Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 67.362 •

Voorlopige conclusie

Vermakelijk was het zeker en naar meer smaken doet het ook. Watch Dogs voldoet aan de verwachtingen als het gaat om het gevoel dat we hadden na de speelsessie. Een game die je na een halfuur speeltijd níet het gevoel geeft dat je veel langer zou willen doorspelen, kwalificeert zich niet als topgame. Watch Dogs ligt nog wel op die koers. Het blijft leuk om te spelen met Aidens vaardigheden als hacker, terwijl we dat nog niet eens hebben kunnen doen binnen de context van het verhaal. Het baart ons echter zorgen dat we binnen een halfuur diverse rariteiten tegenkwamen. Het is niet ongebruikelijk dat games in deze fase van ontwikkeling nog fouten bevatten, dus laten we niet te veel op de zaken vooruitlopen, maar dat er bij het naderen van de release van Watch Dogs nog vragen openblijven, is duidelijk.

Titel Watch Dogs Watch Dogs
Platform Pc, Xbox 360, PS3, PS4, Xbox One, Wii U
Ontwikkelaar Ubisoft Montreal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 21 november 2013
PS4: 29 november 2013
Xbox One: nog niet bekend

Watch DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch_DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch DogsWatch_Dogs

Lees ook de gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over de Watch_Dogs


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (44)

omg... Geweldig!!
Die jacht duurde in ons geval een meter of tien. Kennelijk is het de bedoeling of in elk geval de meest gebruikte aanpak om achter hem aan te rennen en hem te tackelen. Wij pakten direct een assault rifle en schoten de hacker neer. Een tikje rigoureus misschien, maar waar gehackt wordt vallen spaanders.
Ze hadden hier gewoon rekening mee moeten houden.

Is namelijk hetzelfde als wat ik het eerst zou doen. Achter hem aan rennen of afknallen met een ranged wapen? Lastige keuze :?

Wat ze hadden kunnen implementeren is dat je als je hem weet te achtervolgen of iig non-lethal omlegt je een geld of XP bonus krijgt.
Het valt mij ook op dat in bijna alle previews van deze game, de previewer zijn hacker overhoop knalt ipv te tackelen. Ik denk toch dat Ubisoft hier nog een stokje voor gaat steken of het gaat ontmoedigen. Vooral als ze 5 dagen lang niet anders gezien hebben bij de spelsessies op Gamescom kan het ze toch niet ontgaan zijn.
Maar ik denk dat het ook een soort test-dagen zijn. Kritische mensen die de game spelen (ja game-testers zijn ook kritisch...).
En dan kom je altijd dingetjes tegen die inderdaad niet helemaal lekker werken...
Betekend 'Plaform: Pc' altijd alleen Pc of kan dat ook 'Mac' zijn?
Ik betwijfel of het voor Mac beschikbaar zal komen tijdens release.
Misschien dat hij later geport zal worden maar dat is nog niet zeker :)

OT: Damn, Watch Dogs ziet er zooooooooo vet uit. Deze staat al sinds hij bekend gemaakt werd in pre-order.
Ubisoft port nooit games naar de Mac. En daarnaast is een Mac niet erg geschikt voor gaming.
Dat Mac niet geschikt is voor gaming lijkt mij uit de lucht gegrepen. Ja, de meeste standaard modellen hebben niet de beste high-end hardware die er op de markt zijn, maar dat betekent niet dat Mac an sich niet geschikt is voor gaming.
Je hebt wel een van de duurdere modellen nodig om dit te spel te draaien. Echt goed spelen gaat pas op een Mac Pro. Daarnaast worden er alleen de lichtere games op de Mac uitgebracht (Sims, Dota etc.) Als je wil gamen heb je gewoon een console of (zelf gebouwde) gamepc nodig.
95% van de Macs hebben alleen integrated graphics. Daar kun je hooguit op Minecraften of Simcity op "Low" spelen.
iMac, Macbook Pro hebben gewoon dedicated Nvidea of AMD grapics cards..

Afhankelijk van het model 512 of 1Gb werk geheugen.

Zelfs de Mac Mini heeft een dedi card, waar redelijk gegamed mee kan worden. Dus om stellig te zeggen dat alleen Minecraft en SimCity op low kan spelen is ook uit de lucht gegrepen.

iMac is het best verkochte model. En redelijk betaalbaar. Er zit een redelijk video kaart in en je kan er behoorlijk op gamen. Al worden die machines meer gebruikt voor foto en video bewerking voor thuis gebruik. Waar Mac ook groot mee geworden is. Maar gamen ja dat kan je zeker op een mac.
Ik speelde laatste de laatste Rayman via VMWare op m'n mid 2011 iMac. Dat werkte prima, hoewel Rayman niet op 2560x1440 bleek te kunnen werken :P.

