Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 70.492 •

Voorlopige Conclusie

Multiplayer

Voordat we afscheid namen van de set van HBO's Rome en weer naar Nederland vlogen, vroegen we Lead Game Designer James Russell naar de multiplayer-plannen die The Creative Assembly heeft voor deze game. Hij vertelde onder meer dat de campagnemodus volledig in multiplayer gespeeld kan worden en dat elk stukje van de spelmap gebruikt kan worden als map voor een multiplayer-gevecht, waardoor Total War: Rome II over duizenden verschillende maps beschikt.

Een paar uur aan de slag kunnen op de campagnemap, maar toch niet tevreden zijn: dat is wat nu bij ons overheerst. Want hoewel we een aantal dingen hebben gezien en gespeeld, overheerst het gevoel dat we nog steeds het spel niet in volle glorie aan het werk hebben kunnen zien. Op de campagnemap werd ons handje te vaak vastgehouden en in de gevechten was de tegenstand van dermate laag niveau dat we op geen enkel moment werden gedwongen om ons best te doen. Natuurlijk zal de moeilijkheidsgraad in de volledige campagne hoger liggen en bovendien instelbaar zijn, maar het zorgt er nu voor dat we over de diepgang in de gevechten nog te weinig kunnen zeggen. Datzelfde geldt met betrekking tot de meer uitdagende aspecten van het draaiende houden van een factie op de campagnemap. Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten op meer speeltijd, want over net iets meer dan een maand ligt Total War: Rome II al in de winkel.

Titel Total War: Rome II Total War Rome II
Platform PC
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever Sega
Releasedatum 3 september 2013

Total War: Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War: Rome IITotal War Rome IITotal War: Rome IITotal War Rome 2Total War Rome 2Total War Rome 2Total War Rome 2Total War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome II


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (37)

Vond rome total war IDD de beste tot nu toe, alhoewel M2 TW ook heel erg leuk was.

Het voordeel van RTW is dat de speelstijl , de periode en de spelopbouw allemaal goed aan elkaar aansluiten . Ik hoop dat ze goed gekeken hebben naar de vele mods (SPQR or total realism) beschikbaar voor RTW (als ikd e verwijzing naar legioenen zie denk ik het wel)

Kan eigenlijk niet wachten heb zowat elke TW spel buiten de empire/napoleon en vond ze allemaal schitterend en dit ziet er nog beter uit.

[Reactie gewijzigd door k995 op 1 augustus 2013 12:18]

Ik kan niet wachten op RTW II, ik speel nog steeds RTW aangevuld met de Darthmod 9.01.
Ben nu zelf bezig met het re-skinnen van mijn SPQR Legioenen naar historisch voorbeeld.
In enkele romeinse forten (castellum) langs de Limes (rijksgrens) bij Valkenburg a/d Rijn en Leiden lagen Bataafse ruiter eenheden (Cohort I Batavorum) deze eenheden ben ik nu aan
het "inbouwen" in de game. Heel leuk werk in mijn vrije uurtjes. :) P.S. Leuk dat in ergens in de hoek SKate van Gamekings ziet battlen voor zn leven..lol
Wat krijg je dan weer ontzettend veel zin om te spelen. Blij dat ik de rest van de dag niets te doen heb ;)
Rome TW was ook mijn favoriet. Het tijdperk spreekt mij erg aan en de gameplay is gewoon ijzersterk.
Het goed moeten positioneren van troepen is bij weinig RTS games zo belangrijk als in de TW franchise. Het voelde altijd heerlijk om een groep infantry van achteren of van de zijkant te verpulveren met mijn cavalry! Ik kijk zeker naar deze titel uit :D
echt gaaf, ik ga hem meteen halen,
Ik hoop dat ze vooral de AI flink verbeterd hebben, hier irriteerde ik me mateloos aan in de oudere total war games.

Van wat ik zo in het filmpje zag is het nog steeds zo dat weg rennende units vrolijk door een leger van de vijand heen rennen ipv uit een gevecht komen en er omheen lopen. En de paarden die een groep units inrennen zag er ook nog steeds een beetje lomp uit. (05:33 in de video)

[Reactie gewijzigd door nieles op 1 augustus 2013 12:56]

Je mag natuurlijk van alles verwachten, maar vergeet niet dat er vaak honderden, zo niet duizenden soldaten tegelijk gesimuleerd moeten worden. Ik vind het persoonlijk al knap dat ze dit met dergelijk detail voor elkaar krijgen, maar om vervolgens te verwachten dat ook elk afzonderlijk poppetje (waar er honderden/duizenden van zijn) zich om kan draaien en reageren op een voorbijlopend vijandig poppetje (waar er eveneens honderden/duizenden van zijn) gaat misschien nog wat te ver.

