Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 24.446 •

Voorlopige Conclusie

Guerrilla Games laat met Killzone: Shadow Fall zien dat het niet bang is te differentiëren op punten die logisch en onaantastbaar leken. Het zorgt dat Killzone: Shadow Fall bij voorbaat verfrissend werkt. Het lijkt erop dat Guerrilla een overtuigend pakket heeft klaarstaan dit najaar. In dat pakket speelt de gameplay zelf - het schieten, het rennen, het lopen - natuurlijk ook een grote rol, en daar hebben we het nu nog amper over gehad. Daar is ook een reden voor. We baseren onze bevindingen op dat gebied liever niet op krap aan een half uurtje speeltijd. Wie weet krijgen we later dit najaar de kans dat alsnog te doen, en anders sluiten we ons aan bij de rest van de meute die op 29 november aan de slag gaat met de PlayStation 4 en Killzone: Shadow Fall.

Titel Killzone: Shadow Fall Killzone: Shadow Fall
Platform PlayStation 4
Ontwikkelaar Guerrilla Games
Uitgever Sony Computer Entertainment
Releasedatum 29 november 2013

Killzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow FallKillzone Shadow Fall


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (51)

Als je echte Nederlander (Guerrilla Games) of Europeaan (Ubisoft) bent ga je voor de PS4. Muhahaha, flapdrol, moet je nou echt de Xbox One noemen als eerste reactie op een Playstation exclusive preview?.
ik snap niet dat dennis word gedown- mod, alleen omdat hij voor de xbox one gaat, ik persoonlijk ga ook voor de xbox one voor de software van xbox one, alhoewel ik weet dat ps4 een betere console is kwa hardware, maar wat zegt de hardware als de software niet zo goed is?!

ontopic: heb zelf alle killzone series helemaal kapot gespeeld op me ps2/3, geen twijfels dat het een goede game weer gaat worden, en leuk om te zien dat de multiplayer ook eens een keer goed vooruit gegaan is.
Ik heb een enorme hekel aan het vrijspelen van wapens (nooit begrepen waarom men dat in online shooters heeft geintroduceerd), jammer dat killzone een console shooter is.
Amai, dan moet je zeker geen Mass effect multplayer spelen. Daar moet je met verdiende credits bepaalde packs kopen om dingen vrij te spelen, maar je weet nooit niet wat er in een pak zit. Een beetje zoals vroeger pokemon kaarten kopen. :)
Nooit gespeeld maar zoals je het zegt klinkt het eigenlijk wel geinig en verrassend die pokemon vergelijking haha
inderdaad, ik mis de tijden van shooters als MOH aa, rtcw, cs, SoF, ...
Geen gedoe, met kill streaks, weapon upgrades, character custimization...
Als ik een rpg wil spelen, speel ik wel een rpg
Als ik een rpg wil spelen, speel ik wel een rpg
en als ik een vlammenwerper wil spelen, speel ik wel een vlammenwerper.

Mooie uitspraak, daarom lijkt het idee achter warzone mij wel leuk. Dat je de weaponupgrades moet vrijspelen vind ik zelfs goed.
Dat jij dat leuk vind is goed, en voor jou is er dan ook genoeg keuze. Persoonlijk vind ik er niets aan en vind ik het de balans in een fps wegnemen. Het probleem is dat er geen aanbod is voor mensen zoals mij die liever een classic fps spelen. De enigste classic fps met goede userbase is counterstrike, maar daar ligt het skill level mij net iets te hoog :-P .
Btw, het idee van classic gamemodes vind ik wel leuk, het is gewoon het idee van een heel arsenaal van wapens en upgrades dat mij niets zegt. Ik heb liever maar een beperkte keuze aan wapens, die allemaal goed uitgebalanceerd zijn. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur en ik denk dat ik de niet de enige ben, maar spijtig genoeg maken ze zo geen shooters meer.
Het idee achter die warzones is volgens mij dat je zonder veel moeite een map zou kunnen maken waar alleen bepaalde wapens mogen gebruikt worden en je zal vast ook de upgrades kunnen uitschakelen: dus ik stel voor dat je gewoon zo'n warzone maakt en als andere het ook leuk vinden zal het vast gauw genoeg populair worden. Of anderen het daadwerkelijk leuk zullen vinden weet ik niet te zeggen, maar het is zeker het maken waard als jij het leuk vind om zo te spelen! :D
In de ene game is het erger dan andere. Speelde bijvoorbeeld altijd Modern Warfare op de DS met vrienden, die stelde alle wapens gewoon beschikbaar en iedereen kon goed tegen elkaar op. Toen kwam Modern Warfare 2 uit en kon je wapens upgraden. Twee mensen uit het groepje hadden al een paar dagen gespeeld en hadden vanwege die betere wapens gewoon een belachelijk voordeel.
Je snapt toch wel als anti console gamer dat Killzone een console spel is toch of niet? ;)

