Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 61.019 •

Voorlopige Conclusie

Natuurlijk zijn er nog tal van kleinere vernieuwingen te vinden in Forza 5. Zo zal het aanpassen van je auto op een nieuwe manier kunnen worden aangepakt. De cloud kijkt daarbij naar jouw eerdere keuzes in setups en designs, en downloadtop basis daarvan alvast wat ideetjes die aansluiten bij jouw smaak. Op de E3 waren het echter de graphics, de aankondiging van formule-auto's en Drivatar waar het om draaide bij Forza Motorsport 5. Van die drie dingen vinden we de graphics tot nu toe het indrukwekkendst, al zal de game meer profijt hebben van Drivatar, als dat inderdaad zo werkt als Turn10 het op de E3 heeft geschetst. Met Forza 5 heeft de Xbox One in elk geval al een game die laat zien waar de console grafisch toe in staat is, en als je dan nagaat dat games uit de launch line-up vaak in de jaren daarna nog gemakkelijk worden voorbijgestreefd...er komen nog mooie jaren aan, met de nieuwe consoles.

Titel Forza Motorsport 5 Forza Motorsport 5
Platform Xbox One
Ontwikkelaar Turn 10
Uitgever Microsoft
Releasedatum November 2013

Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (89)

Jou reactie is zo ongegrond dat ik bijna denk dat je een troll bent.
Geef eens wat meer uitleg bij je uitspraken:
Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied.
Ik hoop dat veel (fanatieke) pc gamers nu ook eens de beurs open trekt voor de xbox one (of voor andere games de ps4.
Want grafische word het een geweld!
Ik vind zelf Forza 5 er ook wel heel mooi uitzien. Maar het moet nu eens op gameplay gebied vooruit gaan en dat lijkt hier (gelukkig) nu deels te gebeuren met Drivatar. Ik vraag me af wat andere developers hier tegenover gaan zetten. GT lijkt zich teveel te richten op meer content en graphics (hoewel de physics engine in GT6 beter zou zijn). Grid 2, wat natuurlijk wat meer arcade is, viel mij best wel tegen. En van de andere racegames op de E3 zoals Drive Club (die zich teveel lijkt te willen focussen op social) en The Crew (die grafisch er toch wel matig uitziet) overtuigen ook nog niet echt.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 22 juni 2013 08:51]

Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied.
Je wil eigenlijk zeggen dat de ontwikkelaars van Forza eindelijk eens wat meer kunnen op een console. De dure hardware (pc) kan dit toch al een tijdje, er was gewoon geen (of bijna geen) ontwikkelaar die er zo voor wou ontwikkelen.

Als je naar de specs kijkt, dan is het is maar een matige mid-end game pc. Kan je weer iets zeggen van "speciaal voor programmeren", klopt, maar een high end pc van nu is toch wel enkele maal krachtiger. Dus ontwikkel voor de pc (als eerste platform) en je hebt mogelijk zelfs nog een mooiere game. Omdat de pc markt kleiner is dan de console markt, zal dit niet zo snel gebeuren. Wellicht met de next gen dat 't ook makkelijker te porten valt (x86 e.d.). We zullen zien.

(Ik bijna exclusief een pc gamer omdat ik 't allemaal vloeiender vind, als het niet vloeiend is, kan ik de pc upgraden wat niet gaat met een console. Ik heb zowel een x360 en een ps3, ik koop de consoles voor die specifieke games die niet op pc uit zullen komen en die ik toch graag zou wil spelen, dat gaat voor de volgende gen net 't zelfde zijn)
Het gaat er niet alleen om of ie krachtiger is, het gaat er ook om hoe je dat gebruikt. Die overhead van Windows en DirectX is echt niet mals hoor. Dat scheelt erg veel en dat is ook wel te zien aan de graphics. We hadden een tijd geleden aardig mooie PC games gezien (Crysis of Far Cry) maar dit gaat er allemaal toch weer een schepje bovenop. Het grote nadeel van de pc is namelijk dat je de minder legendarische systemen ook moet ondersteunen en dat zorgt er gewoon voor dat je de high-end systemen gewoon minder goed kunt benutten. Ja wat gedetaileerdere models, grotere textures en wat meer foefjes als AA e.d., maar daar maak je nog geen unieke game mee.

