Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bandcamp laat artiesten hun eigen vinylplaten persen via crowdfunding

Bandcamp heeft een dienst aangekondigd waarmee artiesten een crowdfundingcampagne kunnen starten om hun muziek uit te geven op vinyl. De online muziekwinkel, gericht op onafhankelijke artiesten, neemt de financiering, het persen en de distributie van de platen voor zijn rekening.

De artiest behoudt bij de nieuwe service zelf de volledige controle over het artwork van de plaat, het bedrag van de campagne en de vooropgestelde winstmarge. Zodra de doelstelling van de campagne is bereikt, wordt het album door Bandcamp geperst en rechtstreeks naar de fans verzonden.

De service biedt volgens Bandcamp meerdere voordelen. Zo hoeft de artiest zelf geen geld te investeren in zijn project; het zijn de fans die de plaat betalen. Bandcamp garandeert verder een hoogwaardig product, zowel wat het vinyl als het drukwerk betreft, door de samenwerking met een productiepartner met ruim zestig jaar ervaring in de branche. Artiesten konden al via Bandcamp digitale versies van hun werk uitbrengen.

De nieuwe vinylservice is deze week van start gegaan met campagnes voor vier albums: Ancestral Recall van Christian Scott aTunde Adjuah, Constellation van Juliette Jade, Ghost Condensate van Mesarthim en Below van Jim Guthrie. Het gaat om pilotprojecten; andere artiesten zullen pas later dit jaar gebruik kunnen maken van de dienst.

Bandcamp zag de verkoop van vinyl de afgelopen vijf jaar naar eigen zeggen met zeshonderd procent stijgen. Maandelijks zouden er 3500 vinyl albums aan de catalogus van de online muziekwinkel worden toegevoegd.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

19-04-2019 • 12:28

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Tenenkrommend om een discussie als deze hierboven op tweakers te lezen.
Er is helemaal niemand die in een dubbelblinde test een 44.1khz/16bit geluidsbron kan onderscheiden van 96khz/32bit. Muzikant, audio engineer, absoluut gehoor of niet, helemaal niemand. Hoor je het wel? Zit tussen je oren, hoe je brein geluid ervaart is erg afhankelijk van wat je er van te voren van verwacht.
Dus dat is dat.
Verder is een vinyl niet warmer/voller/analoger (wat dat de definitie van al die termen ook mag zijn) maar vervormt het signaal door allerlei effecten, alsook is vinyl onderhevig aan slijtage waardoor na elke keer afspelen de kwaliteit iets minder wordt.
Het is prima als je het geinig vindt om zo'n grote plaat op de kast te hebben staan of een oude techniek te waarderen maar noem het dan gewoon dat en kom niet aan met aantoonbare onzin als geluidskwaliteit.

Ik ben trouwens zelf onderdeel van een band die wel eens een plaat heeft geperst en heb zelf ook vinyl in mijn kast staan die ik soms ook luister.
"This one time, at bandcamp, we pressed our own vinyl plates. " ;)

Maar serieus, waarom? moderne muziek wordt digitaal gemaakt en/of opgenomen, wat is het voordeel ervan om het later terug naar analoog terug te brengen? Is dat echt betere kwaliteit dan lossless Flac/etc ?
Digitaal je zou zelfs muziekformaten aan kunnen bieden met notities, of waar je zelf de verschillende tracks kan uitzetten (bijv om een specifieke artiest beter te horen, of voor kareoke) of verschillende instrumenten/opname sessies kan kiezen.

En als het analoog moet, is er geen beter medium dan vinyl? Die waren groot, breekbaar, konden slecht tegen warmte en waren makkelijk te krassen. Is er geen laser/analoog alternatief op de LP met een coating tegen krassen?
*zucht* de bekende kretologie. En dan gelijk het dilemma: ga ik het opnieuw uitleggen, op een tweakers-forum, of zie ik er van af? Toch maar doen.
#Vinyl kopen / verzamelen kan een aantal redenen hebben:
- Liefhebber zijn van een fysiek formaat
- Liefhebber zijn van mooi en groot artwork
- Liefhebber zijn van de LP op zich, de kleur, de vormgeving, het beetpakken
- Liefhebber zijn van het zelf fysiek op de plaat zetten van de naald
- Nostalgie
- Een plaat is 'eigen'. Elk kraakje en krasje onderscheidt hem van andere exemplaren
- Verzamelwaarde, zowel voor jezelf als uitgedrukt in geld
- Klankkleur: een LP klinkt niet per se beter dan een CD of FLAC-file, maar wel warmer. Analoger. Dat weet je pas als je er echt naar luistert

Er zijn denk ik nog wel een tiental redenen te noemen, maar voorlopig deze dus maar even.
Die flac file kan net zo warm klinken als de lp als je een hoge bitrate gebruikt.
Heb zelf veel vinyl gedigitaliseerd naar flac 96kHz/24bit en dan behoud je wel dat specifieke lp geluid.
Heeft weinig met de bitrate te maken hoor. Sowieso is meer dan 48kHz zinloos, en al helemaal als je vinyl gaat digitaliseren is meer dan 16-bit dat ook. Het is gewoon distortie van het signaal. Kunnen mensen mooi vinden, maar je kan het ook prima met digitale effecten nadoen.
16 bit versus 24 bit is niet nutteloos. Vooral bij klassiek zijn de veel subtieler dan 65536 volumemogelijheden bij een cd goed merkbaar. Een menselijk oor gaat veel verder dan 16 bit en kan miljoenen variaties in volume detecteren, dat biedt 24 bit. De frequentie discussie waag ik me nog maar even niet aan.
Het menselijk oor gaat idd verder dan 16-bit, al komt het instantaan daar nog geen eens in de buurt. En nu kan je wel een stuk hebben met soms zachte en soms hardere muziek, maar nog steeds heb je niet de tijd voor je oren om aan te passen tussen die stukken (en sowieso is het voor muziek, er zijn limieten wat zinvol is qua volume verschillen). Eigenlijk zou het logischer zijn qua opslag om een float te gebruiken.

