Door , , reacties: 70, views: 87.668 •

De markt voor lcd-beeldschermen is volop in beweging. Het aanbod van lcd-televisies is aanhoudend groot en monitoren op basis van lcd-techniek domineren de markt. Een belangrijke mijlpaal werd vorig jaar bereikt: voor de eerste keer in de geschiedenis werden er meer lcd-televisies dan crt-modellen verkocht .

Hoewel er talloze merknamen op platte televisies en monitoren worden geplakt, is het aantal bedrijven dat daadwerkelijk zelf lcd-panelen met grotere beelddiagonalen maakt, beperkt tot een kleine groep hightech-ondernemingen. De belangrijkste spelers zijn momenteel AU Optronics, Chi Mei Optoelectronics, Hitachi, LG Display, NEC, Samsung, Sharp en Sony.

Toshiba lcd-tv

Het ontstaan van zo'n select gezelschap heeft een logische oorzaak: het investeren in lcd-technologie is razend duur. Bovendien zijn door de felle onderlinge concurrentie de prijzen voor platte beeldschermen de afgelopen twee jaar met tientallen procenten gedaald. Om toch enige winst te kunnen behalen op de lcd-divisies, zijn de grote spelers tal van samenwerkingsverbanden aangegaan. Zo sloten vorig jaar een viertal lcd-fabrikanten uit Zuid-Korea een pact, besloten Samsung en Sony gezamenlijk een fabriek te bouwen en nam Canon een belang in de lcd-divisie van Hitachi.

Marktanalisten denken dat de dynamiek in de lcd-markt voorlopig zal aanhouden. Een consolidatieproces zou pas te verwachten zijn als een meerderheid van de consumenten een flatpanel in de huiskamer heeft staan en de markt verzadigd raakt. Tot die tijd zal nog menig EK- of WK-folder met 'platte televisies tegen bodemprijzen' in de bus vallen.

Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht