Door , , reacties: 63, views: 59.594 •

De nieuwe mmo van de makers van Anarchy Online belooft geweld, blote borsten en vooral meer actie dan in een mmo gebruikelijk is. Het vechten is meer dan je personage 'aan' zetten en af en toe een speciale actie uitvoeren, en de makers richten zich met de inhoud uitsluitend op een volwassen publiek. Wij haalden alvast de oermens in ons naar boven in de bèta.

'Rated M for mature' heet het zo mooi in de VS. Hier staat er 18+ op de doos en daar was de Noorse ontwikkelaar Funcom ook op uit. De makers brengen het onvermijdelijke geweld in het spel - het is tenslotte Conan - met opzet expliciet in beeld. Bovendien figureren er nogal wat schaars geklede vrouwen in het spel, die niet zelden het oudste beroep ter wereld uitoefenen. De game grijpt terug op de wereld die Robert E. Howard in 1932 creëerde en daar horen geweld en luchtig geklede vrouwen in thuis. Maar Funcom had nog een andere reden om beide expliciet in beeld te brengen. Met de hoge rating wil Funcom opgewonden pubers van de servers weren. Of dat gaat lukken, is natuurlijk maar zeer de vraag, maar het streven is lovenswaardig.

Age of Conan: Hyborian Adventures

* Vechten

Toch zijn expliciet geweld en een blote borst hier en daar niet de voornaamste trekpleisters van het spel. Funcom hoopt vooral te scoren met wat zij zelf het Real Combat-systeem noemen. Het systeem houdt in dat spelers actiever moeten handelen tijdens het vechten dan in een mmo gebruikelijk. In het systeem dat nu gangbaar is, laat je een character aanvallen, waarna het poppetje uit zichzelf een patroon van standaard aanvalshandelingen blijft herhalen. De speler hoeft er alleen af en toe een speciale aanval tussendoor te gooien om het verschil te maken. In Age of Conan gaat het minder makkelijk. Elke slag, stoot of spreuk zul je zelf in gang moeten zetten, ook de meest simpele uithaal met een zwaard. Dat is niet alles, diezelfde simpele uithaal met een zwaard kan geplaatst worden. De slag kan recht door het midden, van links naar rechts en andersom uitgevoerd worden. Daarmee kun je anticiperen op de bewegingen van je tegenstander. Als een tegenstander in één hand een schild heeft, kun je aan de andere kant aanvallen. Uiteraard kun je zelf ook een schild hanteren en in plaats van aanvallen, je schild omhooghouden. Ook een schild omhoog houden is een actieve handeling die bovendien stamina kost. Na een seconde of tien is je stamina-meter wel leeg en ben je weer op je wapens aangewezen. Met je schild kun je dus hooguit wat tijd winnen. Misschien net genoeg tijd om je te laten genezen door een healer.

AoC gaat helemaal Unreal Tournament achterna met de mogelijkheid om weg te duiken. Door twee keer op W, S, A of D te drukken, duik je weg in de bijbehorende richting. Als slagroom op de taart zijn er dan nog de combo's. Door in level te stijgen, speel je er daar steeds meer van vrij. Je kunt ze vervolgens naar je action bar slepen. Gewoon klikken op de bijbehorende knop is echter niet genoeg om de combo te activeren. Als je op de knop drukt, verschijnt de combo centraal in beeld, met daarbij aangegeven welke slag of slagen je uit moet voeren om de combo te activeren. Waarmee ook het activeren van speciale acties een stuk actiever is dan gebruikelijk im mmo's. Er lijkt voorlopig één nadeel aan het nieuwe systeem: het is vooral gericht op melee classes als warriors en rogues. Classes die vooral gebruik maken van magie zullen minder merken van het nieuwe systeem.

Age of Conan: Hyborian Adventures

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles