Door , , reacties: 36, views: 32.991 •

Eigenlijk is het vreemd dat niemand eerder op het idee is gekomen om een game te maken rond de Mad Max-films. Ze lenen zich er uitstekend voor. Voor wie de naam weinig zegt; Mad Max is een Australische film uit 1979 die de internationale doorbraak van Mel Gibson zou betekenen. Hij speelt hoofdrolspeler "Mad" Max Rockatansky, in een film waarin de Australische woestijn het decor vormt voor een alternatieve werkelijkheid waarin olie een schaars goed is en gemotoriseerde bendes elkaar het leven zuur maken. Na het succes van de eerste film zouden in de jaren '80 nog twee minder succesvolle vervolgfilms komen. Er schijnt bovendien aan een vierde film te worden gewerkt.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch over Mad Max.

Een futuristische woestijn als decor, strijdende gangs met guns en motoren, veel beter kun je voor een game niet hebben, zou je zeggen. En omdat Warner Bros. als uitgever van de films toch de rechten in handen heeft, ligt het voor de hand om een game te maken rond gekke Max. Het heeft de ontwikkeling van de game echter niet in eigen hand genomen, maar uitbesteed aan het Zweedse Avalanche Studios, vooral bekend van beide Just Cause-games.

Uit het raam

En wat doen die Zweden vervolgens? Het verhaal uit de film grotendeels uit het raam mieteren, om een geheel eigen draai aan het geheel te geven. De game is eerder geïnspireerd door de films dan dat hij er echt op gebaseerd is. Je stapt in de laarzen van Mad Max, maar de Max uit de game lijkt niet op de Max uit de film. Je ziet geen gedigitaliseerde Mel Gibson, hoewel het pak dat hij in de game aan heeft wel lijkt op dat van Max uit de film. Hij lijkt ook al niet op Tom Hardy, die de hoofdrol in de nieuwe film heeft. Maar misschien is het maar goed ook dat Avalanche zich de nodige vrijheid permitteert. Een game is tenslotte geen film.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus