Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Warner Bros kondigt vierde Matrix-film aan

Warner Bros. en Village Roadshow Pictures kondigen een vierde film aan in The Matrix-filmreeks. Hoofdrolspelers Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss keren terug in de film, voor hun rollen als respectievelijk Neo en Trinity.

Bij de aankondiging heeft Toby Emmerich, de bestuursvoorzitter van Warner Bros. Pictures Group, naar buiten gebracht dat Lana Wachowski de nieuwe film gaat schrijven, regisseren en produceren. Zij was samen met haar zus Lilly ook al verantwoordelijk voor de bestaande trilogie. Emmerich spreekt zijn waardering uit voor Wachowski's inbreng voor wat hij omschrijft als 'een nieuw hoofdstuk in het The Matrix-universum'.

Variety schrijft dat bronnen aangeven dat de productie van dit nieuwe hoofdstuk in de sciencefictionfilmreeks in de loop van 2020 zou moeten beginnen. Er is nog niets bekend over het verhaal en ook is onduidelijk of de rol van Morpheus terugkeert in de nieuwe The Matrix-film. Acteur Laurence Fishburne, die samen met Keanu Reeves onder meer in John Wick 2 en 3 speelde, was in de vorige drie films verantwoordelijk voor dit filmpersonage. Volgens bronnen van Variety keert Morpheus wel terug, maar wordt er wellicht een jongere acteur voor aangetrokken.

Warner Bros. zou in de afgelopen jaren geprobeerd hebben om een nieuwe The Matrix-film van de grond te krijgen; zo was er in een maart 2017 al een gerucht over een nieuwe Matrix-film. Die eerdere pogingen zouden echter zijn vertraagd door gedoe over de productierechten.

De vorige drie films hebben gezamenlijk meer dan 1,6 miljard dollar opgebracht en werden geschreven en geregisseerd door Lana Wachowski en haar zus Lilly. "Veel van de ideeën over onze realiteit die Lilly en ik twintig jaar geleden onderzochten zijn nu nog relevanter", zegt Lana Wachowski. Naast Wachowski neemt Grant Hill een deel van de productie voor zijn rekening en aan het script hebben ook Aleksandar Hemon and David Mitchell meegewerkt.

Het originele The Matrix uit 1999 onderscheidde zich vooral door het verhaal en de special effects, waarbij destijds onder meer de slow-motions van bijvoorbeeld het ontwijken van kogels geprezen werden. Daarna volgden The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions in 2003. Die films werden minder goed ontvangen en menig fan zal sindsdien misschien wel spijt hebben dat hij toen toch niet koos voor die blauwe pil.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-08-2019 • 08:02

169 Linkedin Google+

Reacties (169)

Wijzig sortering
De eerste Matrix film is en blijft een klassieker die wat betreft special effects vandaag de dag nog steeds prima mee kan! Reloaded en Revolutions waren prima weg te kijken, maar wisten niet in de buurt te komen van de eerste. Ik vrees daarom ook een beetje voor een nieuwe Matrix. Ik ben erg benieuwd waar ze naartoe gaan met het verhaal (wordt dit een prequel, sequel, wateverquel) en ga die film hoe dan ook kijken, maar ik ben erg sceptisch.
Misschien begint het opnieuw bij de zoektocht naar Neo. Werd op het einde niet gezegd dat ze in een loop zaten en die stad onder de grond al 7 keer was vernietigd? Volgens mij (hier kan ik fout in zijn want ik heb deze films al zeker 10 jaar niet meer gezien) resette de matrix zich op het einde na het gevecht van Neo en Agent Smith.
Naar wat ik me herinner van deel 3 is dat die loop daar voor het eerste doorbroken was omdat deze "The One" koos voor vrede. Agent Smith was een Virus, Neo was de oplossing daarvoor en wilde dat probleem oplossen in ruil voor vrede (kort door de bocht versie).
Ik denk dat wat @Droxal bedoeld is dat de Matrix een "doorstart" heeft gemaakt. Van wat ik mij kan herinneren (is minstens 5 jaar geleden dat ik die films voor het laatst heb gezien...) worden mensen in de Matrix niet meer belemmerd om deze te verlaten, als ze dit willen (Want voor sommige lui, zoals in de eerste bleek, was het helemaal niet zo erg om in een gesimuleerde wereld te leven, gezien het apocalyptische alternatief van de echte wereld).
Inderdaad, zover ik het begrepen had was de strijd tussen de one tegen de agents om Zion nu wel afgelopen, vanwege de deal die Neo maakte om Smith te stoppen.
Dus dan zou de One ook niet meer reïncarneren, dus een nieuwe film over the One, wederom gespeeld door Keanu nota bene (en bijbehorende personages), hmm ... Ik ben erg benieuwd welke kant ze op gaan.
Ik hoop niet dat het gewoon een reboot/remake is, die in principe de voorgaande films negeert.
Als het een prequel is die gaat over een van de voorgaande loops, dan weet je al hoe die afloopt (een stuk minder leuk voor de mensen in Zion dan wat er in de trilogie gebeurde).

Ik vind de Matrix mythos ontzettend interessant, smaakt wat mij betreft wel naar meer. Maar ik ben bang dat dit haast niet goed te doen is, het verhaal is al af. Uitbreiding zou (imo) meer op de manier zoals Animatrix moeten gaan, verhalen vertellen die over andere personages gaan en de wereld en het verhaal enkel uitbreiden.

Maar goed, zal me verwachting zo ver mogelijk naar 0 schroeven, dan kan het wellicht nog meevallen.
Dat niet alleen, maar
[spoiler] hadden zowel Trinity als Neo niet het loodje gelegd? [/spoiler] in een ultieme opoffering om de vrede te bewerkstelligen?
Misschien speelt dit verhaal zich tussen 2 en 3 af.
The One moet je zien als een garbage collector.
Wat ze ook doen er zullen altijd mensen zijn die de matrix weigeren te accepteren en er doorheen prikken. Neo en al zijn krachten, is een systeem wat de machines introduceren om de matrix weigeraars in check te houden als er te veel zijn. Hij draagt de code, het totaal van alle weigeraar bij zich en zijn functie is om die code te her integreren in de matrix en de machines alle weigeraars vernietigen.

Als hij dat gedaan heeft mag hij 16 mensen uitzoeken om Zion weer op te starten en begint het process weer van voor af aan.

