Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties, 62.484 views •

Conclusie

Zo valt er al met al best veel aan te merken op Grid 2. Toch komt de game geen moment in de buurt van een onvoldoende. Dat dankt het spel aan het feit dat de game lekker speelt. De tekortkomingen zijn er, maar staan lang niet allemaal het spelplezier in de weg. Het verhaaltje wordt daardoor eigenlijk omgedraaid: je kunt je afvragen hoeveel beter Grid 2 was geweest als Codemasters net iets zorgvuldiger was geweest en als er her en der net wat andere keuzes waren gemaakt: een anderhalf punt hogere score zou dan niet ondenkbaar zijn geweest, want de gameplay is er fijn genoeg voor. Helaas is dat niet de realiteit. Grid 2 gaat de boeken in als een bovengemiddelde racegame, maar zeker niet als topper.

Pluspunten

+ Competitief racen
+ Rijdt soepel
+ Variatie in singleplayer
+ Band met AI-tegenstanders
+ Global Challenges en Rivals

Minpunten

- Problemen met multiplayer
- Oneerlijke concurrentie in single- en multiplayer
- Geen camera in de auto
- Geluid van auto's te generiek

Cijfer: 7,5

Titel Grid 2 Box Prince of Persia
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Codemasters
Uitgever Codemasters
(Distributie: Namco Bandai Partners)
Releasedatum Inmiddels verschenen

Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2Grid 2

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deGRID 2


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (79)

Reactiefilter:-179075+149+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik kan me niet geheel vinden in de bevindingen van de reviewer maar, zoals dat vaker gaat op T.net, baseert men een review vaak op 1 platform terwijl op andere platforms er andere positieve en/of negatieve punten te vinden zijn.

Dat PSN blijkbaar erg lastig is om een spellet multiplayer te vinden, lijkt niet voor te komen op de 360; geen enkele van de 50 races die ik tot nu toe heb gereden, is er sprake geweest van mismatches of disconnects en moet ik zeggen dat zowel de bereidheid tot racen erg hoog is. Zelden kom je lobbies tegen van minder dan 6 mensen en als je eenmaal gaat racen, dan is er amper lag. Ook kan je van te voren wel zoeken op bepaalde criteria waardoor eventuele concurrentie van auto X of upgrade Y teniet kan worden gedaan en je dus niet per definitie een verloren race gaat rijden.

Dan de career-modus; zoals bij heel veel racegames start je vaker met een langzame auto en kan je in loop der tijd snellere of betere spullen verdienen. Dat het in GRID2 "wel" een dag of twee duurt, vind ik juist een voordeel. Andere games, die niet bekritiseerd worden op de aanlooptijd, krijgen over het algemeen een hoger cijfer zoals een GT5 of een Forza4. Misschien dat ik het spel niet begrijp maar juist door langzaam op te bouwen in de eerste 3 seizoenen, leer je beter de technieken om verschillende setups van auto's onder de knie te krijgen en later in het spel (zowel offline als online) de juiste keuze te maken voor jouw rijstijl bij evenement X of Y.

Ook haal ik niet uit de review met welke patch er gereden is; voor zover ik kan beoordelen is er afgelopen week een patch uitgekomen die juist een aantal zaken zoals vastlopers en multiplayer-matchmaking moest oplossen. Of de reviewer dit heeft meegenomen, valt niet te lezen maar zou wel een eventuele aanpassing in de conclusie & het cijfer rechtvaardigen.

GRID2 vind ik zelf een fijne racer en eindelijk eens een gulden middenweg tussen de Burnouts, de Trackmanias of de rFactors. De graphics, zelfs op de 360, zijn meer dan voldoende gedetailleerd en leveren een positieve bijdrage aan de ervaring van racen in de stad of langs een kustweg.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 7 juni 2013 14:22]