Toch moet je wel toegeven dat de stap in graphics erg mooi is en dit gaat dan ook alleen nog maar beter worden. Toch al niet onaardig van zo'n "mid-end" pc ;)
Games zijn gewoon schaalbaar. Die ondersteunen zonder moeite simpele PC's tot high end rekenmonsters.

PC spellen zien er al jaren veel beter uit dan dit. Al is er inderdaad geen racespel voor op de PC met deze kwaliteit beelden. Blijkbaar is for een Forza of GT geen PC publiek te vinden?
Maar je kunt geen geavanceerde physics doen als je ook low-end moet ondersteunen. Tenminste, niet voor multiplayer of iets dergelijks.

Je wordt als ontwikkelaar wel degelijk teruggetrokken door een deel van de fanbase die gewoon geen snelle pc heeft.
PC spellen zien er al jaren beter uit? Dat zal toch een kwestie van smaak zijn dan. Heel de discussie over PC vs. consoles daargelaten moet ik zeggen dat deze beelden imo toch nog een stap verder gaan dan ik in PC games tot nu toe heb gezien.
Heeft niks met smaak te maken. Games die voor PC en een console gemaakt zijn zien er altijd beter uit op de PC, of het moet een port zijn waar geen aandacht aan besteed is. Dingen die een PC altijd voor had op current gen:

-vsync on
-hogere framerate
-hogere resolutie (er zijn maar een handje X360,PS3 spellen gemaakt die 1080p zijn)
-tig keer AA en/of AF

En dan heeft de PC in potentie altijd meer kracht om grotere textures te draaien, deze moeten dan natuurlijk wel gemaakt zijn, dat werd vaak achterwege gelaten omdat het op de console toch niet werd gebruikt.

Je kan gecharmeerd zijn van de stijl die bepaalde console exclusives hebben maar dat is idd een smaak ding en heeft niks te maken met meetbaar betere graphics.

"moet ik zeggen dat deze beelden imo toch nog een stap verder gaan dan ik in PC games tot nu toe heb gezien."

Als dat zo is (ik ken weinig racegames) is dat niet iets wat aan de PC ligt, maar aan de Devs die de game niet voor de PC maken en hem daarna niet pimpen.

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 22 juni 2013 18:02]

Dit heeft alles te maken met combatibiliteit. Ja de graphics zijn schaalbaar, maar je moet rekening houden met verschillende versies van DirectX (vanwege de oudere kaarten), drivers, team rood of team groen, RAM en de hoeveelheid cores. Er zit nou eenmaal gewoon meer tijd in om een game te maken die op de meeste hardware moet kunnen draaien in plaats van maar 1 CPU en GPU. Ontwikkelaars hebben een deadline, dus ze zullen minder tijd kunnen besteden aan het optimaliseren en meer aan het ondersteunen van hardware.
Ben benieuwd hoe zoiets er op de pc uit zou zien, als MS deze serie in de toekomst voor de pc zou uitbrengen. Lijkt mij dat er een redelijke schare racegame-fans is, die dit zeker zou toejuichen. Maar om de één of andere reden, denk ik dat MS dit niet gaat doen. Vanuit commercieel oogpunt kan ik dit begrijpen, voor racegamers lijkt me dit echter zonde..

Ik vind Forza een zeer geslaagde game, een goede mix van mooie graphics en toch wat meer richting-sim-besturing: het voelt als echt racen; goede lijnen rijden, niet te vroeg en te hard op het gas, goed merkbare verschillen in de rijeigenschappen van de verschillende auto's, mooi tune- en upgradegedeelte, mooie lijst circuits (real-world), veel wagens en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik vind het echt een topgame, en zou het alleen maar toejuichen als MS dit naar het pc-platform zou brengen. Het is moeilijk om me voor te stellen dat ik de enige ben die hier zo over denkt. De racegames op de pc vind ik de laatste jaren nogal tegenvallen. Sinds het tijdperk van de oude Codemasters games (Racedriver. Colin McRae e.d.) is het het toch allemaal net-niet. Of je hebt de echte sims die, voor de meesten denk ik, je te hard afstraffen voor een fout. Forza zou dit gat wat mij betreft mooi op kunnen vullen. Maar dat is mijn visie, ik weet niet of die breed gedragen wordt..
Je vindt de graphics van deze forza op de next gen consoles beter dan de graphics maxed out zetten op bv far cry 3 of crysis?

