Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 84.075 •

Springen en klimmen

Uiteraard is er meer dan alleen rennen. Om Super Mario Galaxy weer van stal te halen: er zijn delen waarin flink gesprongen en geklommen dient te worden. Voor dat springen zijn meestal versnellers voorhanden. Ren er overheen en je wint zoveel snelheid dat je de sprong naar een nieuwe cilindrische constructie kunt maken. De sprongen kunnen hoog zijn, wat het lastig kan maken om op de soms kleine platformen te landen. We zagen een deel waarin Sonic van wolk naar wolk moest springen. Gelukkig werpt de egel een schaduw, wat maakt dat je vrij nauwkeurig kunt bepalen waar je landt. De meeste secties in het spel eindigen op een soort springkussen dat Sonic afschiet naar een nieuwe sectie. Er volgt meestal zelfs een stuk waarin een aantal van dergelijke springkussens op elkaar volgt, een beetje zoals de tonnen in Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

Sonic Lost World

Hangen aan de rand

Wat het klimmen betreft, zagen we delen waarbij Sonic zich een weg moest banen langs roterende platformen, door op het juiste moment naar een nieuw platform te springen. Daarbij kun je zelfs aan de rand hangen en naar boven klimmen als je niet nauwkeurig genoeg springt. Het kan bij dat klimmen zomaar gebeuren dat je even pas op de plaats moet maken voordat het juiste platform voorbijkomt. Voor een snelheidsduivel als Sonic is dat een hele opgave. Overigens zijn niet alle delen van de game driedimensionaal. Er zijn ook levels die ouderwets tweedimensionaal zijn. Ze spelen zich wel af in een driedimensionale wereld, maar Sonic beweegt zich daarbij voort over een smalle strook en kan enkel die strook volgen.

Sonic heeft de laatste jaren een wat zwalkend bestaan geleid, maar het Sonic Team van Sega lijkt met Lost World zowaar een behoorlijk geslaagde game af te gaan leveren. Er is snelheid, maar ook veel meer dan dat. De makers hebben goed gekeken naar een aantal succesvolle games van de collega's van Nintendo, wat de game er alleen maar afwisselender op maakt. Dat komt ook omdat de besturing goed aanvoelt en de game er bovendien lekker kleurrijk uitziet. Eigenlijk precies zoals je van een Sonic-game verwacht.

Titel Sonic Lost World
Box Sonic Lost World
Platform Wii U, 3DS
Ontwikkelaar Team Sonic
Uitgever Nintendo
Releasedatum Eind 2013
Sonic Lost World Sonic Lost World Sonic Lost World Sonic Lost World

Laagste prijzen voor:

Direct Game

Score: 3

€ 26,01

€ 27,50

Kostenoverzicht

Productprijs € 26,01
Pakketpost € 1,49
iDeal € 0,-
Totaal € 27,50
Bekijk

NedGame

Score: 4.5

€ 28,-

€ 29,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 28,-
Pakketpost tot § 75,- € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 29,95
Bekijk

wehkamp.nl

Score: 3

€ 29,99

€ 31,94

Kostenoverzicht

Productprijs € 29,99
Pakketpost (games, DVD's, boeken, cartridges, pc software) € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 31,94
Bekijk

All4games

Score: 4

€ 44,15

€ 44,15

Kostenoverzicht

Productprijs € 44,15
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 44,15
Bekijk

Max ICT B.V. - 1.000.000 IT producten voor MKB & Consument

Score: 2

€ 39,24

€ 44,69

Kostenoverzicht

Productprijs € 39,24
Pakketpost tot § 99,- € 4,95
iDeal € 0,50
Totaal € 44,69
Bekijk

Laagste prijzen voor:

Direct Game

Score: 3

€ 19,01

€ 20,50

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,01
Pakketpost € 1,49
iDeal € 0,-
Totaal € 20,50
Bekijk

Gameshop Twente

Score: 3

€ 28,-

€ 29,88

Kostenoverzicht

Productprijs € 28,-
Pakketpost € 1,88
iDeal € 0,-
Totaal € 29,88
Bekijk

wehkamp.nl

Score: 3

€ 32,50

€ 34,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 32,50
Pakketpost (games, DVD's, boeken, cartridges, pc software) € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 34,45
Bekijk

