Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 34.341 •

Voorlopige conclusie

Onze speelsessie met Killzone: Shadow Fall was vrij kort, dus kunnen we nog niet al teveel conclusies trekken. Duidelijk is in elk geval wel dat de game een meer open karakter krijgt en er veel kleurrijker uit ziet dan de vorige Killzone-games. Daarnaast zorgt vooral de aanwezigheid van de Owl voor meer opties in de gameplay. Het is bovenal leuk om de Owl op verschillende manieren te gebruiken, om zo te kijken welke speelstijl je het best ligt. Killzone: Shadow Fall laat je daar vrij in. Daarmee lijkt Killzone over de hele linie te worden voorzien van meer openheid en meer vrijheid, en die verschuiving bevalt ons wel. Met Killzone: Shadow Fall heeft de PlayStation 4 zijn eerste goede launchtitel waarschijnlijk wel binnen.

Titel Killzone: Shadow Fall Killzone: Shadow Fall
Platform PlayStation 4
Ontwikkelaar Guerrilla Games
Uitgever Sony Computer Entertainment
Releasedatum Eind 2013

Killzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow FallKillzone: Shadow Fall


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (56)

Altijd al een groot Killzone fan geweest.

Goeie preview tweakers :) Ga deze gelijk halen samen met mijn PS4

[Reactie gewijzigd door wesleydw op 14 juni 2013 08:19]

Lauch titel? Waarom staat er bij releasedatum dan eind 2014??
Laatste regel uit het artikel:

Met Killzone: Shadow Fall heeft de PlayStation 4 zijn eerste goede launch titel waarschijnlijk wel binnen.

De PS4 komt toch ook eind dit jaar uit?
Ja PS4 komt 31 december als het goed is. En met de launch komt killzone 4.
Denk nog wel iets eerder.
Zo ver als ik weet valt ''holiday season'' onder heel eind-december. Niet veel mensen kopen een console op 31 december of 1 januari. Veel mensen besteden die dagen met hun familie/vrienden
Volgens Jack Tretton wordt met holiday season Q4 bedoeld: oktober, november, december.
Als ze eerder dan de Xbox One waren, hadden ze dat wel groots aangekondigd. Ik verwacht m in december.
Ik denk dat dit volledig van de productie afhangt die de komende maanden ergens begint. Als de productie trager gaat of slechter verloopt dan verwacht, dan zou je moeten denken aan eind november voor Black Friday.
Als de productie snel gaat en goed verloopt, dan kun je 'm misschien al ergens in oktober verwachten.
Volgens Amazon, volgens bijvoorbeeld bol.com 13-11-2013, en Sony heeft zelf gezegd dat hij voor de kerst van 2013 zeker op de markt is. :9
De kleur is inderdaad een stuk beter, de killzone serie vond ik altijd al grijs en somber eruitzien (hoort bij de sfeer natuurlijk)

Er is wel erg veel blauw aanwezig wat voor mij de game interessant laat blijken!

Altijd al een leuke game geweest, niet teveel van iets en een goeie break van vele andere console games :)
Grijs en somber hoort idd bij de Killzone serie, net als goede AI waarbij ik meteen moest denken aan het spelen van KZ2 in 2009. Ik weet nog dat ik al snel overschakelde op spelen op Hard, niet om de game heel makkelijk was of omdat ik graag hele magazijnen leegschiet, het was vanwege het verschil in AI. Vooral op Hard werd je vaak verrast door hun teamwork, niet zelden werd je vastgezet, geflankeerd, opgejaagd door de Helghast, en ook hun eigen reacties op jouw geweld waren veel overtuigender. Onvergelijkbaar met bv vijanden in CoD.

Gevolg was wel dat ik de halve game in zwart-wit heb gespeeld vanwege low health maar ook dat had wat speciaals. Samen met het feit dat je geen crosshair had, dus alleen richten door ook echt te richten, de trage/zwaardere besturing en het verlaagde 'viewpoint' maakte dit alles samen van KZ2 echt een bijzonder intense shooter.

Hopelijk wijkt Shadow Fall daar niet al teveel van af, al is het maar op Hard.
Sorry maar ik zie geen verschil met de games van nu qua grafische pracht... Vroeger zat er altijd een enorm verschil tussen de oude en de nieuwe spelcomputers, waarschijnlijk is de rek er wel een beetje uit...
Bekijk The Dark Sorcerer eens :) een Tech demo van Quantic Dream.

Maar ik geef je gelijk, de sprong van PS2 > PS3 is een flinke stap groter
klopt natuurlijk. van een groen vlak met een paar grassprietjes naar een veld vol grassprietjes was een groot verschil voor je ogen. Maar die grassprietjes gedetailleerder maken valt niet direct zo op. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar shaders e.d. is het toch wel een grote stap vooruit.
Ik wou net zeggen... 720 naar 1080 voor de meeste games en nu ook wat AA is meteen een grote vooruitgang. Ook de texture filtering is iets dat ik op de PS3 vaak miste.

Maar de PS3 viel vooral wat achterop wat betreft de shaders en dat is toch voor de toonzetting van een game een behoorlijk ding. Ook de special effects zijn nu eindelijk van dergelijk niveau als de videokaarten in de PC al 2 jaar onder de knie hadden. Het valt misschien zo in een filmpje niet zo op, maar als je werkelijk zelf speelt merk je er wel degelijk iets van.

Het enige dat mij opviel is dat sommige dingen als texture opgetekend zijn, zonder dat het werkelijk diepte heeft. Maar storender (moet je maar niet op de achtergrond die er niet toe doet letten) vond ik het dat bloed nog steeds aan de voorkant van de inslag wordt getoond. Jongens, dit werkt niet zo... Ooit is deze fout als "hitmarker" in games geslopen, maar het is er nog steeds niet uit, de spray komt aan de achterkant vrij, waar de kogel het lichaam verlaat. Zucht.
De ontwikkelingen de laatste 4/5 jaar, zijn meer evolutionair ipv revolutionair.

Het zit hem idd in de details, maar ook kan er meer rekenkracht gebruikt worden voor AI en onderliggende programmering, wat veel minder opvalt dan meer pixels.

De hele grote stap laat nog op zich wachten, (Denk holodek achtige gaming) De eerste stap zal nu inmiddels hopelijk wel VR met de helm/bril worden. De techniek is inmiddels denk ik wel ver genoeg, om het betaalbaar te maken.
Nu maar hopen dat de prijs niet weer de ontwikkelling in de weg gaat zitten.
Sorry maar ik zie geen verschil met de games van nu qua grafische pracht...
Overdrijven is ook een vak... Ik weet niet of je Killzone op de PS3 uberhaupt zelf gespeeld hebt, want dat zag er destijds al schitterend uit, maar als je geen verschil ziet met Shadowfall dan moet je toch echt nog maar eens 2 filmpjes van beide games naast elkaar leggen en goed kijken naar de lichteffecten, de particle effects, het detail wat je vanuit de lucht kunt zien in de stad, het aantal vijanden en NPC's dat tegelijkertijd op het scherm staat etc. En dan is dit nog een 1e generatie spel, waarbij nieuwe console meestal nog lang niet goed uit de verf komen, ik kan me de eerste 360 spellen nog herinneren, daarvan zeiden veel mensen precies hetzelfde wat jij nu over de 1e generatie PS4 games zegt.

Niet dat ik het verder niet eens ben met de constatering dat PS3->PS4 geen revolutionaire stap is trouwens, die hebben we namelijk op geen enkel platform (ook PC niet) meer gehad de laatste jaren. PS2 naar PS3 was een gigantische stap, maar dat is ook niet zo vreemd omdat de hardware ontwikkelingen op elk mogelijk vlak toen nog veel sneller gingen, GPU's, CPU's, RAM, media, alles zat toen in een stroomversnelling. Tussen de PS3 en de PS4 zijn de CPU's een tikke sneller geworden, en aan de GPU's is voornamelijk brute kracht toegevoegd zodat je wat meer pixels en polygonen kunt renderen, maar verder weinig baanbrekends.
Sorry maar ik zie geen verschil met de games van nu qua grafische pracht... Vroeger zat er altijd een enorm verschil tussen de oude en de nieuwe spelcomputers, waarschijnlijk is de rek er wel een beetje uit...
Dat heeft vooral te maken met feit dat je vroeger duidelijk een gebrek had aan polygonen/vertexes om basis vormen goed te modelleren. Nu komt er alleen maar extra ruimte voor kleine details. Dat is dus minder duidelijk.
Zie ook hier.
Dat is denk ik meer omdat de grote stappen al gemaakt zijn.

Denk maar eens na: Je gaat van Doom naar Quake. Alles gaat van sprites en 2.5d fake 3d spul naar écht 3D.

De volgende stap is van Quake naar Doom 3. Realtime licht, shaders van hier tot ginder en een polycount waar je u tegen zegt.

Doom 3 naar Crysis. Het is een grote stap die gemaakt wordt in de kleine details. Post processing en deferred shading, later ook tesselation and sub surface scattering - Al die kleine details die toch wel wat uitmaken, maar uiteindelijk is de stap lang niet zo groot als die eerste, van Doom naar Quake.

Nu, nou ja, je ziet vrijwel geen verschil tussen de eerste Crysis en de laatste, of elke andere game van tegenwoordig. De graphics kunne niet echt meer in grote stappen vooruit worden getrokken. Op dit moment gaat de ontwikkeling niet meer over details maar over interactiviteit, zoals je ziet in een Battlefield 3/4, waar je vrijwel de gehele levels kunt slopen. De uitdaging ligt nu om het detail te behouden en de interactiviteit te verhogen.

Dat BF4 goed utiziet was geen verassing voor mij. Het moment in de multiplayer demo waar ik hardop 'WOW' zei kwam nadat de interactiviteit werd getoond, volgens mij zal dit voor andere mensen ook wel zo zijn.
Ik heb erg genoten van Killzone 2, maar deel 3 links laten liggen omdat het mij veel meer van hetzelfde leek. Als ik het zo zie ga ik dit deel wel weer aanschaffen! Goeie preview!
Ik heb me altijd uren vermaakt met Killzone multiplayer , waarschijnlijk zal het nog allemaal een beetje wennen zijn.
Maar op mij laat het een beetje een tekenfilm-achtige indruk na dat is iets waar ik persoonlijk niet zo gek op ben.
Heeft deze ook offline Coop? Lekker weer met een maat op de bank knallen.
Killzone site zegt ''1 Player local''
Is dat niet meer het geval, dan wordt de kleur steeds roder. Op deze manier heb je je levensbalk bij Killzone: Shadow Fall in je handen, en niet meer op het scherm.
Ik ben geen console-gamer maar ik snap niet waarom je health niet gewoon op een HUD getoond wordt? Je kijkt toch nooit naar je handen als je aan het spelen bent?
Het licht op de controller is vel genoeg om achter je TV scherm te zien. (Of op de randen van je TV)
Tevens wordt het beeld ook grijs/rood als je levens bijna op zijn. Net als alle andere killzone games
Waarschijnlijk is het een "omdat het kan" idee geweest.

De één vind het overbodig, de ander vind het een leuke gimmick.
Na het zien van deze hands-on ben ik voor het eerst "echt" geïnteresseerd om deze game te gaan spelen i.c.m. het aanschaffen van een PS4 dan natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013