Door , , 48 reacties, 44.744 views •

Voorlopige Conclusie

Assassin's Creed III bleek bij veel gamers niet zo in de smaak te vallen als vorige delen wel hadden gedaan. Wie de setting van grote, uitgestrekte steden mist, zal ook in Assassin's Creed IV: Black Flag niet de game vinden die hem of haar ooit zo aansprak. Wie echter afknapte op Connor als held, zal met Edward Kenway een stuk tevredener zijn. De man brengt iets van de flair en mannelijkheid van Ezio Auditore da Firenze terug. De gameplay onderscheidt zich in die zin dat het verkennen van het Caribisch gebied met de Jackdaw een belangrijke rol kan innemen als je dat zelf wilt. Ben je eenmaal in een stad aanbeland, dan voelt de game weer vertrouwd, en moet Ubisoft zelfs oppassen dat 'vertrouwd' niet omslaat in 'herhalend'. Desondanks voelt Assassin's Creed IV: Black Flag weer heerlijk en kunnen we niet wachten om het Caribisch gebied wat uitgebreider te verkennen.

Titel Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV pack
Platform

PC, Xbox 360, PlayStation 3
PlayStation 4, Wii U, Xbox One

Ontwikkelaar o.a. Ubisoft Montréal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 29 oktober 2013
PS4: 29 november 2013
Xbox One: nog niet bekend
Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag Assassin's Creed IV: Black Flag

Reacties (48)

Reactiefilter:-148044+131+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Must have dit! Ik twijfel alleen nog of ik hem bij de release haal voor de 360, of dat ik wacht tot ik een next-gen console in huis heb. Lastig lastig...
Ik zou even wachten totdat de reviews uit zijn. Assassin's Creed 3 was niet van zo'n kwaliteit dat ik dit zou gaan pre-orderen.
Ik heb het idee dat deze beter gaat zijn dan 3. Meer varen (dat vond ik persoonlijk echt supervet aan 3), en een stoerder hoofdpersoon, ik denk dat het wel snor zit met 4 :).
Ik zie niet hoe het verhaal met de templars hier nog in verwerkt zit. Ik vind het maar niks waar AC nu heen gaat. De originele gameplay wordt vervangen door meer guns en explosies. En de jaarlijkse release doet de games ook niets goeds. Ik ga AC pas weer spelen als ze geen jaarlijkse release doen en een paar eeuwen terug in de tijd gaan want dit is echt helemaal niks.
Het verhaal van de templars zal in de loop van de tijd wel weer duidelijk worden. Als je kijkt naar AC3 begon het ook bij Abstergo maar kijk eens war het eindigde. Wat ik wel jammer vind is dat de link tussen het heden en verleden niet meer bij een persoon is. Iedereen kan naar alle verledens toe om zaken te ontdekken. Juist dat het verleden in het DNA van een persoon lag vond ik een leuk idee. Maar we zien wel waar dit zich naartoe ontwikkeld.

De guns en explosies was een te verwachte stap, of je het leuk vind of niet is aan ieder om zelf te bepalen. Altaïr -> Ezio -> Connor was iedere keer een flinke stap voorwaarts in de tijd. Connor -> Edward is nu een stapje terug in de tijd. Ik verwacht/vermoed dat we in de toekomst nog meer naar het heden toe groeien. Dat betekent modernere omgevingen, wapens.

Ik heb helaas nu even geen bron, maar ik meen me te herinneren dat de schrijvers het einde van de Assassins Creed franchise al hebben uitgewerkt. Het verhaal zal zeker ergens naartoe groeien/werken in de komende games.
Overigens vind ik wel dat er enige logica is aan het verdwijnen van die link. De staf die rond de Animus zat kon al meekijken met de persoon in de Animus, en die kreeg de beelden die in zijn eigen DNA waren gecodeerd te zien. Nu wordt enkel niet meer het eigen DNA uitgelezen, maar een ander DNA. Het klinkt als een vrij logische volgende stap. Al ben ik het met je eens dat het verdwijnen van die link ergens ook wel een beetje jammer is.
Waarom doen mensen altijd zo negatief over het derde deel. Ik vond het echt een top spel. Ik moet wel zeggen dat ik de delen daarvoor weer niet heb gespeeld. Maar zat helemaal in het verhaal en de grafisch was het spel ook erg mooi.Klein minpuntje is het indianenverhaal. Die vond ik minder interessant. Ben zeker benieuwd naar dit deel. Ook al vind ik de verschillen niet zo groot met Assassins creed 3. Het vechten op de boten is vrijwel hetzelfde. Alleen er zijn wat meer details. En meer mikpunten.
Dan wil ik je aanraden de gehele serie eens te spelen als je je dan nog niet kan vinden in het, overwegende negatief, commentaar dan is dat zo maar je hebt op dit moment geen basis van vergelijking binnen de AC serie.
Ik ben het eens met edmidrp en ColonelChocomel. Het verhaal van de lichtgeesten en Abstergo was veel te langdradig en je weet eigenlijk nog niet waar je aan toe bent. Ook de opdrachten die je met Desmond moest uitvoeren waren ook te saai voor worden (wie wil er nu over cubicals klimmen en freerunnen???) en waren meer verplichting dan dat ze daadwerkelijk iets toevoegde aan het verhaal.

