Door , , reacties: 56, views: 34.339 •

Neerlands trots! Het maakt in feite niet uit waar de studio staat waar een game vandaan komt die je in je console stopt, maar het blijft als Nederlandse gamer toch verdomd leuk om te zien dat een in Nederland gemaakt product zo'n grote rol speelt op een internationaal podium als de E3. Killzone: Shadow Fall is momenteel een beetje het vlaggenschip van de PlayStation 4-line-up. Hoofdontwikkelaar Hermen Hulst himself toonde de game voor het eerst op het aankondigingsevent van de PlayStation 4, en hij had daarmee een wereldpremière: Killzone is het allereerste next-gen-spel dat wereldwijd publiekelijk is getoond.

Killzone: Shadow Fall speelt zich af op de planeet Vekta, dertig jaar na de gebeurtenissen in Killzone 3. De planeet Helghan werd toen vernietigd. Inmiddels is het vrede tussen de Vektans en de Helghast en beide leven samen op Vekta. Dat is natuurlijk geen lang leven beschoren, want Killzone blijft een shooter. Het gaat dus mis, en de speler wordt opnieuw geconfronteerd met de al te bekende vijanden met de rode ogen: de Helghast.

Gelukkig ben je als speler niet zomaar iemand. Je bent een Shadow Marshal, een speciale soldaat van de Interplanetary Strategic Alliance. Shadow Marshals zijn de uitstekend getrainde assassins die in de oorlog tussen de Vekta en Helghan verantwoordelijk waren voor de dood van veel officieren in het leger van de Helghast. Ze staan bekend om hun stealth-vaardigheden en handigheid met hun mes. Met dat wapen kunnen ze hun slachtoffers binnen de kortste keren geruisloos uitschakelen.

In een speciaal voor de media ingerichte kamer kregen we op de E3 de kans om dat uit te proberen. Het level dat we voorgeschoteld kregen, plaatst de speler in een grote, open omgeving. Je ziet wel een indicatie welke kant je op moet voor de hoofdmissie, maar verder ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Daarmee is een van de belangrijkste vernieuwingen genoemd. Killzone was altijd een vrij lineaire shooter, maar Shadow Fall belooft meer vrijheid te bieden.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles Smartwatches