Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 120, views: 81.254 •

Frostbite

Wat onze speelsessie ook duidelijk maakt, is dat Command & Conquer er door de Frostbite 2-engine erg goed uitziet. De vraag is een beetje of Command & Conquer, met zijn kenmerkende en enigszins stripboekachtige stijl, een krachtige grafische engine als Frostbite 2 nodig heeft. Lekker is het uiteraard wel. Je ziet het ook aan de game af, vooral in de details van de eenheden en de omgeving. Het maakt bovendien dat de game soepel loopt. Belangrijker is echter dat de engine invloed heeft op de gameplay. Zo kunnen zware tanks door sommige obstakels heen breken, wat wil zeggen dat ze sneller op hun bestemming zijn dan andere units.

Dat niet alleen, Frostbite is bekend om zijn destructability en dat komt ook in Command & Conquer tot uiting. Het maakt vooral grondtroepen kwetsbaar. Zware wapens en bombardementen kunnen rondvliegend puin veroorzaken, dat voetsoldaten pijn kan doen. Het heeft niet zo veel met de engine te maken, maar heel handig vonden we de shortcuts die rechts onder in het scherm staan. Knoppen waarmee je direct naar je Factory, Barracks, Command Center, Supply Center en Cranes kunt en waarmee je dus snel nieuwe bouwopdrachten kunt geven.

Command & Conquer

Voorlopige conclusie

Als we EA moeten geloven, is deze Command & Conquer slechts het begin van een nieuw leven als gratis speelbare serie. De uitgever denkt nu al na over gratis speelbare games in de Tiberium- en Red Alert-series, maar eerst verschijnt deze Generals, die er niet alleen vertrouwd uitziet, maar ook zo speelt. De facties, eenheden en Generals zijn net iets anders, maar de speelstijl is zeer vertrouwd. Waarbij de game alleen maar profiteert van een vooral grafisch sterke engine.

Het is daarbij goed dat EA luistert naar fans van de serie en ergens in 2014 het eerste deel van de campagne vrijgeeft, want dat ontbreekt nu aan het pakket. De grootste vraag is echter hoe het te koop aanbieden van nieuwe Generals zal uitpakken. Dat is een risicovolle onderneming, want als een betaalde General sterker blijkt dan de gratis varianten, is er sprake van pay to win en daar zullen de vele fans van de serie niet blij van worden.

Titel Command & Conquer
Command & Conquer
Platform Windows
Ontwikkelaar Victory Games
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum Najaar 2013

Command & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & ConquerCommand & Conquer


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (120)

Reactiefilter:-11200112+135+28+30
1 2 3 ... 7
Ik hoop dat de devs zich aan hun woord houden en het geen pay2win model wordt.
Laten we hopen dat die devs weten waar ze mee bezig zijn en de glorie van C&C Generals laten heropleven. Wat ik ervan lees en zie beloofd toch veel goeds :).
Ik vond Generals 1 van de leukste C&Cs, dus dit belooft wat. Alleen denk ik, aangezien het door EA gemaakt wordt, echt geen gratis game is. Ik ben persoonlijk erg tegen microstransactiegames omdat je van te voren niet weet wat je er kwijt aan bent. Ik betaal liever 1x voor een game en ben dan klaar. Tevens de reden dat ik DLCs verafschuw. Ik wil best 60 euro betalen voor een game die ik echt leuk vind, maar dan moet ik het ook wel in volledigheid kunnen spelen. (hint naar CoD en Battlefield)

Ik snap dat er geld verdiend moet worden, maar dan liever een keuze: Koop de game en krijg alles wat je nodig hebt voor X euro, of free 2 play met microtransacties naar keuze.
Koop de game en krijg alles wat je nodig hebt voor X euro, of free 2 play met microtransacties naar keuze.
Ja precies. Dat geven ze hier ook al aan. De enige game die de microtransacties acceptabel houdt (en dus geen pay-2-win) vind ik League of Legends, ik hoop ook echt dat ze een soortgelijk model aanhouden. Dit zou goed mogelijk moeten zijn aangezien de champions van LoL natuurlijk hetzelfde zijn als de generals van C&C. Houdt er wel rekening mee dat het principe niet het zelfde is. Er is een eindig aantal generals dat je op de markt kunt brengen zonder extra units en gebouwen erbij te moeten leveren.