Media Markt

Score: 2.5

€ 34,45

€ 34,45

Kostenoverzicht

Productprijs € 34,45
Pakketpost vanaf §1.95 € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 34,45
Bekijk

All4games

Score: 4

€ 39,25

€ 39,25

Kostenoverzicht

Productprijs € 39,25
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 39,25
Bekijk

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Mario Kart 8
Sonic: Lost World
Super Mario 3D World


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (71)

Mijn Wii U staat alweer wat stof te happen en ik wacht nog steeds heel geduldig op deze games. Blijven stuk voor stuk instant buy's voor me :P

Edit @ D vcd V: Ik heb de Wii U direct gekocht tijdens de launch met daarbij New Super Mario U en Nintendoland. En heb me daar een paar maanden mee vermaakt samen met mijn vriendin. Helaas is het aanbod karig op het moment, dus vandaar nog even geduld hebben.

[Reactie gewijzigd door JerX op 19 juli 2013 09:08]

Opvallend dat je dit zegt. Dit was voor mij de reden om eerst eens hťťl erg lang de kat uit de boom te kijken met de Wii U. Dit omdat de Wii hier nooit uit het stof-hap-stadium gekomen is in de jaren dat deze er staat. Nintendo zal toch eerst eens moeten bewijzen dat er genoeg goede games komen.
First party games zijn bij Nintendo altijd erg sterk geweest. Waarom ze zo lang gewacht hebben met deze games op de Wii U is mij niet geheel duidelijk. Dit zijn nou net titels waarmee de console zelf verkocht gaat worden.

De third party games op Wii U zijn tot dusver helaas weinig boeiend. Laten we hopen dat dit nog gaat veranderen. Net als bij de vorige generatie is Nintendo de enige die lekker vernieuwend bezig is met hun input device. Bij de Wii was het de Wiimote, en met de Wii U is het de gamepad met scherm. Dit terwijl de PS4 en XboxOne niet meer bieden dan een evolutie van reeds bestaande controllers. Het zou erg jammer zijn als het weer alleen de first party games zijn die iets zinnigs weten te doen met de controller van Nintendo.

Na de launch van Wii U leken ontwikkelaars compleet verbijsterd te zijn wat ze konden doen met het 2e scherm dat de Wii U hen bood. Nu zie je al een aantal titels waarbij andere devices (tablet/smartphone) als 2e scherm gebruikt kunnen worden. Neem als voorbeeld de commander uit BattleField 4. Het zou mooi zijn als meer van dit soort ideeŽn hun weg gaan vinden naar de Wii U.

Deze line-up is alvast een stap in de goede richting. Ik overweeg nu serieus om een Wii U aan te gaan schaffen.

Ook erg grappig dat Sonic nu op een Nintendo console uit gaat komen, en daarbij ziet de game er nog daadwerkelijk goed uit ook! Wellicht moet de slogan van weleer veranderd worden: Nintendoes what Sega don't? ;)

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 19 juli 2013 09:19]

"Waarom ze zo lang gewacht hebben met deze games op de Wii U is mij niet geheel duidelijk."

Ik denk dat Nintendo's ontwikkelstudios nog moeten wennen aan het ontwikkelen voor een 'hd' console. Naarmate een systeem krachtiger wordt en de mogelijkheden uitgebreider gaat er natuurlijk ook meer werk in zitten. Andere ontwikkelaars hebben zich hier de afgelopen 7-8 al aan kunnen aanpassen met de ps3 en xbox 360, en sommige zelfs nog veel langer met de PC. In de tussentijd zijn Nintendo's studiod exclusief blijven ontwikkelen voor de veel minder krachtigere Wii.
Dat is geen excuus. De programmable pipeline bestaat gewoon al bijna 10 jaar. Dat Nintendo niet weet hoe ze hiermee om moeten gaan is gewoon belachelijk slecht en toont dat ze daar gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn.
Ik heb anders nog op geen enkele manier de gamepad 'vernieuwend' gebruikt zien worden in games.

