Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 66.827 •

Voorlopige conclusie

Van World of Warplanes moet binnen twee maanden een uiteindelijke versie zijn afgerond en het spel zal dan ook zijn voorzien van Britse gevechtsvliegtuigen. Het spel lijkt zich te ontwikkelen tot een lekker spelende en vooral simpele game die op bepaalde plaatsen best wat meer diepgang had kunnen gebruiken. Een simpele aanpak en snelle potjes zijn echter twee belangrijke pijlers in het fundament van het succes dat Wargaming.net met World of Tanks heeft behaald, dus verbazingwekkend is dat allerminst. Het kan er alleen wel toe leiden dat fans van fighter-flightsims zich uiteindelijk net iets meer zulllen vinden in concurrent War Thunder, waar je binnenkort meer over leest.

Titel World of Warplanes World of Warplanes
Platform PC
Ontwikkelaar Wargaming.net
Uitgever Wargaming.net
Releasedatum Najaar 2013
World of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of WarplanesWorld of Warplanes

Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (51)

Voor de liefhebber is er ook van 777 de nog uit te brengen [nu nog in pre-order] flightsim Il2-BoS. Dit is op basis van de flight engine van WW1 flysim Rise of Flight.
"Daarbij was het nog niet echt in ons opgekomen om een barrel roll uit te voeren. Het horizontaal roteren van je vliegtuig terwijl je gewoon rechtdoor blijft vliegen blijkt in World of Warplanes een hele opgave."

En dat is dan ook nog geen barrel roll. Deze beschrijving is eerder een "roll". Bij een barrel roll maakt het vliegtuig als het ware een rol om de buitenkant van een ton(vorm) heen, door eerst de neus omhoog te richten en daarna naar de zijkant 'af te glijden' terwijl er gedraaid wordt. Dat is mr dan alleen maar roteren en rechtdoor vliegen. Je blijft grofweg dezelfde kant op vliegen, maar je vliegpad is meer een krul rondom een rechte lijn.
Scherp. Beide zijn ondoenlijk in Warplanes ;)
Hier werd een aileron roll beschreven. Een barrel roll geeft in principe een kurkentrekker, zoals je al met veel woorden beschreef.
Moet me ouwe thrustmaster maar weer eens uit de kast halen :p
War thunder is zelfs met de bagger econemy nog steeds 10x beter als deze game. plus het is gratis.
http://warthunder.com/
War Thunder is net als World of Warplanes free to play...
wart thunder heeft in het kort samengevat

-soepelere engine (stabielere fps, betere graphics, minder veeleisend naar hardware toe)

-uitgebreid damage model, niet met een primitief health bar (1 kogel op de juiste plaats is
genoeg, 100 kogels op de verkeerde plaats en hij heeft nauwelijks damage)

-vliegmodel word aangepast afhankelijk van upgrades, wapens (ook in flight, boms droppen staat gelijk aan sneller kunnen vliegen), damage heeft meteen invloed afhankelijk van wat er juist geraakt is.

-drang naar historische correctheid (hoewel dit voor de bombers wel een probleem begint te worden, immers een bomber op zijn eentje is historisch gezien een schietschijf. In war thunder is dat niet anders en fighters die bombers escorten kom ik niet echt tegen)

-gigantisch veel vliegtuigen, uitgebreid economisch model (hoewel sommige vinden dat dit bagger is sinds patch 1.31)

-niet de vraag of men vliegtuigen, tanks en schepen gaat combineren, enkel de vraag wanneer dit beschikbaar is

-de meeste mensen hebben niet door dat het in beta draait, geeft ook wel aan wat de kwaliteit van de game is

edit
vergeet ik toch nog een hele belangerijke zeker?

-arcade mode waar ik 12 kill streaks haal, historisch waar ik heel af en toe is kom en full real waar ik niet eens mijn vliegtuig van de landingsbaan krijg zonder mijn vleugel af te breken of de propeller beschadig => voor ieders wat wil dus

[Reactie gewijzigd door sprankel op 12 augustus 2013 11:26]

Inderdaad, bij het vorige artikel over World of Warplanes haalde ik dit ook al aan (dat de tanks en schepen er bij komen).

De knoppen zijn er al(onderaan staan al knoppen om te wisselen naar tanks of schepen, ze staan alleen op disabled).
De tanks en schepen zie je nu al tijden (zijn alleen wel ai gestuurd, en niet door personen)
De optie met tanks zie je al screenshots van verschijnen ( https://warthunder.com/en/media/screenshots/ ).

