Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple introduceert 21,5"-iMac met 4k-resolutie

Apple introduceert een 21,5"-iMac met 4k-resolutie. Het scherm telt 4096x2304 pixels, waarmee de pixeldichtheid uitkomt op 218 ppi. De nieuwe iMac wordt uitgerust met Intel Broadwell-cpu's met Iris Pro-gpu. Een extra grafische kaart behoort niet tot de mogelijkheden.

Het nieuwe model heeft geen nieuwere Skylake-processor, maar exemplaren van de Broadwell-generatie. Er is keuze uit een Core i5-processor met snelheid van 3,1Ghz en turboboost naar 3,6Ghz, of een Core i7 geklokt op 3,3Ghz en boost naar 3,8Ghz. Afgaande op de opgegeven kloksnelheden levert Apple de nieuwe iMac 21,5" met de Intel Core i5-5675R of Intel Core i7-5775R. Er is keuze uit 8GB of 16GB lpddr3-geheugen.

Waarschijnlijk geeft Apple de voorkeur aan de Broadwell-cpu's boven de nieuwe Skylake-processors vanwege de geïntegreerde gpu. De Intel Iris Pro Graphics 6200 is krachtiger dan de gpu van de Skylake-desktop-cpu's en Apple voorziet de nieuwe iMac 21,5" niet van een discrete grafische kaart.

De resolutie van het ips-paneel bedraagt 4096x2304 pixels. Dat is een 16:9-variant van de dci 4k-resolutie, die 4096x2160 pixels voorschrijft. Apple kiest vermoedelijk voor de afwijkende resolutie omdat de pixeldichtheid daarmee exact overeenkomt met die van de iMac 27" met 5k-scherm. Die resolutie kwam al eerder naar voren in een gerucht over de nieuwe iMac.

Apple stopt in de basisuitvoering een traditionele hdd met opslagcapaciteit van 1TB. Tegen meerprijs is een Fusion Drive-sshdd met capaciteit van 1TB of 2TB beschikbaar. Ook kan er gekozen worden voor 256GB of 512GB flashgeheugen.

De Apple iMac 21,5" met 4k-scherm is per direct leverbaar, prijzen beginnen bij 1729 euro. Er zijn ook nieuwe modellen met full-hd-scherm met Broadwell-processors. De duurdere van de twee full-hd-modellen heeft een Core i5 met Iris Pro-gpu, de goedkopere moet het doen met HD Graphics 6000. De prijs van de goedkopere versie begint bij 1279 euro, de duurdere met full-hd-scherm is 1529 euro.

Naast de nieuwe 21,5"-iMac kondigt Apple vernieuwde accessoires aan. Het Apple Magic Keyboard, de Apple Magic Mouse 2 en Apple Magic Trackpad 2 hebben een nieuw ontwerp gekregen, met een lagere profielhoek en zijn voorzien van een ingebouwde oplaadbare batterij. Het Trackpad 2 beschikt net als de recente laptops van Apple over Force Touch-techniek. Apple rekent 149 euro voor het Trackpad 2 en 89 euro voor de Magic Mouse 2.

Apple geeft ook de 27"-iMacs een opfrisbeurt. De modellen met resolutie van 2560x1440 pixels zijn uitgefaseerd, de grote iMac is voortaan alleen nog verkrijgbaar met 5k-scherm. Apple levert de 27"-iMacs met een Core i5- of i7-processor van de Skylake-generatie en een Radeon R9 M380-, R9 M390- of R9 M395-gpu voor een prijs vanaf 2129 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-10-2015 • 15:21

268 Linkedin Google+

Reacties (268)

Wijzig sortering
Ze hadden beter het bedraad toetsenbord ook geüpdatet. Dat nieuwe klikmechanisme en usb 3 zouden welkom zijn. Ook ingebouwde verlichting mag nu wel standaard. Zo te zien zal het huidige toetsenbord de 10 jaar levensduur wel halen. Straks wordt het nog ouder dan Windows XP :D
Het bedraad toetsenbord zou echt wel al lang voorzien mogen zijn van verlichting, een draadloos toetsenbord met numpad zou ook welkom zijn (voor AZERTY-gebruikers zeker). Een draadloos toetsenbord met numpad en verlichting zou ideaal zijn.

Apple rekent 149 euro voor het Trackpad 2, 89 euro voor de Magic Mouse 2 en ¤119,00 voor het Magic Keyboard. 119,00 euro voor een toetsenbord dat het geld totaal niet waard is...

Het oude trackpad kostte 79 euro, het oude toetsenbord 89 en de oude Magic Mouse kostte 50 euro. Waarom in godsnaam zulke hoge prijzen? Waarom niet gewoon de oude prijzen behouden?
Ze zullen dit moment ook meteen gebruikt hebben om het koersverschil tussen de dollar en de euro te verrekenen. Niet dat het dan zo duur moet zijn, maar dat zou een deel kunnen verklaren.
De bijgeleverde lightning kabel kost los 25 euro, dus die zullen ze er bij geteld hebben, en eventuele koerswijzigingen.
Ik vind de prijzen ook belachelijk, het zal wel mede door de beroerde euro-dollar koers komen!

