Door , , reacties: 29, views: 71.484 •

Van alle Total War-games die The Creative Assembly in het afgelopen anderhalve decennium op de markt bracht, zijn er weinig zo populair geweest als Rome: Total War. De setting, de gameplay en het audiovisuele niveau: het kwam allemaal samen om een uitmuntende strategiegame te vormen. Het is dan ook weinig verrassend dat SEGA en The Creative Assembly vorig jaar bekendmaakten terug te keren naar het oude Rome. De tweede versie van Shogun viel twee jaar geleden immers ook in goede aarde, dus de tijd lijkt er rijp voor.

We hebben Total War: Rome II afgelopen jaar al op de Gamescom voorbij zien komen. Toen had de ontwikkelaar echter nog nauwelijks in-game materiaal voor ons klaar staan en bleef het beperkt tot een trailer en een korte demonstratie. Richting de komende E3 heeft The Creative Assembly echter wél een speelbare demo uitgebracht voor het internationale journaille, en Tweakers mocht vorige week al langskomen bij de ontwikkelstudio in Londen om die demo vast te spelen, in een wat rustigere setting en met meer speeltijd dan er op de E3 zal zijn.

Geen seizoenen

Die korte demo ging uiteraard om een gevecht, maar voordat we begonnen met knokken konden we eerst even een korte blik werpen op de campagnemap. Deze is vanzelfsprekend weer wat mooier en gedetailleerder geworden. De tijd dat je naar een kale, in stukjes gehakte kaart zat te staren ligt ver achter ons. In vergelijking met de vorige Total War-games kent de campagnemap minimaal twee visuele verschillen. In de eerste plaats is er geen sprake meer van seizoenen. Het Romeinse tijdperk bestrijkt een lange periode, de telling gaat in jaren en niet meer in kwartalen. Mocht je ergens sneeuw tegenkomen, dan is dat om geografische redenen en niet omdat het winter is.

Daarnaast is de speelmap, die zich trouwens uitstrekt van Ierland tot aan het meest westelijke randje van Azië en het noordelijk deel van Afrika, verdeeld in regio's en provincies. Elke regio heeft meerdere provincies, met in een van die provincies de hoofdstad van die regio. Voor de gameplay betekent die wijziging dat je niet per definitie een hoofdstad aan hoeft te vallen om een bepaald gebied in te nemen. Als je bijvoorbeeld de provincie verovert waar alle boerderijen zijn gevestigd, dan profiteer je daar direct van, zonder dat de hoofdstad van de regio al in je bezit is.

Gevolgen van acties

Dat veroveren heeft trouwens gevolgen. Dat is niet nieuw, maar nieuw is wel hoe die gevolgen in kaart worden gebracht. In het diplomatiescherm kun je in Total War: Rome II precies zien welke van jouw acties van invloed zijn geweest op hoe je gesprekspartner over je denkt. Daarbij staat ook hoeveel min- of pluspunten je dat zoal heeft opgeleverd. Een handelsverdrag levert pluspunten op, maar heb je net een van de bondgenoten van de factie waarmee je in gesprek bent aangevallen, dan krijg je natuurlijk minpunten op je bord. Daarmee werkt diplomatie in Rome II niet anders, maar The Creative Assembly probeert de manier waarop de AI op jouw acties reageert transparanter en inzichtelijker te maken.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Total War: Rome II