Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Conclusie: de belofte niet ingelost

Eindelijk lijkt ook Samsung door te hebben wat veel tweakers al lang roepen: veel mensen willen een smartphone met goede specs, die niet al te groot is. Voor veel mensen is de S4 Mini die telefoon; de soc is capabel, het werkgeheugen is ruim zat, het interne geheugen is snel en de accuduur is meer dan acceptabel, zeker bij intensief gebruik. Bovendien draait het toestel Android 4.2.2, wat momenteel nog de nieuwste versie van Android is. Daarnaast kan de telefoon verbindingen maken via bluetooth 4.0, nfc en kun je je tv of dvr bedienen via infrarood.

De meeste zaken die je moet inleveren ten opzichte van de grotere Galaxy S4 zal de meesten weinig interesseren: features als Air Gesture en Air View ontbreken en ook de thermometer en barometer zijn niet aanwezig in de Mini. En oh ja - je kunt op de S4 Mini niet scrollen door met je hoofd te knikken, zoals op de grote S4.

Toch moeten er ook serieuzere concessies worden gedaan. Het interne geheugen is 8GB groot, waar na de setup 5,35GB van over blijft; niet bepaald ruim. Het opslaggeheugen is wel weer uitbreidbaar via een microsdhc-kaartje. Bovendien is het scherm op papier meer dan in orde, maar in de praktijk valt de scherpte - vooral bij lezen - toch een beetje tegen.

Wat je voor het doen van die concessies terugkrijgt is een telefoon die maar iets breder is dan een iPhone en die zich op alle vlakken bijna - maar net niet - kan meten met de toppers in de markt. Wie echter een 720p-scherm en quadcore-soc wil in een telefoon met 4,3"-scherm, is nog altijd aangewezen op Chinese modellen. Ook een geduchte concurrent is HTC's One Mini, die in september uitkomt en ongeveer evenveel zal kosten als de S4 Mini. HTC's One Mini biedt bovendien een mooier scherm en mooier ontwerp. De mini-versie van Samsung is wel weer een slag kleiner dan die van HTC.

De Galaxy S4 Mini is wel een kleine ommezwaai: het is voor het eerst dat een groot merk aan de vraag om kleinere telefoons voldoet met een model waarbij je niet al teveel hoeft in te leveren. Het is te hopen dat Samsung voor een 'Galaxy S5 Mini' begrijpt wat mensen écht willen: dezelfde telefoon, maar dan kleiner. Zover is het helaas nog net niet, maar Samsung komt wel dichtbij.

Samengevat

De Galaxy S4 mini is in naam de kleinere versie van Samsung Galaxy S4, maar maakt dat niet helemaal waar. Zo is de schermresolutie laag en is de processor nu niet bepaald supersnel. Dat alleen al maakt dat je dit toestel niet als kleinere versie van de Galaxy S4 kan zien. Het ontwerp is wel ongeveer hetzelfde en vooral het formaat is dik in orde: hij is ongeveer even groot als een iPhone. Ook de accuduur is dik in orde en heeft hij leuke extra features als een infraroodzender, waarmee je een televisie kunt bedienen.

Pluspunten

  • Prima formaat
  • Accuduur is in orde
  • Prima hardware en featureset

Minpunten

  • Behoorlijk aan de prijs
  • Schermresolutie is laag voor deze prijsklasse

Eindoordeel

Tweakers zegt: 7Per criterium
Bereik 6
Gebruiksgemak 9
Bouwkwaliteit 7
Beeldkwaliteit opname 7
Design 5
Scherm 6
Featureset 8
Betrouwbaarheid 8
Accuduur 7
Prijs 5

Verkrijgbaar vanaf: € 198,-
Geteste uitvoering: Samsung Galaxy S4 Mini Zwart

Laagste prijzen voor: Samsung Galaxy S4 Mini Zwart
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

D5Avenue

Score: 3

€ 198,-

€ 198,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 198,-
Opsturen € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 198,-
Bekijk

Afuture

Score: 4.5

€ 209,40

€ 209,40

Kostenoverzicht

Productprijs € 209,40
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 209,40
Bekijk

