Door , , reacties: 48, views: 44.210 •

Voorlopige Conclusie

Assassin's Creed III bleek bij veel gamers niet zo in de smaak te vallen als vorige delen wel hadden gedaan. Wie de setting van grote, uitgestrekte steden mist, zal ook in Assassin's Creed IV: Black Flag niet de game vinden die hem of haar ooit zo aansprak. Wie echter afknapte op Connor als held, zal met Edward Kenway een stuk tevredener zijn. De man brengt iets van de flair en mannelijkheid van Ezio Auditore da Firenze terug. De gameplay onderscheidt zich in die zin dat het verkennen van het Caribisch gebied met de Jackdaw een belangrijke rol kan innemen als je dat zelf wilt. Ben je eenmaal in een stad aanbeland, dan voelt de game weer vertrouwd, en moet Ubisoft zelfs oppassen dat 'vertrouwd' niet omslaat in 'herhalend'. Desondanks voelt Assassin's Creed IV: Black Flag weer heerlijk en kunnen we niet wachten om het Caribisch gebied wat uitgebreider te verkennen.

Titel Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV pack
Platform

PC, Xbox 360, PlayStation 3
PlayStation 4, Wii U, Xbox One

Ontwikkelaar o.a. Ubisoft Montréal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 29 oktober 2013
PS4: 29 november 2013
Xbox One: nog niet bekend
Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag

Reacties (48)

Meen je dit nu? Ik vind toch wel dat AC veel vooruitgang boekt bij de grote delen: AC1->2->3->4. Vooral dit deel is een wereld van verschil vergeleken deel 1/2/3. Heb je jou reactie ergens opgeslagen in een notepad bestandje of hoezo zeg je dat?
Ook dit deel sta ik van te kijken,daar waar ik een grote stad gewend ben om te freerunnen etc is dit totaal anders.
Ik kijk erg uit naar dit deel, iets totaal nieuws in de AC branche :D
Ondanks dat ik het niet fijn vindt moet ik het met je eens zijn.

Een aantal dingen ergeren mij in de voorgaande spellen en zullen, als ik de review lees, mij in dit spel weer ergeren. Het onbedoeld, naar bepaalde punten, springen is iets waarvan ik had verwacht dat het weggewerkt zou zijn. Het niet meer kunnen doen waar ik zin in heb omdat de game me als het waren verplicht een richel vast te pakken of aan die tak te gaan hangen terwijl ik dat niet wil. Op een ton springen terwijl ik erlangs wil "free runnen" om te ontsnappen. Allemaal acties door het spel beslist ondanks dat ik dit niet wil.

Daarnaast vraag ik me af hoe ze de verhaallijn, waarin AC vroeger in mijn opinie zo goed was, door kunnen zetten op zo'n manier dat het boeiend blijft?

Spijtig om te zien dat ze het verhaal buiten de animus zo slapjes houden en erg snel afronden.
Misschien maar eens hard over na denken of ik dit spel ga halen..

*edit onderstreepte tekst toegevoegd ter verduidelijking*

[Reactie gewijzigd door GeKo op 26 augustus 2013 09:42]

Grappig verschil tussen ons 2, want ik vind het juist een belangrijk onderdeel dat het spel ook doet wat jij aangeeft en niet voor zichzelf denkt. als ik zelf toch een afgrond in wil springen en de damage voor lief neem... wie is het spel dan om mij dat te ontzeggen? Als ik rechtdoor wil springen naar die balk, waarom moet het spel mij dan bij sturen zodat ik neerkom waar de code denkt dat ik het eigenlijk had gewild? dat wilde ik namelijk niet!

De vraag is natuurlijk, in hoeverre wil de meerderheid aan het handje gehouden worden, want dat perfecte punt bied de meeste verkopen aan voor de maker. Voor de meerderheid is dat goed, alleen in mijn ogen jammer dat de meerderheid meer door het verhaal heen wil lopen in plaats van uitgedaagd worden in het spel.

in AC1 kon ik nog proberen tijdens het klimmen een spring recht omhoog te maken, waarna er niet altijd een richel was, je kwam dan weer terecht waar je was. in de latere kun je niet een onnodige sprong maken. is het niet mijn eigen vergissing als het nutteloos is? is het niet mijn eigen stomme fout als ik verkeerd spring en te pletter val? dat maakte het klimmen spannend en een uitdaging.... helaas hebben ze dat verwijderd. ik vind dat zelf bijzonder jammer. met AC4 hebben ze het spel in mijn ogen dusdanig kinderlijk gemaakt dat ik niet meer vooraf kan zeggen of ik het ga kopen (na AC1 was ik wel verkocht!). Het resultaat is dat ik eerst een 'demo' zal proberen voor ik er geld aan uit geef.
Precies dat. Stel je voor ze hadden in de eerste Prins of Persia een 100% "spring en ik red het" rate gehad, was de game maar half zo leuk geweest.

