bekend is is dat er tenminste één effect in de game zit die je onder de GameWorks noemer zou kunnen plaatsen, waarschijnlijk gaat het om HBAO+, een vorm van Ambient Occlusion. Er is echt helemaal niks mis met HBAO+, het draait prima op zowel Nvidia als AMD-hardware en het ziet er stukken beter uit dan SSAO. AMD heeft zijn eigen Ambient Occlusion technologie maar die is niet beter.

Indien je geen HBAO+ wil, dan kies je toch voor SSAO, of de AMD-variant van Ambient Occlusion die er misschien ook wel inzit.

HBAO+ is niet officieel bevestigd, maar lijkt me voor de hand liggend, aangezien zeer veel games dit al geïmplementeerd hebben in het verleden, en het de graphics flink verbeterd waar een hele kleine performance hit tegenover staat. Zeggen dat andere Nvidia-effecten erin zitten is puur speculatie.
Zoals velen hierboven al omschreven hebben is het hele gebeuren met GameWorks onetisch en destructief voor games en de industrie. Ik doe er simpelweg niet aan mee. Als het een onafhankelijke implementatie is zoals je omschrijft heb ik er geen enkele problemen mee.
Maar aangezien het de GameWorks titel draagt doet het vermoeden dat het een 'alleen nVidia' implementatie is. Als dat het geval is koop ik het spel gewoon niet.

Al die effecten kunnen op de consoles gedaan worden, die ook GCN van AMD hebben. Dus... Er is geen enkele reden dat AMD uit de boot zou moeten vallen.

[Reactie gewijzigd door BlackWolf666 op 26 oktober 2015 16:18]

Maar aangezien het de GameWorks titel draagt
Nee, zoals ik al zei, Fallout 4 is geen GameWorks titel. Net zoals GTA V geen GameWorks titel was. GTA V gebruikte wel een aantal "Nvidia"effecten, zoals HBAO+, die ook gewoon op AMD-kaarten draaien. Maar het was dus geen GameWorks-titel.

Kun je eens ophouden met te generaliseren, want dat slaat nergens op. Het is puur speculatie om te gaan zeggen dat er effecten in de game zitten die niet op AMD-hardware draaien. Pure speculatie die nergens op slaat. Want aangezien het geen GameWorks-spel is en niet gesponsord wordt door Nvidia is de kans dat er effecten inzitten die niet op AMD-hardware draaien echt nihil. We moeten er voorlopig vanuitgaan dat er alleen HBAO+ in de game zit, aangezien dat veruit de meest populaire toevoeging is, en andere toevoegingen niet bevestigd zijn.
Dus in plaats van te zeggen "GameWorks is evil bla bla" kun je mij eens uitleggen wat er mis is met HBAO+? HBAO+ draait vrijwel even snel op AMD als Nvidia-hardware. HBAO+ ziet er stukken beter uit dan SSAO voor een zeer kleine performance hit. Iedereen kan blij zijn dat er HBAO+ in zit, want dan ziet de game er een stuk beter en nieuwer uit dan wanneer er SSAO in zou zitten. HBAO+ is namelijk een stuk preciezer, waardoor de schaduwen veel realistischer ogen. SSAO doet veel plekken donker maken die helemaal niet donker zouden moeten zijn.
Het spel is geen GameWorks titel, maar de effecten zijn het wel. Als het GameWorks effecten zijn, mogen ze het gewoonlijk niet voor AMD kaarten optimaliseren. Dat staat in het contract met nVidia. Als het deze keer wel mag dan zou het de eerste keer zijn. Misschien dat nVidia het gebrek aan steun van het publiek voor GameWorks begint in the zien.

