Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties, 55.374 views •

Gaat het 'm worden?

We zien niet vaak dat een grote, bekende fabrikant zich zozeer laat inspireren door de concurrentie als MSI met de Primo 81 doet. De eerste reactie die het oproept is een negatieve: namaak, een kopie, gejat. Vanuit praktisch oogpunt is de strategie van MSI echter niet eens zo slecht, want het is misschien een kopie, maar dan wel een goede.

MSI gebruikt hetzelfde scherm en hoewel de behuizing vast zelf ontwikkeld is, toont deze grote overeenkomsten met die van Apple. Als er snelle hardware in gezeten had, hadden we het misschien een heel goede tablet genoemd. De hardware is echter niet zo rap en dat is zonde, want misschien is er wel een markt van mensen die gecharmeerd zijn van het ontwerp en de behuizing van een iPad, maar liever Android draaien.

Volgens de medewerker van MSI die wij spraken, moet de Primo 81 binnenkort uitkomen in Azië en zou zelfs een release in Europa op de planning staan, maar dan later dit jaar. Of Nederland ook deel uitmaakt van die plannen was niet bekend. Ook over de prijs kon het bedrijf nog geen uitspraken doen.

Of de Primo 81 echt ooit buiten Azië op de markt komt, is nog maar de vraag. In landen als China stikt het van de namaakproducten en daar is door grote fabrikanten nagenoeg niets tegen te doen. In Europa zijn er echter genoeg regels en wetten die het merkrecht van fabrikanten beschermen. Het zou ons niets verbazen als MSI meteen van Apple een rechtszaak aan zijn broek krijgt als het de Primo 81 in de Europese winkelschappen probeert te leggen.


Door Wout Funnekotter

- Adjunct-hoofdredacteur

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers. Hij is van alle markten thuis, maar richt zich primair op mobiele technologie, zoals smartphones, tablets en smartwatches en vliegt de wereld over om de nieuwste producten te zien en te testen. In zijn rol als adjunct-hoofdredacteur werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de site constant te verbeteren.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+

Lees meer over

Reacties (63)

Reactiefilter:-163059+127+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
offtopic:
Iedereen zit altijd te klagen dat de fabrikanten alles van elkaar jatten. Maar waar het echt om draait is gewoon dat je bij een tablet (aan de voorkant) bijna niets kan doen zodat het niet op de concurrentie lijkt. Het blijft een scherm met randen eromheen. Als die overal even groot zijn word er verwezen naar de standaard Ipad en zodra je 2 randen smaller maakt naar de iPad Mini.

Je gaat toch ook niet klagen dat je speakersets er hetzelfde uitzien? Of dat de Auto van je buurman ook 4 wielen en een stuur heeft?

Sommige kernmerken zijn voor een bepaalde groep producten basis, zoals de zwarte randen van een tablet eromheen. Maarja dit is mijn mening
Wat een onzinnige redenatie. Er zijn zat fabrikanten te noemen die tablets hebben uitgebracht welke niet op een iPad lijken

Sony Z
http://www.sony.nl/produc...b/overview?cpint=15044712

Dell XPS
http://www.dell.com/nl/p/...egory:laptops_R_1_C_1_T_0

Asus MemoPad
http://www.asus.com/nl/Ta...e/ASUS_MeMO_Pad_Smart_10/

Uiteraard ontkom je er niet aan dat het nog steeds om een rechthoekig ontwerp gaat met een glasplaat maar er is voldoende ruimte om iets (anders) te verzinnen.
Wat een onzin, omdat iets rechthoekig is lijkt het op elkaar? Nee design vaandel verder dan dat en de kleinste details zorgen voor een ander uiterlijk. Dit is wel degelijk een regelrechte kopie net als de galaxy s1/s2, circuleren zelfs emails rond waarin samsung aangaf dat het eerste model niet genoeg was gekopieerd. Dat een rechter anders bepaald is prima maar iedereen kan het zelf beoordelen.