29 november staat er naast me game pc ook een PS4 bij me in huis en in 2014 de Xboner maar eens binnenhalen om te kijken of dat nog iets word.

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 24 augustus 2013 08:56]

Dan kom je wel uit een ei als je niet snapt dat killzone een ps exlusive is.
De PS4 word toch genoemd in de eerste paragaaf op de 5e regel.

De belangrijkste exclusieve PlayStation 4-game

Dit kost je hooguit 10 extra seconden om te lezen.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 24 augustus 2013 11:02]

We hebben onszelf inmiddels al zo vaak kunnen vergapen aan prachtige games als Titanfall, The Division en andere mooie next-gen titels, dat we bijna zouden vergeten dat een Nederlands product ooit als eerste game draaiend op een next-gen console werd getoond. In februari beklom Guerrilla Games' Hermen Hulst een podium in New York en toonde daar, tijdens de onthulling van de PlayStation 4, voor het eerst Killzone: Shadow Fall. De belangrijkste exclusieve PlayStation 4-game die bij de introductie beschikbaar zal zijn, wordt in Nederland gemaakt.
Jij was na het lezen van de 3 zinnen tellende intro zo eigenwijs dat je dacht, later in het artikel gaan ze vast nog vertellen dat deze ook naar de PC komt? Of klaag je nu over de 3 zinnen die je hebt gelezen?

On:
Ik vind de Killzone gameplay niet fijn spelen en aangezien ze deze niet drastisch veranderd hebben zal ik ook aan deze game niet veel aanvinden. Wel mooi dat ze eindelijk een deel van het mod-systeem overbrengen naar de consoles waardoor je veel gevarieerdere gameplay krijgt (aan de andere kant ook erg dat dit al wel in een game als bijvoorbeeld Unreal Tournament zat (uit 1999!) en niet in moderne games). Ik hoop wel dat dit succesvol wordt waardoor dit ook in games met een meer bij mij passende gameplay wordt geimplementeerd want modus als Instagib en headshotonly heb ik altijd met veel plezier gespeeld :). En natuurlijk mooi dat een Nederlandse studio zo'n grote naam is!
Niet iedereen leest meteen, maar kijkt het filmpje voor in de plaats. Ik begrijp volkomen wat je bedoeld en niet iedereen heeft verstand van de grote namen op consoles of pc's. Dat iedereen hier kritiek op heeft vind ik dan ook erg onlogisch. Aan de andere hand, dit soort gevallen zul je niet snel op Tweakers tegenkomen. :P
Ik heb geen nextgen gevoel bij deze killzone en heb ook het idee dat de Inspiratie helemaal op is bij de makers.
De donkere kleuren uit de eerste delen zijn niet meer en het spel begint steeds meer op een crysis clone te lijken.
Voor mij was de serie na het 2e deel al minder geworden.
Ik vraag me dan ook af of deze serie nog mee kan komen met de andere third party shooters.

[Reactie gewijzigd door CPU1 op 24 augustus 2013 10:52]

de enige rede waarom killzone 2 en 3 niet echt een AAA titel is, lijkt mij omdat de multiplayer niet goed genoeg was of niet goed in elkaar zat. De meeste games worden tegenwoordig een succes doordat mensen veel meer tijd in de multiplayer dan in de campaign willen stoppen.
nu willen ze met vernieuwingen maar ook doordat ze een launchgame zijn ( lijkt mij ) toch meegaan in de top van de shooter, dingen zoals dat je alle wapens al hebt bij het begin vind ik een goede stap.

