Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ingenieur en studenten maken robot die fysiek terugslaat bij virtualrealitygame

YouTuber en robotica-ingenieur James Bruton heeft samen met studenten aan de universiteit van Portsmouth een robot gebouwd die, als je het doelwit raakt in de bijbehorende vr-game, terugslaat in het echte leven.

De robot beweegt zich voort op wielen van een rolstoel en slaat met pneumatisch aangedreven bokshandschoenen in op de speler van de vr-game. Met Vive-trackers worden de bewegingen van de robot, de speler, zijn knuppel en schild in de gaten gehouden. De bijbehorende vr-game is ontwikkeld door studenten van de universiteit van Portsmouth.

Het geheel wordt aangestuurd door een Arduino Mega-interface en als de speler in de vr-game de robot raakt, slaat deze hem in het echte leven terug. James Bruton is een robotica-ingenieur die zijn creaties op een YouTube-kanaal plaatst. Eerder maakte hij een robotchef en een robothond, en bouwde hij de bekende Transformer Bumblebee na.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

17-05-2019 • 13:19

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Op een dag zullen we ons afvragen waarom de robots in opstand kwamen en hoe het heeft kunnen gebeuren.... :+
Eerste wet van Asimov wordt al geschonden.
dit is wel een VR beelding van een mens, maar ja, erg geweldig is het niet
Dit wel, maar ik denk dat @jpsch vooral doelt op autonome militaire drones.
Gewoon op een van de wetten van Asimov: een robot mag geen schade aan een mens doen. Deze bot kan dat duidelijk wel
Leuk die wet, maar als niemand hem toepast...of handhaaft...
Dan vraag ik me alleen nog af waarom je een VR bril zou gebruiken. :+
Verder wel kunstig gemaakt.
Omdat je tegenstander er dan veel spectaculairder uit ziet dan dat het daadwerkelijk is.
Ik vind persoonlijk zo'n robot ook best gaaf om te zien. Ik denk wel dat je hier enorm gave dingen mee kan realiseren.
Goede vraag.
als je het dan toch met vr bril wil doen, maak dan een pak dat je aanhebt dat gericht kleine elektroschokken kan geven op deel van je lichaam waar je geraakt wordt. kleinere hardere schokken, dan blijft het toch vr
Leuk, je 1000 euro kostende VR-bril van je hoofd laten slaan. Wat kan er mis gaan. :+
Je zegt natuurlijk maar wat om de grap te kunnen maken, snap ik, maar voor de beeldvorming toch even... Dat is een erg dure VR-bril :P Ze bestaan vast wel maar ik kan ze zo niet noemen. Ja ook de HTC Vive Pro en de aankomende Valve Index of de HP Reverb zijn nog significant onder de 1000 euro. Je komt er wel aan als je complete sets met lighthouses en controllers wil, dat wel :) (maar die gaan natuurlijk niet kapot als de robot tegen je bril slaat).
Lijkt me een dure grap ja 😄
Lees ik het nou verkeerd. Als ik de tegenstander raak, wordt ik 'gestompt' door mijn robot die voor mij staat?
Dus in principe sla ik mezelf in elkaar?
Dat doe je toch altijd als je vecht? Actie is reactie?
Haha ja dat wel, in dat opzicht is het logisch. Maar over het algemeen is het bij een game zo dat de tegenstander je probeert te slaan als hij een kans ziet. In dit geval lees ik het als dat hij slaat op moment dat ik hem sla. Dus beetje 1 op 1? (lastig te verwoorden dit)
De vraag is of de reactie harder of zachter is dan jou actie. De winnaar zal de sterkste zijn en hele sterke zal misschien nauwelijks klappen krijgen.
Huh? Nee, in elkaar slaan kan gewoon eenzijdig. Het staat wel wat gek in het tweakers artikel.
Nee, het is niet direct zo een op een, het is gewoon dat de robot terug vecht... Als jij perfect alles ontwijkt word je niet gestompt (als het goed is komen de stompen van de robot natuurlijk volledig overeen met wat jij in VR ziet).
Volgende stap: een robot die bij VR terugschiet ;)
Ik denk in ieder geval dat ik de VR versie van Mortal Kombat maar oversla
Lekker zo'n x-ray attack Dan :+
Zou nog best kunnen met een nerf gun of zo :P
Of een airsoft gun als je die op een of andere manier wat minder hard kunt laten schieten (gewoon een kwestie van minder luchtdruk denk ik).
Vind het leuk om te zien maar had wat foam of ander materiaal gemaakt (geprint) als shell om de robot heen waardoor hij iets stoerder wordt en je kan de VR bril volledig achterwegen laten. Toffe techniek maar verder echt niets waarvan je kan denken 'wow wat vet' of hier kunnen we wat mee (game aspect)
Ik voel een Sword Art Online achtige situatie aankomen, waarin mensen echt dood gaan als ze in game dood gaan. ;)
Nog even en je kunt toch beter naar die boksschool gaan of irl iets gaan doen ;)
Wel tof, maar de robot is wel een beetje gammel en slaat maar traag. Ook lijkt het me niet echt de juiste richting om fysieke dingen helemaal na te bouwen, je wilt dit soort "problemen" eerder oplossen met Haptics, zoals bijv de Teslasuit. Dat lijkt me een stuk toffer!
Hier ga ik nou van grijnzen :-) geweldig zo'n knokkende robot haha. Gek hoe de graphics na het shader verhaaltje ineens weer verslechterde naar een cartoonesk geheel. Maar ja, gamen sword & board met echte armbewehingen, daar hoop ik al twintig jaar op ja :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True