Overigens kan je met 16-bit die 65536 waardes genereren op elk tijdstip, maar dat is niet hetzelfde als volumemogelijkheden, die zijn veel groter. En dan heb ik dithering nog geen eens meegenomen. Onder de streep geloof ik niet in het nut van meer dan 16-bit voor het afspelen van muziek in eigenlijke elke situatie. Dat gezegd hebbende, daar ging het hier niet over :). Waar het wel over ging was vinyl digitaliseren. En de klankkleur van vinyl, dat is gewoon distortie en ruis, kromme frequentiekarakteristiek, etc. Allemaal dingen die je prima met 16-bit kan opnemen of naboosten. Daarnaast specifiek dus voor het opnemen van vinyl, vinyl heeft een theoretisch maximaal haalbaar dynamisch bereik van 70dB. Het praktische dynamische bereik van een CD is 96dB zonder enig trucje. Met juiste dithering kan je de 120dB halen, wat meer is dan je theoretisch kan halen met een LP van diamant. Oftewel je hebt zat dBs over om met 16-bit alle distortie van vinyl ook te laten horen ;)
Mee eens, bij een audio apparaat of medium is er naast dynamisch bereik ook sprake van lineariteit. Bij een analoog apparaat volgen intermodulatieproducten als gevolg van nonlineariteit een 3e orde functie. Bij een digitaal apparaat een eerste orde functie. kwaliteit van een digitaal apparaat kun je daarom ook beter met de noise power methode (zoek op NPR method) bepalen dan met een simpele lineariteitsmeting op basis van bijvoorbeeld een tweetoon methode.
Een 24 bits ad converter heeft daarom voor audio een onzinnig veel hoger dynamisch bereik dan een 16 bits ad converter maar het noise power gedrag van een 24 bits converter is vele malen beter.

Tot zover de theorie want het verschil hoor je helemaal niet en bij het digitaliseren van vinyl met een dynamisch bereik van 40 dB (=7 bits) is dat ook helemaal niet nodig.
Dat bedoel ik dus met 'dat weet je pas als je er echt naar luistert'. Maar dan nog, daar gaat het helemaal niet om voor een liefhebber. Het gaat om de beleving, de verzamelwaarde, het fysieke bezit, het beetpakken enz. Allemaal dingen die digitale bestanden niet hebben en die ook bij CD's ontbreken of minder zijn. En geloof me, ik heb ook tig CD's en FLACs.
Ik verzamel ook graag vinyl, maar bij mij gaat het toch echt om het digitale bestand. Plaat kopen - > opnemen met 96/24 - > Bestanden naar Plex en... Spelen maar.
Het gaat mij om de ruimtelijkheid van het vinyl, waar de cd dat niet pakt pakt een 96/24 opname die wel. En de warmere bas is mooi meegenomen.
Grappig, ja dat kan natuurlijk ook.
Ik download wel de vaak bijgeleverde digitale versies met de downloadcode. Voor in de auto. En ik heb ooit al mijn CD's omgezet naar bestanden. Maar LP's digitaliseren dat gaat me net iets te ver.
Ik heb al mijn cd's zo'n 10 jaar geleden geript naar FLAC en doe dat sindsdien altijd.

Toevallig kopen we sinds 1 jaar platen met het vooruitzicht om binnen nu en 2 maanden een platenspeler aan te schaffen. Omdat we veelal (klassieke (niet het genre)) platen hebben met nummers die we nog niet op cd hebben, wil ik deze ook gaan rippen naar FLAC. Uiteraard met samplerate/bitrate die 'kwaliteit' van de plaat vangt.
Eigenlijk helemaal niet zo gek. Wel erg veel werk.
En met 99% van de LP's, liefhebber zijn van specifiek, meer alternatieve, muziek.

Als je nu tegen een 'LP liefhebber' zegt dat je nog hele collectie aan hardcore/gabber op plaat hebt, ben je een ketter, terwijl al je genoemde criteria zijn behaald.
En met 99% van de LP's, liefhebber zijn van specifiek, meer alternatieve, muziek.