Azerty

Score: 4.5

€ 212,90

€ 212,90

Kostenoverzicht

Productprijs € 212,90
Pakketpost Nederland € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 212,90
Bekijk

redcoon.nl

Score: 3.5

€ 213,-

€ 213,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 213,-
Pakketpost klein (vanaf ¤ 121,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 213,-
Bekijk

4Launch

Score: 4.5

€ 214,95

€ 214,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 214,95
Pakketpost (variabel) vanaf € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 214,95
Bekijk

Laagste prijzen voor: Samsung Galaxy S4 Mini Wit
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

D5Avenue

Score: 3

€ 198,-

€ 198,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 198,-
Opsturen € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 198,-
Bekijk

Afuture

Score: 4.5

€ 210,-

€ 210,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 210,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 210,-
Bekijk

redcoon.nl

Score: 3.5

€ 213,-

€ 213,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 213,-
Pakketpost klein (vanaf ¤ 121,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 213,-
Bekijk

4Launch

Score: 4.5

€ 214,95

€ 214,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 214,95
Pakketpost (variabel) vanaf € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 214,95
Bekijk

Computerland

Score: 4.5

€ 215,-

€ 215,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 215,-
Pakketpost vanaf ¤ 25,- € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 215,-
Bekijk

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deSamsung Galaxy S4 mini


Door Arnoud Wokke

- Redacteur

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100094+160+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vind de foto's wel heel erg slecht. Arnoud, weet je zeker dat de lens niet vies was? Deze wazige foto's doen me denken aan camera's uit 2005. Dit staat er in de review:
De camera is zeker niet slecht: hij schiet de plaatjes snel, focust redelijk rap en vooral overdag zijn de foto's prima in orde. Details komen dan ook goed naar voren.
Maar dit kan toch onmogelijk op de foto's slaan die in de review staan? De foto's zijn wazig, hebben vale kleuren en details komen helemaal niet goed naar voren.

Vreemd hoor.
Hmmz, dat is idd gek. Ik heb een hele serie foto's gemaakt, maar ik publiceer natuurlijk alleen datgene waarvan ik weet dat ze geen inbreuk maken op privacy (dus foto's van vrienden, familie en kinderen publiceer ik niet, maar ik maak vaak foto's met hen erop om uit te proberen).

Ik vermoed idd dat de lens vies was, ik ga er nog een keer naar kijken of ik nog andere foto's heb en anders moet ik ze even opnieuw maken.
Ik zie het, dan klopt de tekst niet. 'Vooral overdag zijn de foto's prima in orde', nou nee, ze zijn ondermaats.
Helemaal mee eens. Alle plaatjes zijn grijs en grauw en doen me denken aan de foto's die cheapo's uit China maken en aan de Xtreamer Aiki: reviews: Xtreamer Aiki: Android-telefoon met root out-of-the-box. Zó slecht is het net niet, maar het heeft er wel wat van weg.
Is het niet voor niks dat de top-telefoons ook groter zijn? Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat ze die top-telefoon (bijv S4) met dezelfde specs moeten maken maar dan kleiner (S4 mini). Betere specs vragen ook om meer chips, meer power en dus om een grotere accu. Dat kan niet allemaal zomaar in een kleinere telefoon. Daar wordt 'ie misschien wel duurder van dan de grote variant (S4). En als de kleine (S4 mini) duurder wordt dan de grote, dan is die niet meer zo geliefd denk ik.
Het kan wel, maar men wilt het niet. Mijn Xiaomi Mi2 doet niet echt onder voor de Samsung S3, sterker nog met zijn 4,3" scherm verslaat hij de S3 in diverse benchmarks. Deze telefoon wordt volgens mij zelfs in deels dezelfde fabriek gemaakt: Qualcomm
https://qualcommventures.com/investment/xiaomi/
http://www.qualcomm.com/s...ones/samsung-galaxy-s-iii

Het kan wel degelijk allemaal in een kleinere behuizing, maar Samsung wilt het gewoon simpelweg niet.
Klopt maar al die fabrikanten zijn bezig met hun achterlijkke dikte race, ze maken een krachtig toestel zoals de galaxy note 2 of de nieuwe sony xperia ultra (die zelfs groter is dan de note 2) die belachelijk dun is maar daardoor dus groter moet omdat er ruimte voor de accu is.
Maak gewoon een 9mm of 10mm telefoon die krachtig is, max 5 inch en en HD resolutie, en gebruik de ruimte voor de accu.