Als hij het niet doen dreigen ze de complete mensheid uit te roeien. Want ze accepteren niet dat er zoveel matrix weigeraars ontstaat wat het systeem kan doen crashen. Ze accepteren bij een totale vernietiging van de mensheid een andere bestaansvorm maar weten ook dat de One dit nooit zal laten gebeuren en voor de mens zal kiezen.

Een lang verhaal maar eigenlijk is er met het huidige einde geen functie meer voor de One en zal hij ook niet meer gemaakt worden. Hoe hij terug kan komen is mij een raadsel.
De eerste Matrix film is en blijft een klassieker die wat betreft special effects vandaag de dag nog steeds prima mee kan!
Mwoh, sommige zaken in HD zien er niet heel erg goed uit. ;)

Het is een prima film die de sfeer van populaire media in de jaren 90 goed samenvat. Trenchcoats en zonnebrillen, industriële look, high-tech, duister, stoere one-liners...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2019 08:27]

En vergeet de Nokia 7110 niet met z’n openklappende onderkant
Blijkbaar klopt dat toch niet helemaal. Wikipedia zegt:
Contrary to popular myth, though the Nokia 7110 does feature a spring-loaded cover concealing the keypad; this is not the model featured in the first Matrix movie, which is the Nokia 8110 (made three years prior), which was adapted with a spring mechanism to feature in the 1999 film.[6]
Klopt. Ik had de 7710, en dat was toch echt een groene telefoon met een scherm dat breder was dan de telefoon zelf.
In de film zat toch echt een zwarte telefoon, inderdaad de 8110. Volgens mij is die hier in Europa uberhaubt niet verkocht:

https://i.ebayimg.com/images/g/qJcAAOSwQjNW9xf9/s-l600.jpg
De 8110 heb ik indertijd gehad, koste 1200 guldens met subsidie van Kpn... Een week oud viel hij in de wc. Gelukkig had ik deze wel verzekerd dus kreeg een nieuwe.

Was een fijne telefoon alleen vond ik de schuivende onderkant in de praktijk niet echt handig.
De Nokia 7710 was idd groen en spring loaded, het was ook de opvolger van de Nokia 8110.

In de film is de Nokia 8110 gebruikt met een custom made schuifmechanisme, dit mechanisme werd later ook verkocht als een losse shell die je kon vervangen op je Nokia 8110, ik heb er destijds 1 gekocht in Beverwijk 😊

Ik heb de Nokia 7110 en 8110 nog in mijn verzameling 👍
De effecten van the Matrix an sich hebben best wel standgehouden, het enige is dat ze met een wat hogere resolutie en betere texturen gerenderd zouden moeten worden.

Laat dat nou precies zijn wat de 25th anniversary remastered theatrical release doet.
Je bedoelt natuurlijk de 20th anniversary. 29 augustus zie ik m in Pathé.
Ik ben dan ook opgehouden bij de eerste, was destijds echt een fantastische film.

2 en 3 werden steeds een beetje minder dus heb de moeite maar niet genomen.

Zelfde met de huidige series eigenlijk, eerste 2 (soms 3) seizoenen zijn echt goed, daarna wordt het rekken geblazen om maar zoveel mogelijk seizoen eruit te persen. Zijn weinig series waarvan ik alle seizoenen gezien heb. Volgens mij alleen Penny Dreadful zelfs die had dan ook maar 2 seizoenen.
Dan heb je toch echt een paar iconische scenes gemist als je deel 2 en 3 niet ziet. Je kan wellicht de gehele film niet waarderen maar er zitten echt geweldige scenes in.
Reloaded was wel redelijk, Revolutions echt slecht.

Maar bij deel 1 was het nog nieuw, bij 2 en 3 wist je de clue al en de matrix is juist leuk als ze in de matrix zijn wat ze bij 3 amper waren.
the matrix is voor mij dan ook alleen deel 1, deel 2 en 3 wil ik vergeten en dat lukt aardig.

Als je nog even wilt lachen om hoe belachelijk de laatste twee films eigenlijk waren raad ik je dit vooral aan:
https://www.gamespot.com/...om-the-sequels/2900-2669/
Zulke videos kun je maken van elke andere film als je maar goed genoeg gaat zoeken of gewoon feiten verdraaid. Dat maakt de films niet meteen slecht imo. 90% daarvan valt je tijdens het kijken toch al niet op...

Als je dan toch een video wilt gebruiken om de films te verbeteren, pak dan deze: https://www.youtube.com/watch?v=aqhhy0yGAX4

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 augustus 2019 11:58]

Of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ORHB9c8e7ok
Smaakvol gemaakt, maar het echte punt komt op het einde: er zijn duizenden manieren om the matrix te interpreteren
Oh zeker die laatste 2 heb ik één keer gezien en ben ze ook al vergeten. De eerste heb ik zeker en dan overdrijf ik niet eens misschien wel 100 keer gezien, zo vaak dat ik op een gegeven moment zelfs de tekst uit m'n hoofd kon :)

Als ik dat artikel lees kom ik tot 4 of 5 ofzo en dan vind ik het alweer belachelijk.Ik kom er niet eens doorheen.
Wij hadden vroegah (ik word oud...) tijdens onze studententijd ook altijd de running gag, dat "'The Matrix' echt een goede film was, alleen jammer dat er nooit vervolg is gemaakt." :+
Daar ben ik ook benieuwd naar vooral na de gebeurtenissen in het 3e deel.
En dan te bedenken dat heel veel van de effecten in het eerste deel ook nog echt praktische effects waren, ze hadden voor die films allemaal bijzondere camera opstellingen gemaakt... waar vervolgens vrijwel nooit meer wat mee gebeurd is helaas want al die effecten waren in de andere 2 delen al vervangen door CGI die vaak helemaal niet goed geslaagd was. Al die slowmotion shots, de shots draaiende shots... of die ontzettend goede shoot-out in de lobby met al die stenen platen die uit elkaar knalde... allemaal vrijwel zonder CGI gedaan.
Helemaal mee eens, schrap die CGI. Het blijft gewoon zichtbaar.
Het was vrij populair begin jaren 2000 om CGI te gebruiken. Veel films gaan juist nu weer terug naar praktische effecten. Kijk maar naar bijv. Star Wars.
Zeker!! De eerste Matrix film is nog steeds een van mijn favoriete films. Heb die eerste zeker wel honderd keer gezien. Vond deel 2 en 3 helaas een stap terug, maar alsnog niet slecht. Heb precies hetzelfde als jij, ik ben erg sceptisch, maar een deel van mij wil zo graag zien waar ze mee komen voor dit deel.
Dat is ook met anderere reeks van films meestal is die ene trilogie of eerste deel van films meestal het beste.Denk aan star wars en terminator waarbij teminater 2 de beste film is die ze van die reeks gemaakt hebben.Ik vind de trilogy van de matrix alle drie goed en er altijd een deel film die boven andere uit stijgt zal altijd zo zijn en zal altijd zo blijven.Maar het is niet zomaar iets het blijven goede films met een goede casting erbij en veel special effects moet zo een film groots maken en daar zijn ze in de eerste 3 delen goed in geslaagd.Ik ben benieuwd wat deze sequel of spinof word.
De tijd zal het leren.
Het was al jammer dat het destijds niet bij 1 film kon blijven. Maar goed, melken is hip, en aangezien Keanu momenteel behoorlijk hot is zal er wel weer met gemak een miljard dollar binnen gehengeld worden.
Melken? 16 jaar geleden is de laatste film uitgekomen he...ik heb wel zin in een nieuwe matrix na al die baggere producties van tegenwoordig die we voorgeschoteld krijgen.

[Reactie gewijzigd door Hamazaki op 21 augustus 2019 08:15]

Laat me raden, je bent eind 30/begin 40?
De laatste keer dat ik in de bioscoop kwam was meer dan de helft van de films remakes/vervolgen van films uit mijn jeugd. Dat is niet omdat films uit onze jeugd zo verschrikkelijk goed waren en nieuwe films zo verschrikkelijk slecht. Dat is omdat iedereen denkt dat alles uit hun jeugd zo verschrikkelijk veel beter was. En de mensen die nu films maken zijn van mijn generatie, dus in plaats van met iets nieuws te komen, doen ze liever een reboot van hun jeugd.
Volgens mij bedoel je dat de laatste jaren is gebleken dat reboots ontzettend veel geld opbrengen en de film studio's daar hun budgetten aan geven.

Volgens mij wilt de nieuwr generatie het liefste zijn eigen films maken. Als ze daar geen budget voor krijgen is het maken van een reboot van filmseries waar je van houdt een goed alternatier.

Alleen Nolan heeft de status van Lucas, Spiilberg of Cameron bereikt als "nieuwe regisseur" het laatste decennium. Laat hij nou net degene zijn die ondertussen wel budget krijgt voor nieuwe dingen.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 21 augustus 2019 08:42]

Je hebt gelijk dat het niet mijn leeftijdsgenoten zijn die de budgetten bepalen. Wellicht is het alleen nog mijn generatie die geld uitgeeft aan films? Aan een hypothetische jeugd die illegaal downloaden geen bezwaar vind valt natuurlijk geen droog brood te verdienen.
Ik ga niet graag naar de bioscoop omdat ik me erger aan de kwaliteit. Ik heb thuis een OLED tv die een stuk beter oogt dan de projector in een bioscoop. Hiernaast hoef ik me thuis niet te ergeren aan ondertiteling.
Blu-Ray's zijn duurder dan film-tickets dus daar zullen ze blij mee zijn.
Ja, maar je bent direct ook de ‘eigenaar’ van de film
Ja, maar je bent direct ook de ‘eigenaar’ van de film
Leuk voor concertregistraties, maar voor films minder boeiend.
dat speek ik met veel liefde tegen.
een BR koop je 1 keer en kijk je met je gezin/ vrienden voor de ene aankoopprijs.
al was het maar met je Vriend(in) 20-25€ + goedkope candy/drank < 12*2 + te dure candy + te dure drank + parkeer geld.
en voor het zelfde geld kan ik er zo vaak naar kijken en wanneer ik maar wil.
in de bios en het meestal een een heel beperkte periode en op gezette tijdstippen.
het lijkt wel op TV.

@Lanithro
oh om nog van die irritante mensen in de zaal nog maar te zwijgen laatst (voor die zeldzame keer dat ik op een bios bezoek getrakteerd werd) zat er dus weer zo'n irritant geval achter mij die dacht dat de zetel voor haar ook voor haar was om tegen te stampen en voeten op te leggen.
als je d'r dan iets van zegt , kijken ze je nog aan als een onverdraagzame zaag.
er zijn bitter weinig bios bezoeken geweest waar er niet echt iets dergelijks voorgevallen is.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 21 augustus 2019 16:14]

Ik weet niet waar jij heen gaat waar je 20-25 euro betaalt voor een ticket. Daarnaast zijn al die snacks optioneel en ik neem aan dat je thuis ook snacks/drinken hebt tijdens de film? Waarom reken je die niet mee?

Van irritante mensen in de zaal heb ik nog nooit last gehad.
20-25€ is voor de BR, 10a12*2 is voor de bios
en dan mag je nog niet mer 4 of 5 gaan.
De manier waarop jij het zegt zou de indruk kunnen wekken dat je thuis niet hoeft te betalen om een film te zien.
owh daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik ga joust naar de Bios vanwege de ervaring. Het kneiterharde geluid het grote scherm en eensgezinde mensen.
Ik weet niet of je wel eens in een Dolby Cinema hebt gezeten, maar dat is echt wel scherp en helder om over het geluid maar niet te spreken.

Waar ik moe van wordt is altijd maar dat irritante 3D in die bioscopen. Als Hollywood daar nou eens vanaf stapt. Ik hoor er niemand ooit over dat het een toegevoegde waarde is.
Met de blokkades van TPB en het gemak van streaming diensten durf ik best te zeggen dat het downloaden van films uitsluitend inmiddels voor de techies is. De 20ers van nu hangen op de bank met de Netflix app op de smart-tv of telefoon.

Films torrenten, een laptop aansluiten op de TV of een NAS installeren en de boel streamen is inmiddels een beetje voor de liefhebbers (zoals wij).

Daarmee ben ik het eens dat moderne studio's liever een goed (oud) idee uitmelken dan het risico te nemen iets nieuws te bedenken, zelfs nog van recente films. Zo keek ik met verbazing naar "The Upside" wat een remake van "Les Intouchables" is voor amerikanen die te lui zijn om een ondertitelde Franse film te kijken..

Het is gewoon een beetje de tijd. Een idee pakken waarvan je weet dat het werkt, een nieuw (CGI) sausje, goede campagne op de socials en cashen. Disney blijft eindeloos oud materiaal recyclen en doet het alleen dit jaar al met Aladdin, Dumbo en natuurlijk weer The Lion King (net als de eeuwige musicals).

Daarnaast heb je IT, Carrie, Godzilla, Transformers, Planet of the Apes, Fame, Footloose, Robocop, Judge Dredd, The karate kid en ga zo maar door.

Een beetje jammer, want zo krijg je steeds minder kans op nieuwe films zoals The Matrix die de fantasie weten te prikkelen.
Wellicht is het alleen nog mijn generatie die geld uitgeeft aan films? Aan een hypothetische jeugd die illegaal downloaden geen bezwaar vind valt natuurlijk geen droog brood te verdienen.
Euh... Als 84 op je geboorte jaar slaat, dan ben ik 8 jaar ouder en zijn wij de generatie die zijn opgegroeid met illegaal downloaden en daarvoor illegaal kopiëren via bandjes, diskettes, CDs en DVDs...

Vergeet niet dat tegenwoordig geld veel meer verspreid wordt over meerdere producties en dat bij giga budget films het een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken.

Matrix #1 (1999) toen een budget van $65 miljoen (met inflatie is dat nu ~$100 miljoen)
John Wick #3 (2019) nu een budget van $55 miljoen (bijna de helft als je inflatie meeneemt)
Star Wars #8 (2017) budget $317 miljoen ($395 miljoen na inflatiecorrectie)
Star Wars #4 (1977) budget $11 miljoen ($47 miljoen na inflatiecorrectie)

Ik vond John Wick #3 vermakelijk, maar is natuurlijk geen Matrix #1. Maar als ik de originele SW vergelijk met #8, dan is die laatste gewoon vergetelijk te noemen met een enorm budget. Het grote verschil is dat Disney nu de eigenaar is en het moet aanspreken bij een heel ander (veel jonger) publiek, merchandise moet immers verkocht worden (voornamelijk toys).

Dat er nu veel meer bagger is, komt omdat er veel meer films worden gemaakt, niet vreemd dat er dan veel meer bagger is. Daarnaast hopen veel bedrijven de volgende $1+ miljard kaskraker te hebben, dat betekend aanspreken tot een zo groot mogelijk publiek, waardoor het een hele groot plas word die heel erg ondiep is...
Euh... Als 84 op je geboorte jaar slaat, dan ben ik 8 jaar ouder en zijn wij de generatie die zijn opgegroeid met illegaal downloaden en daarvoor illegaal kopiëren via bandjes, diskettes, CDs en DVDs...
Guilty as charged. Maar was dat onze generatie die kopiëren niet ethisch bezwaarlijk vond, of onze leeftijd? De films die ik toen keek, de muziek die ik toen luisterde: ik zou het simpelweg nooit hebben kunnen betalen. Nu kan ik dat wel, dus als ik geld wilde verdienen zou ik me richten op mijn generatie/leeftijd. Gewoon de films die ik in mijn jeugd illegaal kocht nog een keer maken en er dit keer wel geld voor krijgen, lijkt dat me een geschikt zakenmodel.
offtopic:
Wanneer worden Free Willy en Titanic gereboot?
Illegaal downloaden is niet het probleem, streaming is wat Hollywood zenuwachtig maakt. Losse film verkoop op media dragers is in elkaar gezakt, streaming brengt minder op maar ook is het aanbod enorm, je moet opvallen in de eindeloze digitale bibliotheek waar je vroeger moest opvallen tussen een veel beperkter aanbod in de winkel.

Als gevolg van het zenuwachtig gedoe speelt Hollywood het op safe, reboots, bekende namen en fims over superhelden. Veel volk trekken naar de bioscoop en opvallen in de eindeloze digitale bibliotheek. Een nieuwe Matrix film past daarin als ook een reboot van The Lion King, Alladin, of een nieuwe Toy Story, Spiderman of een Avenger, een onbekende film met een onbekend verhaal word beschouwd als te groot risico.

Uiteindelijk draait de film industrie wel bij, op een gegeven moment is het grote publiek reboots en superhelden beu en zal men een andere richting inslagen.
De mensen die ik ken met een uitgebreide DVD/BD-collectie hebben de meeste schijfjes opgepikt uit aanbiedingsrekken. Als je een film snel na de bioscoop wilt zien betaal je het volle pond. Dat is nog steeds zo: veel films zijn verkrijgbaar als schijfje/digitale huur maanden of zelfs jaren voordat ze bij een flat-fee streamingdienst verschijnen. Maken ze zich echt zo druk dat ze de koopjesjagers verliezen? Daar staat tegenover dat streamingdiensten nog decennialang licenties moeten afnemen om een film blijvend aan te bieden.
Nee, dat is gewoon marketing en logica.
In tegenstelling tot vroeger doen sequels het tegenwoordig zeer goed. Als je dan films maakt is het niet meer dan logisch dat je maakt wat het publiek wil.
Zo waren superheldenfilms in de jaren 80 en 90 maar matig succesvol (op een paar uitzonderingen na zoals Batman). De mensen die nu naar de cinema gaan, zijn meer opgegroeid met de superhelden en willen die films wél zien.
Zo waren superheldenfilms in de jaren 80 en 90 maar matig succesvol (op een paar uitzonderingen na zoals Batman). De mensen die nu naar de cinema gaan, zijn meer opgegroeid met de superhelden en willen die films wél zien.
De mensen die in de jaren 80/90 naar de superhelden films gingen waren ook opgegroeid met superhelden. Het grote verschil met tegenwoordig is dat de nerds nu veel beter geaccepteerd zijn dan toen en het niet meer 'not done' was nerdy dingen te doen zoals comics, RPGs en computerspellen spelen...

Denk bv. ook aan Superman uit 1978, voor die tijd behoorlijk populair.
Dat is dus echt niet waar.
Superhelden waren toen enkel populair in beperkte kringen. Net zoals dat computergames in de jaren '90 enkel populair waren in beperkte kringen en dat nu allemaal gemeengoed is geworden.
Je moet mij niet geloven hoor, kijk gewoon eens naar de verkoopcijfers.
Nee hoor, ik vind niet dat de films uit mijn jeugd verschrikkelijk goed waren. Ik vind de matrix-trilogy een kwalitatieve reeks, waar nog potentie in zit. Het verhaal kan nog makkelijk verder na dat wazige einde van deel 3.