Maar dat van de arcade mode met de 12 kill streaks, voor mij is dit hier juist heel wisselend, de ene keer haal ik 7 of 8, en tijdens een andere battle krijg ik niet eens 1 andere dood. Ik weet niet of dit aan mij ligt dat ik niet constant ben in de scores, of dat dit gewoon aan het spel ligt en dat iedereen dit zo'n beetje heeft.
als ik met een bepaalde setup vlieg en ik speel volgens het boekje (klimmen, klimmen, klimmen, high altitude bomber neerhalen en terug stijgen) haal ik heel wat kills.
Uiteindelijk komen er dan niet echt bombers meer en dan begin ik lager te zoeken naar targets die afgezonderd van de rest vliegen. Eenmaal ergens beneden blijf ik dan teveel hangen, verlies ik mijn snelheid/hoogte voordeel en duurt het niet lang meer tegen dat ik tegen de grond ga.

Maar als ik niet volgens het boekje speel of met een andere setup heb ik ook wel spelletjes waar ik totaal faal. Vlieg je uit, is het eerste vliegtuig waar je achter gaat toch wel niet de beste speler van de tegenstanders. Vlieg je met een ander vliegtuig uit, heeft de vijand een geluksschot en knalt hij je piloot dood nog voor je iets kon doen.
En dan vlieg je met de 3de uit, ramt er toch niet 1 je zeker?

Overigens dat je ze soms niet dood krijgt, het spel moedigt aan om constant van faction te wisselen (per dag krijg je op de eerste win per faction een 2x)
Probleem is dat je teveel wisselt van vliegtuigen (en je moet ze wat gewoon zijn om ze optimaal te benutten). Ik doe liever pakweg 8 keer achter elkaar een run met dezelfde faction.
Overigens als je 8 kills maakt, zijn dat vollwaardige kills? Of kills waarbij de enemy eigenlijk al zo goed als dood was? Samen met een paar lucky shots?

Van achteren schieten doet eigenlijk het minste effect, van vanvoor is nogal gevaarlijk tenzij je een 30mm of groter kanon hebt en op tijd ontwijkt. Best is van onderen voor bombers (geen of weinig gunners daar) of vanboven voor fighters. Weet ook wanneer je een target moet afgeven, 7.7mm op een a20 havog, daar ben je morgen nog mee bezig.
Van achter gaat ook goed hoor ( gebruik zelf veel 20mm, dan gaan ze draaien en ik heb het zo ingesteld dat ik kortere draaicirkel heb en dan schiet je zo de vleugels eraf). en als je met level 1 of 2 vliegtuigen speeld (dubbeldekkers) is van achteren ook met 7.7 niet echt moeilijk, kost je misschien 1-2 minuten als je maar op de vleugels mikt.

misschien dat het later wel lastiger wordt om dit uit te voeren (ik vlieg momenteel in level 4 en 5 vliegtuigen).
War thunter super vet spel !
tja, het is natuurlijk maar wat JIJ leuk vindt, de 1 vindt een arcade-achtige flight sim leuker dan een realistischere flight sim.. Dus om het nou 10x beter te noemen is onzin, het is voor jou 10x beter, maar voor iemand anders kan het dus zijn dat het 10x slechter is..
tja, het is natuurlijk maar wat JIJ leuk vindt, de 1 vindt een arcade-achtige flight sim leuker dan een realistischere flight sim.. Dus om het nou 10x beter te noemen is onzin, het is voor jou 10x beter, maar voor iemand anders kan het dus zijn dat het 10x slechter is..
Helemaal mee eens.
Ik vind WT niet fijn. Heb het even gepoogd en na een tijdje weer weggedaan. WoT blijft mijn favoriet, en het concept bevalt me prima, ook voor Wow en hopelijk straks ook voor het bootjes verhaal.
Gister nog even de beta aangeslingerd... Vond de besturing toch een stuk minder dan War Thunder. Sowieso vind ik War Thunder beter aanvoelen op het moment.
World of Warplanes is een redelijke game maar niet speciaal genoeg om echt succesvol te worden. Waar World of Tanks een vacuum vulde waar nog geen concurrentie was komt World of Warplanes een markt binnen waar de concurrentie hetzelfde trucje net zo goed of zelfs beter doet.

Wil je echt een fatsoenlijk online vliegspel kijk dan naar:
War Thunder
Rise of Flight

Of binnenkort:
IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad
maar zoals ik al hierboven aangaf, is dat natuurlijk compleet afhankelijk van wat voor soort flight-sim JIJ leuk vindt.. Arcade achtige zullen doorsnee totaal niet interessant zijn voor mensen die wat meer realisme willen, maar dat wil niet zeggen dat het geen 'fatsoenlijk online vliegspel' is..
In War Thunder heb kan je zelf je moeilijkheidsgraad bepalen voor je besturing. Hoe realistischer je wil vliegen in War Thunder, hoe meer eisen er gesteld worden (hoogste niveau kan alleen met joystick bijvoorbeeld).

