Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 57.664 •

Voorlopige conclusie

Blizzard gaat met Reaper of Souls een stevig pakket maatregelen doorvoeren, met de Crusader als grootste verandering. De nieuwe class voelt goed, als een soort Barbarian die zichzelf wat makkelijker in veiligheid weet te houden doordat hij niet echt midden tussen de vijanden staat, maar op iets meer afstand. Wat dat betreft lijkt de Crusader wat minder behoefte te hebben aan de zware bepantsering dan de Barbarian, al is het natuurlijk altijd prettig om wat extra bescherming aan te hebben. Het maakt de Crusader in ieder geval niet trager, blijkt uit een skill als Falling Sword.

De nieuwe Act voert je naar een vrij stedelijk gebied, met hier en daar zelfs erg smalle steegjes. Wat daarbij opvalt is dat het Diablo-team wat meer aandurft dan in de game zelf. Er is wat meer detail te zien in de wereld. Zo zagen we volle waslijnen hangen boven de straten van Westmarch en had ook de half geruïneerde Zakarum Cathedral meer detail. Vooral de afgebrokkelde delen bevatten meer detail dan je gewend bent. Al is het waarschijnlijk een heel andere aanpassing waar de diehard spelers het meest enthousiast van worden: namelijk de veranderingen aan het loot-systeem, die maken dat je vaker spullen vindt die geschikt zijn voor je class en ook vaker Legendary voorwerpen zult vinden. Gelukkig komt die verandering voor iedereen beschikbaar en niet alleen voor de kopers van Reaper of Souls.

Titel Diablo III: Reaper of Souls
Box Diablo III: Reaper of Souls
Platform Windows, OS X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Blizzard Entertainment
Releasedatum Nog niet bekend

Gamescom 2013 - Diablo III: Reaper of SoulsGamescom 2013 - Diablo III: Reaper of SoulsGamescom 2013 - Diablo III: Reaper of SoulsGamescom 2013 - Diablo III: Reaper of SoulsGamescom 2013 - Diablo III: Reaper of SoulsGamescom 2013 - Diablo III: Reaper of Souls

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deDiablo III: Reaper of Souls


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (67)

Het zal ongetwijfeld een goede expansion zijn, maar ik ben na 3 weken al gestopt met Diablo 3.

Voor mij persoonlijk was de game een aardige teleurstelling. Dit komt misschien mede doordat ik Diablo 2 tot in den treure heb gespeeld; het hele systeem van 4x dezelfde Acts doorlopen wordt misshien wat saai dan.

Misschien heb ik te veel verwacht van het spel, maar ik vond dat het de lange ontwikkeltijd en constante vertragingen in uitbrengen niet heeft waargemaakt. Ik laat deze expansion dus aan me voorbij gaan.
Ik laat deze expansion waarschijnlijk ook aan me voorbij gaan. Het gaat waarschijnlijk erg lang duren voordat het uit is, en ik ga in de tussentijd zeker niet door met een spel waarbij de mechanics gewoon niet goed zijn uitgewerkt.

Het is eigenlijk ook niks nieuws: ze volgen gewoon het Lord of Destruction concept maar verpakt in een nieuw jasje. Jammer genoeg doen ze er erg lang over om een bestaand idee opnieuw uit te vinden.
Eigenlijk hadden veel van de "fixes" allang in de game moeten zitten.

Eindeloze dungeons zonder dat slappe verhaal de hele tijd erdoorheen... Diablo is een grindfest, je kunt er wel vanuit gaan dat mensen bepaalde stukjes honderde keren gaan spelen. Ga ze dan niet zo vermoeien met dialoog en cinematics... Een endgame buiten paragon levels en schalende moeilijkheidsgraden had er allang in moeten zitten.

Die random endless dungeons zijn dan ook een onderdeel dat de game waarschijnlijk véél beter maakt, maar waarom toch zo laat. Ze hebben immers ALLE tijd van de wereld genomen voor de ontwikkeling.

Een nieuwe char en nieuw level cap is eigenlijk maar vervelend. Ook de paragon levels worden weer aangepast. (nu global en limietloos) Prima zou je denken, maar eigenlijk maakt dit ook dat je nu NOG langer onderweg bent voor de game begint. Diablo 3 "begint" namelijk na je eerste playthrough pas vanaf lvl 60. Vanaf dat moment word de loot de moeite waard en kan je echt aan je char beginnen te bouwen. Skills en stats doen er niet toe, je kunt kiezen wat je wilt. Als je dan toch hele level systeem overboort gooit, dwing spelers dan niet eerst uren max level te laten halen. Prima als je een klassiek systeem de deur uit doet, maar 5 maal (nu straks dus 6 maal) door normal heen moeten (wat tutorial mode is) is gewoon geen leuke gameplay.
Qua gameplay lijkt Diablo 3, meer op WoW dan op Diablo 2.
Iets waar de meeste fans al snel tegenaanlopen ook bij de boss-fights.

