Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: OpenRA, submitter: Basti504

OpenRA logo (75 pix) Er is een nieuwe stabiele uitgave van OpenRA beschikbaar gekomen. OpenRA is een opensource- en cross-platformkloon van Dune 2000 en de Command and Conquer-titels Tiberian Dawn en Red Alert. De basisonderdelen, die voldoende zijn om het spel te kunnen spelen, zijn van internet te downloaden. Voor alle onderdelen zoals muziek en filmpjes heb je wel de originele cd nodig. OpenRA kent enkele verbeteringen ten opzichte van de originele spellen. Zo kunnen ze in een hogere resolutie worden gespeeld en kunnen er multiplayer-spellen tegen spelers op andere platforms worden gespeeld. De release notes voor deze uitgave kunnen hieronder worden gevonden.

Release 20160508

Development for this release started about six months ago, and in this time 50 developers contributed a total of 1,232 commits that added more than 14,000 lines of code. So what has changed?

A lot of work went into fixing minor bugs and omissions to make the game experience more pleasant:
  • Nod units in the Tiberian Dawn campaign finally use their original silver coloring.
  • Starting a game after installing a map no longer causes the player to be kicked from the server.
  • The lobby color validator will no longer complain as much as it used to.
  • Walls now reliably stop bullets.
  • Husks blocking refineries can now be targeted and destroyed.
We have also added the much-requested feature to restart missions and skirmish games, but this does not yet extend to multi-player games. Furthermore, the minimap radar will now also make use of team colors if those are enabled. Health bars can be set to only appear when the unit is damaged. Finally, the “Fragile Diplomacy” option has been removed. UI-wise, issues with the left-click orders have been fixed. Additionally, it is now possible to zoom using Ctrl/Cmd+Scrollwheel (the spectator view and map editor offer two additional zoom levels). Two new modifier keys allow disabling line-building of walls (hold Shift during placement) and canceling an entire build queue (hold Ctrl when clicking). But besides all of that, the biggest changes have been under the hood of OpenRA. We already addressed these topics in the playtest news posts [1] [2], and wiki pages covering them have been updated or written from scratch, but to summarize them again:
  1. The dedicated server is now a stand-alone executable, and dedicated servers no longer need to synchronize maps with the resource center. See the dedicated server wiki page for details.
  2. The map format has been updated, and the way that the game handles map upgrades has been changed. A wiki page has been created to describe the current map format.
  3. In order to allow for packaging mods into single “.oramod” files, it was necessary to introduce a number of changes to the mod.yaml metadata file. These changes, and the layout of the mod.yaml file in general, are now documented on the wiki as well.
If you are interested, the wiki also has the full changelog which lists all of the changes included in this release.

OpenRA screenshot (620 pix)

Versienummer:20160508
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:OpenRA
Download:http://www.openra.net/download/
Bestandsgrootte:11,60MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik hoop dat ze ook Red alert 2 porten. Is ook erg oud, maar wel een stukje uitgebreider en mooier dan Red alert 1. Heb het wel is gespeeld. Muziek en andere dingen kunnen gewoon automatisch gedownload worden vanuit de game. Geen cd of wat dan ook nodig :)
Red alert 2 is eveneens in ontwikkeling, Tiberian Sun heeft echter wel de eerste prioriteit, deze deelt meeste van de technologie en zal als eerstkomende als 4de game worden toegevoegd. RA2 zal het 5de spel zijn. Beiden staan op github en kan je mits je visual studio hebt de broncode van downloaden en zelf compilen, deze games werken best al goed. Er zijn nog wel enkele ontbrekende functies die je ook op github bij de devs kan volgen, waar ze nog volop aan bezig zijn, maar ik vermoed dat binnen het jaar Tiberian Sun af genoeg is om gereleased te worden.
Wat is de kans dat op termijn ook Tiberium Wars ge´mplementeerd gaat worden? Dat was wat mij betreft de laatste goede game uit deze reeks, zeker de Kane's Wrath uitbreiding heb ik helemaal plat gespeeld.

RA3 vond ik te veel een cartoon stijl hebben en C&C4 wil ik het al helemaal niet over hebben...
Tiberium Wars vereist een echte 3d engine, de kans dat dit de komende jaren ondersteund wordt in OpenRA is daarom zeer klein.
Tiberian Sun wordt al geport maar is nog in development. Die game heeft ook een isometrisch perspectief. Kun je selecteren als je van mod verandert. Red Alert 2 zal dan neem ik aan wel volgen.
TibSun werkt opzich al wel ze hadden alleen nog gigantische issues met server lag. Ik heb een aantal maanden geleden wat potjes gespeeld met 1 van de devs en gameplay wise werkt het eigenlijk al.
Tiberian sun ja, cool!
RA2 werd ook aan gewerkt. Ik weet niet of dat nog zo is.
Prachtig spel en super dat het zo weer speelbaar is. Hele dagen ingestoken destijds, met een piek tijdens Red Alert 2. Daarna afgehaakt in de serie omdat (naar mijn mening) de focus naar de graphics ging (3d engines) en dat pakte voor mijn spelervaring slecht uit, erg ingezoomd, units kwijt omdat ze achter een 3d gebouw staan, overzicht weg. Veel beter dan dit wordt het voor mij niet :-)
Mee eens.

OpenRA (Red alert onderdeel) heeft me weer veel uurtjes speel plezier opgeleverd.
Kaspersky geeft aan dat er een virus inzit en verwijderd het... :(
(Vermaak me er prima mee, daar niet van), staat op de exclude list...)

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 8 mei 2016 22:53]

Virusloos hier, false alarm ;)
De Russen zijn de badguys in Red Alert en dat kan Kaspersky niet goedkeuren natuurlijk ;)
Dat is de grap.... #Totallykilledthejoke
Fantastisch! Ik heb deze "kloon" enkele maanden geleden ontdekt en het is een geweldige modernisatie van deze goede ouwe games. Ik hoop dat ze in een komende versie nog kunnen zorgen voor een "save game"-optie. Vooralsnog ontbreekt dat, jammer genoeg. Desondanks, als hier RTS-fans zijn: Installeren en spelen die handel!
Hmm, als iemand die alle versies van de C&C reeks in zijn bezit heeft (ja zelfs Renegade) verbaas ik me er over dat ik dit de eerste keer is dat ik dit zie... Zeker even proberen als ik straks weer thuis ben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True