Gratis is prima, maar ze willen er aan verdienen. En wat je kunt kopen moet natuurlijk ook wel voldoening geven als je het eenmaal gekocht hebt. Waarom zou ik het anders kopen? Het makkelijkste is om inderdaad de te kopen producten dusdanig overpowered te maken dat iedereen wil kopen; snel verdienen voor Victory Games.
Voor de community en de balans van het spel zou het het beste zijn om dus een LoL achtig model aan te houden. Dit is echter dus wel 3x zoveel werk voor de makers... Er zullen namelijk niet alleen nieuwe generals, maar nieuwe elementen worden bijgemaakt...
agreed een roulatie van generals zoals lol met gratis champions doet zou inderdaad voor mij een goede zet zijn, maargoed laten we zowieso kijken naar wat je krijgt,
een complete C&C game gratis, ik had deze game in de winkel gewoon gekocht hoor,
dus als ik wat geld uit ga geven omdat ik het spel echt leuk vindt (anders doe ik het niet natuurlijk) is voor mij alleen maar een bonus.

vaak koop ik een game en vindt ik het toch niks, ja jammer ik heb het geld al betaald.
maargoed zoals ik zei met een gratis roulatie en op die manier een methode om generals uit te proberen wil ik het best een kans geven, op die manier kan je ze proberen hoef je niet perse wat te kopen, krijg je een afwisselende ervaring en is het niet zo dat er echt een standaard overwicht komt.

(houdt het ook fris met andere gratis generals elke week)

anyways best positief over deze game, ziet er gewoon strak uit, krijg zin om de oude generals alvast weer even op te pikken :)
je vergeet HoN in deze :D Most epic game ever imho...haha. Daar hebben de microtransacties ook geen invloed op de mogelijkheden die de gamer heeft, alleen kun je coole kostuums, announcers, taunts en dat soort leuke speeltjes gewoon los kopen (voor de fans erg leuk).
Maar anywayz, free2play heeft zo zijn voordelen maar trekt ook gelijk allerlei "retards" aan en trollers. Ik vind deze game wel interessant maar tegelijkertijd denk ik dat het echt niet zo cool meer wordt als de oude C&C en Red Alert. Daar zouden ze toch echt nog meer naar toe moeten vind ik persoonlijk om dit echt weer een grote speler te maken in de RTS games.
Ik vind dat ze eigenlijk gewoon teren op de naam van deze titel wat terugleidt naar jaren en jaren geleden. Nu heb ik wel regelmatig gelezen dat Generals aardig goed was, zag er ook degelijk uit moet ik zeggen. Voor de rest heeft EA eigenlijk na Generals niks noemenswaardigs uitgebracht.
Vind het ondanks de sterke grafische engine toch niet echt heel veel speciaals hebben. Die sfeer zoals bij de oude C&C en RA, dat grauwe sfeertje met duistere muziek etc. veeeeeel cooler gewoon. Maarja, die bedrijven moeten allemaal een zo groot mogelijk publiek bereiken tegenwoordig. En dat gaat ten koste van dingen als de sfeer en de muziek etc. als ook eigenlijk het meest belangrijke, de gameplay.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 30 augustus 2013 02:14]

Daar hebben de microtransacties ook geen invloed op de mogelijkheden die de gamer heeft, alleen kun je coole kostuums, announcers, taunts en dat soort leuke speeltjes gewoon los kopen (voor de fans erg leuk).
Skins, gadgets etc. die geen invloed hebben op de gameplay zijn voor mij dus geen reden om geld uit te geven, en met mij de meeste overige gamers ook niet (vooral niet de casuals, die dit een keer spelen met vrienden, maar niet structureel). Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat de opbrengsten van dit soort items genoeg oplevert om de game rendabel te maken. Vergeet niet dat dit geen "versimpelde" RTS is zoals de meeste andere free to play games dat wel zijn, maar een volledige game, met een volledige engine. De toegevoegde waarde moet er wel zijn natuurlijk...
Vind het ondanks de sterke grafische engine toch niet echt heel veel speciaals hebben. Die sfeer zoals bij de oude C&C en RA, dat grauwe sfeertje met duistere muziek etc. veeeeeel cooler gewoon. Maarja, die bedrijven moeten allemaal een zo groot mogelijk publiek bereiken tegenwoordig. En dat gaat ten koste van dingen als de sfeer en de muziek etc. als ook eigenlijk het meest belangrijke, de gameplay.
Ik heb de sfeer en de muziek nog niet gehoord, wellicht heb je gelijk, maar ik zie gewoon een heerlijke nieuwe C&C waarin ik weinig wezenlijk verschil zie t.o.v. voorgaande delen. In dit geval zijn dat dus juist goede zaken! Ik wil niet dat C&C verandert, maar zichzelf blijft en dat doen ze hier behoorlijk goed. Muziek en sfeer zijn belangrijk; ja. Maar de sfeer is niet anders voor zover ik kan zien, en de muziek, tja, die heb ik nog niet gehoord.
De devs vast wel maar het mangement niet...die zien $$$ waarbij de devs de code zien :)
dan zien de devs toch echt ook $ ;)
Een must-see presentatie van EA:
http://www.slideshare.net/bcousins/paying-to-win

Het gaat over Battlefield Heroes, een kleiner Free to Play test-project van EA. Strekking van het verhaal: Pay to win is rendabel. EA weet dit.

