Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 145, views: 75.462 •

Als één genre dit jaar sterk vertegenwoordigd is op de releasekalender én op de Gamescom, dan is het dat van de first-person shooters. Killzone: Shadow Fall, Battlefield 4, Titanfall, Call of Duty: Ghosts, Wolfenstein: The New Order, Destiny: het is een indrukwekkend lijstje. EA is met Battlefield 4 en Titanfall met liefst twee titels vertegenwoordigd bij al dat geweld, al is de release van Titanfall natuurlijk nog ver weg. Battlefield 4 is echter wel in aantocht. En dat is maar goed ook, want op de Gamescom liet ontwikkelstudio DICE zien dat 'BF4' klaar is voor de strijd.

De Zweedse ontwikkelstudio greep de Gamescom aan om het toegestroomde publiek kennis te laten maken met een nieuwe map en twee nieuwe spelmodi. Daarnaast werd vooral een groot deel van de op de E3 al verkondigde boodschap herhaald. Daarvan waren de terugkeer van de Commander-modus en 'Levolution' de belangrijkste onderdelen. Dat laatste slaat op de manier waarop het slagveld verandert op basis van acties van spelers. De kogels en explosies veroorzaken doorlopend schade aan muren, gebouwen en andere objecten, die daardoor kunnen afbrokkelen of zelfs instorten. Het toppunt daarvan, zo hebben we al op de E3 gezien, is een wolkenkrabber die instort en het slagveld voor even verandert in een grote stofwolk.

Ook op de nieuwe map die we op de Gamescom konden spelen zagen we voorbeelden van Levolution. De map Paracel Storm schotelt de speler weliswaar een eilandengroep uit de pacific voor, dus zonder al teveel bebouwing, maar toch kan er een hoop kapot. Hier lijkt het meest extreme voorbeeld te zijn dat je een marinefregat letterlijk op een eiland kunt parkeren. Het lijkt erop dat zo'n schip, als je volle kracht vooruit op een eiland af vaart, zich vol in de grond van het eiland boort en pas een stuk verderop echt tot stilstand komt. Ondertussen wordt wel alles in zijn pad vernietigd. Helaas hebben we dat moment tot nu toe alleen in een trailer voorbij zien komen, en nog niet in de gameplay.

Wat we wél voorbij hebben zien komen, kun je voor een deel ook zelf zien. Electronic Arts en DICE stelden Tweakers handig genoeg in de gelegenheid om een van onze eigen potjes Battlefield 4 te capturen. De gameplaybeelden die je in de video hierboven ziet zijn voor een groot deel dus afkomstig van onze eigen speelsessie.


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.