Je vraag wat er mis is met HBAO+, niks, behalve dat wanneer het effect onder het GameWorks titel valt het niet voor AMD geoptimaliseerd mag worden. Je praat over GTA V, en het is best apart dat ondanks dat the R9 290x en GTX 970 ongeveer gelijk zijn, de R9 290x ineens 10 fps achterloopt...
Ben je nu echt serieus? Ik vraag in m'n vorige post beleefd om op te houden met te generaliseren. En je gaat vrolijk verder met generaliseren. Er is niets mis met HBAO+. De performance impact is zowel bij AMD als bij Nvidia zeer klein t.o.v. SSAO en het ziet er stukken beter uit. Wat wil je nog meer?
Je kan wel vrolijk verder gaan met je verhaal dat HBAO+ niet voor AMD geoptimaliseerd mag worden, maar tientallen benchmarks wijzen uit dat het uitstekend draait op zowel AMD als Nvidia kaarten.

De R9 290X en GTX 970 zijn gemeten en gemiddeld over een hele hoop spellen ongeveer even snel. Maar niet ieder spel doet exact het gemiddelde, bij het ene spel is AMD wat sneller, bij het andere spel is Nvidia wat sneller. De AMD-kaarten hebben dan ook een totaal andere architectuur dan de Nvidia-kaarten. Bij Fable Legends zien we bijvoorbeeld dat Nvidia het Global Ilumination gedeelte stukken sneller doet, terwijl AMD het uitrekenen van de shaders en de schaduwen weer iets sneller doet. Bij Fable Legends doen die twee snelheidsverschillen elkaar als het ware "cancellen" waardoor je uiteindelijk ongeveer evenveel fps behaald, of je nou AMD of Nvidia kiest. Maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat dat in ieder spel zo werkt.

GTA V draait gewoon uitstekend op zowel AMD-hardware als Nvidia-hardware. Je kunt natuurlijk niet van Rockstar gaan verwachten dat ze nog een jaartje langer over de port doen, en de hele engine herschrijven, want oh wacht de game is ietsiepietsie trager op een R9 290X dan op een GTX 970. Big deal, dan zet je één setting op de R9 290X een standje lager en haal je evenveel fps...

Maar als jij lekker twee van de beste RPG's ooit gemaakt (Witcher 3 en Fallout 4) wilt missen om zo'n onnozele reden. Ga je gang. Ik heb mezelf al zo'n 200 uur vermaakt met The Witcher 3 (wat een heerlijk spel, met goed ontworpen en interessante quests) en ben van plan om minstens evenveel tijd te spenderen aan Fallout 4. Sommige mensen zijn in staat om een game op meerdere aspecten te beoordelen in plaats van alleen maar "zit er GameWorks in"? Als je zo naar games kijkt, nou, dat is wel een beetje onnozel hoor. Een betere manier van kijken zou zijn, Witcher 3: uitstekende game, 8.5/10, had er geen GameWorks ingezeten dan 9/10, maar 8.5/10 is hoog genoeg voor mij om veel plezier aan de game te beleven. Op zo'n manier naar deze zaken kijken is gewoon een stuk volwassener.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 26 oktober 2015 17:42]

Ok.
Ten eerste, je hebt het helemaal niet 'netjes' gevraagd. "Dat slaat nergens op" is niet netjes, en is geen sterk argument.

Ten tweede, dat je iets vraagt betekent niet dat ik verplicht ben om het te doen.

Ten derde, generalisaties hebben hun nut. Het maakt dingen simpeler. Ik kan zeggen dat ik games heb, dat is een generalisatie, in plaats van ze allemaal op te gaan noemen.

Ten vierde, ik heb gezegd dat er niks mis is met HBAO+. Met een klein beetje begrijpend lezen zou je inzien dat GameWorks het probleem is, en niet de techniek zelf.

Als laatste, je vindt mijn reden onnozel en onvolwassen. Wil je het echt over volwassenheid hebben? Ok. Gaan we dan.