[Reactie gewijzigd door Hamazaki op 21 augustus 2019 08:53]

Herkauwen misschien een betere term? De eerste film was mind-blowing want een nieuw idee over de realiteit. Elk vervolg zal altijd in de schaduw staan, hoeveel geld ze er ook tegenaan gooien.
Uh... hoe bedoel je, nieuw idee over de realiteit?

“Wat als dit allemaal simulatie is” is het niet eens de eerste film van, laat staan daadwerkelijk een nieuw idee.
Wel de eerste populaire film die deze theorie naar het grote publiek bracht. Een groot deel is natuurlijk afgekeken van de 'allegorie van de grot' van Plato, maar dat maakt de verwerking van deel 1 niet minder.
The 13th floor en dark city zijn uitgekomen voor de matrix. Het orgineel van the 13th floor, de duitse "wereld aan draad" is zelfs van de jaren 70!
Klopt, daarom schreef ik ook dat The Matrix de eerste populaire film is die deze materie naar het grote publiek bracht.
Ik heb net even gekeken maar de 13th floor is net NA de matrix uitgekomen.
En Dark city dit iets van 30 miljoen op een budget van 30 miljoen.
De Matrix deed 400 miljoen op een budget van 60 of zo.

Dus je hebt gelijk. Ghost in the shell heeft het trouwens WEL goed gedaan. Gemaakt met 10 miljoen, heeft tot nu toe 43 miljoen opgeleverd. De Matrix heeft veel inspiratie uit Ghost in the shell gehaald.
Hoe kunnen Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss terug komen voor The Matrix 4, wanneer ze alle twee dood gingen aan de einde van de film?

En hoop dat het beter woord dan The Matrix Revolutions, want die vond ik vergeleken met The Matrix slecht, en trouwens meeste mensen vonden hem een stuk minder, The Matrix heeft een 8.7, The Matrix Reloaded al een 7.2, en The Matrix Revolutions een 6.7.

We zullen zien hoe hij woord, maar heb er een slecht gevoel bij, ik vind films de laatste tijd steeds slechter woorden.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 augustus 2019 17:36]

Het was een prima film, begrijp me niet verkeerd — maar niet omdat het spectaculair nooit eerder bedachte nieuwe ideeën waren. Teruggaande tot Plato’s grot inderdaad maar zeker ook specifiekere “alles is simulatie” in voldoende SF boeken.

Het hele “they’re using them as batteries” is volslagen belachelijk, en zelfs als je dat zou rechtpraten met een idee van nee het is als CPUs, Morpheus weet gewoon niet waar ie niet over heeft, is het al erg dubieus.

In mijn headcanon is het gewoon een postapocalyps benevolent dictatorship van de weakly godlike AI, en de AI heeft gemerkt dat niet alle Matrixers genoeg hebben aan de standaard oplossing. Daarom zetten ze een hele tweede Overworld op speciaal voor die personen die het nodig hebben, en dat is de so-called real world.

Kortom *alles* wat we in de films gezien hebben is een simulatie!
Of misschien eerder oude opgewarmde magnetron maaltijd ?
Het is natuurlijk ook de vraag hoe de acteurs er nu gaan uitzien.
Ze zijn een pak ouder geworden en het je hebt nog altijd het beeld van de acteurs van 'toen' in gedachte.
Zolang ik maar niet een Bassie en Adriaan gevoel kreeg bij die laatste sinterklaasfilm, toen was de magie efkes weg.
Dat er "The Matrix" in de titel komt te staan betekend niet automatisch dat het een goeie film wordt hoor. Het is nog steeds een film die anno nu gemaakt gaat worden en dus niet beter van kwaliteit zal zijn dan andere films die nu in de bioscoop draaien. Veel remakes en reboots die we nu zien worden juist met het zelfde idee gemaakt als waar jij nu een indruk van geeft: "destijds was het goed dus nu zal het ook weer goed zijn". Helaas is dat niet zo.
nou, als ik naar de remakes en naar de rebootes van tegenwoordig kijk, dan denk ik...slechter dan dat zal het niet zijn. dus ja, ik heb hoop.
tja, dit is ook een reboot/remake, dus waarom zou 't niet net zo slecht zijn als andere reboots/remakes?
zelfde regisseurs, zelfde acteurs. in ieder geval een goede start.
De meeste reboots, remakes zijn bagger wat mij betreft.

Maar zelf fast & Furious de laatste was gewoon bagger, het is het uitmelken van een concept, dat lijkt goedkoper en kan op succes groter dan met iets nieuws komen.
Ben ik helemaal met je eens... de eerste film was heel erg speciaal en heeft toentertijd onder mijn vrienden en kennissen voor urenlang gespreksstof gezorgd. Het was een film die enorm de fantasie prikkelde, heel veel mystiek en je kon eindeloos praten over wat het allemaal kon betekenen etc. want er was zoveel mogelijk, er zat zoveel diepgang in... de latere 2 delen hebben dat aardig verknalt, brak een hoop van die mystiek door (imo) vaak slappe invulling van vele zaken. Niet dat de latere 2 delen slechte films waren, maar veel van het verhaal voelde als filler materiaal... het was denk ik een stuk sterker geweest als ze daar 1 film van hadden gemaakt.

Ik hoop dat ze deze film meer in de geest van de eerste maken, want die was ook gemaakt met veel meer praktische effects ipv CGI. Maar ik vraag mij wel af waar dit dan over zou moeten gaan, het verhaal is toch wel van begin tot eind verteld. Maar goed, het is de schrijvers hun goed recht om een nieuw deel te schrijven, je hoorde ook niemand klagen als Rowling weer een nieuw Harry Potter boek schreef.
je hoorde ook niemand klagen als Rowling weer een nieuw Harry Potter boek schreef.
Heb je het over The Cursed Child? Want daar is over zowel het boek als het optreden heel veel geklaag over geweest, en staat bekend als het slechtste boek tot nu toe in de serie.
Dat is wat anders... ik bedoelde meer dat er bij de Harry Potter boeken na het schrijven van het eerste deel niet gezegd werd dat men dat boek goed vond, maar nieuwe delen niet nodig waren... men kon niet wachten op een volgend deel. Een universum kan natuurlijk altijd worden uitgebreid...
Voor ons was het de eerste film op DVD, welke we vol spanning op een super scherpe (voor die tijd) monitor konden kijken. De ideeën/concepten voor ons waren niet echt heel nieuw te noemen, maar de film ansich was zeer vermakelijk, deel 2/3 ook, maar in mindere maten.

Verder wil ik films absoluut niet met boeken series gaan vergelijken, over het algemeen vallen de films ver te kort bij de boeken. De enige films die dat imho goed hebben gedaan is de LotR (tenzij iemand anders nog een goed voorbeeld heeft), bij de rest in het fantasy/scifi/cyberpunk genre waren de boeken altijd beter. Dat betekend niet dat films niet goed kunnen zijn, maar goed voor films, niet voor boeken.

Een 4e Matrix film, 17+ jaar na de laatste film, voelt mij aan als een enorme uitmelk poging. Betekend niet dat die poging niet vermakelijk kan zijn, maar zo voelt de insteek niet aan. Een laatste keer cashen op een ouder IP...
De concepten die de film grotendeels gebruikten zijn allemaal geïnspireerd op oude science fiction schrijvers, want welke science fiction film is dat niet? Maar het was niet gebaseerd op 1 concept, ze hadden een hele strakke visie gemaakt van allerlei concepten. Het was met de 1e film vooral hoe ze het hebben neergezet, oftewel wat ze hebben vertaald naar het scherm... maar nog belangrijker, wat ze juist niet vertelden en op een slimme manier aan de fantasie van de kijker overlieten. Wat zoals ik al zei met deel 2&3 op veel vlakken kapot werd gemaakt door slecht uitgewerkte invullingen.

Of zo lang na het eindigen van de trilogie een poging tot uitmelken is... hoeft niet perse, dat ligt er echt helemaal aan wat ze ermee gaan doen. Als ze met een hele interessante nieuwe verhaallijn komen die weer heel erg prikkelend/stimulerend voor je fantasie kan zijn dan juich ik het toe. Maar ik ben toch wel een beetje bang dat het een film gaat worden zoals deel 2&3, goeie actie en cinematografie maar een verhaal waar lang niet zoveel ziel in zit. Sowieso omdat na de trilogie er weinig open is gelaten, ze hebben daarin niet uitgebouwd naar een nog groter universum... er zijn weinig tot geen connecties te maken als je het mij vraagt.

Wat betreft goede films gebaseerd op boeken... LotR is uiteraard ontzettend goed, maar er zijn er wel wat meer: The Godfather of The Shawshank Redemption zijn twee hele sterke voorbeelden. Maar goed, het is doorgaans ook wel erg lastig om een goed boek of boeken te vertalen naar een (aantal) film(s) van een paar uur... Ook op LotR was het nodige commentaar ondanks dat de films ontzettend goed zijn.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 21 augustus 2019 11:56]

De eesrte film was het beste door minimale cgi, de delen erna kwamen met te veel cgi (neo & agents smiths vechtscene-, alle jezus wat slecht)
Daarnaast had je nog een andere film die gelijk met deze film uitkwam waar je helaas niks meer over hoort, The Thirteenth Floor, kwam het zelfde jaar uit, minder diep dan de matrix maar was ook een enkele film, maar leuk om te kijken.
Is het niet overal mee dat als de nieuwigheid eraf is dat het minder interessant is. Het hele idee en verhaal is eigenlijk in het eerste deel uitgelegd. Wat de precieze afloop zou zijn werd in de andere films pas duidelijk, maar het verhaal was een stuk minder interessant. Toch horen de films bij elkaar als geheel.
de latere 2 delen hebben dat aardig verknalt, brak een hoop van die mystiek door (imo) vaak slappe invulling van vele zaken. Niet dat de latere 2 delen slechte films waren, maar veel van het verhaal voelde als filler materiaal... het was denk ik een stuk sterker geweest als ze daar 1 film van hadden gemaakt.
De een wil juist antwoorden en de ander houd van open eindes. Veel mensen zijn niet blij met het laatste seizoen van Game of Thrones, maar als men midden in het verhaal was gestopt en verder geen seizoenen meer had gemaakt dan was men ook niet tevreden geweest. Hetzelfde geldt ook voor andere Trilogie films. Er zijn maar weinig films van een trilogie of serie, waarbij de vervolgen beter zijn dan het origineel. Maar ze zijn er wel, al is dat ook erg persoonlijk.
Na deel 1 was het niet af. Het was altijd al bekend dat het een trilogie zou zijn. Deel 3 sloot het verhaal af. Dat gezegd hebbende: Waar zou deel 4 overgaan. Ik hoop een goed verhaal anders lijkt het een campina-verhaal te worden
Maakt toch niet uit. Je hoeft toch niet meer te zien?
Liever niet dat Hollywood met hedendaagse onzin aan oude klassiekers komt.
Laat de trilogie en oude films met rust en creëer iets nieuws.
Precies. Je kan prima een extra verhaal in de matrix wereld creëren. Dit zal wel veel te over de top worden met een paar gigantische special effect scenes.....
* The awakening of the first one : a matrix story
* Rebellion of the machines : a matrix story
* Scorching the sky : a matrix story

Voer zat zou ik zeggen...
Maar afgezien van de eerste in dat lijstje, zijn alle andere onderwerpen toch al behandeld in de tekenfilmpjes van de Matrix? (Was een of andere special die net voor deel 2 uitkwam)

Zelf zou ik graag willen dat ze de serie met rust laten. Het verhaal is verteld. Niet doen. De oorlog is voorbij, de robots en de mensen werken aan vrede, Trinity is dood, Neo ook (en anders zo goed als), Smith is dood, klaar. Stop.
Oh? Ik heb de Animatrix nooit gezien. Misschien moet ik dat dan maar eens gaan doen ;)
Ach het is het uitmelken van een naam en dat zie je helaas de laatse jaren steeds meer.

Fast & Furious, laatste film gewoon bagger, gaat ook steeds meer van orgineel weg.
Rambo is ook weer terug last blood.
Dan hebben we nog de slappe aftreksels van A-Team, Dukes of Hazerd, Miami Vice en zo nog een paar. Zelf nieuwe Magnum kloon.