Onderscheiden ten opzichte van de concurrentie dat is belangrijk, meeliften mag(android) maar niet 1 op 1 kopiŽren.
Nou ja een ode? Ik zie dit eerder als een regelrechte kopie iets wat je doet om mee te liften op het succes van een ander en/of zelf totaal geen inspiratie hebt om een leuk product neer te zetten. Dit is iets wat sommige Chinezen ook zo goed kunnen. Als je gewoon op sommige Chinese sites zoekt kom je ook dit soort kopieŽn tegen die leuk geprijsd zijn en redelijke hardware hebben. Als MSI dit product internationaal gaat leveren is het volgens mij vragen om problemen met Apple.
Ja precies, dit ontwerp lijkt totaal op dat van Apple's iPad mini. Maar misschien is het een slimme zet van MSI, tenslotte levert het veel bekendheid op. (anders had Tweakers niet eens een artikel geschreven + ze worden nu hand in hand genoemd met Apple's iPad; ik had niet eens geweten dat ze ook tablets maken...)

Wellicht dat het ze een bekendere (slechte?) naam gaat opleveren, het kan wellicht goed voor ze zijn wanneer ze andere tablets uit gaan brengen.

[Reactie gewijzigd door Eypo op 6 juni 2013 11:17]

Samsung is er ook "groot" mee geworden zullen ze gedacht hebben.
@ZpAz
Op zich wel een grappig statement maar dat Apple dat beweerde zegt niet dat dit ook daadwerkelijk zo is, sterker nog, de rechter in Nederland heeft onlangs bepaald dat het helemaal niet zo is. Dat producten geÔnspireerd zijn door anderen is een zekerheid en Samsung heeft ongetwijfeld best wat afgekeken maar je kon echt wel zien dat de producten daadwerkelijk anders waren, pas toen Apple de product afbeeldingen uit zijn verband trok (want Samsung maakte altijd alles 16:9/16:10 terwijl Apple 4:3 gebruikt) en het Samsung logo verborg kon je echt zeggen dat ze echt op elkaar leken maar dan nog, een tablet is uiteindelijk een plat ding met een scherm waarbij je liever geen scherpe hoeken hebt want dat is niet echt fijn en omdat je een touch-screen hebt zijn knoppen niet echt nodig. Dan kom je uiteindelijk altijd op een design wat iets weg heeft van een iPad... (de Xperia Tablet Z daargelaten, welke echt heel mooi en uniek is)

Waarom MSi dit nu doet is mij echter niet geheel duidelijk, het meest waarschijnlijke is dat dit helemaal geen MSi product is maar een Chinees referentie design die wellicht door MSi is aangekocht en geproduceerd wordt (de Onda V812 is letterlijk hetzelfde). Het is volgens mij hoe dan ook voor het eerst dat een relatief grote en bekende fabrikant voor de Westerse markt een Allwinner zou gebruiken mocht hij hier ook daadwerkelijk uitkomen. Slim vind ik het echter niet want dit is inderdaad wel bijna een complete rip-off, waarbij met name die dikkere bezels onder en boven onmiskenbaar zijn :P
De rechter in Nederland zei dit, degene in USA zei dat, die in AUS zei dat, en degene in Azie had weer wat anders te vertellen.

Rechters zijn er voor om een objectieve kijk te leveren, maar van wat ik van de zaak meegekregen heb is dat ze daar maar beroerd in zijn. Alles is vanaf twee kanten te bekijken. Jij vind dat ze pas op elkaar leken toen de schermverhoudingen werden aangepast.

De advocaten van Samsung konden het verschil in de rechtzaak tussen een iPad en Samsung tab niet onderscheiden.. De waarheid ligt altijd in het midden.

Zeggen dat het de enige manier is om een tablet te ontwikkelen is natuurlijk compleet onzin. Sony's en Microsoft's modellen zijn ook behoorlijk anders.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 6 juni 2013 16:10]

Apple en MS ook, alle grote bedrijven zijn er groot mee geworden, ideeen (en of dat nou iets technisch is of design is niet echt relevant) te kopiŽren en vaak doorontwikkeling...

Zo is de mens immers ook gekomen waar we nu zijn, dingen baseren op eerdere kennis en vanuit dat punt verder gaan. Het wiel hoefde daardoor niet 5 miljard keer op nieuw uitgevonden te worden maar gewoon steeds verbeterd op de vorige 'beste versie'...