Jij vindt mij een zeurpiet omdat ik GameWorks spellen niet wil spelen. Ze zijn goede spellen en je vermaakt je ermee, en je vindt het stom dat ik de spellen met hoge scores en goede reviews aan de kant laat om zo'n 'onnozele reden'. Daarnaast vindt je me ook een zeurpiet omdat een setting iets lager zetten een betere FPS geeft op AMD kaarten. De hele basis van dit argument is entertainment. Zolang je jezelf vermaakt is het allemaal prima. Leuk.

Ik kijk verder dan dat. Misschien zijn het wel geniale spellen. Maar ik ben me ervan bewust dat sommige dingen belangrijker zijn dan mijn entertainment en vermaak van het moment. Ik laat mijn zin van het moment aan de kant om te doen wat juist is. En het juiste is om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk GameWorks spellen gemaakt worden in de toekomst. Waarom? Omdat het een vieze en valse strategie is die niet alleen de klanten van AMD schaadt, maar ook klanten van nVidia zelf, en uiteindelijk gaat alle vrijheid in de hele industrie ten onder door deze praktijken als het toegelaten wordt. Kijk maar naar de +3 argumenten hier, en je hebt je uitleg over wat GameWorks is en doet. Ik hoef er geen extra woorden aan vuil te maken.

De vraag is dan, blijf je lekker in je eigen wereldje zitten, of neem je een initiatief, maakt niet uit hoe simpel, om dingen te veranderen?

Volwassenheid is je zin van het moment willen opgeven voor iets dat belangrijker is. Jij kijkt naar wat je nu wilt spelen en hoe je dat voor elkaar kan krijgen. Ik kijk naar wat het beste is voor wat er nog moet komen.

Welk perspectief is nou 'volwassener'?

En als je je afvraagt welke technieken, je hoeft niks aan te nemen;
"We’ve learned that Nvidia has been working with the studio to implement effects from the GameWorks library into the game for some time. These will include things ranging from ambient occlusion to shadowing and lighting effects. However, it’s not been made clear to us whether the game will launch with all of these GameWorks graphical effects or if some will be added to the game via incremental patches post-launch."

http://wccftech.com/fallout-4-nvidia-gameworks/
Toch jammer dat het weer een Nvidia geoptimaliseerde game is. Je gaat het inderdaad wel merken in FPS of dat de effecten helemaal niet werken. Ondanks dat ben ik nog steeds heel erg benieuwd naar het spel!
Dat is niet wat er in het artikel staat. Ze maken alleen gebruik van wat gameworks features. Die je aan of uit kan zetten.
zou handig zijn als makers dan een kleine detectie doen "if graphics card=AMD turn off ....."
Scheelt een hoop ergenis van AMD gebruikers en scheelt weer een fanboy oorlog nvidia vs AMD
En dan op identieke setting voor de gebruiker wel ander resultaat op het scherm? Nee dat gaat geen vragen oproepen natuurlijk...

Het moet gewoon standaard niet aangevinkt staan maar wel mogelijk, er staat namelijk nergens dat een AMD kaart het helemaal niet kan, enkel dat de impact daarop groter is. Als ik 70 FPS ipv 100 haal vind ik het ook prima ;) Lock het toch op 60FPS...
Daar ga ik weer met mijn R9 290... :(
Ja ellende he :P Ik heb mn R9 290X crossfire verkocht voor een 980TI om dit soort grappen.
En die kan je volgend jaar weer de deur uit doen omdat Nvidia besluit dat Gameworks alleen lekker werkt op hun nieuwste reeks kaarten.

Kijk ook maar naar project cars, waarbij de 780 TI (die ook 700 euro of iets dergelijk was) en die dan ineens vanuit Nvidia ook geen ondersteuning meer krijgt?

Dan zou ik toch liever voor AMD gaan die dan wel wat langzamer hun kaarten updates geeft, maar wel zeer lange ondersteuning bied en met Dx12 in het achterhoofd zeker meer bang-for-the-buck geeft dan Nvidia.