:X
Als het niet vloeiend is op de pc, kan je het ook vloeiend krijgen door de settings iets lager te zitten. Ziet er dan vaak nog beter uit dan op de consoles (de nieuwe ff buiten beschouwing gelaten).
Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied. Hopelijk blijft dat ook zo voorlopig. Forza 4 op de 360 ziet al mooi uit als je rekening houd met de hardware die in dat inmiddels antieke doosje zit.
Gedeeltelijk met je eens. Als je de constante news-feed van Turn10 en ook van Dan Greenawalt mocht geloven in de aanloop naar FM4, dan was de hoeveelheid features dusdanig veel dat je je kon bedenken of het wel mogelijk was geweest om de game op een vergelijkbare PC toen uit te brengen. Zowel zichtbaar voor de gamer als in de game-engine, was FM4 toch wel een huzarenstukje en niet veel games konden zich ermee meten op dat moment.
Verder ben ik benieuwd naar forza 5 omdat er over f1 auto's gesproken word, de gameplay lag natuurlijk wel in dat genre maar de auto keuzes vond ik juist leuk tot en met de laatste forza
Ik snap je zin niet; in FM5 zitten inderdaad zogenaamde openwheel-racers; dit kunnen karts zijn t/m officiele F1 auto's. In mijn kast staan alle Forza's ooit gemaakt en ik kan me niet geheel herinneren dat er recentelijk "veel" omtrent dit soort specifieke auto's in de game verwerkt zat. Ja, er zaten een paar LMP-typen in maar ik heb nooit de indruk gehad dat deze wagens echt populair waren afgezien van enkele georganiseerde evenementen (zoals IFCA) of tijdens bepaalde evenementen (zoals LeMans waar T10 ook is).

Het nadeel van het verwerken van eventuele F1 of F3 auto's is dat erg geen realistisch beeld gaat ontstaan; Forza heeft de laatste jaren juist flink gewerkt aan verschillende typen circuits en niet alleen maar meer glad asfalt. Een F1-auto door het oude centrum van Praag rijden, kan zowel in het echte leven maar ook in Forza grote problemen opleveren met het tunen van het onderstel en eventuele bandenslijtage.
Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied.
Vreemde conclusie, aangezien dit op een PC draaide, de engine nogal de nadruk lijkt te willen leggen op de nieuwe DirectX 11 features (die PC gamers al 3 jaar zien) en de afbeeldingen uit een prerendered video komen.

http://www.bouweenpc.nl/n...-windows-7-pc-met-gtx-780

Het zal mij benieuwen wat de échte Xbox One kan qua performance. Tot nu toe ben ik niet onder de indruk van de nieuwe consoles. Destiny op de PS4 draait bijvoorbeeld op 30FPS en de PS4 heeft 50% meer raw power dan de Xbox One. Het ziet er niet slecht uit, maar een PC van ¤600 draait dit ook met gemak.

http://www.youtube.com/watch?v=K3dcCLrpn6o

Need for Speed Rivals draait ook op 30 FPS.

http://youtu.be/R-7nD2qBcuI

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 22 juni 2013 12:17]

Dat laatste waar je het over hebt met die 30FPS..is dat niet gewoon 30fps van een filmpje?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 juni 2013 13:17]