Dan de career-modus; zoals bij heel veel racegames start je vaker met een langzame auto en kan je in loop der tijd snellere of betere spullen verdienen. Dat het in GRID2 "wel" een dag of twee duurt, vind ik juist een voordeel. Andere games, die niet bekritiseerd worden op de aanlooptijd, krijgen over het algemeen een hoger cijfer zoals een GT5 of een Forza4. Misschien dat ik het spel niet begrijp maar juist door langzaam op te bouwen in de eerste 3 seizoenen, leer je beter de technieken om verschillende setups van auto's onder de knie te krijgen en later in het spel (zowel offline als online) de juiste keuze te maken voor jouw rijstijl bij evenement X of Y.
Dacht ik zelf ook aan. ik ben zelf ook geen goede racer, en als ze je quasi direct met een veyron op straat duwen, dan bak ik er inderdaad niets van. Als ze je de tijd geven, en hopelijks een wat tips. Dan kan je op je gemak leren en de wagens beter leren controleren;
2 dagen vind ik persoonlijk veel te kort.
Laat mij maar een week progressie maken en mij ook af straffen voor flaters.
- Geen camera in de auto
Komt er toch nog aan. Heb ergens gelezen dat hier een mod voor gemaakt is.
Ik heb daar ook beeldmateriaal van gezien!

http://www.youtube.com/watch?v=NdNtZROVcDE
http://www.youtube.com/watch?v=n-MXLo5-SKc

In dit filmpje zie je ook echt schade in cockpitview.
http://www.youtube.com/watch?v=X6uQvEvoV2E

Anyway, Het lijkt me best een leuke game. Al haakte ik al af bij het lezen dat ze nu al DLC klaar hebben liggen mbt indycar. Stop het gewoon in de game ipv dat geld extra aftroggelen in de zin van DLC.

- Oneerlijke concurrentie in single- en multiplayer
Dit gaan ze vast nog wel tweaken in een patch lijkt mij.
Wel slordig dat dat bij release niet meteen geregeld is.

[Reactie gewijzigd door Bacotje op 7 juni 2013 14:20]

Een DLC hoeft niet persee geld te kosten, een DLC kan ook gewoon een nieuwe feature zijn die bij introductie van het spel nog niet klaar was.

Slordig? mwah valt mee, eerst de kat uit de boom kijken en dan dan stukje bij beetje aanpassen tot "perfectie" is voor mij prima.

Wat ik jammer vind is dat het driften zo "makkelijk" is gemaakt, eventjes op de rem en insturen en woppa je drift in een onrealistische slip voorbij de tegenstanders terwijl je gewoon lekker gas kan blijven geven, in een echte drift moet je gaan spelen met het gas en corrigerend sturen, waardoor naar mijn mening toch echt de arcade te ver naar voren komt.

Ik twijfel of ik het spel zal gaan kopen of niet, ik wacht nog maar even denk ik zo..
Het gebrek aan een cockpit-modus is inderdaad jammer, maar in een wat meer arcade racer als dit is het wel te accepteren, waar het in een sim racer natuurlijk compleet belachelijk zou zijn. Gegeven dat ik de MP van racegames toch altijd links laat liggen, lijkt dit me wel een gaaf spelletje.
Er is al een mod die ervoor zorgt dat je ook vanuit de auto kunt kijken: http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=NdNtZROVcDE
Ziet er behoorlijk blury uit, overigens hadden ze de cockpit mode gewoon op de pc kunnen implementeren, op de pc is geheugegebruik haast nooit een probleem dus als ze het gewoon exclusief voor de pc gehouden hadden zou het een stuk beter zijn.
Heb liever motorkap modus, ik zien niet graag 2x mijn stuur of jullie wel soms?
Ik vind het argument ook volkomen idioot. "Maar 5% van de gebruikers van het spel gebruikt het, dus we kunnen het wel weglaten." 'Maar' 5%? Als je denkt dat je wel 5% van je potentiële klanten kan missen zie je het positief in. Dat kan toch het verschil zijn tussen verlies of winst maken?
Terecht cijfer vind ik, had de reviewer geen last van hardcore beukers? irritatie nummer 1 bij mij, hoewel het te voorkomen is door gewoon sneller te rijden ;) Maar zo goed ben ik helaas ik niet.
Vind het cijfer ook wel terecht, alleen hebben ze in mijn ogen net als Shift hier ook de fout gemaakt om een combo van arcade en sim te proberen te maken.

Klein voorbeeldje, je racet met een mustang die gezien de handeling is afgesteld op circuit racen. Echter als je een tikje op de rem geeft is het ineens een drift setup en draai je zonder enige moeite driftend een bocht door. Ook die gamemode dat je vrachtwagens moet inhalen voor punten valt bij mij ook niet goed, gaat nergens over.