Nvidia kaarten werken prachtig, alleen moet je wel iedere keer de hoofdprijs betalen en krijgen de kaarten dus geen ondersteuning meer als een nieuwe reeks is uitgekomen. Dan is het afvragen of dat het waard is, zo ja dan heb je prachtkaarten. Zo nee, dan kan je Nvidia beter de deur uit doen.
Ik ben toch niet zo van de nieuwste games :) Ik hou van gamen maar heb er weinig tijd voor waardoor ik vaak met een handje vol games wel maanden lang zoet ben :)

Bovendien, die grafische kaarten koop ik toch zakelijk. Het is net als ieder jaar een nieuwe iphone kopen, alleen koop ik ieder 1-2 jaar een nieuwe high-end kaart. (mits de verschillen enigszins nuttig zijn en het niet gewoon rebranding is)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 oktober 2015 10:51]

Wat een onzin, dat heeft Nvidia nog nooit gedaan dit soort dingen bij hun zelf. Gameworks voor een oudere generatie kaarten zwaarder maken ik wil daar wel eens bewijs van zien.

[Reactie gewijzigd door Spliffire op 26 oktober 2015 11:26]

Project Cars kan je gewoon spelen op een 780ti hoor. Ja, je haalt niet de performance van een 980ti kaart. Dat komt omdat de architectuur van een 780ti heel anders is, en met name de tesselation performance van de 7xx reeks sterk te wensen laat. Met de 9xx reeks heeft Nvidia een grote stap gezet op het gebied van tesselation performance. En laat Project Cars nou net heel veel gebruik maken hiervan.

Nvidia die haar architectuur sterk verbeterd waar nieuwe games van profiteren, wordt hier afgeschilderd als Nvidia die geen ondersteuning meer biedt voor oudere kaarten....
Daarom heb ik 7770 in crosfire en Titan in SLI voor dit soort grappen
Voorbereid op iedere situatie :D
Jazeker, zelfs als de vrouw achter de pc wil dan pakken we gewoon de andere:P
Leuk filmpje, mijne heeft haar laptop maar die is een beetje erg traag.
Je weet dat DirectX12 -games beter werken op AMD-kaarten door de betere asynchronous computing. ;) Slechte beslissing dus om je 290X weg te doen.
We zullen de benchmarks afwachten. Tot nu toe is alleen Battlefield 4 trager met de 980TI vs 290X CF, maar draait alsnog wat vloeiender en met minder grafische glitches (vermoedelijk omdat het geen dual-gpu setup meer is).

Los daarvan... het stroomverbruik :P

En los daarvan... ik wissel regelmatig tussen nvidia en amd. Ik vind de ene niet persee beter dan de ander. Als ik het met autos kan vergelijken zie ik nvidia als een fabrikant die fancy stevige motoren maakt met veel elektronica en power met relatief weinig verbruik en AMD die gewoon even een 18 cilinder v9 monster uitbrengt met een mega verbruik maar wel voor een lagere prijs. Ze zijn anders, maar niet beter of slechter.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 oktober 2015 10:29]

zet de optie en probleem is opgelost. en hairworks etc is aardig zwaar. hairworks etc is het eerste wat je uitmoet zetten als je te weinig fps heb.
Kun je er niet gewoon een oude Nvidia-kaart bij steken?
Een 450 ofzo ?
Ik dacht dat dit vaak wel werkte, dan kun je de nvidia effecten laten draaien op die andere videokaart, maar ik weet dan weer niet zeker of dit bij alle spellen werkt.
ik ben allang blij dat ik net een skylake upgrade heb gedaan met een gtx 960 :)

maar jammer dat het zo moet gaan in de industrie begrijp het wel dat is nou eenmaal concurentie maar de klant word er de dupe van en dat is vervelend
Klinkt als een fijne game pc ;)
In Far Cry 4 zat ook NVIDIA godrays maar dat werkte ook gewoon prima op AMD.
Dat werkte prima, maar daar gaat het niet om. Het gaat om performance.
Draaide prima, waren genoeg andere settings die veel meer FPS kostte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True