Nu zal Rayman vast geen zwaar spel zijn. Portal 2 en Team Fortress 2 werkten ook prima.
Dat zijn dan ook de lichtste spellen die er zijn.
Ik speel Battlefield 3 max out op mijn 27' iMac late 2012 onder bootcamp met win7 x64. Heb de videokaart upgrade van 2GB erin. Slikt alles games prima op max en hapert niet, ook niet na enkele uren.
Het probleem is drivers en support vanuit Apple. Dit is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Onder Linux begint zich nu ook pas langzaam wat te ontwikkelen als we het over de grotere titels hebben (zie Valve met Steam). Er zijn op OSX en Linux een aantal hordes te nemen als het gaat om het soepel draaien voor software.

Daarnaast worden de meeste PC-games geschreven voor de Direct-X API. Succes met porten, want dat kan niet 1-op-1 worden overgezet naar de andere platformen.
Laat me raden, jij hebt nog nooit een Mac aangeraakt?

De reden dat games niet naar Macs worden geport is omdat het een veel kleiner afnamegebied is, er zijn immers veel minder Macs dan PCs in de wereld. Hierdoor is het vaak niet rendabel voor een ontwikkelaar om een game te porten.

Het ligt daarbij niet aan het besturingssysteem of de hardware, dat is generalisatie. Zeggen dat een Mac geen games kan draaien door de hardware is hetzelfde als zeggen dat een laptop geen games kan draaien. Je hebt netbooks en je hebt dikke gaming laptops, net zoals je Mac Mini's hebt en Mac Pro's.

Mijn iMac trekt met gemak de nieuwste games, zeker onder Bootcamp maar ook de enkele recent geportte game. Met mijn quad core en 12GB ram moet dat wel lukken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 30 augustus 2013 10:56]

Ja die quadcore en al dat ram geheugen werken prima als gpu of niet.

Wat een onzinverhaal. Er komt weinig voor uit, en de meeste Macs hebben een mobiele of budget/ low-end gpu er in zitten. Leuk dat je een i5 hebt, maar dat helpt je FPS vrij weinig. Het aantal mensen dat een mac heeft met een redelijke GPU is echt maar een paar procent. Dus er is eigenlijk vrijwel geen markt. En wat er is, ontstijgt het 'iOS'-niveau meestal niet, eigenlijk zijn het veredelde browsergames. Een paar grote titels zie je altijd wel naar Mac komen maar om te zeggen dat je keuze hebt...
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=mac hier de gemiddelde specs van Mac gebruikers op Steam. Gemiddelde VRAM is 256MB, en Intel HD4000 is de populairste GPU. Verder zie ik absoluut geen echt krachtige GPU's in die lijst. Eens met Vayra dus.
Probleem is dat ze laptop GPUs gebruiken die aanzienlijk minder krachtig zijn dan de desktop versies. Een GT680M is ongeveer gelijk aan een GTX660 voor desktops. En een Intel HD4000 is leuk voor een potje Dota 2 of Team Fortress, maar Watch Dogs gaat hij niet draaien. Ook is het vreemd dat die GT660M 512MB heeft, terwijl die normaal 2GB heeft, en voor dat model betaal je dan 1905 euro, terwijl je voor dat geld een pc met twee GTX780's kan bouwen.
Komt voornamelijk omdat mac's niet echt gemaakt zijn voor Games. Veel Mac gebruikers zie je daarom ook niet gamen. Het is dus verloren energie en geld als je game er voor gaat aanpassen.
Nee als je wilt gamen ben je altijd beter uit met windows. Draai dualboot zou ik zeggen.
Ubisoft are planning a release of Watch Dogs on:
PC
PS3
PS4
Wii U
Xbox 360
Xbox One
Als het Mac was stond dat er wel bij.

Ontopic:
Ik loop zelf niet echt warm van Watch Dogs, beetje een erg gehypte game op het moment. Ik wacht rustig even de reviews af en daarna kijken of wat het is :)
Ik vind het toch een goede vraag van hem. Altijd wordt er gezegd "For PC and Mac". Als ik dan naar de downloads gaat staat er niks voor mijn PC bij, want Linux valt niet onder een PC. Een Mac blijkbaar ook niet, terwijl ik het eigenlijk wl een Personal Computer vind.
PC wordt tegenwoordig in de volksmond beschouwd als Windows PC.