Ik wil zelf bepalen of en waar ik val. Tuurlijk spring je wel een mis en soms was een leap of faith meer een leap of een plat dubbeltje. Maakt mij toch niks uit? Je ging gewoon weer verder waar je was gebleven.

Als ik dit zo lees, neig ik ook om eerst een demo te spelen. 3 heb ik pas geleden gekocht, omdat ik geen tijd had, maar hier erger ik me al aan de automatische freerun acties.

Tijd zal het leren.
Dit is precies waar ik mij aan erger, het feit dat ik niet meer nutteloos weg kan springen mocht ik dit willen. Mijn verwoording is niet helemaal geweldig maar we zijn het met elkaar eens.

Mijn ergernis ligt bij het zelfde fenomeen dat "CMD-Snake" hier onder beschrijft.
Het komt nog wel eens voor dat het spel mij een kant op duwt als het waren waardoor niet gebeurt wat ik wil. Waardoor heel vaak het doelwit ontsnapt en ik opnieuw kan beginnen. In de laatste AC was dat vooral te zien bij het bemachtigen van de Alamanac bladen. Ik spring naar het blad toe en kom 2 meter verder op een richel te zitten waar ik niet eens heen sprong dit soort ongein heeft tot veel ergernis geleidt.

Ik word ook niet graag aan het handje gehouden en ga liever een paar keer dood doordat ik mis spring en 12 meter val dan dat ik ergens aan hang wat ik niet voor ogen had.
Dit is echt niet terecht. De AC delen zijn van bijzonder hoge kwaliteit elke keer.

AC2, Brotherhood en Revelations zijn echt geweldige delen. AC3 was dan wat minder, maar dat kwam vooral omdat je te weinig tijd doorbracht met beide karakters dat ze zich echt konden ontwikkelen. Enzio had daarvoor drie games de tijd. En ergens was het komisch hoe Haytham ineens van ambigu naar super slechterik ging.

Ik kijk uit naar dit nieuwe deel. Hopelijk heeft de nieuwe hoofdpersoon meer persoonlijkheid dan Connor.
AC-serie heeft qua verhaal altijd wel diepgang en kennis gehad. AC3 was voor mij minder en dat had vooral te maken met het feit dat ik het pas leuk begon te vinden vanaf Sequence 6. TIjdens het spelen met Haytham heb ik me zo lopen ergeren aan het personage dat ik niet in het spel kwam. Daarnaast vond ik de tijd minder boeiend. Maar dat zal voor Amerikanen waarschijnlijk niet gelden.

Wat betreft het klimmen en klauteren sluit ik me aan bij het artikel. En ik snap ook niet dat dit nog steeds niet is aangepakt. Ik neem aan dat wij niet de enige zijn die hierover klagen. Ik heb persoonlijk de meeste moeite icm tijdsopdrachten of achtervolgingen. Bij normaal spelen is het irritant, maar klim ik weer omhoog en ga ik verder. Ik heb ook nooit de logica gesnapt; ik ren recht een dak over, stuur ook zo, en dan ineens spring je rechts naar beneden. Er zullen wel bepaalde punten zijn waar je beter niet overheen kan rennen, oid.
Mijn ervaring met het klimmen is meer dat Enzio of Connor onbedoeld bleven kleven aan iets. Je achtervolgd een doel, gebruikt freerunning en ineens klim je een muur op. Gevolg doelwit ontsnap razend snel en je mag weer opnieuw gaan. :(

Ik heb bij dit spel ook wel wat twijfels over het deel in het heden. Je voelde in de voorgaande delen nog een gevoel van urgentie waarom je in het verleden zat te zoeken. Maar nu ben ik benieuwd hoe ze dat terug willen brengen.
Dat had ik alleen toen ik nog geen ervaring met het spel had (ik speel hem op de 360, jij denk ik op de pc?) Maar je hoeft niet continu de klim/sprint knop in te houden. Bij bepaalde plekken waar je dus denkt van hier moet die even niet klimmen ga je op een normale manier rennen.
Het ligt dus niet zo zeer aan het spel maar aan de gebruiker.
Wie is Enzio eigenlijk?? ;)
Ezio Auditore da Firenze ...

bron

Vanaf deel 1 tot en met het 3e deel van 2 helemaal suf gespeeld. Deel 3 boeide me niet zo veel. De beelden van 4 zien er wel weer super uit.

w00t
Ik ben het met je eens, hoewel je niets onderbouwd verder.

Met AC gebeurt hetzelfde als met CoD. CoD 4 was fantastisch! Net als AC 2. Daarna ging het zwaar bergafwaards. De ziel, liefde en emotie is uit de game.

