Door , , reacties: 29, views: 49.714 •

Toen uitgever THQ begin dit jaar failliet ging, was Saints Row één van de eerste games uit de failliete boedel die werd verkocht. Het Duitse Koch Media nam voor ruim 22 miljoen dollar de rechten op de serie over, samen met de makers; het Amerikaanse Volition Inc. Het lijkt misschien veel geld voor een serie die lang werd beschouwd als een zwak aftreksel van Grand Theft Auto, maar Saints Row is altijd een van de meest winstgevende series van THQ geweest. De uitgever had met Saints Row IV goede sier kunnen maken, want het is een geslaagde game.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dat komt vooral doordat Volition erg veel vernieuwing heeft doorgevoerd. Gewaagd, zoveel vernieuwing, maar het pakt in dit geval erg goed uit. Die vernieuwing bestaat er vooral uit dat Volition je nog meer te doen geeft, terwijl spelers al erg veel opties hadden in de voorgaande versies van de game. Origineel zijn die nieuwe opties niet, maar ze vormen wel een verrijking voor de game. Volition heeft erg goed naar games als Prototype en inFamous gekeken en de superhelden-powers van de hoofdrolspelers daar gekopieerd naar Saints Row.

Review Saints Row IV

Je bent in dit vierde deel nog steeds leider van de Saints, een bende die niets liever wil dan alles doen wat God verboden heeft, vooral als daar geweld bij komt kijken. In de vorige game verhuisde de Saints naar Steelport en daar keren we nu weer terug, zij het in een iets andere vorm dan je zou verwachten. Aan het begin van de game maak je een sprong in de tijd, zodat het opeens vijf jaar later is dan in de vorige game. Dat niet alleen, in die tijd ben je opgeklommen van leider van de Saints tot president van de VS. Je zetelt in het Witte Huis, voor de gelegenheid omgedoopt tot White Crib.

Je hebt Zin

Lang kun je niet van je nieuw verworven status genieten, want de game is nog maar net begonnen als de VS wordt aangevallen door een buitenaards ras dat zich de Zin noemt. Voor je het weet zit je met de rest van de Saints aan boord van het Zin-moederschip en is de aarde vernietigd. Uiteraard probeer je de strijd aan te gaan met Zinyak, de leider van de Zin, maar die is twee koppen groter en bezit allerhande superpowers. Door je even hulpeloze als felle verzet wil Zinyak proberen je wil te breken. Hij plaatst je in een simulatie, een bij elkaar geprogrammeerde versie van Steelport, waar je vrij in rond kunt lopen. Het is de bedoeling dat je daar, als in een soort The Matrix, manieren leert. Die simulatie is het decor voor de rest van de game. Hij is tegelijk de verklaring voor de nieuwe gameplay-elementen. Onder de ontvoerde Saints aan boord van het Zin-schip is Kinzie Kensington, voormalig FBI-agente en erg handig met computers. Ze is ook de enige vrouwelijke Saint die niet oogverblindend mooi is of erbij loopt met een nauwe kokerrok en diep decolleté.

Met de Inauguration Station kun je vooraf al een personage aanmaken.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.