Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple iPhone 3G review

Door Danijel Dercksen, woensdag 9 juli 2008 15:19, views: 400.898

Conclusie

Na het immense succes van de eerste generatie iPhones zal Apple met de iPhone 3G proberen de rest van de wereld aan zich te binden. Het toestel ziet er erg mooi uit, is goed afgewerkt en er is over bijna alles nog eens goed nagedacht. Met een up-to-date-uiterlijk, vernieuwde software en nieuwe functionaliteit lijkt dit een gelopen race, maar we hebben toch enkele kritiekpunten.

Zo zijn de speakers verzonken in de body aan de onderkant, waar ze bij het eerste model nog afgeschermd waren door de kap van het toestel. Omdat de speakers verzonken zijn is dit een ideaal plekje voor stof en daardoor kan het geluid zachter worden of zelfs niet goed functioneren. Ook is het onduidelijk waarom er schroefjes zichtbaar zijn aan de onderkant. We gaan er vanuit dat een dealer daardoor zelf een accu kan vervangen, maar het toestel gaat erg moeilijk open.

Apple iPhone 3G (3)
De headphone-jack is erg goed geïntegreerd in het toestel en deze keer kun je wel alle headsets gebruiken die je zelf wilt. De achterkant van het toestel is gemaakt van hard plastic wat erg solide aanvoelt en oogt. Het ligt lekker in de hand en voelt niet goedkoop aan. Wel blijft het poetsen geblazen met het bijgeleverde doekje, omdat de smartphone anders binnen de kortste keren onder de vingerafdrukken zal zitten. Ook is opvallend hoe snel het toestel aan zowel de voor- als de achterkant bekrast raakt. Het Apple-logo is bij ons inmiddels beschadigd en op de voorkant wisten we al twee strepen te creëren die er niet meer afgingen. Dit gebeurde weliswaar zonder hoesje maar wel bij normaal gebruik. Verder moet gezegd worden dat alle knoppen aan de zijkant erg mooi afgewerkt zijn en dat het toestel over het algemeen een goede indruk op ons achterlaat.

De software is weinig vernieuwend te noemen. Het toestel heeft hier een daar een paar extra functies gekregen, maar veel konden we niet testen omdat de betreffende functionaliteit er nog niet op zat of de bijbehorende dienst nog niet geactiveerd was. De Microsoft Exchange-functie werkt in ieder geval erg goed en zelfs beter dan op Windows Mobile-toestellen. Accounts laten zich makkelijk configureren en de instellingen zijn eindeloos. De 'beperking'-optie is leuk maar waarschijnlijk in het dagelijks gebruik nutteloos. We kunnen ons echter ook wel weer voorstellen dat bedrijven de functionaliteit van de iPhone voor hun personeel willen limiteren.
Los daarvan is vanaf vrijdag de 2.0-firmware ook beschikbaar voor bezitters van de eerste generatie iPhones, die daarmee ook toegang krijgen tot de softwarematige verbeteringen.

De meegeleverde gps-software is onbruikbaar voor navigatie en in onze ogen meer een gimmick. Het geeft je wel een goed idee waar je bent en hoe je ergens naar toe moet lopen. Het gebruik in een auto is echter nutteloos omdat de kaarten te langzaam worden binnengehaald en omdat het overzicht niet voldoende is om snelle beslissingen in het verkeer te maken. Apple heeft zelf toegegeven dat de gps-antenne in de iPhone 3G eigenlijk te klein is om voor autonavigatie gebruikt te worden. Daar de iPhone geen mogelijkheid biedt om een externe gps-muis aan te sluiten houdt het daarmee ook een meteen op. We hebben nog stille hoop dat Tomtom kaarten voor de iPhone 3G zal uitbrengen. Met de algemene voorwaarden van de iPhone-sdk in ons achterhoofd hebben we hier vooralsnog echter een hard hoofd in. Tomtom zelf zegt dat het programma al nagenoeg af is, maar de onderhandelingen met Apple zijn nog gaande. In hoeverre Tomtom een oplossing heeft voor de beperkingen van de hardware is bovendien nog maar de vraag.

Samengevat is de vormgeving van de Apple iPhone 3G er erg op vooruitgegaan. Het toestel oogt strak en voelt goed maar is wel erg kwetsbaar en kent een paar kleine andere nadelen. De software is ten opzichte van de eerste generatie niet spectaculair vernieuwd en kent enkele bugs die nog verholpen dienen te worden. De drie nieuwe pilaren van de Apple iPhone 3G, namelijk 3G, gps en Exchange, zijn wellicht niet voldoende ontwikkeld om dit toestel als een echt vernieuwende opvolger van de eerste generatie iPhone te zien. Exchange werkt erg goed, maar de 3G-verbinding bleek in onze testsituatie wat zwakjes voor zwaar op leunende applicaties zoals Google Maps en Safari. Ook is het jammer dat de gps-ontvanger niet wordt ondersteund door goede navigatiesoftware.

Mocht je een eerstegeneratie-iPhone hebben, dan zul je geen hele spectaculaire verbeterpunten tegenkomen bij de iPhone 3G; met de 2.0-software voor jouw model haal je het leeuwendeel van de verbeteringen al binnen. Mocht je nog geen iPhone hebben dan is de Apple iPhone 3G een prima allround toestel dat qua gebruiksgemak en bedieningsconcept nog steeds superieur is aan concurrerende toestellen. De perfecte smartphone is het echter nog niet, daarvoor zijn er nog net te veel ruwe kantjes. Apple iPhone 3G productfoto 2

Pluspunten:
+ Erg mooi afgewerkt
+ Headphonejack is aangepast
+ Exchange werkt goed
+ 2.0-software doet zijn werk goed
+ Safari werkt op de meeste normale sites

Minpunten
- Geen gps-navigatiesoftware
- 3g-internetverbinding is zwak
- Wel erg vlekgevoelig
- Luidsprekers zijn te diep weggestopt
- Safari niet helemaal stabiel
- Verbinding tijdens bellen wordt soms verbroken

Apple iPhone 3G (1) Apple iPhone 3G (2) Apple iPhone 3G (3) Apple iPhone 3G (20) Apple iPhone 3G (21)

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Minpunten
- Geen GPS navigatie software
- 3G internetverbinding is erg zwak
- Wel erg vlekgevoelig
- Boxjes zijn te diep weggestopt
- Safari knalt er soms opeens uit
- Bellen kan problematisch zijn
Dat laatste vind ik toch wel een beetje een zorgelijk minpunt voor een telefoon...
De Microsoft Exchange-functie werkt in ieder geval erg goed en zelfs beter dan op Windows Mobile-toestellen.
Ik kon zo gauw niet meer over deze opmerking vinden in de review, mijn vraag dan ook. Wat is er beter aan de implementatie op de iPhone dan op de Windows Mobile toestellen? Dit soort opmerkingen zijn natuurlijk een beetje gevaarlijk in een review zonder onderbouwing of voorbeelden wat er beter aan is.

[Reactie gewijzigd door hiostu op woensdag 9 juli 2008 15:24]


Iets te kort door de bocht, dus iets genuanceerd.

Waarschijnelijk word het signaal verstoord in de kantoor maar buiten (screenshot: GPS in actie) is er opeens een goede verbinding.

daarom denk ik dat de conclusie geheel onjuist is over de ontvangst van de iphone op 3G en telefoon. Meestal word een verbinding verbroken vanwege de signaal, ga aub eerst na of het aan de kantoor ligt of t-mobile dan meteen een conclusie te trekken dat de ontvanger van het toestel zwak is.

In sommige gebouwen heb je zwakker signaal vanwege de bouwstructuur en de gebruikte matriaal.

In sommige gebouwen heb je zwakker signaal vanwege de bouwstructuur en de gebruikte matriaal.
Er wordt vergeleken met andere telefoons die wél volle ontvangst hebben op net dezelfde locatie.

En gebruikt maakt van dezelfde mast!

Vind het wel een goede review die misschien niet iedereen even mee eens is. Vind de ontvngst ook wel een heikel punt en de traagheid van het laden van maps, het ziet er beter uit dan HTC maar wel trager, soort van Vista dus die software op de iPhone ;) Verder zeer goed pakker features voor de prijs (zelfde als N95 bij introductie) 11 juli komt hij hier (VK) uit bij O2 ook als pay as you go (prepaid). Ben benieuwd hoe de prijzen hier zjn. Als hij rond de 200-300 pond prepaid is is het een zeer intresante optie, als je jail breaken geen probleem vind. Mogelijk gaat the carphone warehouse hem ook prepaid verkopen en die verkopen geen gelockte/gebrande telefoons, of je nou prepaid tmobile of prepaid O2 koopt in hun winkel. Maar goed ik ga off topic. Nogmaals goeie review, goeie balans en zit er over te denken deze aan te schaffen, hopelijk kan er nog iets aan de ontvangst gedaan worden.


Inderdaad ;)...Vista start bij mij precies 18! seconden sneller op als dat XP SP3 doet op me PC...

Maps is dan wel trager, de rest van de interface voelt een stuk sneller aan dan de HTC. Nu zal dit bij HTC nog wel verholpen worden door software updates (de iPhone software is al wat meer 'volwassen' denk ik) maar op het moment vind ik die telefoon irritant traag aanvoelen.

Ik ga wel kijken of ik de iPhone te pakken kan krijgen zonder simlock, mijn telefoon gebruik ik maar sporadisch maar het grootste voordeel voor mij is om een telefoon + gebruiksvriendelijke MP3 speler in één te hebben. Geen enkele andere fabrikant heeft dat voor elkaar gekregen tot nu toe. (Natuurlijk zijn er meerdere telefoons waarmee je muziek kunt luisteren, maar lekker werken vind ik het nooit hoewel dat natuurlijk persoonlijk is.)

En hoe weten ze dat dat exact die zelfde mast is? Wie zegt me niet dat die mast louter GSM ondersteunt en de IPhone is ingekoppeld op een 3G mast. Ik weet niet of ik sta te eilen, maar ik kan me er wat bij voorstellen.

IJlen doe je met een lange IJ :D

Ze testen met een sim die gebruik maakt van hetzelfde netwerk en dezelfde techniek... (Zo lees ik het in ieder geval...)
Dan kun je er vanuit gaan dat dezelfde mast gebruikt wordt of zou moeten worden. Hoe dan ook is het m.i. dus een minpuntje voor de IPhone!

Er wordt een UMTS sim gebruikt dat zijn apparte simkaarten geschikt voor het UMTS netwerk er wordt dus echt van dezelfde mast gebruik gemaakt.

Hoe je het dus ook wend of keert, de iphone heeft gewoon een slechte antenne (waarschijnlijk opgeofferd voor het design)

Ik werk zelf bij een bedrijf waar we die T-mobile UMTS/HSDPA (3G) abonnementen verkopen en ik kan je vertellen dat daar normaal gewoon volle geadverteerde snelheid mee gehaald kan worden (in dit geval 1500kbps dus net geen 200kbyte per seconden. 50 is dan in een gebied waar andere telefoons wel volledige berijk hebben erg matig :/.

Toch maar geen iPhone, waar het apparaat echt voor is (bellen en 3G apps) gaat nog niet goed.

@ MensionXL op de eerste foto zie ik anders duidelijk T-mobile 3G staan met 2 streepjes ontvangs... beter kijken of jezelf niet zo voor de gek houden. :P

[Reactie gewijzigd door roy-t op donderdag 10 juli 2008 14:49]


Als je goed kijkt dan zie je dat er geen gebruik van 3G wordt gemaakt maar van GSM.

Ik zit dit ook met stijgende verbazing te lezen. Niet goed kunnen bellen, crashende browser, vlek /krasgevoelig. Ik heb geen ervaring met 'concurrerende toestellen' (mag het iets specifieker? Zijn de blackberry en windows-mobiles powered - of de N95?)

Met bovenstaande pluspunten als 'de meeste normale sites..' heb je al bijna geen minpunten meer nodig.
Ik wist niet dat het zo triest gesteld was met mobiele apparaten (ik ben nog zo ouderwets dat ik alleen bel). Ik overweeg wel eens on the road te gaan emailen, maar ik neem aan dat apples concurrenten het dan weinig beter doen.
Ik wacht nog 2 jaar.

Volkomen mee eens. Met andere "concurrerende" toestellen kun je behoorlijk bellen, werkt de webbrowser prima (misschien niet zo gebruikersvriendelijk als de iPhone) en heb je geen honderden krassen als je de telefoon in dezelfde broekzak stopt als je sleutelbos. Een telefoon die niet fatsoenlijk belt is geen telefoon in mijn ogen

Mijn conclusie is dus inderdaad: tijd voor een firmware upgrade. Maar ik denk niet dat die de slechte ontvangst (waar btw de eerste iPhone ook mee te kampen heeft) kan verhelpen.

Een aantal mensen om me heen hebben een iPhone uit de eerste generatie, en deze belt echt prima met een goed ontvangst. Alleen op de lastige locaties hebben telefoons zoals een Nokia n72 (die ik zelf heb) een net iets beter bereik.

Ik denk dat de reviewer gewoon net op een ongelukkig punt in de stad stond, maar qua bereik (of het gebrek eraan) valt het nog mee. De iPhone 3G zou zelfs een beter ontvangst hebben volgens Walt Mosberg dankzij de plastic achterzijde die een beter signaal zou moeten kunnen ontvangen.

In een stad sta je niet op een ongelukkig punt, die zijn vergeven van de masten. In het buitengebied ja maar als je in een stad blind spots hebt doe je als provider iets echt niet goed

off-topic: een beetje wat t-mobile in de grensstreek heeft. In de buurt van de grens bel je meteen via een buitenlandse provider.

In een stad sta je niet op een ongelukkig punt, die zijn vergeven van de masten. In het buitengebied ja maar als je in een stad blind spots hebt doe je als provider iets echt niet goed
Toen ik nog met T-Mobile belde (±3 maanden) had ik thuis totaal geen verbinding, en op mijn werk viel de verbinding weg als het toestel bv. in mijn broekzak zat. Gelukkig was het een goedkoop abonnement, dus heb ik het af kunnen kopen om weer snel terug te rennen naar Vodafone.
Oh ja, ik werk op de Singel en woon in de Pijp, beide centrum Amsterdam dus. En dit was met mijn iPhone en een N80 en N72.

In het buitenland, Duitsland, Denemarken heb je met t-mobiel 5 strepen ontvangst hier in nederland is het op sommige plekken matig, ze hebben hierachter een nieuwe mast neergezet maar t-mobiel gebruikt die niet (nog steeds geen ontvangst in de woonkamer) kpn komt vol binnen.

Ik denk dat de reviewer gewoon net op een ongelukkig punt in de stad stond
Volgens de review zou dat uitgesloten moeten zijn, want ze hebben dezelfde simkaart in een ander toestel gebruikt, en dat toestel had wel behoorlijk bereik:
Quote artikel:
Volgens T-Mobile zou deze locatie volledige dekking moeten hebben, en dat bleek te kloppen toen we de T-Mobile-sim in een ander toestel stopten. Het bereik was aanzienlijk beter dan met de iPhone 3G.

(kleine correctie, het 3G internet netwerk en het gewone bel (gsm) netwerk zijn verschillende netwerken waar je verschillend bereik kunt hebben op dezelfde locatie)

Ik kon zo gauw niet meer over deze opmerking vinden in de review, mijn vraag dan ook. Wat is er beter aan de implementatie op de iPhone dan op de Windows Mobile toestellen? Dit soort opmerkingen zijn natuurlijk een beetje gevaarlijk in een review zonder onderbouwing of voorbeelden wat er beter aan is.
Dat bij pushmail van de iPhone je batterij sneller leeg is en op een Windows Mobile niet ?
Maar dan is het dus eerder andersom :-)
Als Apple zich maar had verdiept in hoe Windows Mobile dat tegenwoordig doet ...

[...]

Dat laatste vind ik toch wel een beetje een zorgelijk minpunt voor een telefoon...
edit:
I stand corrected, mijn collega's vertellen me dat het geen pre-release toestel is. Dus ik zit er naast...

[Reactie gewijzigd door Floor-is op woensdag 9 juli 2008 15:56]


En jij denkt dat ze binnen 12 dagen alle bestelde toestellen van een nieuwe firmware zullen voorzien. Mijns inzien is deze "fout" straks ook te vinden in de te kopen toestellen en zal er pas een update gepusht worden als het toestel aan staat.

Dat zou ook kunnen, maar lijkt mij niet echt een probleem...elke keer dat je de iPhone via iTunes koppelt kan een update gepushed worden, supersimpel. Maar ik verwacht niet dat deze fout zo groot is als de indruk die nu wordt gewekt...het lijkt mij gewoon wat sterk, aangezien deze UI 99% overeenkomt met versie 1. Verder was de aanschaf van de iPod Touch voor mij interessant, juist vanwege de ondersteuning die Apple biedt, schoonheidsfoutjes worden zeker weten verholpen en dat is een fijne gedachte.

Iets uitgebreidere review: link, 2 weken lang getest.

edit: En verder is er vandaag een nieuwe firmware gespot op de servers van Apple (MacRumors) met een hogere versienummer dan die op de 3G iPhones welke nu verspreidt worden. Dus wie weet heeft men al wat verbeterd her en der.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op donderdag 10 juli 2008 16:29]


het lijkt mij gewoon wat sterk, aangezien deze UI 99% overeenkomt met versie 1
Alleen zegt een UI precies niets over de functionaliteit die erachter zit, alleen dat het aanwezig is. Een goed softwaresysteem houdt UI en functionaliteit nl. zo gescheiden mogelijk. Punt is dat er achter de UI laag behoorlijk gesleuteld kan zijn aan de software, met in dit geval tot gevolg dat bellen problematisch kan zijn.

Hoe weet jij zo zeker dat Apple er niet een firmware van 3 maanden geleden op heeft staan op het model van de review en dat op de modellen die mensen vrijdag in de winkel kunnen halen er niet een firmware van een maand geleden op zit?

Vrij normaal dat bij demo modellen men nogal erg achter loopt qua hardware en software op de final versie. Daar kan vaak een wereld van verschil tussen zitten. Maar let wel, het is een mogelijke optie, het kan dus inderdaad zo zijn dat dit een bug is in de firmware welke ook zit op de modellen die vrijdag verkocht gaan worden. Hoe het precies zit zullen we in het weekend wel merken wanneer de ervaringen van de mensen die een iPhone 3G hebben aangeschaft hun weg naar het internet vinden.

Buiten dat is een opmerking als "bellen is problematisch" netzo informerend als "mijn computer is stuk": totaal nietszeggend. Het is ook afhankelijk van wat er problematisch is of dit een groot of een klein probleem is.

@Dlocks: waarom staat dat dan niet gewoon duidelijk in de conclusie vermeldt? Dat is waar ik dan ook op doelde ;) Vage terminologie waar dan ook in de review is niet handig omdat het nietszeggend is. Dingen die duidelijk zijn zeggen juist wel wat. Als je dan echter leest dat men een slecht bereik heeft gevolgd doordat verbindingen ineens verbroken wordt dan vind ik het verbreken van de verbinding niet bepaald raar meer. Ik vind dan ook niet dat er sprake is van problemen met bellen, eerder dat er sprake is van iets wat een gevolg is van de slechte ontvangst. Juist omdat het in die conclusie weer wordt vermeldt deed dat bij mij het belletje rinkelen dat er wel wat meer aan de hand moet zijn geweest maar dat vind ik dus juist niet meer terug.

[Reactie gewijzigd door ppl op woensdag 9 juli 2008 18:46]


Hoe weet jij zo zeker dat Apple er niet een firmware van 3 maanden geleden op heeft staan op het model van de review en dat op de modellen die mensen vrijdag in de winkel kunnen halen er niet een firmware van een maand geleden op zit?
Omdat Floor-is hierboven zegt dat het geen pre-release versie is? Wat overigens geen garantie is dat er dezelfde firmware inzit als in de toestellen die klanten gaan krijgen.
Buiten dat is een opmerking als "bellen is problematisch" netzo informerend als "mijn computer is stuk": totaal nietszeggend.
Daarom staat er in de review ook onderstaande bij:
Wel hadden we tijdens het reviewen soms het idee dat de softwareversie van onze iPhone 3G niet helemaal stabiel was aangezien de telefoon soms vastliep. Dit gebeurde bijvoorbeeld tijdens het bellen: de verbinding werd meerdere malen verbroken.
Lijkt mij nou niet echt nietszeggend.

Was bij de 1ste eyephone ook zo.
hebben hier interne antenne's en een repeater hangen, dus aan het sugnaal kan het niet liggen.
gsm ontvangst was gemiddeld al de helft slachter als met een nokia 6234 en 6310i.

bij gewoon bellen aan zijn bureau werd de verbindig soms verbroken.

toegegeven 1ste versie iphone, geen G3 getest.

maar die opmerking gecombineerd met het review, nee dank u.
ik hou mijn 6234 wel

Ik heb zelf een eerste generatie maar waar ik juist over te spreken ben is wel het bellen. Vooral als je je contact personen goed bij houd is het belachelijk makkelijk om te bellen. je kiest phone, contact en dan bellen of smsen. ook het keypad om zelf een nummer te kiezen: perfect uit gewerkt. Ik snap dan ook niet goed wat jullie klagen. Misschien iPhone in combinatie met Windows?(ik heb zelf een mac)

Over de gps navigatie software: met google maps kun je op de oude iphone wel degelijk een route plannen. Het lijkt me sterk dat ze dat hebben weg gehaald.

De rede waarom ik trouwens niet overstap is de provider. Waarom ze voor T-mobil snap ik niet. Ze lopen nogal achter met het netwerk zoals jullie al gemerkt hebben. Met vodafone heb ik zelfs op het grevelingenmeer nog verbinding. Waar ik ook ben heb ik verbinding terwijl dus in de randstad niet eens fatsoenlijk verbinding is.

Als je op de iPhone overstapt vanaf een Windows Mobile smartphone is het bellen op de iPhone een stukje minder prettig. Vooral omdat je niet kan zoeken door de contacten. Ook het ingeven van een gedeelte van een telefoonnummer waarna door de software de contactpersoon opzoekt is een functie die je zeker mist op de iPhone.
Gelukkig zullen een aantal van deze punten toegevoegd worden in de nieuwe firmware.

Het navigeren op zich zal ook bij deze firmware nog exact zo kunnen werken. Wat de review bedoelt is dat het niet echt bruikbaar is voor onderweg door de trage verbinding.

Iets anders wat ik wel jammer vind is de krasgevoeligheid. Ik heb de (oude) iPhone nu al zo'n drie maanden en ik moet echt heel goed zoeken om een krasje te vinden. (en ook dan kan ik er eigenlijk geen vinden :P)

[Reactie gewijzigd door fsfikke op woensdag 9 juli 2008 15:37]


Als je op de iPhone overstapt vanaf een Windows Mobile smartphone is het bellen op de iPhone een stukje minder prettig. Vooral omdat je niet kan zoeken door de contacten. Ook het ingeven van een gedeelte van een telefoonnummer waarna door de software de contactpersoon opzoekt is een functie die je zeker mist op de iPhone.
Gelukkig zullen een aantal van deze punten toegevoegd worden in de nieuwe firmware.
Volgens mij horen die er inmiddels al in te zitten, hoewel ik dat zelf nog niet getest heb. Op het introductiefilmpje op de apple-site is deze functionaliteit echter duidelijk wel aanwezig. :)

Hij heeft het ook over de achterzijde denk ik. Mijn iPod Touch krast als een tierelier op het chroom, maar het scherm zelf vertoont niets en ach...het voelt heerlijk in je hand en van een afstandje zie jet er niks van. :)

Ook op de achterkant van mijn iPhone kan ik geen krasjes vinden. Ik ben er wel voorzichtig mee, maar hij zit niet in een hoesje oid, gewoon in m'n broekzak of los op m'n bureau.

Als je op de iPhone overstapt vanaf een Windows Mobile smartphone is het bellen op de iPhone een stukje minder prettig. Vooral omdat je niet kan zoeken door de contacten.
Je kan wel zoeken in contacten bij fw2.0.

Ook het ingeven van een gedeelte van een telefoonnummer waarna door de software de contactpersoon opzoekt is een functie die je zeker mist op de iPhone.
dat lijkt me nou een functie die echt bijna niemand gebruikt. Het is toch veel gemakkelijker om een gedeelte van iemands naam in te typen? misschien ben ik een uitzondering maar ik ken echt vrijwel geen enkel telefoonnummer meer uit m'n hoofd.

ik gebruik het veel op mijn htc :S ben slecht in telefoonnummers te onthouden, moet soms iemand bellen (werk oid) en weet dan nog net een half nummer :)

Daarbij wil ik niet iedereen in mijn contactenlijst hebben staan met telefoonnummer en al ^^

Je hebt helemaal gelijk, alleen jammer dat ik wanneer ik mijn Windows Mobile telefoon opstart eerst n minuut moet wachten, waarna ik vervolgens naar start - phone ga om er vervolgens achter te komen dat ie inmiddels is vastgelopen.

WM6.1 verhelpt dat, maar t blijft behelpen, als je je nagels hebt geknipt kun je weer terug naar de stylus |:(

Bellen is niet goed als de verbinding vaak wegvalt... punt! En blijkbaar was dat bij dit 3G model wel het geval!

Dan mag je nog zo'n mooie contactenlijst/navigatiemenuutjes hebben, al waar het om draait in een telefoon is gewoon BELLEN, als ze daar de bal misslaan vind ik de iPhone niet meer dan een kostelijke grap. ;(

Jou reactie zou misschien wat genuanceerder kunnen, maar je slaat wel de spijker op zijn kop. Wat heb je nou aan een telefoon als je verbinding steeds verbroken word.

Hoho, informeer jezelf voordat je uitspraken doet over de kwaliteit van een mobiel netwerk. Lees eens een onafhankelijke test bijvoorbeeld. Ik heb zo'n test onder ogen gehad en T-Mobile heeft een dekking die niet onderdoet voor Vodafone. Alleen KPN had meen ik een 0,1% betere dekking. Dat was een jaar geleden ofzo. Het zal niet verslechterd zijn naar ik aanneem.

Bovendien heb je de uitspraken in het artikel niet goed gelezen, er wordt duidelijk uitgelegd dat ze meerdere toestellen op dezelfde zender hebben ingelogd gehad waarbij de iPhone een minder signaal aangaf dan de andere telefoons. Dat kan dus twee dingen zijn:

1. De iPhone heeft een andere schaalverdeling op zijn signaal-metertje.
2. De iPhone is minder gevoelig en heeft een sterker signaal nodig om te functioneren.

Welke van de twee het is, weten we na vrijdag. Ik ben benieuwd in ieder geval.

Het 3G netwerk van T-mobile is net wat minder dan dat van Vodafone en KPN op belnetwerk is er bijna geen verschil (dit kun je terug vinden op de dekkingskaarten van de providers. :)

T-mobile is de provider omdat die genoeg van de met IPhone gegenereerde inkomsten afstaan aan Apple. Geld is het leidende element geweest niet de dekking die een provider kan bieden.

Maar zoveel zal Apple/T-Mobile niet in 2 dagen kunnen veranderen ... Lijkt me zelfs dat ze reviewers zoveel mogelijk gebruik willen laten maken van de laatste mogelijkheden.

Ben ik nou de enige hier, want ik vind de eerste generatie iphone beter afgewerkt qua uiterlijk. De enige pluspunten die ik aan de nieuwe iphone kan vinden zijn de 3G , de verbeterde headphone ingang en dat er een redelijk goedkoop abbonoment bij zit. Maar verder? De pluspunten van de oude iphone tegenover de nieuwe zijn: Minder vlekgevoelig, niet de 2 schroefjes, plat lijkt mij een stuk handiger dan bol, boxjes komt minder snel stof in. Oftewel de iphone is nog wel rijp voor een paar verbeteringen. Valt me eerlijk gezegd nog wel een beetje tegen.

Ja ik vind die plastic achterkant ook lelijk. Ik dacht dat ze het wel hadden geleerd na de eerste nano. Niet dus.

Een vergelijking trekken is m.i. deels zinloos voor de Nederlandse doelgroep, omdat wij officieel nooit toegang hebben gehad tot de iPhone 1.0.

Vlekgevoeligheid is een kant van de tweezijdige medaille van de afwerking; die ziet er erg slick uit en is juist daarom vlekgevoelig. Persoonlijk had ik liever de ronde achterkant van de 3G gemaakt van het geborstelde aluminium van de eerste iPhone gehad, maar je kan niet alles hebben ;)

De schroefjes zijn m.i. een voordeel als dit inderdaad betekent dat je de telefoon daardoor eenvoudiger kan openmaken, hoewel ik ook met de naadloze sluiting van verschillende generaties iPods en Mac Mini's nooit problemen heb gehad.

Stof in de speakers vind ik mierenneuken. Ten eerste blaas je ze zo schoon, ten tweede zul je ze zelden gebruiken. De verzonken opstelling heeft ook als voordeel dat ze moeilijker te beschadigen zijn.

Het enige echte minpunt vind ik de trage verbinding waarover de review het heeft. Dat is toch erg jammer te noemen, vooral omdat T-Mobile je lokt met 2Mbit downstream. Als je dan effectief maar 512Kbit haalt in de Randstad (ik woon in Drenthe :X), dan is dat toch zorgelijk. Ik hoop dat dit met een firmware update op te lossen is, net als de verbindingsissues en crashes.

Al met al schrikt het mij niet af, ik ga vrijdag lekker in de rij staan :)

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op woensdag 9 juli 2008 15:45]


Officieel geen toegang gehad tot de iPhone 1.0 inderdaad. Ondertussen ken ik tientallen mensen die hem gewoon hebben :) inderdaad niet officieel, maar dat betekend nog niet dat heel weinig mensen hem hebben.

Ik ben het met je eens, ik vind de aluminium achterkant mooier ogen dan de harde plastic cover van de 3G, vooral het Apple-logo.

Een redelijk goedkoop abonnement is wel een goede verbetering, alleen is het fijn dat als je hem geïmporteerd hebt je zelf je (sim-only)abonnement kan uitzoeken. Zo blijkt uit de review alweer dat er genoeg kinderziektes zitten bij de FW van Apple en de service van T-Mobile zelf.

Nee je ben niet de enige, ik had dit echt niet verwacht. Plastic zal best goedkoper in productie zijn waardoor de abbo's misschien in prijs omlaag kunnen maar zoals hij er nu uit ziet is nog veel erger dan de 1e generatie in mijn ogen al was. "De 2 schroefjes" ben ik al op veel sites tegen gekomen. iPhone is een mooi stukje techniek maar dit ontwerp is zeker niet mijn ding, en dat geld voor alle generaties tot nu toe.
Persoonlijk had ik liever de ronde achterkant van de 3G gemaakt van het geborstelde aluminium van de eerste iPhone gehad, maar je kan niet alles hebben ;)
Je denkt er vrij makkelijk over, maar dit maakt het apparaat er een stuk goedkoper uit zien en aan voelen. Ik heb liever iets dat tegen een stootje kan of iniedergeval er zo uit ziet. Buiten de uitgebreide interface lijkt dit zo meer op een replica van de speelgoedwinkel.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op woensdag 9 juli 2008 16:07]


Lijkt me sterk overdreven. Ten eerste heb ik nog nooit een Apple product gehad in 25 jaar gebruik dat er uitziet alsof het van de speelgoedwinkel komt en ten tweede is 99% van de telefoons van een of ander plastic gemaakt, zien die er dan ook allemaal als speelgoed uit?

dat stof is een vermoeden en is in mijn ervaring met andere toestellen enorme onzin

Volgens mij komt er gewoon altijd stof in speakers/microfoons. Kan je gewoon niks tegen doen behalve af en toe schoonspuiten.
Af en toe vergeet ik mijn nieuwste telefoon op te laden en pak dan een reserve toestel van 8 jaar oud. Vol met stof uiteraard maar geen achteruitgang.

Ben het dus volledig met je eens dat het onzin is.

Dat Safari eruit knalt is inderdaad vrij apart, dit is mij nog nooit gebeurt op versie 1 en daar is deze iPhone 99% op gebaseerd. Zou zeker niet goed zijn als dit regelmatig gaat voorkomen, maar vooralsnog houd ik dat op een pre-release bugje.

Vlekgevoelig, klopt, net als alle touchscreens. Echter heb ik daar nog geen echte problemen mee ondervonden, video en het interface blijven prima leesbaar. Na een paar dagen geef ik het scherm een flinke poetsbeurt en klaar is kees.