Ik heb geen hoop dat deze game helemaal vrij is van arbitraire padding, grind en fodder in de hoop dat je deze iritaties bereid bent af te kopen.
je hebt wel kans dat er misschien een soort lvl systeem in zit en dat je met geld dan sneller xp kan krijgen, en visuele upgrades, zoals in veel andere spellen ook zit.
En dat vind ik nog steeds pay2win want vooral in het begin kan je helemaal niet zoveel xp krijgen dan als je betaald.
De C&C serie is mijn favoriete game. Ik wil niet weten hoeveel uur ik de verschillende versies gespeeld heb. Ik kijk er naar uit!
Ik vond generals al niks, voor mij heeft het helemaal niks meer met C&C te maken. Ik blijf wederom wachten op een waardige C&C. Geen C&C zonder Kane en Tanja.
Multiplayer lijkt me wel erg pay2win worden (aangezien nieuwe generals niet met xp ofzo te unlocken zijn a la smite maar enkel met harde pegels)
Gelukkig zitten er ook singleplayer elementen in waarbij dat niet zo'n probleem is.
Ikzelf zal hem dan waarschijnlijk ook enkel gratis in co-op met vrienden of single spelen.
ik denk dat je die gewoon met ingame currency kunt unlocken
en ingame currency krijg je door veel games te spelen en te winnen (Influence points en Riot points)

ik hoop dat ze het op de zelfde manier als LoL champions hebben gedaan met de generals zo kun je geld besteden aan Skins en als je dan een general/champion gelijk wilt hebben dan ja moet je wat eurotjes uit geven

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 29 augustus 2013 14:21]

Alle generals zijn gratis te unlocken. Door potjes te spelen krijg je punten. Deze punten kunnen gebruikt worden hiervoor. Alle gameplay elementen zijn unlockable. De dingen waarvoor je echt moet betalen zijn oa skins.
Bron? Ik kan dit namelijk nergens terug vinden. Vergeet bovendien niet dat je met Riot Points (die je moet kopen) ook deze dingen kunt kopen, en dat (zoalsi k hierboven al aangeef) voor veel mensen skins niet genoeg reden zijn om geld uit te geven. Het extra snel unlocken van nieuwe generals wel.

maar zoals ik ook al heirboven aangeef, bij LoL kun jeo neindig nieuwe champions maken, bij deze generals gaat dat niet. Na 10 nieuwe generals heb je vrijwel alle combo's met je units al gehad, dus moeten er naast nieuwe generals ook nieuwe items/structures/units komen. Behoorlijk wat extra werk dus voor de devs.

Ik hoop met heel mijn hart dat ze dat wel gaan doen, maar ik ben er echt bang voor.
Hier heb je een bron:

http://www.commandandconq...ney-talks-with-ea-tobster

Het hele pay2win verhaal uit deze preview is dikke onzin
nice, is dus exact hetzelfde als Riot inderdaad :)
F2P lijkt mij een goed uitgangspunt om anno 2013 nog een lucratieve game in de markt te zetten. Ik ben benieuwd naar de uitwerking. Het enige waar ik mij echter altijd ontzettend aan gestoord heb bij C&C is de path finding. Is hier al iets over te zeggen?
Recent nog eens Red Alert geinstalleerd voor de fun (draait btw op Windows 8 met gepatchte exe) . Die eerste missie met Tanya (Hahaha) en Einstein (Increeedibel), het blijft toch momerabel en nog steeds funne gameplay! En niet te vergeten de FMV Intro!!!!

Intro: http://www.youtube.com/watch?v=_R6xCWcf_VU

Ik hoop dat deze terug de gameplay brengt van vroeger, want dat heb ik niet meer terug gevonden in alle moderene C&C's. Voor mij kwam er teveel tralala bij ipv een basic menu, minen, bouwen, trainen, aanvallen!
Met de Fostbite engine hoop ik toch op een nieuwe C&C Renegade, of de optie om 1 van je voertuigen zelf te besturen. Dat lijkt me gewoon geweldig.

oh en : The glow! The wonderful glow!
Ja een soort van dungeon master concept.
Ieder team zijn eigen commander en als gewone speler een unit kunnen "commanderen".
Belangrijker is echter dat de engine invloed heeft op de gameplay. Zo kunnen zware tanks door sommige obstakels heen breken, wat wil zeggen dat ze sneller op hun bestemming zijn dan andere units.

Dat niet alleen, Frostbite is bekend om zijn destructability en dat komt ook in Command & Conquer tot uiting. Het maakt vooral grondtroepen kwetsbaar. Zware wapens en bombardementen kunnen rondvliegend puin veroorzaken, dat voetsoldaten pijn kan doen.


Ha. Dat had Red Alert 2 ook al. Tanks konden door zandzakken en hekken heen. Lichtere karretjes en mannetjes niet. Sterker nog, in de mappen waar er ijs was konden tanks als ze óf niet snel genoeg reden óf over een stukje zwak ijs reden, er doorheen zakken.
Blies je daarnaast bepaalde objecten op zoals explosieve tonnetjes dan had je behalve de splash damage ook nog een stuk of 5 rondvliegende brokstukken die schade berokkende aan units.

Maar goed, daar hebben we blijkbaar tegenwoordig de Frostbite engine voor nodig.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013