Als je een hoger niveau qua besturing kiest, kan je alleen op servers waar de andere spelers ook op hetzelfde niveau zitten qua besturing.

Kortom, wil je een arcade achtige flightsim spelen, kan dat ook gewoon met War Thunder ;)
ik neem aan dat joystick dan automatisch een hoger (non-arcade) niveau nodig is, want ik speel juist liever met joystick, en dat heeft imho niets te maken met realisme...
Je kan ook je control scheme individueel aanpassen. Wil je eens gewoon zelf gaan kijken i.p.v uit je nek te posten?
War of Thunder is i.m.o. ook een betere game.
Neemt alleen niet weg dat de combinatie WoP -> WoT weer leuk is voor een aantal extratjes in World of Tanks. Wargaming.net doet dat wel slim om deze 2 games en straks WoW te koppelen aanelkaar. Waar uiteindelijk een mega World of freaking WAR moet komen waar alles samen komt.
Nog niet officieel bevestigd maar zo`n soort game gaat er zeker aankomen.
Als de reviewer even 3 minuten had besteed aan het instellen van de controls was de speelervaring vast anders geweest. Gewoon roll, pitch en yaw toewijzen aan knoppen en klaar ben je.
In mijn geval:
Pitch-up op S
Pitch- down op W
Roll left op A
Roll right op D
Yaw left op Q
Yaw right op E

In combi met de muis (vrijwel alleen voor aim) kun je elke maneuvre maken die je wil.
Flightstick gaat nog beter, maar die heb ik niet :-)

Het enige wat ik niet fijn vind aan de game zijn de camerapunten en de aanwezigheid van bots.
Admins doen hier niets aan.

[Reactie gewijzigd door wizzfrizzle op 12 augustus 2013 09:59]

Apart. Dat hebben we namelijk letterlijk gevraagd aan een van de ontwikkelaars ter plaatse op het event, en die wist dat antwoord niet te geven.
Soms zit je op 3 of 4 knoppen tegelijk te drukken, maar geef het wat tijd en het went vanzelf.
Je moet alleen (in het begin) continu in de gaten houden dat je je muis alleen gebruikt voor kleine wijzigingen tijdens het richten.
Het kan zijn dat de reviewer volledige muisbesturing gebruikt, dit is wonderbaarlijk benoeg een van de betere manieren om et vliegtug te besturen.
Welke bedoel je? Mouse Control of Mouse Version 0.4.1?
Die laatste kan ik niet aan wennen.
Ik bedoel de standaardversie van mousecontrol, voor zover ik weet is die 0.4.1 hoe mouse-control eerst was en ik heb gehoord dat de besturing van closed beta gewoon slecht werkte
Hoe bedien je de throttle dan? Met je scroller, of met je thumbbuttons, thumbscroller misschien? Als je thumbbuttons hebt kun je daar ook de pitch-axis op instellen, werkt erg prettig.

Vraagje: Kun je de flaps, gear en trim instellen in WoP?
Nu doe ik dat met 1 en 2, muiswiel had ik nog niet eens aan gedacht :-)

Gear word niet gebruikt, je start altijd in de lucht.
Flaps zijn of open, of dicht. Trim ook niet aanwezig.
Ik heb vanochtend War Thunder geprobeerd, maar daar heb je naar mijn idee echt een stick voor nodig. Besturing met muis kan ik slecht aan wennen.

[Reactie gewijzigd door wizzfrizzle op 12 augustus 2013 11:27]

kan niet wachten op de war thunder review, wel grappig dat in de comments alleen maar daar over word gesproken. (doe voor de grap is ctrl+G war thunder thadaaa :P )

over wrold of warplanes: als je war thunder speelt dan is het gewoon bagger weinig vliegtuigen en velen daarvan hebben nooit in ww2 gevlogen?!... verder sluit ik me voor de volle 100% aan bij sprankel zijn comment!
Ik heb ook even de open beta gspeeld, wat mij gelijk opviel is dat je controllers beter in de kast kunt houden. Ik heb redelijk wat tijd gevlogen met mijn xbox controller in ArmA 2 en mijn eerste de beste ervaring was dat de controls met een controller niet helemaal lekker werken en dat de camara in een baggerhoek bliijft staan waardoor je niet ziet waar je heen vliegt of wat je schiet. Je vliegtuig is alleen prominent in beeld

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013