Door , , reacties: 18, views: 19.861 •

Uitgever 2K Games gaf aan de vooravond van de gamescom hoog op van de game die het in Duitsland zou gaan aankondigen. 2K Games wilde uiteraard niet verklappen wat het ging tonen in Duitsland, maar liet wel los dat het om een nieuwe game van Firaxis ging. De hoop was dus onmiddellijk gevestigd op een nieuwe Civilization, de serie waarmee de studio bekend is geworden. Die nieuwe Civ houden we vast nog te goed; Firaxis is voorlopig zoet met een heel andere game. Het werkt aan Xcom: Enemy Within, een uitbreiding voor het in 2012 verschenen Xcom: Enemy Unknown.

Zoals je mag verwachten bij een uitbreiding blijft de kern van de game intact. Dat wil zeggen dat je nog steeds aan het hoofd staat van Xcom, de internationale organisatie die de voortrazende alien invasion moet zien te stoppen. Je hebt ook nog steeds last van de Council, die je verrichtingen beoordeelt, en de aan Xcom deelnemende landen, die weliswaar geld doneren om de strijd te financieren, maar hun steun ook kunnen intrekken als je te weinig resultaat behaalt.

Redacteur speelt Xcom: Enemy Within

Mechanized Exoskeletal Cybersuits

Enemy Within verandert dus niets aan de setting van de game, hoewel de titel doet vermoeden dat er aan het verhaal nog wel een draai gegeven gaat worden. Los daarvan; de uitbreiding is vooral een flinke verzameling kleine aanvullingen op de bestaande gameplay. Zo kun je in Enemy Within je troepen uitrusten met Mechanized Exoskeletal Cybersuits, kortweg MEC's. Al moet je wel je basis uitbreiden met het nieuwe Cybernetics Lab voordat je een MEC kunt bouwen. De MEC is een nieuwe, stevige class in je arsenaal, die heel andere eigenschappen heeft dan je gewend bent. Zo heeft de MEC door zijn stevige pantser veel minder behoefte aan dekking, wat nogal afwijkt van wat je in Xcom gewend bent. Uiteraard kun je hem wel achter een obstakel posteren, maar hij kan het ook zonder stellen.

Xcom: Enemy Within

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True