Check out this exclusive Digital Foundry analysis based on a 60Hz direct feed of the EA conference.
Performance analysis of Bungie's E3 playthrough of its new shooter, Destiny - analysis taken from a full 60Hz source.
Die gasten van Digital Foundry weten waar ze het over hebben.
Ben jij ingehuurd door MS om aan RM te doen*? Je bent de eerste die ik tegenkom die "hoopt dat (pc) gamers de beurs opentrekken voor een xb1". Mag ik je aanraden eens te gaan kijken wat pCARS, AC en Star Citizen al hebben gepresteerd qua grafische pracht en praal? En dat op een PC? (link CARS, link AC, link SC, ALLEN IN-GAME, vooral dat filmpje van Star Citizen is het bekijken echt wel waard :))

Mag ik je herinneren aan het feit dat we in 2005 ook allemaal aan het geilen waren op een ruitje waar je de stukken los uit kon schieten op de PS3 (Resistance IIRC)? We hebben verdomme tot 2013-2014 moeten wachten eer dat ruitje een destructable wall werd. Enkel en alleen door die verdomde consoles die de hele vooruitgang al die tijd hebben tegengehouden.
OpenGL had bijvoorbeeld ook al langere tijd de nodige support voor tesselation, iets waar we bij DirectX hebben op moeten wachten tot versie 11(!)
Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied. Hopelijk blijft dat ook zo voorlopig.
Laat ons je nu al uit die droom helpen: tegen dat de consoles wel en goed zijn ingeburgerd beginnen de 'next gen'-GPU's van ATiAMD en nVidia ook meer hun weg te vinden naar de consument. Waarna een deftige PC weer krachtiger zal zijn als de (dan) current-gens en we weer moeten wachten op deftige vernieuwingen in PC-games tot de consoles 'op' zijn...

Daarbij biedt een PC zoveel voordelen... installeer je game maar eens op een SSD? Noem mij buiten de PS3-versie van UT3 een game waarbij je mods kon toepassen? Kan je, relatief goedkoop aan de aankoopprijs van de hele machine, gemakkelijk de processingpower van een console upgraden? Backwards compatibility? Ik speel zonder problemen nog games uit begin/midden jaren '90 op dezelfde hardware als ik Far Cry 3, EVE, Call of Duty 1, Borderlands, Serious Sam en nog zoveel andere games die ondertussen zijn uitgekomen. Kan je dan nog alle oude XBox/360 games spelen op een XB1? Kan je alle PSone en PS2/PS3-games spelen op een PS4? Zonder problemen?

Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal mods geinstalleerd in F1 2012, waardoor ik nu WEL het asfalt in m'n stuurtje voel, wanneer ik over marbles rij, bumps in het wegdek, gearchanges. Iets wat Codemaster er gewoon van het begin had moeten instoppen. Ook ging in dat spel de AI soms abnormaal snel door de bocht en er dan tegen een snelheid uitkomen waar zelfs een RB X2010 niet op de baan blijft, andere bochten gingen ze dan weer onnoemlijk traag. Okay, dat balanceerde zich uiteindelijk in vrij realistische laptimes, maar in de races zelf was er gewoon geen spanning... elke keer zelfde plek inhalen, AI verdedigde niet...
Met m'n huidige mods moet ik lap na lap na lap m'n kop erbij houden en gaat de AI door de bochten zoals het IRL ook zou gebeuren, of toch bijna.

Doe dat maar eens op een console.

PC win.

• voor zij die het nog niet wisten, geruchten gaan dat Microsoft SMM's heeft ingehuurd om aan reputation management te doen. Kort gezegt werknemers dus die zich voordoen als tevreden klanten.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juni 2013 00:44]

Backwards compatibility? Ik speel zonder problemen nog games uit begin/midden jaren '90 op dezelfde hardware als ik Far Cry 3, EVE, Call of Duty 1, Borderlands, Serious Sam en nog zoveel andere games die ondertussen zijn uitgekomen. Kan je dan nog alle oude XBox/360 games spelen op een XB1? Kan je alle PSone en PS2/PS3-games spelen op een PS4? Zonder problemen?
'Ik kan het je nog sterkor vertellon:' Je kunt op een PC ook oude games van andere consoles spelen. NES, SNES, N64, Gamecube, Wii, Megadrive, Saturn, Dreamcast, PS1, PS2, enfin, noem ze allemaal maar op. Probleemloos geupscaled naar 1080p. Speel ICO maar eens via PCSX2 en vergelijk dat met de HD collection van de PS3. De HD collection ziet er niet uit vergeleken met de PCSX2 upscaled versie waarbij de PCSX2 versie ook nog eens veel beter loopt.

