Door , , reacties: 48, views: 44.327 •

"Wat wil je doen?" De vraag is simpel, maar onverwacht. In een tijd waarin ontwikkelaars en uitgevers elke seconde van een speelsessie van een journalist met een nieuwe game het liefst voorkauwen, is het een aangename verrassing dat we op de gamescom een half uur lang kennelijk compleet vrij onze gang mogen gaan met Assassin's Creed IV: Black Flag. De volgende aflevering in de roemruchte spelserie van Ubisoft dient zich alweer aan en wij staan op het punt onze eerste zeemijlen te maken als Edward Kenway, kapitein van de Jackdaw.

Toch brengt deze propositie een probleem met zich mee, want waar begin je in hemelsnaam? Voor ons zien we een scherm met Kenway achter het roer van de Jackdaw, met de open Caribische Zee voor zijn neus. De horizon wordt gevuld door wat gevogelte, diverse eilandjes en een verdwaald Spaans bootje dat even later het slachtoffer zal worden voor onze eerste keuze. Het is namelijk, zo aan het begin van onze eerste schreden binnen een nieuwe Assassin's Creed-avontuur, misschien wel handig om te weten hoe ons schip werkt. Dat begint met de besturing, maar eindigt onherroepelijk met het uittesten van de verschillende kanonnen die we aan boord hebben.

Het sturen en schieten werkt net als in het vorige deel, en net als toen mag opgemerkt worden dat Ubisoft aardig leentjebuur speelt bij Sid Meier's Pirates. Dat spel bood de actie echter aan vanaf een top-down perspectief, maar de manier van sturen en schieten is nauwelijks anders. Door zeilen te hijsen en te strijken versnel of vertraag je de Jackdaw, die aanmerkelijk meer responsiviteit vertoont dan een schip van die afmetingen waarschijnlijk zou doen. Bij het mikken van je kanonnen wordt de route van de kogels aangegeven, zodat je weet waar je moet mikken om de vijand te raken. De enige uitdaging hierbij is dan de snelheid van die vijanden en de afstand.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Het eerdergenoemde Spaanse bootje bleek niet echt een uitdaging voor onze kennelijk al aardig ontwikkelde Jackdaw. Een salvo bracht het nietige vaartuig direct tot zinken. Iets interessanter was de confrontatie met een Spaans oorlogsschip dat we, na enkele rake salvo's, konden enteren. Op dat moment krijgt Kenway de missie om een bepaald aantal vijanden om te brengen. Wanneer dat gelukt is, hebben Kenway en zijn bemanning de controle over de boot en mag je bepalen wat er met je buitgemaakte schip doet. Je kunt het strippen voor onderdelen om de Jackdaw te repareren, je kunt de bemanning toevoegen aan die van de Jackdaw, of het schip en bemanning richting Kenways vloot sturen.

Dat laatste slaat terug op diverse missies waaraan Kenway niet zelf meedoet. Je kunt Kenways Fleet via de companion app aansturen en bijvoorbeeld handelsroutes laten aanvallen. Dat levert dan weer extra geld op in het spel zelf. Het is niet een van de hoofdzaken in Assassin's Creed IV, maar het illustreert wel de centrale positie die het varen met de Jackdaw inneemt. Uiteindelijk is een schip de plaats waar een piratenkapitein zich het meest thuisvoelt.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops