Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: Actu Micro

De Franse site Actu Micro heeft een OEM versie van een nVidia GeForce2 GTS kaart weten te bemachtigen waarvan hier al uitgebreid de review van is te vinden, uiteraard compleet met benchmarks en screenshots. Aangezien de GeForce2 GTS op 200MHz core draait heeft hij met z'n texture fillrate van 1600 Mtexels totaal geen last van fillrate problemen, de bottleneck ligt dan ook vooral bij de bandbreedte van het geheugen. Vanwege deze brute kracht blijkt de kaart ook zeer goed in staat de zijn om je games in FSAA op het scherm te toveren; de performance blijft dan zelfs nog boven een standaard GeForce DDR kaart zůnder FSAA enabled! Verder is de GeForce2 GTS niet alleen bloedje snel, dankzij features als pixel shaders ziet alles er ook nog eens een stuk mooier uit, (zie deze screenshots).

Once again, in low resolution, the processor prevents the graphics board from being expressed fully, and the results between the two models almost do not vary. From the mode 1024 X 768 (16 bits), the things are spoiled for GeForce256, since the gap with its competitor widens more and more (passing from 5% with more than 37 %). And for the first time, Quake III becomes fluid in 1600 X 1200 points and 16 bits ! In addition, it is noted that the fall of performances of GeForce256 is linear, but not that of GeForce2 GTS. For example, this last is more powerful in mode 1600 X 1200 points, 16 bits, than in 1280 X 1024 points and 32 bits. That means, that in high resolutions, its fillrate is not more the limiting factor, as it was the case before. Which is the faulty one ? The bandwidth memory ! There are not more pixels in mode 16 bits than in 32 bits. On the other hand, information describing each pixels is much more numerous in this last case. Consequently, it is necessary to make forward much more information ! And in spite of the presence of memory DDR offering 5,3 GB of bandwidth (all the same), flow proves to be insufficient...

nVidia GeForce2 GTS

Volgens de reviewer zijn de eerste GeForce2 kaarten al vanaf 26 april verkrijgbaar in de USA, en kort daarna hier in Europa. Ik vraag me af of dit echt het geval zal zijn, het is natuurlijk wel te hopen... Vergeet overigens bij het lezen van de review niet de Franse tekst eerst door BabelFish te halen, leest een stuk prettiger .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

1 2 3 ... 6
Is dit kaartje nu 32MB DDR of 64 ? Of zijn ze er alleen maar in 64MB uitvoeringe ?

Als ik deze stukkies zo lees, dan zou de VooDoo 5-5500 het wel eens lastig gaan krijgen, maar dat hangt er natuurlijk maar vanaf wat beide kaarten respectievelijk gaan kosten.

(Of ze dus beide hetzelfde markt-segment gaan bedekken...)

Zijn er al officiele prijzen bekent ?

Laat dat laatste maar... domme opmerking, kaart is nog niet officieel uit... Duh.... ;)
Ben benieuwd welke kaart nu sneller is, de voodoo5-6000 of de GeForce II.

De Geforce heeft een hogere fillrate maar de voodoo5-6000 heeft meer geheugen bandwith, 4x een lijntje naar 32 mb!

Ook wil ik wel weten welke fsaa nu het beste is, de geforce 2 gebruikt dezelfde techniek als de geforce 1 in de 5.xx drivers maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de gebruikte interne resolutie en bij de voodoo5 van het aantal samples -> toch denk ik dat de kaart overal beter wordt dan de voodoo5-6000, cheaper, meer fillrate en tnl :)
Sappig kaartje :) Maar ik wacht nog even, tot Nvidia, 3DFX en Matrox hun beste kaarten op de markt hebben gegooid... dan zakken de prijzen toch wel.. vanwege de concurrentie.. dat kan heeeeel veel geld schelen :)
Wellicht off-topic, maar wat houdt dat precies in, NDA?
Inge:
Sure, NDA = Non Disclosure Agreement
Even over de fill-rate:

Die zal toch echt geen 1600 MTexels/sec zijn. Voor zover ik weet is de GeForce 2 geen duo GeForce maar een enkele en de vier datapaden kunnen dus voor twee configuraties pixels zorgen:
2 dual-textured pixels
of
4 single-textured pixels
per klokcycle dus...

Ergo, de kaart kan dus maximaal 4*200= 800 MTexels/sec verzorgen.

Maar wel leuk geprobeerd, hoor... ;)
Klopt wel geloof ik hoor Armada:

1600 MTexels/s
800 MPixels/s

Dacht ik :)
waarom zeurt iedereen over 1000,- .. ik heb nog nergens een officiele prijs gezien ... wel vind ik dat als hij met fsaa al sneller is dan gf 1 zonder fsaa dat vodoo5 niet eens meer zich in de buurt mag vertonen en naar de onderwereld mag verhuizen (niks tegen 3dfx maar ze moeten het toch leren) .. en verder de extra functionaliteit .. sheesh ! kwijl.......... :)
Ik denk dat ik een aantal dingen moet duidelijk moet maken:

De GF2 heeft 4 pixel pipelines, die elk weer opgesplits zijn in 2 texel lijntjes:
Hij trekt 1600 Mtexels want het lijkt erop dat ie 8 texel pijpjes heeft.
Dan zou je zeggen dat ie in singletexuring ook 1600 Mpixels trekt, maar dat zijn er maar 800. Dat is logisch als je dit hierboven ziet. 200*4pixelpijpjes = 800.
In multitexturing wordt het natuurlijk een stuk leuker, omdat er dan volledig gebruik gemaakt kan worden van de 8 texelpijpjes, en dus houden we dan de 800 Mpixels.

Nog iets kroms:
In de review staat dat de kaart een geheugenbandbreedte 5,3GB per seconde is. Dit lijkt me een beetje vaag, want als je gaat kijken zie je dat hij 166 Mhz DDR geheugen heeft, aan een 256 bit bus.
Een simpel rekensommetje vertelt mij dan dat er 166*2*256:8= 10,6 GB per seconde aan bandbreedte is.

Nog iets over de prijs (kan meer worden, kan minder)
nVidia GeForce 2 GTS 32MB DDR: $350
nVidia GeForce 2 GTS 64MB DDR: $500

Ik denk dat het het verstandigst is om ff te wachten met kopen, totdat de prijs iets daalt, en dan een 64MB versie te scoren.

* DF040F Vleermuis
Armada,

het zit zo met de Geforce en de Geforce2:

De Geforce heeft vier single texture pipelines. Dit betekent dat bij single texturing iedere clock 4 single textured pixels worden gegenereerd. Bij multitexturing worden de pipelines met elkaar gecombineerd zodat 2 pipelines ieder 1 multitextured pixel.

Dus voor de GeForce op 120 MHz zou de fillrate als volgt zijn (MPixels/s = het aantal pixels wat uiteindelijk gegenereerd wordt, MTexels/s = het aantal bilineair/trilinear gefilterde texels van de textures die gebruikt worden om een pixel te genererd):

Single texturing:
120 MHz * 4 pipelines = 480 MPixels/s. Oftwel ook 480 MTexels/s.

Multitexturing:
(120 MHz * 4 pipelines) / 2 pipelines/pixel = 240 MPixels/s. Oftwel 480 MTexels/s.

De Geforce2 heeft echter 4 dualtexturing pipelines. Dit betekent dat per clock of 4 single textured pixels of 4 multitextured pixels worden gegenereerd. Dus anders gezegd 'free multitexturing'. Dan ziet het verhaal er als volgt uit (uitgaande van 200 MHz core):

Single texturing:
200 MHz * 4 pipelines = 800 MPixels/s. Oftwel ook 800 MTexels/s.

Multitexturing:
200 MHz * 4 pipelines = 800 MPixels/s. Oftwel 1600 MTexels/s.

Dus nVidia's getallen kloppen inderdaad.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True