Als je nu tegen een 'LP liefhebber' zegt dat je nog hele collectie aan hardcore/gabber op plaat hebt, ben je een ketter, terwijl al je genoemde criteria zijn behaald.
Haha, naast mijn verzameling "alternatieve muziek", complete uitgave van Pink Floyd (+ dubbele versies geperst in andere landen), bijna de hele jaren 1990/2000 aan Drum and Bass, Complete werken van Aphex Twin, Venetian Snares maar ook Abba en Zappa, kan ik met trots zeggen dat daar ook bijna de volledige set van Mokum Records tussen staat :D
De meeste mensen die ik ken die LP's kopen (en dat zijn er best veel) kopen zowel 'gewone' muziek, al dan niet van 'vroegâh', als meer alternatieve muziek. Er zijn natuurlijk freaks, zoals je die bij elk medium hebt, maar ik denk dat de meeste liefhebbers het gewoon leuk vinden om LP's te kopen.
Als jij 'Happy Hardcore 17' op vinyl hebt en dat leuk vindt om op te zetten moet je dat gewoon doen en je niet storen aan de mening van anderen.
Het leuke aan dit initiatief van Bandcamp is juist dat niet alleen grote namen maar ook bands/producers/dj's zonder enorme commerciële achterban toch en vinyl album kunnen aanbieden.
- Een plaat is 'eigen'. Elk kraakje en krasje onderscheidt hem van andere exemplaren

Als je een lagere SNR wilt, kan je dat ook anders voor elkaar krijgen ;)

- Klankkleur: een LP klinkt niet per se beter dan een CD of FLAC-file, maar wel warmer. Analoger. Dat weet je pas als je er echt naar luistert

Uiteindelijk is alles analoog wat je hoort. Het is allemaal maar wat je eruit wilt halen.
Alles kan met de computer. Maar het is niet analoog. Niet organisch.
Overigens: ik pleit er niet voor dat iedereen voortaan platen gaat kopen hoor. Alles heeft zijn voor en tegen. Ik ben nu eenmaal een liefhebber van analoog.
- Maar het is niet analoog. Niet organisch.

Tjah, dat blijven roepen maakt het nog niet waar. Zoals ik al zei, alles wat je hoort is analoog.
Prima hoor, jij je zin. Ik kan natuurlijk gaan zeuren over een 'analoog gegenereerd geluidssignaal' dat in de volksmond wordt afgekort tot 'analoog', maar dat doe ik toch maar niet.
Mijn werk omvat het maken van sensoren etc. Dus ik weet wel het een en ander van analoog en digitaal ;)

Er hoeft geen verschil te zitten tussen tussen echt analoog(jij die een gitaar speelt) en opgenomen digitaal -> analoog van hetzelfde stukje gitaar. Niet qua wat je kan horen. Natuurlijk is er een resolutie in digitaal, maar ga je die horen? En dat is de grote vraag en de grote discussie altijd tussen analoog en digitaal.

Zelf erger ik mij er alleen aan dat mensen claimen dat ze het verschil horen tussen analoog en het daarom beter is. Nee het is beter want er is geen meetbare(iets met energie niveaus) resolutie maar een echte meet resolutie. Maar het verschil horen? Je hoort vooral het verschil omdat er meer ruis zit op het analoge signaal dankzij de naald, van de opname microfoons e.d. Dat heeft niks te maken met het originele stukje muziek.
de meeste cd's zijn maximaal gedrukt op volume, hardere muziek = beter volgens de studio.
bij vinyl is dat niet mogelijk dus krijg je doorgaans een veel dynamischer bereik ondanks dat digitaal een veel groter bereik heeft word alles gewoon platgedruk zodat alles even hard klinkt.

zoek maar een op loudness war.
Een stap er voor hebben ze alles bij mastering meestal al tegen het dak aan gedrukt. Wat je daarna met die master doet maakt niet meer uit.

Als je niet minimaal analoog opneemt heeft het persen op vinyl echt geen zin in de zin van dat het dan opeens beter gaat klinken.
En ja, je kan met een platenspeler spelen met je cartridge, mooie voor- en eind trap hebben, zilveren kabels en prachtige speakers etc. etc. Maar als het niet oké is opgenomen of digitaal en/of de master al over z'n nek gaat dan heeft vinyl geen enkele toegevoegde waarde anders dan dat het leuk is om op te zetten en te hebben.

Vaak is het laagste deel van het frequentie spectrum voor vinyl zelfs mono dus hoezo superieur geluid?
Meestal is het gebaseerd op smaak en emotie. En nee, in een woonkamer is zijn lage frequenties echt niet omnidirectioneel.
@mbb heeft in principe gelijk.
een master voor een cd is wezenlijk anders dan die voor vynil.
het zijn gescheiden processen omdat de volumes niet kloppen, een plaat is onspeelbaar als deze word geperst met het volume van een cd.
omdat de studio de vinyl doorgaans niks kan schelen heeft de opnametoko die de master maakt meer mogelijkheden om een grote dynmasich bereik te maken dan wat de studio toelaat op de digitale versie.
Een CD heeft echter geen volume, het zijn gewoon bitjes, en het volume wat eruit komt is geheel afhankelijk van jouw setup, niet van de CD. De loudness war is dan ook niet het volume, maar het dynamisch bereik van een nummer die platgedrukt wordt. Nu ben ik geen vinyl expert, maar volgens mij is er helemaal niks wat je zou stoppen om een master met slecht dynamisch bereik op een vinyl plaat te persen. Als je te hoog volume hebt, dan gaat je vinyl inderdaad fout, maar dat zegt dus weinig over het dynamische bereik. Als je een groter volume dan wat hij aan kan op een CD zet dan gaat het ook mis (hij klipt), bij een vinyl verlaat hij dan zijn spoor. Bij beide kan je een master die platgedrukt is erop zetten.
een cd heeft wel een volume net als een lp.

google/joubuis maar eens op "loudness war".
Ik snap wel wat hij bedoeld. Een CD heeft geen volume in letterlijke zin, maar een dynamisch bereik van +6 (?) tot -96dB. Het volume bepaal je met de volumeknop (hence the name ;) )

Een vinyl plaat is niet beter dan een cd. Als men dezelfde zorg zou hebben voor een CD branden dan een plaat persen, zou de CD heel goed kunnen klinken, maar doordat alles bij de CD door de compressor/limiter gaat wordt het gewoon bagger. Dit is echter een keuze, geen technisch mankement.