Met andere woorden: het is de schuld van de Grieken en de banken!

[Reactie gewijzigd door ICT Consultant op 13 oktober 2015 19:13]

Jammer, als deze een maxwell gpu had gehad, ging die over 15 maanden mijn MBPr 13 vervangen.
Nu koop ik liever een MBPr 13 en 4k scherm voor hetzelfde geld. Sowieso zijn Apple schermen niet zo ergonomisch verantwoord als je het mij vraagt want heel veel verstelbaarheid bieden ze niet afaik.
Over 15 maanden? Ik denk dat je best dan over 15 maanden best nog eens kijkt welke upgrade ze ondertussen hebben gekregen.
Natuurlijk, maar de kans lijkt me klein dat ze er dan wel een dedicated GPU in gooien (21 inch imac of 13 inch macbook), aangezien de IGP's alleen maar krachtiger worden en Apple een courante IGP al als voldoende classificeerd voor 4k.
Zo, de Trackpad is aardig in prijs omhoog gegaan. Heb hier nog het oude model, en bevalt me prima. Ook heeft mijn Macbook zelf geen Force Touch dus dan kan ik soms wel en soms niet van Force Touch gebruik maken. Ook heb ik nog het oude toetsenbord.

Ze zijn wel voorzien van Apple "accus" en gaan over het algemeen wel twee maand mee op een lading. Dus echt nood om over te stappen heb ik ook niet.
Ik gebruik ook al jaren een trackpad voor mn imac, maar die 2 AA's (niet-oplaadbaar) die gaan toch ruim 4 maanden mee.
Ja, houd het niet exact bij, maar vrij lang inderdaad, zag hier eerder een maand voorbijkomen. Mogelijk dat dat mijn inschatting wat omlaag heeft getrokken.
Opzich een mooie upgrade, alhoewel de prijs ook meteen omhoog schiet.nu word het tijd voor een nieuw thunderbolt display met 4k resolutie. macbook air met full hd scherm en een geupgrade macbook pro met beiden een skylake processor. Geef de nieuwe macbook een skylake core m processor en apple is helemaal up to date.
Als daarnaast ook DisplayPort 1.3 met 5K support en HDCP 2.2 wordt toegevoegd, dan is het verhaal helemaal rond.

[Reactie gewijzigd door smartbit op 13 oktober 2015 15:37]

Ja. Prachtig spul. Moet een genot zijn om naar dat beeldscherm te kijken en er actief mee te werken.

Helaas is het mij inmiddels teveel geld. Ik vind het de meerprijs gewoon niet (meer) waard. Mijn gevoel zegt me ook dat ze steeds duurder worden. Klopt dat gevoel?
Alles wordt duurder in de EU. Vroeger stond de dollar gewoon een pak lager daardoor lijkt het alsof het vroeger allemaal goedkoper was.
Apple #designfail

Magic Mouse 2 opladen. Foto:
https://9to5mac.files.wor...10/magicmouse2.png?w=1000
|:(

[Reactie gewijzigd door icegodd op 13 oktober 2015 22:22]

Idd, erg vreemde keuze imo. Behoorlijk onpraktisch... Zul je zien dat de volgende versie wel op een praktische plek is op te laden, tenminste dat hoop ik dan.
4k op een 22" scherm? Verwachten ze dat je met je neus tegen het scherm gaat zitten? Dat is toch pure overkill?
Nee dit is retina... Oftewel het zijn meer pixels dan je goed kunt zien, wat de scherpte stiekem toch nog iets verhoogt. Misschien ligt het aan mij, maar het verschil valt me wel op, bijvoorbeeld bij de puntjes op de i :) Die zijn nu vierkant... Ik zou zeggen test het een keer, en als je het niet ziet, dan hou je lekker een hoop geld in je broekzak :)
In de winkel monitor stond een 27"1440p scherm naast een 4k scherm en ik zag geen verschil tot ik bijna met mijn neus tegen het scherm zat. Ik heb nu een 27" scherm met 1440p.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat 1440p onvoldoende zou zijn op 22", en dan heeft je grafische kaart het ook nog eens minder moeilijk.
Dan moet je toch eens beter kijken,
vaak zet men in de winkel gewoon een standaar 1080p wallpaper (zelfs op 1440p en 4K schermen), dan is er uiteraard geen verschil te zien.

Lees maar eens een website op 27" 4K en 1440p, zee van verschil

PS: Ik heb ook WQHD op 25" en zie duidelijk dat het waziger is dan mijn retina 15 (220 PPI) bij tekst. Bij een snelle actiefilm zie ik ook weinig verschil, bij een trage natuurdocu is het verschil ook nog duidelijk merkbaar.

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 13 oktober 2015 17:14]

Retina is alleen maar een marketing term. Als ik op mijn 5" 1080p scherm kijk met een hogere DPI dan iPhones die dus een "retina"scherm dan kan ik als ik heel goed kijk alsnog pixels zien.
Maar het gaat er dan niet om of je pixels kan zien maar of je ze met nirmale kijkafdtand kan zien. En ik denk zelf dat een gemiddeld mens dat niet kan. Jij misschien wel, maar een gemiddeld mensen oog denk ik niet.
Mee eens. De afstand vanaf mijn telefoon en mijn ogen als ik de pixels wil zien is erg groot, ook met iPhones. Wat ik er mee wou zeggen is dat retina puur een marketingterm is, en dat er geen definitie aan vast zit behalve dat Apple het retina vindt.
Tuurlijk, maar dat maakt niet gek veel uit... Definities worden heel flexibel als de marketing-afdeling ermee aan de haal gaat, zie HD en FullHD, en nu met '4k', wat al gereduceerd is tot 3840 pixels breedte, zeg maar UHD. Voegen we daar nog die pentapixels bij, subpixels (cameras!), en niks is meer zeker in beeldformaatland.
Denk dat je het niet* zo zeer zou gaan* om* de extra scherpte maar meer voor extra werk plek.

Edit: sweet mother of typos.

[Reactie gewijzigd door Joel Smits op 13 oktober 2015 15:52]

En dat doet Apple dus juist teniet omdat ze dit gewoon opschalen. Content wordt dus scherper, niet meer op je scherm.
Dan kan je bij bijvoorbeeld bij video bewerking alsnog meer ruimte hebben. Je kan een 1080p video op volledige grootte neerzetten en genoeg ruimte over hebben voor de rest. Stel je hebt een 1440p scherm hou je al een stuk minder scherm over in dat geval.
Nee, dat kan dus niet.

Apple pakt niet de volledige resolutie, maar schaalt alles 200% op.

Zie ook de uitleg van Donstil hieronder.
Is dat niet alleen maar zo met de user interface? Dus stel ik heb een video van 1080p en ik zorg dat hij 25% dekt van het scherm, dan is hij niet zo scherp als dat hij zou zijn op bijvoorbeeld Windows?
Ksnap je vraag en vergelijking niet?

de conclusie is: 4K op OSX is altijd beter dan 1080p op OSX, gezien OSX wel goed schaalt (itt vele andere windows apps)
Op dezelfde diagonaal zieje bij mac op 4K hetzelfde als op een 1080p scherm als de optie 200% scaling aanstaat (wat standaard zo is)

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 13 oktober 2015 17:12]

Okay, misschien inderdaad een beetje vage uiteleg. Heb zelf helemaal geen ervaring met OSX.

Wat ik bedoelde is dit. Als je dus die scaling aan hebt, scaled hij dan ook dingen als video? Zoals je bijvoorbeeld ziet in de eerste afbeelding in het artikel. Okay, de user-interface is scaled maar het video "voorbeeld", om het zo maar even te noemen, toch niet? Stel je zou een 1080p scherm hebben met dezelfde verhouding van video in je beeld en user-interface, dan zou de video toch een stuk minder scherp zijn als op een 4k scherm?

Misschien alsnog een vage uitleg, maar ik zou het anders niet weten :p
In OSX wel, hoe het ondertussen in windows 10 zit weet ik niet.

Dus als je een 1080p video afspeelt op een 4K scherm of een 1080p scherm dan ziet dat er evengroot uit.
Op het 4K scherm zal iedere pixel nog eens opgedeeld worden in 4 en dus de mogelijkheid hebben om scherper te zijn. Zo kan hij die 3 andere, extra pixels een ander kleur toekennen (4K upscaling)

Zo ziet de retina 15 (die ik heb) met een 2880x1800 resolutie er qua grootte van UI, videos, noem maar op er identiek uit als een oudere non-retina macbook 15 met 1440x900 resolutie.

Windows doet dat in principe ook, helaas lopen devs in de windows wereld achter en zijn er nog tal van programma's waar sommige dingen wel schalen (tekst) maar de UI niet.
In OSX heb ik dat nog nooit tegengekomen eerlijk gezegd.

De reden waarom ik voor OSX ben gegaan (dat was wel in 2013)

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 13 oktober 2015 17:29]

Nee, dat is niet zo. Je krijgt de keuze. Je mag kiezen voor retina ( dus zeg maar 200%) of de volledige resolutie en daar nog twee stappen tussenin.

Dit is ook zo op de 5k 27" en de macbook pro's
Met de kanttekening dat je tijdens het editen prima met een kleiner beeld uit de voeten kunt en dat als je meer wilt deze processor en GPU het echt niet zijn.
Nee maar geen 4k scherm voor je telefoon is een doodzonde, toch?
Display size: 18.74" × 10.54" = 197.52in² (47.6cm × 26.77cm = 1274.32cm²) at 218.58 PPI, 0.1162mm dot pitch, 47779 PPI²
Dan wordt dit m'n nieuwe iMac. Ik kan noet wachten
Ik ben een grote Apple liefhebber, maar ik vind het anno 2015 schandalig dat er niet standaard een SSD in een computer van 1700 euro zit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True