Buiten voor de HUD en off-screen gamen lijkt me tot nu toe die gamepad niet echt van toegevoegde waarde te zijn. Alleen bij ZombiU, maar volgens jou is die game niet boeiend.

Overigens kan Sony, en zal Sony waarschijnlijk ook, de PSVita op eenzelfde manier inzetten met de PS4. En nee ik vind niet dat Nintendo voor dat concept gecrediteerd moet worden, aangezien het gewoon om een logische feature gaat, waar Sony ook al met de PSP met Remoteplay heeft geŽxperimenteerd. Bovendien kan je met de PS4 met tot 4 PSVita in multiplayer spelen.

Maar goed, mooi dat Wii U bezitters toch nog wat leuks te krijgen. Mario Kart 8 ziet er prachtig uit en het anti-zwaartekracht concept lijkt me deze iteratie te verantwoorden.

Super Mario 3D World (vreselijke ongeÔnspireerde naamgeving trouwens) lijkt me persoonlijk een stap terug t.o.v. van Super Mario Galaxy 1&2, qua gameplay en zelfs qua graphics (buiten dat deze er minder kartelvormig uit zal zien). Wel natuurlijk standaard mario platforming, maar ik vraag me af Nintendo liefhebbers het niet telkens beu worden om telkens te krijgen wat ze verwachten.

DKC(R): TF lijkt me meer van hetzelfde t.o.v. DKCR. Ach aangezien DK(C) niet overused wordt in tegenstelling tot Mario lijkt me dat niet echt een probleem. DKCR vond ik erg vermakelijk. :)


Verder zal de Wii U ongetwijfeld overschaduwd worden door PS4 en Xbox One. Mario Kart 8 en SSB komen denk ik te laat, want dat zijn de echte systemsellers. Nieuwe klanten hebben eigenlijk weinig reden om voor Wii U te gaan dit najaar, ook PS3 heeft een mooie first-party line-up dit najaar, en al helemaal met 3rd parties.

Sonic is natuurlijk al langer speelbaar op Nintendo consoles, zie o.a. Sonic Colours voor de Wii, ook exclusief trouwens.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 19 juli 2013 18:09]

Dat de Nintendo-IP's het goed doen, is een gegeven. Ik vraag me alleen af hoe lang dat blijft duren. Het zijn dezelfde IP's waar Nintendo nu al jaren om doorvaart. Is daar bij de gamers die niet specifiek Nintendo-fan zijn, nu vraag naar?

Ik denk dat het gebrek aan de grote commerciŽle titels als CoD de WiiU inderdaad gaat opbreken. De Wii heeft het nog kunnen uithouden door het vernieuwende concept, maar deze lang binnen een bepaalde tijd in de meeste huishoudens ook al stof te vangen. De Wii moest meer een gamers-console worden, maar die gamers kijken voor een flink deel al niet meer naar Nintendo. En of de Wii U op basis van de Nintendo-fans door kan blijven gaan, betwijfel ik.
CoD komt op de Wii U ;)
Nintendoes what Sega don't?
Nintendoes what segain't dan :+

[Reactie gewijzigd door purrple op 22 juli 2013 11:36]

dit is exact de reden waarom ik nog geen WII U heb. wil hem graag, ook voor met de vriendin samen te kunnen gamen.... maar voor alleen 2 mario-games ga ik geen console aanschaffen van (toen nog) 300+
Met deze games begint de line up van de Wii ergens op te lijken.
Jammer dat ze het grotendeels van deze spellen moeten hebben. Mis hoogstens Zelda of Metroid in de lijst, maar heb nu niet zoiets van, wauw dat moet ik hebben als Nintendo fan. Hoewel dat laatste niet heel veel meer is laatste jaren t.b.h. Speel nog steeds liever de spellen op mijn oude nes/snes 64 en af en mariokart wii online dan wat ik tegenwoordig zie voorbijkomen.

Vind dit zo jammer. Qua mario/donkey kong spellen is dit voor mij net zoals films die zo gigantisch worden uitgemolken dat je er gewoon niet meer naar wilt kijken. Maar dat is ook bij bepaalde pc serie-games net zo erg, wordt toch eens origineel.
Klopt maar het gaat ook steeds meer lijken op een herhaling van de vorige Nintendo consoles. Sterke first party titels waar een handjevol van beschikbaar komt en slecht tot matige third party support.
Tja, de echte vernieuwing blijft nog uit. Er zal toch echt wat moeten gebeuren wil ik nog een Wii U aanschaffen.

Het succes van de Wii is te danken door alle "casual" gamers die Wii sports wilden spelen, deze groep bestaat imho niet meer. Wat wordt dan nu de afzetmarkt voor Nintendo als ze ook de "echte" gamers niet meer tevreden kunnen stellen?
de casual gamer bestaat niet meer? Waar haal je dat vandaan dan?? Ik denk dat de casual gamer van platform is gewisseld. Tablets en de huidige telefoons zijn veel gemakkelijker te verkrijgen dan een dure console en die doen het minstens net zo goed.

[Reactie gewijzigd door purrple op 22 juli 2013 11:44]

Ik heb een tijd terug een Wii U gekocht alleen maar om Super Mario Bros te spelen. (en na uitspelen weer verkocht omdat ik ook niet geloof in een breed spectrum aan Wii U spellen) :)

Nintendo moet het hebben van jeugdigen en volwassenen met jeugdsentiment.
Daarnaast staat offline multiplayer bij Nintendo altijd garant voor plezier.

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19 juli 2013 08:47]

Sega heeft dus een exclusieve uitgeefdeal met Nintendo over Sonic Lost Worlds, niet over alle Sega games /bitwars :)
Zijn die nieuwe donkey kong countries moeilijker dan de originelen ? Ben ik als fan van de originele serie vereist om ze aan te schaffen ?
Vind ik wťl! De moeilijkheid bij de Wii variant lag best hoog. En ik had echt een goed gevoel bij het spelen van deze games met de oude games in m'n achterhoofd.

Doen! :)
Je doet je naam eer aan als fan :P Ik en me vriendin vinden ze toch wel wat moeilijk dan vroeger. Misschien omdat we nu wat ouder zijn. Maar denk ook mede door de graphics. Want ik miste afentoe bijv* spikes wat best goed in de omgeving was geblend. En nieuwe mechanics her en der. Maar ze zijn zeker de moeite waard om aan te schaffen.


OT: Laat maar komen, ben toch weer een beetje benieuwd naar de Sonic. Maar het filmpje laat ook afgronden zien en dan wegen naar links of rechts. Beetje jammer, zijn allemaal van die dingen wat je flink afremt. Vijanden idem dito. Maar kan nog evengoed leuk zijn voor speedruns daar niet van^
Voor m'n gevoel is donkey kong op de wii veel moeilijker dan op de super nes, maar eerlijk is eerlijk, ik ben niet zo fanatiek meer als toen ik 14 was ;)
Verder is Super Mario 3D World de eerste Mario-game in 3d die in multiplayer gespeeld kan worden,
Dit is niet geheel waar. De DS re-release van Mario 64 ondersteunde ook 4 spelers. Niet op een console natuurlijk, maar dit betekent wel dat bovenstaande quote niet klopt!
als ik ooit weer een nintendo zou kopen
dan lukt dat alleen als er weer een goeie Metroid uitkomt en niet zo'n Metroid M versie
daarna zou ik pas super mario 3D world gaan spelen
Dit is een van de redenen waarom het publiek van de WiiU beperkt blijft: Weer een mario kart, weer een mario platformer. Donkey Kong is langer geleden, maar het is ook weer meer van hetzelfde.

Ongetwijfeld allemaal technisch goede games (naar nintendo traditie), maar enkel de nintendo fans die de WiiU al gekocht hebben kijken echt hiernaar uit. Je gaat er geen nieuwe klanten mee binnenhengelen.
Eigenlijk is donkey kong nog recenter uitgebracht, het was ťťn van de laatste platformers op de wii geloof ik.
Dan zal het met de PS4 en de X1 ook niet best gaan. Weer een Forza, weer een BF4, weer een CoD, weer een FIFA, weer een LBP, weer een HALO, weer een Killzone. Wat een vernieuwing allemaal.