Maar dan gaat iedereen zeiken "oo wat is dat dik!", onzin dan ligt een toestel ook eens beter in de hand, ik heb een iPhone 4 met een iets dikkere hoesje zodat ik meer grip heb en dat ding normaal kan vasthouden, omdat al die dunne telefoons gewoon niet normaal vast te houden zijn.
Ik zag het al aan de specs toen het toestel werd aangekondigd, maar deze review bevestigd mijn vermoedens. De grote merken kunnen het op de Europese markt gewoon nog steeds niet waarmaken! Waarom eigenlijk niet? Geven ze weinig om de consument die genoeg heeft aan een 4,3" scherm, maar die wel een telefoon willen met echt goed specs, lukt het hen niet om die quadcore en 2GB werkgeheugen in een compact formaat uit te brengen of verwacht men te weinig winst/afname te kunnen hebben bij deze toestellen?
Als ik de adviesverkoopprijs zie, dan is het heel erg overrated en dat laat de daling van de prijs bij de S3 mini ook wel zien. Die is in 9 maanden tijd voor mijn gevoel enorm gezakt. Eigenlijk richting de prijs waarvoor hij eigenlijk in eerste instantie voor verkocht moest worden.

Bij mijn zoektocht in de herfst van 2012 was ik helaas ook tot de conclusie gekomen, dat China wel aan de vraag van mij en vele Tweakers kan voldoen. Ik ben dan ook blij dat "mijn" Chinese Xiaomi Mi2 af en toe is belicht in deze review. Ik was dan ook blij om met name deze te lezen en sta helaas ook weer achter dit standpunt:
"Wie tot enige tijd geleden zo'n toestel wilde, was aangewezen op een ander werelddeel: in China maken diverse fabrikanten zulke telefoons. Een van de meest bekende is ongetwijfeld de Xiaomi Mi-Two en varianten daarop. Deze telefoon combineert een compact ontwerp met een scherm met hoge resolutie, krachtige processor en grote accu."

Bedankt voor het schrijven van deze review, de telefoon heeft toch wel veel potentie, maar ik had liever een zachter prijsje gezien of een betere CPU, het interne geheugen is in ieder geval wel redelijk voor elkaar en zal die 1,5Ghz niet snel vol lopen.
Op deze eenzijdige reacties wil ik toch even reageren...

Welke toepassingen gaan 90% van de kopers van dit toestel dan draaien waarvoor die quadcore en 2GB werkgeheugen absoluut noodzakelijk is? En 90% van de kopers wil toch ook gewoon een telefoon die gebruiksklaar is, lokale garantie heeft en er gewoon leuk uitziet...

Als jij niet tot deze 90% behoort dan moet je ook niet zeuren over de specs van een product dat niet voor jou is ontworpen. Voor jou zijn er dan chinese telefoons waar je iets meer moeite in moet stoppen maar je krijgt er wel iets voor terug.

Dus grote merken maken het WEL waar, zij verkopen miljoenen toestellen en dat kan alleen maar als mensen tevreden zijn van het product. Grote merken maken het NIET waar voor een nichemarkt.


90% is maar een voorbeeld, waarschijnlijk ligt dat percentage nog wat hoger...
2GB werkgeheugen is met Android echt geen overbodige luxe, over de processor wil ik wel met je meegaan, een dualcore moet genoeg zijn voor de komende 1/1,5 jaar. Maar er waren nog veel meer minpunten zoals de camera en het scherm.
Scherm... ben je nu serieus? Enkel benchmarks zoals bovenstaande doen je geloven dat je een bepaald type scherm nodig hebt... De enige test die mij IRL een beetje nuttig lijkt is of het scherm nu goed leesbaar is buiten in de zon of niet. En misschien ook of de touch bediening wel goed werkt, dat lijkt me het enige struikelpunt van dit model.

De tijd dat er grote evoluties in schermkwaliteit zijn geweest ligt een beetje achter ons denk ik. Wat kan een mens nog meer verwachten van een 3-5" scherm?


Je gaat je GSM niet gebruiken om professioneel foto's te bewerken of te evalueren...

De camera is gewoon goed genoeg om de random sociale media foto te maken. Alle GSM camera's zijn crap in low light, de ene net iets minder crap als de andere... Je gaat je GSM hopelijk niet gebruiken om de geboorte van je kind vast te leggen of een andere belangrijke gebeurtenis.
Omdat Android ( kaal) best veel resources nodig heeft, plus dat die belachelijke skins zoals Touchwiz dat ding nog trager maken.
Een nokia lumia 520 met de nieuwste Windows phone 8 of zelfs een iphone 4S werken veel sneller, beide lagloos op hun nieuwste systeem, en dat terwijl beide maar 512mb ram hebben, en een dual-core zijn (4S, 800mhz dual, 520 1ghz dual).

Met dat soort specs moet je echt niet bij Android (zonder skins) aankloppen, daar heb je toch echt minimaal een 1,2 a 1,4ghz dual core nodg en 1gb RAM, en dat voor iemand die niet meer dan wat internetten en Facebook gebruikt.
Android heeft zoveel power nodig, en daardoor dus de 90% van de gebruikers ook.
Sorry dat is bullshit... op een galaxy ace gaat facebooken en browsen even snel...
Uit ervaring, nee het gaat echt niet even snel.
Een vergelijking met de HTC One mini is niet helemaal terecht. De HTC's One Mini is ook een stuk groter dan de S4 mini. Het komt zelfs in de buurt van telefoons met 4,7 inch schermen, zoals de LG L7.

Samsung S4 mini (4,3 inch)
124.6 x 61.3 x 8.9 mm

HTC One mini (4,3 inch)
132 x 63.2 x 9.3 mm

LG Optimus L7 (4,7 inch)
131.7 x 68.2 x 9.6 mm

Meizu MX2 (4,4 inch)
124.9 x 64.9 x 10.2 mm

Vreemd vinden dat niemand een echte krachtige mini Android toestel maakt. Geef de S4 mini een 720p scherm, een quad-core Snapdragon 600 met Adreno 320, 2GB ram en een betere camera.
Toch is de HTC One mini wel een toestel dat qua timing, naamgeving (topmodel + mini) en marktpositie (ruwweg zelfde prijs) juist met de S4 mini zou moeten concureren. Dat ie een stuk lomper is (terwijl de HTC One juist net iets kleiner is dan de S4) is een misser van HTC. Dat maakt de vergelijking echter niet per se onterecht :P
(terwijl de HTC One juist net iets kleiner is dan de S4)
De inhoud van de S4 is 15% kleiner dan de One, ondanks dat het scherm 6.38% groter is en de batterij 13.04% meer Mah aan boord heeft en vervangbaar is, en ook nog is een SD-slot heeft :)

Enige maat van de One die kleiner is is de breedte (1.6mm minder breed)...

S4: 136.6 * 69.8 * 7.9 (mm)
One: 137.4 * 68.2 * 9.3 (mm)
Ah ik had de lengte als 2x 137mm gezien, de dikte voor deze situatie genegeerd (wordt als het goed is niet echt door de schermmaat gedirrigeerd) en dus was de breedte icm de lengte een indicatie dat ie iets kleiner was.
Maar je hebt gelijk, ondanks het kleinere scherm is de HTC One inderdaad groter, hoewel iets smaller, dan de S4 :)

Neemt niet weg dat de HTC One mini volgens mij wel degelijk als concurrent voor de S4 mini gezien mag worden.
Je vergeet:

Xperia ZR (4.55 inch)
131.3 x 67.3 x 10.5 mm

720p, Snapdragon 600 + Adreno 320, 2GB ram, 13.1M Exmor camera
Waterdicht en stootvast

Echter, wel bijna net zo duur als de S4...

[Reactie gewijzigd door Condor70 op 23 juli 2013 09:23]

>4,5" met brede bezels is geen mini toestel naar mijn mening.
Het is geen S4 mini.
Het is gewoon een mid-tier smartphone die de naam van de S4 heeft meegekregen.
- Scherm is te slecht
- camera is te slecht
- processor is te slecht

Als de S4 Mini echt een 'mini' versie van de S4 had moeten zijn hadden de 3 bovenstaande zaken gewoon on-par met de 's4' moeten zijn.