En dan de onnodige "sidequests" die je hebt. In Deel 2 was het nog wel te pruimen en dat spel heb ik ook op 100% uitgespeeld. Bij de uitbreidingen van deel 2 heb ik de meeste al voorbij laten gaan en bij deel 3 heb ik mij enkel met de mainquest bezig gehouden.

De sidequests zijn zo verschrikkelijk irritant. Eerst moet je een duiventeelt zien te vinden. Daarna wordt je naar de andere kant van de stad gestuurd, moet je de persoon uitschakelen, krijg je meteen 10 paleiswachten over je heen. Vervolgens moet je nog een paar posters weghalen om je "wanted"-level naar beneden te halen en ben je klaar. Na een kwartier werken, heb je 500 roebels binnengehaald wat ongeveer een halve arm-beschermer is. En als je dan het volledige bedrag hebt voor de hele arm-beschermer van 1000 roebels, dan heb je er een halve hitpoint bij gekregen. Totale tijdsverspilling mede omdat je de extra spullen niet nodig hebt en je het verhaaltechnisch niets toegevoegd aan de game.

Daarnaast vond ik het laatste deel ook een heel stuk minder interessant. Connor was niet boeiend, de toevoeging van geweren is een doodsteek voor AC en de Amerikaanse burgeroorlog staat ook niet hoog op mijn lijstje qua historische gebeurtenissen.

De enige manier waarop Ubisoft mij had kunnen interesseren was door deel 4 in Japan af te laten spelen tussen 1000 en 1500. Ninja's, de burgeroorlog, geen vuurwapens (die de Amerikanen en de Britten meenamen). Allemaal een stuk meer in lijn met AC2. Maar goed, Ubisoft heeft voor deze setting gekozen wat een heel stuk in lijn ligt met deel 3. Ik haak af. Misschien in de toekomst weer...
Bijna helemaal met je eens, alleen vond ik zelf de sidequests in deel 2 en de dlc's wel cool, ook heb ik in deel 1 t/m Revelations bij ieder spel na het uitspelen nog de tijd erin gestoken alle armour, wapens, veren, schilderijen en beelden te verzamelen, gaf me toch altijd wel een gevoel van voldoening als je dan door je huis liep en alle rekken etc vol lagen met gear, en de extra armour punten kwamen altijd wel van pas, ook vond ik het in de 2 vervolgen op deel 2 heel gaaf om een team assasins op te leiden, wat ze in deel 3 weer totaal vernacheld hebben.

Moet trouwens zeggen dat 1 van de weinige 'nieuwe dingen' die ik wel leuk vond aan deel 3 die paginas waren, collectables die je achterna moest zitten, kost het in ieder geval 'wat' moeite om ze te pakken te krijgen.
Ik ben nu bezig met Brotherhood, en na wat worstelen om genoeg geld te krijgen om betere wapens te kopen heb ik nu (sequence 7) zoveel geld (>800.000 florijnen) dat ik alle winkels die ik tegen kom leegkoop "omdat het kan". Er zat echt een kantelpunt in van steeds net niet genoeg geld tot geld als water. Ik ga dus nu wel verder met de main quest, maar ik laat alle side quests liggen omdat een groot deel aan motivatie weg is.

Eigenlijk zijn de items die je nodig hebt voor de winkelmissies ook collectables. Sommige kan je wel kopen, maar de meeste moet je vinden in de schatkisten of roven van wachten die je hebt omgelegd. Ik had aardig wat moeite om alle items te vinden in ieder geval.

