Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar maakt opensourcegames van id Software speelbaar op iOS en tvOS

Een softwareontwikkelaar is erin geslaagd om een aantal oude shooters van id Software te laten draaien op Apples besturingssystemen iOS en tvOS. Het gaat onder meer om de klassiekers Doom II en Final Doom, diverse titels uit de Quake-franchise en Return to Castle Wolfenstein.

Games als Doom en Wolfenstein 3D waren tussen 2009 en 2017 gewoon beschikbaar in Apples App Store. Daar kwam verandering in toen Apple in iOS 10.3 de ondersteuning voor 32bit-applicaties liet vallen. De iOS-games van id Software waren sinds 2014 niet meer geüpdatet en werden uiteindelijk uit de App Store verwijderd.

Tom Kidd, een ontwikkelaar van mobiele apps, merkte destijds op dat zowel Wolfenstein 3D als Doom als opensourcesoftware beschikbaar was op de GitHub-pagina van id Software, compleet met de iOS-versies van de engines. Kidd slaagde erin om de games te updaten en aan de praat te krijgen met de recentste iOS-versies. Op zijn blog gaat de ontwikkelaar gedetailleerd in op de uitdagingen waarmee hij tijdens het porten te maken kreeg, zoals de hogere schermresoluties die gangbaar waren geworden.

Na de iOS-versies maakte Kidd de games ook geschikt voor het tvOS van de Apple TV. Daarna werkte hij volgens Ars-Technica een jaar lang aan gelijkaardige ports van de andere games uit de opensourcebibliotheek van id Software: Doom II en Final Doom, Quake, Quake II, Quake III: Arena en Return to Castle Wolfenstein. Vorige maand lukte het Kidd tot slot ook nog om Doom 3 naar iOS en tvOS over te zetten.

De aangepaste versies van Kidd staan vanzelfsprekend niet in de App Store van Apple, maar kunnen wel gedownload worden via GitHub. Gebruikers moeten de projecten wel nog zelf compilen naar een iOS- of tvOS-executable, en vervolgens op hun iPhone, iPad of Apple TV zien te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld via een Mac met een exemplaar van Xcode en een Apple-ontwikkelaarsaccount.

Foto's: Schnapple.com

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

01-05-2019 • 11:59

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Voor diegenen die op zoek zijn naar zo'n telefoon houder: https://nl.aliexpress.com...Text=phone+mount+xbox+one

Ik heb er half maart 5 besteld voor iets van 1,79 per stuk. Werden netjes na ongeveer kleine 20 dagen geleverd en werkt prima. Kwaliteit is redelijk tot goed. Heb zelf iig nog geen problemen er mee gehad.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 1 mei 2019 13:07]

Leuk dat je een link naar een webshop post, maar je eigen ID daar in mee sturen is óf niet slim, óf niet netjes.

Meer on-topic: Waarom zou deze ontwikkelaar dit niet commercialiseren en gewoon netjes via de App-store (in samenwerking met ID-software) uitbrengen?
Omdat hij de rechten niet heeft. Die liggen waarschijnlijk nog steeds bij I'd Software. Beschikbare bronbestanden zegt niets over licenties en rechten...
Het suffe is dat er eerder een goed werkende Doom-versie op iOS beschikbaar was: https://itunes.apple.com/nl/app/doom-classic/id336347946
Helaas na een update van de besturing werd het al minder leuk en sinds iOS 11? werkt deze sowieso niet meer ;(
(potverdorie, dat was al weer 8 jaar geleden :P )
Niet om denigrerend te zijn, maar dit is toch echt niets bijzonders. Er zijn al langer versies beschikbaar op iOS oa.
Leuk, straks eens kijken :) Ik had ze eerder ook, tezamen met oa Commander Keen en dergelijken. Maar de ontwikkelaar van die emulator is er ook mee gekapt toen het 64-bit werd. ;( Nu heb ik alleen Supaplex en R-Type nog.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 2 mei 2019 15:56]

Ff gewoon een vraag, iemand een idee hoe je dit op iOS krijgt zonder appleontwikkelaars account ?
Je zal een gratis developer account moeten aanmaken voor iOS en wanneer je niet de €99.- per jaar betaald heb je als het goed is wel de mogelijk om apps naar je eigen apparaat te pushen wanneer je het project download en zelf compileert. Er is helaas niet gemakkelijk een andere legale manier om dit te doen AFAIK
Jij kan met een gratis Developer account gewoon ongelimiteerd apps op je IOS of TvOS apparaat zetten.
Enigste verschil tussen een gratis en een betaalde account is dat je bij de gratis account, elke maand opnieuw moet pushen naar het apparaat; bij betaald is dat volgens mij elk jaar.
Dit is tegenwoordig geen maand maar 7 dagen, dus je zult dan elke week je app opnieuw moeten signen wanneer je geen jailbreak hebt. Dit was eerder 90 dagen maar is al een tijdje veranderd.
Bedankt voor de correctie.
Heb zelf betaald account, ideaal voor Sideloaden van emulators etc.
Sinds wanneer is een jailbreak illegaal?
Vermoedelijk als je het gebruikt om software waar je geen rechten toe hebt, toch te installeren.

Daarnaast gaat het inderdaad tegen Apple's Terms Of Service. Al Ben ik het wel met je eens dat je als gebruiker bezit hebt over je eigen devices, en je er mee zou mogen doen wat je wil.
Volgens je eerste zin Is dan het hebben van een internet connectie ook illegaal. Of laten we het houden op het installeren van een mediaplayer die mkv bestanden kan afspelen.

Soit, het kan goed in Apple's terms of service staan, ze kunnen je feitelijk niets maken. Zeker niet (straf)rechterlijk.
Het punt dat ik wil maken, is dat zulke insinuaties onnodige desinformatie verspreiden. En daar Is al genoeg van in de wereld.
Ff gewoon een vraag, iemand een idee hoe je dit op iOS krijgt zonder appleontwikkelaars account ?
Niet zonder Jailbreak. Maar doorgaans alleen MET ontwikkelaars account
Dan moet je iemand kennen die ontwikkelaar is, die kan het compileren en via USB op je telefoon zetten. Moet je wel zijn developer certificate goedkeuren op je telefoon.
Je hoeft dan dus niet zelf ontwikkelaar te zijn als ik het me goed herinner.
Een andere optie zou zijn als een ontwikkelaar het via TestFlight beschikbaar stelt. Ik weet alleen niet of zoiets door de externe TestFlight review komt. Zo niet, dan moet je eerst lid van zijn dev team worden en dan is er geen review proces voor builds(internal TestFlight)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 mei 2019 12:30]

Je kunt hier een programma als Cydia Impactor voor gebruiken. Deze plaatst de app op je telefoon en signed deze met een Apple ID. Deze app werkt dan 7 dagen, waarna je hem opnieuw zal moeten signen, vaak door weer via een PC Cydia impactor te gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True