'Laten we nu piraten doen, dat speelt toch iedereen wel weer'. Zullen ze gedacht hebben. Als je vind dat de verandering van de setting echt totaal iets nieuws is.. tja.. dan is het ze dus gelukt.

Kijk je naar de graphics, houten klazen, gezichten die er niet uitzien, irritaties die maar niet worden verbeterd, dan kun je niets anders dan uitmelken van een mooie franchise concluderen.
Must have dit! Ik twijfel alleen nog of ik hem bij de release haal voor de 360, of dat ik wacht tot ik een next-gen console in huis heb. Lastig lastig...
Ik zou even wachten totdat de reviews uit zijn. Assassin's Creed 3 was niet van zo'n kwaliteit dat ik dit zou gaan pre-orderen.
Ik heb het idee dat deze beter gaat zijn dan 3. Meer varen (dat vond ik persoonlijk echt supervet aan 3), en een stoerder hoofdpersoon, ik denk dat het wel snor zit met 4 :).
Ben weer afgeknapt op exclusieve content , en het niet vernoemde maar o zo waarschijnlijk uplay verwevenheid.
Must have!! Heb meteen een pre-order geplaatst voor de PS4 versie.
Ik was altijd zéér grote fan van de AC games. Toch heeft deel 3 voor mij dit een beetje verpest. Connor vond ik gewoonweg niet interessant en ik voelde mij na uuuuuuuren gamen nog steeds verdwaald. Daarbij ben ik denk ik 1 van de weinige die het spel eigenlijk speelt om er achter te komen wat er met Desmond gebeurd?
Ik ben bang dat het met Black Flag alleen maar erger zal worden en zal de game dan ook links laten liggen.
Ik zie niet hoe het verhaal met de templars hier nog in verwerkt zit. Ik vind het maar niks waar AC nu heen gaat. De originele gameplay wordt vervangen door meer guns en explosies. En de jaarlijkse release doet de games ook niets goeds. Ik ga AC pas weer spelen als ze geen jaarlijkse release doen en een paar eeuwen terug in de tijd gaan want dit is echt helemaal niks.
Het verhaal van de templars zal in de loop van de tijd wel weer duidelijk worden. Als je kijkt naar AC3 begon het ook bij Abstergo maar kijk eens war het eindigde. Wat ik wel jammer vind is dat de link tussen het heden en verleden niet meer bij een persoon is. Iedereen kan naar alle verledens toe om zaken te ontdekken. Juist dat het verleden in het DNA van een persoon lag vond ik een leuk idee. Maar we zien wel waar dit zich naartoe ontwikkeld.

De guns en explosies was een te verwachte stap, of je het leuk vind of niet is aan ieder om zelf te bepalen. Altaïr -> Ezio -> Connor was iedere keer een flinke stap voorwaarts in de tijd. Connor -> Edward is nu een stapje terug in de tijd. Ik verwacht/vermoed dat we in de toekomst nog meer naar het heden toe groeien. Dat betekent modernere omgevingen, wapens.

Ik heb helaas nu even geen bron, maar ik meen me te herinneren dat de schrijvers het einde van de Assassins Creed franchise al hebben uitgewerkt. Het verhaal zal zeker ergens naartoe groeien/werken in de komende games.
Overigens vind ik wel dat er enige logica is aan het verdwijnen van die link. De staf die rond de Animus zat kon al meekijken met de persoon in de Animus, en die kreeg de beelden die in zijn eigen DNA waren gecodeerd te zien. Nu wordt enkel niet meer het eigen DNA uitgelezen, maar een ander DNA. Het klinkt als een vrij logische volgende stap. Al ben ik het met je eens dat het verdwijnen van die link ergens ook wel een beetje jammer is.
Waarom doen mensen altijd zo negatief over het derde deel. Ik vond het echt een top spel. Ik moet wel zeggen dat ik de delen daarvoor weer niet heb gespeeld. Maar zat helemaal in het verhaal en de grafisch was het spel ook erg mooi.Klein minpuntje is het indianenverhaal. Die vond ik minder interessant. Ben zeker benieuwd naar dit deel. Ook al vind ik de verschillen niet zo groot met Assassins creed 3. Het vechten op de boten is vrijwel hetzelfde. Alleen er zijn wat meer details. En meer mikpunten.
Dan wil ik je aanraden de gehele serie eens te spelen als je je dan nog niet kan vinden in het, overwegende negatief, commentaar dan is dat zo maar je hebt op dit moment geen basis van vergelijking binnen de AC serie.
Ik ben het eens met edmidrp en ColonelChocomel. Het verhaal van de lichtgeesten en Abstergo was veel te langdradig en je weet eigenlijk nog niet waar je aan toe bent. Ook de opdrachten die je met Desmond moest uitvoeren waren ook te saai voor worden (wie wil er nu over cubicals klimmen en freerunnen???) en waren meer verplichting dan dat ze daadwerkelijk iets toevoegde aan het verhaal.