Over het stof in de boxjes...dat is enigzins koffiedik-kijken en dit probleem zie ik al jaren met speakers op andere mobieltjes. Volgens mij zitten er wel filters in, dus met wat blazen zou dat opgelost moeten zijn.

Google Maps lijkt mij persoonlijk meer dan genoeg en vaak zelfs beter dan TomTom om even te zien waar je zit. Het is wat anders dan TomTom, uiteraard, maar je zou het vooralsnog gewoon moeten vergelijken met een GPS-ontvanger en bijbehorende kaarten (zoals Garmins etc). De voorwaarde in de iPhone SDK heeft betrekking op Google Maps waarmee geen navigatie toegestaan is, als het goed is zou TomTom derhalve gewoon de software moeten kunnen uitbrengen en eerlijk gezegd lijkt het mij sterk als Apple dat niet toestaat.

Hopelijk wordt de 3G bereikbaarheid geen probleem, dat zou erg jammer zijn, maar al met al zijn dit niet al te grote minpunten te noemen. En vooral het interface he... daar heb ik even lang op gewacht.

Wat ik mezelf afvraag is of er ook een 1 jarig abonnement mogelijk is, natuurlijk met aangepaste aanschaf kosten.

Nee volgens de FAQ van t-mobile alleen 2 jarige abonnementen !

Dat de ontvangst zo slecht en zo langzaam is vind ik eigenlijk niet zomaar een minpunt maareen heel groot minpunt voor een MOBIELE TELEFOON met een onbeperkt INTERNET abonnement.

Ik wil hem graag maar als ik dit zo lees zijn net de dingen waarvoor je een iphone zou kiezen toch niet 100% in orde !

De vraag is natuurlijk ook waar men getest heeft en of dit inderdaad op meerdere plaatsen een probleem is. Verder zie ik dit probleem bij meerdere mobieltjes en lijkt het soms eerder aan de provider te liggen dan aan de telefoon (hoewel dat net zo goed een groot probleem zou zijn). Hier in Utrecht heb ik echter nog nooit last gehad van slechte bereikbaarheid.

Zo te zien is de phone getest ten kantore van Tweakers. Dat is midden in het centrum van Amersfoort, vlak bij het station en kantoren van diverse grote telecom bedrijven, waaronder KPN. Nou niet echt wat je noemt een hutje op de hei...

Nee, maar zijn ze er ook mee naar buiten gegaan (vast wel, maar is belangrijk te weten) en zaten ze niet in een punt van het gebouw waar gewoon slecht bereik was.

Of ze het nu binnen, buiten, of waar dan ook getest hebben maakt niet uit. Feit blijft dat Orange en Vodafone beter presteerden op de betreffende lokatie.

Ja, maar het kan dan nog aan meerdere zaken liggen en moet je de telefoon gewoon wel op meerdere plaatsen testen, anders kan je er niet zo'n harde conclusie aan verbinden.

Dus staat in het artikel ook geen harde conclusie alleen maar vermeld dat het ontvangs slecht was. Verder is dat natuurlijk belachelijk voor ene telefoon.... slecht bellen.

Niet alleen op meerdere plaatsen testen, maar ook vergelijken met een andere telefoon (op hetzelfde netwerk) die je ernaast houdt en op dezelfde momenten dezelfde handelingen mee probeert te doen.

Nee, het feit is dat een andere telefoon op dezelfde mast een beter ontvangst had. In de testsituatie lag het dus duidelijk aan de telefoon en niet aan het netwerk. De test lijkt me niet helemaal grondig, maar het klinkt toch wel zorgelijk.

Zelfs daar zou ik niet al te zeker van zijn, het kan best zijn dat die andere telefoon helemaal niet op dezelfde mast zat (ik werk bij een mobiele telecom operator en zie vaak genoeg in onderzoeken dat twee telefoons in dezelfde ruimte niet dezelfde mast kiezen).
Als je dit zeker wil weten kun je het beste gewoon wat meer reviews afwachten (of zelf gaan testen natuurlijk).

(ik werk bij een mobiele telecom operator en zie vaak genoeg in onderzoeken dat twee telefoons in dezelfde ruimte niet dezelfde mast kiezen).
Met dezelfde simkaart?
Dan zou de iPhone een erg dom algoritme moeten hebben om steeds de slechtst bereikbare mast te kiezen.

Als een ander toestel op dezelfde locatie wel genoeg bereik heeft (wat in het artikel aangegeven wordt), dan ligt e.e.a. mijns insziens toch aan de iPhone 3g zelf. :?

Leuke conclusie, maar niet helemaal correct. Je moet dan met dezelfde sim (dus dezelfde provider) op dezelfde locatie met meerdere toestellen testen. Dan weet je het verschil per telefoon. Als je dat dan ook nog doet met sims van meerdere providers, kun dat weer in combinatie met de eerdere resultaten gebruiken om de providers tegen elkaar af te zetten. Zelfs per toestel.

Kruistabel :)

Gaat nogal lastig met een simlock op een toestel.

Leuke conclusie, maar niet helemaal correct. Je moet dan met dezelfde sim (dus dezelfde provider) op dezelfde locatie met meerdere toestellen testen
Leuk geprobeerd, maar de conclusie is in dit geval wel helemaal correct.
In de review hebben ze namelijk dezelfde sim (dus dezelfde provider) op dezelfde locatie met meerdere toestellen getest ;)

Even ter aanvulling van de nadelen:
- De 2MP camera vind ik toch wel degelijk een nadeel. Zeker als je ziet dat telefoons van een aantal jaar geleden al dit soort foto's konden maken. Tuurlijk heb je niet heel veel te klagen met 2MP, maar voor een telefoon van dit kaliber verwacht je toch echt een betere camera.
- Wat ik ook een beetje mis bij de camera is de mogelijkheid om filmpjes te maken. Erg jammer dat Apple daar niets mee gedaan heeft.
- Daarnaast mis ik de functie om een memorystick er in te voeren. Nu is dit niet echt een groot nadeel, maar had leuk geweest als het kon.
- Wat betreft de webbrowser is het jammer dat hij er soms uit knalt. Ook wel jammer dat de browser nog geen flash, java en/of windows media player ondersteund. Maar misschien dat dat nog wel komt.

Echter, wat ik hierboven geef zijn maar een aantal punten waarvan ik het jammer vind dat Apple daar niks mee gedaan heeft. Verder blijft het gewoon een top apparaat. Hij heel erg functioneel en niet te vergeten ook supermooi (het oog wil nou eenmaal ook wat). Ik ben het compleet eens met de pluspunten en overweeg er zelfs eentje te gaan halen. :9

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op woensdag 9 juli 2008 15:38]


- 2MP is net zo goed als 5MP op een mobieltje, dat weten we nu inmiddels wel. Kijk maar eens fullscreen (op een computer) naar een foto van beide sensoren, bij allebei is er nauwelijks sprake van detail.

- Filmpjes is een veel gevraagde optie, hoewel het mij niet interesseert. Daar kan je denk ik wel op wachten in een update, de mogelijkheid bestond namelijk al voor versie 1 van de iPhone in de vorm van een jailbroken-app. Het toestel moet het dus wel kunnen.

- Flash-card optie zou inderdaad mooi zijn. Echter, zo lang je niet je hele muziek-collectie erop zet (ik ben niet zo'n type gebruiker) is er weinig aan de hand. Ik heb de 16 Gb iPod Touch ooit gekocht met de verwachting dat de App store er ooit zou komen (fjew) en ik gebruik nog steeds maar 5 Gb samen met wat video-podcasts, kom ik nooit overheen. Ben je een heavy-user, dan zou het beperkend zijn ja. De apps zullen ook niet snel Gb's groot zijn, dus ook daar zie ik weinig problemen. In het ergste geval kan je altijd zaken er tijdelijk afhalen.

- Ik moet zeggen dat bij mij Safari super-stabiel is, ik flash absoluut niet mis (meeste zaken zijn toch reclame) en toch alles goed kan bekijken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op woensdag 9 juli 2008 16:20]


- Het verschil tussen 2 en 5MP zie je niet zozeer op je mobieltje zelf, maar wel zodra je hem overzet op een computer oid. Van een mobiel van dit kaliber had ik zelf meer gehoopt en eigenlijk ook wel een beetje verwacht. Gemiste kans van Apple, wat mij betreft.

- Laten we hopen dat filmpjes later wel ondersteund gaan worden.

- 16GB is opzich ruim voldoende voor de gemiddelde gebruiker hoor, maar het had toch mooi geweest. Echter, ik denk dat apple dit achterwegen heeft gelaten omdat men dan gewoon drag&drop muziek e.d. erop kan slepen. Nu moet dat via iTunes, wat Apple liever heeft denk ik.

- Goed te horen dat er ook mensen zijn met andere ervaringen mbt safari. Bij een enkele site is Java/Flash toch echt wel handig. Denk aan filmpjes op diverse sites. Een WMP ondersteuning lijkt me ook wel mooi, alhoewel ik me kan voorstellen dat je dat niet heel erg mist.

- 2MP != 5MP. Vergelijk de foto's van een 2MP camera maar eens met de 5MP camera van de Nokia N82 or N95... die zijn echt VELE malen beter (een xenon flits op de N82 helpt wel).

- Een flash card zal er bewust niet op gezet zijn.. een upgrade van 8Gb naar 16Gb kost ¤80 aanschafkosten, maar een 8GB SDHC kaartje is tussen de ¤25 en ¤50. dan is de keus voor het "goedkopere" model geen slechte.

- Vergelijken van de versie 1 software op de iPod touch met de versie 2 software op de iPhone 3G vind ik niet zinnig. Als blijkt dat de 3G versies een stabiliteitsprobleem hebben kan je dat niet zomaar goed praten door het wel goed te doen op een andere versie.

Ik moet overigens zeggen dat ik de abbonnementen niet extreem goedkoop vindt.

jongens.. kwaliteit = de lens... niet MP

een crappy lens met 100000 MP blijft beroerder dan een Carl Zeis lens met 1MP ...

Maar een goede lens met 5 MP is beter dan een goede lens met 2 MP ;)

Jammer dat die telefooncamera lenzen dan allemaal van PLASTIC zijn... enkele uitzonderingen daargelaten.

Plastic lenzen kunnen ook best goed zijn (op m'n 350D zat een plastic kitlens), punt is meer dat het simpelweg de grootte is wat ook problemen veroorzaakt, het is ontzettend moeilijk om hoge kwaliteit te slijpen, zeker op zo'n formaat. En dan is het plastic in de mobieltjes idd nog eens vrij goedkoop ook, licht ongevoelig, etc.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op woensdag 9 juli 2008 22:18]


Ik snap de problemen met Safari ook niet, het is inderdaad jammer dat er geen flash ondersteuning is, maar de browser is hardstikke stabiel en bij mij nog [b]nooit[b] gecrasht! En dat terwijl ik toch behoorlijk veel browse met m'n iPhone...

Voor filmpjes installeer je gewoon iPhone Video Recorder met Installer ;)
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011