PS2 vs PS3 vs PCSX2: http://www.eurogamer.net/...he-colossus-hd-collection

Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. PC games kosten gemiddeld ¤20 minder (dan tel ik niet eens de Steam sales mee) en je betaalt niet voor online gaming. Berekend over 2 jaar en 10 games scheelt dat je ¤320, daarbij hoef je geen laptop/PC aan te schaffen voor werk/studie/PC-taken. Dus, bouw een PC van ¤750, dan game je de komende 5 jaar alles vloeiend en na 2 jaar ben je alsnog goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 22 juni 2013 21:22]

Mag ik je eraan herinneren dat dit artikel over forza op de xbox one gaat en niet over wat jij van pc's vind?
Niet lullig bedoeld maar jij gaat far away.
Jouw comment daarentegen, waar MIJN comment een REPLY op is, deed uitschijnen dat het de 'next-gen' games en consoles (en dan FM5 in het bijzonder) technologisch vernieuwend zijn en dat dit niet mogelijk zou zijn op hardware die sommige mensen al 3-4 jaar in hun computerkast hebben zitten. Vooral mijn eerste 2-3 paragrafen gingen daarover.

Mijn comment was gewoon een relatief uitgebreide uiteenzetting waarom dit *niet* zo is. De mods die ik erop heb gekregen spreken ook boekdelen.
Afgaand op je reply ga ik ervanuit dat je dacht dat dit echt een "Wow"-gevoel waard is, terwijl dit, alle aspecten in acht genomen, totaal niet het geval is.
Ik probeer enkel wat awareness te zaaien omtrent het feit dat wij, ja, WIJ beslissen waar we ons geld aan geven.
Een Xbox One komt er hier bijvoorbeeld niet in, het feit dat Microsoft gewoon al het aandurfde met zo'n ideeën als always-on en geen game-doorverkoop op de proppen te komen (ja, ze hebben zich herpakt, so?). Daarnaast hoef ik geen camera op m'n gezicht elke keer ik TV kijk/een spelletje speel. Dan schrijf ik me wel in op zo'n camsite als model, valt er nog wat geld mee te verdienen ook..
True, dan kan ik geen Forza 5 spelen. Of andere exclusives. Maar ik MOET ze ook niet spelen. Kan perfect zonder. Speel ik wel iets anders.
PS4 komt hier ook nooit binnen. Sony heeft een paar dingen uitgehaald in het verleden (rootkit? OtherOS? etc etc...). Geen Sony exclusives dus.

Wij als consumenten hebben de macht om onze tevredenheid te tonen met onze centen. Gaan we niet akkoord met bepaalde termen van de fabrikant, kopen we die shit toch gewoon niet? Geef je geld aan de concurrentie of hou het lekker zelf bij? Laat bijvoorbeeld zien dat de XB1 en PS4 gewoon too little, too late zijn door ze niet te kopen. Steek die centjes in een Haswell en een videokaartje, bijvoorbeeld.

Zolang mensen niet snappen dat het HUN geld is dat ze uitgeven en dat ze een bedrijf niets verschuldigd zijn, gaan er misbaksels als CoD5-6-7-8-9 blijven uitkomen. Zelfs de volgende Call of Duty zal nog steeds op de antieke engine gebouwd worden!!!! Zo komt Fifa 14 er hier ook niet in, al diegenen die het wel kopen/hebben gepre-ordered steunen EA in hun beslissing om Fifa 14 voor PC op de 'oude' engine te ontwikkelen. DICE heeft de ontwikkelfocus van BF3 van PC naar console verschoven wegens tijds- en gelddruk, met als gevolg dat de PC versie er zwaar onder heeft geleden (mede-BF3 PC spelers, vergeleken met de voorgaande BF's, zelfs BF:V, wouldn't you agree?) wel Battlefield 4 zal ik ook niet halen.

