Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 75.339 •

Conclusie

Het is jammer dat er zulke gebreken in de game - en dan vooral in de pc-versie ervan - zitten, want Remember Me heeft veel sterke kanten. Het ziet er erg goed uit en het verhaal en de muziek zijn ook prima. Wat de gameplay betreft, heeft de Franse studio genoeg goede ideeën. Het combineren van skills naar keuze is prettig, al laten uitvoering en diepgang te wensen over. Dat geldt al helemaal voor het manipuleren ven herinneringen van anderen. Goed bedacht, maar slecht uitgevoerd. Gelukkig is er nog het platformgedeelte. Het is jammer dat je veel onzichtbare hindernissen treft, maar ondanks dat is het klimmen en klauteren het leukste deel van het spel. Dat komt omdat Dontnod er leuke hindernissen in heeft gebouwd en omdat het klimmen en springen probleemloos werkt. Bovendien levert het prachtige vergezichten op, zowel over de smerige onderwereld als de futuristische bovenwereld. Die spelwereld is groot, groots en gedetailleerd en had betere gameplay verdiend.

Het maakt dat Remember Me vooral vragen oproept. Niet zozeer over het verhaal, maar vooral over de ontwikkeling. Het is de eerste game van de Franse studio en het is knap dat hij zijn eerste game zo'n mooie wereld en goed verhaal heeft meegegeven. Maar wat als de makers wat meer ervaring zouden hebben? Zou de gameplay beter zijn? En waarom is de vertaling naar de pc zo slecht? Remember Me voelt nu als een gemankeerde game die veel minder is dan wat hij had kunnen zijn.

Pluspunten:

+ Prachtige stad
+ Goed verhaal
+ Klimmen en klauteren

Minpunten:

- Knokken weinig diepgang
- Vertaling naar pc gebrekkig
- Manipuleren van herinneringen onhandig

Eindcijfer: 6,5

Titel Remember Me
Box Remember Me
Platform Windows, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Dontnod
Uitgever Capcom
Releasedatum Reeds verschenen

Remember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember MeRemember Me

Laagste prijzen voor Remember Me, PC:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
GamecardwinkelScore: 4 € 9,99€ 9,99
NedGameScore: 4.5 € 29,-€ 30,95
wehkamp.nlScore: 3 € 39,99€ 41,94

Laagste prijzen voor Remember Me, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Direct GameScore: 3 € 24,99€ 26,48
BillgamesScore: 4 € 25,90€ 27,39
wehkamp.nlScore: 3 € 59,99€ 61,94

Laagste prijzen voor Remember Me, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Bol.comScore: 3.5 € 18,99€ 20,98
NedGameScore: 4.5 € 22,-€ 23,95
wehkamp.nlScore: 3 € 56,99€ 58,94


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (35)

Leuk, het doet mij grafisch wat denken aan Mirrors' edge met een wat donkerder sfeertje. Alleen vrees ik dat ik het links laat liggen want niets dat mij meer stoort dan "een slechte pc vertaling" (Dark Souls :/).
Het probleem met die video die moet vooruit/achteruit gespoeld worden door cirkelvormige bewegingen lijkt mij zo'n erg lomp voorbeeld van slechte porting. Een beetje zoals het overbodige knoppen inhouden in fable 3

Misschien als er ooit wat goede patches voor uitkomen dat ik het overweeg maar ik betwijfel het.
Ik heb dark souls veel prettiger op mijn PC dan mijn console gespeeld, Resolutie aanpassen, hogere resolutie dan op mn console en hetzelfde gebruiksgemak aangezien zowel PS3 als xbox controllers kunnen worden aangesloten. Dus wat is precies je punt met Dark souls?

[Reactie gewijzigd door Postius op 9 juni 2013 16:04]

Dat als je de port niet patcht met fanmade patches dat hij gewoon echt absurd triest is :p
Dat ik echt geen zin heb om zomaar een controller te gebruiken op de PC, kan ik evengoed een console nemen die nog eens een stuk goedkoper is. En hogere resolutie, leuk en wel, maar heeft je scherm dan ook een hogere resolutie?
En hogere resolutie, leuk en wel, maar heeft je scherm dan ook een hogere resolutie?
Lijkt me wel he anders slaat zijn argument natuurlijk nergens op...

Maar ook op dezelfde resolutie kan je vaak veel meer pracht en praal op een PC krijgen, en hogere FPS (uiteraard volledig afhankelijk van de hardware die je in je PC hebt gestoken).

Mijn voorkeur gaat overigens ook niet uit naar controllers, maar bij single player games kan ik me er al een stuk minder aan ergeren dan bijv online (ik speel metro last light lekker op mijn TV, met een controller bijv. is ook vele mooier dan de xbox 360 versie en loopt soepeler).
PC ondersteuning is inderdaad niet echt goed. Heb de game nu sinds het begin, maar het is inderaad niet echt super te noemen. Wachten op de nieuwe consoles voor betere porten denk ik dan maar.
Het is toch echt overduidelijk een console port en van Capcom zijn we tegenwoordig niet echt iets beters gewend. Als men dit spel op een PC willen spelen is het wel aan te radend at te doen met een controller.
Juist één van de redenen waarom ik de console laat liggen in de winkelschappen is omdat ik het niet zo op gamepads heb...

Even jammerlijk vind ik de grafische kwaliteiten van de ports. Al het materiaal lijkt namelijk hetzelfde te zijn, dezelfde lowres matte textures overal.

Dit spel laat hier en daar geweldig detail zien, maar wel met relatief weinig contrast en veel matte matige textures. Blader maar eens door de screens of kijk de filmpjes en het valt meteen op.

Een titel die mij aanvankelijk erg leuk leek, maar dan wel uit de (virtuele) budget bak. Maar goed, beter "een" port dan geen port zoals b.v. bij Last of Us. Ach, als de port toch slecht is, dan de emulator maar?
Dit soort spellen wil je ook toch alleen met controller spelen? Net zoals je een RTS als starcraft altijd lekkerder met muis en keyboard speelt, speel je dit soort games beter met een controller. Ik speel tegenwoordig bijna alles op de pc maar een controller hoort gewoon bij de standaard uitrusting vind ik.
Vanaf er een beweegbare camera in komt wil ik met muis & tobo spelen. Ik zeg niet dat het niet gaat met controller of dat een muis per sé beter is, maar ik werk er nu eenmaal liever mee.
Ik vond persoonlijk de controls in deze game niet slecht; ik speel met een Xbox controller op de PC. Waar ik mij vooral aan stoorde als sci-fi fan, was het verhaal en de opbouw daarvan.

Rommelig en eerlijk gezegd; niet origineel op veel fronten. De game moet het hebben van zijn uiterlijk, wat er, prachtig uitziet.

Helaas is dat - in mijn ogen - ook al niet origineel. Veel Franse sci-fi art designers hanteren deze stijl (zie franse sci-fi comics of animatiefilms) en de hele sfeer deed mij denken aan Omikron/The Nomad Soul.

Daarnaast is het combat systeem gewoon een button bash lachertje. Dat deed mij dan weer denken aan Oni, terwijl het platform en geklauter gedeelte mij weer deed denken aan Tomb Raider.

Deze game deed het voor mij gewoon op alle fronten niet. Ook het 'memory tracking' gedeelte vond ik maar enorm frustrerend. In andere (internationale) reviews werd deze met veel lof beschreven. Ik snap niet waarom. Het enige wat je doet is de tijd vooruit en achteruit draaien om zo wat dingen te zoeken en aan te klikken.

Meer is het niet. Is dat bijzonder? En als je dan een onderdeel hebt gemist, mag je de tijd terugdraaien en alles opnieuw doen.

Nee, Remember Me heeft mij grotendeels qua gameplay teleurgesteld.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 9 juni 2013 09:08]

De game heeft minder diepgang dan ik had gehoopt. De hele setting roept om een open-wereld zoals bij Omikron. ( wat echt een geweldig spel was ) Ze zijn weer eens voor de makkelijke action weg gegaan. Wat is daar nou leuk aan, lineaire actie? Zorg dan in iedergeval dat het verhaal uitstekend is, dan heb ik er nog plezier aan als een soort interactief boek/film iets. Action button-bashing is soms leuk, maar geeft nooit voldoening.