Tijdslimiet om een boss te killen in diablo, enrage? Van de zotten.
Level 60 level cap,. +10 bij de eerste expansion? Ook dat lijkt verdacht veel op WoW.
Achievements? Lollig, maar voegt niet echt veel toe.

De Auction house was de grootste misser,. het had leuk geweest, en het werd de lucht ingeprezen als een heilig paard, maar uiteindelijk is alles te koop, zelfs de beste endgame loot.
Dus wat doe je dan uiteindelijk? Inderdaad op de AH zoeken ipv spelen en farmen.
Endgame gear had niet op de AH gemogen volgens velen.

Paragon was een leuke quirk, maar eerder een mislukte poging om MF en GF% van gear te verminderen.
Crafting slaat ook nergens op, alles wat je zou willen maken dropt van een recipe die bijna te zeldzaam is om ooit te hopen vinden - tenzij je dit via de real money AH afhaalt...
De RMAH,. nog een blik wormen...

Kortom,. van de 8 vrienden die dit spel tegelijk met me begonnen te spelen, zag ik er uiteindelijk nog maar 2 spelen een maand later,.
En nog een maandje later, toen ik voor de gein weer eens inlogde, zag ik dat ook die laatste 2 al meer dan een week niet meer waren ingelogged.

Diablo 3 heeft de plank finaal misgeslagen, een grote teleurstelling.
Ik ga verder met Path of Exile..
Geniaal spel van een actieve groep devs, die WEL van de fouten van Diablo 3 heeft geleerd.
Geen regenbogen en felle kleuren, maar echt atmosfeer. Heerlijk !
http://rrvs.blogspot.nl/2...lo-3-reaper-of-souls.html

[Reactie gewijzigd door bbr op 25 augustus 2013 15:16]

Ik heb er geen vertrouwen in.

Diablo III was naar mijn mening een flut product dat puur geproduceerd was om geld uit te melken bij de klant.
Deze expansion is daar gewoon een onderdeel van.

Ik laat me niet nog een keer oplichten door activision-blizzard.
Al was het alleen maar voor die kwal van een CEO: Robert Kotick.

Je dit eens moeten lezen voor de gein, dat verklaard een hoop over hun games vandaag de dag.
Het zal ongetwijfeld een goede expansion zijn, maar ik ben na 3 weken al gestopt met Diablo 3.

Voor mij persoonlijk was de game een aardige teleurstelling. Dit komt misschien mede doordat ik Diablo 2 tot in den treure heb gespeeld; het hele systeem van 4x dezelfde Acts doorlopen wordt misshien wat saai dan.

Misschien heb ik te veel verwacht van het spel, maar ik vond dat het de lange ontwikkeltijd en constante vertragingen in uitbrengen niet heeft waargemaakt. Ik laat deze expansion dus aan me voorbij gaan.
Probeer het eens op hardcore, dan krijg je toch wat extra spanning, in het begin kan je dan op mp2 of mp3 spelen als je net begonnen bent.
Ik heb wel het idee dat ze alles weer gemakkelijker maken om de nieuwe lading console wubbies tevreden te houden.
Even inhoudelijk op de presentator, het zal wel weg gemod worden maar het is onderdeel van het item: Er word te veel Uuuh gezegd, nu kan hij daar niets aan doen. Maar het is storend. Zo verre dat ik iets halverwege het item de boel heb stopgezet en maar ben gaan lezen. Een tip: Het is niet erg om stukjes opnieuw op te nemen.

Het werd me nu duidelijk dat er betaald moet gaan worden voor deze uitbreiding, jammer... Je zou verwachten dat door de micro transacties men genoeg binnen haalt om dit te financieren.
ik wilde er eigenlijk ook niets van zeggen, maar de opname leek me erg slecht voorbereid en inderdaad in één take opgenomen - je ziet ook dat de presentator zich niet op z'n gemak voelt. Ben gewend aan betere kwaliteit van Tweakers, maar goed, dat was ik ook van Blizzard voordat ze D3 de wereld ingooiden ;)
Ik heb het flimpje na 2 min uitgezet inderdaad met de gedachte van huur aub een reporter in als je zoiets wilt doen. No offense maar een goede redacteur maakt niet automatisch een goede reporter.

De expansion wordt toch weer een must-buy voor me ook al heb ik D3 al een tijdje niet meer aangeraakt. Eindelijk weer een paladin :)
Er komt al een hele uitgebreide patch met verbetering. Niet meer dan normaal dat je voor een extra gebied en class moet betalen. En behalve via het RMAH valt er voor Blizzard niets te verdienen aan de game.
idd normaal voor nieuwe content; nieuwe classes als er geen maandelijke kosten in rekening worden gebracht.
Waarom word dit omhoog gemod? Path of Exile is gratis en daar verdienen ze ook genoeg aan micro transacties. Waarom zou Blizzard dat niet kunnen? Vaag altijd dat modden van Tweakers.
Doet hij wel vaker,.. ik zit me er ook steeds aan te ergeren.

Om heel eerlijk te zijn:
Ik zou liever gewoon de gameplay video zien zonder zijn hoofd steeds tussendoor...

Prima dat je er dan tussendoor praat, maar LAAT DIE GAMEPLAY ZIEN !
De expansion is hun kans om alle gemiste kansen goed te maken. Loot 2.0 moet daarvoor zorgen. Ik geef ze een kans, maar ik heb mijn twijfels. Nu ik PoE ben gaan spelen zie ik pas in hoeveel ernstig gemiste kansen D3 heeft gemaakt.
Nu is Path of Exile ook wel een tikkeltje meer hardcore is het niet? Ik heb dat even geprobeerd maar het kwam zelfs trager op gang als Diablo en speelde een stuk minder lekker (imo). Maar inderdaad, qua diepgang heeft Blizzard nogal wat steken laten vallen.
Klopt wel wat je zegt. PoE is een prima game, maar het is wel veel minder gepolished en speelt gewoon minder lekker dan D3. Het is inderdaad ook een wat meer hardcore spel in dat opzich. PoE doet een hoop dingen goed, maar laat ook zeker steken vallen. Het desync probleem is daar een van, net als de onnodig grote skill tree die uitpuilt van de passives waar je eigenlijk geen drol aan hebt.
De skill tree van poe bestaat alleen maar uit passives en is voor elke class hetzelfde, dat maakt het imho ook zo interessant, je class bepaalt het start punt van je character de rest bepaal je zelf.

Het grootste voordeel van poe tegen diablo vind ik nog wel het currency systeem, een grijs item dat dropt kan nog steeds nuttig zijn, met de juiste spell en upgrade kunnen ze zelfs beter worden dan een unique drop, van de grijze items uit diablo snap ik na het 1e gedeelte niet meer waarom ze nog droppen, niet interessant, niks waard en onbruikbaar, dit spul negeer ik compleet.

Daarnaast knapte ik heel erg af op mijn 2h sword wielding witch doktor die bij de 1e spell zijn zwaard niet heeft en een blaaspijpje in zn handen heeft en plots weer een zwaard, waarom wapens in een spel stoppen terwijl ik alleen de stats van een wapen gebruik |:(
Nou, ik heb het eigenlijk geeneens over het 'hardcore' karakter van PoE. Het zijn kleine dingen die me echt verbaasd hebben:

- het is leuk en zinvol nieuwe karakters te maken
- craften werkt echt en is erg leuk naar mijn ervaring
- veel user interactie als je gaat handelen
- het currency systeem is slim en werkt goed
- ik vind het zinvol lowlevel wapens te bewaren
- het skill systeem met gems is erg uitdagend
- het unique systeem voelt echt aan als een unique systeem
Mja.. de vraag is: is dit genoeg? Heb niet meteen het idee "Dit moet ik spelen".. zeker als het uitbreiding maar 1 Act is en wat veranderingen in de marge. Dit kon wel eens de eerste Blizzard game zijn die ik niet ga kopen, shame :(
Zit deze expansion nou ook inbegrepen in de console versie?
Nee, uitbreiding komt ergens volgend jaar pas. De consoleversie dit jaar.

Ben wel benieuwd wat voor prijskaartje hier aan gaat hangen. 1 Act en 1 nieuwe class + wat patches .. naar mijn idee maximaal ¤20,- waard. Meer ga ik er in ieder geval niet aan uitgeven.. :)
Bereid je maar alvast voor, ik denk dat het dubbele van die prijs ook wel kan verwachten.
Als we gaan gokken: ik schat 30 Euro net als de WoW uitbreidingen. Ik wacht ook wel, D3 al maanden niet aangeraakt.
Het is nog niet bekend of de expansion naar de consoles komt en het wordt zeker geen onderdeel van de console release (die is ook al in september). Het lijkt me wel logisch, maar dan als aparte game of DLC in 2014.
de expansion moet je OOK voor de console, apart aanschaffen vrees ik - dus, het lijkt er op dat ze ook die koe nog flink gaan melken :>
Crusader = Diablo 2 Paladin

Zie bijna allemaal dezelfde attacks voorbij komen wat de Paladin in Diablo 2 had, en ik denk dat die maar 1h weapon en shield kan gebruiken.

Echter ik ga hiet niet kopen, heb mijn lesje wel geleerd na Diablo 3.

Als ze het verhaal goed aanpakken en de game weer in de richting van Diablo 2 gaan duwen ga ik misschien overwegen om het ooit weer te spelen.
Voor iedereen die de D2 Paladin leuk vond, en vooral de 'FoH' build, zal de crusader een verademing zijn. Ik heb vandaag het ongeveer 15-20 minuten mogen spelen, en na de tegenvallende D3 release gaf dit weer het echte D2 gevoel terug.

De drops zijn erg veel beter geworden. In de tijd dat ik speelde (een al geleveled character met redelijke equipment met een aantal gele items en verder blauwe met class specific stats) heb ik in het nieuwe chapter 2 uniques gevonden en 8 rares. Van die rares kon ik er 5 gebruiken, 2 had ik al betere rares net opgepakt, en 1 had stats die voor mij niet goed waren. Maar dus 2 uniques en 5 rares die allemaal wel goed waren voor mijn class!

Ik heb D3 al maanden niet meer gespeeld, maar ik ben zeker van plan de expansion te halen zodat ik een Crusader kan spelen.
Om nu terug te keren naar Diablo 3 zou betekenen dat je het wel best vind wat Blizzard heeft geflikt. En dat vind ik niet, dus ik laat deze aan me voorbij gaan. Principes zijn principes.
ach, ik ga em zeker wel kopen hoor, blijf em leuk vinden.

ik speel het de laatste tijd wat minder, geef ik zomaar toe, maar dat komt meer doordat ik andere spellen gehaald heb.
en zoveel spellen koop ik niet, dus dit gaat em zeker wel worden.

effe zorgen dat mijn chars op lvl 60/100 zitten, dan gaat het helemaal goed komen.

wel een beetje jammer dat ie pas in 2014 gaat komen, had wel wat sneller gemogen van mij

maargoed, heb dan ook wel liever dat ze er even de tijd voor nemen en iets goeds neerzetten, dan dat ze het snel op de markt willen hebben en daardoor steken laten vallen.

beetje jammer aan de andere kant is wel de nieuwe level cap / paragon level. lvl cap gaat naar 70...prima, maar paragon naar een max van 9999? WTF? is dat een typfout, dat het 999 moet zijn, maar dan nog WTF? blijft die 3% MF etc dan per lvl gelden? dan zit je op een gegeven moment met meer MF dan dat je leven hebt. LOL
De 3% Magic Find per level zal niet gelden na Paragon 100. Bij mijn weten is dit niet aangekondigt, maar het kan niet anders tenzij heel MF op de schop gaat. Een van de belangrijke redenen voor de introductie van paragon levels was het verkleinen van de verschillen tussen rijke (hoge MF) en arme (lage MF) spelers. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om goede item drops te balanceren voor zowel mensen met 0% MF als mensen met 500, 700, 1000+% MF. Het betekent nogal een verschil of 1/10.000 items een legendary is, of 1/1.000.

Ongetwijfeld zal het na de patch zelfs veel makkelijker worden om paragon 100 te bereiken. Juist om die MF verschillen verder te nivelleren. Een van de redenen voor het laten sharen van je paragon level tussen al je characters zal ook het nivelleren zijn.

Paragon level 9999 is dan weer bedoeld om vrijwel oneindig een beetje character progressie mogelijk te maken via wat extra stats, die ga je de komende jaren echt niet halen.
Level 9999,,.. dat voelt een beetje als everquest progression points.
Ik was klaar met Diablo 3, maar als ik zo die veranderingen lees ben ik weer helemaal enthousiast :D
Ik ga deze ook aanschaffen, ik hoop alleen dat mijn bestaande chars niet zwakker worden zoals dat in Diablo 2 het geval was voordat LOD werd gereleased. (tenminste dat gevoel had ik heel sterk destijds)
Tja, de level cap zal met 10 levels om hoog gaan. Dit is bijna net zoveel als je er op nightmare, hell en inferno per hele game run bij krijgt. Dus reken er maar op dat het power level verschil best groot kan gaan worden. Aan de andere kant geeft dit blizzard ook mooi de kans meer account-bound items te laten droppen ( o.a. de legendaries en echt goede gear. ). Hiermee kan de invloed van het auction house wat worden teruggedrongen wat de kwaliteit van het spel alleen maar ten goede zal komen.

Edit: Zie ook de link hieronder.
http://s14.directupload.net/images/130821/dzop83qu.jpg
Dit geeft een aardig goed idee van het power level verschil van items wat we kunnen gaan verwachten.

[Reactie gewijzigd door MoonWatcher op 25 augustus 2013 13:39]

Ik hoop dat ze het nieuwe loot systeem sneller gaan introduceren. Dan hebben we misschien nog een reden om het te gaan spelen. De auction house en het vrijwel niet mogelijk maken om zelf goede loot te vinden heeft Diablo 3 echt verpest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013