Mooi punt voor RTW 3. ;)
De Ai zal voorlopig nooit goed genoeg zijn. Waarom? Het gedrag, het pad vinden etc. is altijd scripted. Elk poppetje zijn eigen unieke script (hersens?) geven zal een te zware belasting leggen op de cpu, juist omdat je hier niet praat over een paar mannekes maar duizenden vaak.

En zelfs als dat mogelijk is, zal het altijd vrij basaal en beperkt zijn. Een menselijk brein denkt veel rapper, unscripted in realtime en reageert in split seconds. Vertaal dat naar een virtueel poppetje en je krijgt een draak van een script en zelfs dat zal niet perfect zijn.

Kortom, de Ai zal nog vele jaren, misschien wel tientallen jaren een heikel punt blijven.
Dit kan best meevallen, de hoofdtaken bereken je per groep. Je kan vrij simpel een looproute berekenen voor een hele groep die rekening houd met andere groepen met behulp van een avoidance map. Iets wat al gebruikt werd in oude rts games.
Alle individuele units lopen vervolgens dat pad af, gewoon van punt a naar b wat ze nu ook al doen.

In veel RTS games zit de Ai erg matig in elkaar, iets wat absoluut niet meer zou hoeven. Het probleem is dat ze meer tijd in het detail en graphics stoppen dan in een fatsoenlijke AI programmeren.

[Reactie gewijzigd door nieles op 2 augustus 2013 12:58]

Als het zo simpel was, zou ik eens naar Simcity kijken. Die hebben nog nooit een fatsoenlijke "pathfinding" kunnen inbouwen. Of neem Pharaoh/Cleopatra van Sierra, ook daar is de pathfinding slechts matig.

In een open veld is het idd redelijk simpel. Zodra en roads en crossings bij te pas komen, drijven de gebreken al snel boven. Doet me meteen denken aan Railroads van Sid Meyer. Ook daar gaat het hopeloos mis zodra je dubbele rails en wissels gaat trekken.

Maw; hoe minder obstakels, complexiteit van de map en wegen/kruisingen e.d., hoe minder vallen de gebreken op.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 augustus 2013 04:52]

Een duidelijk voordeel van dat AI poppetje is echter dat deze niet individueel hoeft te beslissen WAT ie gaat doen. Het beslissen wat een troep gaat doen wordt besloten door de speler CQ de centrale AI.

De path finding moet dan wel per poppetje berekend worden, maar middels optimalisaties zoals als beschreven (ze als groep beschouwen en van daaruit je plaats bepalen) is dat qua performance wel te behappen.

Wat mij betreft is de echt interessante vraag wat het strategische niveau is van de AI generaals. Dit is toch complexe materie, zeker gezien de geschiedenis, waarin we als mens zijnde keer op keer met betere stragegien (bv Napoleon) op de proppen kwamen.

Ik ben benieuwd of de uiteindelijke game de gamer echt kan uitdagen, of dat ze net als zoveel games tegenwoordig meer voor de 'interactieve film'-ervaring gaan.
Mooie preview! Grafisch gezien blijft deze game toch achter bij mijn verwachtingen, maar misschien komt dat ook doordat de trailers niet ingame waren. De screenshots vind ik eerlijk gezegd wat tegenvallen.
Grafisch achter? Hebben wij hetzelfde gekeken? Ik vond het er persoonlijk echt prachtig uit zien!
Achter op zijn verwachtingen.. hij zegt niet dat hij het lelijk vindt. Zelf ben ik het wel met hem eens.. http://www.youtube.com/watch?v=EaDlihIqPws is 1 van de eerste ingame beelden wat ik ook had verwacht te zien in deze preview..
RTS games lijken grafisch wel vaker achter te lopen. Dat heeft er mee te maken dat er over het algemeen veel meer rekenkracht nodig is om de bewegingen van complete legers te renderen.
Viel mij ook op maar
"Total War: Rome II bij ons even te zwaar werd voor de videokaart. Volgens de mannen van The Creative Assembly lag dit aan het feit dat die kaart wel erg 'mid-range' was"

Als die kaart effectief mid-range is dan stonden niet alle grafische toeters en bellen aan. Hoewel het wel raar is aangezien men normaal vrij high end hardware gebruikt om de pers te laten testen. (ofwel draaid de game nog te zwaar op dit moment)

De screenshots vindt ik er wel goed uitzien maar er zit een special effect filter op die een of ander cinematic effect moet geven
Leuk, ik ga er zeker voor sparen zodat ik hem met de release kan kopen.

