Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Eerder deze week bevond ik mij op Atari Live; een tweedaags evenement waar de uitgever een groot deel van zijn line-up voor 2009 aan de internationale pers toonde. De dagen voor het evenement vertelde ik aan een collega over deze op handen zijnde persbijeenkomst. Zijn reactie was veelzeggend: "Atari? Dat maakt toch alleen maar kutgames?"

Zijn botte uitspraak is illustratief voor het gevoel dat de meeste mensen tegenwoordig hebben bij de naam Atari. Wat ooit een voorloper in de game-industrie en een trotse producent van magische spelcomputers en dito games was, is de laatste jaren verworden tot een schim van zichzelf die, ijlend aan de beademingsapparatuur, krampachtig in leven wordt gehouden. Ik reisde dan ook met enige tegenzin af naar Londen, want tja, wat heeft Atari ons eigenlijk nog te bieden?

De tijd dat Atari heer en meester was met hardware is er een uit een ver verleden. Gamers van boven de dertig hebben ongetwijfeld nog wel eens op een Atari 2600 gespeeld, maar twintigers zullen Atari vooral kennen van het logo en van de games. Ooit had Atari prachtige spellen in zijn stal. De eerste twee Driver-games bijvoorbeeld. Het waren lastige, maar baanbrekende games, net zoals Stuntman. De Atari-studio die ze produceerde, Reflections, werd een aantal jaren geleden gesloten, na de enorme flop van Driv3r. Zo gewonnen, zo geronnen.

Als gamesuitgever heeft Atari veel betere tijden gekend. Wat te denken van spellen als Baldur's Gate, Icewind Dale, Sacrifice en MDK, om maar eens een paar klinkende namen te noemen. Atari bracht de eerste Unreal Tournament op de Europese markt en scoorde daarmee een enorme hit. En nog niet zo heel lang geleden gaf Atari de games uit van Sega, dat inmiddels alweer een paar jaar zelfstandig opereert. De laatste jaren stonden voor Atari dan ook in het teken van een leegloop, de verkoop van ontwikkelaars en een aanbod van overwegend middelmatige titels. Zelfs de beoogde kiloknaller The Matrix bracht niet waar men op had gehoopt.

Terug naar het heden, want er gloort zowaar licht aan de horizon - al is het vooralsnog een klein waakvlammetje. 2008 was duidelijk een overgangsjaar. Het is het jaar waarin de nieuwe top van het bedrijf, bestaande uit ex-Playstationkopstuk Phil Harrison en David Gardner, afkomstig van EA, een nieuw geluid wilden laten klinken. 2008 zou tevens het jaar van Alone in the Dark moeten worden. Harrison en Gardner begonnen met een valse start, want ook deze game werd een flop. Van het spel had de uitgever er miljoenen moeten verkopen, maar hij mag blij zijn als het er een paar honderdduizend zijn. En dat van een van de laatste eigen ontwikkelaars die nog echt van Atari is; Eden Studios. Wat en waar het precies mis is gegaan met Alone in the Dark blijft gissen. De besturing en het camerawerk waren weliswaar ongekend frustrerend en deden daarmee het voor de rest sfeervolle spel de das om, maar het is wel een game die Harrison en Gardner hebben goedgekeurd.

Weer een forse tegenslag dus, voor de getergde uitgever. Maar net op het moment dat Atari zijn laatste beetje goodwill heeft verspeeld komt Atari Live, en het daar getoonde aanbod verraste vriend en vijand. Naar aanleiding van de getoonde line-up voor 2009 ben ik bereid Harrison en co het voordeel van de twijfel te geven. Correctie: ik heb zowaar weer vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Als het namelijk op de games aankomt heeft 2009 heel wat aangenaams in petto. Zo komt de fantastische pc rpg The Witcher in aangepaste vorm naar de Playstation 3 en de Xbox 360, komt Ready to Rumble overtuigend terug naar de Wii - die titel geeft EA's Facebreaker het nakijken - en wordt Race Pro een puike racesim voor de Xbox 360. Het door Activsion-Blizzard uitgekotste Ghostbusters is opgepikt door Atari en die titel belooft een hartstikke leuke game te worden. Gezien het 25-jarig jubileum van de franchise en gezien de release van de Blu-ray films, kan de game geen beter verschijningsmoment krijgen dan volgend jaar.
Voorts was ik onder de indruk van The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. De titel huisvest een hd-remake van de eerste Riddick-game, alsook een compleet nieuw spel: Assault on Dark Athena. Daar gooit ontwikkelaar Starbreeze nog een kakelverse multiplayer bovenop. Kortom; de beste filmgame ooit wordt in 2009 alleen nog maar beter. En als uitsmijter was daar Tekken 6, het nieuwe deel in de meest succesvolle beater-serie ooit gemaakt. Volgend jaar brengt Atari als distributeur van Namco Bandai het spel naar de PS3 en de Xbox 360. Sony, eat your heart out!