En dan de onnodige "sidequests" die je hebt. In Deel 2 was het nog wel te pruimen en dat spel heb ik ook op 100% uitgespeeld. Bij de uitbreidingen van deel 2 heb ik de meeste al voorbij laten gaan en bij deel 3 heb ik mij enkel met de mainquest bezig gehouden.

De sidequests zijn zo verschrikkelijk irritant. Eerst moet je een duiventeelt zien te vinden. Daarna wordt je naar de andere kant van de stad gestuurd, moet je de persoon uitschakelen, krijg je meteen 10 paleiswachten over je heen. Vervolgens moet je nog een paar posters weghalen om je "wanted"-level naar beneden te halen en ben je klaar. Na een kwartier werken, heb je 500 roebels binnengehaald wat ongeveer een halve arm-beschermer is. En als je dan het volledige bedrag hebt voor de hele arm-beschermer van 1000 roebels, dan heb je er een halve hitpoint bij gekregen. Totale tijdsverspilling mede omdat je de extra spullen niet nodig hebt en je het verhaaltechnisch niets toegevoegd aan de game.

Daarnaast vond ik het laatste deel ook een heel stuk minder interessant. Connor was niet boeiend, de toevoeging van geweren is een doodsteek voor AC en de Amerikaanse burgeroorlog staat ook niet hoog op mijn lijstje qua historische gebeurtenissen.

De enige manier waarop Ubisoft mij had kunnen interesseren was door deel 4 in Japan af te laten spelen tussen 1000 en 1500. Ninja's, de burgeroorlog, geen vuurwapens (die de Amerikanen en de Britten meenamen). Allemaal een stuk meer in lijn met AC2. Maar goed, Ubisoft heeft voor deze setting gekozen wat een heel stuk in lijn ligt met deel 3. Ik haak af. Misschien in de toekomst weer...
Bijna helemaal met je eens, alleen vond ik zelf de sidequests in deel 2 en de dlc's wel cool, ook heb ik in deel 1 t/m Revelations bij ieder spel na het uitspelen nog de tijd erin gestoken alle armour, wapens, veren, schilderijen en beelden te verzamelen, gaf me toch altijd wel een gevoel van voldoening als je dan door je huis liep en alle rekken etc vol lagen met gear, en de extra armour punten kwamen altijd wel van pas, ook vond ik het in de 2 vervolgen op deel 2 heel gaaf om een team assasins op te leiden, wat ze in deel 3 weer totaal vernacheld hebben.

Moet trouwens zeggen dat 1 van de weinige 'nieuwe dingen' die ik wel leuk vond aan deel 3 die paginas waren, collectables die je achterna moest zitten, kost het in ieder geval 'wat' moeite om ze te pakken te krijgen.
Ik ben nu bezig met Brotherhood, en na wat worstelen om genoeg geld te krijgen om betere wapens te kopen heb ik nu (sequence 7) zoveel geld (>800.000 florijnen) dat ik alle winkels die ik tegen kom leegkoop "omdat het kan". Er zat echt een kantelpunt in van steeds net niet genoeg geld tot geld als water. Ik ga dus nu wel verder met de main quest, maar ik laat alle side quests liggen omdat een groot deel aan motivatie weg is.

Eigenlijk zijn de items die je nodig hebt voor de winkelmissies ook collectables. Sommige kan je wel kopen, maar de meeste moet je vinden in de schatkisten of roven van wachten die je hebt omgelegd. Ik had aardig wat moeite om alle items te vinden in ieder geval.

Het verhaal van AC1, AC2 en Brotherhood vind ik nog steeds erg boeiend. Ik ben altijd bang dat een uitgever het idee heeft dat een spel steeds beter moet, en dat ze dat dan proberen door de hoofdpersoon meer te laten kunnen. Natuurlijk is het fijn als je van alles kan, maar bijvoorbeeld Grand Theft Auto is daarin doorgeschoten. GTA 2 is voornamelijk botsauto spelen, Bij GTA III kan je auto's roven en wat mannetjes schieten, in GTA IV moet je bijna the Sims spelen om het spel door te komen.
AC is in Brotherhood al vrij uitgebreid. Naast de main quest heb je veren, vlaggen, schatkisten om te vinden, zijn er side-missies vanuit de hoeren, dieven en nog een groep, en kan je mensen opleiden tot sluipmoordenaar en die ook weer op pad sturen. Dan heb ik de Romulus-aanbidders, winkels/winkelmissies met investeringen en 'de waarheid' nog niet eens genoemd. Van mij hoeft het echt niet nog uitgebreider, ik heb nu al moeite om het overzicht te bewaren

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus