Door , , reacties: 43, views: 67.748 •

Er was een tijd dat games rond superhelden zonder verder onderzoek in de budgetbak konden worden gemikt. Het genre had een slechte naam; het leek wel alsof elke volgende game met een superheld in de hoofdrol vooral werd uitgebracht om ervoor te zorgen dat dit vooroordeel in stand werd gehouden. Batman: Arkham Asylum was een van de eerste games die dat wist te doorbreken. In het kielzog ervan verschenen diverse andere games waarvan een aantal het heel aardig heeft gedaan.

Nu waren het bij Batman vooral de gameplay en de sfeer die ervoor zorgden dat de game hoge ogen gooide. Het duistere sfeertje dat om de Dark Knight hoort te hangen was sterk aanwezig en de gameplay werkte niet alleen goed, maar bleek ook erg verslavend. Nu is het niet zo dat we elke volgende superheldengame meteen willen vergelijken met de Arkham-serie, maar er is natuurlijk wel een hoge lat gelegd. Tot nog toe wist geen enkele andere held in de buurt te komen.

Dat komt voor een deel doordat superheldengames altijd voorspelbaar zijn. De helden zitten gevangen in een 'good guy'-keurslijf wat hun gedrag, acties en het verhaal al vaststelt voordat je het spel überhaupt in je console hebt gedaan. Wat dat betreft vormt Deadpool, het hoofdpersonage van Activisions nieuwste game in het genre, een fijne uitzondering. Meer dan een standaardsuperheld is Deadpool namelijk de 'rebel without a cause' die je altijd al wilde zien. Want laten we eerlijk zijn: wat is het hebben van superkrachten nu waard als je ze nooit voor eigen gewin gebruikt?

Het leven van Deadpool, die in een grijs verleden bekendstond als Wade Wilson, laat zich vergelijken met dat van een student, maar dan zonder de studie. Het spel opent in het appartement van Deadpool, waar onze held op dat moment ligt te slapen. Binnen een paar minuten wordt zelfs de meest onwetende speler bijgebracht wat Deadpool belangrijk vindt: vrouwen, drank, geweld, vrouwen en nog meer vrouwen. Het blijkt de opmaat voor een hilarisch, maar niet al te indrukwekkend avontuur.