Door , , reacties: 56, views: 40.175 •

Belangrijke pijlers behouden

Met Need for Speed: Most Wanted leverde Criterion Games vorig jaar een sterk vervolg in de Need for Speed-serie. De Britse ontwikkelstudio maakte een Need for Speed: Most Wanted zoals zij die game voor zich zagen en oogstten daarmee redelijk wat succes. In het kader van EA's strategie om de Need for Speed-franchise bij minimaal twee studio's onder te brengen, wordt de titel voor dit jaar, Need for Speed: Rivals, niet door Criterion gemaakt. Het Zweedse Ghost Games leidt het project, al vervult Criterion wel een ondersteunende rol.

Het gevaar van zo'n verdeling is dat beide studio's er een eigen koers op nahouden. Dat zie je nu bijvoorbeeld een beetje gebeuren bij Call of Duty. Een deel van de features voor e-sports die vorig jaar door Treyarch werden geïntroduceerd, ontbreekt dit jaar. Kennelijk denkt Infinity Ward anders over de koers die Call of Duty als franchise moet varen: verwarrend voor gamers die de serie jaarlijks in huis halen. Je weet eigenlijk nooit welke features er een jaar later nog steeds zullen zijn en welke weer verdwijnen.

Wie luttele minuten naar Need for Speed: Rivals kijkt, ziet dat een dergelijk probleem tussen Ghost Games en Criterion niet speelt. Rivals oogt en voelt in alles als een doorontwikkeling van Most Wanted. Hoewel de opzet van het spel anders is, bleef een aantal van de fundamenten van Most Wanted behouden. Zo biedt Need for Speed: Rivals de speler een open, vrij begaanbare spelwereld, waar races gewoon op straat 'gevonden' kunnen worden. Daarnaast speelt Need for Speed-netwerk Autolog weer een rol en bleef het Easydrive-systeem behouden.

Easydrive was wat ons betreft een van de succesvolste toevoegingen die Criterion Need for Speed heeft gebracht. Het menu, dat je kunt bedienen terwijl de gameplay gewoon verdergaat, laat je snel races starten of auto's upgraden. Het had in Most Wanted tot gevolg dat gamers die geen zin hadden om ellenlange stukken vrij te rijden, zich snel in de raceactie konden storten. Rivals belooft hetzelfde gebruiksgemak.

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True