Om een lang verhaal kort te maken: iedereen die binnenkort nog durft te beweren dat Atari 'alleen maar kutgames' uitbrengt, heeft een gaatje in zijn hoofd.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Wellicht ook handig om te vertellen dat het huidige Atari helemaal niets, maar dan ook niets met het originele Atari te maken heeft, behalve de naam.

Het huidige Atari is in principe gewoon de Franse uitgever Infogrames die de naam Atari gekocht heeft.

Het 'echte' Atari is al meer dan 10 jaar dood en zal ook nooit meer tot leven worden gewekt.

Infogrames heeft vroeger, op de Amiga, trouwens nog best wat aardige games uitgebracht. Het is ťťn van de weinige uitgevers uit die tijd die nog bestaat, dat moet je ze in ieder geval nageven. Ze doen dus vast wel iets goed. ;)
Wellicht ook handig om te vertellen dat het huidige Atari helemaal niets, maar dan ook niets met het originele Atari te maken heeft, behalve de naam
Exact, en dat maakt dat 75% van het gezwam dat Jan Meijroos hier neerzet weer eens echt helemaal nergens over gaat, zoals wel vaker.

Wat ook niet klopt in het artikel:
De Atari-studio die ze produceerde, Reflections, werd een aantal jaren geleden gesloten, na de enorme flop van Driv3r. Zo gewonnen, zo geronnen
Complete onzin. De driver rechten en Reflections Interactive werden verkocht aan Ubisoft. De studio bestaat nog steeds en gaat door het leven als Ubisoft Reflections, die oa Driver: Parallel Lines, Driver 76 en Emergency Heroes hebben uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 december 2008 03:24]

En denk je nou echt werkelijk dat Jan deze feiten niet weet? Ach kom nou toch. Het is wel heel makkelijk om het woordt gezwam in de mond te nemen. Hij probeert hier serieus een verhaal neer te tikken over dit evenemen en kan nou eenmaal niet op deze details ingaan aangezien dat niet in de context zou passen.

Het gaat nou eenmaal niet over de geschiedenis van Atari maar over nieuwe titels die deze uitgever uit gaat brengen in de nabije toekomst.

Daarbij zou het dan een veel te lang verhaal worden wat door 9 van de 10 lezers waarschijnlijk toch niet zou worden gelezen.

Dat tweede puntje wat aangestipt werd kan ik niks over zeggen omdat ik dat niet wist maar weet wel zeker dat Jan het eerste ook wel weet. Dat hij dit niet vermeld wil niet zeggen dat hij ook maar meteen "zwamt" om het in jouw woorden te zeggen.

Wat ik hiermee allemaal wil zeggen is, en dat zie ik zo vaak, dat de schrijver onterecht op fouten wordt gewezen die helemaal nergens op slaan. Ik ben benieuwd wat Jan zijn reactie zou zijn op alle aantijgingen jegens hem maar ik vermoed dat hij wijselijk zijn mond houdt.
En denk je nou echt werkelijk dat Jan deze feiten niet weet?
Ja, want dat laat ie keer op keer zien in blogs als deze, artikelen in bladen als de Power Unlimited en items in programma's als GameKings.
Het gaat nou eenmaal niet over de geschiedenis van Atari maar over nieuwe titels die deze uitgever uit gaat brengen in de nabije toekomst.
Helemaal mee eens. Waarom moet de geschiedenis van het bedrijf Atari er dan in hemelsnaam bijgehaald worden, aangezien dat bedrijf al jaren niet meer relevant is? Het enige wat er nu nog van over is, is de naam. Sorry, maar dan kan ik het aanhalen van een console als een Atari 2600 niets anders dan gezwam noemen.
Ik ben benieuwd wat Jan zijn reactie zou zijn op alle aantijgingen jegens hem maar ik vermoed dat hij wijselijk zijn mond houdt
Ik droom van de dag dat ie in het algemeen eens wijselijk zijn mond houdt. Maar iig op t.net zou al een goed begin zijn :Y)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 december 2008 20:47]

Hij probeert hier serieus een verhaal neer te tikken over dit evenemen en kan nou eenmaal niet op deze details ingaan aangezien dat niet in de context zou passen.
Niet op de details in willen/kunnen ingaan is geen excuus om dan maar een half verhaal neer te gaan zetten. Laat het dan helemaal weg. Dan krijg je er ook geen opmerkingen over.
Wat ik hiermee allemaal wil zeggen is, en dat zie ik zo vaak, dat de schrijver onterecht op fouten wordt gewezen die helemaal nergens op slaan
Wijs dan maar eens precies aan waar ik, .oisyn of anderen ergens onterecht op wijzen. Persoonlijk vind ik de term 'gezwam' iets te ver gaan, maar de fouten zitten er toch echt in.

Het artikel gaat juist over het huidige Atari, de berg aan (m.i. vaak onterecht) slecht beoordeelde games die ze tot nu toe hebben uitgebracht en de mogelijke pareltjes die ze nu in het vat hebben zitten. Het erbij halen van de historie van het originele Atari voegt daar niets aan toe en suggereert daarnaast, door het weglaten van essentiŽle informatie, een heel ander beeld dan de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 7 december 2008 18:00]

Persoonlijk vind ik de term 'gezwam' iets te ver gaan
Misschien moet ik dat ook wat nuanceren, want die krachtterm werd niet louter gevoed door deze blog, maar komt voort uit het totaalplaatje van het gros van de blogs die Jan hier op t.net plaatst.
Misschien word het tijd dat de heer Jan Meijroos in zijn eentje een geheel eigen maandblad gaat maken.

Met alle artikelen en recenties die ik per maand van zijn hand lees (power unlimited het blad plus de site, gamekings, de tv krant, hier op T.net en her en der nog wel wat meer.) moet dat goed mogelijk zijn.
Geeft hem ook meer ruimte om verhalen zoals die hierboven staat uitgebreider te schrijven en daarbij dieper op zaken in te gaan.

Misschien dat een maandblad dan niet haalbaar is maar elk kwartaal een uitgave van Jan Meijroos: Games en Meer. moet wel lukken toch?

Dan kunnen de mensen die Jan zijn stukken niet willen lezen het laten liggen en zijn fans hoeven niet meer overal te zoeken naar zijn artikelen.

Sander.
Je kan het artikel, in zijn huidige staat, toch niet echt serieus nemen ? Het gaat weer om de mening van de schrijver en is niet representatief voor de naam Atari en de doelgroep. Daarbij vind ik dat je veel zinnen kan schrijven over de reactie van een ander en hoef je niet per definitie het woord "kutgame" te gebruiken. Op dat moment liet ik het artikel al voor wat het was maar heb voor deze discussie toch even doorgenomen en, persoonlijk, zie ik T.net niet liever afdalen naar een nivo van een andere gamerssite waar dat soort taal met regelmaat gehanteerd word, mede gezien de voorbeeld functie van een nieuwsposter :)

Maar het geeft verder weinig waarde waar Atari zich bevind in de gamemarkt vandaag de dag of de toekomst. De game markt is op dit moment het meest lucratieve segment in de hele financiŽle sector en doet het vele malen beter dan bijvoorbeeld de autoindustrie, temeer omdat die juist in het verleden blijven hangen met producten. Daarbij komt dat de gamersmarkt de afgelopen jaren explosief is gestegen qua gamers aantallen waardoor er met name juist voor veel game merken bestaansrecht is, voor iedereen is er wel een een soort spel dat hij/zij leuk vind en de desbetreffende games hebben nu per game dan ook veel meer gamers die het spelen. Echte hits zijn er niet meer maar zeker geen echte verliezers, zlefs een slechte game tegenwoordig brengt nog geld op, tenzij ze het goed verpesten zoals destijds met Crysis.