Inderdaad, 1 klantje minder zal ze worst wezen. Mij ook. Mij gaat het om de voldoening van voet bij stuk te houden. If you don't stand for something you'll fall for anything, iets wat op de gameindustrie, gezien de laatste 10 jaar, echt wel van toepassing is. Laat daarentegen zien dat jij jezelf niet als melkkoe laat behandelen en zomaar alles koopt wat ze op je afgooien, tenzij het de moeite en het geld ook waard is. Ik heb bijvoorbeeld al geen zin in een herhaling van het RROD disaster, iets waar wel iets van aan kan zijn aangezien van bepaalde bronnen is vernomen dat Microsoft de XB1 heeft gedownclocked om net dat probleem te voorkomen....
Nu, moest de boodschap overkomen naar de producenten to, zou dit waarschijnlijk wel leiden tot iets hogere prijzen (meer r&d kost meer geld), maar waarschijnlijk betere producten en iets wat goed is verkoopt zichzelf wel, kan je weer besparen op marketing.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 juni 2013 03:14]

Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied.
Proest, hahahahaha. Ik verslik mij gewoon echt in mijn koffie. De graphics zijn prachtig, voor een console (ongeevenaard) en de One kan vast meer dan zijn voorgangers. Dit is echter al jaren mogelijk op een PC en dat is ook al meer dan eens getoond. De One is zeker geen PC killer en dat zal het ook niet worden. Is het ook niet voor bedoeld.
Het is mooi om te zien dat de xbox one al de dure pc hardware heeft ingehaald op grafische gebied.
Dit hadden ze al lang kunnen maken op de PC wanneer het spel niet exclusief voor de Xdoos gemaakt zou worden en verreweg de meeste ontwikkelaars bij de consoles blijven hangen qua ontwikkeling.

Inhalen doen de consoles de PC nooit, dat is gewoon een feit.

Maar de consoles hebben andere voordelen tegenover de PC wat ze toch erg leuk maakt. :) Zo zal Forza op iedere Xdoos werken, dat kan men niet altijd van PC spellen zeggen.
Best grappig dat iedereen zich laat vangen door deze troll
En zo is het maar net, het gaat om de games en de potentie die het heeft !

Al betwijfel ik of het cloud gebeuren zoals MS dat voor ogen had nog effect gaat krijgen na hun wijzigingen in het altijd online moeten zijn.

Beide Console's zorgen weer voor vernieuwing in mogelijkheden en entertainment (want dat zijn spellen tenslotte ) en het mooiste zou zijn als ze ongeveer gelijk op gaan tenslotte heeft de consument daar profijt van !
Pff die game ziet er kickass uit. Ik vraag me af hoe de 'handling' van de auto`s zich verhoud tot een GT5 / 6. Ook erg leuk gedaan met je avatar. Is altijd leuk als de AI een digitale tegenstander kan presenteren op basis van je eigen rijkunsten. Supertof :)
ik ga bijna overwegen om een Microsoft doosje te kopen.
Zal de nieuwe Xbox nu meerdere stuurtjes gaan supporten? (Zoals de Logitech sturen bv..)
Ze doen alsof dat Drivatar een spectaculaire nieuwe feature is, maar Gran Turismo 5 had een soortgelijke feature al op de PS3.

Verder vind ik de gameplay er wel heel arcade achtig uit zien. Houd zelf wel van iets meer realisme, dus ben eerder geneigd om weer voor Gran Turismo te gaan. Dat is ook een arcade achtige game, maar qua rijdbaarheid wel iets realistischer.

Weet iemand of het nu wel mogelijk is om een Logitech G25 of G27 aan te sluiten op de nieuwe Xbox One ? Dat was bij de 360 ook een enorm gemis voor racegames zoals Forza.
en Forza 1 had deze feature ook al op de xbox ;)
De drivatar in GT5 was aanzienlijk minder intelligent dan de beschrijving die nu omtrent FM5 wordt gegeven en de parameters waarbinnen GT5 opereerde waren aanzienlijk kleiner waardoor de leercurve en het aanpassingsvermogen van de rijder heel erg binnen de perken bleef.