Nog steeds krijgen de mensen die een klein top-toestel willen krijgen niet wat ze willen.
Verder zouden alle software-tricks die in de S4 zitten ook in de Mini moeten zitten.

Wachten dus op de Sony Honami Mini, die naar het schijnt echt een mini versie van de grote Honami zal zijn.
Sony Honami, dat toestel komt aan het einde van dit jaar pas uit en wanneer de mini uit zal komen? Dat is pas echt vanaf september bekend. Ik weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is met de introductie en aankoopdatum is van de telefoons, maar vorig jaar zaten er 3-4 maanden tussen de datum van beloofde en werkelijke aankoopdatum. Reken voor het gemak even op eind voorjaar 2014 voordat deze supertelefoon en mini versie daarvan.

Tegen die tijd zullen dergelijke specs gemeengoed zijn voor de grote jongens. Dat de mini versie dezelfde specs krijg valt nog te bezien. Het is al wel bekend dat de camera mindere specs heeft (maar dat is ook wel logisch in een kleinere behuizing), maar ik vraag me af of de cpu ver over de Xiaomi Mi2s met een Quadcore 1,7Ghz uit zal komen.

Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar reken er wel op dat mini dan niet alleen op het formaat slaat, maar ook op de specs ;)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 juli 2013 12:14]

Als de S4 Mini echt een 'mini' versie van de S4 had moeten zijn hadden de 3 bovenstaande zaken gewoon on-par met de 's4' moeten zijn.
Dan was de prijs ook hetzelfde geweest als die van de Galaxy S4 en dan koop tgeen hond het apparaat meer.

HTC heeft dat geprobeerd met de One S (identieke specs aan HTC One X behalve het scherm) en Sony heeft ook om de zoveel tijd een toestel met high-end SOC+Camera en "kleiner" scherm.

Niet meer dan logisch dat Samsung naast het schermformaat ook een beetje differentieert op prijs/uitrusting.
Het is geen S4 mini.
Het is gewoon een mid-tier smartphone die de naam van de S4 heeft meegekregen.
Hoe hadden ze hem dan moeten noemen? De S4 was de opvolger van de S3 en dit is een kleine variant, dus Mini. Mini specs in een mini behuizing en dat ook nog eens voor een mini prijs, ik snap Samsung wel.
Vond die extra features altijd maar overkill. Maar ze gebruikten het bij de S4 als selling point tov de S3. Ze hebben een mega presentatie over die gimmicks gehouden bij de lancering. Bijzonder dat ze dit zo snel laten vallen met de s4 mini. Zou het net als de S3 nog met een update komen?

Verder leuke telefoon voor dit formaat. Persoonlijk zou ik toch wachten op een kleinere Xperia of HTC One mini. Zolang de specs maar niet te veel afwijken liggen deze merken mij qua design altijd beter.
Wat me opvalt is dat de score wat tegenvalt. Waar moet ik deze mee vergelijken. Met de middeklasse telefoons van pas. Of met de orginele S4.

Anyhow, sommige features zijn wel leuk/handig. Bv een termometer gebruik ik wel. Maar ja ik kan ook wel zonder. De extra gevoeligheid die bv ook air geasture gebruikt is soms erg handig omdat je met vieze handen je scherm niet vies hoeft te maken.
Het is het topmodel van Samsung in dit formaat, maar aangezien hij dus onderdoet bij de one of een iPhone, is een lage score verdient.
De telefoons die jij noemt zijn 100 tot 200 euro duurder. Dat gaat in mijn ogen dus niet volledig op.
In het artikel wordt steeds gedramt op een telefoon die gelijk is aan de toptoestellen maar dan kleiner. Je mag dan ook een gelijke prijs verwachten. Wat mij betreft hoort de iPhone dus in het rijtje met alternatieven want dat is een klein top toestel inplaats van een klein subtop toestel.

Wat ik vooral zwak vind is dat je bij de S3 Mini nu al geen updates meer krijgt. De mini is gewoon een telefoon die echt onder doet voor de duurdere toestellen als de normale S toestellen of de iPhone en de One van HTC. Het voldoet dan ook gewoon niet aan de vraag naar een klein toptoestel maar eerlijk is eerlijk, de prijs is ook gewoon anders.

S4 Mini: 12,46*6,13*0,89= 68 cm^3
iPhone 5: 12,38*5,86*,76 = 55 cm^3 (heeft ook een kleiner scherm)

[Reactie gewijzigd door klonic op 23 juli 2013 10:16]

In het artikel wordt steeds gedramt op een telefoon die gelijk is aan de toptoestellen maar dan kleiner.
Maar niet omdat dat van Samsung moest, de redactie blijft er steeds op hameren, terwijl het overduidelijk niet als zo bedoelt is...

Als ik de Iphone 5 als hamer ga testen (dus als iets wat ie niet is) zal die ook niet zo goed scoren als een echte hamer :)

Imho is er dus compleet verkeerd gekeken naar dit toestel, als Samsung echt een high end device had willen maken in een kleine verpakking hadden ze dat wel gedaan. Maar blijkbaar was dat niet de bedoeling...
Precies, en dan was de prijs ook rond de 600 euro geweest. Misschien iets lager. Maar dan is er dus de keuze.

Telefoon A, kleiner scherm. 600 euro
Telefoon B, Groter scherm 600 euro.

Wat wil je hebben. De keuze is aan jou. Maar nu is dat toch anders. Het zijn verschillende toestellen. De ene is gewoon het kleine broertje van de ander. Iets minder goed, maar zeker niet slecht. Maar wel 200 euro goedkoper.
Hij zal vrij snel nog dalen in prijs ook, terwijl dat voor de concurrentie minder geldt. Zo gaat dat altijd bij Samsungs, de winkelprijs fluctueert en de adviesprijs betaal je zelden tot nooit.
Voor 75 euro minder koop je een Lumia 920 of voor ¤150 minder een HTC 8x:
  • Hogere resolutie
  • Meer opslag
  • Betere camera (bij de 920)
  • Gratis offline navigatie (Bij de 920)
  • Bouwkwaliteit
De Lumia 920 is 1mm breder dan de orginele S4 en meer dan 9mm breder dan de S4 mini.

De 920 valt dus compleet niet in de categorie van kleine topmodellen (en de S4 mini dus ook niet echt gezien de review).

De HTC 8x is wat kleiner, maar met een MSM8960/Adreno225 val je wat mij betreft toch niet meer in de topmodellen.
Bij Android niet, nee, die loopt zonder quadcore achteruit. Bij WP is die echter snel zat.
En ook veel beter, zeker de One.
Vond die extra features altijd maar overkill. Maar ze gebruikten het bij de S4 als selling point tov de S3. Ze hebben een mega presentatie over die gimmicks gehouden bij de lancering. Bijzonder dat ze dit zo snel laten vallen met de s4 mini. Zou het net als de S3 nog met een update komen?
Ze kunnen moeilijk iedere nieuwe Sx zeggen "nu nog groter scherm en nog snellere processor". Daar gaat de waarde ook vrij snel van verloren.

Dus komen ze maar met quasi-vernieuwingen (lees: features waar niemand op zit te wachten) om de marketing rond te krijgen.

En blijkbaar trapt iedereen er in, want ze verkopen als een tierelier.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2013 09:20]

En blijkbaar trapt iedereen er in, want ze verkopen als een tierelier.
En wie zegt dat mensen voor die features het toestel kopen?
Ik hoop niet dat mensen hem voor de gimmicks kopen... Scrollen met je hoofd... wtf! je hebt je toestel toch vast?? Wat is de meerwaarde t.o.v. met je duim scrollen.

Een nog dommere feature is het boven het scherm zwaaien met je hand om te scrollen tussen foto's..! Wat maakt die feature beter dan het gewoon met je duim over het scherm scrollen?

Samsung bedenkt een hoop nutteloze features als je het mij vraagt. Ze kunnen beter eens beginnen met al die vooraf geinstalleerde troep niet meer mee te leveren. en de software zo optimaliseren dat je er ook echt wat aan hebt.

