Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 40.160 •

Voorlopige conclusie

Need for Speed: Rivals biedt een totaalpakket dat dik in orde lijkt. Doordat je kunt spelen als racer of als politie biedt het spel verschillende soorten gameplay. Dankzij All-Drive gaan offline- en onlinegameplay hand in hand, en af en toe naadloos in elkaar over. De open spelwereld zit boordevol actie, die ook nog eens in beeld wordt gebracht in prima graphics, mede mogelijk gemaakt door de Frostbite 3-engine.

Toch hebben we nog een flinke kanttekening bij de game. We zijn er nog niet in geslaagd een rode lijn te ontdekken die leidt naar een bepaald einddoel. Natuurlijk: uiteindelijk zul je snellere auto's te pakken krijgen, maar is dat voldoende drijfveer om door te spelen? Daarnaast is er nog de vraag wat All-Drive in de praktijk oplevert, helemaal bezien in het licht van wat het kost. Ontwikkelstudio Ghost Games heeft al toegegeven dat Need for Speed: Rivals op 30 frames per seconde draait, omdat All-Drive veel rekenkracht opeist, terwijl in het verleden vaker is gebleken dat 60 frames per seconde in een racegame meer dan wenselijk is.

Titel Need for Speed: Rivals Need for Speed Rivals
Platform Pc, Xbox 360, PS3
PS4, Xbox One
Ontwikkelaar Ghost Games
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 19 november 2013
PS4: 29 november 2013
Xbox One: nog niet bekend

Need for Speed RivalsNeed for Speed RivalsNeed for Speed RivalsNeed for Speed RivalsNeed for Speed RivalsNeed for Speed RivalsNeed for Speed Rivals


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (56)

pff..de most wanted vond ik echt saai, en dan zeker die rip-off versie die je krijgt als P+...de helft van de wagens moet je nog kopen.....nee, NFS op ps3 heeft nooit gewerkt....de beste NFS was op PS2
Offtopic; De beste NFS was NFS 2 met 3DFX ondersteuning ;)

Ontopic: Lijkt me weer een leuke NFS, om als oom agent de achtervolging in te zetten op de virtuele wegen. Grafisch ziet het er weer heerlijk uit in ieder geval.
NFS2, damn, moet die CD eens terugzoeken :p Dat waren inderdaad nog eens goede tijden.
Porsche Unleashed vond ik qua handling het meest realistisch. Die auto's waren echt tricky, daarna is het heel hard bergafwaards gegaan. De hoeveelheid arcade is nogal bizar hoog en het heeft weinig meer met echt autorijden te maken. Sluit je een stuurwiel + pedalen aan, is het realisme echt weg. Geef je voorzichtig gas: rijd je nog met een burnout weg |:(

Nee, de NFS-serie heeft voor mij afgedaan. Een goed racespel hoeft van mij niet per se een simulator te zijn, maar een klein beetje realisme is toch wel mogelijk? Denk aan de GT-serie bijvoorbeeld, dat is ook geen sim, maar doet wel z'n best om realistisch te zijn :)
Nou dan zou je het beste de NFS (eigenlijk alle race games als je geen stuur hebt) games op console kunnen doen. Bij mij op de xbox360 kan ik bij elke NFS(althans die ik gedaan heb) game rustig optrekken door de trigger zacht in te drukken.

Sowieso als je geen controller/stuur op de pc gebruikt vind ik racegames niet goed te doen (lees: kinderspel) dmv pijltjes, ik weet nog dat ik NFS UNDERGROUND 1/2 deed met een vriend, en easy won met 1 hand op de pijltjes en de ander met een fles bier..
Sinds Most Wanted en Carbon (alweer iets minder) zijn er geen goede NFS meer uit gekomen.
Ik ben het helemaal met je eens. In NFS zie ik nog steeds een lekkere arcade racer. Ik heb me uren en uren vermaakt met Most Wanted. Wanneer komt er weer eens zo eentje. Gewoon een simpel verhaal. Begin met een Polo en werk jezelf omhoog om uiteindelijk je rivaal met een Lambo te verslaan..... De goede oude tijd :9
Het is wel overduidelijk dat ze VFX artists van Battlefield 3 losgelaten hebben op deze game. Heel de colorgrading is hetzelfde. :P
Dat is toch iedere keer als er een nieuwe console uit komt, next gen heet dat :P
Reality is brown

Opvallend trouwens, want Criterion had juist de zonnige kleuren schema's.
Criterion is meestal kleurrijk... spreek mij ook meer aan dan dat grauwe
Easydrive was wat ons betreft een van de succesvolste toevoegingen die Criterion Need for Speed heeft gebracht. Het menu, dat je kunt bedienen terwijl de gameplay gewoon verdergaat, laat je snel races starten of auto's upgraden.
Easy drive was wat mij betreft goed in het aantonen dat je niet kunt auto rijden en andere dingen doen tegenlijk. Vooral op de Vita was het echt onmogelijk om je auto onder het rijden aan te passen en niet ergens tegen aan te rijden.
Vooral ook irritant dat het menu onder sommige omstandigheden vanzelf sloot (als je stil stond en de motor sloeg af bijvoorbeeld. En je stond stil omdat je in het menu aan het klooien was).

Was toch een zeer vermakelijke game, dus als dit een mooie hot pursuit/most wanted combi word dan zie ik dat wel zitten.

Alleen 30fps, dat is wel wat zwakjes om aftegeven op een van je features. Optimaliseren!
Djeez, dat ziet er goed uit hoor, vond de laatste 'wanted' wat saai. Ik hoop dat er wat aan het verhaal gesleuteld word. Wanted 1 was brilliant iig
Zoals al gezegd bij de video; lijkt allemaal wel heel erg op Hot Pursuit (2010); http://www.youtube.com/wa...e&v=Yxwgg35Bt5E#t=262

Politie, racers en emp kennen wel al. Het is de vraag of Alldrive voldoende toevoegt. In Test Drive unlimited viel het mij altijd een beetje tegen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 augustus 2013 14:23]

Is er al iets bekend over offline multiplayer? Komt die nu wel weer?
het is wel jammer dat de weg duidelijk gemaakt word door de groene lijn op de mini map. want dat vind ik bij burnout paradise zo gaaf. je kan zelf je route naar het einde bepalen.

ook omdat burnout paradise super arcade is, en de autos echt heel snel gaan. is voor mij nog steeds de beste racegame. ik hoop dat deze need for speed niet te lastig word
Wat mij onduidelijk is: Als je All-Drive uitzet (gewoon volledig offline racet) gaat je framerate dan wel omhoog? Of blijf je vastzitten op die 30?

Verder overigens wel typisch dat ze nu al tegen de beperkingen van de nieuwe consoles aanlopen en fps moeten gaan knijpen...

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 28 augustus 2013 14:46]

Ik zou toch nog steeds graag NFS Underground 3 zien verschijnen! Dat gevoel is sindsdien naar mijn mening niet meer teruggekomen.
"Een echte Need for Speed game zoals je het wil hebben". Ben vlak na dit zinnetje en het zien van een politieauto met Nitro afgehaakt. Weer een bagger NFS editie.

Wanneer kunnen ze het niveau tippen van NFS Porsche unleashed en de top delen daarvoor

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013