Persoonlijk vind ik de drivatar van FM5 misschien wel volledig overbodig of, zoals in het artikel, lerend op manieren die je niet wil. Stel dat ik FM5 koop en met een VW Golf op 1 circuit constant in de top 300 van de wereld sta door goed te rijden. Mijn Drivatar zal dus op dat circuit bijna iedereen het snot voor de ogen rijden. Mooi, geld binnenharken en "roem" verwerven. Nou ben ik volgende week lekker vrolijk, drink een paar biertjes en ga met een paar vrienden online racen; in de VW Golf op dat circuit. Iedereen lekker hahaha & hihihi en maar botsen, rammen en achterstevoren rijden; wat heeft dat voor invloed op mijn drivatar??

Uberhaupt als je online gaat racen met vreemden, zou het fijner zijn om de leercurve uit te kunnen zetten. In veel gevallen is er altijd wel iemand die een bocht mist en jou daardoor raakt. En omdat je het niet zag aankomen of niet uitweek of niet remde, gaat je drivatar zich misschien ook vaker vergissen. Is toch niet mijn schuld dat iemand net FM5 heeft gekocht en online even een foutje maakte?
Het grote verschil met GT5 is vooral dat anderen ook tegen jouw drivatar gaan racen. Dus ook je vrienden zullen jou rond zien rijden.
En ik denk dat je beide games geen arcade kunt noemen. Hoogstens minder simulatie dan je graag wilt zien (maar beiden zijn toch al vrij knap).

Ga er maar niet vanuit dat je huidige hardware kunt gebruiken om te gamen. Bij de X1 is al gemeld dat huidige accessoires niet compatible zijn en Trustmaster bracht het al heel blij dat ze een compatible Forza 5 stuurtje hadden. Toch zou ik er niet van staan te kijken als er nu wat meer fabrikanten ondersteuning gaan geven, maar dan zul je al wel nieuwe hardware moeten aanschaffen.
Dat komt omdat ze waarschijnlijk nu weer een nieuw protocol gebruiken. De nieuwe controller werkt ook met een nieuw (eigen) wifi-protocol wat weer iets sneller is (waarschijnlijk ook sneller dan het normale wifi omdat die vooral op doorstroom van data is gericht in plaats van te werken met kleine snelle pakketjes).
Jongens jongens toch... Als de afbeeldingen die Tweakers hier geeft, echte ingame-beelden zijn, dan is dat echt fantastisch.

Ik ga volledig in deze conclusie mee dan: als ontwikkelaars hun programmeerwerk na enkele jaren hebben kunnen optimaliseren, dan wacht ons nog geweldige (grafische) jaren.

Hopelijk kunnen de verhalen van de games mee met hun knappe uiterlijk :D
Dat zijn geen gameplay screenshots, maar gerenderde foto's van de foto modus van het spel. Dus het is wel ingame, maar niet van de gameplay. Als je zelf gaat rijden ziet het er dus niet zo mooi uit.
Er zitten wel gewoon in-game screenshots tussen hoor. Trust me: dit is in-game het mooiste dat ik ooit in een racegame gezien heb.
Er zit geen een ingame gameplay screenshot tussen, dat is duidelijk te zien. Zie jij ergens een rondemap, of een snelheidsmeter, of een laptime? Ik niet.

Kijk ook eens naar de video, daar zie je al dat vanuit de cockpit view het er allemaal niet zo uit ziet als op de screenshots.
@Jurian
Is de besturing van FM5 vergelijkbaar met die van FM4? Ik kan FM4 goed spelen met de controller en heb geen zin om nu wel een stuur te moeten kopen voor Forza. Heb al een stuur voor GT5 en één stuur met een Wheelstand is wel genoeg voor in de huiskamer. :)
Ja en nee. In andere filmpjes van Tweakers, onder andere degene waar de controllers van de PS4 en de XB1 worden vergeleken, wordt er ook over FM5 gepraat.