Niet voor niets dat veel audiofielen liever naar klassiek of jazz luisteren, zelfs sommigen die het niet eens echt als voorkeursgenre hebben, maar omdat popmuziek per definitie slecht klinkt (uitzonderingen daargelaten).
Het was leuk geweest als je inhoudelijk erop in ging. Ik weet namelijk wel wat de loudness war is, maar ik begin te betwijfelen of jij het ook weet.

Een CD is niks anders dan een rij punten die tussen de 0 en 2^16-1 kunnen liggen. Wat voor een volume daarbij hoort bepaalt jouw setup. Elke fatsoenlijk gemasterde CD moet zijn minimum code dicht bij de 0 hebben liggen, en de maximum code dicht bij de 2^16-1. Anders gebruik je niet het volledige (dynamische) bereik van de CD, en dat is gewoon zonde. Het maximale bereik van de CD gebruiken is dan ook niet de loudness war, maar common sense.

Wat de loudness war wel is, is het dynamische bereik van het muziek stuk verlagen, waardoor het muziek bijna constant tegen zijn maximale bereik aan zit. Immers hardere muziek klinkt beter (nee geen mening, dat is een feit, binnen redelijkheid uiteraard). Uiteraard is kan luidere muziek beter klinken, maar een nummer waar alle dynamiek uit is gehaald klinkt weer slechter. Dat is de loudness war, en ik zie nul redenen waarom je niet exact hetzelfde met vinyl kan doen. Maar zoals ik al schreef, misschien mis ik iets, want ik ben geen vinyl expert.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 19 april 2019 15:09]

probleem zit hem in dat vinvyl niet zo hard kan als cd's kunnen. dus er moet een apart master worden gemaakt.
die komt uit dezelfde opnamestudio als waar de orginele master is gemaakt voordat hij naar de studio is gegaan en vernachelt.
de organieke master heeft dus wel het dynamische bereik die je wilt, en omdat studio's vinyl niks kan schelen doorgaans kan de opnametoko een "zachtere" opname op zetten waar je dus relatief meer dynamisch bereik hebt uiteindelijk op de lp dan op de cd.
daarom klinkt een lp vaak beter dan een cd, ondanks dat de cd het superiure medium is.

[Reactie gewijzigd door flippy op 19 april 2019 14:49]

Niet zo hard? Probeer eens Oxygene 3 uit 2016 op te zetten. Plaat het hard gemasterd
metallica kan er ook wat van hoor, ik heb er 2 die gewoon overslaan als de naald te licht staat.
Ehm, daarom bestaat er ook zoiets als discovinyl, waar door een bredere groef de muziek harder op de plaat kan worden geperst, de loudness war is niet specifiek voor digitale media, maar was ook al gewoon bezig op vinyl. Je wil als muzikant gewoon niet dat als een DJ jouw plaat op zet dat het dan zachter is dan de platen daarvoor, en liever nog, dat ie ietsje harder is.
De meesten nemen niet de moeite om een andere mix en master te maken voor vinyl wat eigenlijk wel zou moeten. Die master is vaak alleen in volume teruggezet maar verder identiek.

Als het allemaal zo fantastisch zou zijn zou er wel meer vinyl verkocht worden en dat is niet het geval.
Het meeste vinyl wordt echt verkocht bij optredens van bands en dan is het meer als souvenir.
En ja, je kan met een platenspeler spelen met je cartridge, mooie voor- en eind trap hebben, zilveren kabels en prachtige speakers etc. etc.
Maar ik heb ook door engelen gevlochten luidsprekerdraad. Dat beïnvloedt het geluid wel degelijk.

Zonder gekheid en zoals anderen het al hebben opgemerkt: In theorie kan een plaat een fantastisch bereik hebben, mits alles helemaal optimaal is van opname tot afspeel-apparatuur en luisterruimte.
Voor mij persoonlijk gaat het daar niet om. Ik ben soms best verbaasd hoe mooi een plaat klinkt, maar het is gewoon gezellig, vooral op een koude winterweekenddag:
Gezellig een paar uur plaatjes draaien, kaarsjes aan, lekker wat te drinken (in mijn geval chocomel).

Bijkomend voordeel is dat je af en toe eens in een kringloopwinkel lekker door de platen gaat snuffelen. 8 van de 10 keer is 't niets en heb je je toch vermaakt, soms zit er ineens iets leuks tussen.
Vinyl heeft ook een bepaalde harmonische vorming die veel mensen gewoon prettig vinden. Ontstaat vaak bij lagere frequenties en meestal dan ook bij de "hardere" passages.

Die vervorming is echter wel weer op te nemen en op (SA)CD te persen.
Overigens zelfs al zou je het analoog opnemen dat heeft geluids technisch vinyl nog steeds nul voordelen. Je moet het puur doen voor de belevenis van vinyl, of omdat je ze gewoon wil verzamelen. Prima redenen, maar je moet niet denken dat je beter geluid krijgt. (Ja tenzij je een betere master hebt, maar al helemaal bij een dienst voor onafhankelijke artiesten kunnen die artiesten sowieso mooi zelf bepalen hoe de mastering moet zijn).
Voor vinyl dien je ook compleet anders te masteren. Doorgaans zonder limiting of heel weinig limiting. Laag en sublaag 'absolute mono', ok eq-ing dien je aan te passen. Tevens dien je na te denken over welke track je eerst op de plaat zet, de meest dynamische en harde tracks eerst. Dit heeft te maken met 'inner groove distortion'. De hoek waaronder de naald bij de binnenste groeven de muziek verwerkt is anders dan aan het begin van de plaat. Door de andere hoek kan er distortion optreden die niet in de master zit. Kortom, de tracks later op de plaat dien je daarom zelfs wat gecontroleerder te mixen en masteren.

Vinyl mixen en masteren is een vak apart. Aan de andere kant; Een digitale master kan veel voordeel behalen als er met de vinyl master als basis wordt gewerkt.

Dit staat overigens helemaal los van het analoog/digitaal verhaal in je masteringfase. Je kan in een volledig digitale omgeving prima masteren voor vinyl en vice versa, zolang je rekening houd met het gelimiteerde bereik van vinyl
Omdat er niets leuker is dan uit een prachtig album een plaat te halen, het vinyl te ruiken. Het op een draaitafel te leggen en dan 30 minuten naar de muziek te luisteren (en te zien draaien in/op de plaat). Dan weer omdraaien en weer 30 minuten luisteren. Het hele album zoals de artiest het bedoeld heeft. Terwijl je de album art goed kunt bekijken en de info leest die op de hoes/inlay staat

Daarna alles weer in de binnenhoes en netjes opbergen in je platenkast.

Het geeft meer ervaring van het hebben van muziek dan een CD in de een laatje flikkeren en aanzetten. En helemaal dan gewoon iets aanklikken op een streaming dienst.

Verder is er geen verschil.

[Reactie gewijzigd door 4play op 19 april 2019 13:00]

er is zeker verschil, maar door de mastering worden de voordelen van digitaal gewoon niet benut met vaak een slechter resultaat tot gevolg.
Vergeten de [ironie] [/ironie] tag erbij te zetten sorry.

Het hele mastering proces is inderdaad anders.
Het hele album zoals de artiest het bedoeld heeft.
Ik vind dat persoonlijk altijd zo'n slecht argument. Niets is ooit zoals iemand het bedoeld heeft.
Vinyl klinkt hierdoor beter, ondanks dat het een digital master is die daarna analoog gemaakt is. vind het dan ook jammer dat cd's en digital gewoon bizar weinig dynamics bevat. de muziek gaat er op deze manier niet echt op vooruit naar mijn mening


Zielig hoor die minnetjes, iemand die gewoon zijn mening geeft

[Reactie gewijzigd door ydderf21 op 19 april 2019 15:05]

Het ligt niet aan het formaat maar aan de producent. Een hoog dynamisch bereik is net zo goed te verkrijgen met digitale media, en een laag dynamisch bereik is evengoed mogelijk op vinyl. Dit is dus geen goed argument om verschil tussen digitaal en vinyl te duiden.
Op cd's en digital kun je clippen, als je dat wil bereiken op platen schiet de naald eraf en dan skipt je plaat, dat wilde ik duidelijk maken. En men mastered cd's dusdanig dat ze in merendeel van de tijd clippen
Op cd's/digital kan je helemaal niet clippen. Digitale distortion is het meest funeste voor een mix dat je kan hebben. Goede gain-staging in je mix proces is cruciaal om dit te voorkomen. (Stelregel: elke stage, van enkel instrument tot bus tot mixbus: altijd onder de -6db blijven.)

In het analoge domein kan clipping juist heel goed uitpakken, sterker nog, het is iets wat je nastreeft en wat veel plugins nadoen: tape distortion/tape compressie.
Dat ligt niet aan het formaat, maar de producer.

Op vinyl kan dit ook perfect. Ik heb vinyls van lady gaga en ik vind ze verschrikkelijk klinken, veel te luid.

Het is maar een drager van een waveform, dus als je de track compressed, kan je het ook zo persen.
klopt, vinyl is kan best hard worden opgenomen maar doorgaan is het veel minder dan de digitale versie.
als je immers een plaat te hard maakt kan de groeven te diep gaanen de naald overslaan.
sommige platen van bijvoorbeeld metallica (die berucht staan om hun idiote volumes en het compleet vernachelen van masters) doen dit.

[Reactie gewijzigd door flippy op 19 april 2019 13:33]

Loudness war is achterhaald door de normalisatie van streamingdiensten. Overigens vinyl qua kwaliteit ook, want bijna niets wordt nog met een volledig begin tot eind analoog signaalpad opgenomen en geproduceerd.

Vinyl is gewoon leuk, kwaliteitsverschil wat de purist zegt te horen komt waarschijnlijk meer door de high-end hifi apparatuur dan puur door het vinyl. Wellicht dat de frequency response iets gekleurd is en dat we dat als aangenaam ervaren maar dat is niets wat een eq niet kan fixen.

*vinyl liefhebber btw

[Reactie gewijzigd door Ed Vertijsment op 19 april 2019 18:52]

Waarom zou een 'volledig analoog signaal pad' beter zijn voor vinyl? Een analoog signaal pad is volgens mij hooguit lekker voor tapecompressie en andere analoge kleuring, maar geenszins beter voor vinyl. Wellicht dat een analoog signaal pad er voor zorgt dat je minder snel de limieten van vinyl opzoekt, maar ik kan een volledig digitale mix schitterend laten klinken op vinyl, en een analoge mix totaal vernaggelen.
Omdat er dan een volledig soepele aaneengesloten waveform op de plaat gedrukt kan worden. Elke digitale tussenstap gaat samplen (dus aliasen), op weliswaar erg hoge rates, maar de resultaat golf is niet meer 100% constant/soepel.
Heb je een bron daarvan? Wil me daar graag meer over informeren.

Ik snap dat je zegt dat digitaal per definitie een 'niet 100% perfecte afspiegeling is' van een geluid, en dat dit nog afhangt van de originele bitrate van de digitale opname. Maar daar zit volgens mij niet het belangrijkste verschil in hoorbare audio 'kwaliteit' tussen analoog en digitaal.

[Reactie gewijzigd door millman op 20 april 2019 11:22]

Ik raad je deze video aan: https://www.youtube.com/watch?v=lzRvSWPZQYk. Ergens rond de 5 minuten wordt volgens mij aliasing probleem uitgelegd. Er zit ook ergens een illustratie in van hoe een pickup werkt, die klopt echter visueel niet, de rest van de video is behoorlijk goed uitgelegd IMO.
Ik ben een fan van dynamiek, en tegen de 'compressie', maar ik neem aan dat muziek juist bewust zo geschreven wordt. (En dus niet mijn genre is)
Als de artiest het in de studio laat instellen niet juist zoals hij het bedoelt, en dus de 'echte' versie? En is de beperking op volume van LP dan niet juist een reductie van kwaliteit? (Misschien dat bepaalde stukken juist hard moeten)

Bedoel je met 'cd' audio CD of data CD waarop audiobestanden staan?
In het eerste geval, heb ik inderdaad vroeger gelezen dat het minder dynamisch en anders beperkt waren. (Mogelijk is dat nu beter), maar zelfs audio-CD's zijn bijna niet meer te krijgen denk ik, of worden alsnog naar digitaal omgezet? (Ben zelf ooit van casettebandjes overgestapt op Kaaza/ Torrents, dus heb me nooit echt in mediadragers als CD verdiept)

Maar zoals ik het artikel lees, is het de bedoeling dat het vanuit de studio van de artiest (waar ook ter wereld) als digitaal bestand ge-upload wordt. (Hopelijk geen lossy MP3) En dus per se niet ge-optimaliseert voor LP opname. En dan verzorgt bandcamp het drukken en de distributie, maar of de artiest dan nog inbreng heeft op de volume settings?

Met digitale audiobestanden kun je simpel meerdere streams/bestanden toevoegen (net als verschillende talen bij een film), dus zou je met een simpele klik zowel de dynamische alsook de volume-geoptimaliseerde versie kunnen meeleveren. Alsook studio en concertopnames. Of zelfs 'surround' vanaf verschillende plaatsen in een concertzaal (bijv van de pov van de dirigent, vanaf de viool-sessie of vanuit het koor. Of zelfs bepaalde instrumenten wegfilteren.
Ik weet niet of dit wordt gedaan, maar gezien de kosten van het drukken van LP lijkt dit me toch een goedkopere en betere manier om extra waarde voor je fans toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door mbb op 19 april 2019 14:37]

Bandcamp accepteert geen bestanden op lage kwaliteit.
Je kan WAV downloaden van Bandcamp als je er muziek koopt, het minimum dat je moet uploaden is 44 KHz 16-bit lossless WAV, AIFF of FLAC.

Het rare is wel weer dat er een maximum is van 291 MB per track - heel erg lange tracks en/of hele hoge bitrates zijn dus niet mogelijk.
De studio bepaalt dat niet, en je argument met loudness war geeft geen verschil tussen digitaal en vinyl. Het is puur afhankelijk van de keuzes gemaakt door de producent van het medium, niet het formaat van het medium.
Het ding is, dat het ook daadwerkelijk beter is als je de muziek zo hard maakt als kan, zolang je maar geen clipping hebt.

Onthoud dat ik hier niet mee bedoel dat alles hard moet zijn, je mag gewoon je dynamic range behouden.
Echter als je muziek niet harder dan bijvoorbeeld -11dB komt is het in het voordeel om het geluid er toch piekend tegen ~-0dB (vaak ~0.03dB onder) te krijgen.

Je hebt hierdoor een hogere signal to noise ratio wat ten goede komt van je geluid, ook zorgt het er voor dat alle CD's ongeveer even hard zijn. Dus je hoeft niet bang te zijn dat 1 CD gewoon lekker klinkt de volgende CD je speakers naar de schoot toe blaast.

[Reactie gewijzigd door smiba op 20 april 2019 13:09]

Waarom zou alles altijd maar beter, meer en digitaal moeten zijn? Vinyl zorgt erbij mij voor dat ik veel bewuster met muziek bezig ben dan door de zoveelste playlist heen te slippen op zoek naar een leuk liedje dat ik na anderhalve minuut weer skip.
Beleving dus. Je kan ook prima een playlist / album op een streamingdienst aanzetten en de player dan met rust laten, achterover leunen, je ogen dichtdoen en opgaan in de muziek. Daar heb je geen vinyl voor nodig.
Klopt maar toch gebeurd dat minder.
Het heeft in mijn ogen ook meer tweakbaarheid dan muziek op digitaal medium.