Dat is precies waarom ik zo tegen patenten en al die onzin ben, enige waar dat goed voor is is voor centen maar niet voor de voorruitgang...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 juni 2013 11:49]

Lekker eendimensionaal weer. Ook je favoriete bedrijf Samsung patenteert een boel en heeft conflicten hierover met andere partijen. Ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat patenten deels nodig zijn om grote investeringen te beschermen en deels ongewenst zijn omdat vooruitgang tegengaan.

Helaas is het niet zo zwart-wit dus.

En daarbij, in dit geval, gaat het om uiterlijk. Welke vooruitgang wordt tegengehouden als deze tablet niet een uiterlijke kloon zou zijn van een iPad mini?
En daarbij, in dit geval, gaat het om uiterlijk. Welke vooruitgang wordt tegengehouden als deze tablet niet een uiterlijke kloon zou zijn van een iPad mini?
Hmm, geen idee. Misschien komen ze zelfs met iets beters op de proppen. Hť, wat een goed idee!
dat patenten deels nodig zijn om grote investeringen te beschermen
in dit geval, gaat het om uiterlijk
Welke grote investering bescherm je door een uiterlijk te patenteren? Alle monitoren zien er ook nagenoeg hetzelfde uit. Geen probleem. Alle auto's hebben vier wielen en (in de meeste landen) een stuur aan de rechterkant en een dashboard dat op hoofdlijnen hetzelfde is. Geen probleem. Voordat smartphones bestonden zagen alle tefeloons er grofweg ook al hetzelfde uit met dezelfde features. Geen probleem. Nu worden op de meest onzinnige details patenten toegekend. En ja, alle grote bedrijven doen er aan mee, en dat kun je hen niet kwalijk nemen. Als ze het spel niet meespelen, trek je aan het kortste eind. Uiteindelijk allemaal niet in het belang van de burgers/consumenten. En over wat patenten aanrichten in de medicijnenindustrie zullen we het helemaal maar niet hebben. Nee, het is niet zwart-wit. Zoals met zoveel dingen in de politiek is men steeds op zoek naar de beste oplossing, terwijl die niet bestaat. Je moet genoegen nemen met de minst slechte oplossing en in dit geval is dat een wereld zonder patenten.

@ZpAz
Bedrijven ontwikkelen niet iets nieuws omdat ze iets anders niet mogen maken volgens de wet. Ze ontwikkelen iets nieuws omdat er vraag naar is door consumenten of omdat ze denken dat er vraag is. M.a.w. als er geld te verdienen valt met een nieuwe product dan komt er wel een bedrijf dat dat product bedenkt en op de markt brengt. Tegelijkertijd geldt (zou moeten gelden) voor bestaande producten dat er een mogelijkheid moet zijn voor een bedrijf om varianten van een bestaand product op de markt te brengen (omdat consumenten daarom vragen) of een bestaand product een-op-een te kopieren omdat dat bedrijf denkt het goedkoper te kunnen produceren en leveren. Als consumenten het niet willen, wordt het niet verkocht en uiteindelijk ook niet meer geproduceerd. Dat is vrijheid, dat is democratie. Het enige belang dat je in dit soort kwesties hoeft te behartigen is dat van de consument, dan valt de rest vanzelf op z'n plek.

[Reactie gewijzigd door chewie op 7 juni 2013 13:52]

De hardware is echter niet zo rap en dat is zonde
Ik heb het enkele dagen terug gezegd en dat is weer goed te zien hier:
Door "design-flaws" wordt de waarde van een product enkele tientallen procenten minder. Same issue met 2 USB-poorten op een ultrabook: we leven niet meer in de jaren '90...
langzamerhand maakt elke boer en de slager om de hoek tablets. Dus het is echt niet zo vreemd hoor.
Alleen onderscheidend vermogen hebben ze niet.
Dat is dan ook gelijk het probleem met android en windows 8/RT.

De inhoud zal nagenoeg hetzelfde zijn (want android/windows).
Wilt een fabrikant onderscheidend zijn, dan moet ie concurreren op prijs en/of kwaliteit (of zal er echt iemand zijn die een androidtablet boven een andere kiest vanwege de skins en tooltjes van de fabrikant?)

En laat prijs en kwaliteit nou eenmaal niet goed samengaan.
Ze bedoelen wss ode omdat je het zo overneemt.
Voor mij is dit ding interessanter dan de ipad mini. Maar het formaat spreekt me sowieso niet aan.

Ik vind deze manier van kopieren trouwens ook totaal niet bezwaarlijk. We hebben het over de behuizing, dus wat boeit dat? Ik vind het prima dat we nu 2 exact dezelfde doosjes hebben, 1tje met android en 1tje met ios. Ik zou dit soort praktijken bijna aanmoedigen, want het maakt het vergelijken voor de consument o zo veel makkelijker! :o
Serieus?

Behalve dat het doosje erop lijkt, is de inhoud zoals beschreven stukken minder. Nog steeds onvergelijkbaar dus, tenzij je uiterlijk belangrijker vind dan user-experience.
Daarbij zijn tablets consumentenproducten en bij zulke producten is het uiterlijk gewoon belangrijk. Zo heeft Coca cola het uiterlijk van hun flesjes gepatenteerd, en zie je in veel sectoren dat in de producten in het hogere segment gekopieerd worden en soms succesvol daartegen geprotesteerd wordt.

In mijn optiek hebben zowel Apple als Samsung hun grenzen verkend. Samsung heeft geprobeerd met hoeveel 'inspiratie' ze weg kunnen komen en Apple heeft geprobeerd met hoe patenteerbaar het uiterlijk van iOS devices is. Het is een spel dat altijd op het scherpst van de snede gespeeld zal worden want het gaat nu eenmaal over miljarden.
Serieus.

Je maakt mijn punt precies. Er wordt al jaren geroepen dat we iOS niet op zichzelf mogen beoordelen (want het is gewoon gebrekkig), maar dat we het als 1 totaal Apple product moeten zien (+ doosje + service + coltrui); en dat de UX dan geweldig is!

Met dit MSI device kunnen we Android en iOS doodleuk wel met elkaar vergelijken omdat alles eromheen hetzelfde is. Ja okay, MSI heeft brakkere hardware. Maar als we dit soort praktijken aanmoedigen dan kunnen we uiteindelijk toch een side-by-side comparison doen tussen iOS en Android. En daar zit ik als consument ZEKER op te wachten. En ik kan me ook goed voorstellen dat Apple daar op z'n zachts gezegd; niet vrolijk van wordt.
Ik vind juist dit formaat heel interessant, en ik heb er hard over gedacht om een iPad Mini te kopen. Alleen blijkt dat de app die ik wil draaien (easyVFR) altijd een oudere versie op de iPad is dan op Android. Dit vanwege de lange doorlooptijden bij de Apple app certificering. De ontwikkelaar heeft gewoon geen zin om telkens door die rompslomp te gaan. Dus een iPad Mini formaat met Android binnenwerk is voor mij helemaal perfect!
Beste,
Voor mij is dit ding interessanter dan de ipad mini. Maar het formaat spreekt me sowieso niet aan.

Ik vind deze manier van kopieren trouwens ook totaal niet bezwaarlijk. We hebben het over de behuizing, dus wat boeit dat? Ik vind het prima dat we nu 2 exact dezelfde doosjes hebben, 1tje met android en 1tje met ios. Ik zou dit soort praktijken bijna aanmoedigen, want het maakt het vergelijken voor de consument o zo veel makkelijker! :o
Kijk wij zijn tweakers, wij denken er bij na over de inhoud van de behuizing van een ipad of tablet. De meeste mensen zullen hier niet bij nadenken en denken een ipad is een ipad. Veel mensen zullen meer kijken naar het gemak om hem mee te nemen,

Daarom zal een deel van de tweakers (zeer waarschijnlijk niet allen)wel voor de ipad kiezen omdat deze betere hardware heeft, maar mensen die er geen verstand van hebben denken alleen aan het design en kijken naar een aanbieding en zien een ipad mini (van msi) voor (bijv). §200. Die denken gelijk dat ze hem moeten kopen omdat hij §135 goedkoper is. En deze groep pakt msi hiermee, dat is toch zwaar oneerlijk zeker omdat apple een patent heeft op de ipad mini!