Ik blijf bij mijn standpunt de Helghast worden steeds in een slecht daglicht neergezet en daardoor krijg je wel een heel duidelijk "bad guys versus good guys" dit had ik graag anders willen zien vooral als je de
vooral als je de?...
vooral als je de?...
Wow wat een cliffhanger :+ . De eerste +2 reactie die ik heb gezien die eindigt met een cliffhanger _O- .

Nu wil ik het weten ook! :( :Y)
excuses heren :+ helemaal niet opgelet

ik bedoelde te zeggen dat een je het genre ziet veranderen van een aanvallend helghast volk (beetje nazi duitsland anno 1939 tot 1942) tot een verslagen volk in killzone 2 en 3 (beetje nazi duitsland anno 1945) en nu ineens lijkt de seting heel erg koude wereldoorlog vooral de muur door de stad heen is wel heel erg berlijnse muur of ben ik nou gek? :P maar in elk spel tot nu toe wordt de Helghast gezien als de grote vijand waarintegen volgens het gehele verhaal op guerilla.nl zijn de ISA de aanvallende partij maar dat vertellen ze er niet bij...
Dat is sowieso het probleem met de heden ten daagse spellen vind
Videolink doet het niet in "Killzone-uurtje".
Een een hele grote game van een Nederlandse ontwikkelaar.
Toch best iets om een beetje trots op te zijn :)
Ziet er goed uit!

Jeej, geen unlockable wapens!!!
Ik vind unlocks in shooters heel vervelend. Het zorgt voor neppe replayability.
Blijven spelen om dingen te unlocken, terwijl wordt vergeten dat de belangrijkste reden om veel te spelen zou moeten zijn dat een spel van zichzelf leuk genoeg is om er 100'en uren in te stoppen. Ik ben van mening dat een echt leuke game geen unlocks nodig heeft om mensen langer te laten spelen. Kijk naar CS, cod1/2, UT en quake.

'Maar hoe beloon je spelers dan voor hun speeltijd?'

Gewoon, een spel maken dat leuk is om te spelen.
Hier word dus mijn grootste "ergenis" in PC shooters opgelost, het eindeloze grinden voor je wapens.
Heel erg jammer dat dit een PS4 exclusive word, want er komt geen PS4 in huis.
Om nou een console neer te zetten voor alleen Killzone en Gran Turismo vind ik wat ver gaan.
Wel erg leuk dat een Nederlandse ontwikkelaar de stap maakt naar een andere MP beleving, ik hoop dat dit een succes word en andere ontwikkelaars hier een voorbeeld aan gaan nemen!
Toegevoegd het belonen van spelers o.b.v. rank. Ik wou dat EA hier een voorbeeld aan nam met BF4.

Persoonlijk vind ik het unlocken van zaken niet zo'n probleem, de te unlocken zaken moeten de balans niet verstoren. Dat doen ze in te veel gevallen helaas wel.
Als je graag Killzone en GT speelt en weet dat je daar samen meer dan 400 uur speeltijd in gaat steken valt het toch wel mee en kun je toch gewoon een PS4 kopen? Ik heb op mijn 3DS games waar ik over de 100 uur ga en op de PC heb ik meerdere games met enkele honderden uren per game. Dan is mij dat het geld wel waard.
Ziet er heel tof uit! Ik ben vooral benieuwd naar de controller. Het is goed dat Sony de basis hetzelfde houdt en kleine zeer nuttige verbeteringen toevoegt. Ook zijn de graphics top voor een "launch" game.. ben heel benieuwd wat de volgende generatie spellen voor graphics op het scherm gaan toveren.

Kortom: tot nu heel erg positief over de PS4 en de aanpak van Sony hierin..
Ligt het aan het bewerken/opnemen van de video? Of begint de nieuwe generatie consoles meteen met zulke beperkte FPS? (En met fps bedoel ik frames per seconde) Ziet er verder leuk uit hoor, dit Killzone, ondanks dat dit futuristische tintje een beetje door aan het slaan is. Zeker bij Ubisoft als ik een voorbeeld neem.

[Reactie gewijzigd door ABaelemans op 24 augustus 2013 14:38]

Killzone Shadow Fall Multiplayer draait op 60 frames per seconde :)

Singleplayer 30 frames per seconde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014