Als je ruim 30 miljoen keer MK op de Wii weet te verkopen en 8 miljoen keer MK op de 3DS weet te verkopen zou je wel gek zijn als je er geen vervolg aan geeft.
Het verschil in deze is natuurlijk dat Master Chief niet al 30 jaar de hoofdrol in een spelletje van dezelfde maker speelt, noch dat deze al in ruim 200 spellen heeft rondgewandeld. 30 jaar! Natuurlijk gaat gebrek aan vernieuwing niet alleen op voor Mario, maar dit slaat natuurlijk wel alles. Nintendo speelt zoals gewoonlijk op safe. Dus we hebben Super Mario (30 jaar oud karakter), Donkey kong (32 jaar oud karakter), nog meer Mario en Sonic (22 jaar geleden geintroduceerd) en verder helemaal niks. En dat zegt natuurlijk weinig over de uiteindelijke kwaliteit van de spellen, maar het is zo..... ongeÔnspireerd.

En ja, COD word ook uitgemolken, maar nog geen 30 jaar lang en ik hoop ten zeerste dat mensen nu eindelijk ook eens wakker worden en Activision een veeg uit de pan gaan geven voor het recyclen van prut.
Inspiratie is voor jou dus enkel en alleen afhankelijk van het hoofdfiguur in de game. Als Nintendo dus de nieuwe kartgame precies hetzelfde uitbrengt als het nu in ontwikkeling is maar alle personages gaat vervangen door onbekende personages dan is het plots een gigantisch inspirerend meesterwerk?

Het zal echter wel de verkopen negatief beÔnvloeden want mensen hebben zich nu al jaren (zo niet decennia) lang kunnen identificeren met de karakters die in een Mario Kart zitten.

Feit is dat er maar bitter weinig echt vernieuwende games uitkomen, en daar hebben alle consoles en uitgevers last van.
Ik zeg nergens dat inspiratie enkel afhankelijk is van een nieuwe hoofdpersoon, ik zeg alleen dat 30 jaar lang voor meer dan 200 games hetzelfde karakter gebruiken nogal inspiratieloos is. Dat is wat heel anders. En ik ben niet tegen franchises an sich, maar ik ben wel van mening dat het constante herkauwen wel een beetje zoutloos begint te worden. Yup, ik ga ook Halo 5 spelen, maar niet omdat ik verwacht dat het vernieuwend word, maar omdat ik het leuk vind en interesse heb in het universum. Dus natuurlijk is er ruimte voor franchises. Maar wanneer heeft nintendo nou nog iets echt nieuws gedaan qua games? Het is niet dat Mario Kart 8 met zo'n gigantische cliffhanger is geŽindigd dat je perse deel 9 moet spelen om te zien hoe het afloopt, toch?

Feit is, er komen stapels echt vernieuwende games uit, maar dat zijn grotendeels indies. Zolang die succesvol zijn, zullen ook grote studios vroeg of laat gaan inzien dat innovatie goed is.
  • Feit is, er komen stapels echt vernieuwende games uit, maar dat zijn grotendeels indies. Zolang die succesvol zijn, zullen ook grote studios vroeg of laat gaan inzien dat innovatie goed is.
Laat er nou net een filmpje van Total Biscuit uit zijn die het erover heeft dat mensen juist het meeste geld uitgeven aan die bekende IPs. http://www.youtube.com/watch?v=-fmGRnoUfmE
Dus ja.. zolang de massa op deze manier blijft uitgeven gaan die uitgevers zo door :)
precies; want je kan discussiŽren wat je wilt, het draait toch alleen maar om 1 ding: geld
Nintendo gebruikt zijn characters om nieuwe gameplay-ideen te verkopen, de naamsbekendheid van de characters zorgt ervoor dat het de marktpenetratie krijgt. Zo werken ze, je kan er wel over blijven doorzeuren maar Nintendo is gewoon een bedrijf zoals Disney. Het is een uniek bedrijf in de gaming-industrie en dus kun je niet MS en Nintendo met elkaar vergelijken op dat vlak.

Myamoto gaf trouwens aan dat ze hun familie van characters sterk willen uitbreiden de komende jaren.

En sowieso, Nintendo heeft heel veel nieuwe franchises uitgebracht de laatste jaren. Ik geloof zeker wel meer dan Sony en zeker MS.
Klopt, MAAR de X1 en de PS4 hebben allemaal wel sterke(re) 3th party games. Dus het aanbod is gewoon aanzienlijk groter en daarmee dus ook je doelgroep.

Ik vind Nintendo games ook altijd super om offline multiplayer te doen, maar er moeten toch echt meer games uitkomen. Je gaat toch niet de hele tijd maar 4 verschillende games spelen, die min of meer op elkaar lijken? Mensen willen nu eenmaal variatie en die krijg je door meer 3th party games te hebben.
Ja en ook de oude klanten zullen niet eeuwig elke nieuwe console blijven aanschaffen voor deze titels denk ik.
Ik kan deze uitspraak alleen op mezelf toetsen, maar mijn Wii staat echt stof te happen. De enige reden dat er bij mij een Wii U komt is de nieuwe Zelda en daarvoor zal ik de console van iemand proberen te lenen. Ik beleef nog steeds veel plezier aan Mario, Zelda en Donkey Kong op mijn SNES en de Wii versies waren ook zeker heel leuk, maar om het enkel daarvoor aan te schaffen heeft geen meerwaarde (meer) voor me.
aardige reviews, ik kan me alleen niet vinden in de opmerking dat nintendo games niet technisch hoogdravend zijn. licht effect + veel polygonen = technisch hoogdravend voor de reviewer. Alleen omdat Mario niet met een zaklamp rondloopt of een laser op z'n scope heeft betekent niet dat er minder belichting zit dan in andere games. Sterker nog, dat soort lichteffecten zijn juist het allermakkelijkst om te bereiken. Er is een reden waarom de meeste games saai grijs of poepbruin zijn; wat ze vervolgens proberen te overcompenseren met blooming of lensflares; en dat is omdat ze de lighting maar niet goed kunnen krijgen. Daarnaast weten we ook niet hoeveel polygonen er in een Mario game zitten. Ze promoten de games namelijk niet door de wireframes te laten zien.

Ik ben van mening dat het tegenovergestelde waar is; er zit namelijk veel meer art directing achter dan in de standard grijs/bruin spellen. Nintendo bouwt zijn engines van scratch op rond een bepaald type gameplay of art style (denk Mario Sunshine/Galaxy, Zelda Twilight/Skyward). Vanuit het oogpunt van een software designer ben ik veel meer onder de indruk van wat Nintendo uit het doosje weet te persen dan alle been-there-done-that shooters/racers van andere uitgevers die al hun engines maar recyclen. Want daar is weinig technisch hoogwaardig aan. Van die spellen kun je de PS5 versie nu al schrijven omdat je het ontwikkelproces toch al weet.
Goede opmerking en gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar wat ik bedoel is dat Nintendo nooit grenzen verlegd, technisch gezien. Levels zijn klein, textures niet super gedetailleerd, wat netwerkopties betreft is het beperkt, wat physics betreft ook (geen Fifa-physics oid). Wat ze doen, de ze daarentegen wel weer heel erg goed :-)
ik snap wat je zegt, maar dat staat voor mij niet gelijk aan technisch hoogdravend. Het is vrij makkelijk om je textures gedetaileerder te maken. En het is vrij makkelijk om je levels groter te maken. Daarnaast zijn realistische physics ook erg makkelijk te implementeren (het is al min 100x eerder gedaan, en er bestaan 30+ Open Source pakketten om inspiratie uit te halen).

Cartoon physics zijn daarentegen tergend moeilijk om te maken. Mario Galaxy physics... dat is nog niemand gelukt om dat na te maken! Daar zit technisch vernuft in, en dat zijn dingen waar ik van onder de indruk ben. Skyward Sword aquarel graphics... die game werd geroemd voor zijn SD graphics die beter waren dan 95% van de HD graphics op dat moment op de markt. Zo iets was nog nooit eerder gezien en mensen stonden erbij te watertanden.