Het verhaal van AC1, AC2 en Brotherhood vind ik nog steeds erg boeiend. Ik ben altijd bang dat een uitgever het idee heeft dat een spel steeds beter moet, en dat ze dat dan proberen door de hoofdpersoon meer te laten kunnen. Natuurlijk is het fijn als je van alles kan, maar bijvoorbeeld Grand Theft Auto is daarin doorgeschoten. GTA 2 is voornamelijk botsauto spelen, Bij GTA III kan je auto's roven en wat mannetjes schieten, in GTA IV moet je bijna the Sims spelen om het spel door te komen.
AC is in Brotherhood al vrij uitgebreid. Naast de main quest heb je veren, vlaggen, schatkisten om te vinden, zijn er side-missies vanuit de hoeren, dieven en nog een groep, en kan je mensen opleiden tot sluipmoordenaar en die ook weer op pad sturen. Dan heb ik de Romulus-aanbidders, winkels/winkelmissies met investeringen en 'de waarheid' nog niet eens genoemd. Van mij hoeft het echt niet nog uitgebreider, ik heb nu al moeite om het overzicht te bewaren
Kan ik dit spel ook spelen zonder de voorgaande delen te spelen?
Of mis ik dan teveel voor geschiedenis?
Ondertussen wel, vanaf deel 3 is het geheel redelijk losstaand, en dat lijkt voor deel 4 ook zo te zijn. (uiteindelijk hoef je voor deel 3 eigenlijk alleen te weten dat je via een soort stoel in het verleden kan rondhuppelen, de rest word allemaal uitgelegd)

Wil je deel 2 of een van de dlc's spelen, is het misschien het leukste als je deel 1, 2, en de dlc's van deel 2 allemaal speelt, let daarbij wel op dat AC1 destijds middelmatige scores kreeg. (onterecht imo)
Oh kijk, ze hebben weer iets nieuws om uit te melken: scheepvaart. Dit was maar een klein onderdeel in ACIII en vervolgens stoppen ze het in Zwarte Vlag vol met zeeslagen.

Daarbij wordt de besturing waarschijnlijk nooit anders en blijf ik, samen met velen anderen, achter met het probleem dat we spontaan en onbedoeld tegen een muur op klimmen.

Ik zeg nee bedankt... ;(
En die scheepvaartmodus was naar mijn idee ook helemaal niet zo leuk! Hij werd al heel snel heel moeilijk! Dat zwemmen is wel gaaf maar kun je dat met die haaien ook op de ouderwetse manier oplossen?

Brotherhood was sowieso nog wel de leipste van allemaal, alleen al het idee dat je lekker in het Colloseum kunt spelen, maar het Desmond verhaal was stom...

Ziet er veelbelovend uit, maar te veel scheepvaart...
Must have!! Heb meteen een pre-order geplaatst voor de PS4 versie.
Ik was altijd zéér grote fan van de AC games. Toch heeft deel 3 voor mij dit een beetje verpest. Connor vond ik gewoonweg niet interessant en ik voelde mij na uuuuuuuren gamen nog steeds verdwaald. Daarbij ben ik denk ik 1 van de weinige die het spel eigenlijk speelt om er achter te komen wat er met Desmond gebeurd?
Ik ben bang dat het met Black Flag alleen maar erger zal worden en zal de game dan ook links laten liggen.
Alle delen van AC heb ik gekocht middels een Pre-Order, echter ben ik van mening dat het laatste deel en het komende deel AC IV iets missen wat de eerdere delen wel hadden.
En dan bedoel ik met name wat AC inhield een verhaal lijn rond de tempeliers, oud Rome en de Assassins dit gaf naar mijn idee een extra dimensie aan het spel.

AC IV zal ik zeker wel aan gaan schaffen omdat ik verder de game play van deze games geweldig vindt maar deze komt bij mij pas in huis zodra hij platinum is.
Petje af voor de conclusie, en de erkenning dat veel fans niet onder de indruk waren van deel 3, het stoort me hoeveel sites met oogkleppen op hoge cijfers geven "omdat het AC is".

Voor mij persoonlijk is de serie een beetje afgelopen nu, het geheel word te herhalend, ze proberen iedere nieuwe versie een paar nieuwe dingen, waarvan standaard 1 of meer een grote flop zijn, iedere versie word het geheel weer verder 'versimpeld' (dual block-kill?! 1 winkel voor alles? zucht) en de 'tutorial' word iedere versie langer.

Ik was trouwens ook geen fan van het einde van deel 3, deel 2 en alle "dlc's" wezen in een bepaalde richting die heel interessant was geweest, maar de ontknoping die ik daarvan in deel 3 verwachtte kwam totaal niet, beetje jammer en enorme gemiste kans om de boeken in te gaan als een van de beste verhalen van een game ooit.

Ben trouwens wel een beetje benieuwd hoe je nu de animus in kruipt, zal geen spoilers posten maar als je 3 helemaal heb uitgespeeld weet je wat ik bedoel.

LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True