Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fan toont beelden van remake van Star Wars: Rogue Squadron in Unreal Engine 4

Star Wars-fan en Reddit-gebruiker 'Thanaclara' en zijn team toonden in april beelden van hun eigen remake van Star Wars: Rogue Squadron in de Unreal Engine 4. De maker is naar eigen zeggen al twee jaar bezig met het project en het zal het nog twee jaar duren voordat het klaar is.

De beelden zijn een reconstructie van de zesde missie uit het originele Star Wars: Rogue Squadron, genaamd The Jade Moon, waarin de speler met een X-Wing geschuttorens en een schildgenerator van de Empire moet uitschakelen. Bij de beelden is te horen dat de originele audio uit Rogue Squadron is gebruikt en de remake bevat ook de ruimteschepen uit het origineel, vertelt Thanaclara in een interview met DSO Gaming.

Door gebruik te maken van de Unreal Engine 4 heeft het ontwikkelteam onder meer volumetrische mist en wolken kunnen toevoegen. Thanaclara licht toe dat dat bijvoorbeeld voor het herschapen van de Battle Above Taloraan-missie van toegevoegde waarde is, omdat het mogelijk was de wolken er goed te laten uitzien terwijl er dwars doorheen wordt gevlogen, zonder dat de framerate te ver inzakt.

De maker heeft zich tot doel gesteld om de gehele singleplayercampagne te herscheppen, waarbij elk speelbaar schip, alle levels en de bonusmissies uit het origineel aanwezig zullen zijn. Ook gaat het team proberen om veel andere Star Wars-schepen speelbaar te maken en wellicht ook schepen die niet uit de Star Wars-canon afkomstig zijn. Het maken van geheel nieuwe levels wordt ook niet uitgesloten en datzelfde geldt voor de introductie van een multiplayergedeelte, maar Thanaclara geeft aan dat er voorlopig voornamelijk tijd wordt gestoken in het afronden van de campagne.

Bij dit soort fanprojecten komen vaak juridisch problemen om de hoek kijken, omdat het intellectueel eigendom in handen is van de bedrijven achter de originele games. In het interview geeft Thanaclara aan dat zijn team bezig is een manier te vinden om de game voor het publiek uit te brengen zonder tegen auteursrechtelijke problemen aan te lopen. In het verleden is dat vaker een probleem geweest bij remakes van Star Wars-games. Zo ging de maker van een Star Wars: Battlefront III-remake in 2016 overstag na bezwaren van advocaten van Lucasfilm; hij gaf toen aan de remake door te zetten, maar dan zonder het Star Wars-tintje.

De fan-remake van Rogue Squadron is al twee jaar in ontwikkeling en de maker geeft aan dat het nog twee jaar zal duren voordat de vernieuwde versie klaar is voor een release. Er zijn al eerder video's van de game uitgebracht en de remake heeft een eigen Reddit-pagina.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

21-05-2019 • 16:38

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Ik begrijp dit niet zo goed, de 1 na de ander wordt de grond in geboord door zoals omschreven juridische problemen, maar toch blijven zulk soort mensen het proberen en stoppen al hun bloed zweet en tranen in zon project om vervolgens te moeten stoppen of het spel volledig te strippen van alles wat ook maar in strijd kan komen waardoor je dus eigenlijk een vrij kale game overhoudt in mijn opinie.... Je kan het dan in ieder geval geen remake of mod meer noemen, juist waarom je begonnen was lijkt mij.

Toevoeging: Dan denk ik; stop die tijd, moeite en eventueel geld dan in een eigen game?
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt ontzettend gaaf en zou ook willen dat het gewoon kon zonder dat zulk soort bedrijven er een stop achter moeten zetten.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 21 mei 2019 16:47]

Je kan dat vrij gemakkelijk omzeilen door de installer zo te maken dat je bv de cd van het originele spel moet gebruiken bij de installatie om de geluiden of textures te kopiëren.

Ter info, die mensen doen dat omdat ze het leuk vinden. Het is ook niet met doel om er geld aan te verdienen. Nadien kunnen ze het spel altijd thuis met vrienden spelen. Dat jij het niet mag spelen zal de maker wordt wezen.
Dat is ook een goede.
Open Transport Tycoon Deluxe doet ook precies dat.
Alles is van de grond gemaakt, en de textures en onderdelen worden van het origineel gekopieerd, dus je hebt wel het origineel nodig die hunzelf niet distributeren.
Zo kun je daar ook onderuit komen.
Ondertussen heb je voor openTTD het origineel zelfs niet meer nodig want de nodige texturepacks zijn gemaakt.
Klopt, dus 3rd party oplossingen.
Open Transport Tycoon Deluxe doet ook precies dat.
Maar dat is wel heel wat generieker dan de meeste fan created remakes, Star Wars heeft heel specifieke IP, als je dat er uit stript is het geen SW game meer...
Dan is het ook eigenlijk meer een mod. Enige verschil is wat je vervangt. (Gam engine of assets.)

Maar het gebeurd vaak genoeg. Knights and Merchants was qua concept en graphics prima in orde, maar bepaalde technische gebreken waren er. Pathfinding was een ramp.
Ligt eraan.
Als alles met de hand is gemaakt, zonder hulp van bestaande textures, zelf sculptured, dan zit er geen copyright aan. De geluiden daarin tegen zijn wel volgens mij copyrighted, tenzij hij deze ook met de hand heeft gemaakt, en hier bewijs van heeft, dan is dat ook niet copyrighted.

Benamingen is de vraag of deze copyrighted of licensed zijn, zo nee, dan moet hij ook fictieve namen gebruiken, net zoals de Orville dus ook doet met hun show.

Maar goed, we zien vanzelf wel hoe dit afloopt.
Vergeet niet intellectuele eigendom. Als iemand zelf vanaf nul een stormtrooper namaakt dan zit er nog steeds copyright aan.
Precies. Er bestaat een kleine kans dat dit de goedkeuring krijgt van Disney, dat zou wel erg mooi zijn. Echter Disney, ondanks hun vrolijke imago, zijn een keihard bedrijf wat betreft bescherming van hun eigendom. Zoals hieronder al gezegd wordt: aandeelhouders zijn nog minder sentimenteel dan de gemiddelde baksteen, dus enige "animo" voor deze remake moet al echt vanuit een groepje betrokken developers binnen Disney komen.

Dat gezegd, zou ik net zoals een hele hoop anderen zomaar de full price neerlappen voor een 1-op-1 remake van het origineel maar dan met 2019 graphics.
Reken er maar niet op. Disney is verplicht met hand en tand hun IP te verdedigen. Anders schept precedenten voor toekomstige "illegale" games.
Ligt eraan.
Als alles met de hand is gemaakt, zonder hulp van bestaande textures, zelf sculptured, dan zit er geen copyright aan.
Op het moment dat je het [franchise titel]: Something something noemt maakt dat natuurlijk geen fluit uit. Dan halen ze je neer.
Ligt eraan.
Als alles met de hand is gemaakt, zonder hulp van bestaande textures, zelf sculptured, dan zit er geen copyright aan.
Echt? Heb je iets van een bron die jouw bewering bevestigt?
Want als ik een iPhone helemaal met de hand namaak aan de hand van tekeningen die niet van Apple zijn met materialen die ik zelf vormgeef en ik verkoop deze iPhones, denk je dan niet dat Apple daar een stokje voor zal steken door te zeggen dat ik inbreuk maak op het copyright van Apple?

Dit stukje virtuele huisvlijt hoe indrukwekkend ook zit vol met optische foutjes / glitches, ondanks het feit dat deze meneer er twee jaar van z'n leven aan heeft gewijd geeft dit in de optiek van Lucasfilm een slechte indruk weer, en ik kan Lucasfilm geen ongelijk geven met dit prutswerk, hoewel dat niet de feitelijke reden is van die 'take down notice'
Welke namen uit de Orville dan?
Mensen doen dat om dat ze het leuk vinden. Dan doet de rest er al snel niet meer toe.
Het is ook wel mooi voor je CV als je een baan zoekt in de game industrie. Of het is gewoon een uit de hand gelopen hobby, een model spoorbaan op zolder zeg maar.
Meer dat laatste, lekker knutselen zonder enige release druk.
Oh als die mensen bij Disney dit soort dingen nou een goed op zouden pakken!