Wel vind ik het heel karig dat er weer Day One DLC bij moet zitten, die redelijk integraal is voor de spel ervaring. De grieken waren bij de eerste RTW vanaf het begin al te gebruiken en ik vond het zelf een erg leuke factie.

Maargoed, waarom een goede koe op stal zetten zonder hem te melken hè..
De overmaat aan DLC (en dan zeker day one DLC) irriteer ik me inderdaad ook enorm aan. Zo zeer zelfs dat ik van plan ben het spel niet te kopen totdat er een "game of the year" achtige editie komt met alle DLC erbij.
Als ik kijk naar hoe Creative Assembly het aangepakt heeft bij Shogun II dan kan ik alleen maar concluderen dat de waarde van hun basis product serieus ondergraven wordt door de DLC. Met name iets als de DLC die ze uitbrachten om bloed effecten er beter uit te laten zien, zoiets hoort gewoon een patch te zijn. En waar je bij Rome Total War voor je geld gewoon alle factions kreeg en er later een serieuze expansion bij kwam, krijg je bij RTW2 gewoon een minder complete ervaring voor je geld.
Het is jammer, want ik was oprecht groot fan van de eerste Rome Total War, maar CA doet zoveel afbreuk aan de waarde van hun product dat ik afhaak.
Inderdaad, zeker met de Greek City States pre-order bonus heb ik het idee dat er echt content weerhouden word uit de uiteindelijke game.

Een pre-order bonus bestaat dan ook alleen om ervoor te zorgen dat spelers geen reviews gaan lezen voordat ze de game kopen, maar eerder geneigd zijn om een pre-order te doen.

Met bijvoorbeeld de kwaliteit van Empire bij launch is het wellicht verstandig om dan even te wachten en niet meteen op de pre-order te duiken omdat je daar de Greek City States bij krijgt (in het ergste geval betaal je die extra 6 euro, maar dan zit je iig niet met een game die onspeelbaar is door bugs bij launch).
Ik snap wat je bedoeld, dat is echter niet afkomstig van CA, maar van SEGA. SEGA is de laatste tijd met al hun spellen zo. Ze brengen een goed product op de markt en dingen die er eerst standaard in zaten, zijn nu DLC - wat een gemakkelijke manier is om gewoonweg meer geld voor het complete spel te krijgen.
Dat is niet zozeer iets van de ontwikkelaars, maar van de uitgever. Blaim SEGA in dit geval
Misschien zitter er nu in eerste instantie wel minder factions in de 'originele' game omdat er veel meer budget naar andere dingen is gegaan.

Ik durf er een wedje op te leggen dat de kosten van het maken van de factions die er nu in zitten hoger zijn dan de kosten van de factions in RTW. Ik heb liever een paar goed uitgewerkte factions en betere gameplay dan meer (en minder goed uitgewerkte) factions en baggere gameplay.

Wat je niet moet vergeten is dat wat wij nu als basis verwachten in games, veel hoger ligt dan toen de voorloper uitkwam. We verwachten meer opties en meer diepgang in alles, ik denk dat dat in dit geval ten kostte gaat van de hoeveelheid factions.
Blood pack DLC was gewoon om de age rating in de standaard game niet boven de 16 uit te laten komen, dus dit was markt technisch gewoon beter om een groter publiek te bereiken. Het verbeterde bloed helemaal niet, het introduceerde het in de game en dat is een wezenlijk verschil.
Toevallig afgelopen weekend Total war: Shogun 2 opgestart en de multiplayer modus eens geprobeerd. Binnen 5 minuten was ik verslagen en heb ik het weer van men pc afgegooid, haha :D
Ik heb m inmiddels al ge pre-ordered. Heb wel zoveel zin in deze titel oi oi oi
Na deze review gelezen te hebben krijg ik weer zin om Deeltje 1 erbij te pakken totdat ik Rome: Total War II kan aanschaffen. Grafisch ziet het er allemaal prima uit voor een spel waar het aardig druk kan worden op het slachtveld. Gameplay zal het allemaal wel goed zitten. Nu hopen dat het de kracht van deel 1 kan waarmaken.

Goede review!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013