De Matrix komt dan ook in het rijtje uitmelken van oude successen.

Idd maakt iets nieuws maar schijnbaar is het eenvoudiger oud succes te nemen, triest eigenlijk. Maar ach er wordt ook zo veel rotzooi gemaakt.
Liever niet dat Hollywood met hedendaagse onzin aan oude klassiekers komt.
Laat de trilogie en oude films met rust en creëer iets nieuws.
Of... Offffffffffff

We doen alsof deel 2 en 3 nooit hebben bestaan en 4 wordt een continuation van 1?
En dan graag van het niveau Blade Runner 2049.
Blade runner 2049 viel tegen hoor.
Mmmm... hier raken we wellicht het punt van smaak. Of jij had er een hele andere verwachting van.

Ik vond BR-2049 in IMAX 3D niet minder dan een fenomeen en zonder twijfel 1 van mijn favo sci-fi films van de afgelopen jaren.
Maar.. de film is waarschijnlijk niet voor iedereen. Zelfde geldt voor een 'Once Upon a Time in Hollywood'.

Alleen los van mijn persoonlijke mening waren ook de kritieken over Blade Runner zeer positief.
de oude Matrix films zijn dusdanig goed door de schrijvers/producers (de wachowski destijds brothers, nu sisters). Gezien in ieder geval een van deze nu weer een dikke vinger in de pap heeft heb ik er ergens toch wel hoop dat het geen nieuwe Jurassic World gaat worden (god wat was dat bagger).
Zij was samen met haar zus Lilly ook al verantwoordelijk voor de bestaande trilogie
Dat klopt niet helemaal.
Ten tijde van de oorspronkelijke film(s) waren het nog de 'Wachowski Brothers'.
Lana was voorheen Laurence "Larry" Wachowski, en Lilly was Andrew "Andy" Wachowski.

Om dergelijke misverstanden te voorkomen worden ze tegenwoordig maar gewoon 'The Wachowskis' (of The Wachowski's in het Nederlands) genoemd.

Veel belangrijker, over de films zelf: (pas op, hier volgt een persoonlijke mening)
De oorspronkelijke Matrix film was natuurlijk absoluut briljant en uniek, ik durf het zelfs ondanks wat schoonheidsfoutjes een meesterwerk te noemen.
Persoonlijk vind ik dat deel 2 en 3 afbreuk daaraan hebben gedaan. Als het bij 1 was gebleven was het iets magisch gebleven.
(Ik vind overigens wel dat als je aan 2 begint, dat je dan ook wel 3 mee moet nemen om het een beetje bevredigend te laten zijn.)
Ben ondanks dit toch wel heel benieuwd naar deel 4, en is weer een goede reden om deel 2 en 3 weer op te zetten. (Want voor alleen deel 1 is geen reden nodig. ;) )
Nog mooier is dat ze ook meedoen in de eerste film. Die 2 glazenwassers zijn de Wachowski brothers.

Dus het is zeker nuttig om dit even duidelijk te hebben en had wat mij betreft wel in het artikel gemogen.

OT: Denk dat ik hem wel ga kijken maar zal mijn verwachtingen temperen. Ik keek zo uit naar deel 2 en dat was qua films absoluut de grootste tegenvaller ooit. Ben vooral benieuwd welke draai ze er aan gaan geven en zonder al te hoge verwachtingen gaat het dan misschien wel meevallen. Maar ik vrees dat ze in de verste verte niet bij de magie van deel 1 weten te komen.
Dat vond ik ook, tot ik mij ging verdiepen op YouTube in de materie. Toen bleek dat ik Matrix 2 en 3 niet goed had begrepen, terwijl ik niet iemand ben die kijkt vanwege de actie. Gevolg: geen goede films voor mij. Ook de eerste Matrix kun je op verschillende manieren opvatten.
ik hoop dat de wachowski brothers hun persoonlijke schizofrenie geen invloed gaat hebben op het verhaal, want anders helpen ze een (zoveelste) mooie franchise om zeep.
Wat voegt het op dit moment toe om angstvallig te vertellen dat deze vrouwen twintig jaar geleden een andere naam hadden?
Is niets angstvallig aan. Is ook geen waardeoordeel. En als het dat al wel zou zijn dan is het alleen maar om te benadrukken dat de Wachowski's een bijzonder stel zijn.
Het waren alleen geen zussen tijdens het maken van de bestaande trilogie, wat wel gesteld wordt in de tekst.
Het is een .Geek artikel.
Voor geeks is een leuke achtergrond-anekdote ook interessant; dat maakt het geheel alleen maar interessanter en leek me daarbij van toegevoegde waarde.
De zin die in het artikel staat klopt gewoon zoals geschreven.

“Zij en haar zus Lilly” is een referentie naar twee personen, en twintig jaar geleden waren diezelfde personen verantwoordelijk voor het maken van The Matrix. Daar staat dus niet “en ook toen waren ze al zussen”.

Zie ook “deadnaming”.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 21 augustus 2019 08:44]

Het is gewoon een extra stuk informatie en ik denk dat genoeg mensen dat kunnen waarderen, aangezien het best verwarrend kan zijn voor mensen die geen idee hebben dat ze tegenwoordig door het leven gaan als Lily en Lana. Ik weet ook niet helemaal waarom je het hebt over 'angstvallig', terwijl er gewoon een stuk informatie gegeven wordt die het een stuk duidelijker maakt.
Het punt is dat er niet wordt gezegd “Heej, als je je die namen niet herinnert, vroeger gebruikten ze de namen x” maar ‘dit klopt niet, ze *waren* toen x’. En dat zijn toch echt twee verschillende dingen.
In het oorspronkelijke bericht staat:
"Dat klopt niet helemaal.
Ten tijde van de oorspronkelijke film(s) waren het nog de 'Wachowski Brothers'.
Lana was voorheen Laurence "Larry" Wachowski, en Lilly was Andrew "Andy" Wachowski."

Je kunt misschien discussieren over of hij had moeten zeggen "Ze hadden toen een andere naam" i.p.v. "Ze waren toen de Wachowski Brothers", maar om daar nou moeilijk over te doen vind ik wel heel erg simpel, vooral omdat het verder gewoon een informatief stuk was. Ik was namelijk verbaasd toen ik het artikel las, omdat ik geen idee had dat het dus gewoon om de Wachowski Brothers ging en velen met mij vermoed ik. Voelt een beetje als moeilijk doen om het moeilijk doen. :)
Je kunt misschien discussieren over of hij had moeten zeggen "Ze hadden toen een andere naam" i.p.v. "Ze waren toen de Wachowski Brothers"
Je kunt vooral discussieren over de eerste zin "dit klopt niet helemaal", want het klopt wel helemaal. De rest is gewoon aanvullende informatie (die ik gisteren ook heb opgezocht nadat ik ergens las dat de "Wachowski sisters" een nieuwe Matrix gingen schrijven. Wait, what? Het waren toch broers?). Maar ja, met die ene zin is wel de toon van het bericht gezet.
Ach, grappig dat je dingen zegt als "de toon is gezet". Welke toon dan? Bedoel je te zeggen dat hij er iets negatiefs mee bedoelde? Zo ja, dan denk ik toch echt dat je de plank volledig mis slaat. Ik zag het alleen maar als een informatief bericht en ben er dan ook dankbaar voor. "De toon" die volgens jou is gezet na de eerste zin is mij volledig onbekend.
Ik vond het interessant, want ik wist dit nog niet! :o Ik dacht namelijk toen ik het artikel las dat Larry en Andy nog een zus hadden ( 2 zelfs ) 8)7

Dus, dank aan @Davey400, weer wat geleerd ;D

[Reactie gewijzigd door quintox op 21 augustus 2019 09:28]

Ik vind het wel handig om te vermelden. Niet dat het nou echt belangrijk is maar ik was even in de war omdat ik me die namen helemaal niet kon herinneren. Begon even aan mezelf te twijfelen en nu snap ik het.
Ik snap ook wel dat je dat er niet bij wilt zetten in ieder artikel dat over ze gaat maar er zullen vast meer mensen zijn die dat wereldje totaal niet bijhouden en nooit hebben mee gekregen dat het nu zussen zijn.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 21 augustus 2019 09:48]

Toch apart dat ze allebei vrouw willen worden.
Meen me toch te herinneren dat Trinity dood ging aan het einde van Revolutions. Benieuwen hoe ze dat aanpakken.
Dat niet alleen, Neo is ook dood.
Hem heb je eigenlijk niet dood zien gaan. Aan het einde werd ie weggevoerd en that was that.
Het is uiteindelijk in Matrix online (die ter goedkeuring werd gezien als 'opvolger') dat inderdaad wordt aangegeven dat Neo dood is (en daar kom jij als speler dan in het verhaal).

Hoewel je technisch nog zou kunnen zeggen dat hij nog in leven zou moeten zijn (de machine zegt iets van 'its done'), maar dat zou enkel metaforisch zijn naar de offering van Jesus.
https://www.youtube.com/watch?v=ruSTiOmiyWw

Maar is in de jaren genoeg gespeculeerd dat hij inderdaad dood is (to defeat, you sacrife, +1 -1 equal 0) etc, kunnen ze dit in de film natuurlijk perfect corrigeren, 'neo' was 1 van vele 'neos', ze kunnen gewoon een 'nieuwe' neo erin gooien die wat ouder is :P
Online toen een tijdje geprobeerd, maar kwam er niet echt in. Path of Neo was wel leuk :p
Just a fleshwound...
Als ze ergens succes bij publiek willen hebben, zou ik een vervolg/spin maken van deel 1 naar 2/3, verder gaan op deel3 lijkt me verhaaltechnisch al moeilijk (trin/neo dood, vrede machine/human, Zeon is erg groot), dat ze nu gewoon recruiters zijn.

In dat opzicht.. waarom niet de movie versie van de MMO? Volgens mij sloot de game ergens richting 2009, maar die had afaik als setting dat er dus meerdere 'red pill' mensen waren die in Zeon terecht waren gekomen, daarvan was jij er dan 1.
Volgens mij was Neo niet dood toch? Trinity, oké. Maar neo werd toch op een soort van machine brancard/bed weg gereden (is alweer een paar jaar geleden)
Hij gaat daar ergens volgens mij gewoon dood, die robot/machine lijkt hem de laatste 'surge' te geven om nog 1x te vechten, maar ik had altijd het idee dat hij echt dood zou zijn daarna.

Edit
After Trinity's death, Neo sacrifices his life to negotiate a truce with the Machines, as he does not want to live without Trinity
Ja maar daar kan wel omheen gewerkt worden. Volgens mij is de belichaming van elke individu in de Matrix ook het werk van een individueel programma of algoritme. Wat als dit programmaatje, net als Smith, the Merovingian, the Oracle weigert terug te gaan naar de Source? Fysiek in de echte wereld wel dood, maar in de Matrix mogelijk nog bestaand, unplugged zoals Smith eerder zei. Niet meer part of the system. Hij was niet voor niets een anomaly 8-)

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 21 augustus 2019 19:10]

Een voordeel is dat dit nog niet is opgekocht door Disney dus er is een sprankje hoop dat het niet net als met Star Wars gaat.
Alsof Warner Bros anders opereert dan Disney; laat me niet lachen.
Ah dus dit is niet de remastered version van deel 1 die binnenkort uitkomt.
Die lijkt me interessanter dan een deel 4 maar wie weet... met lage verwachtingen kan het alleen maar meevallen.
Niet altijd...mijn verwachtingen voor Jurassic World waren ontzettend laag, maar helaas niet laag genoeg:)
Dit zet wel de kans recht om de Matrix te 'fixen'. Het einde van Deel 2 waarbij het referentiekader wordt gebroken (Neo die wat bliksem vanuit zijn handen schiet) en deel 3 waarbij hij een soort Jezus wordt waren echt enorm slecht. Dus wellicht dat we toch nog "the Matrix within the Matrix" krijgen te zien.
Volgens mij ben ik een van de weinigen die deel 2 en 3 ook erg goed vinden. Toen ze uitkwamen was ik 18 en vond ik ze maar matig. Maar elke paar jaar kijken we zo opnieuw en vinden we ze geweldig omdat we er nu meer van begrijpen.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 21 augustus 2019 08:42]

oh das wel een goede tip dan. Kijk zo afentoe deel1 nog en deel 2 en 3 laat ik altijd links liggen omdat ze in mn hoofd matig waren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True