Kom op... een email client met zwarte achtergrond... amper te lezen als je buiten bent. hoe verzin je zoiets.... alles is zwart. als iets moeilijk leesbaar is dan is het wel zwarte achtergronden met grijze letters als je buiten bent.

Samsung denkt in geen enkel opzicht na over dit soort dingen. het hele team is bezig met van die nutteloze features te bedenken die niemand gebruikt.
[...]
En blijkbaar trapt iedereen er in, want ze verkopen als een tierelier.
Blijkbaar 'valt' de gewone consument helemaal niet op specs, ik snap dan ook niet dat hier in deze review zo de nadruk op de eisen van tweakers gelegd wordt. De klant die Samsung met dit toestel voor ogen heeft vindt software en de prijs belangrijker dan hardware. Ik verwacht niet anders dan dat de S4 Mini een groot verkoopsucces wordt.
Geen leuk toestel. Te zwaar, matig scherm, matige kleuren, weer hetzelfde uiterlijk en vooral een veel te hoge prijs.

Duidelijk een toestel wat een tussenmodel is omdat de techniek nu nog niet zover is om voor die prijs een goed toestel te kunnen maken. Gemiste kans, blijkbaar iets om de markt proberen op te peppen nu de verkopen behoorlijk blijken in te zakken?

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 23 juli 2013 09:23]

Allemaal leuk een aardig natuuriljk dat Samsung 10 nieuwe smartphones en tablets per maand uitbrengt, maar jammer genoeg leren ze daar nog niet van dat ze echt eens wat aan het ontwerp moeten doen. Al blijkt het toch wel dat dat de meesten niet echt veel uit maakt, gezien de verkoopcijfers.

Ook jammer van het scherm, voor 150 euro extra heb je 'n S4 die behoorlijk wat meer bied. Maarja, dan zit je weer met het (te) grote scherm.
Je beseft toch wel dat 150 euro meer dan 1/3e van de prijs van die mini is he? De S4 is technisch inderdaad op veel vlakken beter, maar dus ook zo'n 33% duurder...
Het is inderdaad jammer dat het niet letterlijk alleen maar een kleiner toestel is, maar 150 euro behandelen als een niet-significante meerprijs is ook niet netjes :P
Alsnog vind ik deze telefoon te groot om 'mini' genoemd te worden. Een halve inch maakt echt heel weinig uit. Kunnen ze dan niet de 'micro' serie uitbrengen met toestellen die 1-2 inch kleiner zijn?
Een halve inch maakt bij de S4 vs S4 mini in mijn beleving juist genoeg uit. Die term 'mini' slaat niet echt ergens op... Maar waar ik met de S4 (of de S3) niet het toestel met 1 hand kon bedienen, is dat met de S4 mini prima te doen. Dus de wat compactere maat is - in ieder geval voor mij - wel degelijk zinvol.
Beetje weinig pixels voor het schermformaat. De Sony Xperia S heeft een 720p scherm, is ook 4,3" en al weer 2 jaar oud. Kan me goed vinden in de conclusie en die notificatie-led die er niet op zit is inderdaad onbegrijpelijk. Bij de aankoop zullen veel mensen dit zeker over het hoofd zien.
De Xperia S is nog geen 1,5 jaar oud en had voor zijn tijd een enorm hoge ppi.

Een van Samsungs selling points is het AMOLED scherm, en daarop is een hoge ppi gewoon nog niet mogelijk. Toch denk ik dat het contrast van AMOLED bij veel mensen wel in de smaak gaat vallen (bij mij bijvoorbeeld) en dan kan ik best met een paar pixels minder leven.
De prijs zal echt wel aangepast worden. Bij de introductie vaneen toestel is de prijs altijd te hoog. Over 2 maanden is het minpunt "Prijs" echt wel minder relevant en koop je hier een mooi toestel aan. Ik denk dat veel vrouwen dit echt een topding zullen vinden.
vrouwen hebben handtassen... Die malen niet zo om een groot aparaat heb ik het idee
Ik heb er meer problemen mee, groter dan de S4 zal het bij mij niet worden, die is eigenlijk al over het randje..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Smartphones

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True