Nee hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik van het tegenovergestelde overtuigd ben. Nintendo is technisch hoogdravender dan de rest bij elkaar.
Sorry hoor maar de graphics van Skyward Sword waren echt helemaal niet zo goed. Dat was de Wii game met de meest verschrikkelijke kartelranden en met van die horizontale lijnen in de lucht. Natuurlijk is de hardware van de Wii een grote beperkende factor, maar alsnog, daar heeft Nintendo ook zelf voor gekozen, dus het is niet van "Ooh 't is een Wii game, dus voor een Wii game zijn de graphics wel goed' (soms kwam ik dat tegen in reviews, ja).

De artstyle was dan wel weer verfrissend en inderdaad onderscheidend t.o.v. de 'bruine' realistische stijl van veel games. Twilight Princess had deze 'bruine' stijl trouwens ook, dus zo uniek is Nintendo toch niet.

Graphics van Skyward Sword beter van 95% van de HD graphics van dat moment?! Dat lijkt me nogal fors overtrokken, zoals ik al zei, de graphics waren slecht, maar de artsyle was verfrissend en onderscheidend.


Volgens mij overdrijf je een beetje, het is toch niet omdat je een niet-realistische grafische stijl hanteert dat het automatisch veel beter is? Ik geef je over het algemeen wel gelijk hoor, maar ik vind dat je gewoon echt sterk overdrijft.

Van cartoon physics heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd..
En als je cartoon graphics bedoeld; ik denk niet - ik ben geen game designer o.i.d. dus ik weet het niet - dat dat echt veel moeilijker is te maken dan realistische graphics. Media Molecule dev zei net dat cartoon graphics van hun game (Tearaway) erg snel zijn opgebouwd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cartoon_physics
in mario spellen worden vaker cartoon physics gebruikt dan bijv. realistische physics. Ik heb wel eens cartoon physics proberen na te maken omdat ze een veel komischer en intuitiever effect geven (als je vroeger als kind naar looney toons keek dan), en geloof het of niet, het is rete ingewikkeld om een gewenst effect voor elkaar te krijgen. Realistische physics is wat dat betreft makkelijk. Je neemt al sneller genoegen met een resultaat mee als je weet dat het qua werking klopt (ookal is het resultaat niet gewenst).

Wat grafisch hoogstaand is is toch blijkbaar anders voor iedereen. Jij stoort je aan kartelranden en horizontale lijnen in de lucht (?), ik stoor me aan lusteloosheid, grijs/bruin festen en een compleet gebrek aan richting/fantasie. Ik stoor me inderdaad mateloos aan de hele SD vs HD discussie dus misschien polariseer ik het iets te veel. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat Nintendo de lat legt voor wat technsich hoogdravend is, en dat de reviewer op dat punt er compleet naast zit. Zeggen dat de skyward sword graphics slecht zijn zegt mij eigenlijk al genoeg over mijn discussiepartner. Graphics hebben niks te maken met het aantal pixels of het aantal polygonen. Wat heb je aan 16miljoen kleuren als je er maar 2 gebruikt? De meeste gamedevelopers weten eigenlijk niet goed wat ze met de graphics willen en dat zie je in hun games. Prima dat de scene super scherp op mijn tv verschijnt, maar dat maakt de graphics nog niet goed.
Maar ik heb liever zoals hierboven al gezegd, betere 3D gevoel en/of globale belichting dan diepere textures. Anders krijg je zo'n poster effect van blokken met foto's/posters erop geplakt.
Meestal heeft nintendo ook rustiger beeld voor de ogen, vanwege belichting en meer smooth rendering, zover als mogelijk is. Bij lange gamesessies is dat voor mij op langer termijn echt wel nodig om niet vermoeid te raken.
Zo netjes als bij Mario64 op N64 rendering krijgen ze het toch niet helaas, het blijft een beetje plat ogen. Dat beeld was veel stabieler. Nu zie ik toch nog bijna letterlijk elk pixeltje of polygoontje nog bewegen.

Moet er natuurlijk wel ook gameplay zijn voor langere game sessies. Als het dan toch herhaling is, verdubbel dan op zijn minst de inhoud van het verhaal. Dat was de grote fout bij de N64, herhaling van verhaal, en soms zelfs vermindering content.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014