Grafisch ziet het er leuk uit maar qua gameplay heb ik dit spel na 4 uur afgeschreven. Kies of voor sim (o.a. GT en Project C.A.R.S) of ga voor arcade. niet half-half gedoe.
Gamers die hun spel wel serieus nemen, kunnen gebruik maken van de ingebouwde "Impact Rating" in de multiplayer modus. Jouw naam wordt voorzien van een gekleurd uitroepteken dat aangeeft hoe veel/weinig je in aanraking bent gekomen met anderen.

Ook kan je online racen zonder collisions; dat maakt de beleving van close racing misschien wat minder maar is voor beginnende bestuurders (zonder upgrades of met beperkte stuurkunsten) een uitermatige handige optie om de eerste paar levels omhoog te werken.
Als ik zo vrij mag zijn om wat te zeggen over de review zelf.

Ik vind Tweakers met name erg negatief reviewed hebben over deze game. Dit is bij verre na lange tijd wel de beste race game van dit jaar. Wat ik wel spijtig vind is dat het getest is op een ps3 met matige graphics, liever voortaan een review van de pc versie! Daar was de multiplayer ook goed op release. En hoe kan je nou de cockpit view een min geven als het gewoon niet aanwezig is in de game? Leuk om even een kijkje te nemen in de auto. Ik begrijp het, maar kom op zeg.. hoe kan dit nou de gameplay verpesten voor jullie en daar een min punt op braden?
We hebben niet altijd keuze in welk platform wij reviewen. Ook het maken van een review copy kost een uitgever geld, en dus krijgen we meestal maar één versie binnen, en dit keer was dat de PlayStation 3-versie. Bij de grootste releases checken we trouwens waar mogelijk later alsnog eventuele verschillen in de andere versies, maar dat is (alleen al qua tijd) lang niet altijd mogelijk.
Bedankt voor het reageren JJJur, Ik kan de beperkingen dan wel voorstellen. Maar weeg je dan niet alles te zwaar aan op die game. Ik kan me nog herinneren dat er meer games waren die niet lekker liepen qua multiplayer. En ik zie meer mensen niet zeuren over de cockpit view dan wel. Daarom dat ik het me af vroeg.

@ Johan tb,

Ik bedoelde ik meer tot zover. En race game is misschien in deze tijd wel een te groot begrip geworden. Vanwege ik geen GRID 2 en GT5 ga vergelijken om een voorbeeld te noemen. Dit moet echt met smaak bij je passen.
Omdat grid 1 en tal van andere racegames WEL cockpitview hebben dan is het imho een nadeel ten opzichte van de concurrentie en vergeet niet dat veel gamers die dit soort games spelen vaak in cockpitview riden. Overigens het mag mss de beste racegame tot nu toe zijn, maar dit jaar verschijnen nog Forza 5, GT6, driveclub en mss nog wel meer.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 7 juni 2013 23:20]

5% gebruikt het, big deal... ik lig er niet wakker van en die rest van de 95% ook niet... dat er meer goede racegames gaan uitkomen is dan wel weer waar en daarom twijfel ik ook sterk over het wel of niet halen van deze game.
Deze game heeft ook uitstekende ondersteuning voor vele stuurtjes incl. force-feedback.

Thuis getest met een G27. Er zit ook ondersteuning in voor de koppeling en H-shifter. Maar dat is eigenlijk een beetje vreemd aangezien het hier om een arcade game gaat.
Da's vreemd want op de Codemasters forums klaagt men steen en been over de niet-ondersteuning van allerlei (gangbare) stuurtjes en pedalen; zowel sets van een paar tientjes tot enkele duizenden Euro's.
GRID 1 is veel beter dan GRID 2 wat besturing en 'gevoel' (FFB) betreft (ik gebruik een DFGT stuur). Ik heb zo vaak het gevoel dat ik op ijs rijd in GRID 2. En als je maar een keer langs de vangrail o.i.d. schraapt staat je auto andersom of hij tolt in het rond.
In single player zitten de AI's met elastiek aan je vast: crash je, dan kun je ze toch weer snel inhalen. Crashen de AI's achter je, dan zijn ze opeens heel snel weer bij je (aliens...).
Grafisch ziet GRID 2 er prachtig uit, maar het rijden valt me heel erg tegen. Het is alleen maar driften en power sliden.
Ben het helemaal met je eens ik heb de SP uitgespeeld en (5 seizoenen) .... Ok leuk, maar door de vervelende issues (AI, weggedrag wagens) herspeelwaarde SP 0.0, dan maar MP (pc versie) .... 1 groot ramfeest. Leuk, maar het is voor mij atm zijn geld niet waard. Heb daarna Grid 1 gestart wat een verademing.
Gister eindelijk Grid 2 (PS3) binnen gekregen en een paar uurtjes gespeeld. Dat je 2 races moet doen voordat je meer opties hebt is hinderlijk, maar dat doen wel meer games. Waar ik meteen gefrustreerd van raakte is die belachelijk slechte wegligging van de Mustang Mach 1 waar je mee rijdt. Ik speel al 30 jaar racegames (vanaf de C64) en weet redelijke prestaties neer te zetten.