Ja, FM5 is goed te spelen met een controller en door de nieuwe "haptische triggers" krijg je veel meer feedback tijdens het remmen/accelereren. Ook de rumblepacks zijn verbeterd waardoor je sneller doorhebt dat je minder grip hebt van de auto en dat je aktie moet ondernemen om niet de auto te verliezen.

Ik vraag me alleen af of het niet veeeeel interessanter wordt om met FM5 een nieuw stuur & pedalen (Fanatec misschien) neer te zetten? Juist het faden van de remmen of het gerammel van kinderkopjes onder je banden, lijkt me een realistisch stukje rijden en met goede apparatuur kom je hierdoor steeds dichterbij de werkelijkheid.
Ik heb al een stuurtje met pedalen voor de PS3 en wil alleen een stuur en pedalenset kopen als het op zowel de PS4 als X1 gaat werken want Fanatec is niet bepaald voordelig.
Wat een game zeg. Toch wel een van de weinig games waarvoor ik bijna een Xbox wil gaan kopen. Ik hoop dat de ps4 met een goed alternatief komt. Ook al kan ik me geen titel bedenken (gran turismo zal vast nog een paar jaar duren hun kennende).
hebben, hebben, hebben!
Forza ziet er goed uit. Een heel groot minpunt is dat huidige Forza-fans op flinke kosten worden gejaagd omdat de Xbox One niet compatibel is met bestaande randapparatuur voor de Xbox 360. Net als bij de Xbox 360 wil MS maximale winst halen uit de verkoop van randapparatuur voor hun nieuwe console en dat betekent dat controllers, joysticks, headsets en dus ook racesturen het niet doen op de Xbox One. Xbone-eigenaren worden verplicht om alles opnieuw te kopen - inclusief die peperdure Logitech, Thrustmaster of Fanatec-stuurtjes die ze ooit voor Forza op de Xbox 360 hebben aangeschaft. Daar gaan ze toch weer voor honderd euro - of zelfs honderden euro's het schip in.

Dan doet Sony het beter. Die heeft aangegeven dat DriveClub wel bestaande racesturen zal ondersteunen.
Er is nog niets bekend over racing wheels. Dat de nieuwe xbox alleen MS certified controller zal toelaten is bekend ja. Maar dit kun je niet zomaar doortrekken naar nieuwe wheels.
Je hebt natuurlijk.wel grote kans dat door de x86 structuur je een windows achtige OS krijgt en daarmee gelijk een enorme support aan rand apparatuur in wordt verwerkt. Als je een windows achtig OS hebt, zou dat een copy-paste kwestie kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 juni 2013 10:10]

Je hebt niet geheel gelijk maar zit wel in de buurt. De Xbox One heeft meerdere OS'en en er is een relatief groot verschil tussen het Dashboard (afgeslankte Windows 8 kernel) en de game-engine. Doordat er inderdaad een x86 architectuur aan boord is, zou je verwachten dat een driver voor stuurtje X of controller Y makkelijk te implementeren valt.

Ware het niet dat de software van de Xbox One eigenlijk apart in een soort sandbox zitten en dat je dus mogelijk voor controller Y de driver misschien op 2 of 3 verschillende manieren moet uitrollen middels een (relatief grote) update.

Misschien trek ik nu net even een verkeerde vergelijking maar als jij een x86 PC hebt staan, daar Windows 7 x64 op zou installeren, dan VMware erop zet en binnen VMware een Windows XP x84 installeert, dan zal jouw controller niet automagisch in beide Windows werken.
Het Windows OS is niet wat de games draait, dat is het Xbox OS.
wat garantie draait op een windows kernel? wat an sich niet zoveel uitmaakt, ze metsen het wel dicht voor pc randapperatuur.... onder eventuele druk van 3th party accessoires leveranciers.

edit:
, was als reactie bedoeld op chimnino

[Reactie gewijzigd door white modder op 22 juni 2013 11:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013