En de omzetten blijven maar doorgroeien en dat heeft meer met het feit te maken dat men de TV meer links laat liggen en dat met name, de PC is blijven doorgroeien in gebruikers aantallen het afgelopen decennia en de console's steeds meer allround zijn geworden, waardoor gamen op zich veel meer aandacht heeft gekregen. Zelfs de DVD verkopen blijven in Nederland stijgen, de LCD schermen zijn nu meer in huis voor multimedia gebruik dan alleen maar een beetje TV kijken en met name daar stagneert de markt bij de gebruikers. Heb je eenmaal een leuke console of PC op je FullHD screen staan dan word het hele gebruik stees meer socialer en juist daarom wint gamen nog steeds aan terrein, omdat een game kopen nu sneller gemaakt word.

Maar goed, ik leidt nu teveel van het artikel af. Het artikel is geschreven op 1 uitgever en is gebasseerd op een enkele mening, die inhoudelijk niet eens over de feiten gaan van het bedrijf. In dat kader kan ik wel begrijpen dat .oisyn het als "gezwam" kenmerkt :)
InfoGrames/Atari heeft zodoende een tijdje Civilization uitgegeven. Die "franchise" zit sinds Civ4 weer bij Take2 ondergebracht.
Sorry, maar het is niet omdat ze zoals velen enkele grote namen releasen dat de nieuwkomers als release geen bagger zouden zijn. Dat is zoals een platenfirma: zoveel mogelijk uitbrengen, proberen te leven van de grote namen en hopen dat er tussen de kleine namen iets groots wordend zit.

Atari is dus een even modaal bedrijf als zeg maar EA. Het verschil is wel dat ze tenminste proberen om originele games op de markt te brengen daar waar EA zijn uitmelkingsprincipe van titels al lang te boven is gegaan en zich stilaan de das begint om te doen met modale commerciŽle crap-games uit te brengen... Maar ik kan ook nog wel een lijstje geven van echte brolgames die Atari gereleased heeft waar stilzwijgend een grote boog is rond gemaakt. Iedere producent heeft zijn kruis ;-)
EA uitmelkingsprincipe? Geen originele games?

Ik vind juist dat EA dat stigma steeds meer begint af te werpen. Toegegeven, er is een tijd geweest dat EA leefde op sequels van de FIFA's, Need for Speed's en Harry Potters van deze wereld, maar CEO John Riccitiello heeft die aanpak sinds zijn aanstelling flink onderuit geschopt. Natuurlijk bestaan die series nog; er zijn immers nog zat mensen die die games gewoon kopen.

Feit is echter wel dat Electronic Arts de afgelopen twee jaar verschillende gloednieuwe franchises heeft gelanceerd, waarbij vrijwel elke game wel een bepaalde mate van vernieuwing met zich meebracht - een uitzondering als Army of Two daargelaten. Hiervan zijn titels als Skate en Spore goede voorbeelden. Daarbij zorgt de uitgever voor een goede mix, door ook meer laagdrempelige 'casual' titels als Facebreaker en Battelfield Heroes (2009) in zijn line-up op te nemen. En vergeet ook niet dat EA met Rock Band als eerste het gebruik van meerdere instrumenten introduceerde, hetgeen vervolgens werd overgenomen door de Activision met Guiter Hero World Tour.

Maar de leading lady in het aanbod van EA, als het gaat om originaliteit, is Mirrors Edge, misschien wel de meest innovatieve game van 2008. Alleen al het bestaan van deze game zorgt ervoor dat 'uitmelken' en 'commerciŽle crap games' misplaatst zijn als je over EA praat.
Jammer alleen dat ze dat Spore weer zelf lopen te verzieken door er belachelijke beveiligingen in te bouwen en zo de legale koper wederom de illegaliteit in pesten. Iets soortgelijks zie je bij Fallout 3. Ik neem EA al jaren niet serieus meer en met dit soort geintjes komt er hier ook gewoon geen EA game binnen.
Ik vraag me altijd af hoeveel legale gebruikers een game op 20 verschillende PCs willen installeren...... De beveiliging in Spore verdient geen schoonheidsprijs, maar het overgrote deel van de legale spelers heeft daar geen enkele hinder van. Ik zie het commentaar daarop dan ook grotendeels als (weer) een smoes om niet te betalen voor een game.
Hoe kom je er bij dat je hem trouwens 20 keer mag installeren volgens mij is dit veel minder. (bron?)

Maar het gaat niet om de hoeveelheid systemen maar stel: Je windows wil niet meer opstarten of hij is erg langzaam en daarom besluit je windows opnieuw te installeren dan ben je wel 1 'installatie' kwijt.

ik heb 2 systemen een laptop en een desktop, ik installeer ze op beide systemen. Ongeveer 3/4 per jaar her-installeer ik mijn systeem (ook laptop), dan zou ik dus naar 1 jaar al 6 codes kwijt zijn. Dus stel dat je echt 20 installaties krijgt & ik steeds spore installeer dan zou ik dat maar 3 jaar kunnen doen, wat natuurlijk belachelijk is voor iets waar je betaald voor hebt.
Ja, nou wat kan ik zeggen, Atari... eerst zien en dan geloven. Slechte design beslisingen kunnen ook nu nog een veel belovende game de das om doen. En als ik eerlijk moet zijn klinken allen games eigenlijk heel erg naar meer van het zelfde en oude titels die zijn afgestoft en opgepoetst.
Heet Teken iets nieuws is de multiplayer van Riderick wel goed, en hebben niet heel veel mensen die van RPG's houden naast hun ps3 of xbox ook een PC en dus ook al lang en breed The Witcher uitgespeelt? En hoe zit het met de besturing van een RPG met een controller in plaats van een muis en toetsenbord.

Ik hoop heel erg dat Atari er weer een beetje boven op komt maar ik denk dat het na een leuk pers evenement met mooie presentaties en opgewekte geluiden over al het moois dat komen gaat nog te vroeg is om te roepen dat het wel goed gaat komen. Nog maals ik hoop dat het waar is en dat Atari eindelijk weer eens goede games gaat leveren want het zou de industrie als een geheel alleen maar goed doen als er meer software huizen zijn die goede games af leveren, en dus deel ik je hoop maar niet je stelligheid over de toekomst van een eens heel goed software huis.
En hoe zit het met de besturing van een RPG met een controller in plaats van een muis en toetsenbord.
Goed, kan ik je uit ervaring zeggen. Ik speelde KOTOR 1 en 2 op de originele Xbox en Oblivion en Fallout 3 op de PS3 en dat werkt echt prima. Een controller is uitermate geschikt om dat soort games mee te spelen. Riddick heb ik ook op de originele Xbox gespeeld en dat ging ook perfect met de controller.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 5 december 2008 14:21]

"En als uitsmijter was daar Tekken 6, het nieuwe deel in de meest succesvolle beater-serie ooit gemaakt. Volgend jaar brengt Atari als distributeur van Namco Bandai het spel naar de PS3 en de Xbox 360. Sony, eat your heart out!"

Sorry hoor, maar als "onahankelijke site / reviewer / medewerker' Zouden dit soort opmerkingen niet moeten mogen! Sony eat your heart out!

Ik ben echt geen fanboy van Sony of Xbox heb ze allebei ook niet ben een PC gamer. Maar na de laatste discussie van LBP dan dit soort uitspraken doen is natuurlijk niet erg slim. En ik had mn vermoedens al dat tweakers niet zo onafhankelijk is tegen over Sony en meer Xbox minded is maar dit laten ze nu wel erg merken tot mijn grote spijt. Ik kan vanaf nu game reviews op tweakers niet meer serieus nemen en denk dat ze er beter mee kunnen stoppen en aan andere sites overlaten . Zoals eerder gezegd ik had al mijn twijfels maar deze worden dus nu bevestigd helaas en heb mn vermoeden ook dat dit het geval is met andere reviews voor hard en software etc. Men doet voor de reclame gelden tegenwoordig een hoop. Erg jammer :'(
Lieve schat, dit is geen game review, maar een blog door een persoon die verder niet aan t.net is geallieerd. Verder ben ik het met je eens dat t.net deze persoon verder ook beter kwijt dan rijk is, maar er is dus geen enkele link met de game reviews die op t.net staan.

En die discussie in LBP ging trouwens helemaal nergens over. Heb je de recentere reviews ook gelezen? Gaat echt compleet in tegen het plaatje wat in die draad werd gesuggereerd...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 december 2008 16:05]

ET the game was dan ook een enorme horror, en sloeg nergens op, je kon vliegen en je nek oprekken en over de grond schuiven?