Maar om die 2de race te winnen na 15 pogingen op very easy gaat natuurlijk helemaal nergens over. (begon op easy, maar daar kwam ik totaal niet in de buurt van de AI) Die Mustang lijkt inderdaad op ijs te rijden. Als je voor de bocht remt, daarna instuurt, breekt die uit. Hou je het gas erop, breekt die uit of onderstuurd het bos in. Laat je het gas los en geef je weer een beetje gas de bocht in, moet je hopen ook niet teveel snelheid te hebben, anders weer crash. En de AI met dezelfde auto spuit van je weg. Gaat helemaal nergens over. Begon redelijk snel alle hoop te verliezen in dit langverwachte 2de deel, daar ik 1 helemaal grijs gespeeld heb en geweldig vond.

Gelukkig krijg je daarna andere auto's die wel een stuk beter te besturen zijn. De Fairlady Z (300Z geloof ik) vind ik erg lekker rijden. De car customizing is erg leuk om mee te spelen.

Hoop dat er met een patch toch nog een beetje de controls en de handling terug komt van deel 1. Die was subliem in mijn ogen, daar de auto daar perfect in de hand te houden was. Als het dan mis ging, was het echt je eigen fout. Binnenkort maar eens zien of ik ergens Grid 1 op de PS3 kan scoren voor een leuk prijsje. (Heb 1 op de PC, maar daar speel ik niet meer op)
really?
Je had veel pogingen nodig op super easy om met die mustang te rijden en je speelt altijd al veel race games? :?

Ik speel slechts sporadisch eens een race game en won de eerste paar races gewoon allemaal in first try ? (normal difficulty)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 juni 2013 10:11]

+1

was Legend bij GRID1 met heel veel laprecords op de leaderoards.. heb GRID2 gespeeld en het is ff wennen.. maar gewoon easy peasy als je echt een racer bent..
Dit verhaal kan ik me moeilijk voorstellen. Heb nu net season 1 erop zitten. Dit zullen iets van 15 races zijn gok ik. Allemaal best makkelijk gehaald en ik speel op normaal. In totaal misschien 5x een race niet direct gehaald.
Over de motorgeluiden: Volgens mij had ik zelfs een auto die erg goed klonk (volgens mij een wat oudere versie van de nissan skyline) en de volgende race was het mooie motorgeluid weg. raar foutje.

Ik vind ook juist dat de snelste racewagens te snel zijn. Wanneer je op hard speelt word je er zo makkelijk uit gereden door de A I wanneer je de baan niet prefect kent. Daarin vind ik het iets te arcade aanvoelen.
Terechte score, misschien zelfs nog een beetje te hoog, ik word zelf een beetje moe van al die 'amerikaanse racers', ze maken iedere racegame arcade, erg jammer. Kan me nog herinneren toen games als NFS en Burnout moeilijk waren, vandaag de dag is dat dezelfde game, en doet het soms denken aan time crisis... :+

@T-Rexx; niet dus, word op deze pagina bij de minpunten vermeld, helaas. (edit; nou nou jullie hoeven em niet meteen -1 te geven hehe)

Moet zeggen dat ik eigenlijk al in jaren geen goeie racegame meer heb gezien, zou graag bijvoorbeeld een nieuwe redline racing zien, een nieuwe (iets meer richting deel1) juiced, of misschien een nieuwe Grand Tourismo, of zelfs een (oldschool) colin mcrae? dat soort games waren tenminste uitdagend, tegenwoordig is het autos verzamelen en gewoon gas ingedrukt houden, alle onbreekbare omgevingen en boosters duwen je wel over de finish, zonde.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 7 juni 2013 14:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True