Door , , reacties: 51, views: 66.568 •

"Hoe maak je eigenlijk een barrel roll?" Het is niet eens een heel gekke vraag, maar we hadden er tijdens al die uren dat we World of Warplanes speelden nog nooit bij stilgestaan. De uurtjes die wij eerder speelden waren vooral gevuld met dogfights. Oude gevechtsvliegtuigen die eindeloos om elkaar heen draaiden. Daarbij was het nog niet echt in ons opgekomen om een barrel roll uit te voeren. Het horizontaal roteren van je vliegtuig terwijl je gewoon rechtdoor blijft vliegen blijkt in World of Warplanes een hele opgave.

Dat is het althans als je simpelweg met een toetsenbord en muis speelt. Behalve voor de 'W' om extra snelheid te maken en de 'S' om weer af te remmen, heb je je toetsenbord nauwelijks nodig. Sturen en schieten doe je met je muis. Je vliegt simpelweg je cursor achterna. Hoe simpel ook: wie de beperkingen van de vrijheid leert kennen, zal er een onbevredigend gevoel aan overhouden. Hoe leuk en uitdagend World of Warplanes ook is: de vraag rijst waarom het besturingssysteem niet nét ietsje dieper gaat.

Een joystick kan uitkomst bieden, zo weten we na meerdere interviews met medewerkers van Wargaming.net. Spelend met de joystick zou de speler meer mogelijkheden krijgen om bewegingen met zijn vliegtuig te maken, maar een snelle blik op concurrent War Thunder leert dat het ook anders kan. In dat spel heeft de speler toch net iets meer bewegingsvrijheid. War Thunder maakt zelfs onderscheid tussen diverse niveaus in de besturing, waarbij het hoogste niveau zich bijna laat uitleggen als een flightsim.

Daarin verschilt de basis van World of Warplanes dus met een game als War Thunder. Er zijn trouwens wel meer verschillen, en afgaand op de reacties op ons vorige World of Warplanes-artikel wordt het tijd dat we die eens gaan belichten. We zijn inmiddels begonnen met War Thunder en hebben als fijn extraatje daarbij een afspraak om de PlayStation 4-versie van dat spel aan het werk te zien tijdens de Gamescom. Na die tijd kun je dus een uitgebreider artikel over War Thunder verwachten, op basis van zowel de pc- als de PlayStation 4-versie.