Mac wordt gewoon als MAC benoemd,
So... much... games... so... little... time...AAaaaarggghh...
Maar ff serieus, hij zit er echt gaaf uit! Via de site van US kun je de game pre-orderen bij bijv Bart Smit.
Voor zover ik kon zien alle versies behalve UPlay versie.
Lijkt te preorderen bij G2Play

[Reactie gewijzigd door Tuumke op 30 augustus 2013 08:44]

Dat moest hij doen door onze telefoon te hacken. Wil je iemand hacken, dan moet je ervoor zorgen dat hij geselecteerd is en ongeveer anderhalve seconde de hack-knop indrukken. Wij begonnen echter als een bezetene om een paal heen te rennen, waardoor onze tegenspeler er niet in slaagde om ons lang genoeg geselecteerd te houden om de hack af te ronden. Telkens als we zijn gezichtsveld verlieten, verloor hij zijn highlight op ons. Zo wist hij ons dus niet officieel te pakken te krijgen, hoewel hij goed door had dat wij de boosdoener waren. Op die manier slaagden we op curieuze wijze in onze poging hem te hacken.

Hoewel er nog wat ontwikkeltijd over is, en die tijd in deze fase vooral wordt besteed aan optimalisatie en bug fixes, is het toch een beetje schrikken dat we een van de basiselementen van Watch Dogs' multiplayer-gameplay zo eenvoudig op de knien kregen.
Mensen zijn nu eenmaal creatief en vinden altijd wel van die dingen :) het is onmogelijk voor devs om al deze zaken er tijdens de ontwikkeling uit te filteren maar het kan best zijn dat men het achteraf nog aanpast natuurlijk. Geniaal gevonden wel, ik denk dat ik er op zo een moment nog niet eens aan zou denken om rond een paal te gaan rennen :9

Ondanks de foutjes en bugs, dit spel wil ik! Het ziet er tof uit, het verhaal is weer eens iets anders en een open wereld om in rond te dolen en klooien spreekt me altijd wel aan (net zoals bij GTA). Laat maar komen die game! (maar wel next gen).
Ik heb zin in deze game. Hij is al gepre-ordered.
Waarom worden alle games van Ubisoft momenteel ''gehypt'' genoemd? Ik vind dit zeer irritant, blacklist zou ook zijn gehyped, terwijl het een fantastische game is. Ik verwacht nog meer van Watch Dogs, omdat dit het eerste spel is met een geheel "nieuwe" gameplay, althans dat denk ik.

Ubisoft brengt altijd geweldige titels uit, althans naar mijn mening. Dus stop eens met de HYPE om iets GEHYPED te noemen a.u.b. zoiets heet gewoon marketing.
Ik ben bang dat je deze game qua concept leuk is (multiplayer), maar niet goed doordacht. Doormiddel van trucs & tricks denk ik dat je deze game kan domineren en elke beginnende speler het leven zuur kan maken :o . In de single player zul je hier waarschijnlijk geen last van hebben omdat de ai dan het werk doet. Misschien is een game als watchdogs niet geschikt voor multiplayer!

[Reactie gewijzigd door carbonspeed op 30 augustus 2013 09:15]

Dit is een spel van Ubisoft en ik zie erg veel Assassins Creed elementen terugkomen. Althans de manier waarop sommige zaken voorbij komen, komen bekend voor. Ik zie ook zaken als over daken lopen, over hekken springen, etc.

Jurian, wat ik me nu afvraag: hoe speelt het spel als je moet rennen of over daken of treinen loopt? Beter dan in AC? Geen onverwachte-ik-ga-nu-met-mijn-controller-smijten-sprongen/bewegingen? Nu lijkt me niet dat hier de bekende verstop en dodeman sprongen inzitten. Volgens mij zijn deze in AC de boosdoeners van de af en toe wat frustrerende bewegingen. Maar ik vraag het me toch af.
Geen idee. Hoewel we wel zelf mochten spelen, werden we nog wel van A naar B gedirigeerd. Ik heb dus nog niet over treinen en daken kunnen rennen.
Nog even in spanning (af)wachten dus. Ik ben benieuwd. Dank voor het antwoord.
De gehele Assasins Creed interface/look staat me niet aan.
OT: Haha die regel ' beetje rigoreus, maar waar gehacked wordt vallen spaanders' was erg sterk.
I lol'd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013