En hier gaat het om, apple heeft dit design ontworpen en hier een patent op gevraagd. Dan kan msi toch niet zomaar hetzelfde design gebruiken? Dat is dan toch niet eerlijk?

Ik geef hierom apple gelijk en kraak hierdoor adroid af , omdat de meeste tablets gefaked zijn van ipads, er wordt gezegd van niet maar iedereen weet dat dit zo is. omdat de ipad de eerste succesvolle tablet was (daar kun je veel over door blijven lullen, maar na de release van de ipad 1 werd de tablet pas een succes, ook hierdoor vind ik dat apple weer een punt heeft), zijn andere fabrikanten ze ook massaal zijn gaan nabouwen.
ik ben bang dat je er zelf weinig van begrepen heb. Ik develop software (drivers, middleware, applicaties en apps) voor alle devices, ook Apple devices. Apple is echt wel het zwakke broertje van de drie.

Een device kiezen puur op hardware alleen zegt al hoe weinig verstand je er van hebt. Wat heb je aan een razendsnelle tablet die jouw apps niet eens heeft? Dat is net zoiets als een HD TV kopen voor een VHS speler of een analoog signaal uit de muur. Hardware op zichzelf heb je niets aan. De software moet matchen. En zo ervaar ik iOS nu eenmaal; als een heel erg beperkte OS.

Apple is een van de betere tablet bouwers, maar ze zijn niet de eerste tablet bouwer. Ze zijn niet eens de beste tablet bouwer. Wat boeit hun eerdere succes nou? Ze hebben zich aan dezelfde regels te houden als de rest.
China namaak produkten?

Er komen een scala van merk tablets vandaan, google en verbaas u.
Gaat om chinese merken, niet om de fabrieken waar ze uitrollen.
Daar kun je inderdaad wel op wachten, die rechtszaak gaat er zeker komen. Afgezien van de andere plaatsing van bepaalde poorten en de luidsprekers heeft MSI totaal geen moeite gedaan om er iets unieks van te maken. Beetje goedkoop inderdaad...
Tja, in China gaat idd nog wel maar ik ben het volledig met Wout dat je in Europa direct een rechtszaak tegen je krijgt van Apple.

Wel gerechtvaardigd vind ik want dit lijkt er wel heel erg op, ik ben het vaak niet eens met Apple maar als ze het hier zouden doen zou ik het wel gerechtvaardigd vinden.

[Reactie gewijzigd door max998 op 6 juni 2013 21:27]

In china/hong kong zijn er dan ook al jaren 1 op 1 kopieen te koop van Apple's ontwerpen. Maar de prijzen zijn er dan ook naar EN die werden ook uitgebracht door minder bekende bedrijven.
Tja.. effe een zwarte appel-sticker erop plakken en je lijkt bijna een echte Apple te hebben gekocht zullen ze maar denken...
Dit lijkt niet gewoon op een ipad mini, dit is een ipad met android. Beetje jammer is het wel dat ze echt het complete uiterlijk en het scherm gejat hebben.
Mwah, kan ook goed zijn, ik ken veel mensen die helemaal weg zijn van het design van de iPad Mini maar gewoon geen iOS willen.
Ik vindt hem nog niet zo gek. Gewoon een mooi design, al is het afgekeken van Apple. Als je geen liefhebber bent van iOs, maar wel voor design wil gaan dan is dit een prima oplossing. Ze lopen echter wel een groot risico op rechtzaken idd.
Zoek maar naar de Onda V812 of andere versies. Die lijken ook sprekend op een Ipad Mini :-)
En de Chuwi V88
Afgezien van de vormgeving, begrijp ik niet waarom men zo'n tablet op de markt brengt. De hardware is erg matig en de resolutie is gewoon slecht voor deze tijd. Consumenten willen niet alleen qua design een mooie tablet, het moet ook gewoon goed functioneren. Ik vraag me af of hier wel markt voor is, laat staan in Nederland.
Ik denk dat het ook zou kunnen dat ze allebei precies hetzelfde scherm gebruiken omdat ze dan goedkoper zijn voor SI omdat ze al veel in productie zijn, dat zou ook een reden kunnen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True