De atari 2600 was een onmogelijkheid, het ding kon eigenlijk simpelweg niks, en er werd een stuk minder creatief mee omgegaan dan met de magnavox console van veel eerder, die tig meer beperkingen had(het ding kon geen graphics genereren dus je moest doorzichtig voorgedrukt papier over je tv heen plakken), de games die het ding letterlijk tot op het bot lieten werken en alles eruit trokken, waren op andere consoles(die weliswaar later uitkwamen), zoals de SMS en de NES veel beter(ik noem een titel als double dragon), sterker, de 2600 was niet eens een match voor spectrum ZX, MSX-1, Amstrad of C64 als het op spelletjes aankwam. De spelletjes voor de 2600 waren gelukkig ook goedkoop, maar in tegenstelling tot de alternatieven krijg ik een hartverzakking als ik op mijn xbox een 2600 game speel.

Zelfs chuck norris kon de atari niet redden met zijn gelicenseerde karate kicks game!
Geen appels en peren vergelijken: de Atari 2600 was een video game computer stammende uit 1977. De commodore 64 en concurrenten waren home computers. De c64 stamt uit 1982, dat is 5 jaar verschil; een eeuwigheid in de games en IT industrie.
Concurrenten waren Videopac en (ook weer veel later) Colecovision.
Ik denk dat ze met GhostBusters een aardige hit in hun portofuille hebben zitten. :)
Heb een aantal screens en filmpjes gezien en kan eerlijk gezegt niet wachten tot die uit komt. :)
Voor de filmpjes kan je hier terecht:
http://www.gametrailers.com/game/4142.html
Daar kan je een low res en high res bekijken. :)
Ziet er op zich wel grappig uit. alleen dit zijn filmpjes ik zie totaal geen gameplay.

Wat wel grappig is dat het spel er uitziet alsof je de ilm bekijkt :) de stemmen en de graphics zijn bijna 1 op 1 overgenomen.
Atari is maar een naam, net zoals Comodore... al tientallen keren doorverkocht.
Nou moet ik zeggen dat ik van die lineup nog niet echt warm loop hoor. Al *klinkt* het wel al beter als wat ze de afgelopen jaren hebben gemaakt...
De opmerking dat iemand een gaatje in zijn hoofd heeft omdat die durft te beweren dat Atari "alleen maar kutgames" uitbrengt, bevestig je zelf note bene. Een groot deel van je verhaal stem je ermee in dat die persoon best gelijk kan hebben want de ťťn na de ander flopt namelijk. Dus zijn het misschien ook "kutgames".

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 5 december 2008 09:05]

Hij bedoelt dat de games heel veelbelovend zijn en dat mensen die zeggen dat de komende spellen ook kut zijn een gaatje in hun hoofd hebben.
Hoe kan je zeggen dat ATARI goede games op de markt gaat zetten als je kijkt naar de afgelopen jaren?

Ik zeg altijd eerst zien dan geloven. Tot nu toe zijn er alleen B games uitgekomen. De tijd van MDK en andere High end Games is geweest voor ATARI. Nu hopen dat de gestelde lineup voldoet aan onze verwachtingen.
Hoe kan je zeggen dat ATARI goede games op de markt gaat zetten als je kijkt naar de afgelopen jaren?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het is natuurlijk afwachten wat die games worden, dat kun je nu nog niet zeggen. In principe zeg je het zelf al: eerst zien dan geloven. Voor hetzelfde geld zijn het toppers :)
Daarnaast gaat Atari ook nog eens een boxed versie van EvE Online in de winkels leggen.
Misschien niet een nieuw spel, maar wel een die het denk ik toch redelijk goed gaat doen in de winkels heb ik het gevoel. Of mensen dan uiteindelijk subscriben is een tweede
Als je ingame 300mil ISK verdient, kan je dat weer ruilen tegen gametimecards.
Oftewel, subscriben is niet langer een noodzaak.
Voor nieuwe spelers is het redelijk lastig om in de trial even 300 mil isk bij elkaar te schrapen denk ik ;) tenzij ze meteen GTC's gaan verkopen voor isk natuurlijk maar dat is beside the point, logischerwijs zullen de meeste mensen toch minimaal 2-3 maanden moeten subscriben om op isk te kunnen teren. Hell, ik kan het nu na bijna 3 jaar nog steeds niet :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True