Je kunt alleen op je pickup al zoveel aanpassen naald type, element, cartridge, gewicht, draaitafel mat.
Daarna heb je voorversterker, eindverterker en speakers.

Waar je allemaal tweaks in kan maken. Terwijl je voor digitaal minder kleine dingen kunt tweaken om helemaal dat te krijgen wat je wilt en of kunt betalen.
Vergeet de 31-band equalizer niet :9
Ik heb diverse albums opzowel CD als LP.
Er zal een stukje nostalgie meespelen waardoor ik liever voor LP kies.

Maar een ander voordeel is dat je je op een LP beter kan oriënteren.
Een CD is een zwart gat (ook al lijkt hij van zilver), waar je alleen door middel van een softwareinterface bij je muziek kan komen. Als je herinneringen wil ophalen is het erg vervelend als je eerst een heleboel knopjes in moet drukken en nogal eens helemaal niet te horen krijgt wat je verwacht. Een CD bedienen is (relatief gezien) ingewikkeld.
Ik kan op een LP precies zien waar het nummer staat en de naald dáár laten zakken. Simpel!
. Een CD bedienen is (relatief gezien) ingewikkeld.
Ik kan op een LP precies zien waar het nummer staat en de naald dáár laten zakken. Simpel!
Lol wut?
Insteken (schuif gaat vanzelf dicht) nummer track en luisteren maar ...
Niet minder of meer ingewikkeld dan jouw naaldsysteem.
[...]
Lol wut?
Insteken (schuif gaat vanzelf dicht) nummer track en luisteren maar ...
Niet minder of meer ingewikkeld dan jouw naaldsysteem.
Voor mijn CD (DVD) speler moet ik eerst de TV aan zetten met afstandsbediening 1, op de DVD ingang zetten, en vervolgens moet ik met afstandsbediening 2 met de speler aan de slag. Dat kost veel knopdrukjes en 10-tallen seconden tijd voordat ik een nummer kan beluisteren.
En dan is er nog de stereoversterker die ik moet bijschakelen.
Dat laatste moet ook bij LP's, maar dat kan dus zonder CD- en TV-afstandsbedieningsgedoe.
Je TV op om CD te beluisteren? 8)7
Ja. Dom hè?
De TV is nodig als informatie- en bedienings-display van de CD speler.
Helaas.
Nou ja, if it works it ain't stupid ;)
Maar een plaat is ook een zwarte schijf gat. Zonder een heleboel techniek kan je het niet terugluisteren.
Op zich kan ik me bij de nostalgie iets voorstellen. Dat heb ik ook als ik weer eens oude series bekijk van mijn eerste downloads; de lage bitrate, de groene balk van de audio onder in beeld, de manier waarop de bestandsnamen zijn opgebouwd. Zelfs de stukjes commercials/promo's die er niet uitgeknipt waren. Maar als ik diezelfde serie nieuw zou kopen, zou ik het toch zo niet willen. laat staan dat ik nieuwe series zo zou willen laten opnemen.
Ook het knopjes indrukken kan ik me nog wat bij voorstellen; het gepruts om de audiostream gelijk te krijgen, om het beeld minder donker te krijgen etc - maar vind ik niet echt een voordeel.
Maar goed, meningen verschillen.
Nee, cassettebandjes, die zijn feilloos... ;) En dan moet je als instromer in de analoge wereld weer een cassettedeck zien te vinden dat nog werkt...
Ik heb hier nog steeds alle analoge opties, uit de gouden dagen van de hifi!
Haha, cassettes... Bij de meeste kringloopwinkels zijn nog steeds cassettedecks te koop. Soms zelfs hele goede, voor minder dan 25 Euro. En ook nieuwe snaartjes zijn nog steeds te koop.
waarom? moderne muziek wordt digitaal gemaakt en/of opgenomen
Oh? Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je statement niet klopt. Ik zelf werk digitaal naar analoog, wil zeggen, maak enkele partijen op een VSTi, route deze via een geluidskaart naar een analoge mixing desk waar ik met analoge effecten het geluid bewerk. Dit doe ik soms ook weer op tape masteren. Ook neem ik analoge instrumenten op (blazers, gitaar, fluit)

En naast mij velen anderen! Ik denk dat er in de professionele muziek industrie geen enkele engineer is die 100% digitaal werkt. En als dat wel zo is, zal die persoon verdomde goed moeten zijn en zou een cut op vinyl niet misstaan :)
een groot stuk van vinyl is ook gewoon merchandise. het is iets wat een band verkoopt en aan verdient want beginnende muzikanten verdienen niet veel aan streams.
Vinyl is tegenwoordig steeds hipper aan het worden weer. Het is helemaal niet zoveel beter als CD's of FLAC of iets dergelijks (inzicht in waarom: https://www.youtube.com/watch?v=i-a4UdeZ2vM) maar het is gewoon een leuk verzamelitem en tegenwoordig zijn er ook platenspelers die te koppelen zijn aan computers etc

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 19 april 2019 13:46]

Het is (voor mij) gewoon de ervaring die je er bij hebt.
Ik heb ook een paar platen van artiesten die ik ECHT gaaf vind, soms zelfs ook gewoon digitale synthersizer muziek, en dat wordt op een platenspeler gedraait die echt niets te bieden heeft ten opzichte van gewoon mijn smartphone en die tevens gewoon aan een soundbar hangt.

Staat vooral gewoon leuk in mijn woonkamer.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 19 april 2019 14:57]

Als je wilt verkopen, dan moet je vinyl verkopen. CD spelers zijn steeds zeldzamer en platenspelers gaan als zoete broodjes over de toonbank.

Een goede platenspeler met platen die fatsoenlijk worden behandeld door de eigenaar, klinken goed. Zeer goed. Ik heb flinke zuilspeakers, een hifi versterker en een hoge kwaliteit platenspeler. Ik heb platen liggen die nooit op CD zijn uitgebracht (maar wel in de afgelopen paar jaar zijn uitgebracht op vinyl). Je hoort geen plopjes of gekraak, alles is loepzuiver.

Maar je moet het ook leuk vinden. Vinyl opzetten is heel anders. Je doet dat als je echt gaat luisteren naar de muziek. Als er vrienden langskomen stream ik gewoon spotify.

Kwalitatief zit er niet zo veel verschil tussen. Vinyl klinkt vaak iets warmer, maar of het door de afmixing komt, door de manier van persen gedaan word of ergens anders door, daar zijn zoveel ideeen over. Maar om echt te luisteren vind ik, vanwege het process, vanwege alles er op en er aan, het fijner. Lossless is in theorie veel beter, maar maakt het minder leuk, minder een beleving.

Ik denk dat dat laatste ook de reden is dat er zo veel vinyl en platenspelers verkocht worden.
Holy crap, zeer vet initiatief. Bijna jammer dat ik geen vinyl vent ben.
Daar kan je verandering in brengen.
Misschien een domme vraag: Ik geloof best in het verschil tussen LP en digitale formaten (cd of streaming), maar een groot verschil tussen beiden is (zoals anderen al hebben aangegeven in de reacties hier) hoe het gemasterd wordt.

In hoeverre gaat dat bij dit initiatief ook nog op? Want ik kan me haast niet voorstellen dat hierbij dezelfde aandacht aan het masterproces wordt gegeven als bij LP-projecten van grote artiesten, die de resources hebben om alles professioneel te laten masteren. Het zou me niet verbazen als bij bandcamp, de audiofiles die de artiest aanlevert gewoon 1:1 naar LP 'geschreven' worden, met uiteindelijk een resultaat wat erg dicht bij de digitale variant ligt?
Het grootste probleem bij vinyl-persingen is m.i. de mix. Een mix die voor CD of MP3/FLAC is gemaakt werkt niet goed op vinyl. Je hoort het gelijk wanneer een bestaande CD-mix op Vinyl is gekwakt. Klinkt slecht. Daarom kunnen splinternieuwe versies van bestaande muziek soms veel slechter klinken dan oude platen uit bijvoorbeeld de zeventiger jaren. Die zijn gemixt voor LP.
Het is wel waar dat bij grote artiesten meer aandacht aan de mix wordt gegeven dan bij kleinere artiesten, maar dat ligt meestal aan de artiest zelf. Oude knarren als Paul McCartney zijn zeer begaan met vinyl en leveren dan ook fantastisch goede mixen af. Maar dat kan ook voor nieuwere artiesten gelden. Iemand als Destroyer levert bijvoorbeeld ook goede mixen af.
Goeie zaak, zowel voor de artiesten als voor de vinyl-liefhebbers.
gewoon perfect! was juist van plan om een synthwave vinyl op de markt te gooien via kickstarter, maar dit schept wel degelijk een ander daglicht op mijn investering en organisatie van dergelijk initiatief. super! _/-\o_
.

[Reactie gewijzigd door 0.0 op 20 april 2019 17:08]

Heb je wat zaken via PM gestuurd :)
Echt geslaagd, vinyl. Heerlijk als de naald in de groef valt en je de naald bijna door de groef voelt trekken om de muziek te registreren...
Qrates.com doet dit al een tijd (en ik heb er al meerdere keren iets besteld). Daar kan je ook echt heel erg toffe muziek vinden, die je anders nooit zou vinden.
Als underground black metal fan is Bandcamp het enige platform waar ik mijn muziek koop en stream. Deze feature was me eerder deze week al opgevallen bij de nieuwe Mesarthim: https://mesarthim.bandcamp.com/campaign/ghost-condensate
Ik denk dat velen hierboven het te "technisch" benaderen. Er is niet zoiets als " het klinkt zoals het bedoeld is" . Wat in de studio op losse sporen wordt opgenomen wordt dan al bewerkt. Wat is dan nog het "origineel". Is het technisch interessant om de perfecte sinusgolf meetbaar via je dac uit je huiskamerspeakers te laten schallen ? Wellicht. Is het van meerwaarde voor een ieders beleving ? Denk het niet... wat ik bedoel is , beleving is voor een ieder verschillend. Er is niet een goede of slechte manier van weergeven. Dat is per persoon verschillend. Vind jij die digitaal geremasterde mix beter op vinyl , prima toch. Hoor jij een analoog opgenomen gitaar liever vanaf cd door een dac... ook goed....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True