Ik zou zonder aarzelen 60 euro per stuk neerleggen voor een remake van x wing, tie fighter, Rogue squadron, Jedi knight en al die andere klassiekers (mits recht wordt gedaan aan het origineel en zonder microtransacties).
Voor mij het zelfde, maar Disney is nu eenmaal gericht op de grote markt, microtransactions, lootboxes en uitmelken. Helaas is Disney niet meer zo sprookjesachtig als vroeger.
Ik ken genoeg mensen die van oude klassieker een HD remake willen zien in UE4 of gelijksoortige engine, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan aandeelhouders die zelf NIETS maar dan ook echt NIETS om games geven (wel om winst).
Goh, wat is vroeger? Ze produceren sprookjes en ervaringen, maar het bedrijf zelf is keihard in juridische en vooral copyright voor zolang ik al leef, en waarschijnlijk is dat altijd al zo hard geweest.
Het is Didney die ervoor hebben gezorgd/gelobbyd dat copyright niet vervalt 70 jaar na dato.
De sprookjes zijn gejat en het erge is, dat Disney de grootste voorvechter is voor het behoudt van auteursrechten. En er eigenhandig verantwoordelijk voor is geweest dat ze al een keer of 3 verlengt zijn. Volgens mij kwam de einddatum weer in zicht, zal niet lang meer duren voordat Disney weer gaat lobbyen om hun gejatte werk, hun gejatte werk te laten houden.

Maar oh wee als iemand iets van Disney gebruikt!
https://www.nytimes.com/2...ngle-a-small-victory.html

Niet alleen sprookjes zijn gejat, ook muziek, de schrijver van "the lion sleeps tonight" stierf met het equivalent van 22 dolar op z'n rekening , nooit iets ontvangen van de miljoenen die het lied op heeft gebracht.
Om je uit de droom te helpen, er is nooit iets sprookjesachtig geweest bij Disney.
Vanaf het begin hebben zij al, vaak op een dubieuze manier, werk van derden gebruikt of iets wat daar wel heel erg veel op leek.

Terwijl ze zelf het hardst een slachtoffer spelen wanneer het gaat om copyrights.
Speaking of hypocrisy
Dan ben je vast al op de hoogte van het XWVM project?

Je hebt de originele game files(games zijn via GoG gewoon te koop) en je gooit ze (straks, "when it's done") tegen deze mod aan...

Ook ligt hier de key feature bij (co-op)multiplayer.. iets wat ik echt een gemis vind in de meeste moderne combat simulators.
Is wel mooi maar dan vind ik wat ze doen met Lambda project van Hal Life in Unreal engine 4 een stuk mooier:
https://youtu.be/ET6wcjhVWz8
Ze zouden deze remakes gewoon moeten uploaden naar sites zoals gamejolt ofzo en dan misschien heel stiekem voor donations vragen.
Ik moet zeggen dat ik niet extreem onder de indruk ben vergeleken met de star wars racer remake en o.a. deze dark forces "remake" : https://www.youtube.com/watch?v=gtmRsen9yh4&t=457s
In het interview geeft Thanaclara aan dat zijn team bezig is een manier te vinden om de game voor het publiek uit te brengen zonder tegen auteursrechtelijke problemen aan te lopen
Je moet dan toch wel echt een plank voor je kop hebben om te geloven dat je het spel kunt publiceren. Beetje sund van je tijd, die kun je beter steken in een eigen game te maken, immers lijkt het er op dat ze wel de kennis hebben om dat te doen..
Is it a bird? Is it a plane? No, it's a takedown notice.

[Reactie gewijzigd door thomasmoors op 21 mei 2019 16:47]

Met het team van Wing Commander:Flat universe, hebben we toen XWVM begon over de takedown-notice rage gewoon EA gemaild met een verzoek of onze fanmade-game in progress van hun mocht en we er wel een ander sausje overheen zouden gooien als het niet mocht en geen zin hadden in een takedown.

We kregen een week later een bericht terug dat we een font moest aanpassen, en voor de game, of het gebruik van de multiplayer servers geen geld mochten vragen, en onze disclaimer betreffende wiens intellectueel eigendom het was, was goed genoeg.

Niks aan het handje dus.
Je kunt die onzin blijven posten, maar als je de titel van het originele werk gebruikt, halen ze je alsnog neer. Ik mag ook geen neppe Starbucks openen, ook al gebruik ik niet hun exacte recept.
Duidelijk te horen is dat ze de originele geluiden/muziek gebruiken. En nog wat zaken.

Lees maar in de tekst. Dat lijkt mij een duidelijk geval van inbreuk op.

En Disney (eigenaar star werd licentie) heeft het niet zo op gebruik van hun materiaal.

#foutje
En het is gedistribueerd. Die tweede t mag je weghalen
je kunt dit idee gebruiken, het werkt goed, kijk hier https://t.co/kjn97SVaBx .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True