Pluspuntje: De setting is misschien niet compleet origineel, maar onderhoudend genoeg. En die euro-parijs setting spreekt me wel aan, weer eens wat anders dan in de VS, China of Japan.

Remember me, leuk idee, gemiste kans.

p.s. Oni was opzich wel een leuk spel! Wel een complete rip-off van Ghost in the Shell...
p.p.s. dat memory tracking, leuk idee, slecht uitgevoerd. Het was geweldig als letterlijk alles was te manipuleren sand-box style. ( onmogelijk complex om te fabriceren lijkt mij, maar toch leuke droom )

[Reactie gewijzigd door SnakeByte99 op 9 juni 2013 23:41]

Hoe de stad eruit ziet doet me denken aan de futuristische scenes uit Cloud Atlas.
Deze game doet me ontzettend veel denken aan Total Recall. Ook een grote afscheiding tussen arm en rijk en de verdeling tussen de onderste wijken en de rijkere gebouwen boven de stad. Nog belangrijker is de techniek die aanwezig is om iemand zijn gedachten te lezen, vervormen, wissen.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=sWMhADqlPYg
De opmerking dat de makers weinig ervaring met het ontwikkelen van games hebben is op zich wel een aparte, aangezien DontNod grotendeels uit oude rotten bestaat van grote game studios, die gewerkt hebben aan Rainbow 6, Splinter Cell, Heavy Rain en Burnout.
Even voor de duidelijkheid:

Dat manipuleren was dus totaal niet onhandig en reageerde wel goed. Misschien dat je de beweging niet groot genoeg maakte? Daarnaast ging het versnellen en vertragen ook prima. Ik heb het spel al uitgespeeld en om het daar op af te rekenen is echt de meeste DOMME minpunt. Dat jullie/jij het niet goed voor elkaar kreeg kan best wel eens aan jou liggen. Bij mij werkte het prima met mijn muis.

Ook is het op een console waarschijnlijk gewoon met je thumbstick draaien op een controller waar het juist nog beter werkt. Dat het voor de PC uit is, is prima maar het blijft eigenlijk een console game. En daarom ook weer is dat een minpunt waar het jammer is om het spel op af te rekenen.

Het verhaal had voor mij genoeg diepgang en bleef mij boeien. Juist omdat het genoeg kanten op bleef kunnen gaan voor mij. Ik vond de voice acting wel goed. Ook die van Nillin. Dit is natuurlijk subjectief. Of je gaat het spel leuk vinden of je vind het maar matig. Ik heb er in ieder geval enorm van genoten. Het enige wat inderdaad een beetje tegen viel was het vechten. Dat was meestal niet heel bijzonder of uitdagend.

Wat mij wel opvalt op het internet is dat er heel verdeelde meningen over het spel zijn. Als je kijkt op metacritic.com zie je dan ook de cijfers erg uit een lopen. Het is duidelijk dat het spel niet voor iedereen is. Zelf vond ik hem wel super. Van mij zou dit spel dan ook minstens een 8,5 krijgen omdat ik alleen het combat systeem minder goed vond.
Op de Xbox360 was het inderdaad met de ene thumbstick draaien om voor of achteruit te gaan (RB indrukken voor versneld) en de andere thumbstick tussen glitches kiezen.
Werkt op de console prima, maar daar is de game dan blijkbaar ook voor ontwikkeld.

Overigens vond ik het combo systeem wel aardig bedacht met de verschillende typen 'pressens' maar er had wel iets meer variatie mogen zitten in animatie. Camera werkte af en toe niet mee, en dit heeft wel voor interessante grafische glitches geleid maar het werd pas storend toen ik telkens een sprong niet haalde omdat Nilin dankzij de 'bouncende' camera steeds naast het randje terecht kwam. Dit overkwam me overigens maar een enkele keer, en echt game-breaking was het voor mij dan ook niet.

Het verhaal was interessant en bleef verrassend, hoewel ik het einde al van ver zag aankomen was hoe ik richting het einde zou gaan telkens verrassend.

Overigens was de opbouw van het verhaal wat vreemd naar mijn idee, voor iemand in Nilin's staat vond ik het al vreemd dat ze wist wat Sensen was aangezien dit bij mij pas wat later doordrong. (Who reads the manual, right?)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013